Tukkani on pitkä, sitä vähän aikaa sitten pätkäistiin ainakin parikymmentä senttiä, nyt on kasvanut ja ulottuu lapaluiden alle. Muuten hiukset on ihanan hyvässä kunnossa, mutta "alapuoli", niinkun niskatukka takkuuntuu järkyttävästi. Eilen tutkailin hiuksiani ja tajusin että niskatukka ja latvat siellä on TÄYNNÄ kaksihaaraisia, ilmankos takkuuntuu! Mistä tämä voi johtua kun muuten tukka on topakka ja kiiltävä eikä kaksihaaraisiakaan juuri ole?
Miten ne saa siliämään ja helpommin kammattaviksi ilman että leikkaan taas puolet tukasta? :/
kaksihaaraiset :O
14
3491
Vastaukset
- pitkätukkainen kampaaja
Ongelma on ihan tuut-myös ammattialisen omassa ppääs-ainakin takkuuntumisen osalta.Niskahiukset on aika monella hentosenpaa ja pehmeämpää,jolloin myös takkuuntuu helpommin.Itse en tästä syystä pysty pitämään kauluakoruja,ne takertuvat niskahiuksiin.
Selvitä tukkasi hyvin ennen pesu,ja laita latvoihin tarkoitettua jätettävää hoitoainetta,ns.latvasuojaa(esim.Bonacure,Cutrin,lähes kaikki kampaamomerkit-kysy latvasuojaa kampaajalta,ellei sinulla ole)latvojen lisäksi pyyhekuivaan hiukseen myös niskahiuksiin kauttaalataan,eli ihan niihin alinpiin.Seuraavan kerran kun leikkuutat(kaksihaaraiset lähtevät vain ammattilasisaksilla,eli kotona tehty marketin"muka parturinsaksilla"tehty leikkaus halkoo hiuksia,ja aiheuttaa kaksihaaraisia-vertaa siihen,jos leikkaat ompelulankaa tylsillä saksilla,hiuksen säikeet leviävät myös),pyydä kampaajaa leikkaamaan haaroja erikseen ihan vain niskahiuksista ennen päälliosan leikkuuta.itselleni on tehty näin,ja toimii.Vaikka alimmat on hieman muita lyhyempiä,niin kun ne on hapsuttaen leikattu,ja kuitenkin tarpeeksi pitkät esim.menemään ponihännälle,niin sekoittuvat hyvin kyllä sekaan.
Muista myös,että 2-3kk alkaa olla maksimi,että hyvinhoidettkin hius alkaa haaroittua.Ei tarvi sitten ottaa niin paljoakaan,kun käy vähintään 3kk välein.Pitkässä hiuksessa usein se unohtuu,kun malli ei katoa.Haarottumista hidastaa latvasuojan käyttö joka pesun jälkeen.- *Harrastelija*
"Seuraavan kerran kun leikkuutat(kaksihaaraiset lähtevät vain ammattilasisaksilla,eli kotona tehty marketin"muka parturinsaksilla"tehty leikkaus halkoo hiuksia,ja aiheuttaa kaksihaaraisia-vertaa siihen,jos leikkaat ompelulankaa tylsillä saksilla,hiuksen säikeet leviävät myös)..."
"Muista myös,että 2-3kk alkaa olla maksimi,että hyvinhoidettkin hius alkaa haaroittua."
Silmäni iskivät näihin väittämiin. Kirjoituksestasi tuli sellainen kuva, että 3cm kasvanut hius on jo haaroittuva. Tällöinhän kaikilla pitäisi olla parin sentin sänki vain päässä.
Korjaan, että leikattu hius, vaikka olisi leikattu kampaamossa, haaroittuu helpommin kuin luonnollisesti kasvava.
Monet kampaajatkin käyttävät tylsiä saksia. Itselläni on tavaratalosta ostetut hiustenleikkaukseen tarkoitetut sakset, mutta eipä tuon miehen hiukset ainakaan 6kk jälkeen vielä haarotu latvoista.
Näistä ei pidä kenenkään luulla, että haarahiukset olisivat hyvä asia. Haarahiukset levenevät ylöspäin, joten se on hyvä leikata millä saksella tahansa. Niitä voi napsia ihan yksitelleen, jos sattuu silmien eteen tulevan.
ALOITTAJALLE: Värjäätkö kampaajalla vai itse? Aloitetaanko värjääminen niskasta, joten tällöin niskahiukset ovat kuluneemmat.
Myös mekaaninen kulutus voi olla kyseessä esim. tyynyliina, pusero. Minullakin menee niskahiukset takkuun, jos menen niskahiukset kosteina nukkumaan. Karhea tyynyliina kuluttaa myös hiuksia ja imee hiuksista kosteutta. Hikoilu myös. Vaatteista pahimmat ovat poolopaidat, mutta myös muut tekevät samaa kuin tyynyliinat.
Tungen hiuksiini aina suihkutettavaa jätettävää varsinkin hiusosaan, mikä lepää vaatteitteni päällä.
Selvitä takkuiset niskahiukset hellävaroin sormin ennen kampaamista. Näin säästyt ainakin joiltakin haarahiuksilta, kun hiukset eivät katkea. - pitkätukkainen kampaaja
*Harrastelija* kirjoitti:
"Seuraavan kerran kun leikkuutat(kaksihaaraiset lähtevät vain ammattilasisaksilla,eli kotona tehty marketin"muka parturinsaksilla"tehty leikkaus halkoo hiuksia,ja aiheuttaa kaksihaaraisia-vertaa siihen,jos leikkaat ompelulankaa tylsillä saksilla,hiuksen säikeet leviävät myös)..."
"Muista myös,että 2-3kk alkaa olla maksimi,että hyvinhoidettkin hius alkaa haaroittua."
Silmäni iskivät näihin väittämiin. Kirjoituksestasi tuli sellainen kuva, että 3cm kasvanut hius on jo haaroittuva. Tällöinhän kaikilla pitäisi olla parin sentin sänki vain päässä.
Korjaan, että leikattu hius, vaikka olisi leikattu kampaamossa, haaroittuu helpommin kuin luonnollisesti kasvava.
Monet kampaajatkin käyttävät tylsiä saksia. Itselläni on tavaratalosta ostetut hiustenleikkaukseen tarkoitetut sakset, mutta eipä tuon miehen hiukset ainakaan 6kk jälkeen vielä haarotu latvoista.
Näistä ei pidä kenenkään luulla, että haarahiukset olisivat hyvä asia. Haarahiukset levenevät ylöspäin, joten se on hyvä leikata millä saksella tahansa. Niitä voi napsia ihan yksitelleen, jos sattuu silmien eteen tulevan.
ALOITTAJALLE: Värjäätkö kampaajalla vai itse? Aloitetaanko värjääminen niskasta, joten tällöin niskahiukset ovat kuluneemmat.
Myös mekaaninen kulutus voi olla kyseessä esim. tyynyliina, pusero. Minullakin menee niskahiukset takkuun, jos menen niskahiukset kosteina nukkumaan. Karhea tyynyliina kuluttaa myös hiuksia ja imee hiuksista kosteutta. Hikoilu myös. Vaatteista pahimmat ovat poolopaidat, mutta myös muut tekevät samaa kuin tyynyliinat.
Tungen hiuksiini aina suihkutettavaa jätettävää varsinkin hiusosaan, mikä lepää vaatteitteni päällä.
Selvitä takkuiset niskahiukset hellävaroin sormin ennen kampaamista. Näin säästyt ainakin joiltakin haarahiuksilta, kun hiukset eivät katkea.Ihan saat vapaasti leikata hiustasi vaikka paperisaksilla,eihän se minulle kuulu.Jokainen saa uskoa/tehdä tukalleen mitä haluaa.Kysymyksen tekijä voi itse päättää,uskooko ammattilaista vai harrastelijaa.
Tosiasia on,että hius koostuu säikeistä,ja jos hiusta leikataan saksilla,joissa ei kunnon terää(myös ammattisakset tylsyvät,jos leikkaat niillä kerrankin vaikka paperia-ja toki joillakin kampaajilla voi olla tylsiä saksia,itselläni ei ole-enkä tunne ketään,joka säätelisi moisessa-työntekokin on kurjaa sillon)niin hius taittuu ensin,ja katkeaa vasta sitten,jolloin se ensin leviää säikeiksi-kuten se ompelulanka,ja siten aiheuttaa pahemmat haarat,kuin hiusten leikkaamatta jättäminen.Voit ihan vapaasti uskoa muuta,ei se minun murheeni ole.
Tuo meni hieman ylitse minulta,että miten niin ihmisillä olisi 3cm mittainen tukka,jos hius haaroittusi 3kk:ssa?Enhän sanonut,että hius katkeaa 3kk välein,vaan latva"rispaantuu".Tätäkään toki ei sinun tarvitse uskoa.Minä tiedän kuinka vaikea joidenkin on uskoa mitään mitä kampaaja sanoo-suurin osa toki luottaa ammattilaiseen-kuten minäkin asioidessani muun alan ammattilaisella.Jos joku asiakkaani ei usko jotain tietoja,joita kerron,en ala vänkätä vastaan.Sanon heillekin,että ne ovat sinun hiuksesi,sinähän sen itse päätät.Enimmäkseen saan kuitenkin usein kiitosta siitä,että kerron hiuksista enemmän kuin moni heidän aiempi kampaajansa-tai sitten ne aiemmat eivät ainakaan ole vaivautuneet selittämään asioita.
Esim.kun selitän,miksi permanentin jälkeen ei saa pestä hiusta 36h,niin moni sanoo,että on ennen pessyt,koska ei ole tiennyt miksi ei saisi-kun kerron syyn,he tajuavat asian,ja malttavat olla pesemättä.
Tuo tyynyyn hankaaminen on totta todellakin,etenkin jos on levoton nukkuja.Joap tietyn tyyppisen kaulukset voivat hangata niskatukkaa takkuun.Ja kostealla hiuksella nukkumaan mennessä hius-suomut voivat olla raollaan,ja takertua kiinni toisiinsa.Jos tukka on tarpeeksi pitkä löyhälle letille,se voi auttaa asiaa-jos ei välitä siitä,että aamulla tukka on laineilla.
Muuten,vinkki harrastelijalle:käy ostamassa lemmikkieläinkaupasta trimmaus-sakset,esim.Eicher-merkkiset halvatkin vastaavat usein perus-saksia,joita esim opiskeijat käyttää.Vähemmällä kuin ammattikäytöllä kestävät kyllä aika kauan. - *Harrastelija*
pitkätukkainen kampaaja kirjoitti:
Ihan saat vapaasti leikata hiustasi vaikka paperisaksilla,eihän se minulle kuulu.Jokainen saa uskoa/tehdä tukalleen mitä haluaa.Kysymyksen tekijä voi itse päättää,uskooko ammattilaista vai harrastelijaa.
Tosiasia on,että hius koostuu säikeistä,ja jos hiusta leikataan saksilla,joissa ei kunnon terää(myös ammattisakset tylsyvät,jos leikkaat niillä kerrankin vaikka paperia-ja toki joillakin kampaajilla voi olla tylsiä saksia,itselläni ei ole-enkä tunne ketään,joka säätelisi moisessa-työntekokin on kurjaa sillon)niin hius taittuu ensin,ja katkeaa vasta sitten,jolloin se ensin leviää säikeiksi-kuten se ompelulanka,ja siten aiheuttaa pahemmat haarat,kuin hiusten leikkaamatta jättäminen.Voit ihan vapaasti uskoa muuta,ei se minun murheeni ole.
Tuo meni hieman ylitse minulta,että miten niin ihmisillä olisi 3cm mittainen tukka,jos hius haaroittusi 3kk:ssa?Enhän sanonut,että hius katkeaa 3kk välein,vaan latva"rispaantuu".Tätäkään toki ei sinun tarvitse uskoa.Minä tiedän kuinka vaikea joidenkin on uskoa mitään mitä kampaaja sanoo-suurin osa toki luottaa ammattilaiseen-kuten minäkin asioidessani muun alan ammattilaisella.Jos joku asiakkaani ei usko jotain tietoja,joita kerron,en ala vänkätä vastaan.Sanon heillekin,että ne ovat sinun hiuksesi,sinähän sen itse päätät.Enimmäkseen saan kuitenkin usein kiitosta siitä,että kerron hiuksista enemmän kuin moni heidän aiempi kampaajansa-tai sitten ne aiemmat eivät ainakaan ole vaivautuneet selittämään asioita.
Esim.kun selitän,miksi permanentin jälkeen ei saa pestä hiusta 36h,niin moni sanoo,että on ennen pessyt,koska ei ole tiennyt miksi ei saisi-kun kerron syyn,he tajuavat asian,ja malttavat olla pesemättä.
Tuo tyynyyn hankaaminen on totta todellakin,etenkin jos on levoton nukkuja.Joap tietyn tyyppisen kaulukset voivat hangata niskatukkaa takkuun.Ja kostealla hiuksella nukkumaan mennessä hius-suomut voivat olla raollaan,ja takertua kiinni toisiinsa.Jos tukka on tarpeeksi pitkä löyhälle letille,se voi auttaa asiaa-jos ei välitä siitä,että aamulla tukka on laineilla.
Muuten,vinkki harrastelijalle:käy ostamassa lemmikkieläinkaupasta trimmaus-sakset,esim.Eicher-merkkiset halvatkin vastaavat usein perus-saksia,joita esim opiskeijat käyttää.Vähemmällä kuin ammattikäytöllä kestävät kyllä aika kauan."Tuo meni hieman ylitse minulta,että miten niin ihmisillä olisi 3cm mittainen tukka,jos hius haaroittusi 3kk:ssa?"
Hius kasvaa kolmessa kuukaudessa n.3cm juuresta ja sain kirjoituksestasi käsityksen, että silloin pitäisi olla jo haaroittunut hius, joten se on leikattava. Eihän se tällöin pitene siitä. Teoriasi mukaan leikkaamattoman hiuksen olisi mahdotonta kasvaa metrin mittaiseksi ilman haaroittumista.
Tietenkin leikattu tai katkennut kuiva/käsitelty hius, jossa suomut ovat aukinaiset, haaroittuvat helpommin kuin kosteutettu käsittelemätön. Varmaankin tarkoitit tätä, mutta hyväkuntoiseen leikattuun hiukseen voi näkyvä 0,5mm vaalea ”tupsu” ilmestyä vasta monien kuukausien jälkeen.
"...siten aiheuttaa pahemmat haarat, kuin hiusten leikkaamatta jättäminen."
Saitko tämän käsityksen siitä, kun kirjoitin leikatun hiuksen haaroittuvan helpommin kuin luonnollisesti kasvavan? Luonnollisesti kasvavalla tarkoitin ihan uutta kasvavaa hiusta, mitä ei ole koskaan vielä leikattu tai se ei ole muuten tuhoutunut. Muistaakseni mainitsin kirjoituksessani, että haarahiukset on hyvä leikata. Saksilla ei ole väliä, koska mitkä tahansa sakset ovat parempi kuin leikkaamatta jättäminen, eikö?
Ymmärrän lankateoriasi, mutta eihän se langanpääkään pysy aina nätisti leikattuna, vaikka olisi terävillä saksilla leikattu. Purkautuminen riippu paljon myös esim. materiaalista.
Kiitos, saksimerkin ehdottamisesta. Pidän merkin mielessä. Kerkesin jo tilata Solingen-merkkiset uudet sakset itselleni joululahjaksi. Suuri intohimoni on pitää hiukseni mahdollisimman hyväkuntoisina. Olen tainnut hyvin onnistuakin, koska haarahiuksia ei näy kuin muutama silloin tällöin. Kampaajalla en käy muuten kuin tuotteita katsomassa tai ostoksilla. En ole kovin paljoa kiinnostunut esimerkiksi värjäämisestä tai leikkausmalleista. - pitkätukkainen kampaaja
"Tuo meni hieman ylitse minulta,että miten niin ihmisillä olisi 3cm mittainen tukka,jos hius haaroittusi 3kk:ssa?"
Hius kasvaa kolmessa kuukaudessa n.3cm juuresta ja sain kirjoituksestasi käsityksen, että silloin pitäisi olla jo haaroittunut hius, joten se on leikattava. Eihän se tällöin pitene siitä. Teoriasi mukaan leikkaamattoman hiuksen olisi mahdotonta kasvaa metrin mittaiseksi ilman haaroittumista.
Tietenkin leikattu tai katkennut kuiva/käsitelty hius, jossa suomut ovat aukinaiset, haaroittuvat helpommin kuin kosteutettu käsittelemätön. Varmaankin tarkoitit tätä, mutta hyväkuntoiseen leikattuun hiukseen voi näkyvä 0,5mm vaalea ”tupsu” ilmestyä vasta monien kuukausien jälkeen.
"...siten aiheuttaa pahemmat haarat, kuin hiusten leikkaamatta jättäminen."
Saitko tämän käsityksen siitä, kun kirjoitin leikatun hiuksen haaroittuvan helpommin kuin luonnollisesti kasvavan? Luonnollisesti kasvavalla tarkoitin ihan uutta kasvavaa hiusta, mitä ei ole koskaan vielä leikattu tai se ei ole muuten tuhoutunut. Muistaakseni mainitsin kirjoituksessani, että haarahiukset on hyvä leikata. Saksilla ei ole väliä, koska mitkä tahansa sakset ovat parempi kuin leikkaamatta jättäminen, eikö?
Ymmärrän lankateoriasi, mutta eihän se langanpääkään pysy aina nätisti leikattuna, vaikka olisi terävillä saksilla leikattu. Purkautuminen riippu paljon myös esim. materiaalista.
Kiitos, saksimerkin ehdottamisesta. Pidän merkin mielessä. Kerkesin jo tilata Solingen-merkkiset uudet sakset itselleni joululahjaksi. Suuri intohimoni on pitää hiukseni mahdollisimman hyväkuntoisina. Olen tainnut hyvin onnistuakin, koska haarahiuksia ei näy kuin muutama silloin tällöin. Kampaajalla en käy muuten kuin tuotteita katsomassa tai ostoksilla. En ole kovin paljoa kiinnostunut esimerkiksi värjäämisestä tai leikkausmalleista.Jos hius on kasvanut 3cm,on se vasta ehkä 0,5cm tai vähemmän haaroittunut,eli silloin ainakin minä leikkaan vain sen kohdan pois,jos asiakas kasvattaa tukkaa.Tällöin 3cm kasvattamisesta jää 2,5cm jäljelle.Jos tätä haaraa(joka muuttuu valkeaksi vasta,kun on todella pahasti kuivunut,haaroja voi olla ilman värin muuttumista,ja yleensä onkin.Siksi minulla on tosi kirkkaat valot työssä,etten leikkaa suotta tervettä,jos asiakas ei halua.Olen saanut kiitosta tästä.Hius alkaa lahota,jos sitä ei leikkaa latvasta,eli halkeaminen kiipeää juurta kohti.Jos hius on ollut esim.6kk leikkaamatta,ja halutaan latva haarattomaksi,joudun suhteessa leikkaamaan enemmän kuin jos olisi leikattu 2 kertaa,eli 3kk välein,koska lahoaminen on päässyt jo vauhtiin,ja haaroittuminen etenee ylöspäin nopeammin,kuin silloin,kun haara ei ole ollut vielä niin pitkään.Latvan lahoamista voi hidastaa latvasuojilla.Latvasuoja ei korjaa hiusta,kuten joskus kuulee väitettävän,vaan se vain suojaa hiusta lahoamiselta,ja huuhtoutuu pois pesussa,jolloin esun jälkeen on laitettava uusi latvasuoja-aine.
Kyllä minä nimenomaan tarkoitin,että jos hiusta leikkaa huonoilla saksilla,on se pahempi kuin leikkaamatta jättäminen.Kuten sanoit lankavertausta kommentoidessa,tämä riippuu materiaalista-ja hius on sellainen materiaali joka käyttäytyy näin.koska latva ei heti muutu valkeaksi,et välttämättä edes huomaa halkeamista.Sitä on jopa vaikea erottaa paljaalla silmällä.Minilla on mikroskooppikuvat hiuksesta,joka on leikattu marketti-saksilla(joilla siis tarkoitan esim.Fiskarsin"hiustenleikkuusaksia" saati muita usein ihan nimettömiä vielä halvempia,kyllä Solingen on jo "oikea"merkki) ja toinen hius,joka on leikattu laadukkailla ammattisaksilla,joissa kunnon mikrokarhennus jne,ja niissä näkee selvästi,kuinka vaurioitunut on halpis-saksilla leikattu hius jo heti leikkauksen jälkeen.Kuvat on otettu puolueettomassa hiustutkimuksessa,joita hiuslalla todella tehdään.
Vielä hiuksen kasvamisesta-sekin on yksilöllistä.Hius kasvaa 0,5cm-3cm kuussa.1cm on yleisin.Hiuksen ikä riippuu myös kantajan iästä-ja yleiskunnosta.Eli nuoren ihmisen hius voi kasvaa 6vuotta,ennen kuin putoaa(kaikki pääsi hiukset ovat eri ikäisiä,eli en tarkoita,että 6v välein koko tukka putoaa),kun taas iäkkäällä ihmisellä voi hius pudota jo 2v päästä.Normaalisti uusi hius lähtee pian kavsamaan pudonneen tilalle,jos kaikki on kunnossa.Iäkkäällä voi hiustuppi kuolla(tai sairaalla tms),jolloin uutta hiusta ei tule.Eli ihmisillä,joilla on nopea hiuksen kasvu,ja hiukset pysyvät päässä sen 6v(tässä on varmaan myös poikkeuksia jotka vahvistaa säännön-pakko olla,kun näkee Guinnessin ennätystenkirjassa maailman pisimmät hiukset-jostain syystä joillakin ne hiukset eivät tipukaan),mutta mitä pidempään hius siis pysyy,sitä pidemmäksi sen saa kasvatettua.Ja hiuslaaduissa on eroja,on ihmisä joilla hius kuluu poikki,kun joutuu mekaanisille hankaukselle,eli vaikka osuu olkapäähän-tällaisilla ihmisillä on vaikea saada hius kasvamaan sen pidemmäksi,kuin olkapäähän.
Jos kerran tykkäät itse leikata,niin hyvähän se,että sinulla on Solingenin sakset,halvimmatkin sellaiset hakkaa mennen tullen halpismerkit.Itse ostin juuri Jaguarin sakset,jotka maksoivat 240e.Ero alle 100e saksiinkin on kuin yöllä ja päivällä.Saksi uppoaa kuin kuuma veitsi voihin.
muuten,jos päätät joskus alkaa värjätä hiuksia,mutta haluat yhä olla tee-se-itse-ihminen,poikkea silti kampaamoon.Suurin osa liikeistä myy kotiväripaketteja.Minulla esim. on Igora Vibrance väri myynnissä,ja 2 pullon paketti maksaa 17,50e.ja pullot on isoja,puolet isompia kuin kaupoissa,eli lyhyt-tukkainen värjää sillä jopa 3-4 kertaa,pitkätukkainenkin yleensä kahdesti.Nämä värit on tarkemmin testattuja,hellävaraisempia ja ammattilainen auttaa värin valinnassa,ja kertoo,jos joku väri ei onnistu sinun tukkaasi.Vaalennusvärejä kampaamot eivät myy,mutta muita kyllä.
Minun intohimoni on pitää omieni lisäksi asiakkaideni hiukset hyväkuntoisina-siitä olen saanut kiitosta.Aluksi oli tosi vaikea hyväksyä,että jollekin se silti on hälläväliä,vaikka latva hapsottaa-piti opetella ajattelemaan,että"omahan on tukkansa".Kuten nämä,jotka kyllä ottaa permistä ja/tai väriä,eikä anna koskaan leikata yhtään-tai"millin".
Huh,tulipa tarinaa.. - *Harrastelija*
Jos hius on kasvanut 3cm,on se vasta ehkä 0,5cm tai vähemmän haaroittunut,eli silloin ainakin minä leikkaan vain sen kohdan pois,jos asiakas kasvattaa tukkaa.Tällöin 3cm kasvattamisesta jää 2,5cm jäljelle.Jos tätä haaraa(joka muuttuu valkeaksi vasta,kun on todella pahasti kuivunut,haaroja voi olla ilman värin muuttumista,ja yleensä onkin.Siksi minulla on tosi kirkkaat valot työssä,etten leikkaa suotta tervettä,jos asiakas ei halua.Olen saanut kiitosta tästä.Hius alkaa lahota,jos sitä ei leikkaa latvasta,eli halkeaminen kiipeää juurta kohti.Jos hius on ollut esim.6kk leikkaamatta,ja halutaan latva haarattomaksi,joudun suhteessa leikkaamaan enemmän kuin jos olisi leikattu 2 kertaa,eli 3kk välein,koska lahoaminen on päässyt jo vauhtiin,ja haaroittuminen etenee ylöspäin nopeammin,kuin silloin,kun haara ei ole ollut vielä niin pitkään.Latvan lahoamista voi hidastaa latvasuojilla.Latvasuoja ei korjaa hiusta,kuten joskus kuulee väitettävän,vaan se vain suojaa hiusta lahoamiselta,ja huuhtoutuu pois pesussa,jolloin esun jälkeen on laitettava uusi latvasuoja-aine.
Kyllä minä nimenomaan tarkoitin,että jos hiusta leikkaa huonoilla saksilla,on se pahempi kuin leikkaamatta jättäminen.Kuten sanoit lankavertausta kommentoidessa,tämä riippuu materiaalista-ja hius on sellainen materiaali joka käyttäytyy näin.koska latva ei heti muutu valkeaksi,et välttämättä edes huomaa halkeamista.Sitä on jopa vaikea erottaa paljaalla silmällä.Minilla on mikroskooppikuvat hiuksesta,joka on leikattu marketti-saksilla(joilla siis tarkoitan esim.Fiskarsin"hiustenleikkuusaksia" saati muita usein ihan nimettömiä vielä halvempia,kyllä Solingen on jo "oikea"merkki) ja toinen hius,joka on leikattu laadukkailla ammattisaksilla,joissa kunnon mikrokarhennus jne,ja niissä näkee selvästi,kuinka vaurioitunut on halpis-saksilla leikattu hius jo heti leikkauksen jälkeen.Kuvat on otettu puolueettomassa hiustutkimuksessa,joita hiuslalla todella tehdään.
Vielä hiuksen kasvamisesta-sekin on yksilöllistä.Hius kasvaa 0,5cm-3cm kuussa.1cm on yleisin.Hiuksen ikä riippuu myös kantajan iästä-ja yleiskunnosta.Eli nuoren ihmisen hius voi kasvaa 6vuotta,ennen kuin putoaa(kaikki pääsi hiukset ovat eri ikäisiä,eli en tarkoita,että 6v välein koko tukka putoaa),kun taas iäkkäällä ihmisellä voi hius pudota jo 2v päästä.Normaalisti uusi hius lähtee pian kavsamaan pudonneen tilalle,jos kaikki on kunnossa.Iäkkäällä voi hiustuppi kuolla(tai sairaalla tms),jolloin uutta hiusta ei tule.Eli ihmisillä,joilla on nopea hiuksen kasvu,ja hiukset pysyvät päässä sen 6v(tässä on varmaan myös poikkeuksia jotka vahvistaa säännön-pakko olla,kun näkee Guinnessin ennätystenkirjassa maailman pisimmät hiukset-jostain syystä joillakin ne hiukset eivät tipukaan),mutta mitä pidempään hius siis pysyy,sitä pidemmäksi sen saa kasvatettua.Ja hiuslaaduissa on eroja,on ihmisä joilla hius kuluu poikki,kun joutuu mekaanisille hankaukselle,eli vaikka osuu olkapäähän-tällaisilla ihmisillä on vaikea saada hius kasvamaan sen pidemmäksi,kuin olkapäähän.
Jos kerran tykkäät itse leikata,niin hyvähän se,että sinulla on Solingenin sakset,halvimmatkin sellaiset hakkaa mennen tullen halpismerkit.Itse ostin juuri Jaguarin sakset,jotka maksoivat 240e.Ero alle 100e saksiinkin on kuin yöllä ja päivällä.Saksi uppoaa kuin kuuma veitsi voihin.
muuten,jos päätät joskus alkaa värjätä hiuksia,mutta haluat yhä olla tee-se-itse-ihminen,poikkea silti kampaamoon.Suurin osa liikeistä myy kotiväripaketteja.Minulla esim. on Igora Vibrance väri myynnissä,ja 2 pullon paketti maksaa 17,50e.ja pullot on isoja,puolet isompia kuin kaupoissa,eli lyhyt-tukkainen värjää sillä jopa 3-4 kertaa,pitkätukkainenkin yleensä kahdesti.Nämä värit on tarkemmin testattuja,hellävaraisempia ja ammattilainen auttaa värin valinnassa,ja kertoo,jos joku väri ei onnistu sinun tukkaasi.Vaalennusvärejä kampaamot eivät myy,mutta muita kyllä.
Minun intohimoni on pitää omieni lisäksi asiakkaideni hiukset hyväkuntoisina-siitä olen saanut kiitosta.Aluksi oli tosi vaikea hyväksyä,että jollekin se silti on hälläväliä,vaikka latva hapsottaa-piti opetella ajattelemaan,että"omahan on tukkansa".Kuten nämä,jotka kyllä ottaa permistä ja/tai väriä,eikä anna koskaan leikata yhtään-tai"millin".
Huh,tulipa tarinaa..Tuntuu, että kirjoitan hyvin epäselvästi...
"Kyllä minä nimenomaan tarkoitin,että jos hiusta leikkaa huonoilla saksilla,on se pahempi kuin leikkaamatta jättäminen."
Haarahiuksen leikkaaminen on parempi leikata millä saksilla tahansa kuin olla leikkaamatta täysin. Kyllähän sen näkee jo omin silmin.
Leikattu hius on aina tuhottu, leikkasit sitten vaikka kampaajalla. Leikattu hius haaroittuu helpoiten.
Hiukset on aika huonossa kunnossa tai huonosti käsitelty, jos 3 kuukauden jälkeen ilmenee puolen sentin haarojakin. Näinhän se voi monesti olla käsitellyssä hiuksessa.
"Latvan lahoamista voi hidastaa latvasuojilla.Latvasuoja ei korjaa hiusta,kuten joskus kuulee väitettävän,vaan se vain suojaa hiusta lahoamiselta,ja huuhtoutuu pois pesussa,jolloin esun jälkeen on laitettava uusi latvasuoja-aine."
Tästäkin olen eri mieltä. Itse kierrän kaukaa kaupan ja kampaamon latvasuojat. Samalla kun peset latvasuojan pois supertehokkaalla aineella, kuluu ja kuivettuu myös hius. Silikoni suojaa mekaaniselta kulutukselta, mutta ei kosteuta hiusta. Vuosia sitten uskoin itsekin näihin hömppäjuttuihin ja hiukset oli sähköiset ja täynnä haarahiuksia. Parempi olisi käyttää hoitoainetta, jonka pH on 3-4.
"Minun intohimoni on pitää omieni lisäksi asiakkaideni hiukset hyväkuntoisina-siitä olen saanut kiitosta.Aluksi oli tosi vaikea hyväksyä,että jollekin se silti on hälläväliä,vaikka latva hapsottaa-piti opetella ajattelemaan,että"omahan on tukkansa".Kuten nämä,jotka kyllä ottaa permistä ja/tai väriä,eikä anna koskaan leikata yhtään-tai"millin"."
Samalla kannalla ollaan. Onhan tässä omassa tuttavapiirissäkin muutama tällainen henkilö, joka ei haluaisi paljoa pois leikata. Samat henkilöt pelkäävät kampaajalla käymistä. Selittämällä olen saanut päät kääntymään leikkaamisen suhteen. - pitkätukkainen kampaaja
Tuntuu, että kirjoitan hyvin epäselvästi...
"Kyllä minä nimenomaan tarkoitin,että jos hiusta leikkaa huonoilla saksilla,on se pahempi kuin leikkaamatta jättäminen."
Haarahiuksen leikkaaminen on parempi leikata millä saksilla tahansa kuin olla leikkaamatta täysin. Kyllähän sen näkee jo omin silmin.
Leikattu hius on aina tuhottu, leikkasit sitten vaikka kampaajalla. Leikattu hius haaroittuu helpoiten.
Hiukset on aika huonossa kunnossa tai huonosti käsitelty, jos 3 kuukauden jälkeen ilmenee puolen sentin haarojakin. Näinhän se voi monesti olla käsitellyssä hiuksessa.
"Latvan lahoamista voi hidastaa latvasuojilla.Latvasuoja ei korjaa hiusta,kuten joskus kuulee väitettävän,vaan se vain suojaa hiusta lahoamiselta,ja huuhtoutuu pois pesussa,jolloin esun jälkeen on laitettava uusi latvasuoja-aine."
Tästäkin olen eri mieltä. Itse kierrän kaukaa kaupan ja kampaamon latvasuojat. Samalla kun peset latvasuojan pois supertehokkaalla aineella, kuluu ja kuivettuu myös hius. Silikoni suojaa mekaaniselta kulutukselta, mutta ei kosteuta hiusta. Vuosia sitten uskoin itsekin näihin hömppäjuttuihin ja hiukset oli sähköiset ja täynnä haarahiuksia. Parempi olisi käyttää hoitoainetta, jonka pH on 3-4.
"Minun intohimoni on pitää omieni lisäksi asiakkaideni hiukset hyväkuntoisina-siitä olen saanut kiitosta.Aluksi oli tosi vaikea hyväksyä,että jollekin se silti on hälläväliä,vaikka latva hapsottaa-piti opetella ajattelemaan,että"omahan on tukkansa".Kuten nämä,jotka kyllä ottaa permistä ja/tai väriä,eikä anna koskaan leikata yhtään-tai"millin"."
Samalla kannalla ollaan. Onhan tässä omassa tuttavapiirissäkin muutama tällainen henkilö, joka ei haluaisi paljoa pois leikata. Samat henkilöt pelkäävät kampaajalla käymistä. Selittämällä olen saanut päät kääntymään leikkaamisen suhteen.Et sinä kirjoita epäselvästi,ymmärrän täysin,mitä tarkoitit.
"Haarahiuksen leikkaaminen on parempi leikata millä saksilla tahansa kuin olla leikkaamatta täysin. Kyllähän sen näkee jo omin silmin. "
Ikävä kyllä,tämä ei pidä paikkaansa millään lailla.Eikä pelkkäs ilsmä näytä totuutta-se valkea pois,ei ole haara pois.-sitäpaitsi,jos sinulla on astetta paremmat sakset,niin silloinhan näin käy,latva paranee.
Mutta tuskin saan päätäsi kääntymään,joten en ala vääntää rautalangasta ;)
Latvasuojat joita ostat kampaajalta,lähtevät pois pelkällä vedelläkin-periaatteessa jopa vesisateessa.Kaupan tuotteissa silikoni jää hiukseen tiukemmin kiinni-saati sitten hedelmävaha,joka on uusi hitti-en edes ala kertoa mitä ongelmia sen kanssa on.
Latvasuojien hyödyistä voisin näyttää monen asiakkaani päät esimerkkinä,mitä on tapahtunut,kun näitä on alettu käyttää.
Mutta taitaa olla paras,että sovitaan,että ollaan eri mieltä.
Onneksi ollaan molemmat osattu väitellä haukkumatta toisiamme millään eri ilkeyksillä,kuten tällä palstalla näkee.
Hyvää itsenäisyyspäivää ja joulun odotusta! :) - *Harrastelija*
Et sinä kirjoita epäselvästi,ymmärrän täysin,mitä tarkoitit.
"Haarahiuksen leikkaaminen on parempi leikata millä saksilla tahansa kuin olla leikkaamatta täysin. Kyllähän sen näkee jo omin silmin. "
Ikävä kyllä,tämä ei pidä paikkaansa millään lailla.Eikä pelkkäs ilsmä näytä totuutta-se valkea pois,ei ole haara pois.-sitäpaitsi,jos sinulla on astetta paremmat sakset,niin silloinhan näin käy,latva paranee.
Mutta tuskin saan päätäsi kääntymään,joten en ala vääntää rautalangasta ;)
Latvasuojat joita ostat kampaajalta,lähtevät pois pelkällä vedelläkin-periaatteessa jopa vesisateessa.Kaupan tuotteissa silikoni jää hiukseen tiukemmin kiinni-saati sitten hedelmävaha,joka on uusi hitti-en edes ala kertoa mitä ongelmia sen kanssa on.
Latvasuojien hyödyistä voisin näyttää monen asiakkaani päät esimerkkinä,mitä on tapahtunut,kun näitä on alettu käyttää.
Mutta taitaa olla paras,että sovitaan,että ollaan eri mieltä.
Onneksi ollaan molemmat osattu väitellä haukkumatta toisiamme millään eri ilkeyksillä,kuten tällä palstalla näkee.
Hyvää itsenäisyyspäivää ja joulun odotusta! :)Nythän kirjoituksesi meni aivan hassuksi. Miten sinä sen haarahiuksen näet, jos sitä ei näe omin silmin ja asiakas ei kerro leikanneensa itse hiuksiaan, vaikka olisi? Latva ei parane kampaajan saksillakaan. Milloin se lahoaminen pitäisi silmin havaita, jos niin olisi käynyt?
"Latvasuojat joita ostat kampaajalta,lähtevät pois pelkällä vedelläkin-periaatteessa jopa vesisateessa."
Ei ne lähde edes miedolla shampoolla pois. Nämä ovat monen kampaajan harhakäsityksiä. Väitetään, että kampaamotuotteissa silikoni olisi vesiliukoista, mutta totuus on toinen. Sen voi lukea INCI:stä.
"Hyvää itsenäisyyspäivää ja joulun odotusta! :)"
Kiitos, samoin sinne. :)
Harmi, ettei kukaan muu ottanut osaa meidän väittelyyn. ;) Oliko meillä liian tylsä aihe? - pitkätukkainen kampaaja
Nythän kirjoituksesi meni aivan hassuksi. Miten sinä sen haarahiuksen näet, jos sitä ei näe omin silmin ja asiakas ei kerro leikanneensa itse hiuksiaan, vaikka olisi? Latva ei parane kampaajan saksillakaan. Milloin se lahoaminen pitäisi silmin havaita, jos niin olisi käynyt?
"Latvasuojat joita ostat kampaajalta,lähtevät pois pelkällä vedelläkin-periaatteessa jopa vesisateessa."
Ei ne lähde edes miedolla shampoolla pois. Nämä ovat monen kampaajan harhakäsityksiä. Väitetään, että kampaamotuotteissa silikoni olisi vesiliukoista, mutta totuus on toinen. Sen voi lukea INCI:stä.
"Hyvää itsenäisyyspäivää ja joulun odotusta! :)"
Kiitos, samoin sinne. :)
Harmi, ettei kukaan muu ottanut osaa meidän väittelyyn. ;) Oliko meillä liian tylsä aihe?Ei sitä näekään aina-etenkään heti,vasta kun se alkaa kuivua.Eli en voi varmaksi sanoakaan,jos hiljattain leikannut(paitsi usein mutkaiset linjat paljastaa ),mutta siellä ne on,vaiikkei näykään.ja intän yhä vastaan-kyllä latva paranee kampaajan saksilla,jos saksi on hyvä.uusi haara tulee taas sitten joskus.
Lahoamisen huomaa siitä,että näet jo sitten silmällä,että haaraa tai valkoista"lahopalloa"on jo muuallakin kuin ihan vain siellä puoli senttiä latvasta.Eli sen kyllä näkee paljaalla silmälläkin,jos on tarkka silmäinen.On myös olemassa hiuslaatua(yleensä sellainen "hevosesnjouhi"),joka ei ala lahota jopa lähes ollenkaan.Mutta yleensä hius lahoo.Jos oikein muistan,niin jonkun tutkimuksen mukaan vain 30% suomalisista on näitä vahvahiuksisia-kateeksi kyllä käy niitä.
Latvasuojassa on muutakin hius-suomuja ja haaroja sulkevaa kuin silikoni.Silikonin määrälläkin on merkitystä sen pois huuhdeltavuudessa.Määriä et nää incistä.Ainoastaan sen,mitä on eniten,mitä toisiksi eniten jne.Näitä määriä kaupan tuotteista tutkiessa on havaittu,että vaikka tuotteissa on samoja ainesosia,ovat määrät ihan eri.Esim.hiuksen pintaa silottavaa b5 vitamiinia voi olla laatikollisessa kaupan shampoota saman verran kuin pullollisessa kampaamon shampoota.
Mutta nyt aletaan kohta eksyä aiheesta-pahus kun ei osaa lopettaa! ;)
Alkaa olla muita kiireitä,joten nyt lopetan!
Juu,ja taisi meillä olla tylsä aihe monen mielestä. ;)
- kampaaja myös
Edellinen keskustelun vääntö meni jo sen verran säädöksi, että aloitan uudelleen...
Ihan ensiksi, eri ihmisten hiuslaatu voi jo olla hyvinkin erilainen. Siinä missä yhden lasimainen vahva tukka pysyy "haaroittumattomana" vaikka leikkaamatta kasvattaisi kymmenen vuotta pituutta takapuoleen asti, toisen hiuslaatu haaroittuu jo viiden sentin mittaisena (5cm hius, jonka latvan ikä siis on alle puoli vuotta) Tämä on asia, joka on saatu geeniperimässä, eikä itse hiuslaatuun siis ulkoapäin voida enää vaikuttaa. Hiusten haaroittumiseen vaikuttaa toki myös hiuksen kunto ja niissä olevat kemialliset käsittelyt (värit, permikset ym) sekä hiuksen ulkoinen käsittely päivittäin (pesut, kuumat raudat tai föönit, repivä selvitystekniikka tai huonot harjat ja kammat jne). Sitten toiseen asiaan;
"vähän aikaa sitten pätkäistiin 20cm" Mikä on vähän aikaa sitten? 6 viikkoa vai 6 kuukautta vai 6 vuotta? Jos hiuksista on leikattu esim. 6 viikkoa sitten 20cm, tuntuu oudolta että nyt jo alkaisi latvat haaroittua? Tämä viittaisikin selvästi johonkin arkipäivän väärään toimintaan, huonoon harjaan tai kuumaan suoristusrautaan, pH arvoltaan korkeaan shampooseen tms? (shampoon, kuten muidenkin ihon pesutuotteiden happamuus, pH, olisi hyvä olla n. 4,5. Hoitoaine voi olla happamampikin)
Onko tukka leikattu kerrostaen? Onko se "alapuoli" siis puoli metriä pitkä, kun pääli- ja etuosan hiukset kenties vain 10cm?
Mitä pidempi tukka on, sitä helpommin se takkuuntuu (ja sitä vanhempi myös on hiuksen latva=pesty ja harjattu ja käherretty ja värjätty ties kuinka monia satoja kertoja). Märkä hius on herkkä venymään, joten pesun jälkeen olisi käytettävä niin selvittäviä hoitotuotteita, ettei hiusta tarvitse "repimällä" venyttää. Venyminen johtaa pitkällä aikavälillä ihan samaan, kuin kalsareitten kuminauhalle käy; venyy venyy, eikä lopulta enää palaudukaan ja katkeaa. Selvittäminen tulisi tehdä maltilla ja ajan kanssa, harvalla kammalla, altapäin aloittaen pienissä osissa. Hellästi siis, eikä venyttäen.
Jos tukassa on jo paljon haaroittuneita latvoja, valitettavasti niitä ei enää korjata muutakuin saksilla. Latvasuojat ja jätettävät hoitoaineet toimivat "meikkinä" ja suojana, sekä helpottavat käsittelyä, mutta eivät korjaa jo syntyneitä vaurioita. Keskustelupalsta on huono paikka tätä selvitellä, koska asia on hyvin monisyinen ja juttua riittäisi useamman sivun verran, mutta;
Kun seuraavan kerran raaskit latvoja siistiä kampaajalla, kysele samalla pesu ja hoitotuotteista. Jos tukassa on taipuisuutta (joka usein lisää takkuuntumistakin) valitse siloittavia pesu ja hoitoaineita. Kysele mahdollisimman selvittäviä tuotteita. Valitse lievästi hapan shampoo. Panosta latvojen leikkuun jälkeen (ja toki jo ennen sitä) hyviin kampoihin ja helliin otteisiin oman tukkasi kanssa. Leikkuuta parin kuukauden välein latvoista 1-2cm. Vältä kuumia rautoja ja liian kuumaa kuivausta, mieluiten anna kuivua itsekseen. Vältä myös staattista sähköistymistä välttämällä keinokuitupuseroita, turhaa tukan kampaamista kuivana jne.- sivustavilkuilija
Hillitöntä kitinää aiheen vierestä, mättäkää mielipiteitä toisillenne vaikka sähköpostilla, toivottavasti ap. sai edes jonkun vastauksen kysymykseensä hiusten senttivertailun sijaan...
- kuin......
sivustavilkuilija kirjoitti:
Hillitöntä kitinää aiheen vierestä, mättäkää mielipiteitä toisillenne vaikka sähköpostilla, toivottavasti ap. sai edes jonkun vastauksen kysymykseensä hiusten senttivertailun sijaan...
No ei vais. 100000 hiusta niin aivan taatusti joku hius ja useampikin on ehtinyt rispaantua. Saksia käteen. Mars mars.
Mielenkiintoinen keskustelulöytö :)
Saksissa piilee moni asia. Vaihdoin parturia ja ei ole enää haarahiuksia. - Anonyymi
minä ja ystäväni löydettiin hänen hiuksistaan 15 haaranen. kuvakin löytyy. iloitsi voitostaan😅😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256