Onko tempperamenttisuus huono?

Katih87

Onko naisen tempperamenttisuus huono juttu?
En nyt tarkoita, että astioita/tavaroita viskelisin. Vaan että tulistuu helposti?

44

7689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minkälaisista

      asioista tulistuu. Jos tekee tikusta asiaa niin ei varmasti ole hyvä ainakaan.

      Toisaalta itse pidän vähän rauhallisimmista.

      Ei ole hyvä jos toinen purkaa patoutumiani kumppaniin. Toisaalta olen niitä ihmisiä joille konflikti merkitsee kamppailua jossa toinen joko vammautuu tai kuolee joten temperamenttinen ihminen tulisi kärsimään riidoista enemmän joten hänellä varmaan palaisi ne hermot aiemmin.

      • vielä että

        sitten on niitä teatraalisia tai egoistisia naisia jotka kokevat "temperamenttisuuden" jotenkin todella hienoksi ominaisuudeksi joten he korostavat sitä joka käänteessä jopa silloin kun he käyttäytyvät tuolla tavoin. Sellaista teatteria ja "mä oon niin temperamenttinen" asennetta ei kestä.

        Joskus täytyy osata myös hillitä itseään. Se on aikuisen merkki.


      • italialainensuomessa
        vielä että kirjoitti:

        sitten on niitä teatraalisia tai egoistisia naisia jotka kokevat "temperamenttisuuden" jotenkin todella hienoksi ominaisuudeksi joten he korostavat sitä joka käänteessä jopa silloin kun he käyttäytyvät tuolla tavoin. Sellaista teatteria ja "mä oon niin temperamenttinen" asennetta ei kestä.

        Joskus täytyy osata myös hillitä itseään. Se on aikuisen merkki.

        höpö höpö...ei se aikudesta on kiinni,vaan luonne ovat erilaiset ja muuten suomalaiset ovat 90% rauhalliset eikä tunteet osataa näyttä,tarkoittako sitten että ulkomalaiset mihin temperamenttisuus on yleinen ovat lapsellista?


    • tähän

      vaikka nainen olenkin.. No ei ole. Itsekin olen temperamenttinen. Se voi olla myös positiivinen piirre ihmisessä. :)

      • positiivista.

        Tai on mutta ainoastaan temperamenttisen itsensä mielestä.


      • varmaan niin.
        positiivista. kirjoitti:

        Tai on mutta ainoastaan temperamenttisen itsensä mielestä.

        Mut ei temperamenttisuus pelkästään sitä tarkoita. Temperamenttisuushan tarkoittaa tulista luonnetta. Espanjalaiset ovat hyvä esimerkki siitä. Temperamenttisuus on myös luonteen lujuutta, intohimoista asennetta niihin asioihin joista pitää ja jotka ovat itselle tärkeitä (kuten esim. työtehtävät ja harrastukset).. Temperamenttiset ovat yleensä vahvoja luonteeltaan. :)


      • itsellesi
        varmaan niin. kirjoitti:

        Mut ei temperamenttisuus pelkästään sitä tarkoita. Temperamenttisuushan tarkoittaa tulista luonnetta. Espanjalaiset ovat hyvä esimerkki siitä. Temperamenttisuus on myös luonteen lujuutta, intohimoista asennetta niihin asioihin joista pitää ja jotka ovat itselle tärkeitä (kuten esim. työtehtävät ja harrastukset).. Temperamenttiset ovat yleensä vahvoja luonteeltaan. :)

        sitten niin että olet "vahva luonne" ja esitä temperamenttista "espanjatarta".

        Muistuttaisin nyt että Espanjassa koko kulttuuri on sellainen joten siellä ihmiset ovat tottuneet siihen lapsuudesta asti ja jokainen omaa vähän samankaltaisia piirteitä.

        Suomessa tuollainen hosuaminen usein on lähinnä huvittavaa ja säälittävää itsensä esille nostamista.

        Sanoisin että ne ei-temperamenttiset vasta vahvoja luonteita ovatkin kun hallitsevat tunteensa.


      • temperamenttisuus
        itsellesi kirjoitti:

        sitten niin että olet "vahva luonne" ja esitä temperamenttista "espanjatarta".

        Muistuttaisin nyt että Espanjassa koko kulttuuri on sellainen joten siellä ihmiset ovat tottuneet siihen lapsuudesta asti ja jokainen omaa vähän samankaltaisia piirteitä.

        Suomessa tuollainen hosuaminen usein on lähinnä huvittavaa ja säälittävää itsensä esille nostamista.

        Sanoisin että ne ei-temperamenttiset vasta vahvoja luonteita ovatkin kun hallitsevat tunteensa.

        sitä tarkoita ettei hallitsis tunteitaan. Ja espanjalaiset vaikuttavat varmasti monista suomalaisista turhankin dramaattisilta. Tuo olikin 'ääripääesimerkki'.
        Ei minun tarvi uskotella itselleni mitään. Tiedän kyllä millainen olen. Espanjatarta ei ole kyllä tarkoitus leikkiä. :)


      • turhaan kysyn..
        itsellesi kirjoitti:

        sitten niin että olet "vahva luonne" ja esitä temperamenttista "espanjatarta".

        Muistuttaisin nyt että Espanjassa koko kulttuuri on sellainen joten siellä ihmiset ovat tottuneet siihen lapsuudesta asti ja jokainen omaa vähän samankaltaisia piirteitä.

        Suomessa tuollainen hosuaminen usein on lähinnä huvittavaa ja säälittävää itsensä esille nostamista.

        Sanoisin että ne ei-temperamenttiset vasta vahvoja luonteita ovatkin kun hallitsevat tunteensa.

        Temperamenttinen on vahvempi luonne kuin ilmeisesti kaltaisesi nössöt, jotka eivät koskaan uskalla näyttää tunteitaan perisuomalaiseen tapaan. Sinunko mielestäsi vain yhdessä kulttuurissa saa olla tietynlaisia luonteenpiirteitä? Kaikkien pitää olla niin tylsiä ja samanlaisiä? Hohhoijaa.
        Kasva vähän.

        Temperamenttinen kyllä osaa myös hallita tunteensa mutta ei pelkää niitä näyttääkään, sen sijaan kun toiset arkajalat vain eivät tunteitaan uskalla koskaan, kellekään millään tapaa ilmaista. Aivan kamalaa jos ihmisestä vaikka parisuhteessa huomaa onko millä tuulella. Rasittavampia minusta ovat ne jotka nysvöilevät eivätkä koskaan uskalla edes sanoa miltä tuntuu tai mitä ajattelee. Ihan sama kun olis puupökkelö vieressä, ei sekään puhu.

        Suomessa (sinun päässäsi ilmeisesti) jotkut voivat toki niin ajatella, onhan kaikki erilaisuus niin kamalaa, ja kateus vielä kamalampaa kun itse ei osaa. Minusta taas sellaiset viilipytyt ovat tylsiä, jos niitä ei mikään innosta tai hetkauta, niin mille ne sitten elää? Turha kenenkään "mukasivistyneen" on esittää viileää kun näkee kuitenkin miten sisäisesti kuohuu, sellaisiakin on. Ketä kiinnostaa joku joka ei koskaan saa suutaan auki mistään negatiivisesta, tai uskalla edes sanoa tai näyttää jos on vaikka pettynyt/vihainen? Ei minua ainakaan.

        En minäkään esitä espanjatarta vaikka hyvin sellaisesta varmaan kävisin, olen luonteeltani sellainen kuin olen ja ylpeä siitä. En mikään kynnysmatto siis. Ja tämä ei tarkoita etten pysty hallitsemaan tunteitani, aina minulla ei ole vain tarvekaan pystyä. Temperamenttisuus on intohimoa ja tulisuutta, ei mitään ihmeen riehuntaa ja astioiden paiskomista niin kuin moni sen käsittää.


      • asia olla
        turhaan kysyn.. kirjoitti:

        Temperamenttinen on vahvempi luonne kuin ilmeisesti kaltaisesi nössöt, jotka eivät koskaan uskalla näyttää tunteitaan perisuomalaiseen tapaan. Sinunko mielestäsi vain yhdessä kulttuurissa saa olla tietynlaisia luonteenpiirteitä? Kaikkien pitää olla niin tylsiä ja samanlaisiä? Hohhoijaa.
        Kasva vähän.

        Temperamenttinen kyllä osaa myös hallita tunteensa mutta ei pelkää niitä näyttääkään, sen sijaan kun toiset arkajalat vain eivät tunteitaan uskalla koskaan, kellekään millään tapaa ilmaista. Aivan kamalaa jos ihmisestä vaikka parisuhteessa huomaa onko millä tuulella. Rasittavampia minusta ovat ne jotka nysvöilevät eivätkä koskaan uskalla edes sanoa miltä tuntuu tai mitä ajattelee. Ihan sama kun olis puupökkelö vieressä, ei sekään puhu.

        Suomessa (sinun päässäsi ilmeisesti) jotkut voivat toki niin ajatella, onhan kaikki erilaisuus niin kamalaa, ja kateus vielä kamalampaa kun itse ei osaa. Minusta taas sellaiset viilipytyt ovat tylsiä, jos niitä ei mikään innosta tai hetkauta, niin mille ne sitten elää? Turha kenenkään "mukasivistyneen" on esittää viileää kun näkee kuitenkin miten sisäisesti kuohuu, sellaisiakin on. Ketä kiinnostaa joku joka ei koskaan saa suutaan auki mistään negatiivisesta, tai uskalla edes sanoa tai näyttää jos on vaikka pettynyt/vihainen? Ei minua ainakaan.

        En minäkään esitä espanjatarta vaikka hyvin sellaisesta varmaan kävisin, olen luonteeltani sellainen kuin olen ja ylpeä siitä. En mikään kynnysmatto siis. Ja tämä ei tarkoita etten pysty hallitsemaan tunteitani, aina minulla ei ole vain tarvekaan pystyä. Temperamenttisuus on intohimoa ja tulisuutta, ei mitään ihmeen riehuntaa ja astioiden paiskomista niin kuin moni sen käsittää.

        temperamenttinen kuin korostaa sitä tarpeettomasti.

        Jos kuvittelet minua nössöksi niin sain hyvät naurut.

        Vielä paremmat naurut saa siitä kun joku sanoo että hänellä on "vahva luonne".

        Temperamenttisuus on vain luonteenpiirre eikä tee sinusta yhtään sen vahvempaa luonnetta kuin toisistakaan.

        Osasta viestistäsi olen samaa mieltä että tiettyjä tunteita turha piilotella mutta sanoinkin että niiden turha suurentelu ja esilletuonti silloin kun se on tarpeetonta ei ole mitään aikuismaista ja näyttää leimaavan joidenkin itseään "temperamenttisiksi" kutsuvien käyttäytymistä.

        Selvästi itse pidät kaikkia muita tylsinä ja samanlaisina jos ei ole temperamenttinen. Kuvittelet että se tekee sinusta paremman jollakin tapaa. No ei tee.


      • nyt sinä siellä..
        asia olla kirjoitti:

        temperamenttinen kuin korostaa sitä tarpeettomasti.

        Jos kuvittelet minua nössöksi niin sain hyvät naurut.

        Vielä paremmat naurut saa siitä kun joku sanoo että hänellä on "vahva luonne".

        Temperamenttisuus on vain luonteenpiirre eikä tee sinusta yhtään sen vahvempaa luonnetta kuin toisistakaan.

        Osasta viestistäsi olen samaa mieltä että tiettyjä tunteita turha piilotella mutta sanoinkin että niiden turha suurentelu ja esilletuonti silloin kun se on tarpeetonta ei ole mitään aikuismaista ja näyttää leimaavan joidenkin itseään "temperamenttisiksi" kutsuvien käyttäytymistä.

        Selvästi itse pidät kaikkia muita tylsinä ja samanlaisina jos ei ole temperamenttinen. Kuvittelet että se tekee sinusta paremman jollakin tapaa. No ei tee.

        Kyllä temperamenttiset ovat usein vahvaluonteisia(poikkeuksiakin varmaan on, en tiedä). Ja se et sen uskaltaa myöntää, ei ole mikään häpeän asia. Monet ihmiset ovat sanoneet minulle siitä ja tiedän kyllä sen itsekin. Ja sivusta sit tulin tähän..


      • ja temperamentti
        nyt sinä siellä.. kirjoitti:

        Kyllä temperamenttiset ovat usein vahvaluonteisia(poikkeuksiakin varmaan on, en tiedä). Ja se et sen uskaltaa myöntää, ei ole mikään häpeän asia. Monet ihmiset ovat sanoneet minulle siitä ja tiedän kyllä sen itsekin. Ja sivusta sit tulin tähän..

        Vahvaluonteisuudella yleensä tarkoitetaan kykyä toimia harkittujen halujen mukaan, kun heikkoluonteiset toimivat impulsiivisemmin ja toimintaa ohjaa esim. suuttumus, ujous, äkilliset mielihalut ym.
        Vähemmän temperamenttiset toimivat kontrolloidusti ja harkitusti, kun temperamenttisille tyypillisempää on esim. tavaroiden heittely ja aggression kohdistaminen muihin, eli heikkoa luonnetta osoittava kontrolloimaton ja hallitsematon toiminta.


      • on nyt
        ja temperamentti kirjoitti:

        Vahvaluonteisuudella yleensä tarkoitetaan kykyä toimia harkittujen halujen mukaan, kun heikkoluonteiset toimivat impulsiivisemmin ja toimintaa ohjaa esim. suuttumus, ujous, äkilliset mielihalut ym.
        Vähemmän temperamenttiset toimivat kontrolloidusti ja harkitusti, kun temperamenttisille tyypillisempää on esim. tavaroiden heittely ja aggression kohdistaminen muihin, eli heikkoa luonnetta osoittava kontrolloimaton ja hallitsematon toiminta.

        nuo käsitteet vähän hukassa. Etkä sä ole oikein ymmärtänyt lukemaasikaan. Temperamenttisuus ei edelleenkään tarkoita halua tapella/riidellä, viskellä tavaroita, tms.
        En minä muuta enää osaa sanoa ku et käypä hakemassa psykologian kirja kirjastosta ja ala vähän opiskelemaan. Ja vielä parempi olis jos tutustuisit niihin temperamenttisiin ihmisiin tuolla oikeassa elämässä. Saisit sit todeta nuo kuvitelmasi vääriksi. :)


      • kuule lukemassa
        on nyt kirjoitti:

        nuo käsitteet vähän hukassa. Etkä sä ole oikein ymmärtänyt lukemaasikaan. Temperamenttisuus ei edelleenkään tarkoita halua tapella/riidellä, viskellä tavaroita, tms.
        En minä muuta enää osaa sanoa ku et käypä hakemassa psykologian kirja kirjastosta ja ala vähän opiskelemaan. Ja vielä parempi olis jos tutustuisit niihin temperamenttisiin ihmisiin tuolla oikeassa elämässä. Saisit sit todeta nuo kuvitelmasi vääriksi. :)

        psykologiaa.

        Edellinen kirjoitti ihan oikein eli temperamenttiset ihmiset joilla voi olla herkkä pinna ei tarkoita että henkilö olisi "vahvaluonteinen" välttämättä.

        Vahvaluonteinen voi olla hyvinkin hiljainen tyyppi joka ei sen enempää tarvitse esille tuoda jatkuvasti tuntemuksiaan.

        Pyyhin persettä sinun määritelmilläsi puhumattakaan noilla haisevilla omilla kehuilla miten vahva luonteinen olet.

        Monet temperamenttiset ihmiset ovat heikko luonteisia joille tapoihin vain kuuluu kaikkien omien tunteiden estoton julkituonti seurauksista välittämättä. Vahvaluonteinen ihminen osaa hallita itseään kuten vikaroivaa heovsta, heikkoluonteinen ei siihen kykene.

        Tämä ei tarkoita ettei temperamenttinen voisi olla vahvaluonteinen mutta mitään yhteneväisyyttä noiden välille joka tekisi temperamenttisista vahva luonteisia ei ole ja kaikki muu on oman paskakasan haistelua ja ihastelua.


      • noille sun
        kuule lukemassa kirjoitti:

        psykologiaa.

        Edellinen kirjoitti ihan oikein eli temperamenttiset ihmiset joilla voi olla herkkä pinna ei tarkoita että henkilö olisi "vahvaluonteinen" välttämättä.

        Vahvaluonteinen voi olla hyvinkin hiljainen tyyppi joka ei sen enempää tarvitse esille tuoda jatkuvasti tuntemuksiaan.

        Pyyhin persettä sinun määritelmilläsi puhumattakaan noilla haisevilla omilla kehuilla miten vahva luonteinen olet.

        Monet temperamenttiset ihmiset ovat heikko luonteisia joille tapoihin vain kuuluu kaikkien omien tunteiden estoton julkituonti seurauksista välittämättä. Vahvaluonteinen ihminen osaa hallita itseään kuten vikaroivaa heovsta, heikkoluonteinen ei siihen kykene.

        Tämä ei tarkoita ettei temperamenttinen voisi olla vahvaluonteinen mutta mitään yhteneväisyyttä noiden välille joka tekisi temperamenttisista vahva luonteisia ei ole ja kaikki muu on oman paskakasan haistelua ja ihastelua.

        jutuilles. Et halua muuta kuin haastaa riitaa vain täällä muiden kanssa ja purkaa omaa pahaa oloas. Tiedoksesi vaan et olen opiskellut psykologiaa. Mut tuollaiselle en viitsi enää vastata yhtään mitään. Aika typerä olet.


      • Minäkin mainitsin
        noille sun kirjoitti:

        jutuilles. Et halua muuta kuin haastaa riitaa vain täällä muiden kanssa ja purkaa omaa pahaa oloas. Tiedoksesi vaan et olen opiskellut psykologiaa. Mut tuollaiselle en viitsi enää vastata yhtään mitään. Aika typerä olet.

        sen saman asian et voihan se olla et temperamenttisistakin löytyy ei niin vahvoja persoonia.. En tiedä. Ja sitä paitsi, jos sua häiritsee se et joku mainitsee itsestään hyviä piirteitä, niin jätä sit lukematta. Ei näitä sivuja ole pakko lukea.


      • kuule sinun
        Minäkin mainitsin kirjoitti:

        sen saman asian et voihan se olla et temperamenttisistakin löytyy ei niin vahvoja persoonia.. En tiedä. Ja sitä paitsi, jos sua häiritsee se et joku mainitsee itsestään hyviä piirteitä, niin jätä sit lukematta. Ei näitä sivuja ole pakko lukea.

        psykologian opintosi vähempää kiinnostaa.

        Tahtoisin joskus kuulla sinun määritelmän "vahvasta persoonasta" sekä "vahvasta luonteesta" (mitä helvettiä ne edes tarkoittaa tässä yhteydessä?) ja mitä tekemistä niillä on henkilön temperamentin kanssa.

        Temperamenttisuus ei ole mikään hyvä piirre eikä välttämättä huonokaan, vain yksi luonteen piirre muiden joukossa. Huomauttaisin myös että psykologiassa se viittaa koko ihmisen luonteeseen ei pelkästään ns. tulisuuteen ja reaktioherkkyyteen.

        Sehän se koko homman nimi onkin että suotta sitä erikoisen hyvänä piirteenä mainostaa ja lisäksi olen huomannut että ne jotka eri toten tätä mainostusta tekevät harvemmin mitään vahvoja luonteita ovat. Pitävät vain enemmän ääntä kuin ne oikeasti vahvat luonteet.

        Psykologian opintosi ovat varmaan aika alussa tai sitten psykologia jota olet opiskellut on aikamoista roskaa jos luonteenpiirteisiin liitetän sellaisia sanoja kuin "vahva" yms.

        Kansan kielellä temperamenttisuus katsos kun on vain tapa purkaa yhdellä tapaa niitä tunteita ja yleensä tällaisilla ihmisillä on tarvetta tuoda niitä enemmän esille. Mistään muusta se ei kerro ihmisessä. Osa tällaisen luonteen omaavista on aivan samanlaista tapettia kuin kaikki muutkin mutta korostavat tätä puolta että joku huomaisi heidät ja korottavat egoaan "mää olen tulinen ja temperamenttinen enkä tylsä ja hiljainen" puheilla. Joo, joo, olet tosi erikoinen ja vahva luonne blah-blah. Äitiskin varmaan oli.

        Se on vähän sama kuin jätkät jotka esittää niin kovista ja leuhkaavat puheillan yms. Se on vain sitten tuolla tositilanteessa vähän eri juttu.


      • jaksat jauhaa..
        kuule sinun kirjoitti:

        psykologian opintosi vähempää kiinnostaa.

        Tahtoisin joskus kuulla sinun määritelmän "vahvasta persoonasta" sekä "vahvasta luonteesta" (mitä helvettiä ne edes tarkoittaa tässä yhteydessä?) ja mitä tekemistä niillä on henkilön temperamentin kanssa.

        Temperamenttisuus ei ole mikään hyvä piirre eikä välttämättä huonokaan, vain yksi luonteen piirre muiden joukossa. Huomauttaisin myös että psykologiassa se viittaa koko ihmisen luonteeseen ei pelkästään ns. tulisuuteen ja reaktioherkkyyteen.

        Sehän se koko homman nimi onkin että suotta sitä erikoisen hyvänä piirteenä mainostaa ja lisäksi olen huomannut että ne jotka eri toten tätä mainostusta tekevät harvemmin mitään vahvoja luonteita ovat. Pitävät vain enemmän ääntä kuin ne oikeasti vahvat luonteet.

        Psykologian opintosi ovat varmaan aika alussa tai sitten psykologia jota olet opiskellut on aikamoista roskaa jos luonteenpiirteisiin liitetän sellaisia sanoja kuin "vahva" yms.

        Kansan kielellä temperamenttisuus katsos kun on vain tapa purkaa yhdellä tapaa niitä tunteita ja yleensä tällaisilla ihmisillä on tarvetta tuoda niitä enemmän esille. Mistään muusta se ei kerro ihmisessä. Osa tällaisen luonteen omaavista on aivan samanlaista tapettia kuin kaikki muutkin mutta korostavat tätä puolta että joku huomaisi heidät ja korottavat egoaan "mää olen tulinen ja temperamenttinen enkä tylsä ja hiljainen" puheilla. Joo, joo, olet tosi erikoinen ja vahva luonne blah-blah. Äitiskin varmaan oli.

        Se on vähän sama kuin jätkät jotka esittää niin kovista ja leuhkaavat puheillan yms. Se on vain sitten tuolla tositilanteessa vähän eri juttu.

        Ja jotenkin ihmetyttää tuo sun hermoilu noista asioista. Huomaan ettet tosiaan ole ymmärtänyt lukemaasi. Mut eihän se minun murhe ole. :)
        Ps. Sun kannattais varmaan sulkea kone pariksi päiväksi.


      • täällä hermoilee?
        jaksat jauhaa.. kirjoitti:

        Ja jotenkin ihmetyttää tuo sun hermoilu noista asioista. Huomaan ettet tosiaan ole ymmärtänyt lukemaasi. Mut eihän se minun murhe ole. :)
        Ps. Sun kannattais varmaan sulkea kone pariksi päiväksi.

        Ehkäpä olet tekemisissä temperamenttisen sekä vahva luonteisen ihmisen kanssa. :P

        Sinä vaikutat aika tussulta.


      • kyllä kirjoittanut
        täällä hermoilee? kirjoitti:

        Ehkäpä olet tekemisissä temperamenttisen sekä vahva luonteisen ihmisen kanssa. :P

        Sinä vaikutat aika tussulta.

        yhtään sellaista vastausta jos vois päätellä et olisin hermostunut. Sinäkö muka? Älä viitsi. Ennemminkin kahjo olet. :D


    • tunteitaan.

      Eli minun mielestäni se on huono asia. Se kertoo siitä että ihmisellä on vielä kasvun varaa henkisellä saralla.

      • muuten pidä

        paikkaansa. Sen voin sanoa ihan omasta itsestäni ja ystävistäni.


      • just joo.

        Temperamenttinen kyllä voi hallita tunteensa silloin kun on tarpeen, mutta ei pelkää niitä näyttääkään silloin kun siltä tuntuu. Temperamenttisuus on siitä hyvä, että tunteet uskalletaan näyttää eikä vatvota asioita pään sisällä niin kauan kuin räjähtää. Tuo sisäänkääntyneisyyshän on suomalaisten tavaramerkki:) Usein sellaiset ei aina puhu asioista kunnolla tai näytä tunteitaan.
        Käsität varmaan temperamentin vähän eri lailla? Ei se meinaa jatkuvaa "italialaista manausta".

        Silloin ihmisellä ei ole henkisen kasvun varaa niinkään, kun uskaltaa avoimesti näyttää tunteensa eikä koe tarvetta piilotella. Tottakai mikään julkinen kohtaus tai riehunta ei ole sivistynyttä, mutta tässä ei sellaisesta ollut kuitenkaan kyse. Enemmän henkistä kasvua suosittelen niille jotka esittävät aina niin hillittyä mutta valittavat tai vollottavat sisimmässään. Jos näytät tunteesi, elät luultavasti kauemmin kuin sellainen joka niitä patoaa. Temperamenttisuus ei mielestäni tarkoita myöskään ylenpalttista riitelyä tai halukkuutta sorasointuihin.


    • Danzigi

      Musta semmonen temperamenttisuus on ihan hyvä. En usko et mä jaksaisin olla semmosen kanssa joka ei hermostu/tulistu mistään. En tiedä onko se niin et tässäkin asiassa toisen osapuolen pitää olla tulisempi ja toisen lauhkeampi suhteen onnistuakseen. Vaikkei nyt suhteista yleisesti puhuttukaan.

      Eli,tulisuus/temparamenttisuus on hyvästä omalle kohalleni. Tykkään

    • ewewerr

      Ei siinä mitään absoluuttisesti hyvää tai huonoa ole, mutta itselleni ei kovin temperamenttinen nainen sopisi, koskia loukkaannun herkästi ja olen itse tosi rauhallinen ja hillittykin tapaus, en pidä riitelystä.

      Kynnysmatto ei tietenkään pidä olla joten siltä kannalta katsottuna temperamenttisuus on ihailtavaa :)

      • sulle vinkkinä et

        ei se temperamenttisuus tarkoita välttämättä sitä et haluais tapella. Temperamenttinen ihminen on helposti tulistuva luonne mut leppyy myös nopeasti yleensä. Tiedän mistä puhun. ;)
        Mut on totta et sellainen tarvitsee kumppanikseen riittävän vahvan ihmisen. Itsekään en jaksais katsella hyvinkään montaa päivää jotain hissuli huopatossua.


      • Danzigi
        sulle vinkkinä et kirjoitti:

        ei se temperamenttisuus tarkoita välttämättä sitä et haluais tapella. Temperamenttinen ihminen on helposti tulistuva luonne mut leppyy myös nopeasti yleensä. Tiedän mistä puhun. ;)
        Mut on totta et sellainen tarvitsee kumppanikseen riittävän vahvan ihmisen. Itsekään en jaksais katsella hyvinkään montaa päivää jotain hissuli huopatossua.

        Tämä on kyllä ihan totta. Pitää pystyä myös sanomaan vastaankin, eikä se tarkoita todellakaan sitä riitelyä. Taisi juuri eilen eräs ihminen tulistua wordi ohjelmalle siinä määrin et kiros lähes kaiken. Huvitti jollain asteella.


      • näitä säälittäviä
        sulle vinkkinä et kirjoitti:

        ei se temperamenttisuus tarkoita välttämättä sitä et haluais tapella. Temperamenttinen ihminen on helposti tulistuva luonne mut leppyy myös nopeasti yleensä. Tiedän mistä puhun. ;)
        Mut on totta et sellainen tarvitsee kumppanikseen riittävän vahvan ihmisen. Itsekään en jaksais katsella hyvinkään montaa päivää jotain hissuli huopatossua.

        temperamenttisia tulistujia jotka vielä "leppyvät nopeasti" ja tarvitsevat "vahvan ihmisen" rinnalleen kun eivät siedä hissuli huopatossuja.

        Mitäs jos vedät sen oman luonteesi niin kuin norsun alapään naamallesi.


    • hyviä ja huonoja

      Pitää vähän luntata etälukion verkko-ohjelmasta:
      "Temperamenttipiirteitä ovat esimerkiksi aktiivisuus, sosiaalisuus, emotionaalisuus, taipumus ärtyvyyteen ja mielipahaan, joustavuus uusissa tilanteissa, sopeutumisen vaikeus tai helppous, tapa keskittyä asioihin, rytmisyys, sekä motoristen liikkeiden intensiteetti."

      Näistä lähinnä taipumus ärtyvyyteen ja mielipahaan on huono juttu. Eli ihannenainen on temperamenttinen ja hänellä temperamenttipiirteistä esiintyy erityisen paljon näitä: aktiivisuus, sosiaalisuus, emotionaalisuus, joustavuus uusissa tilanteissa, sopeutumisen helppous, tapa keskittyä asioihin, rytmisyys.

      • huono juttu

        Vastaan on tullut sellaisiakin naisia, jotka yleisesti ottaen eivät ole kovin temperamenttisia (eli passiivisia murjottajia, eivät kovin sosiaalisia tai joustavia eikä keskittymiskykyisiä) mutta silti ärtyvät helposti ja myös nalkuttavat kauheasti ihan pikkuasioistakin. Ihannenaisen vastakohta siis.


      • psykologijutut

        nyt voi vetää vessanpöntöstä alas.

        Temperamenttisuus enemmänkin on asteittaista ja keskittyy eri osa-alueisiin.

        Esimerkiksi emotionaalisuus voi olla hyvin negatiivinenkin asia ja samoin ylisosiaalisuus.

        Samoin henkilö ei välttämättä kykene keskittymään yhteen asiaan koskaan tai osaa keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan.


    • <<<

      ei ja jos osaa leppyä niin se on parasta < ja sellainen luonnollisuus

    • isäksi tai ukiksi?

      Vaikka herkästi ärtyvä nainen olisikin hyvällä kasvatuksella oppinut hillitsemään aggressioitaan, mikään ei takaa että lapsista tai lapsenlapsista ei tule jotain nakkikioskitappelijoita tai vaimonhakkaajia. Biologinen, käyttäytymistä ohjaava temperamentti on kuitenkin valtaosin periytyvä.
      Mieluummin valitsen temperamentiltaan hyväntuulisen ja aktiivisen naisen jolla kuitenkaan ei ole taipumusta ärsyyntyä herkästi.

      • temper

        Eli impulssiivisuus ja temperamentti on kaksi täysin eri asiaa.

        Temperamentti on määräytynyt ennen syntymää, eli on valmis ominaisuus meissä kaikissa toisilla enemmän toisilla vähemmän, mutta selviämisen kannalta alunalkaen on temperamentillä ollut suuri määräävyys selviämistaistelussa, termperamentilliset ovat olleet niitä selviäjiä.


      • temper
        temper kirjoitti:

        Eli impulssiivisuus ja temperamentti on kaksi täysin eri asiaa.

        Temperamentti on määräytynyt ennen syntymää, eli on valmis ominaisuus meissä kaikissa toisilla enemmän toisilla vähemmän, mutta selviämisen kannalta alunalkaen on temperamentillä ollut suuri määräävyys selviämistaistelussa, termperamentilliset ovat olleet niitä selviäjiä.

        Temperamentti on ihmisen persoonallisuuden pysyvin, synnynnäinen osa. Siihen kuuluvat sellaiset osa-alueet kuin sensitiivisyys, aktiivisuus, sopeutuvuus, sinnikkyys, häirittävyys, rytmisyys, lähestyminen/vetäytyminen sekä intensiivisyys. Ominaisuuksina ne eivät ole hyviä tai huonoja vaan hyvyys ja huonous riippuvat tilanteesta: nykyisessä työelämässä esimerkiksi aktiivisuuden katsotaan usein olevan hyvä piirre kun taas koulussa oppilas, joka ei malta pysyä paikallaan, häiritsee helposti muita. Piirteiden voimakkuutta kuvataankin sanoilla korkea tai matala, esimerkiksi korkea intensiivisyys tai matala sinnikkyys.

        Sensitiivisyys kuvaa sitä, miten tarkkaan lapsi kiinnittää huomiota ympäristöönsä. Lapsi, jolla on korkea sensitiivisyys, seuraa kaikkea ja huomaa kaiken, kiinnittää huomiota vivahteisiin ja on tietoinen itsestään ja ympäristöstään: äänistä, hajuista, mauista, lämpötilasta, sosiaalisesta ympäristöstä, kivusta. Lapsi, jolla on matala sensitiivisyys, ei tunnu huomaavan minkäänlaisia vivahteita eikä juuri kiinnitä huomiota ympäröiviin asioihin.

        Aktiivisuus näkyy yleisenä energiana kaikessa, mitä lapsi tekee, puheessa, liikehdinnässä, elehtimisessä, tekemisen vauhdissa. Lapsi, jolla on korkea aktiivisuus, on taukoamatta liikeessä. Lapsella, jolla on matala aktiivisuus, kaikki puolestaan kestää kauan, hän tekee asiat hitaasti ja rauhallisesti.

        Sopeutuvuus kuvaa sitä, miten helposti ihminen sopeutuu muutoksiin. Lapselle, jolla on korkea sopeutuvuus, käy ja sopii kaikki ja hän joustaa kuin kuminauha tilanteen mukaan. Lapsi, jolla on matala sopeutuvuus, vastustaa kaikkia muutoksia, haluaa ennakoida tulevat tilanteet ja valmistautua niihin.

        Sinnikkyys on sitkeyttä ja peräänantamattomuutta. Lapsi, jolla on korkea sinnikkyys, haluaa tehdä loppuun asti sen, mitä on aloittanut, joskus jääräpäisestikin. Matala sinnikkyys puolestaan merkitsee lyhytjänteisyyttä, ja lapsi, jolla on matala sinnikkyys, pitkästyy helposti ja kyllästyy nopeasti asioihin.

        Häirittävyys kuvaa sitä, miten hyvin lapsi kykenee keskittymään puuhiinsa ympäristöstä tulevien häiriöiden ja ärsykkeiden keskellä. Jos lapsen häirittävyys on korkea, hän keskeyttää pienimmästäkin häiriöstä, kun taas matalan häirittävyyden lapsi kykenee keskittymään vaikka vieressä jyrisisi kaivinkone.

        Rytmisyys kuvaa ruumiintoimintojen säännöllisyyttä ja sisäisen kellon tarkkuutta sekä elämän yleistä säännönmukaisuutta ja järjestystä. Lapsi, jolla on korkea rytmisyys, nukkuu, syö ja toimii muutenkin säännöllisesti kuin kello ja haluaa että asiat ovat järjestyksessä. Jos rytmisyys on matala, fysiologiset toiminnot eivät ole ennakoitavissa ja hän on epäjärjestelmällinen.

        Lähestyminen ja vetäytyminen kuvaavat ihmisen ensimmäistä reaktiota uuteen ja yllättävään asiaan. Lähestyvä on kiinnostunut kaikesta uudesta, vetäytyvä puolestaan varovainen, välttää riskejä ja tarkkailee aluksi mieluummin taaempaa tilannetta.

        Intensiivisyys kuvaa voimaa, jolla ihminen ilmaisee tunteitaan ja mielialojaan. Korkea intensiivisyys merkitsee voimakasta tunneilmaisua. Lapsi, jolla on matala intensiivisyys, ei puolestaan helposti ilmaise tunteitaan ja mielenliikkeitään.

        Tämän jälkeen voikin miettiä, mitä tapahtuu, kun luokassa vierekkäin istuvat esimerkiksi Korkea Aktiivisuus ja Korkea Häirittävyys tai kun opettaja on mallia korkea aktiivisuus ja matala rytmisyys ja oppilas mallia matala aktiivisuus ja korkea rytmisyys.

        Koulussa ongelmaksi muodostuu joskus se, että lapsia, joilla on erilainen temperamentti, opetetaan kaikkia saman kaavamaisen mallin mukaan, jolloin ne lapset, joiden temperamenttityyli ei kaavaan sovi, eivät opi itse opetettavaa asiaa mutta oppivat sen sijaan, että he eivät edes voi oppia ja ovat jotenkin huonoja ja vääränlaisia. Eri temperamenteille sopii parhaiten erilainen opetustyyli ja -ympäristö temperamentin mukaan. Toinen, koulujärjestelmän kenties rakenteellinen ongelma on se, että oppilaan arvosanat riippuvat usein lapsen temperamentista, jota hän ei voi oppimalla muuttaa.

        Opettajalla on myös taustanaan opettamisessaan omat temperamenttipiirteensä. Ellei hän tunnista muita temperamenttipiirteitä - siis erilaisuutta - ja osaa ottaa niitä huomion opetuksessa, on konflikteja odotettavissa. Pienillä käytännön asioilla on tässä asiassa suuri vaikutus sekä yksittäiseen oppilaaseen että työrauhaan ja työskentelyn sujuvuuteen luokassa. Alaluokilla tällä on erityisen suuri merkitys, koska ensimmäiset vuodet vaikuttavat eniten siihen, miten lapsi suhtautuu koko koulunkäyntiin ja itseensä oppijana, ja millainen minäkuva hänelle muodostuu.

        Näitä kun katsoo, niin samat asiathan ne aikuisessakin jylläävät. Aikuiset vain ovat taitavampia kiertämään heikkouksiaan ja käyttämään vahvuuksiaan, peittelemään joitakin osa-alueita ja tuomaan esiin joitakin toisia. Kun temperamenttipiirteet työyhteisössä kolisevat vastakkain, puhutaan huonosta henkilökemiasta


    • &lt;&lt;&lt;&lt;&lt;

      EI TODELLAKAAN OLE < MUSTA SE ON VAAN HAUSKA PIIRRE

    • Uggi

      Onpa täällä nyt juttua hyvistä ja huonoista puolista miten kukakin sanan temperamenttinen kokee. Mielestäni se tarkoittaa kuitenkin intohimoa, ja myös itsehillintä ei liity asiaan. Kyllä temperamenttiset osaavat itsensä hillitä jos tarvitsee, mutta he myös uskaltavat näyttää tunteensa, myös ne negatiiviset. Se ei tarkoita nalkutusta, heikkoluonteisuutta tai astioiden viskelyä. Vaan se tarkoittaa siinä mielessä vahvaa itsetuntoa ja avoimuutta, uskaltaa näyttää tunteensa. Näin minä asian käsitän ja suomalaisessa mittakaavassa minä olen temperamenttinen, saa verrata vaikka sitten espanjattariin kun niistäkin oli tuolla puhe:)

      Minusta vahva luonne ei varsinaisesti liity temperamenttiin, mutta mielestäni on vahvuutta uskaltaa tuntea siten kuin itselle on ominaista, eikä hillitä käytöstään neutraaliksi milloin se ei ole tarpeen. En tarkoita että on sivistynyttä käyttäytyä kuin pahainen kakara ja mainostaa olevansa tulinen, mutta en näe syytä olla tuntemattakaan mitään ja kyllä sen mielestäni toinen saa sanoista ja eleistäkin huomata. Se tekee kommunikoinnin helpommaksi kuin sellaisen kanssa jolla on aina sama tasainen ääni, sama ilme päällä.. Minusta on tylsää jos ihminen ei uskalla oikeasti edes kumppanilleen näyttää tunteitaan, vaan on sellainen robotti. Itse kartan ennemmin sellaista.

      Ja hallitsen kyllä käytökseni eikä temperamenttini ole muille haitaksi, olen vain kiihkeä ja näytän tunteeni kumppanille avoimesti. En näe syytä piilotella, ja osaan keskustella asioista aivan yhtä järkevästi kuin ne viilipytyt. Mutta voihan sitä joku leikkiä että on jotenkin vahvempi kun ilme ei värähdä ja mikään ei vaikuta, hermot ei mene.. Mutta vahvuutta on todellakin myös osata ilmaista oikein myös negatiiviset asiat, kuten iloisetkin. On ihan ok näyttää suuttumus, ilmaista pettymys jne.. Kaikki voivat näytellä jos sille tuntuu, mutta kaikki eivät vain uskalla näyttää sisintään, ja se saattaisi olla kateutta temperamenttisille?

      Ihmettelen vain, että miksi kumppanille on ok hymyillä ja olla iloinen niin että se näkyy, mutta negatiiviset tunteet eivät saa millään tapaa olla huomattavissa? Joko sellainen on tekopyhä tai sitten sellainen sama ilme päällä aina, joka ei koskaan hymyile.
      En ole mielestäni sen parempi tai vahvempi kuin muut, mutta en koe temperamenttisuutta huonona, se on vain osa luonnettani. Aivan kuten se että joskus olen ujo, joskus rohkea ym.
      Kuitenkin mielestäni temperamenttisuuteni on yksi ote ja tapani elää muiden piirteiden joukossa, ja se myös tekee minusta minut. Olen temperamenttinen, mutta en mitenkään vaikea ihminen.

      • Sanopa muuta..

        Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Väittelin pitkään yhden tollon kanssa tässä ketjussa et varaudu siihen et hän tulee sinullekin jakelemaan 'fiksuja' ajatuksiaan ja oletuksiaan temperamenttisista ihmisistä.


      • taas yksi

        suuri paskanjauhanta ja "miten hieno ihminen ja temperamenttinen olen" viesti.

        Kuvailet itseäsi temperamenttiseksi jonka jälkeen alat ottamaan siitä kaikki mahdolliset negatiiviset konnonaatiot pois.

        Vai vielä espanjatar... XD


      • että väittelit
        Sanopa muuta.. kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Väittelin pitkään yhden tollon kanssa tässä ketjussa et varaudu siihen et hän tulee sinullekin jakelemaan 'fiksuja' ajatuksiaan ja oletuksiaan temperamenttisista ihmisistä.

        ihmisten jotka ajattelevat temperamentin olevan yksi luonteenpiirre muiden joukossa eikä tee ihmisestä sen erikoisempaa ja siinä on ne huonot piirteet varsinkin jos henkilö esittää olevansa temperamenttinen?

        Vitun temperamenttiset, pikku äkäilijöitä vain.


      • psykologi
        taas yksi kirjoitti:

        suuri paskanjauhanta ja "miten hieno ihminen ja temperamenttinen olen" viesti.

        Kuvailet itseäsi temperamenttiseksi jonka jälkeen alat ottamaan siitä kaikki mahdolliset negatiiviset konnonaatiot pois.

        Vai vielä espanjatar... XD

        hei,

        kaikille teistä. kaikki ihmiset ovat temperamenttisiä. temperamenttejä on sitten erilaisia. on hölmöä puhua temperamenttisistä ihmisistä, ikään kuin jollain ei olisi temperamenttia ollenkaan.
        keskustelu päättyy tähän.


    • Anonyymi

      No kyllä enemmän tykkään säyseistä ja käskytettävistä naisisista kuin kovin temppera menttisista. Naisen täytyy tietää paikkansa koti taloudessa kuten mihenkin talon päänä.

    • Anonyymi

      Otapa kirja käteen ja opiskele ensimmäiseksi mitä temperamentti tarkoittaa. Ei pelkästään sitä, että viskoo tavaroita seinään. Ujokin on yksi temperamentin muoto.

    • Anonyymi

      Mä rakastan hänen temperamenttiaan!
      Hän on ihanan tulisieluinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe