Mistä yt:ssä kysymys?

Yt-neitsyt

Yt-neuvottelut on alkamassa ja lomautuksiin ja irtisanomisiin pyritään. Tilanne on mulle aivan uusi ja kaikki muutkin työpaikalla ovat aivan pihalla koko yt-menettelystä ja tilanteesta.
Mitähän mulle voi tapahtua, kun minulla on määräaikainen työsopimus, joka kestää toukokuuhun? Määräaikaisessa sopimuksessa ei ole mitään mainintaa määräaikaisuuden perusteesta. Tarkoittaako se silloin sitä, että kun en sijaista ketään, minua ei voida lomauttaa eikä irtisanoa sopimuksen kestäessä? Vai voiko työnantaja tulkita sopimuksen toistaiseksi voimassaolevaksi, koska määräaikaisuudella ei ole määriteltyä syytä ja irtisanoa mut aiemmin sillä perusteella?
Kannattaako yt-neuvotteluissa oikeasti yrittää tehdä ehdotuksia vaihtoehdoiksi irtisanomisille vai onko neuvottelut aina vain muodollisuus, joka pitää lusia läpi ilman vaikutusmahdollisuuksia? Ideoita kyllä olisi.
Tosin yrityksen johto on ollut aikalailla ylhäältä sanelevaa muutoinkin ja henkilökuntaa ei ole haluttu kuunnella edes parempina päivinä.

2

1114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että sua ei

      irtisanota eikä lomauteta.

      Sun hommat vaan loppuu toukokuussa.

    • Pastori

      YT-neuvottelujen seurauksena usein päädytään vähentämään henkilöstöä. Metodit riippuvat pitkälti yrityksesi taloustilanteesta ja henkilöstömäärästä.

      Valitettavasti määräaikaisena olet ensimmäisten lähtijöiden joukossa, mikäli ihmisiä päätetään pihalle laittaa.

      Käytännössä tämä voi tarkoittaa, ettei työsopimustasi enää uusita toukokuun jälkeen, tai jos firman "tuotannolliset ja taloudelliset" syyt niin vaativat, voi olla että lähtö tulee sinulle ja muillekin jo paljon aikaisemmin.

      Määräaikaisuuksista lainsäädännössä on kuitenkin kohta, jonka mukaan jos olet (muistaakseni) käynyt läpi 2 määräaikaista työsopimusta, sinut voidaan katsoa pysyväksi työntekijäksi (työsopimus voimassa toistaiseksi) mikäli määräaikaisuuteen ei ole erikseen määriteltyä hyvää syytä.

      www.finlex.fi / lisäinfoa

      Neuvotteluistta kannattaa ilman muuta avata sanainen arkkunsa ja kertoa ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi. Tosin jos johto on päättänyt jo asiasta, sillä ei silloin ole vaikutusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe