MARATON + SALITREENAUS

vipunosto

miten tämän nyt hyvin muotoilisi.. päätin nyt kirjoittaa tänne vaikka pohdinkin onko tämä nyt oikea palsta..

Mietin miten olisi hyvä yhdistää sali treenaus ja maratooniin harjoittelu.. tarkoitus olisi siis kasvattaa lihaskuntoa ja hieman myös lisätä massaa.. ja treenata samaan aikaan myös ensi kesän maratoneja ajatellen. tälle vuotta on nyt muutama maratooni ja pari puolikasta takana, että sinänsä juoksukunto on kohdallaan. nyt olisi hyvä vain kehittää jonkun moinen suunnitelma. millaisina pitää lenkit esim. seuraavat 3 kuukautta ja miten siihen suhteuttaa salilla käynti. miten paljon juokseminen haittaa lihasmassan kasvattamisessa.. siis miksikään bodariksi ei tarkoitus ole kuitenkaan ryhtyä. tarkoitus olisi siis käydä päätoimisesti salilla ja pitää jotenkin lenkit mukana.

39

7326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fxfxffxfx

      Omakohtaista kokemusta ei maratoonista ole, pisimmät lenkit siviilissä on ollu 10km luokkaa ja armeijassa 20km.

      Mutta mitä olen havainnut kestävyydelle hyödyllistä, on salilla sentyyppinen treeni joka parantaa lihasten maitohapon poistokykyä. Eli teet esimerkiksi jalkakyykkyä ja maastavetoa sopivilla painoilla 12-14 tai jopa yli pitkiä sarjoja, niin että lihakset hapottuu kunnolla. Samalla tosiaan se haponpoistokyky paranee josta voi olla hyötyä vaikkapa ylämäessä tai vastaavassa paikassa juostessa.

      Mutta jokatapauksessa, salitreeniä korkeintaan kerran viikossa jaloilla, senverran hitaasti ne kuitenkin palautuu kunnon kyykky maverääkistä.

      • I choose BB

        Noh aika huonosti sopii yhteen. Yleensäkään mikään kestävyystreenaus lihastenkasvatus ei toimi. Salitreenissä teet raskaita sarjoja ja pyrit syömään yli kulutuksen -> paino nousee. Se taas hidastaa sua polulla. Jalkojen kasvattaminen on aika mahdotonta. Kulutus nousee hurjaksi, sun pitäisi syödä älyttömiä määriä safkaa, silti lihasta palaa käry käyden. Mä painin aikoinaan n.3vuotta saman asian kanssa, tosin en maratoonia ollu juoksemassa vaan toista kestävyyslajia lenkkiä, mutta valitsin puntin. Enkä kadu yhtään. Haluutko sä olla 60kg kuikelo verkkatakissa jolle jokainen mörähtää jos sattuu olemaan paha päivä vai 160kg kyykkäävä hyväkroppanen ukko joka saa kävellä rauhassa vkloppuna yöaikaan ja naisilta riittää katseita satavarmasti enemmän kuin tuulen raiskaamalle maratoonarille. ;) Lenkkejä voit tehdä dietillä salitreenin ohessa iltasin pari kolme kertaa viikossa 30-45min suht. rivakkaa tahtia. Nyt joudut valita! Salitreenissä riittää haastetta. Naistakin saat enemmän. ;) Aerobista liikuntaa saat salitreenin ohella harrastella kuhan pidät ne lyhyinä ja ei kovin raskaina, jos haluat lihasta kerätä.


      • olla 60 kiloinen
        I choose BB kirjoitti:

        Noh aika huonosti sopii yhteen. Yleensäkään mikään kestävyystreenaus lihastenkasvatus ei toimi. Salitreenissä teet raskaita sarjoja ja pyrit syömään yli kulutuksen -> paino nousee. Se taas hidastaa sua polulla. Jalkojen kasvattaminen on aika mahdotonta. Kulutus nousee hurjaksi, sun pitäisi syödä älyttömiä määriä safkaa, silti lihasta palaa käry käyden. Mä painin aikoinaan n.3vuotta saman asian kanssa, tosin en maratoonia ollu juoksemassa vaan toista kestävyyslajia lenkkiä, mutta valitsin puntin. Enkä kadu yhtään. Haluutko sä olla 60kg kuikelo verkkatakissa jolle jokainen mörähtää jos sattuu olemaan paha päivä vai 160kg kyykkäävä hyväkroppanen ukko joka saa kävellä rauhassa vkloppuna yöaikaan ja naisilta riittää katseita satavarmasti enemmän kuin tuulen raiskaamalle maratoonarille. ;) Lenkkejä voit tehdä dietillä salitreenin ohessa iltasin pari kolme kertaa viikossa 30-45min suht. rivakkaa tahtia. Nyt joudut valita! Salitreenissä riittää haastetta. Naistakin saat enemmän. ;) Aerobista liikuntaa saat salitreenin ohella harrastella kuhan pidät ne lyhyinä ja ei kovin raskaina, jos haluat lihasta kerätä.

        kuikka vai 160 kiloinen ? 60 kiloinen kuikka voi juosta pakoon tätä 160 kiloista paskamahaa tai kierrellä kahdeksikkoa tämän 160 kiloisen ympärillä. Ihmiselle ei ole mitään hyötyä olla 160 kiloinen lihasmöykky, varmasti parempi vaihtoehto olla se 60 kg painava normaali ihminen. 160 kiloisen hapenotto on niin surkea, ettei mikään kestävyysliikunta tule kysymykseen= hyvä sydämen kunto, mikä lienee kuitenkin pääasia ihmisen elämisen kannalta.


      • lukee
        olla 60 kiloinen kirjoitti:

        kuikka vai 160 kiloinen ? 60 kiloinen kuikka voi juosta pakoon tätä 160 kiloista paskamahaa tai kierrellä kahdeksikkoa tämän 160 kiloisen ympärillä. Ihmiselle ei ole mitään hyötyä olla 160 kiloinen lihasmöykky, varmasti parempi vaihtoehto olla se 60 kg painava normaali ihminen. 160 kiloisen hapenotto on niin surkea, ettei mikään kestävyysliikunta tule kysymykseen= hyvä sydämen kunto, mikä lienee kuitenkin pääasia ihmisen elämisen kannalta.

        nyt tarkemmin edellisen viestin. Siinä ei ollut mitään 160-kiloisesta hepusta...


      • on lukenut
        lukee kirjoitti:

        nyt tarkemmin edellisen viestin. Siinä ei ollut mitään 160-kiloisesta hepusta...

        ihan sama kyykkääkö 160 kg vai painaako 160 kg, sydämen kunto kuitenkin pääasia.


      • Lateri
        olla 60 kiloinen kirjoitti:

        kuikka vai 160 kiloinen ? 60 kiloinen kuikka voi juosta pakoon tätä 160 kiloista paskamahaa tai kierrellä kahdeksikkoa tämän 160 kiloisen ympärillä. Ihmiselle ei ole mitään hyötyä olla 160 kiloinen lihasmöykky, varmasti parempi vaihtoehto olla se 60 kg painava normaali ihminen. 160 kiloisen hapenotto on niin surkea, ettei mikään kestävyysliikunta tule kysymykseen= hyvä sydämen kunto, mikä lienee kuitenkin pääasia ihmisen elämisen kannalta.

        taisi olla 160 kg kyykkäävästä sällistä, ei 160 kg painavasta.


      • Karpathos

        Jos tähtäys on maratonille, niin ei missään tapauksessa liian kovaa ja rankaa saliohjelmaa. Tietenkin jalkakyykky tai jalkaprässi järkevillä painoilla on ok voiman kasvattamisen takia, mutta liian suuret painot ja kova treeni vievät tehoja juoksusta, joka oli sun päälaji.

        Pääpaino aerobisessa harjoittelussa, eli lenkkeilyssä tai muissa vastaavissa. Anaerobinen treeni vain tukemassa. Järkevästi miettimällä saliohjelman, joka ei ole liian rankka, pääset varmasti hyvään kombinaatioon koko liikuntaharrastustasi silmälläpitäen.


      • yhdistettäväksi
        Karpathos kirjoitti:

        Jos tähtäys on maratonille, niin ei missään tapauksessa liian kovaa ja rankaa saliohjelmaa. Tietenkin jalkakyykky tai jalkaprässi järkevillä painoilla on ok voiman kasvattamisen takia, mutta liian suuret painot ja kova treeni vievät tehoja juoksusta, joka oli sun päälaji.

        Pääpaino aerobisessa harjoittelussa, eli lenkkeilyssä tai muissa vastaavissa. Anaerobinen treeni vain tukemassa. Järkevästi miettimällä saliohjelman, joka ei ole liian rankka, pääset varmasti hyvään kombinaatioon koko liikuntaharrastustasi silmälläpitäen.

        Aloittaja kyseli lihasvoiman treenamisen ja maratonin juoksemisen yhdistämistä. Ymmärtääkseni hän ei aikonut varsinaiseksi bodariksi eikä huipputuloksiin maratonilla. Kohtuullisella tasolla nämä molemmat ovat helposti yhdistettävissä. Maratonkunnon ylläpitoon riittää pari 15km lenkkiä viikossa. Muutama kuukausi ennen maratonin juoksemista täytyy harjoittelua tietysti vähän koventaa. Voimaharjoitelua tämä ei mitenkään estä.
        Kokemusta on!


      • naisenpuutteessa
        I choose BB kirjoitti:

        Noh aika huonosti sopii yhteen. Yleensäkään mikään kestävyystreenaus lihastenkasvatus ei toimi. Salitreenissä teet raskaita sarjoja ja pyrit syömään yli kulutuksen -> paino nousee. Se taas hidastaa sua polulla. Jalkojen kasvattaminen on aika mahdotonta. Kulutus nousee hurjaksi, sun pitäisi syödä älyttömiä määriä safkaa, silti lihasta palaa käry käyden. Mä painin aikoinaan n.3vuotta saman asian kanssa, tosin en maratoonia ollu juoksemassa vaan toista kestävyyslajia lenkkiä, mutta valitsin puntin. Enkä kadu yhtään. Haluutko sä olla 60kg kuikelo verkkatakissa jolle jokainen mörähtää jos sattuu olemaan paha päivä vai 160kg kyykkäävä hyväkroppanen ukko joka saa kävellä rauhassa vkloppuna yöaikaan ja naisilta riittää katseita satavarmasti enemmän kuin tuulen raiskaamalle maratoonarille. ;) Lenkkejä voit tehdä dietillä salitreenin ohessa iltasin pari kolme kertaa viikossa 30-45min suht. rivakkaa tahtia. Nyt joudut valita! Salitreenissä riittää haastetta. Naistakin saat enemmän. ;) Aerobista liikuntaa saat salitreenin ohella harrastella kuhan pidät ne lyhyinä ja ei kovin raskaina, jos haluat lihasta kerätä.

        oleva ja huonolla itsetunnolla varustettu. Ei 160 kilon kyykkääminen takaa ihmisen turvallisuutta
        jos järki ei toimi.
        Enkä ole koskaan kuullut, että naiset tutustumisvaiheessa kyselisivät miehen kyykkätuloksia.
        Niistä on kiinnostunut vain toinen kyykkääjä. Saattaapa sutjakalla kirjastopojalla olla parempi vienti naisten
        kanssa kuin kyykkäjyrällä.
        Itse olen juossut maratoneja ja tehnyt voimaharjoitusta, mutta en ole koskaan tehnyt harjoittelua
        tai jättänyt tekemättä naisten takia. Hyvin on kuitenkin silläkin saralla pärjätty.
        Sinun puheenvuorosi jälkeen asia on kuitenkin selvä: Jatkossa painotan enemmän juoksemista. Saattaa tuo ylenmääräinen bodaus olla haitallista.


    • reisiojennus

      en tahdo olla 60 kiloinen, enkä myöskään 160 kiloinen.. tarkoituksena olisi olla vaikka 90 kiloinen hyvässä lihaksessa oleva nuori mies joka juoksee kevyeen maratoonin. Eniten mietityttää palautuminen pitkiltä lenkeiltä / salitreenistä. Lenkillä on käytävä, mutta riittääkö kunnon yllä pitämiseen 2 - 3 kertaa lenkillä seuraavat 3 - 4 kuukautta ? kumpikin syö toisiaan pois..

      • että ihminen

        on aika sopeutuva eläin,jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.Käy salilla ja juokse.Ota mallia vaikka voimistelijoista.Tai vaikka nyrkkeilijöistä.
        Ai niin et näe näitä.Jos asut Helsingissä käy kisahallissa tai liikuntamyllyssä kattelemassa kun urheilijat treenaa.

        Ja kyllä se nyt vaan niin on,että niitä bodaripoikia ei paljon siellä nyrkkeilypuolella käy ja jos joku eksyy niin lähtee pois ,kun kukkakepit alkaa paukuttaa säkkiä.

        Itse suosittelisin tempausta ja raakaa rinallevetoa tulee voimaa eikä lihakset paisu ja kuluta liikaa happea.


      • luin ...

        ... jostain, että maratoonin läpäisemiseen riittää 30 km/viikottainen treeni. Joten en kyllä itse näe ongelmaa tuossa salioteenauksen ja juoksun yhdistämisessä. Tärkeintä kai on ylläpitää juoksukuntoa siten, että pystyt juoksemaan rauhassa niitä pitkiä lenkkejä ja jolloin viikko km-määräksi tulee ainakin se 30 km/vko.


      • puolestani

        Olen määritelmän mukainen n. 90 kiloinen (183cm) ja maraton menee kevyesti.

        Pidän talvella maratonkuntoa yllä tekemällä yhden pk lenkin viikossa. Pituus vaihtelee kelin ja tuntemusten mukaan, mutta lyhimmillään tunti ja vartti ja pisimmillään n. kolme tuntia. Kolme on jo joidenkin mielestä liikaa, mutta mielialan mukaan mennään. Kerta viikossa tahdilla olen keväällä maratonkunnossa.

        Salilla kaikki paitsi jalat kehonrakennuksen ehdoilla. Jaloilla hieman pidemmät sarjat ja hieman pienemmät painot. Lisäksi teen salilla hieman pitkähkön alkulämmittelyn.

        Palautuminen pitkältä lenkiltä ei ole ollut koskaan ongelma. Palautua pitää seuraavalle lenkille ja viikko riittää kyllä. Kuntosali rankimmillaankin on aika leppoisaa.


      • viivyt
        puolestani kirjoitti:

        Olen määritelmän mukainen n. 90 kiloinen (183cm) ja maraton menee kevyesti.

        Pidän talvella maratonkuntoa yllä tekemällä yhden pk lenkin viikossa. Pituus vaihtelee kelin ja tuntemusten mukaan, mutta lyhimmillään tunti ja vartti ja pisimmillään n. kolme tuntia. Kolme on jo joidenkin mielestä liikaa, mutta mielialan mukaan mennään. Kerta viikossa tahdilla olen keväällä maratonkunnossa.

        Salilla kaikki paitsi jalat kehonrakennuksen ehdoilla. Jaloilla hieman pidemmät sarjat ja hieman pienemmät painot. Lisäksi teen salilla hieman pitkähkön alkulämmittelyn.

        Palautuminen pitkältä lenkiltä ei ole ollut koskaan ongelma. Palautua pitää seuraavalle lenkille ja viikko riittää kyllä. Kuntosali rankimmillaankin on aika leppoisaa.

        Niin, kauanko mahdat tuolla massalla maratonilla viipyä. Meneekö se todellakin kevyesti?
        Kerta viikossa treeni on aikamoista leikkimistä ajatellen maratonia. Eiköhän siitä nauttisi enemmän kun olisi massaa vähemmän raahattavana ja kuntokin parempi.
        Pitäisin aikamoisena ihmeenä jollet todella palautuisi lenkiltäsi. Onhan palautumisaikaa viikko!!??


      • kerran viikossa
        viivyt kirjoitti:

        Niin, kauanko mahdat tuolla massalla maratonilla viipyä. Meneekö se todellakin kevyesti?
        Kerta viikossa treeni on aikamoista leikkimistä ajatellen maratonia. Eiköhän siitä nauttisi enemmän kun olisi massaa vähemmän raahattavana ja kuntokin parempi.
        Pitäisin aikamoisena ihmeenä jollet todella palautuisi lenkiltäsi. Onhan palautumisaikaa viikko!!??

        Ei tätä koko massaa tule maratonille raahattua. Esim. viime kesänä oli viivalla painoa ensin 83 ja tokalla kerralla 82 kiloa. Tämä nyt on sellainen talvi-paino.

        Ensi kesänä olisi tarkoitus avata puolikkaalla toukokuun alussa ja aikatavote 2.05-2.15. Siitä siirtyminen maratonharjotteluun ja Mikkelissä kesäkuun lopulla pitäisi mennä alle 4.30. Toinen maratoni myöhemmin kesällä jos siltä tuntuu. Juoksun suhteen kuitenkin tavotteena mikkeli ja alle 4.30

        Kannattaa oikeasti miettiä välillä sitä, mitä on tekemässä ja mitä itse haluaa. Itse olen paria vuotta vajaa veteraani ja jonkinlainen käsitys ylimenokaudesta on muodostunut.

        Maratoni ei ole minun ykkös juttuni, vaikka sitä tulee tehtyäkin.


      • painorajoitukset
        viivyt kirjoitti:

        Niin, kauanko mahdat tuolla massalla maratonilla viipyä. Meneekö se todellakin kevyesti?
        Kerta viikossa treeni on aikamoista leikkimistä ajatellen maratonia. Eiköhän siitä nauttisi enemmän kun olisi massaa vähemmän raahattavana ja kuntokin parempi.
        Pitäisin aikamoisena ihmeenä jollet todella palautuisi lenkiltäsi. Onhan palautumisaikaa viikko!!??

        maratoniin osallistuville?
        Mikä kumma siinä on, että joitakin suututtaa kovasti kun kuntosaliharjoitusta tekevät juoksevat maratoneja?
        Minä olen jo ikämies, pituus 172 ja paino 73. Teen kuntosaliharjoittelua muutamia tunteja viikossa ja juoksen. Maraton kesällä alle neljä tuntia. En pyri kovimpaan mahdolliseen tulokseen kummassakaan vaan harrastan omaksi ilokseni.
        Ja sehän muutamia raivostuttaa!


    • neuvoo

      tosin ohjeet ovat juoskuvalmentajalta. eli jalkaprässi parmpi kuin reiden ojentaja kone. jos mahdollista tehdä reisilihakset ja takareidet eriaikaan, hyvä, jostessakin jalat toimivat vuorotellen. yleensähän laitteilla ne tehdään yhtäaikaa. kevyehköllä painolla pitkää sarjaa..
      ehkä nämä jo tiesitkin, mutta kerroin silti:)

    • nbhbbknvjf

      Käyppä täältä katsomassa ja kyselemässä. Löytyy eri keskustelu ja kysely palstoja kyseisestä asiasta ja itse olen saanut sieltä hyviä ohjeita ym juoksuun ( aina lyhyistä matkoista, maratooniin asti ). Siellä on myös harjoitteluohjeita jne.... Kannattaa rekisteröityä niin pääset kaikille palstoille. Rekisteröimätön pääsee vain osille. Rekisteröinti ym on täysin ilmaista.
      Eli sivu on wwww.seponkotisivut.com

      • ja heti

        ....


    • SupiSuomi

      Aerobinen kestävyysharjoittelu ja hermottavat voimaharjoitukset sopivat yhteen.
      En oikein tajua mitä teet massalla, kun voit hankkia "parempaa" voimaa menetelmillä jotka ei kasvata massaa. Ne tyypit joilla on hirveesti massaa niillä on suhteessa massaan onnettoman vähän voimaa. Olen omakohtaisesti kokenut asian ja yllättynyt, miten joku kaappi tekee esim hauis kääntöjä 70kg tangolla vaivaiset 1-2.
      Reidet voi olla kuin ämpärit paksut, mutta kyykätään ykkösellä jotain akkojen tuloksia.
      Suosittelen että hankit haluamasi voiman hermottavilla salitreeneillä, massasi ei silloin suhteessa voimanlisäykseen hirveesti kasva, voit nauttia edelleen juoksemisesta maastossakin, eikä pelkästään asfaltilla uppoamisvaaran vuoksi.
      Hanki hyödyllistä voimaa, massaa saa syömallä ja oluella salitreenien ohella.

      • Make1966

        Älä kasvata lihasmassaa. On kamalaa raahata niitä hienoja lihaksia mäkien päälle maratonilla ;( Kuluttavat pirusti happea ja painavat. Semmoinen simpsakka juoksijatyyppi on kaikkein mukavinta olla. Semmoisella ei ole lärvikään niinkuin ex-jääkiekkoilijoilla (eli hel-ve-tin leveä).


    • penkkipunnerrus

      hyvin on tuntunut kombinaatio nyt tähän mennessä toimivan 3 - 4 kertaa salilla viikkoon, lämmittely 30 min - 45 min hölkällä matolla, päälle 45 min sali, ruokaa saa vetää.. :) jos tästä vielä sais hieman painon nousemaan niin OK. Sunnuntaille aina pidempi lenkki rauhalliseen.

      • ei maraton kulje!

        Olet tehnyt selkeän valinnan kuntosali/maraton välille. Tavoitteesi on saada voimaa ja massaa sekä jäykistää kroppasi kuten bodareilla on. Se varmasti onnistuukin, mutta maraton ei tuolla treenillä kulje. Jos tavoite on enemmän maratonilla vähennä ihmeessä kuntosalilla käyntiä ja tee lajinomaista treeniä.
        Itse hiihtäjänä teen monipuolista treeniä ja kunto on kohtuullinen. Vaikka kesäisin juoksenkin ja kuntoa on ei se oikein suju, koska muuta lajiharjoittelua on niin paljon. Varsinkin vapaan tyylin erikoismiehenä juoksu on joskus tuskaa.


      • molemmat lajit
        ei maraton kulje! kirjoitti:

        Olet tehnyt selkeän valinnan kuntosali/maraton välille. Tavoitteesi on saada voimaa ja massaa sekä jäykistää kroppasi kuten bodareilla on. Se varmasti onnistuukin, mutta maraton ei tuolla treenillä kulje. Jos tavoite on enemmän maratonilla vähennä ihmeessä kuntosalilla käyntiä ja tee lajinomaista treeniä.
        Itse hiihtäjänä teen monipuolista treeniä ja kunto on kohtuullinen. Vaikka kesäisin juoksenkin ja kuntoa on ei se oikein suju, koska muuta lajiharjoittelua on niin paljon. Varsinkin vapaan tyylin erikoismiehenä juoksu on joskus tuskaa.

        tuolla harjoittelulla.
        Jos mies juoksee 3-4 kertaa viikossa reilun puoli tuntia kevyttä lämmittelyjuoksua
        ja kerran viikossa pitemmän lenkin niin maratonkunto varmasti säilyy.
        Siihen lisäksi 3-4 kertaa viikossa kuntosaliharjoitusta senkun parantaa tilannetta.
        Itse elän kutakuinkin samoilla linjoilla ja kyllä kulkee. Lihasvoimaa, notkeutta ja
        kestävyyttä on sopivasti.

        Joillakin ihmisillä juoksu vain ei kulje vaikka olisi voimaa ja kestävyyttä
        kun on "jalat väärin perseessä kiinni".


      • kulkee, mutta miten?
        molemmat lajit kirjoitti:

        tuolla harjoittelulla.
        Jos mies juoksee 3-4 kertaa viikossa reilun puoli tuntia kevyttä lämmittelyjuoksua
        ja kerran viikossa pitemmän lenkin niin maratonkunto varmasti säilyy.
        Siihen lisäksi 3-4 kertaa viikossa kuntosaliharjoitusta senkun parantaa tilannetta.
        Itse elän kutakuinkin samoilla linjoilla ja kyllä kulkee. Lihasvoimaa, notkeutta ja
        kestävyyttä on sopivasti.

        Joillakin ihmisillä juoksu vain ei kulje vaikka olisi voimaa ja kestävyyttä
        kun on "jalat väärin perseessä kiinni".

        En ole edellinen hiihtäjä.
        Kyllä maraton tuollakin treenillä kulkee jos haluaa viettää puoli päivää reitillä. Siitä monelle nautinto tuleekin kun saa hiljakseen edetä omien rajojensa mukaan.
        Jos haluaa hieman rivakammin tulla maaliin on tuo väärä metodi maratonia varten. Kuntosaliharjoittelu ei auta yhtään maratontuloksen parantamiseksi. Päinvastoin.


      • aloittanut
        kulkee, mutta miten? kirjoitti:

        En ole edellinen hiihtäjä.
        Kyllä maraton tuollakin treenillä kulkee jos haluaa viettää puoli päivää reitillä. Siitä monelle nautinto tuleekin kun saa hiljakseen edetä omien rajojensa mukaan.
        Jos haluaa hieman rivakammin tulla maaliin on tuo väärä metodi maratonia varten. Kuntosaliharjoittelu ei auta yhtään maratontuloksen parantamiseksi. Päinvastoin.

        aprikoi olisiko mahdollista harrastaa maratonkuntoa ylläpitävää juoksemista ja samaan aikaan suorittaa lihasvoimaa kehittävää kuntosaliharjoittelua.
        Yllättävän moni haluaa tällaisen yhdistelmän kieltää ja vaatii suuntautumaan vain jompaan kumpaan. Siis pitäisi olla bodaava möhkäle tai langanohut ruipelo.
        On kuitenkin mahdollista kehittää lihasvoimaa muutaman tunnin viikottaisella kuntosalitreenillä ja silti juosta maratoni reilustikin alle puolen päivän ja jopa tulla rivakasti maaliin. Kokemusta on.

        Eihän aloittaja kysellytkään optimaalisia juoksuohjeita vaan oli kiinnostunut yhdistämään molemmat harrastukset kohtuullisella tasolla.
        Sitä ei nyt millään meinata hyväksyä tällä foorumilla.


    • jalkakyykky

      Saliteeni maraton kombinaation seuraava vaihe alkaa ja
      treeni ohjelman ensimmäinen kuukausi takana. Ja Tuntuu toimivan. 3 - 4 kertaa salilla viikkoon 1 pidempi lenkki viikkoon eli 4 tai 5 treenipäivää on tullut viikkoon.. ja 2 kevyempää lenkkipäivää / 30 hölkkää. Salilla alkulämmittelyt 25 - 35 min alkulämmittelyä matolla ja siitä jatkaa salilla 45 - 1 tunti.

      STAM1NA!!

    • Ilmanpaitoo

      Ykköstä penkistä kokeile viiesti viikossa. Rakennappa salivermeet ite. Ei piäse muijen hiki häirittöö

    • penkistä

      Henriksson. Paljonko nousoo penkistä. Menneekö 30killoo ykkösellä?

      • kalajuttuja

        200kg penkki ja vuorokauden juoksu.

        Pelkkää hauiskääntöö käsille. On ihan kiva juoksijanakin, että käsissä on voimaa, eikä treenatut kädet kiloja paljo niin, että siitä juoksun kannalta mitään haittaa olisi.


      • Soieonen

        Ykkösellä mänöö Leijona viinapottu


      • Harrijasami
        kalajuttuja kirjoitti:

        200kg penkki ja vuorokauden juoksu.

        Pelkkää hauiskääntöö käsille. On ihan kiva juoksijanakin, että käsissä on voimaa, eikä treenatut kädet kiloja paljo niin, että siitä juoksun kannalta mitään haittaa olisi.

        Käsissä jos ompi voimaa jaksaa lyyä akkaa


    • h-e-p

      Keskijalan nostoja 2x aamuisin. Ei tartte sitte pää kolmantena jalkana ravata.

    • monipuolisuuskunniaan

      Treenaan läpi vuoden niin, että pari kertaa viikossa salia. 3-4 kertaa jalkapalloa tai sählyä. (60-120 minuuttia). Parasta kuntoilua on nämä peli-illat. Siinä on välillä kevyempää juoksua mutta myös tosi hengästyttävää jaksoa. Viikonloppuna yksi pitkä treenaus, mikä voi olla pyörälenkki, patikointi tai 2-3 tunnin kävely ja juoksu yhdistelmä. Näillä treeneillä on mennyt maratooni melkein joka kerta alle 3.30.
      Salitreeni on vaihtelevaa yleisvoimatreeniä. Jaloille joskus isot taakat mutta myös pitkiä toistoja tyyliin 3 kertaa 45 prässiä tai 20kg:n tangolla kyykkyjä. Hyvää jalkavoimatreeniä on maastojuoksu, jossa ylämäkiä on mahdollisimman paljon.

    • kyltetiädätteketä

      Veä vuan MAVE 150 killoo kahesti viikossa ja ylätalja kolmesti. Kyllä pittäis kulkoo sen myötä . Ja kahto, että matto on hyvin rasvattu ja juoksukulma kohill. Hyvin se männöö!

      • Soieonen

        Eipä soiro siulla 3 30 ole alittununna


    • pose-method

      Moikka. Aloitin juoksemaan 75 vuotiaana. Vauhti ei päätä huimaa, mutta juokseminen on yhä kivutonta nyt kymmenen vuotta myöhemmin. Tässä iässä sillä pääsee korkeimmalle korokkeelle. Ei ole tarvinnut hakea vauhtia ortopedin pöydältä (keinotekoista lääketietellistä suorituskyvyn parantamista siinä missä testonapsit, epoinjektiot, astmakuurit ja sen sellaiset). Mikä on menestykseni salaisuus, kysytte? Taito based running harjoittelun ja stregth trainingin yhdistäminen kirjekurssikoutsin opein.

    • Anonyymi

      Paljo vastaa 100 penkistä maratonil?

      • Anonyymi

        Neljä tunteroista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      389
      3952
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      219
      1956
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1460
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1320
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      981
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      118
      903
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe