hautajaisiin pukeutuminen

valkoista?

voiko hautajaisiin pukea valkoisen jakkutakin? Jos on mustat housut ja tummat kengät ja musta paita sen jakun alla? Onko siis teidän mielestä epäsoveliasta laittaa valkoista hautajaisiin? Kiitos mielipiteistä!

15

3530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähäisssä

määrin muita värejä voi laittaa - paitsi punainen nyt kaikissa muodoissaan on kyllä poissa pelistä.

Hillitty miekkikin - eli ei tulipuniaisia huuliakaan.

• mielipiteilijä

Mielestäni ei voi. Valkoinen väri edustaa iloa ja neitsellisyyttä, kuuluu häihin, ripijuhliin ja ristiäisiin eikä hautajaisiin.

• emmiina45

taitaa olla kirjoittamattomia sääntöjä, että vaatteiden tulee olla tummat, mikäli mustaa ei ole saatavilla.
      Tietysti paitapusero on perinteisesti valkea, mutta valkea jakku kuulostaa oudolta.

• shampanjaruusu XX

Minusta taas tuntuu tyylikkäältä se valkoinen.
        Ehkä kirkkaat värit ja suuret kuviot on jotenkin epäasiallisia.
        Kukkahame ja tumma paitis, tälläinen on hautajaisissa nähty, mutta ei paha vaikka en ennen tälläistä yhdistelmää nähnyt.
        Harras, asiallinen ilme kai on paras.
        Naamassakin.

• haluut

erottua joukosta....

ja olet itseäsi menossa näyttelemään.....miten fiksu ja kaunis mä olenkaan....ai että.....

Kuule eiköhän se huomio pidä olla siinä surutilanteessa eikä sun tyylittömissä kuteissas.

Ota järki käteen ja kunnioita hautajaistilaisuutta edes niillä tummilla vaatteilla....

Hyi hitto että jotkut ilkee noin idioottimaista edes kysyä....

• aloittaja

en todellakaan halua erottua joukosta! Kunnioitan kuollutta ja hänen lähimmäisiään, enkä todellakaan halua häpäistä tilaisuutta.
        Ongelmana on vain, että kuolema ja hautajaiset tulivat nopeasti, yllättäen, eikä minulla ole oikein mitään siistejä tummia paitoja tai takkeja. Ja olen ennenkin ollut hautajaisissa ja nähnyt ihmisillä vaaleita vaatteita. Kysyin vain mielipidettä, että onko valkoinen paita ehdoton ei hautajaisissa ja näyttää, että milelipiteet jakautuvat vähän kahtia täällä. Joidenkin mielestä sopii ja toisten mielestä ei ja toiset taas alkavat mesoamaan ihan surutta. Huoh :/

• 65-vuotias Maisa N....nen
        aloittaja kirjoitti:

en todellakaan halua erottua joukosta! Kunnioitan kuollutta ja hänen lähimmäisiään, enkä todellakaan halua häpäistä tilaisuutta.
        Ongelmana on vain, että kuolema ja hautajaiset tulivat nopeasti, yllättäen, eikä minulla ole oikein mitään siistejä tummia paitoja tai takkeja. Ja olen ennenkin ollut hautajaisissa ja nähnyt ihmisillä vaaleita vaatteita. Kysyin vain mielipidettä, että onko valkoinen paita ehdoton ei hautajaisissa ja näyttää, että milelipiteet jakautuvat vähän kahtia täällä. Joidenkin mielestä sopii ja toisten mielestä ei ja toiset taas alkavat mesoamaan ihan surutta. Huoh :/

Vaatteilla tai oheisvarusteilla koreilu ei kuulu hautajaisiin.
        Minä olen ottanut aina huomioon tilaisuuden luonteen ja surijoiden todennäköiset toiveet. Yleensä riisun koruni, valitsen yksiväristä ja tummahkoa. Mutta tärkeintä on minusta eleettömyys, oikea empaattinen suhtautuminen muidenkin suruun.

Siskoni jäi leskeksi ja toivoi, ettei suku pukeudu mustaan. Hänellä itsellään oli taivaansininen pitkähihainen leninki, vaalea jakku ja ei hattua. Minulla oli mustapohjainen punakukkainen leninki ja sen päällä musta lyhyt jakku. Vainajan aikuisella tyttärellä oli valkoinen leninki, jossa mustia isoja kuvioita.

Kaikki hautajaisiin osallistuneet miehet olivat pukeutuneet perinteisesti: musta puku, valkoinen paita, musta solmio.

Ja huom! Eri puolilla Suomea taidetaan noudattaa eri tavoin perinteitä.

• voisitko lainata?
        aloittaja kirjoitti:

Valkoinen ei ole soveliasta.
        Ihon väriset sukkahousutkin hameen kanssa vähän niin ja näin - mielummin nekin siis mustat.
        Jollei omasta kaapista löydy, voitko lainata kaverilta tai sukulaiselta jotakin mustaa?
        Näissä asioissa on parempi pysyä perinteisessä - ja mennä kokomustalla.

• ....

En kyllä laittaisi valkoista jakkua tms. Valkoinen paita kyllä käy mustan/tumman alaosan kanssa. Jos paidassasi on pitkät hihat niin pue pelkästään se, jos ei niin esim. mustia paitapuseroita saa halvalla ja sellaiselle löytyy varmasti käyttöä myöhemminkin.

• parhaiten

eikö kunniottava pukeutuminen ole se pääsasia tilaisuudessa. Eikä niinkuin vanhoillinen ja seksistinen appi-ukkoni ojentaa poikaansa: pitkä musta takkki, valkoinen paita ja musta huivi.

Erotushan on nimenomaan siinä, että nykyisin ollaan jo lähempänä 2000-luvun puolivuosisataa kuin 1900 samaa, jolloin etiketit ohjasivat täysin kaikkea tekemistä. Ihmimen kun ei ollut tuolloin vielä älyllisesti tarpeeksi vahva ajatellaakseen itse mikä on kunnioittavaa ja tyylikästä sekä kulloiseenkin tilaisuutten sopivaa.

Valkoinenhan on sitä paitsi surevan väri idässä, ja nythän eletään monikansallisessa maailmankaikkeudessa, uusia tapoja soveltaen.

• siitä valkoisesta

Nythän olet ihan sekaisin näistä mielipiteistä, eikö totta.
        Sanon sulle, pistä vaan se valkoinen, se on hyvä.

• mieltä
        siitä valkoisesta kirjoitti:

Nythän olet ihan sekaisin näistä mielipiteistä, eikö totta.
        Sanon sulle, pistä vaan se valkoinen, se on hyvä.

Arkut olivat ennen mustia, kuka keksi muuttaa ne valkoisiksi? Eikö valkoinen arkku olekaan vainajan häpäisyä?

• valkoinen hautajaisissa.

Vain pieninä alueina, esim paita toisen paidan alla, käy.

Muttei tuolleen että paistaa joukosta. Tuo on rumaa, ja mautonta. Sori vaan, mutta kun kerta kysyit, niin vastasin.

Hanki jotain muuta jos haluat olla todella tyylikäs.

• isäänsä kyllästynyt

Riippuu tietenkin siitä, millainen suhde on vainajaan. Kun esimerkiksi pääsen isästäni lopullisesti eroon, johon toivottavasti ei nmene enää kauan, aion laitta jotain tosi riemukasta päälleni. Äitini hautajaisissa pukeuduin täysmustaan.

• on surun väri!

eli toisissa kultuureissa mennää ihan eri sävelillä kuin täällä.

Jos valkoinen tuntuu sinusta epävarmalta valinnalta, niin laita sen päälle musta iso hartia huivi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe