Mä oon miettiny(omg)

Eikö oo jännä juttu, että sivistystä, älykkyyttä ja viisautta niin kovasti peräänkuulutetaan. Mut sitteku pitäis määritellä, että mitä ne on ja mistä niitä löytyy, ni ei se ookaan enää nii heleppoa.

40

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymysmerkki?

      haluat aina vastauksen juuri siihen mitä kysyt.

      Oliko viisaasti vastattu?

      • mutku mä en kysyny täl kertaa mitään, mä vaan totetsin. Saa väittää vastaan.


    • ja sit kun vielä...

      Ei ole helppoa ei. Ja sit kun vielä ei sais esittää ainakaan liian hyviä määritelmiä. Vain palstanarsistien määritelmät hyväksytään.

      • ei oo viel yhtään aukotonta määritelmää löytynyt.


      • .....
        relaxed_eyes kirjoitti:

        ei oo viel yhtään aukotonta määritelmää löytynyt.

        jotka ovat syntyneet (on opittu) muuten kuin määrittelyiden kautta eivät ole aukottomasti määriteltävissä


      • white_peony
        ..... kirjoitti:

        jotka ovat syntyneet (on opittu) muuten kuin määrittelyiden kautta eivät ole aukottomasti määriteltävissä

        ylitti käsityskykyni, joskaan sitä ei muutenkaan paljoa ole... Mutta siitähän aloituksessa luullakseni ole kyse, miten vaikea näitä onkaan määritellä...


      • .....
        white_peony kirjoitti:

        ylitti käsityskykyni, joskaan sitä ei muutenkaan paljoa ole... Mutta siitähän aloituksessa luullakseni ole kyse, miten vaikea näitä onkaan määritellä...

        vaikeaa on yrittää tehdä mahdotonta


      • ..... kirjoitti:

        jotka ovat syntyneet (on opittu) muuten kuin määrittelyiden kautta eivät ole aukottomasti määriteltävissä

        määrittelyihin perustuva järjestelmä ole täydellinen (ristiriidaton).


      • ja sit kun vielä...
        relaxed_eyes kirjoitti:

        ei oo viel yhtään aukotonta määritelmää löytynyt.

        Voishan sitäkin yrittää, mutta veikkaan vaan, ettei palstan kärsivällisyys välttämättä ihan riittäisi siihen...

        Pari vinkkiä dilemmaasi kuitenkin, jos tuo asia sua ihan todella jaksaa askarruttaa. Määrittele ensin ne mainitsemasi termit ts. käsitteet yksittäin ja mieti ---> mitä ne tarkoittaa sulle henkilökohtaisesti?---> mitä muut ovat niistä aikojen saatossa ajatelleet? ( tsiigaa vaikka sitten wikipediaakin, tms. mitä nyt vaikka vain) ---> voit lähteä liikkeelle yleisten kyseisiä käsitteitä koskevien kielellisten määritelmien kautta ---> valitse joku väittämä, jota väität asiasta tapaan "viisaus on minusta ja minulle tällaista"( voit ajatella asiaa esim. vastakohtiensa kautta tapaan mitä nyt vaikka se "viisaus" on/ei ole) ---> esitä väittämäsi toiselle keskustelijalle ja hyvässä lykyssä siitä voi alkaa jopa keskustelu!

        Yleisluontoisen aukottomiin johtopäätöksiin pyrkiminen on tuonlaisten universaaliluontoisten käsitteiden/asioiden kohdalla tietysti mahdotonta. Esimerkiksi tiedekään ei ole puhtaan objektiivista koskaan, ts. en usko ajatukeen puhtaan arvovapaasta tieteestä. Saatat kuitenkin pystyä todentamaan oman väitteesi ja oman näkemyksesi viisaudesta ja älykkyydestä etc. keskustelussa, jos vain olet tarpeeksi taitava.


      • ..... kirjoitti:

        jotka ovat syntyneet (on opittu) muuten kuin määrittelyiden kautta eivät ole aukottomasti määriteltävissä

        että kun me ollaan äidinmaidossa saatu sivistys, älykkyys ja viisaus, niin niitä ei silloin voi määritelläkään?


      • .....
        relaxed_eyes kirjoitti:

        että kun me ollaan äidinmaidossa saatu sivistys, älykkyys ja viisaus, niin niitä ei silloin voi määritelläkään?

        edellä vain aukottomuusvaatimusta. Tottakai määritteleminen on mahdollista määrittelemisen jossakin merkityksessä (määritelmän määritelmä on myös tulkinnanvarainen ja riippuu muun muassa määritelmän tai määrityksen käyttötarkoituksesta).

        Muuten tähän yhteyteen sopinevat Augustinuksen sanat siitä mitä aika on: "Jos kukaan ei minulta sitä kysy, tiedän; mutta jos tahtoisin kysyjälle sen selittää, en tiedä."


    • zisel

      tajunnut sanaakaan sun jutustas what so ever :D

    • caput.mortuum

      Mututuntuma on helppoa, määrittely vaikeaa.

    • white_peony

      että kyseisiä asioita on niin monenlaisia. Esim. kirjaviisautta, sydämen sivistystä, erilaisia lahjakkuuksia ja tunneälyä jne. On sitten vaikea määritellä mitä haetaan, ihmiset kun ymmärtävät asiat eri tavoilla. Sivistys on kai hienotunteisuutta ja tilannetajua, älykkyys oppimiskykyä ja viisaus tulee ehkä elämänkokemuksena, tai lapsistaan voi kasvattaa viisaita. En tiedä miten muut sitten määrittäisivät.

      • Ja olkoon niin. Minä toimin vastedeskin oman sivistystasoni ja älykkyyteni viisauteni osoittamissa rajoissa se kaikkein viisainta mitä minä tiedän, huudelkoot muut mitä tahansa.

        Suosittelen samaa myös muille omalla kohdallaan. Tilanteesta riippumatta.


      • white_peony
        relaxed_eyes kirjoitti:

        Ja olkoon niin. Minä toimin vastedeskin oman sivistystasoni ja älykkyyteni viisauteni osoittamissa rajoissa se kaikkein viisainta mitä minä tiedän, huudelkoot muut mitä tahansa.

        Suosittelen samaa myös muille omalla kohdallaan. Tilanteesta riippumatta.

        on muutenkin vaikeaa taipua, kun sama sana saattaa tarkoittaa useata eri asiaa, tai toisinpäin. Jokainen siis toimikoot kuten sinäkin, ja selventäkööt jos muut eivät ymmärrä :)


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        Ja olkoon niin. Minä toimin vastedeskin oman sivistystasoni ja älykkyyteni viisauteni osoittamissa rajoissa se kaikkein viisainta mitä minä tiedän, huudelkoot muut mitä tahansa.

        Suosittelen samaa myös muille omalla kohdallaan. Tilanteesta riippumatta.

        tosta suosituksesta. Valitettavasti porukka toimii usein oman kapasiteettinsa rajoissa. Jälki ei vaan aina ole niin kaunista, kuten täälläkin on nähty.

        Pitäis mieluummin pyrkiä oman tasoaan ylemmäs, jos lähetään suosittelemaan.


      • white_peony
        Einsten1 kirjoitti:

        tosta suosituksesta. Valitettavasti porukka toimii usein oman kapasiteettinsa rajoissa. Jälki ei vaan aina ole niin kaunista, kuten täälläkin on nähty.

        Pitäis mieluummin pyrkiä oman tasoaan ylemmäs, jos lähetään suosittelemaan.

        vähän turhaankin oikeestaan. Mutta jos ihmisellä on tietty taso, siis olemassa oleva, miten hän voi itse toimia tasoaan ylempänä?


      • white_peony kirjoitti:

        vähän turhaankin oikeestaan. Mutta jos ihmisellä on tietty taso, siis olemassa oleva, miten hän voi itse toimia tasoaan ylempänä?

        muuttuu koko ajan. Vai oletko itse jäänyt 5-vuotiaan tasolle?


    • sivistyneitä..

      älykkäitä ja viisaita määrittelemään keitä he ovat ja mistä heitä löytyy

      • white_peony

        vastauksestasi tuli mieleen, että ihminen joka sanoo olevansa viisas tai älykäs ei välttämättä ole sivistynyt :D


    • rusalkaa

      Kirjotin pitkän liturgian sulle.

      Kulttuurin kehto on se missä jotain syntyy ja sitten alkaa kasvaa.

      Näkiskö tän kehdon paikan meidän ajasta vasta muutaman sadan vuoden päästä?

    • erityisesti abstaktien käsitteiden kanssa. Määrittely on helpompaa niiden ihmisten kanssa, jotka ovat itseäsi lähellä älyn, viisauden tms. avaruudessa, mut mitä kauemmas mennään sitä vaikeammaksi homma käy. Muurahaisten kanssa ollaan jo tosi kovilla.

    • Pizza-Liisa

      Mä en tiedä ketään jolta puuttuis sen enempää sivistystä, älykkyyttä kuin viisauttakaan.

    • gulgul

      Sivistynyt on sellainen, joka osaa laittaa haarukan ja veitsen kansainväliseen klo 5PM asentoon syömisen lopetettuaan. Älykäs on se, joka saa matikankokeesta kiitettävän ja viisas se, joka ei työnnä kättänsä kuumalle hellalle.

      • 5PM asennossa

        kuuluu laittaa minuuttiviisariksi sojottamaan suoraa ylöspäin?


      • Pizza-Liisa
        5PM asennossa kirjoitti:

        kuuluu laittaa minuuttiviisariksi sojottamaan suoraa ylöspäin?

        onkin mielestäni aliarvosttua.


      • gulgul
        5PM asennossa kirjoitti:

        kuuluu laittaa minuuttiviisariksi sojottamaan suoraa ylöspäin?

        kultaisen käytöksen kouluun, siellä opetetaan.


      • käynynnä jo
        gulgul kirjoitti:

        kultaisen käytöksen kouluun, siellä opetetaan.

        ja siellä opetettiin että ne pitää laittaa 5.25 asentoon


      • gulgul
        käynynnä jo kirjoitti:

        ja siellä opetettiin että ne pitää laittaa 5.25 asentoon

        olet selvästi sivistynyt.


    • yrittää

      Päästä Kallun edelle tällä aloituksella:P

      • on kuitenkin

        joku pointti, toisin kuin useimpien muiden.


      • poiss
        on kuitenkin kirjoitti:

        joku pointti, toisin kuin useimpien muiden.

        välillä vastataksesi?


      • poiss kirjoitti:

        välillä vastataksesi?

        voin osittain kompata tuota edelläkirjoittanutta.

        Sanotaan vaan niin, että useissa aloituksissa ei oo mitään pointtia.


      • white_peony
        poiss kirjoitti:

        välillä vastataksesi?

        jo lievähköä vainoharhaa :D


    • mielestä mainitsemistasi määreistä on olemassa ainakin riittävät määritelmät.

      Riippuu myös millä tasolla niistä keskustellaan.

    • variskala

      noille kaikille löytyy määritykset joiden puitteissa kuljetaan. Ihmiset vain tulkitsevat määrityksiä eri tavoin riippuen kenenkin kulttuurista, kasvatuksesta, arvoista...

    • Serpico

      että keskustelu siinä alkuperäisessä ketjussa on loppunut?

      • Mä oon vähä huono isäntä omissa aloituksissani...


    • maaritellaan puuttumisensa kautta. sivistymattomyys siis rajaa sivistyksen jne.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe