Liittyykö analyytikon passiivisuus nimenomaan klassisen Freudilaisen teorian oppeihin?
Toiselta palstalta luin psykologin istuneen nurkassa silmät kiinni ja asiakas epäili hänen nukkuvan.
Kokemuksia liian passiivisesta / aktiivisesta terapeutista?
Passiivinen terapeutti
7
704
Vastaukset
- Psykopatologia
-
On esitetty, että Freud itse olisi ollut hyvinkin "aktiivinen" mutta että hänen seuraajansa omaksuivat "passiivisen" tyylin abstinenssia "väärin" tulkitsevina.- zen _
mitä sinulla itsellä on käytössä?
- Psykopatologia
zen _ kirjoitti:
mitä sinulla itsellä on käytössä?
-
ja käytännön praktiikassa eklektinen ote. - Psykopatologia
Princisse Marie (2003):
http://www.youtube.com/watch?v=dlJG_Qct-mY
Meillä on niin kultivoitunut seriffi, että hänelle ei kelvannut dramatisoitu dokumentaarinen näytelmäelokuva?
Olen viimeksi ollut ei freudilaisessa psykoanalyysissä. Minä pääasiassa puhuin, analyytikko keskeytti sopivassa kohdassa ja kehoitti esim. assosioimaan.
Joskus analyytikkoni kehoiti assosioimaan niin aikaisessa vaiheessa, etten ehtinyt sanoa kaikkea mitä mielesäni oli, luulen että hän innostui liikaa. Koin myös etten saanut sanoa omaa näkemystäni asiasta, sanoin tästä hänelle. Meillä oli hyvä kontakti, hän kuunteli minua, vaikkei aina sanonut sitä.- zen _
uskoo terapeutin olevan aina oikeassa?
Jos asiakas kuvittelee, että siellä on kakku valmiina odottamassa häntä? zen _ kirjoitti:
uskoo terapeutin olevan aina oikeassa?
Jos asiakas kuvittelee, että siellä on kakku valmiina odottamassa häntä?Minulle tämän kysymyksen asettelu on yllättävä.
Olen ollut kahdessa eri koulukunnan psykoanalyysissä. Freudilaisessa analyysissä terapeutti oli hyvin passiivinen, mikä kuului menetelmään. Asiakas sai kehotuksen puhua kaiken mitä tuli mieleen. Tämä oli usein ahdistavaa, koska oma vastus oli suuri. Kyllä uskalsin sanoa mielipiteeni. Pari kertaa suutuin analyytikkoon tosissaani. Koen saaneeni tästä terapiasta paljon.
Integraalinen psykoanalyysi oli toinen terapiani.
Siihen kuului myös ryhmäanalyysi kerran viikossa. Usein oli paikalla kaksi analyytikkoa. Siellä käsiteltiin yhtä henkilöä kerrallaan. Asiakas itse sai ehdottaa haluavansa analyysiä.
Tässä analyysissä asiakas antoi myös analyytikolle palautetta. Kerran analyytikko ei ottanut ryhmämaksua, koska sanoi saaneensa niin paljon ryhmältä. Asetan tämän analyysin freudilaisen edelle.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2284407Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii732856- 472393
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua431687- 781369
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘651043PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden137919- 64850
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86844Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53832