videokameroita?

Epäileväinen

Tuolla oli keskustelua tavaroiden tonkimesta, jossa sivuttiin myös kameroita. Tulikin mieleen, että onko monessa perheessä seurattu touhujanne "piilokameroiden" kautta? Mulle on nyt käynyt niin monta kertaa sellaisia sattumia, että oon alkanut epäilemään, että seurataanko mun sähköposteja/chatteja jotenkin, vai onko täällä oikeesti kamerat. Host äiti on useaan kertaan, sattumalta, ottanut asian puheeksi, jos olen vaikka vessapaperia etsinyt ollessani yksin kotona, niin muutama pv jälkeenpäin host äiti on kertonut mistä paperi löytyy. jne jne. Vastaavia tapauksia on useampiakin, asioista joista olen vain kirjoitellut chatissa tai sähköpostissa tai olen touhuillut täällä itsekseni, on asioita sen jälkeen otettu esille, tai muuten vihjattu tekemisiini... Onneksi vain hyvässä mielessä, ainakin vielä. Tai sitten minusta vain on tullut niin epäileväinen.

35

3965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietinminä

Perheelläni on hälytysjärjestelmä ja useissa huoneissa on "kamera". (En ole varma onko se kamera vai vaan joku liiketunnistin tai jtn.) Mutta välillä siinä palaa punainen valo, vaikka olisimmekin kotona. En sitten tiiä kuvaako se koko ajan ja meneekö se jonnekin säilöön. :) Välillä kun olen yksin kotona, laitan musan täysille ja tanssin kuin hullu :D, mutta en anna niiden "kameroiden" häiritä paitsi välillä kyllä pakko myöntää tulee ahdistunut olo jos ne kuvaa aivan kaiken ei voi aivan rennosti olla. Että näin meillä.

• Erkkinen

Liiketunnistin antaa sen valonväläyksen aina, kun sen kentän ohitse kuljetaan tai se havaitsee riittävän lämpimän kohteen. Ei ole merkitystä, vaikka laitteet olisivat pois päältä, koska ilmaisimet ovat koko ajan päällä. Niissä ei ole mitään kameroita siis.

• häly:D

Niin tosiaan luulisin että nämä hälyttimet toimivat liiketunnistimilla. Punainen valo voi tarkoittaa että hälytin ei ole päällä, perhe kun on kotona. En nyt varmuudella voi tietenkään sanoa, tulipahan vaan mieleen koska olen kerran itse aiheuttanut hälytyksen täällä kun hostit ei tiennyt että olen kotona ja laittoivat hälyn päälle. Liikkeeseen se tuntui reagoivan:D Tuollainen kamerointi kuulostaa kieltämättä sairaalta...

• Tietaja Ianikuinen
        häly:D kirjoitti:

Niin tosiaan luulisin että nämä hälyttimet toimivat liiketunnistimilla. Punainen valo voi tarkoittaa että hälytin ei ole päällä, perhe kun on kotona. En nyt varmuudella voi tietenkään sanoa, tulipahan vaan mieleen koska olen kerran itse aiheuttanut hälytyksen täällä kun hostit ei tiennyt että olen kotona ja laittoivat hälyn päälle. Liikkeeseen se tuntui reagoivan:D Tuollainen kamerointi kuulostaa kieltämättä sairaalta...

"Mutta välillä siinä palaa punainen valo, vaikka olisimmekin kotona"

Liiketunnistimessa palaa punainen valo kun se havaitsee liikkeen. Kun halytin aktivoidaan, testimoodi (punainen valo) sammuu jotta murtovaras ei tieda onko tullut havaituksi vai ei.

Kameran kanssa silla ei siis ole sinansa tekemista.

Taytyy olla jo paljon vapaa-aikaa jos toista tullessaan jaksaa katsella viela au pairin touhuja televisiosta.

Toisaalta... jos olette paivakodissa toissa tai esim. USA-laisissa perheissa, niissa usein rutiinisti monitoroidaan lastenhoitajia. Eras au pair olisi valttanyt tappo-oikeudenkaynnin jos olisi ollut videovalvonta.

• Sairasta porukkaa

Iso-Britanniassa herätti takavuosina paljon kohua tapaus jossa pariskunta oli kätkenyt au pairin omaan huoneeseen kameran joka sitten kuvasi ja tallensi kaiken mitä huoneessa tapahtui. Oli muistaakseni piilotettu jonkun pehmoeläimen sisään, nallekarhu taisi olla. Kamera oli suunnattu sänkyyn ja tallensi mm. au pairin puuhailut poikaystävänsä kanssa.

Perheen vanhemmat sitten käyttivät materiaalia omissa petipuuhissaan kiihokkeena.

Jäivät kiinni kun au pair löysi kameran; väittivät että halusivat vain nähdä miten au pair kohtelee heidän lapsiaan jos lapset sattuvat au pairin huoneessa käymään (vähän ontuva selitys kyllä..)

Au pair oli suomalainen, siksi juttu jäi erityisen hyvin mieleen.

Mutta esim. USA:ssa on suht. tavallistakin että lastenhoitajan/au pairin touhuja tallennetaan, siis sitä mitä hän tekee kodin yleisissä tiloissa kun vanhemmat eivät ole kotona. Näin kerran ohjelman jossa noin yli tehty, ja kyllä se oli karmaisevaa katsottavaa miten joitakin lapsia kohdeltiin. Eli ehkä vanhemmat ovat nykyisin ylivarovaisia.

• muinainen au pair

Alussa moni perheen äidin ystävä tuli yllättäen käymään ja kysymään onko hän paikalla. Tulivat jollain tekosyyllä hetkeksi sisällekin.

Arvasin aika nopeasti, että minua tarkkaillaan. Käynnit loppuivat, kun minut oli ilmeisesti jonkin ajan päästä havaittu luotettavaksi.

Toisaalta ymmärrän hyvin, on aina riski jättää lapset vieraan hoiviin. Kameravalvonta kuulosta silti ikävältä ja intimiteettisuoojaa rikkovalta.

• Tietaja Ianikuinen

Moniko teista on muuten nayttanyt passinsa au pair perheelle?

Jos ei, niin ovat palkanneet ventovieraan pitamaan huolta lapsistaan ja talostaan. Aika hullua, tavallaan.

• kysynpä huvikseni
        Tietaja Ianikuinen kirjoitti:

Jos ei, niin ovat palkanneet ventovieraan pitamaan huolta lapsistaan ja talostaan. Aika hullua, tavallaan.

Tarkoitatko tällä että hyväksyisit tuollaisen videovalvonnan perusteella "eihän sitä koskaan tiedä..."?
        Mielestäni tuollainen videointi ihan vaan kaiken varalta menee jo vainoharhaiseksi. Ei ainakaan itseä huvittaisi tietää että juuri omia hassuja tapojani joku kuvaisi:D Juuri nää mainitut tanssahtelut ympäri kämppää...

• HMPH
        Tietaja Ianikuinen kirjoitti:

En ole tullut ajatelleeksi tuota noin, mutta ei minusta niin tarpeellista, koska olemme lähetelleet kuvia jne. niin tietävät minkänäköinen olen. Minä en pitäisi siitä jos ensimmäisenä kun tapaisimme, hän kysyisi näytä passias, että tiedän, että olet oikea henkilö. Kuitenkaan monet perheet eivät maksa niitä lentoja siihen kohdemaahan, jos maksais ni silloin au pairin olisi vain helppo livahtaa karkuun ja sai sit ilmasen lennon kohdemaahan :)

• hyvä idea
        HMPH kirjoitti:

En ole tullut ajatelleeksi tuota noin, mutta ei minusta niin tarpeellista, koska olemme lähetelleet kuvia jne. niin tietävät minkänäköinen olen. Minä en pitäisi siitä jos ensimmäisenä kun tapaisimme, hän kysyisi näytä passias, että tiedän, että olet oikea henkilö. Kuitenkaan monet perheet eivät maksa niitä lentoja siihen kohdemaahan, jos maksais ni silloin au pairin olisi vain helppo livahtaa karkuun ja sai sit ilmasen lennon kohdemaahan :)

Minusta esim. kopio passista voisi olla hyvä idea, sillä saattaahan aupparille sattua jotain tms. niin onpa sitten näyttää kuka ko.henkilö oli.

Turvallisuudesta muuten; mielestäni Hämeenlinnassa olevasta jostain keskusrekisteristä voi tilata todistuksen itselleen siitä, ettei ole rikosrekisterissä jne. Sama todistus joka Suomessa vaaditaan kaikilta lasten kanssa töitä tekeviltä.

• seniorinanny
        hyvä idea kirjoitti:

Minusta esim. kopio passista voisi olla hyvä idea, sillä saattaahan aupparille sattua jotain tms. niin onpa sitten näyttää kuka ko.henkilö oli.

Turvallisuudesta muuten; mielestäni Hämeenlinnassa olevasta jostain keskusrekisteristä voi tilata todistuksen itselleen siitä, ettei ole rikosrekisterissä jne. Sama todistus joka Suomessa vaaditaan kaikilta lasten kanssa töitä tekeviltä.

Minun henkilöllisyyttäni ei kyllä epäilty,mutta oman itseni vuoksi annoin kopion passistani perheelle.Asuin erillisessä asunnossa ja tuli mieleen,että jos jotain sattuu,tietävät edes kenestä on kysymys.

• Tietäjä Iänikuinen
        HMPH kirjoitti:

Mita aiemmin lähetetty kuva todistaa henkilöllisyydstä jos ääritpauksessa vaikka au pair polttaa talon vahingossa ja päättää lähteä maanpakoon?

• Konttikieli
        Tietäjä Iänikuinen kirjoitti:

Mita aiemmin lähetetty kuva todistaa henkilöllisyydstä jos ääritpauksessa vaikka au pair polttaa talon vahingossa ja päättää lähteä maanpakoon?

Ei yhtään mitään. Perhe antaa aupairille vapaan pääsyn koko omaisuuteensa ja suuren "vallan" omiin lapsiinsa. Eli kyllä on heiltä ihan oikeutettua ja järkevääkin pyytää esim. passikopio, mitä ilmeisesti ei kovin usein tule kuitenkaan tehtyä. Vaikka, kuten sanottua, se on aupairinkin etu :) Jos auppari vaikka katoaa viikonloppureissullaan (onhan näitäkin sattunut) niin katoamisilmoituksen teko yms. on perheelle huomattavasti helpompia. Suomalaiset ovat tottuneet tosi laajaan yksityisyydensuojaan, mutta siihen ei aina kannata takertua kun kyseessä ovat turvallisuusasiat :) Vaikka onkin perheen kanssa sähköpostia ja kuvia lähetellyt ja puhelimessa puhunut niin on kyllä vähän naiivia ajatella että he niiden perusteella jo tuntevat aupparinsa niin hyvin että kaikenlainen perusjärkevä varovaisuus menee urkkimisen ja yksityisyyden loukkaamisen puolelle.

• taalla taas on...

Kuullostat kylla hiukan vainoharhaiselta, ellei sinulla ole jotain salattavaa??

• aloittaja

mutta vainoharhaiseksi kyllä tulee kaikkien sattumien takia :) Mutta luulempa, että ei kenenkään mielestä olisi kivaa, jos omaa vapaa-aikaa seurailtaisiin.. Miten sitä kukin kaivaa nenäänsä tai loikoilee sohvalla. Onneksi perheeni on muuten mukava kaikki on sujunut hyvin! Hyvä pointti oli muuten tuo henkilöllisyyden tarkistaminen. En ollutkaan tullut ajatelleeksi asiaa! Omalla kohdalla ei ainakaan kukaan kysellyt mitään, että olenko oikeasti se henkilö joka sanon olevani. Lentokentältä vain hakivat minut ja siitä se on lähtenyt, kuten varmaan useimmilla "kollegoilla".

• Tuli vaan mieleen...

Eikös se oo vähän niinkun yksityisyyden loukkaamista, jos on jotain piilokameroita. Sellaset näkyvissä olevat kamerat onkin sitten asia erikseen. Ja perheen pitäis kyllä ilmottaa, jos niillä on jotain kameroita.

Itse en kyllä mitään noloa tms ole tehnyt, mutta ehkä otan vähän rennommin mitä perheen ollessa paikalla. Esim tulee syötyä enemmän kaikennäkösiä herkkuja :P Perheen seurassa en yleensä kauheesti välitä herkuista hehe. Mutta jos näillä olis kamera niin ehkä ne olis jo jotain sanonu mun mässäjäisistä. Lasta oon kyllä kohdellu kun omaani. Tosi hyvin siis !!

• tai jotain

"Eikös se oo vähän niinkun yksityisyyden loukkaamista"

No niinku tota miten samassa perheessä asuvat voi niinku voi loukata niinku yksityisyyttä niinku tai jotain?

• justjust!
        tai jotain kirjoitti:

"Eikös se oo vähän niinkun yksityisyyden loukkaamista"

No niinku tota miten samassa perheessä asuvat voi niinku voi loukata niinku yksityisyyttä niinku tai jotain?

Vaikka au pair nyt samassa perheessä onki ni silti se on vieras ihminen ja pidän sitä kyllä yksityisyyden loukkaamisena, jos lähtee kuvailee au pairiaan!!! En todellakaan pitäisi!

• ihan joka paikassa
        justjust! kirjoitti:

Vaikka au pair nyt samassa perheessä onki ni silti se on vieras ihminen ja pidän sitä kyllä yksityisyyden loukkaamisena, jos lähtee kuvailee au pairiaan!!! En todellakaan pitäisi!

Au pair on työntekijä ja työpaikoillakin valvotaan yleisiä tiloja sekä puhelinta ja nettiä.

• yksi au pair
        ihan joka paikassa kirjoitti:

Au pair on työntekijä ja työpaikoillakin valvotaan yleisiä tiloja sekä puhelinta ja nettiä.

Au pairin työpaikka on myös hänen kotinsa. Eiväthän työantajatkaan asenna kameroita työntekijöiden koteihin.

Ja au pairhan oli perheenjäsen eikä työntekijä, eikös se niin ollut?

• Tietäjä Iänikuinen
        yksi au pair kirjoitti:

Au pairin työpaikka on myös hänen kotinsa. Eiväthän työantajatkaan asenna kameroita työntekijöiden koteihin.

Ja au pairhan oli perheenjäsen eikä työntekijä, eikös se niin ollut?

"Au pairin työpaikka on myös hänen kotinsa."

On silloin kun au pairit haluavat etuja tyyliin oma rauha ja huone. Muuten esim. tällä palstalla sanotaan että ei ruveta tekemään työpaikalla ylimääräisiä töitä, toisin sanoen tavallisia kotitöitä jotka kuuluvat joka perheenjäsenelle.

"Eiväthän työantajatkaan asenna kameroita työntekijöiden koteihin."

En tajunnut tätä logiikkaa. Työpaikalla voi olla kameroita, ja koti on päivisin au pairin työpaikka. Jos Erkki käy päivisin tehtaassa töissä, miksi hänen kotiinsa pitäisi asentaa kamerat?

"Ja au pairhan oli perheenjäsen eikä työntekijä, eikös se niin ollut? "

Työaikana työntekijä, muutoin perheenjäsen. Tai hotelliasukas riippuen au pairista. Täällä käytyjen keskustelujen perusteella monet eivät halua olla perheenjäseniä koska se tarkoittaa että pitäisi osallistua perheen rutiineihin.

Mutta kun on kyse eduista, yhtäkkiä ollaan niin kovasti perheenjäsentä!

• aupairiii

On silloin kun au pairit haluavat etuja tyyliin oma rauha ja huone. Muuten esim. tällä palstalla sanotaan että ei ruveta tekemään työpaikalla ylimääräisiä töitä, toisin sanoen tavallisia kotitöitä jotka kuuluvat joka perheenjäsenelle.

En tajunnut tätä logiikkaa. Työpaikalla voi olla kameroita, ja koti on päivisin au pairin työpaikka. Jos Erkki käy päivisin tehtaassa töissä, miksi hänen kotiinsa pitäisi asentaa kamerat?

Työaikana työntekijä, muutoin perheenjäsen. Tai hotelliasukas riippuen au pairista. Täällä käytyjen keskustelujen perusteella monet eivät halua olla perheenjäseniä koska se tarkoittaa että pitäisi osallistua perheen rutiineihin.

Mielestäni ei voi verrata au pairia normaaliin työntekijään. Vaikka au pair onkin työntekijä siinä perheessä, mutta hän on myös perheenjäsen, hän asuu siinä huushollissa!
        Oikeilla työpaikoilla nyt on kameroita kun on yleisiä tiloja ja useita työntekijöitä jne. mutta au pairi on yksin ja perheen asunto on se missä hän elää ja tuntea olonsa kotoisaksi ilman ajatusta, että joku kuvaa jokaista liikettäsi.

• ei saa
        aupairiii kirjoitti:

Mielestäni ei voi verrata au pairia normaaliin työntekijään. Vaikka au pair onkin työntekijä siinä perheessä, mutta hän on myös perheenjäsen, hän asuu siinä huushollissa!
        Oikeilla työpaikoilla nyt on kameroita kun on yleisiä tiloja ja useita työntekijöitä jne. mutta au pairi on yksin ja perheen asunto on se missä hän elää ja tuntea olonsa kotoisaksi ilman ajatusta, että joku kuvaa jokaista liikettäsi.

kuvata salaa. Ei ainakaan kotonansa (ja au pairhan asuu ikäänkuin vuokralla, maksaa työllänsä jne.) Jotkut valvontakamerat kaupoissa jne. on tietysti asia erikseen. Mutta ei kukaan voi oikeati ajatella, että on ihan laillista ja varsin suotavaa, että au pairin makuuhuonetta kuvataan. Ajatelkaa, että jos teillä on esim. työsuhdeasunto (kuten au pairilla) niin työnanatajanne laittaisi sinne kamerat teidän tietämättänne. Ihan vain nähdäkseen, että oletteko hyvä työntekijä.

• au pairilla

Kun tämä 'perheenjäsen' tulee työstään tehtaalta kotiin kai hän vie roskia tai tiskaa edes joskus?
        Ihan sillä vapaa-ajallaan.

Homma taitaa olla siten, että ennen au pairiksi ryhtymistä on asuttu vanhempien luona, jossa kaikki on ollut 'ilmaista', eikä mitään ole tarvinnut tehdä, tai mahdollisesti tekemisillä on kerrytetty vaikkapa viikkorahaa.

Olisikohan se ajatusmaailma vähän samankaltainen kuin eräällä tytöllä, joka olisi halunnut muuttaa poikaystävänsä luo asumaan. Kun puhe tuli vuokranmaksun jakamisesta tuumasi tyttö, että 'joutuisithan sä sen vuokran maksamaan joka tapauksessa'.

Olkoon sitten niin. Jos au pairin ei tarvitse tehdä vapaa-ajallaan mitään nousevat hänen bruttoansionsa 'ilmaisena piikana' vielä lisää.
        Lasketaan siis kotiapulaisen palkka (hostmaman tekemät hommat, ruuanlaitto, tiskaus, ostosten teko yms.)siihen 'taskurahan' päälle, miltäs se orjana olo siitä näkökulmasta näyttää??

• hkjais
        au pairilla kirjoitti:

Kun tämä 'perheenjäsen' tulee työstään tehtaalta kotiin kai hän vie roskia tai tiskaa edes joskus?
        Ihan sillä vapaa-ajallaan.

Homma taitaa olla siten, että ennen au pairiksi ryhtymistä on asuttu vanhempien luona, jossa kaikki on ollut 'ilmaista', eikä mitään ole tarvinnut tehdä, tai mahdollisesti tekemisillä on kerrytetty vaikkapa viikkorahaa.

Olisikohan se ajatusmaailma vähän samankaltainen kuin eräällä tytöllä, joka olisi halunnut muuttaa poikaystävänsä luo asumaan. Kun puhe tuli vuokranmaksun jakamisesta tuumasi tyttö, että 'joutuisithan sä sen vuokran maksamaan joka tapauksessa'.

Olkoon sitten niin. Jos au pairin ei tarvitse tehdä vapaa-ajallaan mitään nousevat hänen bruttoansionsa 'ilmaisena piikana' vielä lisää.
        Lasketaan siis kotiapulaisen palkka (hostmaman tekemät hommat, ruuanlaitto, tiskaus, ostosten teko yms.)siihen 'taskurahan' päälle, miltäs se orjana olo siitä näkökulmasta näyttää??

Eikö tuollainen yleistys ole vähän lapsellinen tapa kommentoida? Onhan niitä sellaisia host vanhempiakin, jotka olettavat että au pair siivoaa heidänkin jälkensä ja jättävät tavaroitaan jatkuvasti ympäri lattioita au pairin poimittavaksi. Mielestäni kamerat kuuluu kontrollifriikeille, mutta ymmärtäisin ne mikäli asiasta au pairille kerrotaan. Omien lasten jättäminen vieraalle ihmiselle on kuitenkin iso paikka ja tiedän että maailman mahtuu hyvinkin erilaisia au paireja, osa niitä joille en omia lapsiani jättäisi. Varsinkin pienten lasten kanssa kamerat ovat varmasti iso helpotus vanhemmalle, kun lapset eivät osaa itse kertoa mikäli joku asia kotona menee vinoon.

Ketään ei kuitenkaan voi kuvata salaa, ethän itsekään haluaisi että sinua kytättäisiin salaa ja toisekseen mikäli au pair tietää että talossa on kameroita hän tuskin kohtelee lapsia huonosti, jolloin ongelmaa ei ehdi edes syntyä.

Au pair on työntekijä, mutta ei mielestäni verrattavissa tehdastyöläiseen. Tilanne vaatii joustoa molemmilta. Omien lasten kasvatus kuuluu jokaiselle vanhemmalle, ja mikäli tarvitset kotona apua on sinun ymmärrettävä että au pairisi tekee sinulle kuuluvia asioita ja arvostettava sitä. Kuten myös au pairin on ymmärrettvä oma osansa diilistä ja oltava valmis joustamaan tietyissä asioissa jotta homma toimisi.

• auttaaa
        hkjais kirjoitti:

Eikö tuollainen yleistys ole vähän lapsellinen tapa kommentoida? Onhan niitä sellaisia host vanhempiakin, jotka olettavat että au pair siivoaa heidänkin jälkensä ja jättävät tavaroitaan jatkuvasti ympäri lattioita au pairin poimittavaksi. Mielestäni kamerat kuuluu kontrollifriikeille, mutta ymmärtäisin ne mikäli asiasta au pairille kerrotaan. Omien lasten jättäminen vieraalle ihmiselle on kuitenkin iso paikka ja tiedän että maailman mahtuu hyvinkin erilaisia au paireja, osa niitä joille en omia lapsiani jättäisi. Varsinkin pienten lasten kanssa kamerat ovat varmasti iso helpotus vanhemmalle, kun lapset eivät osaa itse kertoa mikäli joku asia kotona menee vinoon.

Ketään ei kuitenkaan voi kuvata salaa, ethän itsekään haluaisi että sinua kytättäisiin salaa ja toisekseen mikäli au pair tietää että talossa on kameroita hän tuskin kohtelee lapsia huonosti, jolloin ongelmaa ei ehdi edes syntyä.

Au pair on työntekijä, mutta ei mielestäni verrattavissa tehdastyöläiseen. Tilanne vaatii joustoa molemmilta. Omien lasten kasvatus kuuluu jokaiselle vanhemmalle, ja mikäli tarvitset kotona apua on sinun ymmärrettävä että au pairisi tekee sinulle kuuluvia asioita ja arvostettava sitä. Kuten myös au pairin on ymmärrettvä oma osansa diilistä ja oltava valmis joustamaan tietyissä asioissa jotta homma toimisi.

Vertasiko joku au pairia tehdastyöläiseen? Vaihda se mihin tahansa ammattiin tai työhön tai ihan mihin vaan, kyse oli siitä siivoaako ihmiset yleensä kotonaan.

• Tietäjä Iänikuinen
        hkjais kirjoitti:

"Eikö tuollainen yleistys ole vähän lapsellinen tapa kommentoida? Onhan niitä sellaisia host vanhempiakin, jotka olettavat että au pair siivoaa heidänkin jälkensä ja jättävät tavaroitaan jatkuvasti ympäri lattioita au pairin poimittavaksi."

Se onkin toisen aloituksen aihe. Nyt puhuttiin au paireista.

"Mielestäni kamerat kuuluu kontrollifriikeille, mutta ymmärtäisin ne mikäli asiasta au pairille kerrotaan. Omien lasten jättäminen vieraalle ihmiselle on kuitenkin iso paikka ja tiedän että maailman mahtuu hyvinkin erilaisia au paireja, osa niitä joille en omia lapsiani jättäisi. Varsinkin pienten lasten kanssa kamerat ovat varmasti iso helpotus vanhemmalle, kun lapset eivät osaa itse kertoa mikäli joku asia kotona menee vinoon.

"toisekseen mikäli au pair tietää että talossa on kameroita hän tuskin kohtelee lapsia huonosti, jolloin ongelmaa ei ehdi edes syntyä."

Eikös ne silloin juuri toimi loistavasti?

"Au pair on työntekijä, mutta ei mielestäni verrattavissa tehdastyöläiseen."

No voi hyvänen aika! Sanotaan että ansiotyössä käyvä sukupuoleton toimitusjohtaja sitten.

• hkjais

"Eikö tuollainen yleistys ole vähän lapsellinen tapa kommentoida? Onhan niitä sellaisia host vanhempiakin, jotka olettavat että au pair siivoaa heidänkin jälkensä ja jättävät tavaroitaan jatkuvasti ympäri lattioita au pairin poimittavaksi."

Se onkin toisen aloituksen aihe. Nyt puhuttiin au paireista.

"Mielestäni kamerat kuuluu kontrollifriikeille, mutta ymmärtäisin ne mikäli asiasta au pairille kerrotaan. Omien lasten jättäminen vieraalle ihmiselle on kuitenkin iso paikka ja tiedän että maailman mahtuu hyvinkin erilaisia au paireja, osa niitä joille en omia lapsiani jättäisi. Varsinkin pienten lasten kanssa kamerat ovat varmasti iso helpotus vanhemmalle, kun lapset eivät osaa itse kertoa mikäli joku asia kotona menee vinoon.

"toisekseen mikäli au pair tietää että talossa on kameroita hän tuskin kohtelee lapsia huonosti, jolloin ongelmaa ei ehdi edes syntyä."

Eikös ne silloin juuri toimi loistavasti?

"Au pair on työntekijä, mutta ei mielestäni verrattavissa tehdastyöläiseen."

No voi hyvänen aika! Sanotaan että ansiotyössä käyvä sukupuoleton toimitusjohtaja sitten.

Pointti oli siis että ymmärrän syyn minkätakia jotkut host-perheet kuvaavat au paireja, mutta silti mielestäni mikäli olet valmis jättämään lapsesi, talosi, autosi mahdollisesti luottokorttisi vieraalle ihmiselle(etenkin lapsesi) pitäisi luottamuksen toimia ilman kameroitakin. En pidä tuollaisesta kellokortti/kamera meiningistä missään ammatissa muutenkaan. Ihmisiä tulisi kohdella ihmisinä ja yksilöinä ei vain työvoimana.

Ja en nyt tarkoittanut ihan sitäkään etteikö tehdastyöläinen olisi riittävä vertaus au pairiin, vaan asialla tarkoitin sitä et mikäli työntekijäsi asuu luonasi ja mahdollisesti vietätte vapaa-aikaa, lomia tms yhdessä, ei työsuhde voi olla samanlainen kuin alaiseesi joka työskentelee tehtaassasi.

Näin siis itse ajattelin asiat..

• hostin osaa harkitseva
        hkjais kirjoitti:

Pointti oli siis että ymmärrän syyn minkätakia jotkut host-perheet kuvaavat au paireja, mutta silti mielestäni mikäli olet valmis jättämään lapsesi, talosi, autosi mahdollisesti luottokorttisi vieraalle ihmiselle(etenkin lapsesi) pitäisi luottamuksen toimia ilman kameroitakin. En pidä tuollaisesta kellokortti/kamera meiningistä missään ammatissa muutenkaan. Ihmisiä tulisi kohdella ihmisinä ja yksilöinä ei vain työvoimana.

Ja en nyt tarkoittanut ihan sitäkään etteikö tehdastyöläinen olisi riittävä vertaus au pairiin, vaan asialla tarkoitin sitä et mikäli työntekijäsi asuu luonasi ja mahdollisesti vietätte vapaa-aikaa, lomia tms yhdessä, ei työsuhde voi olla samanlainen kuin alaiseesi joka työskentelee tehtaassasi.

Näin siis itse ajattelin asiat..

"Pointti oli siis että ymmärrän syyn minkätakia jotkut host-perheet kuvaavat au paireja, mutta silti mielestäni mikäli olet valmis jättämään lapsesi, talosi, autosi mahdollisesti luottokorttisi vieraalle ihmiselle(etenkin lapsesi) pitäisi luottamuksen toimia ilman kameroitakin. "

Luottamus on niitä kuuluisia viimeisiä sanoja.

• Laitonta eli ei

Esim. perheen oman olohuoneen kuvaaminen kyllä lienee täysin laillista, rajat yksityisyydensuojan ja omaisuuden suojelemisen suhteen ovat maakohtaisia. On tietysti vähän outoa jos perhe ei ole kameroista tms. mitään aupparilleen sanonut... Tosin, jos turvallisuusjärjestelmät kotona ovat maassa yleinen käytäntö, ei perhe ehkä tule ajatelleeksi että niistä pitäisi erikseen sanoa.

• Konttikieli

Meni tosiaan otsikko ja nimimerkki väärille riveille :D hupsista

• piipaa.

Sama homma ulkomaalaisella ystävälläni. Keskustelimme messengerissä siitä että hänen pitää ottaa yhteyttä maahanmuuttovirastoon kun hänen isäntäperhe kohtelee häntä niin huonosti. Noh.. seuraavana päivänä äiti alkaa sitten keskustelemaan ystäväni kanssa, että anteeksi kun olemme kohdelleet sinua niin huonosti ja tiedämme kyllä että mitä suomen laki sanoo au pairien kohtelusta jne.. Sattumaako?? Ei todellakaan. Nimittäin siihen saakka äiti oli käskyttänyt ystävääni koko ajan eikä ollut koskaan pyydellyt anteeksi huonoa käytöstään. Eli au paireja kyllä seurataan. Heihin ei luoteta, joten videokamera, tietokoneen valvontaohjelmat yms.. ovat "sallittuja".

• karsea perhe

Ystäväsi perhe kuulostaa kerta kaikkiaan karsealta ja vastenmieliseltä! Eikö muka ole laitonta äänittää/kuvata ihmistä tämän kotona jos asianosainen ei ole tietoinen piilokamerasta/nauhurista? tiedän, että kukin saa kotonaan kuvata mitä haluaa, mutta kai aupairillakin jonkun lain mukaan olisi oikeus siitä etukäteen tietää? Vai onko? hän kun kuitenkin loppupeleissä on perheen ulkopuolinen henkilö.No mene ja tiedä miten asiat sitten lakipykälien mukaan ovat.

Joka tapauksessa sano ystävällesi, että lähtee tuosta perheestä aivan välittömästi! paskat mistään irtisanomisajoista jos perhe tuolla tavalla aupairiaan kohtelee, oikein vain olisi kun jäisivät monttu auki ihmettelemään. Olisiko sinun mahdollista auttaa vaikka uuden perheen löytämisessä? Greataupair.com ja aupairworld.net, niistä löytyy paljon suomalaisiakin perheitä. Perheille varmasti olisi mukavaa kun tämä ystäväsi on jo valmiiksi Suomessa ja pääsisi haastatteluunkin.Jos ystäväsi löytäisi kunnon perheen niin hänelle voisi jäädä Suomesta ja suomalaisista edes vähän paremmat muistot!Niin ja tosiaan käräyttäkää tuo perhe jonnekin maahanmuuttovirastoon tai sinne missä aupairasioita ikinä hoidetaankaan! Mistä päin Suomea perhe on?

• valvonta ohjelma

Vaikuttaa etta ystavasi perhe on asentanut tietokoneelleen valvontaohjelman. Kylla se ihan laillista on, sehan on heidan tietokoneensa. Aika karseeta todellakin, kenella siis on aikaa ja halua seurata au pairin meseilya, kasittamatonta.

• Uutiset tanaan
        valvonta ohjelma kirjoitti:

Vaikuttaa etta ystavasi perhe on asentanut tietokoneelleen valvontaohjelman. Kylla se ihan laillista on, sehan on heidan tietokoneensa. Aika karseeta todellakin, kenella siis on aikaa ja halua seurata au pairin meseilya, kasittamatonta.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ulkomaalaisopiskelijoita valvotaan kameroilla Tampereella/1135241797634

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe