Ensihuolto

ja takuu

Ostin uuden fillarin 5kk sitten ja nyt on noin 200 huoletonta kilometriä takana. Ohjekirjassa käsketään tehdä ensihuolto 50-200km jälkeen mutta mitä liikkeiden ensihuolto sisältää? Osaan itsekin pestä ja öljytä pyörää ja vaihteetkaan eivät tarvi säätöä. Pitäisikö huolto tehdä juuri siellä mistä pyörä on ostettu että takuu pysyy voimassa?

16

2730

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • martonen

      Ei pitäisi olla vaikutusta takuuseen, ei ainakaan omalla merkilläni, jolle ensihuolto sisältyi jopa pyörän hintaan. Kun vein ensihuoltoon, sanoin kiristäkää pinnat, muuta ei SAA tehdä, minulla on omat säädöt! Kun hain pos, sanottiin ettei pinnojen kanssa tule ongelmia ja näin on ollut nyt vajaan kolmen vuoden ajan, yli 30 thkm. Ensihuollon voi teettää, sen jälkeen kaiken voi tehdä itse. Minulle pyörä on niin henkilökohtainen väline (kuin hammasharja) etten anna sitä mielellään muiden käyttöön, en edes huoltoon.

    • takuusta

      joillain merkeillä on takuun edellytyksenä tuo suoritettu ensihuolto. Siitä on maininta pyörän papereissa ja myyjä yleensä kyllä kertoo jos näin on. Huolto kyllä kannattaa teettää, jos ei itse osaa, vaikka se ei takuuseen liittyisikään.

    • jälkimarkkinointia

      Yleensä laadukkaassa pyörässä ensihuolto kuuluu hintaan. Sen tarkoitus on saattaa alkuun ajaessa "paikoilleen asettuneet" osat oikeaan kireyteen tai säätöön. Tehtaalla niitä ei saa sillä tavalla kohdalleen kuin ne ovat pienen käytön jälkeen.

      Itselläni on myös sellainen kokemus, että pyörästä alkoi mennä pinnoja parin vuoden iässä. Kolmannen katkettua sain uuden takakiekon ja selityksen: Suurin osa ihmisistä ei tee kuitenkaan ensihuoltoa, joten valmistaja vetää pinnat tehtaalla niin yltiötiukalle, että ne alkavat väsyä noilla kilometreillä. Oletus on myös, että tuo määrä kilometrejä tulee vasta viidentenä-kahdeksantena käyttövuonna...

      Toisissa liikkeissä taas halutaan vain myydä "palvelua" tuotteen mukana. Kate on siinä parempi kuin raudassa. Eli jos maksullinen ensihuolto on takuun ehto, pyydä se kirjallisena ja toimita kuluttaja-asiamiehelle. Siellä halutaan tietää tällaisista petkutuskeinoista.

      • eivät

        tiukkuudesta väsy vaan löysällä olosta !! Älä puhu asioista, joista et mitään tiedä !


      • aelle

        Kyllä se ensihuolto on ensinnäkin asiakkaan oma etu.
        Fillari kestää ja toimii pidempään kun se on ns. ensihuollon käynyt läpi. Ja onhan tuo huomattavasti mukavampi ajaa ja käyttää kun laite toimii täsmällisesti ja niinkuin kuuluu. Joillain ihmisillä on kumma käsitys että ekahuollon tarkoitus on vain riistää ja huijata asiakasta. Ekahuolto pitäisikin olla takuun edellytys kaikissa pyörissä.
        Ensihuollon voi ostohetkellä yrittää tinkiä mukaan kauppahintaan / kauppias voi sellaisen halutessaan tarjota kauppaa vauhdittaakseen. Mihinkään pyörään, ei edes laadukkaaseen, se kuulu automaattisesti kauppasummaan.


      • %vaarallinen lasku%
        aelle kirjoitti:

        Kyllä se ensihuolto on ensinnäkin asiakkaan oma etu.
        Fillari kestää ja toimii pidempään kun se on ns. ensihuollon käynyt läpi. Ja onhan tuo huomattavasti mukavampi ajaa ja käyttää kun laite toimii täsmällisesti ja niinkuin kuuluu. Joillain ihmisillä on kumma käsitys että ekahuollon tarkoitus on vain riistää ja huijata asiakasta. Ekahuolto pitäisikin olla takuun edellytys kaikissa pyörissä.
        Ensihuollon voi ostohetkellä yrittää tinkiä mukaan kauppahintaan / kauppias voi sellaisen halutessaan tarjota kauppaa vauhdittaakseen. Mihinkään pyörään, ei edes laadukkaaseen, se kuulu automaattisesti kauppasummaan.

        toimii täsmällisesti, eikä löystyneitä pinnoja ole, on vaikea ymmärtää huoltolaskun kirjoittamisen kyseistä fillaria parantavan tai olevan takuun jatkumisen ehtona.


      • aelle
        %vaarallinen lasku% kirjoitti:

        toimii täsmällisesti, eikä löystyneitä pinnoja ole, on vaikea ymmärtää huoltolaskun kirjoittamisen kyseistä fillaria parantavan tai olevan takuun jatkumisen ehtona.

        Ei se lasku pyörästä todellakaan yhtään parempaa tee. Pyörään tehdään ekahuollossa paljon muutakin kuin vain kiristellään pinnoja ja ruuveja, sitä vaan on monen vaikea ymmärtää. Mitä halvempi pyörä on, sitä tärkeämpää on ensihuolto.
        Arvokkaammat pyörät kun käydään liikkeessä perusteellisesti läpi ennen luovutusta asiakkaalle . Markettipyörät menevät asiakkaalle siinä kunnossa mitä ne olivat tullessaan tehtaan liukuhihnalta. Markettipyörästähän tässä ketjussa on puhe.
        Onneksi useimmat ihmiset ymmärtävät ekahuollon tärkeyden.
        Viime keväänä ostetusta pyörästä pystyy ammatti mies toteamaan onko se ekahuollettu vai ei.


      • %vaarallinen lasku%
        aelle kirjoitti:

        Ei se lasku pyörästä todellakaan yhtään parempaa tee. Pyörään tehdään ekahuollossa paljon muutakin kuin vain kiristellään pinnoja ja ruuveja, sitä vaan on monen vaikea ymmärtää. Mitä halvempi pyörä on, sitä tärkeämpää on ensihuolto.
        Arvokkaammat pyörät kun käydään liikkeessä perusteellisesti läpi ennen luovutusta asiakkaalle . Markettipyörät menevät asiakkaalle siinä kunnossa mitä ne olivat tullessaan tehtaan liukuhihnalta. Markettipyörästähän tässä ketjussa on puhe.
        Onneksi useimmat ihmiset ymmärtävät ekahuollon tärkeyden.
        Viime keväänä ostetusta pyörästä pystyy ammatti mies toteamaan onko se ekahuollettu vai ei.

        Ensihuolloissa ei todellakaan tehdä _mitään_ muuta kuin pikaisesti tarkistetetaan kiekot, vaihteet/jarrut vaijereineen ja kiristellään mahdolliset löysät pois, sekä sipaistaan hieman oljyä sitä kaipaaviin osiin. Muutamassa huoltominuutissa, jotka ensihuoltoon on varattu ei muuta kerkiä.

        Sellaista ammattimiestäkään ei löydy, joka pystyy pyörää tarkastelemalla ensihuollon suorittamisen toteamaan.

        Kukin saa pyöränsä huollattaa haluamalaan tavalla, mutta on turha kertoa ensihuollosta kastejuhlan kaltaisena ihmeenä, jota ilman taivaspaikka ei aukene.


      • %vaarallinen lasku% kirjoitti:

        Ensihuolloissa ei todellakaan tehdä _mitään_ muuta kuin pikaisesti tarkistetetaan kiekot, vaihteet/jarrut vaijereineen ja kiristellään mahdolliset löysät pois, sekä sipaistaan hieman oljyä sitä kaipaaviin osiin. Muutamassa huoltominuutissa, jotka ensihuoltoon on varattu ei muuta kerkiä.

        Sellaista ammattimiestäkään ei löydy, joka pystyy pyörää tarkastelemalla ensihuollon suorittamisen toteamaan.

        Kukin saa pyöränsä huollattaa haluamalaan tavalla, mutta on turha kertoa ensihuollosta kastejuhlan kaltaisena ihmeenä, jota ilman taivaspaikka ei aukene.

        "...Sellaista ammattimiestäkään ei löydy, joka pystyy pyörää tarkastelemalla ensihuollon suorittamisen toteamaan..."

        Mutta aika usein kyllä näkee amatöörikin, kun ensihuolto on jäänyt tekemättä. Eli paljon tulee turhia rikkoontumisia, kun fillaria ei tarkasteta parin sadan kilometrin jälkeen.

        Harrastaja osaa sen tehdä itsekkin, joten heille ensihuolto on tarpeeton. Sen sijaan satunnaiskäytössä olevassa pyörässä, jonka omistaja ei tee päivittäistä tai vikottaista tarkastusta menopelilleen, korostuu ensihuollon tärkeys.


      • aelle
        %vaarallinen lasku% kirjoitti:

        Ensihuolloissa ei todellakaan tehdä _mitään_ muuta kuin pikaisesti tarkistetetaan kiekot, vaihteet/jarrut vaijereineen ja kiristellään mahdolliset löysät pois, sekä sipaistaan hieman oljyä sitä kaipaaviin osiin. Muutamassa huoltominuutissa, jotka ensihuoltoon on varattu ei muuta kerkiä.

        Sellaista ammattimiestäkään ei löydy, joka pystyy pyörää tarkastelemalla ensihuollon suorittamisen toteamaan.

        Kukin saa pyöränsä huollattaa haluamalaan tavalla, mutta on turha kertoa ensihuollosta kastejuhlan kaltaisena ihmeenä, jota ilman taivaspaikka ei aukene.

        "Kukin saa pyöränsä huollattaa haluamalaan tavalla.."
        Tuossa asiassa olen täysin samaa mieltä kanssasi, se onkin puheenvuorossasi ainoa lause joka pitää paikkansa.
        Niinkuin jo aiemmin totesin, onneksi enemmistö ihmisistä ymmärtää ensihuollon tärkeyden. Tätä juttua on aivan turha jatkaa, se ei johda mihinkään ja on parempi että mielipiteesi pysyvät omana tietonasi.


    • alkup. lähettäjä

      Täytyy nyt tarkentaa että kyseessä on 900€ hybridi pyörä, jossa on laadukkaat vaihteet ja hydrauliset levyjarrut. Päätin että vien pyörän ihan liikkeeseen huoltoon, mutta pitääkö pyörä viedä sinne mistä se on ostettu vai riittääkö että vien toiseen laadukkaaseen paikkaan jossa he suostuvat laittamaan päivämäärän ja leimansa ohjekirjaan? Ostopaikassa sanottiin että ensihuolto on maksullinen enkä sitä tajunnut ostohetkellä kaupan päälle puhua.

      • aelle

        Ei toki pyörää tarvitse viedä huoltoon siihen liikkeeseen mistä on ostettu, suositeltavaa kuitenkin. Kaikki pyöräliikkeet mitä itse tiedän, tekevät ekahuollon myymilleen pyörille n. puoleen hintaan verrattuna normaaliin huoltoon. Jos siis viet johonkin muuhun liikkeeseen, huolto maksaa normaalin kausihuollon verran.
        Kohtuuhinta ekahuollosta on jotain 20-40 eur. välillä.
        Itse veisin pyörän liikkeeseen mistä sen olen ostanutkin, seuraava huolto olisikin sitten vasta ensi syksynä.
        Ihanko tosi muuten että 900 eur. hybridin ohjekirjassa lukee ekahuollon olevan takuun edellytys?


      • Vaan kysyin
        aelle kirjoitti:

        Ei toki pyörää tarvitse viedä huoltoon siihen liikkeeseen mistä on ostettu, suositeltavaa kuitenkin. Kaikki pyöräliikkeet mitä itse tiedän, tekevät ekahuollon myymilleen pyörille n. puoleen hintaan verrattuna normaaliin huoltoon. Jos siis viet johonkin muuhun liikkeeseen, huolto maksaa normaalin kausihuollon verran.
        Kohtuuhinta ekahuollosta on jotain 20-40 eur. välillä.
        Itse veisin pyörän liikkeeseen mistä sen olen ostanutkin, seuraava huolto olisikin sitten vasta ensi syksynä.
        Ihanko tosi muuten että 900 eur. hybridin ohjekirjassa lukee ekahuollon olevan takuun edellytys?

        Ei liikkeessä sanottu että ensihuolto olisi takuun edellytys. Itse aloin epäilemään että siihen he pyörän hajotessa voisivat vedota. Syyshuoltoja mainostettiin Tampereen pyöräliikkeissä 49€ joten sen alle pitäisi tämä ensihuolto saada. Pitänee ensi viikon aikana soitella muutamaan liikkeeseen.


      • myynyt liike
        Vaan kysyin kirjoitti:

        Ei liikkeessä sanottu että ensihuolto olisi takuun edellytys. Itse aloin epäilemään että siihen he pyörän hajotessa voisivat vedota. Syyshuoltoja mainostettiin Tampereen pyöräliikkeissä 49€ joten sen alle pitäisi tämä ensihuolto saada. Pitänee ensi viikon aikana soitella muutamaan liikkeeseen.

        Tsekkaa nyt kuitenkin se myynyt liike, ettei vain huolto kuuluisi kauppaan tai sen saisi ainakin -50%?


    • ...Simo

      Eiköhän siellä ensihuollossa vain pinnat kiristetä ja vanteet rihdataan tarvittaessa sekä kammet kiristetään.
      Jostain syystä suomen maassa on kauppiailla vaikeaa niellä takuu aikana hajonneita tuotteita..
      Heidän mielestään on järjestäen syy kuskin huolimattomuudessa.. Tämä on tullut todettua muutaman kerran.
      Jos Marinin maastopyörässä alkaa kiekko vipottaa ja pinnat on löysällä, on se selvästi ajettu kanttarin reunaan liian kovaa..
      Henkilökohtaisesti en suosi jatkossa kauppoja, joiden mielestä on helpompi tapa hoitaa takuu asiat, laskuttamalla siitä asiakasta.

    • nbnbnbnbn

      haittaako kun ostin jarrupalat jotka on vähän pidemmät kuin alkuperäiset. voiko ne asentaa siihen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe