Hei !
Toivottavasti en valinnut väärää osiota, mutta osaisiko kukaan vastata minulle ....
Isännän työpaikan piti olla varma ja vakaa ja sitten kävikin niin että mieheni tuli tänään töistä ja oli irtisanottu. Se sai paniikissa miettimään omaa työpaikkaani ja pelkoa siitä että riittääkö työt.
Olen isossa ketjussa töissä, emme kuitenkaan kuulu minkään alan työehtosopimuksien "alle". Eli jokainen yritys on omansa ja pääosa henkilöstöstä on provikapalkkaisia. Itse olen kuukausipalkalla ja ollut saman työnantajan palveluksessa 14 vuotta vakituisena työntekijänä. Luin tänään työsopimukseni jossa lukee että molemmin puoleinen irtisanomisaika on 1 kuukausi. En silloin nuorena tyttönä 14 vuotta sitten asiaa ihmetellyt ollenkaan ........ Onko näin, muuten työsopimuksessani lukee monessa paikassa että toimitaan yleisten lakien ja säännösten puitteissa ja olen joskus lukenut että irtisanomisaika olisi näin pitkään palvelleena pitempi ?
Suojaako minua mikään laki jos työnantaja antaa kenkää ? Alallani on hiljaista tällä hetkellä, eli pelkoni on todellinen .......
Irtisanomisaika
29
3063
Vastaukset
- äänestäjä
Työsopimuslaki... ja käy katsomassa Finlexin sivuilta, siellä kerrotaan kaikki tarvittava... Laki menee aina edelle mitä ihmeellisimpiä sopimuksia.
- Minna36v
Kiitos neuvosta ja teinkin niin kuin neuvoit ..... ja nyt pelottaakin, sillä, tämmöisen kohdan löysin:
Yleiset irtisanomisajat
Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:
5) kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.
Mutta tässä on sitten ongelmana tuon kohta "JOLLEI MUUTA SOVITA", olen siis 14 vuotta sitten tietämättömänä mennyt laittamaan nimeni alle työsopimukseen jossa lukee 1 kuukausi ..... - Nimimerkki
Minna36v kirjoitti:
Kiitos neuvosta ja teinkin niin kuin neuvoit ..... ja nyt pelottaakin, sillä, tämmöisen kohdan löysin:
Yleiset irtisanomisajat
Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:
Mutta tässä on sitten ongelmana tuon kohta "JOLLEI MUUTA SOVITA", olen siis 14 vuotta sitten tietämättömänä mennyt laittamaan nimeni alle työsopimukseen jossa lukee 1 kuukausi .....Et voi sopia itsellesi lakia/työehtosopimusta heikompia etuuksia. Vaikka sopimus on muilta osin validi, niin sitä se ei ole tuon irtisanomisajan osalta.
- jo saamiasi
Minna36v kirjoitti:
Yleiset irtisanomisajat
Mutta tässä on sitten ongelmana tuon kohta "JOLLEI MUUTA SOVITA", olen siis 14 vuotta sitten tietämättömänä mennyt laittamaan nimeni alle työsopimukseen jossa lukee 1 kuukausi .....Usko vain jo saamiasi vastauksia, sillä niissä on kerrottu aivan oikein se, kuinka pitkä irtisanomisaika sinulla on. Eli siinä mielessä voitte perheen kanssa nukkua yönne rauhassa.
- Minna36v
jo saamiasi kirjoitti:
Usko vain jo saamiasi vastauksia, sillä niissä on kerrottu aivan oikein se, kuinka pitkä irtisanomisaika sinulla on. Eli siinä mielessä voitte perheen kanssa nukkua yönne rauhassa.
Kiitän vastauksista ja en tule "suostumaan" kuukauden irtisanomiseen ja toivon tietysti että huoleni olisi turha. Meillä töissä todellakin on kaamean hiljaista ja hiljaisempaa siis kuin koko 14 vuoden aikana .........
Perheeseemme kun kuuluu karvakuonon lisäksi alle kolme vuotias lapsi ja unelmamme toteutui syyskuussa kun vihdoinkin pääsimme hyvin pienestä kaksiosta kolmioon ja lainaa oli tietysti hieman enempi otettava, molemmilla kun piti olla hyvä ja varma työpaikka.
Tämä tarina varmaan tässä joulun alla monen edessä ja kyllä se ihan erillailla koskettaa kun osuu omalle kohdalle / omaan perheeseen. Tässä vielä selvitään omalla kohdalla kun minä olen töissä, mutta .........
Kiitos vastauksista ja oikein mukavaa joulun odotusta kaikille = ) Minna36v kirjoitti:
Kiitän vastauksista ja en tule "suostumaan" kuukauden irtisanomiseen ja toivon tietysti että huoleni olisi turha. Meillä töissä todellakin on kaamean hiljaista ja hiljaisempaa siis kuin koko 14 vuoden aikana .........
Perheeseemme kun kuuluu karvakuonon lisäksi alle kolme vuotias lapsi ja unelmamme toteutui syyskuussa kun vihdoinkin pääsimme hyvin pienestä kaksiosta kolmioon ja lainaa oli tietysti hieman enempi otettava, molemmilla kun piti olla hyvä ja varma työpaikka.
Tämä tarina varmaan tässä joulun alla monen edessä ja kyllä se ihan erillailla koskettaa kun osuu omalle kohdalle / omaan perheeseen. Tässä vielä selvitään omalla kohdalla kun minä olen töissä, mutta .........
Kiitos vastauksista ja oikein mukavaa joulun odotusta kaikille = )Mut ei mikään paha...
Kyllähän työantaja voi sut pihalle laittaa sieltä halutessaan nopeamminkin, mutta palkka on maksettava vähintään tuosta lain määräämästä ajasta. :-)- Minna36v
man63 kirjoitti:
Mut ei mikään paha...
Kyllähän työantaja voi sut pihalle laittaa sieltä halutessaan nopeamminkin, mutta palkka on maksettava vähintään tuosta lain määräämästä ajasta. :-)Tuo lisäämäsi "pikkuseikka" ei ollut paha, toivon siis työpaikkani pysyvän, mutta JOS irtisanotaan niin sitten on aivan sama jos työnanatajani ei halua enään naamani nähdä, edellyttäen että minulle kuuluva irtisanomisajan palkka juoksee ....
Ja näin siis kävi juuri miehelleni, samalla kun irtisanottiin "tuotannollisiin ja taloudellisiin" syihin vedoten niin työvelvollisuus päättyi, hänellä vain kuukauden irtisanomisaika, mutta kotiin jäi tänään ja palkkaa maksetaan joulukuun loppuun. Minna36v kirjoitti:
Tuo lisäämäsi "pikkuseikka" ei ollut paha, toivon siis työpaikkani pysyvän, mutta JOS irtisanotaan niin sitten on aivan sama jos työnanatajani ei halua enään naamani nähdä, edellyttäen että minulle kuuluva irtisanomisajan palkka juoksee ....
Ja näin siis kävi juuri miehelleni, samalla kun irtisanottiin "tuotannollisiin ja taloudellisiin" syihin vedoten niin työvelvollisuus päättyi, hänellä vain kuukauden irtisanomisaika, mutta kotiin jäi tänään ja palkkaa maksetaan joulukuun loppuun.Toivottavasti pidätte puolianne, tapahtuu mitä tapahtuu...
Työnantajat eivät koskaan tule anteeksi pyytelemään tekosiaan, mutta työntekijöiltä sitä "vaaditaan"?
Sanoo nim.merk. "Kokemusta on"- ....
Minna36v kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja oikein mukavaa joulun odotusta kaikille = )Vaikka tuolla yllä kuinka väitetään että laki menee työsopimuksen edelle, näin ei tässä ole. Koska teillä ei ole työehtosopimusta jossa asiasta voisi olla määräys, nimenomainen lain teksti "ellei toisin sovita" on ehdottomasti juuri näin.
Olet sopinut työsopimuksessasi irtisanomisajasta toisin, eli 1kk irtisanomisajan molemmin puolin. Täten työnantajalla on sinuun nähden 1kk irtisanomisaika.
Ainoa tapa saada pidempi irtisanomisaika on tehdä uusi työsopimus jossa irtisanomisajasta ei ole mainintaa tai on tyyliin "työsopimuslain mukainen". .... kirjoitti:
Vaikka tuolla yllä kuinka väitetään että laki menee työsopimuksen edelle, näin ei tässä ole. Koska teillä ei ole työehtosopimusta jossa asiasta voisi olla määräys, nimenomainen lain teksti "ellei toisin sovita" on ehdottomasti juuri näin.
Olet sopinut työsopimuksessasi irtisanomisajasta toisin, eli 1kk irtisanomisajan molemmin puolin. Täten työnantajalla on sinuun nähden 1kk irtisanomisaika.
Ainoa tapa saada pidempi irtisanomisaika on tehdä uusi työsopimus jossa irtisanomisajasta ei ole mainintaa tai on tyyliin "työsopimuslain mukainen".tässäkin tapauksessa yksimielinen.
Lakia huonompaa sopimusta ei saa tehdä ja tämä asia tulkitaan aina työntekijän kannalta.
Jos jossain muuta väitetään, niin haluan sen kirjallisena nähtäväksi.- ....
man63 kirjoitti:
tässäkin tapauksessa yksimielinen.
Lakia huonompaa sopimusta ei saa tehdä ja tämä asia tulkitaan aina työntekijän kannalta.
Jos jossain muuta väitetään, niin haluan sen kirjallisena nähtäväksi.Työsopimuslaki, 6. luku, 3§:
"Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat: ..."
Työsopimuslaki, 6. luku, 2§:
"Työnantajan noudatettava irtisanomisaika voidaan sopia työntekijän irtisanomisaikaa pidemmäksi. Jos työnantajan noudatettavaksi sovittu irtisanomisaika on työntekijän irtisanomisaikaa lyhyempi, saa työntekijä noudattaa työnantajan noudatettavaksi sovittua irtisanomisaikaa."
(Lähde: Finlex)
Missään ei sanota, että työntekijän irtisanomisaikaa ei saa sopia lain määräämää pienemmäksi, ainoastaan se että työnantajalla ei voi olla lyhyempää kuin työntekijällä. Kuitenkin kolmannessa pykälässä on yksiselitteinen maininta "jollei muusta sovita". Pykälässä ei ole mitään rajoitusta tyyliin "jollei pidemmästä sovita", "jollei lyhyemmästä sovita" tai "ei kuitenkaan tätä lakia heikommin".
Laki tarjoaa työnantajalle ja työntekijälle mahdollisuuden sopia vaikka yhden päivän irtisanomisajasta, kunhan työnantajan aika ei ole työntekijää lyhyempi. Ainoa syy miksi näin ei saisi tehdä on asiasta toisin määräävä, työpaikalla noudatettava työehtosopimus. - Minna36v
.... kirjoitti:
Työsopimuslaki, 6. luku, 3§:
"Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat: ..."
"Työnantajan noudatettava irtisanomisaika voidaan sopia työntekijän irtisanomisaikaa pidemmäksi. Jos työnantajan noudatettavaksi sovittu irtisanomisaika on työntekijän irtisanomisaikaa lyhyempi, saa työntekijä noudattaa työnantajan noudatettavaksi sovittua irtisanomisaikaa."
Missään ei sanota, että työntekijän irtisanomisaikaa ei saa sopia lain määräämää pienemmäksi, ainoastaan se että työnantajalla ei voi olla lyhyempää kuin työntekijällä. Kuitenkin kolmannessa pykälässä on yksiselitteinen maininta "jollei muusta sovita". Pykälässä ei ole mitään rajoitusta tyyliin "jollei pidemmästä sovita", "jollei lyhyemmästä sovita" tai "ei kuitenkaan tätä lakia heikommin".
Laki tarjoaa työnantajalle ja työntekijälle mahdollisuuden sopia vaikka yhden päivän irtisanomisajasta, kunhan työnantajan aika ei ole työntekijää lyhyempi. Ainoa syy miksi näin ei saisi tehdä on asiasta toisin määräävä, työpaikalla noudatettava työehtosopimus.No niin, jos tarkoitukseni oli piristää huonoa päivääni ..... niin tänne viestiketjuun tulo ei sitä tehnyt .....
Eli sittenkin kuukauden irtisanominen ......... !
Auts = ( .... kirjoitti:
Työsopimuslaki, 6. luku, 3§:
Laki tarjoaa työnantajalle ja työntekijälle mahdollisuuden sopia vaikka yhden päivän irtisanomisajasta, kunhan työnantajan aika ei ole työntekijää lyhyempi. Ainoa syy miksi näin ei saisi tehdä on asiasta toisin määräävä, työpaikalla noudatettava työehtosopimus.Miten tulkitset tämän?
TS-laki 2.luku
7 §
Työehtosopimusten yleissitovuus
Työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisella alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen (yleissitova työehtosopimus) määräyksiä niistä työsuhteen ehdoista ja työoloista, jotka koskevat työntekijän tekemää tai siihen lähinnä rinnastettavaa työtä.
Työsopimuksen ehto, joka on ristiriidassa yleissitovan työehtosopimuksen vastaavan määräyksen kanssa, on mitätön ja sen sijasta on noudatettava yleissitovan työehtosopimuksen määräystä.
Työnantaja, joka on työehtosopimuslain (436/1946) nojalla velvollinen noudattamaan työehtosopimusta, jonka toisena sopijapuolena on valtakunnallinen työntekijöiden yhdistys, saa 1 momentissa säädetystä poiketen soveltaa tämän työehtosopimuksen määräyksiä.
Tietenkin jos on täysin villi ala, josta ei edes ole minkäänlaista työehtosopimusta niin...- Minna36v
man63 kirjoitti:
Miten tulkitset tämän?
TS-laki 2.luku
7 §
Työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisella alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen (yleissitova työehtosopimus) määräyksiä niistä työsuhteen ehdoista ja työoloista, jotka koskevat työntekijän tekemää tai siihen lähinnä rinnastettavaa työtä.
Työsopimuksen ehto, joka on ristiriidassa yleissitovan työehtosopimuksen vastaavan määräyksen kanssa, on mitätön ja sen sijasta on noudatettava yleissitovan työehtosopimuksen määräystä.
Työnantaja, joka on työehtosopimuslain (436/1946) nojalla velvollinen noudattamaan työehtosopimusta, jonka toisena sopijapuolena on valtakunnallinen työntekijöiden yhdistys, saa 1 momentissa säädetystä poiketen soveltaa tämän työehtosopimuksen määräyksiä.
Tietenkin jos on täysin villi ala, josta ei edes ole minkäänlaista työehtosopimusta niin...Nyt tämä "tyttö" on aivan sekaisin.
Jotenkin en haluaisi työpaikkaani paljastaa, olemme kuitenkin iso ketju joka muodostuu yksittäisistä fransaising yrittäjistä. Niin kun olen kertonut niin n. 99% alalla olevista ihmisistä on provisiopalkkaisia, oma työnkuvani on erilainen on kiinteä työaika ja kuukausipalkka. Minulla esim. on noudatettu ihan erilaisia "normaaleja" kesälomakorvaus/sairaslomakorvaus asioita. Ihan yleisiä ja normaaleita. Tosin en tänä vuonnakaan ole ollut yhtään päivää poissa töistä sairaana, lapseni takia yhteensä 3 päivää. Mutta pitkälti alallamme käsittäkseni noudatetaan myyntimiesten ehtoja, mutta todellakin olemme ulkopuolella kaikkien työehtosopimuksien. Tämä tuli minulle itseasiassa eteen kun yli 10 v palvelleena jäin äitiyslomalle ja minulle ei sitten kuulunut minkäänlaista työpaikan maksamaa äitiyslomakorvausta (moni maksaa sen 3 kk). Tämä on vähän villiä touhua monissa asioissa, mm. työntekijän työterveyshuolto ? (mikä se on?) jne ....
Minulla on noin muuten aivan ihanat työnantajat tällä hetkellä, mutta tilannehan sitten muuttuu vuoden vaihteessa.
Saako Suomessa yritys toimia ihan miten vaan ? Juuri se kiinnostaa että onko mitään lakia joka määrittäisi vähimmäisturvan esim. irtisanomisajalta ?
Itse tässä olen hölmöillyt kun olen mennyt nuorena tyttönä moisen työsopimuksen allekirjoittamaan .... Minna36v kirjoitti:
Nyt tämä "tyttö" on aivan sekaisin.
Jotenkin en haluaisi työpaikkaani paljastaa, olemme kuitenkin iso ketju joka muodostuu yksittäisistä fransaising yrittäjistä. Niin kun olen kertonut niin n. 99% alalla olevista ihmisistä on provisiopalkkaisia, oma työnkuvani on erilainen on kiinteä työaika ja kuukausipalkka. Minulla esim. on noudatettu ihan erilaisia "normaaleja" kesälomakorvaus/sairaslomakorvaus asioita. Ihan yleisiä ja normaaleita. Tosin en tänä vuonnakaan ole ollut yhtään päivää poissa töistä sairaana, lapseni takia yhteensä 3 päivää. Mutta pitkälti alallamme käsittäkseni noudatetaan myyntimiesten ehtoja, mutta todellakin olemme ulkopuolella kaikkien työehtosopimuksien. Tämä tuli minulle itseasiassa eteen kun yli 10 v palvelleena jäin äitiyslomalle ja minulle ei sitten kuulunut minkäänlaista työpaikan maksamaa äitiyslomakorvausta (moni maksaa sen 3 kk). Tämä on vähän villiä touhua monissa asioissa, mm. työntekijän työterveyshuolto ? (mikä se on?) jne ....
Minulla on noin muuten aivan ihanat työnantajat tällä hetkellä, mutta tilannehan sitten muuttuu vuoden vaihteessa.
Saako Suomessa yritys toimia ihan miten vaan ? Juuri se kiinnostaa että onko mitään lakia joka määrittäisi vähimmäisturvan esim. irtisanomisajalta ?
Itse tässä olen hölmöillyt kun olen mennyt nuorena tyttönä moisen työsopimuksen allekirjoittamaan ....että työnantaja ei voi lakia polkea.
Vaan heidän pitää noudattaa yleisesti käytännössä olevaa sopimusta riippumatta siitä ovatko itse allekirjoittaneet sopimusta tai ei.
Niinkuin edellisen viestini linkissä saitte lukea, niin työntekijän pitäisi olla oikeassa.
Odotellaan nyt vielä tuon yhden vastauksia, joka on omat mielipiteensä osannut perustella tähän asti.
Jos vielä kykenee, niin tutkitaan oikeuden päätöksistä seuraavaksi. :-)- ....
man63 kirjoitti:
Miten tulkitset tämän?
TS-laki 2.luku
7 §
Tietenkin jos on täysin villi ala, josta ei edes ole minkäänlaista työehtosopimusta niin...Jos alalla on yleissitova työehtosopimus tai työnantaja on järjestäytynyt työnantajaliittoon jolla on alalle työehtosopimus, tällöin TES:n säädökset ovat ensisijaisia. Eri alojen sopimuksissa määrätään eri tavoin irtisanomisajoista, joten tällöin olisi erittäin tärkeää tietää noudatetaanko jotakin työehtosopimusta.
Alkuperäisestä viestistä sain sen käsityksen että mitään työehtosopimusta ei noudateta, eikä yleissitovaakaan ole. Tällöin ainoastaan laki määrittelee työehdot. .... kirjoitti:
Jos alalla on yleissitova työehtosopimus tai työnantaja on järjestäytynyt työnantajaliittoon jolla on alalle työehtosopimus, tällöin TES:n säädökset ovat ensisijaisia. Eri alojen sopimuksissa määrätään eri tavoin irtisanomisajoista, joten tällöin olisi erittäin tärkeää tietää noudatetaanko jotakin työehtosopimusta.
Alkuperäisestä viestistä sain sen käsityksen että mitään työehtosopimusta ei noudateta, eikä yleissitovaakaan ole. Tällöin ainoastaan laki määrittelee työehdot.elikkä olemme jonkinasteisessa pattitilanteessa koska emme tiedä alkuperäistä tilannetta.
Sehän ei välttämättä kuitenkaan vaadi sitä, että työnantaja olisi sitoutunut johonkin.
Jos firma toimii ns. villisti vaikka esim. seksipuhelufirmoissa, niin silloin ehkä vaikeampaa saada oikeutensa läpi.
Jos taas firma toimii yleisillä markkinoilla, niin eiköhän se ole selvä juttu mitä sopimusta noudatetaan... ?
- Minna36v
Hei !
Lisäys vielä tilanteeseeni, eli olen ollut saman työnantajan/yrittäjien palveluksessa 14 vuotta, nyt vuodenvaihteessa muuttuu firman nimi ja yrittäjä ja meidät kaikki siirretään uudelle yrittäjälle vanhoina työntekijöinä. Ketjulla on oma työsopimuspohja, alallamme pääosa on provikapalkkaisia. Nyt kun kuukauden sisällä allekirjoitan uutta työsopimusta niin miten hoitaisin asia hienosti, eli millaisella lauseella saisin asian niin että tuo uusi työsopimus korjaisi sen vanhan kuukauden, onnistuuko mitenkään ? En tässä haluaisi huijata ketään, mutta minusta minua on vähän huijattu allekirjoittamaan tuo kuukausi.
Minkälaisella lauseella kohtaan "irtisanominen" saisin tuon asian turvattua. En haluaisi vaatia kirjoittamaan, että koska olet ollut talossa 14 v niin irtisanomisaika on 6 kk ....... silloin ne hälytyskellot alkaa soimaan .......
Osaisitteko auttaa ?- ....
Yleensä työntekijällä on vain vähän aitoa vaikutusmahdollisuutta työsopimuksen sisältöön. Kuitenkin pitää tarkistaa että sopimus on lain/työehtosopimuksen mukainen ja sisältää aikaisemmin neuvotellut ehdot.
Irtisanomisajoissa voi kuitenkin olla neuvottelun varaa. Voit ehdottaa itse että kirjataan sinne "lain tai voimassaolevan työehtosopimuksen mukainen", jolloin lopputulos pitäisi olla haluttu. Ei kannata itse pyytää jotakin tiettyä kuukausimäärää ellei pomo sellaista nimenomaan vaadi.
Jos työnantajasi on reilua tyyppiä, hän ottaa tässä huomioon 14 vuoden työurasi samassa yrityksessä. Tuolla on oma painoarvonsa. - Minna36v
.... kirjoitti:
Yleensä työntekijällä on vain vähän aitoa vaikutusmahdollisuutta työsopimuksen sisältöön. Kuitenkin pitää tarkistaa että sopimus on lain/työehtosopimuksen mukainen ja sisältää aikaisemmin neuvotellut ehdot.
Irtisanomisajoissa voi kuitenkin olla neuvottelun varaa. Voit ehdottaa itse että kirjataan sinne "lain tai voimassaolevan työehtosopimuksen mukainen", jolloin lopputulos pitäisi olla haluttu. Ei kannata itse pyytää jotakin tiettyä kuukausimäärää ellei pomo sellaista nimenomaan vaadi.
Jos työnantajasi on reilua tyyppiä, hän ottaa tässä huomioon 14 vuoden työurasi samassa yrityksessä. Tuolla on oma painoarvonsa.Ongelma siis tosissaan se että työnantajani vaihtuu. Tiedän, että yleensä työsopimukseen ei voi vaikuttaa, mutta meillä tosissaan se ketjun työsopimus on tehty täysin provisiopalkkaisille ja meille muutamalle ketjussa olleelle sitä aina joudutaan hieman muuttamaan, mm. meillä ei palkkaus, ei lomakorvaukset, ei työaika ...... mikään ei täsmää "vakkarisopimukseen" .....
Eli tiedän että tulevaa sopimusta muokataan jonkin verran ja elättelen toivetta sitten että varsinaista irtisomisaikaa ei lukemin kirjattaisi vaan viitattaisi sitten "lain tai voimassaolevan työehtosopimuksen mukainen".
No niin, sitten taas jäin miettimään että kun meillä ei ole työehtosopimusta: niin miten ..... ? Voiko esim. olla että lain / voimassa olevien yleisten työehtosopimuksien mukaisesti ?
Kiitos jos vastaat ? - ....
Minna36v kirjoitti:
Ongelma siis tosissaan se että työnantajani vaihtuu. Tiedän, että yleensä työsopimukseen ei voi vaikuttaa, mutta meillä tosissaan se ketjun työsopimus on tehty täysin provisiopalkkaisille ja meille muutamalle ketjussa olleelle sitä aina joudutaan hieman muuttamaan, mm. meillä ei palkkaus, ei lomakorvaukset, ei työaika ...... mikään ei täsmää "vakkarisopimukseen" .....
Eli tiedän että tulevaa sopimusta muokataan jonkin verran ja elättelen toivetta sitten että varsinaista irtisomisaikaa ei lukemin kirjattaisi vaan viitattaisi sitten "lain tai voimassaolevan työehtosopimuksen mukainen".
No niin, sitten taas jäin miettimään että kun meillä ei ole työehtosopimusta: niin miten ..... ? Voiko esim. olla että lain / voimassa olevien yleisten työehtosopimuksien mukaisesti ?
Kiitos jos vastaat ?Ei ole olemassa mitään "yleistä työehtosopimusta", vaan ne ovat aina alakohtaisia. Jos olettamuksesi on oikeassa että teillä ei ole työehtosopimusta, se ei tarkoita etteikö sellaista teille voisi tulla. Tällöin irtisanomisajat menisivät tuon tulevan työehtosopimuksen mukaisesti.
Jos epäilet että teillä voisi olla yleissitova työehtosopimus (eli koskee kaikkia järjestäytymisestä huolimatta), saat tästä tiedon siitä liitosta jonka alaisuuteen ala kuuluu. Olisiko PAM (palvelualojen ammattiliitto) lähellä oikeata? He todennäköisesti tietävät yrityksen nimellä jo tilanteen, varsinkin jos yritys on iso työnantaja. - Minna36v
.... kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään "yleistä työehtosopimusta", vaan ne ovat aina alakohtaisia. Jos olettamuksesi on oikeassa että teillä ei ole työehtosopimusta, se ei tarkoita etteikö sellaista teille voisi tulla. Tällöin irtisanomisajat menisivät tuon tulevan työehtosopimuksen mukaisesti.
Jos epäilet että teillä voisi olla yleissitova työehtosopimus (eli koskee kaikkia järjestäytymisestä huolimatta), saat tästä tiedon siitä liitosta jonka alaisuuteen ala kuuluu. Olisiko PAM (palvelualojen ammattiliitto) lähellä oikeata? He todennäköisesti tietävät yrityksen nimellä jo tilanteen, varsinkin jos yritys on iso työnantaja.Kiitos kovasti neuvoista Teille kahdelle, jotka olette yrittäneet vastailla.
Tämä asia alkoi todella kiinnostamaan minua. En tiedä mihin ottaa yhteyttä.
Missään hämäräbisneksessä en ole, mutta jotenkin villin lännen tapaan meillä mennään. On yksi asia, jota jouduin selvittelemään taannoin ja soitin meidän tilitoimistoon ja sieltä kyllä sanottiin "että Teillä on toimittu näin", mutta työntekijällä olisi kyllä lainmukainen oikeus. Tämä koskee siis sairasloma-ajan palkkaa ..... itselläni kuukausipalkkaisena on maksettu sairasajalta palkka, mutta .......
On varmasti hirveän mahoton yrittää neuvoa kun en viitsi tässä työntajaani mainita, mutta yritän kyllä selvitellä asiaa jotenkin.
Tavallaan ollaan palvelualalla, mutta aikoinaan tilitoimistosta viitattiin että näin toimitaan usein myyntialalla ...... en oikeasti tiedä.
Yritin lisää googlettaa tietoa ja menen koko ajan enemmän sekaisin, jos esim. katsoo työsuojelupiirien tekstejä niin siellä puhutaan työsopimuslaista joka puoltaisi sitä 6 kk ja siellä ei erikseen puhuta siitä "ellei erikseen olla sovittu".
Sitten tämä teksti:
Työehtosopimukset
Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta vahvistaa päätöksellään, onko valtakunnallinen työehtosopimus yleissitova. Työsopimuslain (55/2001) 2 luvun 7 §:n mukaan työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisella alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen (yleissitova työehtosopimus) määräyksiä.
Mikä siis on yleisitova työehtosopimus minun tapauksessani tai meidän alalla ? Koskeeko minua meidän ala yleensä vai se että olen myyntisihteeri kuukausipalkalla ..... en tiedä.
Asia alkoi ihan hirveästi kiinnostamaan ja yritän jostakin tonkia jotain ..... - ....
Minna36v kirjoitti:
Kiitos kovasti neuvoista Teille kahdelle, jotka olette yrittäneet vastailla.
Tämä asia alkoi todella kiinnostamaan minua. En tiedä mihin ottaa yhteyttä.
Missään hämäräbisneksessä en ole, mutta jotenkin villin lännen tapaan meillä mennään. On yksi asia, jota jouduin selvittelemään taannoin ja soitin meidän tilitoimistoon ja sieltä kyllä sanottiin "että Teillä on toimittu näin", mutta työntekijällä olisi kyllä lainmukainen oikeus. Tämä koskee siis sairasloma-ajan palkkaa ..... itselläni kuukausipalkkaisena on maksettu sairasajalta palkka, mutta .......
On varmasti hirveän mahoton yrittää neuvoa kun en viitsi tässä työntajaani mainita, mutta yritän kyllä selvitellä asiaa jotenkin.
Tavallaan ollaan palvelualalla, mutta aikoinaan tilitoimistosta viitattiin että näin toimitaan usein myyntialalla ...... en oikeasti tiedä.
Yritin lisää googlettaa tietoa ja menen koko ajan enemmän sekaisin, jos esim. katsoo työsuojelupiirien tekstejä niin siellä puhutaan työsopimuslaista joka puoltaisi sitä 6 kk ja siellä ei erikseen puhuta siitä "ellei erikseen olla sovittu".
Sitten tämä teksti:
Työehtosopimukset
Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta vahvistaa päätöksellään, onko valtakunnallinen työehtosopimus yleissitova. Työsopimuslain (55/2001) 2 luvun 7 §:n mukaan työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisella alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen (yleissitova työehtosopimus) määräyksiä.
Mikä siis on yleisitova työehtosopimus minun tapauksessani tai meidän alalla ? Koskeeko minua meidän ala yleensä vai se että olen myyntisihteeri kuukausipalkalla ..... en tiedä.
Asia alkoi ihan hirveästi kiinnostamaan ja yritän jostakin tonkia jotain .....> En tiedä mihin ottaa yhteyttä.
Ota aluksi yhteyttä PAMiin ja kysy onko yrityksenne heidän alaisuudessaan -- tai sitten sellaiseen liittoon jonka uskoisit olevan lähellä alaasi. Useimmiten siellä tiedetään jo yrityksen nimellä mikä työehtosopimus (jos mikään) koskee sinua. Sitten liity omaan ammattiliittoosi, saat sitä kautta myös oikeiden lakimiesten palvelut tarvittaessa käyttöösi. Me täällä palstalla olemme vain maallikoita.
> jos esim. katsoo työsuojelupiirien tekstejä niin siellä puhutaan työsopimuslaista
> joka puoltaisi sitä 6 kk ja siellä ei erikseen puhuta siitä "ellei erikseen olla sovittu".
Työsuojelupiiri on ensisijaisesti työturvallisuusorganisaatio, mutta he antavat yleisluontoisia neuvoja myös järjestäytymättömille työntekijöille. Työsuojelupiiri ei vastoin eräitä käsityksiä anna lainkaan sellaista lakiapua tai aja työntekijän etua tuomioistuimissa, minkä ammattiliitto tekisi.
He siteeraavat tuossa lakia, mutta luonnollisesti koko laki ei sivuillensa mahtuisi. Se "ellei toisin sovita" tosiaan lukee laissa.
> Mikä siis on yleisitova työehtosopimus minun tapauksessani tai meidän alalla?
Työehtosopimus on työntekijä- ja työnantajaliiton yhdessä sopimat minimiehdot työnteolle ko. alalla. TES voi olla yrityskohtainen, normaalisitova tai yleissitova. Jotta normaalisitovasta (koskee vain järjestäytyneitä työnantajia) tulisi yleissitova (koskee kaikkia kaikissa tapauksissa) tarvitsee sen vaikutuspiirissä olla vähintään puolet alan työntekijöistä, työnantajien kautta laskettuna. Sinun ei tarvitse sitä tietää vaan tiedon saat TES:n neuvotelleesta liitosta.
Jos TES on yleissitova, ei työnantajasi järjestäytymisellä tai raadollisesti sanottuna edes heidän mielipiteillään ei siihen ole mitään sanomista. Mutta tosiaan tämän vyyhdin purkaminen lähtee kaikkein kivuttomimmin alkuun soittamalla alan liittoon. Koska tilitoimistonne on ollut sinulle tähänkin asti avulias, heiltä voisi löytyä tähänkin kysymykseen vastaus. - Minna36v
.... kirjoitti:
> En tiedä mihin ottaa yhteyttä.
Ota aluksi yhteyttä PAMiin ja kysy onko yrityksenne heidän alaisuudessaan -- tai sitten sellaiseen liittoon jonka uskoisit olevan lähellä alaasi. Useimmiten siellä tiedetään jo yrityksen nimellä mikä työehtosopimus (jos mikään) koskee sinua. Sitten liity omaan ammattiliittoosi, saat sitä kautta myös oikeiden lakimiesten palvelut tarvittaessa käyttöösi. Me täällä palstalla olemme vain maallikoita.
> jos esim. katsoo työsuojelupiirien tekstejä niin siellä puhutaan työsopimuslaista
> joka puoltaisi sitä 6 kk ja siellä ei erikseen puhuta siitä "ellei erikseen olla sovittu".
Työsuojelupiiri on ensisijaisesti työturvallisuusorganisaatio, mutta he antavat yleisluontoisia neuvoja myös järjestäytymättömille työntekijöille. Työsuojelupiiri ei vastoin eräitä käsityksiä anna lainkaan sellaista lakiapua tai aja työntekijän etua tuomioistuimissa, minkä ammattiliitto tekisi.
He siteeraavat tuossa lakia, mutta luonnollisesti koko laki ei sivuillensa mahtuisi. Se "ellei toisin sovita" tosiaan lukee laissa.
> Mikä siis on yleisitova työehtosopimus minun tapauksessani tai meidän alalla?
Työehtosopimus on työntekijä- ja työnantajaliiton yhdessä sopimat minimiehdot työnteolle ko. alalla. TES voi olla yrityskohtainen, normaalisitova tai yleissitova. Jotta normaalisitovasta (koskee vain järjestäytyneitä työnantajia) tulisi yleissitova (koskee kaikkia kaikissa tapauksissa) tarvitsee sen vaikutuspiirissä olla vähintään puolet alan työntekijöistä, työnantajien kautta laskettuna. Sinun ei tarvitse sitä tietää vaan tiedon saat TES:n neuvotelleesta liitosta.
Jos TES on yleissitova, ei työnantajasi järjestäytymisellä tai raadollisesti sanottuna edes heidän mielipiteillään ei siihen ole mitään sanomista. Mutta tosiaan tämän vyyhdin purkaminen lähtee kaikkein kivuttomimmin alkuun soittamalla alan liittoon. Koska tilitoimistonne on ollut sinulle tähänkin asti avulias, heiltä voisi löytyä tähänkin kysymykseen vastaus.Haluan ihan täydestä sydämestä kiittää neuvoista ja tiedoista, lähes jouduit rautalangasta vääntää että minäkin ymmärsin jotain ja koko tämä viestiketju on saanut minut kiinnostumaan asiasta kovastikkin.
Eilinen oli minulle superhuono päivä ja kävinkin sitten lääkärissä työpäiväni jälkeen ja paha poskiontelontulehdushan minua vaivasi. Tosin sairaslomaa en halunnut, eiköhän nämä antibiootit pure pikkuhiljaa ja maanantaina pääsen taas töihin = ) Stressiäkin taitaa pukata päälle.
Tilitoimistosta ajattelin hiukan myös kysellä yleisellä tasolla, siellä mukavia ihmisiä joiden kanssa olen työskennellyt pitkään, Heiltä myös neuvoja sain äitiyslomaani yms. koskien.
Soitan myös koko ketjumme pääkonttoriin, en kelle tahansa vaan yhdelle henkilölle joka on ihan alkuperäisiä ja meillä työjutut kohtaa ihan arkitasolla.
Näiltä tahoilta kyselen ihan varovasti, kertomatta mitään sen enempää.
Olen niitä ihmisiä jotka on tehnyt 16 vuotiaasta asti työtä ja tienannut elantonsa ja itseasiassa olen kuulunut kohta 20v samaan kassaan, eli aika olisi miettiä tuotakin puolta = )
Ainoa mitä todella mietin on se että kun tässä on oikeasti uuden työsopimuksen allekirjoitus edessä, pystynkö siinä mitenkään turvaamaan asian. En ihan oikeasti usko että tuleva työnanatanikaan haluaisi mitenkään "huijata", hän on meille tuttu ihminen ja ollut talossa jo joitakin vuosia. Meillä meinaan joutui henkilökunta uusimaan sopimuspaperinsa n. puoli vuotta sitten ketjun yleisiin työsopimukseen, mutta minut unohdettiin kokonaan ...... Tai kun en heti allekirjoittanut juuri tuon 1 kk irtisanomisajan takia ja puhuinkin silloin siitä yrittäjälle että haluan vain että se olisi ihan normaalilla/yleisellä tasolla, se sanoi että se on ihan OK.
Osaisitko vielä neuvoa miten sen asian kanssa. Jos siis todella on niin että emme noudata mitään työehtosopimusta (oikeasti epäilen tätä) niin minkälaisella lauseella minulla olisi edes mahdollista turvata asia ? - soita
Minna36v kirjoitti:
Haluan ihan täydestä sydämestä kiittää neuvoista ja tiedoista, lähes jouduit rautalangasta vääntää että minäkin ymmärsin jotain ja koko tämä viestiketju on saanut minut kiinnostumaan asiasta kovastikkin.
Eilinen oli minulle superhuono päivä ja kävinkin sitten lääkärissä työpäiväni jälkeen ja paha poskiontelontulehdushan minua vaivasi. Tosin sairaslomaa en halunnut, eiköhän nämä antibiootit pure pikkuhiljaa ja maanantaina pääsen taas töihin = ) Stressiäkin taitaa pukata päälle.
Tilitoimistosta ajattelin hiukan myös kysellä yleisellä tasolla, siellä mukavia ihmisiä joiden kanssa olen työskennellyt pitkään, Heiltä myös neuvoja sain äitiyslomaani yms. koskien.
Soitan myös koko ketjumme pääkonttoriin, en kelle tahansa vaan yhdelle henkilölle joka on ihan alkuperäisiä ja meillä työjutut kohtaa ihan arkitasolla.
Olen niitä ihmisiä jotka on tehnyt 16 vuotiaasta asti työtä ja tienannut elantonsa ja itseasiassa olen kuulunut kohta 20v samaan kassaan, eli aika olisi miettiä tuotakin puolta = )
Ainoa mitä todella mietin on se että kun tässä on oikeasti uuden työsopimuksen allekirjoitus edessä, pystynkö siinä mitenkään turvaamaan asian. En ihan oikeasti usko että tuleva työnanatanikaan haluaisi mitenkään "huijata", hän on meille tuttu ihminen ja ollut talossa jo joitakin vuosia. Meillä meinaan joutui henkilökunta uusimaan sopimuspaperinsa n. puoli vuotta sitten ketjun yleisiin työsopimukseen, mutta minut unohdettiin kokonaan ...... Tai kun en heti allekirjoittanut juuri tuon 1 kk irtisanomisajan takia ja puhuinkin silloin siitä yrittäjälle että haluan vain että se olisi ihan normaalilla/yleisellä tasolla, se sanoi että se on ihan OK.
Osaisitko vielä neuvoa miten sen asian kanssa. Jos siis todella on niin että emme noudata mitään työehtosopimusta (oikeasti epäilen tätä) niin minkälaisella lauseella minulla olisi edes mahdollista turvata asia ?Hei. Katsoin kirjoituksiasi ja vaikka hyviin salaat työtehtäväsi ja työnantajasi, niin niistä voisi päätellä, että työhösi löytyy yleissitova työehtosopimus, jota työnantajasi joutuu sinuun noudattamaan. Uskaltaisin kehottaa sinua soittamaan PAMiin ja pyytämään sieltä kaupallisen alan asiantuntijan ja keskustelemaan hänen kanssaan asiasta. Mikäli sitovaa työehtosopimusta ei ole, niin PAM on käsittääkseni solminut viimevuosina useille uusille aloille työehtosopimuksen, myös yrityskohtaisen (mm ohjelmapalvelualan, huvipuistot jne). Sinun kannattaa asia tarkistaa, koska minäkin olen saanut useat korjaukset palkkaan yms olen asiaa PAMista tiedustellut.
- liity liittoon
soita kirjoitti:
Hei. Katsoin kirjoituksiasi ja vaikka hyviin salaat työtehtäväsi ja työnantajasi, niin niistä voisi päätellä, että työhösi löytyy yleissitova työehtosopimus, jota työnantajasi joutuu sinuun noudattamaan. Uskaltaisin kehottaa sinua soittamaan PAMiin ja pyytämään sieltä kaupallisen alan asiantuntijan ja keskustelemaan hänen kanssaan asiasta. Mikäli sitovaa työehtosopimusta ei ole, niin PAM on käsittääkseni solminut viimevuosina useille uusille aloille työehtosopimuksen, myös yrityskohtaisen (mm ohjelmapalvelualan, huvipuistot jne). Sinun kannattaa asia tarkistaa, koska minäkin olen saanut useat korjaukset palkkaan yms olen asiaa PAMista tiedustellut.
... muuten sinua ei auteta siellä. Kysele työkavereilta onko PAM sinun liittosi. Jos se on muu, liity siihen.
- kuulostaa liian tutulta
Minna36v kirjoitti:
Haluan ihan täydestä sydämestä kiittää neuvoista ja tiedoista, lähes jouduit rautalangasta vääntää että minäkin ymmärsin jotain ja koko tämä viestiketju on saanut minut kiinnostumaan asiasta kovastikkin.
Osaisitko vielä neuvoa miten sen asian kanssa. Jos siis todella on niin että emme noudata mitään työehtosopimusta (oikeasti epäilen tätä) niin minkälaisella lauseella minulla olisi edes mahdollista turvata asia ?Ja ihan vinkkinä, liity siihen liittoon ihan heti. nyt, koneella, välittömästi. Ja jos sua tavalla tai toisella koitetaan ties millä perusteella savustaa ulos, älä allekirjoita mitään papereita, mikään ei voi pakottaan. ilma YT:itä ei saa tuot-tal-syistä irtisanoa, ja ilma niitä menee heti laittomaksi irtisanomiseksi josta on irtisanomisajan palkan lisäksi oikeutettu 3-24kk:n palkkaan. Googleta työsuojelulaki ja lue sieltä. ei oo ollenkaan vaikeeta tekstiä
- Minna36v
kuulostaa liian tutulta kirjoitti:
Ja ihan vinkkinä, liity siihen liittoon ihan heti. nyt, koneella, välittömästi. Ja jos sua tavalla tai toisella koitetaan ties millä perusteella savustaa ulos, älä allekirjoita mitään papereita, mikään ei voi pakottaan. ilma YT:itä ei saa tuot-tal-syistä irtisanoa, ja ilma niitä menee heti laittomaksi irtisanomiseksi josta on irtisanomisajan palkan lisäksi oikeutettu 3-24kk:n palkkaan. Googleta työsuojelulaki ja lue sieltä. ei oo ollenkaan vaikeeta tekstiä
Hei ! Pitkästä aikaan piipahdin katselemaan ja keskustelu on jatkunut, kiitos viesteistä.
Tilanne on se että olin yhteydessä koko ketjumme pääkonttoriin ja sieltä sanottiin, että asia tulee aika ajoin eteen ja ketjussamme noudatetaan ainoastaan työsuojelulakia ei muuta. Ja siellä mainitaan että irtisanomisaika olisi 6 kk, mutta lisäyksenä se että "ellei toisin ole sovittu" ja tällä työnantajani on vahvoilla.
Soitin myös tilitoimistoon/palkanlaskentaamme ja kuulinkin että neljä sihteeriä on lomautettu ja viisi irtisonttu (meitä ketjussa n. 40 kpl). Sieltä vahvistettiin että tuo kuukauden irtisamonisaika on ihan "normaali" ketjussamme ja se ei muuksi muutu.
Työpaikkani on ollut reilu ja hyvä tähän asti ...., mutta tämä irtisanomisaika yms. on huono juttu. Yrittäjämme siirtyy pois 31.12.2008 ja kellekkään ei ole vielä tehty uutta työsopimusta, tosin ketään ei ole myöskään sanottu irti.
On tää sinänsä ihan takapuolesta ...... Olemme muutes iso ketju, mutta jokainen yritys on omansa ja meillä henkilökuntaa alle 15, eli en tiedä tuota YT juttua, kuinka iso yrityksen pitää olla ?
Ja jos nyt oon rehellinen niin en tiedä mihin liittoon kuuluisi liittyä, olin 20 vuotta sitten toimistotöissä rakennusliikkeessä jolloin liityin kassaan ja samassa kassassa olen edelleen. Olen kuukausipalkkainen sihteeri myyntialalla ..... ? Ja alkaako karenssini uudestaan ? - karvaasti oppinut
Minna36v kirjoitti:
Hei ! Pitkästä aikaan piipahdin katselemaan ja keskustelu on jatkunut, kiitos viesteistä.
Tilanne on se että olin yhteydessä koko ketjumme pääkonttoriin ja sieltä sanottiin, että asia tulee aika ajoin eteen ja ketjussamme noudatetaan ainoastaan työsuojelulakia ei muuta. Ja siellä mainitaan että irtisanomisaika olisi 6 kk, mutta lisäyksenä se että "ellei toisin ole sovittu" ja tällä työnantajani on vahvoilla.
Soitin myös tilitoimistoon/palkanlaskentaamme ja kuulinkin että neljä sihteeriä on lomautettu ja viisi irtisonttu (meitä ketjussa n. 40 kpl). Sieltä vahvistettiin että tuo kuukauden irtisamonisaika on ihan "normaali" ketjussamme ja se ei muuksi muutu.
Työpaikkani on ollut reilu ja hyvä tähän asti ...., mutta tämä irtisanomisaika yms. on huono juttu. Yrittäjämme siirtyy pois 31.12.2008 ja kellekkään ei ole vielä tehty uutta työsopimusta, tosin ketään ei ole myöskään sanottu irti.
On tää sinänsä ihan takapuolesta ...... Olemme muutes iso ketju, mutta jokainen yritys on omansa ja meillä henkilökuntaa alle 15, eli en tiedä tuota YT juttua, kuinka iso yrityksen pitää olla ?
Ja jos nyt oon rehellinen niin en tiedä mihin liittoon kuuluisi liittyä, olin 20 vuotta sitten toimistotöissä rakennusliikkeessä jolloin liityin kassaan ja samassa kassassa olen edelleen. Olen kuukausipalkkainen sihteeri myyntialalla ..... ? Ja alkaako karenssini uudestaan ?Soita SAK:n tai Pamin palvelevaan numeroon löydät varmaasti sellaisen nettisivuilta. Jos oot kuukunu kassaan/liittoon, voit vaihtaa sitä lennossa eikä työssäoloehto eli 10kk katkea. Mutta soita ja heti aamulla sinne keskusliittoon, ja kysy mikä on sun liittos. Heti! nimim been there, done that.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791