Hei!!
Tarvitsisin vähän neuvoja parissa asiassa, olen nyt aloittanut monien vuosien jälkeen ratsastuksen ja melkeinpä ihan alusta.. oon nyt 3krt käyny tunnilla ja joka kerta ollaan ravattu ja jopa laukkaakin yritetty, mutta minulla ei ole selässä mitään tasapainoa enkä osaa istua selässä, ensinnäkin pelkäään ihan kamalasti sitä että tipun joka voi vaikuttaa ongelmaani ja sitten en tiedä onko mulla jalustimet liian pitkät vai mikä on mutta aina jalustimet heiluu jaloissa et millon ne meinaa irrota ja millo liukuu kantapäitä kohti, en osaa rentouttaa jalkaani ja työntää kantapäitä alas päin vaikka kovasti aina yritän, sitten kun lähden ravaamaan heilun selässä kun joku sätkynukke keventäminenkään ei onnistu, en tiedä miksi.. eniten minua ärsyttää se että se minun pelko ohjaa minua niin paljon, pelkään kaikkea ja mietin koko ajan mikä on pahinta mitä voi sattua jos tipun selästä..
Osaisko joku antaa jotain poppaskonsteja miten saisi hyvän tasapainon selässä ja harjaantuko se ajan myötä että se alkaa luonnostaan parantumaan, en haluais luovuttaa mutta alkaa olla jo ratsastus melko pakkopullaa kun joka kerta saanu pelätä et tippuu ku sätkin siellä selässä :( niin kovin rakastan tuota lajia ja hevoset ollu aina lähellä sydäntä niin haluaisin selättää ongelmani :)
ja onko hevosella väliä et oko esim suokkarin selässä helpompi pysyä kun lämppärin tai toisinpäin?!
NEUVOJA MITEN PYSYÄ HEVOSEN SELÄSSÄ????
15
3426
Vastaukset
- .-kk-.
Hevosissakin on yksilöissä eroja. Toisilla ravi on huomattavasti pehmeämpää ja helpompaa istua, toisilla taas pomputtaa ihan mahdottomasti.
Teidän tallilla varmaankin on mahdollista osallistua ns. istuntatunnille, jossa keskitytään istunnan parantamiseen. Parasta olisi jos opettaja juoksuttaisi hevosta liinassa, jolloin sinä voisit keskittyä vain selässä istumiseen ja unohtaa ohjaamisen.- heppatyttö-85
kiitos vinkistä, pitääpä kysästä opelta et onnistuuko tämmönen
- <><
Jos juoksutus ei onnistu, niin voisit myös pyytää mahdollisimman pehmeäliikkeistä hevosta.
Kyllä se siitä kehitttyy. Onhan sinulla kunnon kengät? Olin alkeiskurssilla hoitajana, huomasi, että kun eräs tyttö meni tennareilla ja lenkkareilla, niin jalustimet tippuivat sekä liukuivat koko ajan jalasta. Varmaan ongelma on myös se, että pelkäät. Silloin jännityt, jolloin ainakaan et pysy istumaan kunnolla. Tuntuu varmasti vaikealta, mutta yritä vain rentoutua, vaikkapa voit käynnissä yrittää istua satulaan syvälle ja painaa niitä kantapäitä alas. Tai yrittää nousta jalustimille käynnissä / pysähdyksissä. Pyörittele vaikka niitä ennen tuntia sekä pyydä opea / hoitajaa katsomaan että ovatko ne jalustimet oikean mittaiset. Jos saisit jonkun taluttamaan, voisit kanssa keskittyä tasapainon löytämiseen, eikä tarvitsisi hevosesta välittää. Ehkä voisi auttaa pelkoonkin?
Yritä vain jatkaa, kyllä se siitä! Kun pelko katoaa ja pystyt olemaan selässä rennosti, alkaa tasapainokin löytyä. Saattaa olla, että se on sinulla muutenkin hieman heikompi (?), mutta ratsastaessahan se sitten kehittyy ~- heppatyttö-85
elikkä päiviätn tässä vähän tilannettani.. pelko on hälventynyt jo ja huomaan joka kerta jännittäväni vähemmän et siinä suhteessa mennnään eteenpäin
uskallan jo mennä iha tuosta vaan hevosen luokse ja varustaa sen kun alussa en pystynyt sitäkään tekemään.. mutta onegelmani pysyä selässä on vieläkin!
yritän olla mahd. rento ja kokeilla kaikenmaailman kikkoja ja vinkkejä mitä olen saanut mutta ei auta.. huomasin viime tunnilla että nojaan heti eteenpäin kun mennään kovempaa että sitä ainakin pitäis harjotella että osaisin nojata taakse..
kantapäät työnnän aina alas ja yritän nousta vähä jalustimille etten ihan hevosen liikkeen mukana mene.. mutta ne jalustimet ovat edelleen se ongelma, en tiedä oisko kengissä sitten vikaa mut ne vaan liukuu jaloista, viime tunnilla laitoin ne huomattavasti lyhyemmiksi kun arvelin ongelman siitä johtuneen ja kyllä se vähän avittikin mutta kyllä ne vaa lähtee heilumaan siitä huolimatta.. niin kauan kun jalustimet pysyy paikoillaan ei ole mitään hätää mutta samantien kun ne lähtee paikoiltaan ja alkaa liukua, menetän kontrollin ja olen hilkulla tipahtaa.. aina saa olla pysäyttämässä hevosta sen vuoksi.. rasittavaa!! mutta onneks kuitenki edistystä on tapahtunut ja kehityn koko ajan.. kaitpa se ajan kanssa tasaantuu ja opin olemaan luontevasti selässä.. kiitos kaikista vinkeistä mitä olen saanut,kaikki ollut tosi varteenotettavia! :)
- Roosa-Emilia
Ota Kirjahyllystäsi Mahdollisimman Paksu Ja Painava Kirja. Laita Kirja Polviesi Väliin Ja Purista Polvia Yhteen Noin Kymmenen Minan Ajan. Tee Näin Joka Päivä, Niin Ainakin Pohkeesi Ovat Vahvemmat Ja Pysyt Esimerkiksi Pukeissa Paremmin.
- Anonyymi
Mä tipuin yheltä isolta hevoselta ja mietin että miten pysyä paremmin selässä jatkossa
Näin ton viestisi ja päätin kokeilla:)
- katja
Minua ainakin auttaa kun venytäön jalkoja mahdollisimman pitkiksi ja yriotän jännittää vatsalihaksia (mutta selkä rentona). Ja reippaammassa vauhdissa on helpompaa ja tasaisempaa pysyä kuin hitaassa, kumma kyllä. Tsemppiä, itse kamppailen samojen saioiden kanssa :-)
- ncl.trd
Tässä vielä lisä infoa tuleville tunneille muistakin asioista =]
http://www.ratsastus.net/arkisto/jutut/perusavut.asp- ratsastaja===
Etsi ensin itseltäsi istuinluut, istumalla esim kovalla tuolilla. Kun pääset satulaan, istu niiden luiden päällä.
Rentouta satulassa reisi täysin! Jalustimien lentely ja pomppiminen johtuu siitä, että jännität reisilihastasi ja nostat jalkaasi ylöspäin. (ja samalla nojaat eteen) Unohda kantapäät ja venytä koko jalkaa painavana maatakohti, kantapää asettuu silloin luonnostaan oikein, kun jalkaterä nojaa omalla painollaan jalustimeen. Älä purista polvilla, vaan anna polven "vain olla" satulan polvitukea vasten rentona. Pidä lonkat avoinna, eli älä vedä jalkojasi "lähemmäs toisiaan" kun ravaat.
Pidä keskiruumiisi ryhdikkäänä, kuvittele että sinua vedetään kypärännupista kattoa kohti, mutta pidä takamus painavana satulan syvimmässä kohdassa. Vedä hartiota taaksepäin. Kädet ovat rentoina kylkiesi sivuilla. Ajattele, että taitellun hesarin tulisi juuri ja juuri pysyä käsiesi ja kylkiesi välissä. Pidä kädet alhaalla ja ota tarvittaessa tukea hevosen harjasta.
Jalustinten lipsumiseen auttaa myös jalustinkumit ja karkeasti kuvioitu kenkä. (jos niitä ei siis ole) Oikean mittainen jalustin osuu suunnilleen nilkkaluuhusi kun roikutat jalkaa.
Omien kokemusteni mukaan puoliveristen askellajeihin on mukavin istua, mutta mielipiteitä lienee monia. Ex-ravureilla voi olla haastava vauhdikas ravi.
...ja yksityistunti. Ilman satulaa turvallisella hevosella,aivan samoin kuin kehitysvammaiset opettelevat tasapainoa. Istut takaperin ja pidät käsiä leveällä ja istut sivuttain ym. Terapeutit kyllä osaavat neuvoa ja opettaa. Mutta ota huomioon,että kaikista ei tule koskaan ratsastajia.Jos pelkää,ei onnistu. Pelko on ensin voitettava. t mummeli
- Vuosien tauko
Minulla oli sama ongelma, kunnes opettaja huomautti, että jännitän polvia liikaa yhteen. Samalla aiheutin sisäreisille "hiertymiä". Minulle ohjeena oli varpaiden kääntäminen hieman ylös ja ulospäin, jolloin puristus polvissa väheni ja kantapäiden alhaalla pitäminen helpottui. Myöhemmin voit tarkistaa varpaat menosuuntaan, mutta alkujännityksen yhteydessä ohje auttoi. Lisäksi avut meni paremmin "läpi". Ei muuta kuin menoks:-)
- Anonyymi
Hei, onks jollai vinkkei koska tipuin tänään koska hevoseni puri toista hevosta ja se potki ja sitten se lähti kiitolaukassa enkä pysynyt kauempaa nyt pelottaa kauheasti että tipun ensviikollakin miten pääsen pelosta pois
- Anonyymi
Tipuin viime viikolla hepan selästä kun se säikähti ja nyt sattuu vieläkin
- Anonyymi
Pls teiän pitää auttaa mua!!!!
En osaa pitää selkää suorana koko ratsastuksen aikana lähen helposti nojaa eteen esim kun hidastan ravista käyntiin tai vaikkapa laukasta käyntiin
Ope sanoo että hidastetaan harjoitusravista käyntiin mutta vaikka kuinka yritän lähen silti nojaa eteen - Anonyymi
Sama ongelma minulla en mitenkään mahda pysyä sellässä esim eilen tipuin 2 kertaa mutta alan tottua siihen jo ku oon tippunut jo 5kertaa elämän aikana mut minua auttaa ainakin se että keskityn eniten siihen hevoseen ja siihen mitä pitää tehdäsilloin saa unohtaa muun maailman esim koulun ja yms. Suosittelen varmistamaan että on hyvät kengät ku esim kaikki lenkkarit tennarit ja tämmöset liusuu tosi paljon tsemppiä reenaamiseen kyllä se onnistuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268