Muija, ämmä, emäntä...Miksi sietää nimittelyä

Mieluiten "tyttöystävä...

Minulla on todella monia miespuolisia ystäviä, jotka seurustelevat. Kun he puhuvat tyttöystävistään, avopuolisoistaan, vaimoistaan.. niin he käyttävät usein sanoja muija, ämmä ja emäntä. Olenko todellakin ainoa jota loukkaa tuollaiset nimitykset? Minä en ikimaailmassa antaisi avopuolisoni kutsua itseäni millään noilla nimillä. Tuntuu kuin mies haluaisi noilla nimityksillä halveksua omaa rakastaan. Miksi siis oman elämänsä tärkeintä ihmistä ei voi kutsua arvokkaalla tai "rakastavais-sävyisellä" nimityksellä. Mielummin sitten käyttäisi vaikka etunimeä kuin mitää edellä mainituista! Vai ovatko edellä mainitut nimitykset eri murteissa hyväksyttävämpiä kuin toisissa. Tamperelaisena ainakin nuo särähtävät korvaan ja pahasti, enhän itsekään käytä poikaystävästäni äijä nimitystä.

Miten teidänlaita? Kutsuuko miehesi sinua näin, häiritseekö se sinua? Oletteko keskustelleet asiasta?

31

7479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kysymys kai-

      Niiden miesten kai täytyy osoittaa kavereilleen olevansa kovia jätkiä kun eivät arvosta omaa tyttöystäväänsä. Siis muija tai ämmä nyt ei ainakaan viittää rakkaussuhteeseen. Ei se kovin kivalta kuulosta jos mies kutsuu omaa rakastaan ämmäksi se on totta.

      • Anonyymi

        Aivan normaali nimitys täälllä päin suomea kuten akka myös


    • ...........

      Sävy tosin on tärkein, jo on vilpittömän leikkimielinen, joku eukko tai muija menee vielä läpi. Mutta noin jokapäiväisenä viittausnimenä kannatan ihan etunimeäni.

      Jostain syystä mua risoisi eniten se, jos nimitettäisiin mammaksi. En ole kenenkään äiti - ja vaikka musta sellainen tulisi, miehen äitiä ei milloinkaan.

    • kun valitsee

      seuransa hyvin, niin ei tuollaisia kuulu miehen suusta:)
      Minusta puhuessaan mieheni käyttää etunimeäni tai sitten nimestäni muotoiltua pitempää itäversiota, sitä tosin vain lähimpien sukulaisten läsnäollessa:D Joskus vilahtaa myös virallisesti avovaimo...

      Savossa syntyneenä minäkään en pidä noista nimityksistä. Ihmettelen sitä, miten naiset töissäkin puhuvat toisistaan muijina ja ämminä...en ikinä voisi sanoa työkaveriani muijaksi, se on niin halventavaa ja sotii täysin kohteliaita käytöstapoja vastaan:(

    • Eräs vaimo

      Minusta "muija" on ihan normaali nimitys jonkun vaimosta/tyttöystävästä, mies pitää sitä loukkaavana.

      • ..muija on ihan ok. Emännäksi kutsuttaessa voisin jopa punastua mielihyvästä. ;p


    • koska se on

      mielestäni täysin neutraali eikä missään nimessä naista halventava. Tärkeintä on kai se mitä mies milläkin nimellä kutsuessaan tarkoittaa eikä pyri halventamaan tyttöystäväänsä. Ämmäksi kutsumista en pidä hyväksyttävänä ja emäntäkin viittaa selvästi vanhempaa naisihmiseen joka asuu maatilalla. Millaisia negatiivisia mielleyhtymiä tuosta muijasta sitten oikein tulee jos kerran koet sen halventavana?

      • mielummin "tyttöystävä...

        Nämä on näitä tottumiskysymyksiä näköjään. Itselleni vain muija nimitys tuo vahvasti halventavan olon. Sanasta tulee mieleen vahvasti seuraavanlainen kuva: muija on kotona on nyrkin ja hellan välissä, muija on itsestään selvyys miehelle joten ei hän ansaitse parempaa nimitystä, muija on kärttyinen ilmestys väljehtyneessä avioliitossa.

        Mutta jooh, ymmärrän hyvin että tämä on todella henkilö- ja paikkakunta riippuvainen asia. Jos esimerkiksi kotona ollaan puhuttu aina muijista niin sanaan on tottunut. :)


      • edellinen kaveri
        mielummin "tyttöystävä... kirjoitti:

        Nämä on näitä tottumiskysymyksiä näköjään. Itselleni vain muija nimitys tuo vahvasti halventavan olon. Sanasta tulee mieleen vahvasti seuraavanlainen kuva: muija on kotona on nyrkin ja hellan välissä, muija on itsestään selvyys miehelle joten ei hän ansaitse parempaa nimitystä, muija on kärttyinen ilmestys väljehtyneessä avioliitossa.

        Mutta jooh, ymmärrän hyvin että tämä on todella henkilö- ja paikkakunta riippuvainen asia. Jos esimerkiksi kotona ollaan puhuttu aina muijista niin sanaan on tottunut. :)

        sanana lyhyt ja mukava käyttää kun vertaa vaikkapa tyttöystävään. Hyvä kuitenkin että olet keskustellut asiasta eikä ainakaan kukaan tuntemistani miehistä puhu halventavassa merkityksessä tyttöystävistään vaikka nimitykset voivat olla naisista halventavia. Ei niihin kukaan mies kiinnitä mitään huomiota vaan koko jutun pointti on se että silloin muut tietää jonkun puhuvan tyttöystävästään. Käytettiin viittaukseen sitten muijaa, mammaa tai jotain muuta vastaava nimitystä niin kaikki miehet keskittyvät kuuntelemaan itse asiaa eikä kukaan todellakaan ajattele että nyt pannaan tyttöystävää halvalla. Kyseessä on siis pelkkä käsite-ero eikä naisia ole tarkoitus halventaa millään tavalla.


      • taas..
        mielummin "tyttöystävä... kirjoitti:

        Nämä on näitä tottumiskysymyksiä näköjään. Itselleni vain muija nimitys tuo vahvasti halventavan olon. Sanasta tulee mieleen vahvasti seuraavanlainen kuva: muija on kotona on nyrkin ja hellan välissä, muija on itsestään selvyys miehelle joten ei hän ansaitse parempaa nimitystä, muija on kärttyinen ilmestys väljehtyneessä avioliitossa.

        Mutta jooh, ymmärrän hyvin että tämä on todella henkilö- ja paikkakunta riippuvainen asia. Jos esimerkiksi kotona ollaan puhuttu aina muijista niin sanaan on tottunut. :)

        muija on vähän kuten äijän vastine, ei paha sana lainkaan.


    • Pohjalainen puolustuspuhe

      On hyvin yleistä että tästä rakaasta ns. "paremmasta puoliskosta" puhutaan sanalla akka tai muija! Täällä se ei todellakaan ole ollut mikään haukkumasana tai solvaus vaan yhtä pätevä kutsuma kuin tyttöystävä tai vaimo!
      Itse puhun tyttöystävästä yleensä kavereille että esim. "muija kertoi..", "muija soitti.." tai sitten vastaavasti "voi jesus ku akka oli vihaanen..." mutta nämä oli ihan esimerkkejä. Emäntä on myös hyvin yleinen nimitys täälläpäin.

      Tyttöystävälle olen kyllä kertonut että loukkaamisesta näillä nimillä ei ole täällä päin kyse vaan ihan tavasta mutta en tietenkään käytä näitä nimityksi hänen läsnäollessa.
      Tyttöystävä on toki hyvä ja pätevä nimitys mutta itse käytän mieluummin ihan etunimeä tai sitten lempinimeä...

      • pohjalaisena

        muistelen lämmöllä niitä aikoja kun olin vielä kotona pohjanmaalla, olin poikaystäväni "akka" ja se ei todellakaan ollut haukkumasana, päinvastoin.
        Terkut teille Pohjanmaan pojille! Pitäkää akoistanne edelleenkin hyvää huolta!


      • Pohjalainen puolustuspuhe
        pohjalaisena kirjoitti:

        muistelen lämmöllä niitä aikoja kun olin vielä kotona pohjanmaalla, olin poikaystäväni "akka" ja se ei todellakaan ollut haukkumasana, päinvastoin.
        Terkut teille Pohjanmaan pojille! Pitäkää akoistanne edelleenkin hyvää huolta!

        Ja hyvin piretäänkin!:) Mulla vaan oli tyttöystävälle näistä kerrottava hyvissä ajoin ettei loukkaantuisi hän kun ei ole pohjalainen vaan lapista kotoisi.


      • emäntä pohojosesta

        khyl khyl :D ei ole mitekään loukkaavaa :D mutta esim. mieheni on armeijassa siellä kaukana pohjosessa, niin et kyllähän nuo siellä emännäksi, muijaksi ja akaksi naisiaan kuhtuvat :D jotain rehvastelun makua olen siinä huomannut, jos rakkaaksi kuhtuu niin helposti saattavat pehmoksi leimata :D

        vaikka välillä tuo mies taitaa pitää yllä siirappikulttuuria kiusatakseen :P

        vaan on sitä välillä miestä tullut kiusattua :D kuten että emännän arvolla nyt komennetaan, ku se on isompi tässä perheessä ku nuo alikin natsat ;)

        yhtälailla ne on lempinimiä kuin vaikka kulta, rakas, hani, raksu, nöpö jne. vaikkakin vähän "kovempia" :D


    • *tyttönen*

      Minä kokisin kyllä yhtä loukkaavana jos poikaystäväni kutsuisi minua muijaksi.. Emäntä sen sijaan on mielestäni vaan vähän huumoria omaava nimitys ja vielä ihan hyväksyttävä. Mutta ämmä kyllä jo tosi loukkaava ja uskon että ei kovin moni tätä nimitystä nielisi.
      Eka kirjottaja puhui siitä että nämä ovat vain miesten kerskailua ja varmasti pitää paikkansakin, että on "äijämäisempää" jätkäporukassa puhua tyttöystävästään sellasella nimellä, mutta en silti kyllä hyväksysi jos oma poikaystäväni käyttäisi minusta muija tai ämmä nimitystä. Ja loukkaavalta se tuntuisi vaikka en itse olisi sitä kuulemassakaan. Tietenkin joissain suhteissa nimitykset ovat eri asia jos tyttöystävä ei pahoita mieltään kutsumistavasta, esim jos sanoja käytetään huumorillisesti ja molempien ymmärtäen merkityksen.

    • wanha teini

      En tiedä miten poikaystäväni kutsuu minua kavereilleen, luultavasti etunimelläni. Omille kavereilleni poikaystäväni on "ukko". :D

      Olen kuullut kun miehet puhuvat uudesta tyttöystävästään tyyliin "löysin hyvän naaraan", ai että hajosin.

      Murre-erot tosiaan. Oma ukkini kutsuu mummoani "hallitukseksi" (koska on perheen ehdoton pää), minusta emännäksi kutsumisessa on tiettyä auktoriteetin tuntua ja huumoria. Akka taas on hauska nimitys äkäisestä tyttöystävästä.

    • paksunahka-

      Ei haittaa mitkään nimitykset.

      Itsekin kutsun miehiä nimillä, kyse on fiiliksestä: nuori mies on minulle "kundi", oman ikäinen usein "mies" ja vanhempi on "ukko".

      Miehet usein ukkoutuvat vanhetessaan. Mies vanhenee naista nopeammin. Tästä nimitys "ukko".

    • hullu-mamma

      Ämmä,akka,mamma,emäntä ym ja ite aina puhun omasta ukosta,äijä,jätkä,isäntä. Ei vittu viittis nössöilä ja sössöttö,et kulta,rakas yms se on ihan persestä.

      • mallikas kuleksija

        Meilläpäin ( Etelä-Savo) puhutaan tyttöystävistä/vaimoista ihan normaalisti emäntänä. Tai muijina. Ei ole koskaan tullut edes mieleen että ne olisi jotenkin halventavia ilmaisuja.

        Samoin minua saa ihan vapaasti kutsua vaikka äijäksi. Tai jätkäksi. Kuulostaa paljon miehekkäämmältä kuin joku kultarakas.. :D


      • mitenois
        mallikas kuleksija kirjoitti:

        Meilläpäin ( Etelä-Savo) puhutaan tyttöystävistä/vaimoista ihan normaalisti emäntänä. Tai muijina. Ei ole koskaan tullut edes mieleen että ne olisi jotenkin halventavia ilmaisuja.

        Samoin minua saa ihan vapaasti kutsua vaikka äijäksi. Tai jätkäksi. Kuulostaa paljon miehekkäämmältä kuin joku kultarakas.. :D

        eikö äijä oo semmonen hyvä nimike :D tuleepahan "äijä" olo


    • En ole itsekkään mujitellut tms ketään kumppaneistani. Enkä kyllä IKINÄ sietäisi sellaista omalta kumppaniltani. Pari kertaa on joku sanonu jätkäksi: olen kyseisille neidoille korjannut tämän virheen alta aikayksikön!

      Suhteessa on oikeus tulla kutsutuksi siten kuin itse haluaa! ...ja toisen on sopeuduttava siihen jos oikeasti välittää kumppanistaan!

    • Ihmeissäni

      Luin tätä ketjua melkeinpä suu auki, miten muka muija tai emäntä voi olla halventava? :)
      Meilläpäin (Länsi-Suomi) muija on mielestäni yleisempi ja luontevampi kuin tyttöystävä, ainakin nuorempien keskuudessa. Emännässä taas on humoristinen sävy, mutta ei mitään loukkaavaa, samaten ei myöskään isännässä tai ukossa.
      Ämmä taas on vähän sama kuin "bitch". Akasta täällä saa nalkuttavan mielikuvan.

    • kotka-muija

      Tää oli hauska. Se kertoo siitä, miten erilaisia olemme. Musta on hauskaa, kun ukkoni joskus sanoo mua 'muijaksi'. Välillä olen 'kotka' ja sitä rataa.

      Vastapuolisuuden nimissä hänkin saa kuulla nimittelyä, yleensä nimitykset tulee tuolta eläinmaailman puolelta :-)

      Huumorimielessä, ja pilkettä silmään!

    • KylmäNainen

      Tjaa. Kyllä meillä päin kaikki naiset ovat muijia tai emäntiä tai akkoja. Ja miehet ukkoja, äijiä, sohvanvaltaajia, pierumoottoreita tai vastaavia.

      Taidetaan kaikki halveksia toisiamme.

    • kutsuu

      mutta ämmäksi mua ei saa sanoa,tietää sen eikä ole sanonutkaan..puhuu muijasta,emännästä,etunumellä ja mitä milloinkin..

    • Pieni ja hento ote

      En halua olla kenenkään "muija", "ämmä", no emäntä on kuitenkin ok.

      Työpaikalla kuulee onneksi joidenkin sanovan "emäntä","mamma" taikka "vaimo" nimityksen.

    • Mul on pari kaveria jotka kutsuu heidän tyttöystäviään sanalla emäntä eikä sen ole tarkoitus olla mitenkää alentavaa tai muuta. Kuulostaa mun korvaan hauskalle enkä mä osannu edes kuvitella että joku pitäis sitä loukkaavana.

      Muija sana on kohtuu neutraali, mutta en mä sitä sanaa itse käyttäisi ja ämmä sanaa nyt ei tulis edes mieleenkään käyttää.

      Paras sana varmaan mitä jotkut tutut ovat naisistaan käyttäneet on hallitus. Jotenki se saa aina pienen hymyn aikaseks kun ne sanoo että "hallitus taas tuhlas rahat ostoksilla" tai "pitää lopettaa, hallitus tuli kotiin".
      Sanan tarkoitus ei ole olla loukkaava vaan enemmänki humoristinen. :)

    • lkgjslkjg

      Tuskinpa suurin osa miehistä halventavaan sävyyn puhuu, vaikka se sun korvaan siltä kuulostaa. Niin kuin useimmille täällä, ei mullekaan muija tai emäntä ole loukkaava. Ämmä taas jo on. (Hämeestä olen myös.)

      Kaikkein pahin olisi mamma - ei sillä että se olisi varsinaisesti loukkaava mutta jotenkin pervolta se kuulostaa. Tässä on just päällä sellanen tilanne että meinasin saada sen lempinimen, mutta sanoin kyllä heti että en tykkää siitä, ja se onneksi jäi pois!

    • Suvereeni

      Minusta mikään noista ei ole lähtökohtaisesti halventava nimitys.

      Itse kutsun naistani naiseksi niinkuin nytkin tai sitten tyttöystäväksi, mutta useimmiten ihan vain nimellä, koska tyttöystävä on mielestäni hieman nuoremmille sopiva ilmaus.

      Varsinkin noista aloituksessa olevista sanoista mielestäni muija on täysin normaali sana varsinkin nuorten keskuudessa. Minun mielestäni tuossa ei ole mitään halventavaa. Ellei nyt sen takia, että haluaa tulla kutsutuksi nimenomaan omalla nimellään tai sitten tyttöystävänä.

    • nainen23

      tulee mieleen joku teini poika.

      • nainen23

        mut jos joku mies kutsuu tyttöystäväänsä muija sanalla niin tulee jotenkin mieleen heti teini pojat niin hyi helvetti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe