Terveisiä Helsingistä!

Ai niin, sieltähän täällä suuri(n) osa onkin. Ei kyllä näkynyt ketään tutun näköstä palstalaista missään:/ Hämärässä Talvipuutarhassa oli muuten ensimmäinen aito joulutunnelma, mihin tänä vuonna olen törmännyt...
Helsinki on kaunis kaupunki, joskin taaskin kylmä, niinkuin aina kun mä käyn. Tuulee älyttömästi, eikä ole saaristoa suojaamassa...
Kaupungeista tuli mieleen maaseutu. Kysely kaikille:
Kuinka "korpeen" tai maalle muuttaisit?
Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin?
Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin?
Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi?
Vastaan itse myöhemmin...

19

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zisel

      kaukana palveluista. Ei ole ajokorttia joten pitää kävellen päästä ainakin perusasiat hoitamaan. Ei jaksa bussilla lähtee liikkeelle illalla jonkun maidon takia.

    • kaislikossa_suhisee

      Kuinka "korpeen" tai maalle muuttaisit?
      - Minä asun maalla, eli korvessa.
      Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin?
      - 3km
      Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin?
      - 30km
      Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi?
      - Alle 100 000 asukasta.

    • orpana-67

      elämäni ekat 20v maalla. Pelkäsin pimeitä teitä ja metsiä. Seuraavat 20v oon asunut taajamassa ja tuntenut oloni paljon turvallisemmaksi. Välillä kaipaan pois katulamppujen loisteesta, mutta en usko että musta olisi "korvessa" asumaan- yksin ainakaan.

    • uk-ko

      muuttaisi. Tää nykynen on aika hyvä.

      Bussipysäkille 2,5 km
      Lähimmät palvelut (kirkonkylä) 7 km
      Lähin kaupunki n. 18 km
      Jos se lähin kaupunki on ylimalkaan kaupunki, niin kyllä se on tarpeeksi iso.

      Olen asunut vähän syrjemmälläkin, mutta muutama km sinne tai tänne on yhdentekevää.
      Yksin asuen, yhdellä autolla tässäkin on hankalaa silloin kun se ainoa auto tekee tenän. Ei mulla muuta tarvetta ole lähemmäs mitään, mutta bussi vois kulkea vähän lähempää.
      En lähtisi itsekseni asumaan esim paikkaan, josta lähimälle bussille on yli 10 km ja siitä lähimpään taajamaan vaikka 20 lisää. Liian riskialtista, jos ihmisen pitäisi töissäkin käydä siellä lahimmässä kaupungissa.

    • Ensimmäisenä tietysti tulee mieleen, etten muuta Helsingin keskustasta mihinkään. Toisaalta olen asunut pienemmissäkin kaupungeissa, eikä siinä mitään ihmeellistä ollut.

      Yksi kaveri asuu maaseudulla ja lähimpään kauppaan on varmaan 5 kilometriä ja kylälle yli 20. Lähimpään kaupunkiin paljon enemmän. Autolla se kestää vartin, eikä siinä ajassa ratikalla Helsingin keskustassa kovin pitkälle pääse. Että kaikki on suhteellista.

    • random_N

      Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin?

      Yksin 10 km, kaksin 20 km, lasten kanssa 2-3 km.

      Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin?

      Ei väliä. Jos se on samalla lähin terveyskeskus niin 50 km.

      Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi?

      Olisi. Mielellään yliopistokaupunki alle 100 km päässä.

    • Papeete1

      Kuinka "korpeen" tai maalle muuttaisit?
      Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin?
      Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin?
      Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi?

      -Siis mähän kyllä voisin muuttaa vaikka keskelle Alaskan erämaata. Kaukana kaikesta on minun salainen haaveeni. Ei kylläkään toteudu ikinä.

      • ei haittais mitään vaikka lähimpään kauppaan olis satoja kilometrejä? Jos alkais tehdä Zeroa mieli?:P


      • Papeete1
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        ei haittais mitään vaikka lähimpään kauppaan olis satoja kilometrejä? Jos alkais tehdä Zeroa mieli?:P

        Mun tulis zeroo ikävä mutta hyvän takia joutuis luopumaan aina jostain.

        Joku kyläkauppa kun olis jossain kohtuullisen matkan päässä, että päivän aika siellä kerkiää patikoimaan, niin ihan hyvä olisi. Eikä tarvi siis olla mikään prisma.

        En mä oikeasti tiedä oliskos musta siihen mutta vaatimattomuuteen ja erakkoluonoisena olis jo muutamat ominaisuudet kasassa.

        Sinne vaan vanhojen erämaankävijöiden hengessä. Harmaakarhu popsis mut huiviinsa varmaan sekunnissa. Ellen sitten eksyis matkalla pihahuusista mökkiin :DD

        http://www.aloneinthewilderness.com/images/videos_and_books/lake_cabin_mountain.jpg


      • tiedottaa!
        Papeete1 kirjoitti:

        Mun tulis zeroo ikävä mutta hyvän takia joutuis luopumaan aina jostain.

        Joku kyläkauppa kun olis jossain kohtuullisen matkan päässä, että päivän aika siellä kerkiää patikoimaan, niin ihan hyvä olisi. Eikä tarvi siis olla mikään prisma.

        En mä oikeasti tiedä oliskos musta siihen mutta vaatimattomuuteen ja erakkoluonoisena olis jo muutamat ominaisuudet kasassa.

        Sinne vaan vanhojen erämaankävijöiden hengessä. Harmaakarhu popsis mut huiviinsa varmaan sekunnissa. Ellen sitten eksyis matkalla pihahuusista mökkiin :DD

        http://www.aloneinthewilderness.com/images/videos_and_books/lake_cabin_mountain.jpg

        Olemme varanneet Sinulle 4x1,5l Zeroa hintaan 4,79e (sis.pantin) lähimmästä Lidl:stä.


      • Papeete1

    • dayum

      Kuinka "korpeen" tai maalle muuttaisit?

      - Riippunee miten lähellä palvelut olisivat. En ehkä kovin korpeen, elämäntilannekin vaikuttaisi.

      Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin?

      - Ei mielellään kovin pitkä, välttämättömimpiin olisi hyvä olla sellainen ettei välttämättä tarvitsisi autoilla. Mutta sanotaanko lyhyehkö matka vaikka taajaman ulkopuolella asuisikin.

      Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin?

      - Ajallisesti ehkä korkeintaan 10-20min. Äkkiä ajateltuna.

      Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi?

      - Eipä oikeastaan, vaikka pienemmissä kaupungeissa ei olekaan suurempien kaupunkien valikoimia, mikäli jotain erikoisempaa tarvitsee.

    • rapiskarpalo

      tosi korvessa ja nykyisin siellä on kiva käydä viettämässä lomia :>>

      Kaupungeista tuli mieleen maaseutu. Kysely kaikille:
      Kuinka "korpeen" tai maalle muuttaisit?
      -vastasinkin yllä
      Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin?
      -sieltä mistä mainitsin niin lähin kauppa on 27km päässä, lähempänä vain muutama tila josta saa kyllä yms.maitoa ostettua. Auton ollessa käytössä niin ei haittaa pitkät matkat, ei vaan pidä unohtaa mitä meni ostamaan
      Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin?
      jos kauppa lähempänä ja muutama muu palvelu niin kaupunki saa hyvinkin olla noin.2,5tunnin ajomatkan päässä
      Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi?
      ei olisi kunhan löytyy lääkäripalvelut

    • Serpico

      Oliko vain viikonloppureissu vai oletko pitempään? Ei ollu mahdollisuus törmätä ainakaan tänään kun olen ollut ihan kotioloissa. Onhan tämä kaunis kaupunki. Mulla tulee kova ikävä. Mä olisin valmis muuttamaan aika kauas korpeen vaihtelun vuoksi. Olen oppinut kaupunki-ihmiseksi, mutta haluan todistaa itselleni että minussa on muutakin. Se on haaste. Lisäksi haluan uutta näkökulmaa elämääni, ihan fyysisestikin.

      Palveluiden vähäisyys on se arveluttava juttu, samoin sosiaalisten piirien muodostuminen askarruttaa. Toisaalta kaipaan autiossa maisemassa samoilu ja se tyyppisiä juttuja. Jollakin tavalla olisi kuitenkin hyvä olla sivistyksen kanssa kosketuksissa. Tarvitsen hyvää kirjastoa, mielellään akateemista, ja lentokenttää. Mutta ei Suomi kuitenkaan niin iso maa ole ettei siedettävässä ajassa pääsisi puolelta toiselle.

      • Serpico

        siis mähän olen muuttamassa pois.


      • tripistä vain oli kyse, tällä kertaa. Olin jo illalla kirjottaessa kotona. Tuli vain sellainen olo, että täytyy varmaan käydä Helsingissä joku kerta vähän pidemmälläkin reissulla, ainakin iltaa istumassa. Lapsuuden kavereita ja vanhoja opiskelukavereitakin kun asuu siellä useampia.

        Kaupunkilaiselämä on hienoa, mutta on siinä maaseudussa/korvessakin puolensa. Mullekin on hemmetin tärkeä toi kirjasto, mutta olen ottanut selvää, että internetin aikana pikkuisiin kyläkirjastoihinkin on tilattavissa vaikka mitä. Ja nettihän tosiaan auttaa tässä sosiaalisessa kanssakäymisessäkin. Itsellä ainakin olis aika suuri kynnys mennä netin ulottumattomiin tänä päivänä. Toki haastellista, mutta, mutta..

        Kuulostaa hyvältä toi itsensä haastaminen ja uuden näkökulman etsiminen:)


    • Kuinka "korpeen" tai maalle muuttaisit?
      - Joskus tuntuu, että en ole vieläkään tarpeeksi korvessa, toisinaan taas oon ihan liian korvessa. Tällä hetkellä yli 10km lähimpään maitokauppaan. En mä oikeasti varmaan tän korvemmassa haluis elää ainakaan kovin montaa vuotta kerralla.

      Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin?
      - Kai sellainen 20 kilsaa vielä menettelis.

      Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin?
      - Ööö....ihan sama kuinka kaukana se kaupunki on jos lähimmästä pitäjästä saa kaikki palvelut.

      Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi?
      - Ei.

    • rusalkaa

      Kuinka "korpeen" tai maalle muuttaisit? Nyt on ihan hyvä. Tielle on 50m ja toiseen suuntaan pelkkää peltoa ja sitten metsää.

      Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin? Lähimpään maitokauppaan alle kilometri.

      Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin? Täähän on maalaiskaupunki. Hesaan alle 100.

      Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi? Niin no, Hesa on oikeestaan pikkukaupunki ;)

    • Kuinka "korpeen" tai maalle muuttaisit? 10-15 minuuttia taajamasta.

      Miten pitkä matka saisi olla enintään lähimpiin palveluihin? se 10-15 minuuttia maksimissaan.

      Miten pitkä matka saisi enintään olla lähimpään kaupunkiin? No en tiedä, mikä kapungiksi lasketaan... vaikka 100 kilsaa, jos lähimmästä taajamasta vaan löytyy Alkot ja baarit sun muut tärkeimmät palvelut.

      Olisiko väliä miten suuri lähin kaupunki olisi? Ei oo väliä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      119
      2654
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      450
      1924
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      117
      1726
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      34
      1611
    5. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1453
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1449
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      351
      1380
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      209
      1211
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1159
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      225
      1071
    Aihe