Mistä yt:ssä kysymys?

Yt-neitsyt

Yt-neuvottelut on alkamassa ja lomautuksiin ja irtisanomisiin pyritään. Tilanne on mulle aivan uusi ja kaikki muutkin työpaikalla ovat aivan pihalla koko yt-menettelystä ja tilanteesta.
Mitähän mulle voi tapahtua, kun minulla on määräaikainen työsopimus, joka kestää toukokuuhun? Määräaikaisessa sopimuksessa ei ole mitään mainintaa määräaikaisuuden perusteesta. Tarkoittaako se silloin sitä, että kun en sijaista ketään, minua ei voida lomauttaa eikä irtisanoa sopimuksen kestäessä? Vai voiko työnantaja tulkita sopimuksen toistaiseksi voimassaolevaksi, koska määräaikaisuudella ei ole määriteltyä syytä ja irtisanoa mut aiemmin sillä perusteella?
Kannattaako yt-neuvotteluissa oikeasti yrittää tehdä ehdotuksia vaihtoehdoiksi irtisanomisille vai onko neuvottelut aina vain muodollisuus, joka pitää lusia läpi ilman vaikutusmahdollisuuksia? Ideoita kyllä olisi.
Tosin yrityksen johto on ollut aikalailla ylhäältä sanelevaa muutoinkin ja henkilökuntaa ei ole haluttu kuunnella edes parempina päivinä.

2

1215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että sua ei

irtisanota eikä lomauteta.

Sun hommat vaan loppuu toukokuussa.

• Pastori

YT-neuvottelujen seurauksena usein päädytään vähentämään henkilöstöä. Metodit riippuvat pitkälti yrityksesi taloustilanteesta ja henkilöstömäärästä.

Valitettavasti määräaikaisena olet ensimmäisten lähtijöiden joukossa, mikäli ihmisiä päätetään pihalle laittaa.

Käytännössä tämä voi tarkoittaa, ettei työsopimustasi enää uusita toukokuun jälkeen, tai jos firman "tuotannolliset ja taloudelliset" syyt niin vaativat, voi olla että lähtö tulee sinulle ja muillekin jo paljon aikaisemmin.

Määräaikaisuuksista lainsäädännössä on kuitenkin kohta, jonka mukaan jos olet (muistaakseni) käynyt läpi 2 määräaikaista työsopimusta, sinut voidaan katsoa pysyväksi työntekijäksi (työsopimus voimassa toistaiseksi) mikäli määräaikaisuuteen ei ole erikseen määriteltyä hyvää syytä.

www.finlex.fi / lisäinfoa

Neuvotteluistta kannattaa ilman muuta avata sanainen arkkunsa ja kertoa ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi. Tosin jos johto on päättänyt jo asiasta, sillä ei silloin ole vaikutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3468
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2136
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1251
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1221
    6. 37
      1131
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1073
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      1004
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      41
      1000
    Aihe