Miksi itken aina kun katselen vanhoja valokuvia?
Kerran minullakin oli ihan oikea perhe. Oli mies ja lapset, perheen arkiset touhut. Olin tärkeä.
Ymmärrän kyllä, rakkaat lapseni, että teillä on oma elämä. Joskus vain haluaisin kuulua siihen sen verran, että joskus kävisitte rupattelemassa, tai edes soittaisitte kysyäksenne vointiani. Ihan vain soittaisitte, muulloinkin kuin merkkipäivinä tai kun tarvitsette äitiänne jonkun asian takia.
Kerran hoivasin teitä ja huolehdin hyvinvoinnistanne, nyt voisitte vuorostanne edes joskus huolehtia äitinne mielialasta, edes pienellä soitolla.
Äiti on vanha ja yksin, joskus hyvinkin yksin. Vanhuuden vaivat riesana, pieni eläke ei riitä soitteluun niin usein kuin mieleni tekisi. Tosin olen usein soittaessani kuullut äänestänne, että ette jaksaisi kuunnella.
Vain pieni pyyntö, muistakaa äitiänne niin kauan kun täällä vielä olen. Älkää pakottako itseänne muistelemaan poismenoni jälkeen, en ole siitä silloin enää nauttimassa.
Äiti
Miksi äiti itkee
26
7956
Vastaukset
- omakin elämä!
Naisena olo on muutakin kuin äitiyttä, jos sen oikein oivaltaa. Itsekkin olen äiti kolmelle, sen lisäksi olen ammatillinen ihminen, ja yrittäjä. Työ luo sisältöä elämään. Puhumattakaan harrastuksista, joille vihdoinkin on aikaa.
Minua eivät vanhat valokuvat itketä. Ne ovat rakkaita muistoja, ja kuuluvat menneeseen aikaan. Aikaan joka oli yhtä hyvä kuin nykyinenkin aika. Nykyiseen aikaan voi itse vaikuttaa. Tee niin. Suosittelen.- kuule itkettää
Sinuakin sitten myöhemmin. "Hanki elämä" on niin laiha fraasi että et voi olla enempää kuin alle 3kymppinen. Kun elämä kulkee myös sinun kohdallasi eteenpäin ja olet kokenut lastesi kanssa kaikkea mahdollista, niin hyvää kuin pahaakin. Arvosi ovat muuttuneet ja tunnet pohjatonta ikävää, kun et näe lapsiasi pitkään aikaan.
Annat pienillekin asioille enemmän arvoa esim sille, jos joku lapsistasi muistaisi sinua edes soittamalla. Menneet asiat muuttuvat tärkeiksi ja osaat arvostaa sitä mitä olet joskus vähätellyt. Se päivä tulee myös sinulle.
Minä ajattelin samoin kuin sinä, kun olin nuori kahden lapsen äiti. Piti sauhuta koko ajan uutta ja olla mukana kaikissa mahdollisissa harrastuksissa. SILLOIN oli sisältöä, on sitä nytkin, mutta jokaisella ajan jaksolla on tarkoituksensa. - Aika kulkee ja lapset vaan katoaa omaan elämäänsä unohtaen sinut. Vanhempien osa on muistella ja katsella niitä valokuvia ja ikävöidä lapsiaan. Niin se vaan menee. - se rahan tekeminen
On tehnytkin sinusta noin tylyn ihmisen...!
- arviosi!
kuule itkettää kirjoitti:
Sinuakin sitten myöhemmin. "Hanki elämä" on niin laiha fraasi että et voi olla enempää kuin alle 3kymppinen. Kun elämä kulkee myös sinun kohdallasi eteenpäin ja olet kokenut lastesi kanssa kaikkea mahdollista, niin hyvää kuin pahaakin. Arvosi ovat muuttuneet ja tunnet pohjatonta ikävää, kun et näe lapsiasi pitkään aikaan.
Annat pienillekin asioille enemmän arvoa esim sille, jos joku lapsistasi muistaisi sinua edes soittamalla. Menneet asiat muuttuvat tärkeiksi ja osaat arvostaa sitä mitä olet joskus vähätellyt. Se päivä tulee myös sinulle.
Minä ajattelin samoin kuin sinä, kun olin nuori kahden lapsen äiti. Piti sauhuta koko ajan uutta ja olla mukana kaikissa mahdollisissa harrastuksissa. SILLOIN oli sisältöä, on sitä nytkin, mutta jokaisella ajan jaksolla on tarkoituksensa. - Aika kulkee ja lapset vaan katoaa omaan elämäänsä unohtaen sinut. Vanhempien osa on muistella ja katsella niitä valokuvia ja ikävöidä lapsiaan. Niin se vaan menee.45 vuotta, nainen, kolmen lapsen äiti, jolla on se oma elämä.
Vaikka se on vanha fraasi, että hanki elämä, ah, on se vaan niin hyvä ja osuva, silloin kun sen osaa ottaa neuvona, eikä panetteluna joksi sitä en missään nimessä tarkoittanutkaan.
En missään tapauksessa halua vähätellä sitä etteivät muka olisi tärkeitä lasten asiat, tottakai ovat. Mutta jokainen ihminen elää omaa elämäänsä tässä maailmassa, toki läheiset ovat maan suola. Toisten kautta vain ei kannata elää. Ja läheisriippuvuus on kamala asia. Se tukahduttaa ystävyyden pahimmilllaan. - N60
arviosi! kirjoitti:
45 vuotta, nainen, kolmen lapsen äiti, jolla on se oma elämä.
Vaikka se on vanha fraasi, että hanki elämä, ah, on se vaan niin hyvä ja osuva, silloin kun sen osaa ottaa neuvona, eikä panetteluna joksi sitä en missään nimessä tarkoittanutkaan.
En missään tapauksessa halua vähätellä sitä etteivät muka olisi tärkeitä lasten asiat, tottakai ovat. Mutta jokainen ihminen elää omaa elämäänsä tässä maailmassa, toki läheiset ovat maan suola. Toisten kautta vain ei kannata elää. Ja läheisriippuvuus on kamala asia. Se tukahduttaa ystävyyden pahimmilllaan.Mitä se roikkuminen tarkoittaa? Roikutko sinä ystävässäsi jos soitat hänelle ja kerrot kuinka kävitte lasten kanssa jossain? Onko se roikkumista jos äitisi soittaa ja kyselee, kuinka voitte ja onko lapset pysyneet terveinä?
Oletteko nykyisin niin itsekkäitä ettei äidille voi kertoa oman perheenne asioita? Lapsenlapsien sairauksia tai koulunkäynnin tuloksia? Luuletteko ettei äitiänne ne kiinnosta, vai onko se reviirillenne tunkeutumista jos haluaa tietää kuinka lastelasten koulu menee?
Ystävänne varmaan sen kuulevat, heitähän enemmän kiinnostaa kuulla lastenne edesottamisia, viis mummista.
Vuosisatoja suku on kuulunut ihmisten elämään, enemmän tai vähemmän, mutta kuitenkin kuulunut ja sen te olette nykyisin unohtanut. Ihmisistä on tullut kylmiä ja itsekkäitä, noin yleisestiottaen.
- se on,,,,,,,
Lapsilla on omat menonsa, mutta vois sitä aikaa järjestää omalle äidillekkin. Pyytää vaikka syömään tai jotain ei se paljon lisää tiskiä...
Tämän päivän ihmiset on ylikuormitettuja pitää saada kaikki mulle heti.
Itsekkin ajattelen kauhulla sitä päivää kun en omin voimin tule toimeen...
Jos ei ole rahaa on paha harrastaakkin ja oma sohva on paras istua...löytäisitkö silti seuraa vaikka naapureista tms. Koska on tosi tylsää olla yksin.
Toki omat lapset ja muut läheiset on ne tärkeimmät.- joulukirje
Älä pelkää kirjoittaa tunteitasi julki,kirjoita lapsille joulukirje joulukortin sijaan.usein kun kirjoittaa asioita paperille ne selkiävät usein itsellekin .
- äidin ikäväinen
Itse olen melko nuori äiti.. ja voisinkin vierailla äitini luona vaikka joka päivä!! Äitini on hyvä tyyppi ja viihdyn hänen seurassaan.
(Käyn niin usein kuin kehtaan, 5-6 krt kuukaudessa..)
Hänellä koulu meneillään ja aika haastava sellainen joten väsyneenä koulun jälkeen raaski useimiten, ladatkoon akkuja..
Ehkä sitten kun hän eläkkeelle pääsee. :) - noin...
Voitko sitten hoitaa välit kuntoon jos se on mahdollista ja hankkia uuttakin seuraa harrastetta. Rahaongelmien kanssa luovien.
- N60
Ei seura ole sama asia kuin omat lapset jotka ovat omaa verta ja lihaa. Seuraahan jokainen saa jos haluaa, ja harrastuksiakin, mutta ei ne korvaa omien lasten yhteydenpitoa.
Onko nykyisin tosiaan niin vaikea ottaa yhteyttä omiin vanhempiinsa?
Tyttäreni kyllä pitävät yhteyttä, mutta haluaisin hiukan aktiivimpaa yhteyttä, edes soittoa vaikka viikottain. Voisin olla kuukahtanut tänne yksikseni, eikä kukaan omaisista tietäisi. Onneksi naapurin rauva käy päivittäin kahvilla ja katsomme toistemme perään.
Lapsilta se olisi vain yksi soitto, mutta äidiltä/isältä monta soittoa, jos on enemmänkin lapsia.
Vaikeaa tuntuu olevan nykyisin tuo nuorten yhteydenpito. ( lapseni 42 v. ) - lapsi 21vee
N60 kirjoitti:
Ei seura ole sama asia kuin omat lapset jotka ovat omaa verta ja lihaa. Seuraahan jokainen saa jos haluaa, ja harrastuksiakin, mutta ei ne korvaa omien lasten yhteydenpitoa.
Onko nykyisin tosiaan niin vaikea ottaa yhteyttä omiin vanhempiinsa?
Tyttäreni kyllä pitävät yhteyttä, mutta haluaisin hiukan aktiivimpaa yhteyttä, edes soittoa vaikka viikottain. Voisin olla kuukahtanut tänne yksikseni, eikä kukaan omaisista tietäisi. Onneksi naapurin rauva käy päivittäin kahvilla ja katsomme toistemme perään.
Lapsilta se olisi vain yksi soitto, mutta äidiltä/isältä monta soittoa, jos on enemmänkin lapsia.
Vaikeaa tuntuu olevan nykyisin tuo nuorten yhteydenpito. ( lapseni 42 v. ).. mulla on onneksi äitiini todella lämpimät välit... soitellaan joka päivä toisillemme ja vaihdetaan perinteiset kuulumiset. ja eihän sen puhelun kaun tarvitse kestää.... mekin noin 2-5 min puhutaan joka päivä...
ja silloin nähdään kun molemmilla on vapaata töistä. :)
pitäkää kaikki "lapset" ja äidit toisiinne yhteyttä.. kuitenkin olemme täällä niin vähän aikaa! hyvää joulua kaikille lapsille ja äideille - kolhujasaanut
lapsi 21vee kirjoitti:
.. mulla on onneksi äitiini todella lämpimät välit... soitellaan joka päivä toisillemme ja vaihdetaan perinteiset kuulumiset. ja eihän sen puhelun kaun tarvitse kestää.... mekin noin 2-5 min puhutaan joka päivä...
ja silloin nähdään kun molemmilla on vapaata töistä. :)
pitäkää kaikki "lapset" ja äidit toisiinne yhteyttä.. kuitenkin olemme täällä niin vähän aikaa! hyvää joulua kaikille lapsille ja äideilleitse olen perheestä jossa viisi lasta. Olen 38v. ja itselläni kaksi lasta. Äitini on 63 v. ja isäni oli 62v. kun kuoli nyt syksyllä vaikean syövän uuvuttamana. Molemmat vanhempani olivat vielä työelämässä, tai isä ei enää pariin vuoteen syövän takia. Meillä lapsilla välit vanhempiin, etenkin isään lähenivät sairauden myötä. Olin itse isääni yhteydessä lähes päivittäin parin vuoden ajan, myös äitiini ja kävin mahdollisimman usein. Isä tosin oli välillä huolissaan omasta perhe-elämästäni ja minun perheestäni ja toi monesti esille sitä, että meidän lasten tulee elää omaa elämää. Olisin halunut olla läsnä vielä enemmän kuin olin.
Nyt kun äiti jäi yksin me lapset olemme edelleen lähellä ja saatavilla kun on tarvis. Äiti joutuu muokkaamaan oman elämänsä aivan uudelleen nyt kun jäi yksin, ilman rakasta puolisoa ja meidän lasten isää. Suru on meille kaikille yhteinen ja toisistamme saamme tukea, mutta kukin jatkaa myös omaa elämäänsä. Kun joutuu vastatusten elämän lopullisuuden kanssa ymmärtää läheisten ja vanhempien merkityksen.
Nyt soittelen äidille vähintään yhtä usein kuin ennenkin. Me emme jätä äitiä yksin, mutta annamme hänelle tilaa, sillä hän tarvitsee myös sitä.
-Sinä yksinäinen äiti,keskustele lastesi kanssa tunteistasi, ehkeivät he ole ymmärtänet kuinka paljon kaipaat heitä. Itsekkin välillä oikein pidättelin itseäni, etten soittelisi "liian" usein vanhemmilleni. - minun äitini
kolhujasaanut kirjoitti:
itse olen perheestä jossa viisi lasta. Olen 38v. ja itselläni kaksi lasta. Äitini on 63 v. ja isäni oli 62v. kun kuoli nyt syksyllä vaikean syövän uuvuttamana. Molemmat vanhempani olivat vielä työelämässä, tai isä ei enää pariin vuoteen syövän takia. Meillä lapsilla välit vanhempiin, etenkin isään lähenivät sairauden myötä. Olin itse isääni yhteydessä lähes päivittäin parin vuoden ajan, myös äitiini ja kävin mahdollisimman usein. Isä tosin oli välillä huolissaan omasta perhe-elämästäni ja minun perheestäni ja toi monesti esille sitä, että meidän lasten tulee elää omaa elämää. Olisin halunut olla läsnä vielä enemmän kuin olin.
Nyt kun äiti jäi yksin me lapset olemme edelleen lähellä ja saatavilla kun on tarvis. Äiti joutuu muokkaamaan oman elämänsä aivan uudelleen nyt kun jäi yksin, ilman rakasta puolisoa ja meidän lasten isää. Suru on meille kaikille yhteinen ja toisistamme saamme tukea, mutta kukin jatkaa myös omaa elämäänsä. Kun joutuu vastatusten elämän lopullisuuden kanssa ymmärtää läheisten ja vanhempien merkityksen.
Nyt soittelen äidille vähintään yhtä usein kuin ennenkin. Me emme jätä äitiä yksin, mutta annamme hänelle tilaa, sillä hän tarvitsee myös sitä.
-Sinä yksinäinen äiti,keskustele lastesi kanssa tunteistasi, ehkeivät he ole ymmärtänet kuinka paljon kaipaat heitä. Itsekkin välillä oikein pidättelin itseäni, etten soittelisi "liian" usein vanhemmilleni.niin itkisit omia tekojasi. Sitä, että jätit minut yksin lapsena. Sinulla oli harrastukset, ystävät ja kaikki muu tärkeämpää kuin minä. Et olisi myöskään koskaan tukenut ja kasvattanut minua. Jouduin elämään raskaan lapsuuden sinun vuoksesi. Nyt sitten niität sitä mitä kylvit.
- todella
En haluaisi itselleni tuollaista äitiä, jolla ei ole omaa elämää. Roikkuu lapsissaan joilla jo on oma elämänsä. Eivät lapsesi voi tuoda sisältöä elämääsi, ei se ole heidän vastuullaan. Olen itse 45 vuotias jolla tuntuu olevan samanlainen äiti, eli soittoni ja käyntini harventuvat ahdistavan roikkumisen johdosta, en halua sellaista. Jokainen elää itse oman elämänsä! Minä en voi elää äitini elämää enkä toteuttaa hänen unelmiaan. Minun unelmani ovat hänelle vääriä ja toiminkin aina hänen mielestään väärin. Myöskään lapseni eivät voi koskaan elää minun elämääni, toivon totisesti muistavani sen myös itse 25 vuoden kuluttua jolloin olen jo vanhempi kuin äitini nyt.
- N60
Onko vain kaksi vaihtoehtoa? Joko äiti elää vain omaa elämäänsä, ja lapset vain omaa elämäänsä? Missä on se kultainen keskitie?
Minä en ole yksin, minulla on paljon ystäviä, entisiä työtovereita, kuskaan porukoita, keskustelen huoltoaseman kahvilassa. Olen hyvin sosiaalinen ja ihmisten kanssa toimeentuleva.
Onko se nuorten mielestä tunkeutumista heidän elämäänsä, jos haluaa hiukan aktiivisempaa kanssakäymistä, siis äiti ja lapsi?
Minulla on hyvät välit lasteni kanssa, ja tulemme hyvin toimeen, en ole kahlinnut heitä koskaan.
Mutta, se pieni muistaminen ei koskaan olisi pahasta, aivan kuten muistetaan ystäviä ja rakkaitaan, vai eikö äiti / isä kuulu heihin? - kuulua ystäväpiiriin
N60 kirjoitti:
Onko vain kaksi vaihtoehtoa? Joko äiti elää vain omaa elämäänsä, ja lapset vain omaa elämäänsä? Missä on se kultainen keskitie?
Minä en ole yksin, minulla on paljon ystäviä, entisiä työtovereita, kuskaan porukoita, keskustelen huoltoaseman kahvilassa. Olen hyvin sosiaalinen ja ihmisten kanssa toimeentuleva.
Onko se nuorten mielestä tunkeutumista heidän elämäänsä, jos haluaa hiukan aktiivisempaa kanssakäymistä, siis äiti ja lapsi?
Minulla on hyvät välit lasteni kanssa, ja tulemme hyvin toimeen, en ole kahlinnut heitä koskaan.
Mutta, se pieni muistaminen ei koskaan olisi pahasta, aivan kuten muistetaan ystäviä ja rakkaitaan, vai eikö äiti / isä kuulu heihin?Mutta se varmasti suuresti riippuu äidistä ja isästä. Ruikuttajista ei kukaan pidä. Eikä painostajista.
- -JTK-
Kuinka ihmeessä jotkut saavat tämänkin tulkittua niin ettei aloittajalla olisi elämässään muuta sisältöä kuin lapsensa? Eihän kirjoittaja pyydä lapsiaan ottamaan vastuuta koko elämästään, vaan huomioimaan ja ottamaan yhteyttä silloin tällöin. Ei siinä luulisi olevan mitään väärää.
- muistan kyllä.
Soitan hänelle lähes päivittäin jä käyn moikkaamassa viikonlopun ajan noin kerran kuukaudessa.
Mikset voi sanoa lapsillesi, että haluat olla heidän kanssaan enemmän tekemisissä? Meidän äiti sanoo ainakin suoraan, että hänellä on ikävä tai sitten hän kiukuttelee ja suuttuu, jos emme käy häntä katsomassa. Ehkä sinunkin pitäisi hieman suuttua.- N60
Alkuperäinen kirjoittaja, N60.
Kyllähän hyvät välit ovat tyttäriini ja tuo ikävä iskee useimmiten yöllä. En voi silloin soittaa vaan toivoa, että lapset soittaisivat seuraavana päivänä. Onhan heillä työnsä ja perheensä, mutta 5-10 min äidille ei ehkä ole kovin paljon pyydetty.
Tässä iässä kun ajatukset tulevat yönhetkinä, ja silloin tuntuu todella yksinäiseltä.
Jos nukkumaan mennessä voisi ajatella, että kiva kun tytötkin soittivat ja kertoivat kuulumisia, ehkä unikin tulisi helpommin.
En toki moiti lapsia, hyvät lapset minulla on, mutta ikävälle ei voi mitää. Joskus minulla on ikävä omaa äitiäni, joka on ollut maan povessa jo montakymmentä vuotta. Sitä ikävää vain helpottaisi pieni huomio, että äiti on vielä olemassa. - unohdettu?
N60 kirjoitti:
Kyllähän hyvät välit ovat tyttäriini ja tuo ikävä iskee useimmiten yöllä. En voi silloin soittaa vaan toivoa, että lapset soittaisivat seuraavana päivänä. Onhan heillä työnsä ja perheensä, mutta 5-10 min äidille ei ehkä ole kovin paljon pyydetty.
Tässä iässä kun ajatukset tulevat yönhetkinä, ja silloin tuntuu todella yksinäiseltä.
Jos nukkumaan mennessä voisi ajatella, että kiva kun tytötkin soittivat ja kertoivat kuulumisia, ehkä unikin tulisi helpommin.
En toki moiti lapsia, hyvät lapset minulla on, mutta ikävälle ei voi mitää. Joskus minulla on ikävä omaa äitiäni, joka on ollut maan povessa jo montakymmentä vuotta. Sitä ikävää vain helpottaisi pieni huomio, että äiti on vielä olemassa.voithan sinä itse pirauttaa 5 min puhelun lapsillesi silloin tällöin? Vai miksi et voi? Tuskin lyövät luuria korvaan?
- samanikäinen
N60 kirjoitti:
En toki moiti lapsia, hyvät lapset minulla on, mutta ikävälle ei voi mitää. Joskus minulla on ikävä omaa äitiäni, joka on ollut maan povessa jo montakymmentä vuotta. Sitä ikävää vain helpottaisi pieni huomio, että äiti on vielä olemassa.Hiukan tuntuu kipeältä tuommoinen yöikävöinti. Oletkohan sairastunut depressioon? Jos näin on, niin kyllä se apu täytyy löytyä jostain muualta, eikä kaataa sitä omien lastensa niskaan.
- MarttyyriMaija
Olet oikeassa ja tunteesi ovat myös.
Olen yrittänyt varautua tulevaan ja omaan samanlaiseen kohtalooni.
Tiedän että siinä käy noin.
Hienoa kun olet saanut lapsesi itsenäisiksi ja omillaan toimeen tuleviksi. Uskon että he muistavat kuitenkin sinua.
Vaihtoehtoisesti voisi aikamiespoikasi vaikka olla riippanasi edelleenkin =)
Sinä olet tuupannut heidät maailmalle ja niin kuuluukin. Minulta on yksi jo lähtenyt ja kaksi lähtee lähivuosina.
Koitan muistuttaa itseäni omasta äidistäni ja soitella hänelle. Joskus se on kovin raskasta kuunneltavaa kun kaikki on niin huonosti ja luita kolottaa. En tiedä koheneeko hänen mielialansa soitoistani ? Hän syyllistää minua aina. Koitan muistaa tämänkin etten syyllistäisi lapsiani sitten kun olen yksin ja he elävät omaa elämäänsä.
Äidit osaavat hyvin syyllistää kun itse turhautuvat. - olit samassa iässä
Olitko itse aktiivisesti omien vanhempiesi kanssa kun he olivat jo iäkkäitä? Muistatko, mitä kaikkea kiirettä on lastesi ikäisellä väestöllä, kun työ pianaa päälle, lasten lapsillasi on ehkä monenlaista juttua meneillään, joista omat lapsesi kantavat huolta, on talous tiukilla, parisuhteeseenkin pitää panostaa.. On ehkä omat harrasteet, joiden avulla jaksaa omaa perhe-elämäänsä, on ehkä monenlaista muutakin projektia meneillään, on omakotitalo ja eläimiä.. onmyös muut sukulaiset, on myös muut lapsesi, joiden kanssa lapsesi ovat yhteyksissä.. hoidellaan lastenlastesi serkkusuhteita ja istutaan iltaa sisarusten kesken ja vaihdetaan tärkeitä näkemyksiä elämästä, ja vaikkapa kotikasvatuksesta, jota sinä ja miehesi tarjositte...
Kaiken tämän lisäksi on iäkäs äiti, joka aivan VARMASTI on täskeä jokaiselle lapsellesi.. Muistat kuitenkin itsekin nämä ajat, jolloin elämä on hyvin hektistä. Se helposti unohtuu siinä vaiheessa kun oma elämä alkaa olla seesteistä ja kiireetöntä, ja jolloin tyhjyys ja ikävä näkyvät heti...
Niin surullista kuin se onkin, nykyisin isovanhempia muistetaan entistä vähemmän. Totuus on kuitenkin se, että ihmisten elämä on aika tavalla erilaista kuin arvatenkin oma elämäsi on ollut, JOS olet ehtinyt olla vanhan äitisi kanssa enemmän kuin lapsesi ehtivät olla nyt sinun kanssasi...
Sinun täytyy nyt vain nousta sieltä itsesäälin syövereistä, aloittaa jokin mukava eläkeläisharraste, jonka parissa aika kuluu mukavasti, hankkia samaa ikäluokkaa olevia ystäviä, jotka eivät ole yhtä kiireisiä kuin työväestö. Jaat ajatuksia ja saat vertaistukea. Ei ne lapset ehdi muidenkaan vanhempien kanssa jatkuvalla syötöllä olemaan... Nautit niistä hetkistä, jolloin on touhua ja tohinaa, lapsesi ja lapsenlapsesi kylässä ja saat passata ja pistää pöytää koreaksi kuten ennen vanhaan. Sitten kun touhu talttuu, ole iloinen niistä rauhallisista hetkistä, jolloin sinun ei tarvitse stressata ja olla passaajana. Ota mieluummin se asenne, että on MUKAVA olla yksin (ei yksinäinen) ja nauttia siitä,e ttä on saanut jälkeläiset maailmalle ja nyt on aikaa myös itselle.
Keksi jotain sellasita, mitä olet "aina halunnut tehdä".. Kirjoita vaikkapa omat muistelmasi. Tai ala kirjoittamaan pakinoita, vaikkapa sitten eläkeläisistä, jotka hyljätään... ;)
Tai tee käsitöitä (lapsesi, lapsenlapsesi ja heidän lapsensa VARMASTI osaavat arvostaa käsitöitä, tietäen, että eivät niitä itse ehtisi tehdä), tai kehittele mitä hyvänsä! Vain taivas on avoinna!
Sanoisin kuitenkin,e ttä on varmaan ihan totta, että joskus kun soitat, lapsesi kuulostavat siltä, että heillä ei olisi oikein aikaa. Ja se on varmasti totta. Heillä ei surullista kyllä ehkä sillä hetkellä ole aikaa. se ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö he rakastaisi äitiään tai arvostaisi hänen kasvatustaan.. (noh, kuten tiedät, arvosta(/-i)than itsekin varmasti OMAA äitiäsi ja isääsi.. ei se arvostaminen kiireen vuoksi ole mihinkään loppunut).
Usein vanhempien luona ei hirveämmin ole muuta tekemistä kuin istua kahvipöydässä puhumassa. JA kuten luettelin erilaisia asioita, joita nuoremmalla väestöllä elämässä on, on kahvipöydässä istuminen melkoista ajanhukkaa. HUOLIMATTA siitä, että siinä viihdytetään vanhaa äitiä ja silloinhan se on toki tärkeää.
Ymmärtänet kuitenkin asian ytimen? Lastesi rakkaus tuskin on kiireestä huolimatta mihinkään kadonnut. Muistelepa itseäsi samassa elämäntilanteessa. Ja näe asia luonnollisena jatkumona. Et toisaalta voi edes vaatia lastesi jatkuvaa huomiota, koska olet heidät maailmaan saattanut juuri elämän jatkamista varten ja sitä he tekevät omaa perhettä elättäessään.
Kerrot,e ttä lapsesi soittavat merkkipäivnäsi (kaikki eivät soita), tai silloin kun sinua tarvitaan johonkin (tällöinhän he juuri osoittavat sen,e ttä olet heille tärkeä.. halusit olla tärkeä, kuten alussa mainitset..)
Ole iloinen siitä mitä on, äläkä liikaa harmittele sitä mitä ei ole. Ja kuten joku asian ilmaisi "hanki elämä".. Se kuulostaa pahasti sanotulta, mutta ilman negatiivista kaikua, kehotan samaan. Siis nauti elämästäsi, joka on nyt rauhaisampaa! Kuinka sitä työläisenä aina haluaakaan tehdä asioita ja ajatelee, että "sitten eläkkeellä teen, kun on aikaa".. Mihin nämä kaikki haaveet on kadonneet??!!- N60
Oikein hyvin muistan nuoruuteni, Kyllä. Äitini sairasti pahaa reumaa, työntelin kaksosten ylileveitä vaunuja viikottain, usein montakin kertaa viikossa äitini luo, matkaa 4,5 km. Autoa ei ollut ja ylileveät vaunut eivät mahtuneet senaikuisiin busseihin. Niin kauan kuin äitini eli pidin tiivistä yhteyttä häneen. Isäni kuoli kun olin 11 v. joten oli vain äiti. Äitini halusi myös hoitaa lapsiani koska hän rakasti niitä, kuten minä rakastin äitiäni. Aina löytyi ainakin se pieni hetki joka tarvittiin äidin kanssa kommunikointiin.
Yksi puhelinsoitto vie 2 min - 15 min. elämästä? Se on hirveän pitkä aika nykyihmisille, eikö totta? Mutta se kaksiminuuttinen voi merkitä jollekkin hyvää asiaa, se voi tuoda mielihyvää, siis sitäkö ei nykynuori pysty antamaan? En ymmärrä.
Lapsieni kanssa on hyvät välit, mutta kun ei pitkään aikaan ole kuullut mitään, niin ikävä vain iskee, se ei ole omistamisen halua, se ei ole toisen elämään sotkeutumista, se on vain ikävää omia lapsia kohtaan. Siinä jos on jotain väärin, niin en ymmärrä?
Oma elämä on todella hallinnassa, on omat ystävät, omat askareet, aivan kuten nuoremmillakin, silti uskallan lapsilleni soittaa sillointällöin, mutta toivoisin heidänkin soittavan sillointällöin ihan vain rupatellakseen.
Oli minullakin nuorempana ns. kiire. Oli mies, työ, eläimet, ystävät ja harrasteet, silti tuli aina se pieni varttitunti aikaa, sen omistin omalle rakkaalle äidilleni, hassua, että minulla ja aikalaisillani oli se vartti aikaa, nyt sitä ei ole kenelläkään, hassua, eikö totta?
Nyt taitaa olla niin, että ihminen on pilalla jos uhraa viikossa vartin jollekkin muulle ihmiselle kuin itselleen. - Tekisi mieli itkeä
N60 kirjoitti:
Oikein hyvin muistan nuoruuteni, Kyllä. Äitini sairasti pahaa reumaa, työntelin kaksosten ylileveitä vaunuja viikottain, usein montakin kertaa viikossa äitini luo, matkaa 4,5 km. Autoa ei ollut ja ylileveät vaunut eivät mahtuneet senaikuisiin busseihin. Niin kauan kuin äitini eli pidin tiivistä yhteyttä häneen. Isäni kuoli kun olin 11 v. joten oli vain äiti. Äitini halusi myös hoitaa lapsiani koska hän rakasti niitä, kuten minä rakastin äitiäni. Aina löytyi ainakin se pieni hetki joka tarvittiin äidin kanssa kommunikointiin.
Yksi puhelinsoitto vie 2 min - 15 min. elämästä? Se on hirveän pitkä aika nykyihmisille, eikö totta? Mutta se kaksiminuuttinen voi merkitä jollekkin hyvää asiaa, se voi tuoda mielihyvää, siis sitäkö ei nykynuori pysty antamaan? En ymmärrä.
Lapsieni kanssa on hyvät välit, mutta kun ei pitkään aikaan ole kuullut mitään, niin ikävä vain iskee, se ei ole omistamisen halua, se ei ole toisen elämään sotkeutumista, se on vain ikävää omia lapsia kohtaan. Siinä jos on jotain väärin, niin en ymmärrä?
Oma elämä on todella hallinnassa, on omat ystävät, omat askareet, aivan kuten nuoremmillakin, silti uskallan lapsilleni soittaa sillointällöin, mutta toivoisin heidänkin soittavan sillointällöin ihan vain rupatellakseen.
Oli minullakin nuorempana ns. kiire. Oli mies, työ, eläimet, ystävät ja harrasteet, silti tuli aina se pieni varttitunti aikaa, sen omistin omalle rakkaalle äidilleni, hassua, että minulla ja aikalaisillani oli se vartti aikaa, nyt sitä ei ole kenelläkään, hassua, eikö totta?
Nyt taitaa olla niin, että ihminen on pilalla jos uhraa viikossa vartin jollekkin muulle ihmiselle kuin itselleen.Minun lapseni ei halua olla tekemisissä kanssani. Hän muutti pois Suomesta päästäkseen tarpeeksi kauas äidin luota. Minua hän syyttää kaikesta - olen pilannut hänen elämänsä, itsetuntonsa, luottamuksensa ihmisiin jne. jne. Ja niin paljon kuin lastani olen rakastanut, kaikkeni antanut ja parhaani yrittänyt - kannustanut, kehunut ja luottanut. Minua hän syyttää siitäkin, ettemme pidä yhteyttä, emme ole väleissä. Kuitenkaan hän ei koskaan vastaa puheluihini ja harvoin vastaa viesteihinikään.
Minulta kysytään, miten voit elää näin, eikö ole ikävä lasta? Ei minulla voi olla ikävä, en selviäisi tervejärkiksenä. On pakko yrittää elää "omaa elämäänsä" - pakko unohtaa....Lapseni on myös patologinen valehtelija, en voi ollenkaan luottaa siihen, että se, mitä vähän hän kertoo elämästään, pitää ollenkaan yhtä totuuden kanssa. Lapseni on tehnyt valinnan - minunkin puolestani. Juuri nyt hän ei tarvitse, eikä halua äitiä. Ehkä joskus toisen kerran? En voi syyttää lasta, etsin virheitä itsestäni, mutta ei se mitään auta. Minun on vain pärjättävä.
Oma äitini on dementoitunut, eikä enää osaa odottaa, tai kaivata minua. Vaikka käyn häntä katsomassa, ei hän sitä muutaman minuutin kuluttua muista. Minäkin pärjään ilman äitiä.
On aivan turha tuhlata energiaa murehtiakseen tai huolehtiakseen asioista, joita ei voi muuksi muuttaa. Toista ei voi muuttaa, vain oman asenteensa. Toivoa voi, toivoa, toivoa, toivoa.... - äätee
Tekisi mieli itkeä kirjoitti:
Minun lapseni ei halua olla tekemisissä kanssani. Hän muutti pois Suomesta päästäkseen tarpeeksi kauas äidin luota. Minua hän syyttää kaikesta - olen pilannut hänen elämänsä, itsetuntonsa, luottamuksensa ihmisiin jne. jne. Ja niin paljon kuin lastani olen rakastanut, kaikkeni antanut ja parhaani yrittänyt - kannustanut, kehunut ja luottanut. Minua hän syyttää siitäkin, ettemme pidä yhteyttä, emme ole väleissä. Kuitenkaan hän ei koskaan vastaa puheluihini ja harvoin vastaa viesteihinikään.
Minulta kysytään, miten voit elää näin, eikö ole ikävä lasta? Ei minulla voi olla ikävä, en selviäisi tervejärkiksenä. On pakko yrittää elää "omaa elämäänsä" - pakko unohtaa....Lapseni on myös patologinen valehtelija, en voi ollenkaan luottaa siihen, että se, mitä vähän hän kertoo elämästään, pitää ollenkaan yhtä totuuden kanssa. Lapseni on tehnyt valinnan - minunkin puolestani. Juuri nyt hän ei tarvitse, eikä halua äitiä. Ehkä joskus toisen kerran? En voi syyttää lasta, etsin virheitä itsestäni, mutta ei se mitään auta. Minun on vain pärjättävä.
Oma äitini on dementoitunut, eikä enää osaa odottaa, tai kaivata minua. Vaikka käyn häntä katsomassa, ei hän sitä muutaman minuutin kuluttua muista. Minäkin pärjään ilman äitiä.
On aivan turha tuhlata energiaa murehtiakseen tai huolehtiakseen asioista, joita ei voi muuksi muuttaa. Toista ei voi muuttaa, vain oman asenteensa. Toivoa voi, toivoa, toivoa, toivoa....itkenyt olen minäkin jo muutaman vuoden lapsiani, jotka yht äkkiä huomasivat että olen "viallinen". siihen asti kelpasin rahoittajaksi ja ruoan kantajaksi ja vaikka mihin. elämän täytyy jatkua se on liian lyhyt tuhlattavaksi suremiseen. aikuiset lapset elää elämäänsä kukin tavallaan, en heitä sure, lapsen lapsiani suren kyllä kovasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363895- 851915
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151781Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541422Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi511363Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1311327VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981282- 701166
- 691043
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1131022