Heips!
Meillä on pieni ongelma, mun miehen vanhemmat ovat eronneet ja heillä on molemilla uusi perhe.
ja nyt odotamme vauvaa ja mietimme että kun olemme kaksikilinen perhe niin että ketä isovanhemmista kutsutaan mikskäki.
Eli mieheni isä tulee olemaan meidän lapselle "Fafa" ja se on varma, mutta mieheni isän uusi vaimo toivoo olevansa "Famu" ja se olisi minulle ok, MUTTA niin toivoo myös mieheni äiti saavansa olla "Famu" vaikka hän on kinsuomenkielinen, ja hän toivoisi myös että hänen uusi miehensä olisi vaari.
Mun mielestä olisi loogisinta se että mieheni isä ja hänen uusi vaimo olisi "Famu ja Fafa" ja mieheni äiti olisi "mummi" ja hänen miehensä "vaari", mutta miten sanoisin tämän mieheni äidille? en haluiasi pahoittaa hänen mieltään mutta mielestäni olisi hölmöä sanoa lapselleni esim näin että "mennään famulle ja vaarille käymään" kun yhtä hyvin voisi sanoo "mummille ja vaarille käymään". ja jos ihan totta puhutaan niin en edes pidä mieheni äidin uudesta miehestä, niin tavallaan en edes haluaisi että hän olisi "vaari" meidän lapselle, mutta sitähän minä en kehtaa hänelle sanoa.
en tiedä ymärrättekö mitään tästä mun kirjoituksesta ja mitä yritän tällä sanoa?
mutta toivoisin että voisitte kertoa mielipiteenne asiasta ja miten te ratkaisisitte tilanteen?
kakskielinen perhe, entä isovanhemmat? kuka on mikäki?
6
3651
Vastaukset
- päättää
Ihan oikeasti, kyllä se on isovanhemmat jotka itse sopivat ja päättävät haluavatko olla muffia ja famuja tai mummeja ja vaareja.
- Kaksikielinen äiti
Olen kaksikielinen uusperheen äiti. Meillä on mormor, mumma ja paappa, fammu ja faffa, sekä Matti-pappa ja Aila-mummo. Etunimi vaan toivotun isovanhemmuutta kuvaavan sanan edelle, niin ei mene sekaisin.
Meillä lapset kyllä tietävät omat biologiset isovanhempansa, mutta mielestäni on iso rikkaus kun isovanhemmaksi itsensä kokevia on ympärillä enemmänkin. Kenelläkään lapsella ei varmasti ole koskaan liian monta rakastavaa (ikä)ihmistä ympärillään. - uusperheellinen
Olen samaa mieltä että mummit ja vaarit saavat itse päättää miksi haluavat heitä kutsuvan. Se on kokemukseni mukaan tärkeää heille. Itse tekisin myös niin, että jos haluavat käyttää samaa nimitystä niin edellisen vastaajan ehdotus että nimi eteen, tyyliin "Sirkka-famu" tai vaikka paikkakunnan mukaan "Helsingin-vaari" olisi ok (tai siis käyttäisin näitä omassa puheessani selventämään kenestä kyse.
- W68
Jos ei verisidettä, ei myöskään titteliä vaan kutsutaan nimellä. Kaikkea sitä kuuleekin! Minunkin äitipuoleni ehdotteli aikoinaan, että saisi olla lapsilleni mummu. Emme suostuneet ja lapsetkin kyllä asian isompana tajusivat.
- Muutenkin
tiukkapipoista suhtautumista asioihin...
Ei lapsella voi olla liian monia sosiaalisia mummeja. Kyllä sen biologisen puolen voi selittää, niin että lapsi ymmärtää.
Jos kaikki ajattelisivat sinun tiukkapipoisella tavallasi, niin adoptoitu lapsi tai orpo ei koskaan saisi kutsua ketään äidiksi tai isäksi. Eikä biologisesti mummoton saisi kutsua esim vaarin vaimoa mummoksi, vaikka olisivat olleet naimisissa iät ajat ennen lapsen syntymää.
- isovanhemmilta
itseltään miksi haluavat lastemme heitä kutsuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 305557
- 1732071
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1621649Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus81627Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141344Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike301341Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan671333En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701194- 941165
viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2121108