autojen testaus

kyllästynyt autoilija

Kysyisin vaan sellaista ja toivottavasti myös tämä menisi Herra Yliniemenkin luettavaksi tai ainaskin korviin.Onkohan testiautoille ostettu tai vuokrattu tieosuus raja -muonio?? Koska sillä osuudella liikennöi saksalaisrekisterissä olevi ,usein mersuja jotka välillä,,,lue usein,, ajelevat 40km/h pysähtelevät,,yleisellä tiellä,,,jos sitä tekee normaali autoilija noinkin toistuvasti mitä noi testarit tekevät,,se on liikenteen haitaamista josta voi seurata sakkoja,,,mutta eihän testiautoja voi sakotaa,,,yliniemen

75

14282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekstiä sinulta!

      Minua autoilijana ja asuvana Särkijärveläisenä(yli 20v.) ei sitten yhtään haittaa ko.testarit.

      Oletkos huomannut, että ko.testarit antavat meille tietäkin ajaessaan tienlaitaan ihan meitä varten.

      Ja samalla testarit tuovat elämää tähän meidän kyläpahaseen ;)..ja ehkä rauhoittavat meidän kylän ralliajajia!

      Ei kuule kantsi tällaisesta ottaa pulttia!

      Porotkin ovat enempi vaaraksi liikenteessä, ja poromiehille maksetaan tukiaisia yms.? Mietippä sitä!

      • ei ikivalittaja

        Joo aivan samaa mieltä tuon edellisen kanssa. Olen myös särkijärviläinen. Eikä ne mitään neöjääkymppiä ajele, eikä ne mihin taghansa tielle pysähtele. Aina levikkeelle tai pysäkille. Että tarkkutta.
        Mutta suosittelisin kaamosmasennukseen lääkärissä käyntiä,se on nääs hoidettavissa.


      • minö taas

        Joo kyllä nämä suomalaiset kuskit ,,,mutta samoja autoja ajelee mys saksalaiset teknikot ja inssit,,lumisateessa tai pimeällä kun itse ajaa 80-90 tuullekin peräedellä vastaan auto joka melkein seisoo tai matelee eteen,,onhan heillä testiratakin jossa saa vaikka peruutella,,


      • Muonioon rajoitus
        minö taas kirjoitti:

        Joo kyllä nämä suomalaiset kuskit ,,,mutta samoja autoja ajelee mys saksalaiset teknikot ja inssit,,lumisateessa tai pimeällä kun itse ajaa 80-90 tuullekin peräedellä vastaan auto joka melkein seisoo tai matelee eteen,,onhan heillä testiratakin jossa saa vaikka peruutella,,

        80km/h

        ..että äläpäs hurjastele, tai saat sakot itse..


        ghghblöö, opetelkaa kirjoittamaan!


      • kaahari 2
        Muonioon rajoitus kirjoitti:

        80km/h

        ..että äläpäs hurjastele, tai saat sakot itse..


        ghghblöö, opetelkaa kirjoittamaan!

        anotaan tiehallinnolta muonion ja särkijärven välille talvikaudeksi 40km/h rajoitus ja joka kilometrille kamera niin ei kukaan kaahais ja ei ne testiautot olisi tuollaisten marmattajien tiellä. hyvvee jouluu vaan kaikil!


      • miettikääpäs kuinka paljon töitä tää em. firma antaa meille muoniolaisille. Siis suvaitkaame autot liikenteessä.
        Vaika välillä hermoa raastaa...


      • min'ätaas
        minö taas kirjoitti:

        Joo kyllä nämä suomalaiset kuskit ,,,mutta samoja autoja ajelee mys saksalaiset teknikot ja inssit,,lumisateessa tai pimeällä kun itse ajaa 80-90 tuullekin peräedellä vastaan auto joka melkein seisoo tai matelee eteen,,onhan heillä testiratakin jossa saa vaikka peruutella,,

        autokoulussa jo opetettiin että autolla tulee ajaa niin,päivällä,yöllä sateella ja poualla niin että saa auton pysähtymään näkyvällä tienosuudella......ja nopeusrajoitus pääsääntöisesti lapin teillä on talvella 80....eli jos ajat 90 testimersun ohi se saattais aika varmasti olla jo sakon paikka


      • Anonyymi
        kaahari 2 kirjoitti:

        anotaan tiehallinnolta muonion ja särkijärven välille talvikaudeksi 40km/h rajoitus ja joka kilometrille kamera niin ei kukaan kaahais ja ei ne testiautot olisi tuollaisten marmattajien tiellä. hyvvee jouluu vaan kaikil!

        Hyvä että autot testataan pelaavat sitten paremmin pakkasilla kun löydetään haittojen aiheuttaja


    • huonoja

      kokemuksia auto testaajista edellisiltä lumilta,
      oli luminen ilma huonosti aurattu tie, ja minulla aika olla tiettynä aikana tietyssä paikassa ajelin 80 km/h eteen ilmestyi n. 50 km/h
      ajava auto joka ei suostunut laskemaan ohi vaikka kuinka yritin viestittää että siirry laitaan, mutta ei muuta kuin keskellä tietä kuin euroopan omistajat, autojen merkki oli Audi

      • muuten kyllä työtön

        Olen itse yksi muoniolaisista testikuljettajista. Olen ajanut jo useita vuosia. Tällä hetkellä meitä on todella monia muoniolaisia kuljettajina. Olemme työttömiä ja tällainen työtarjous on meille uskomaton lahja. Sen lisäksi että tuotamme kunnallemme veromarkkoja, tuottavat nämä testiajot huomattavasti muutakin tuloa kunnalle.
        Se että joudumme joskus ajamaan kylällä saattaa pieninä pätkinä joskus hidastaa muuta liikennettä, mutta noin alhaisia nopeuksia emme kuitenkaan käytä niinkuin joku tuolla alkupäässä kertoi. Ja niinkun myös aikaisemmin ilmenee, siirrymme ja pysäköimme jokaikisellä pysäkilla ja levikkeellä siisrymällä kokonaan pois ajokaistoilta.
        Uskallan suuren joukon puolesta sanoa ja toivoa, että hyväksyisitte meille suodun työmme ja näkisitte siinä valoisiakin puolia.
        Haluamme toivottaa kaikille tielläliikkujille mitä parhainta joulun aikaa ja maltillista mieltä liikenteeseen.


      • aikaaaaaaa
        muuten kyllä työtön kirjoitti:

        Olen itse yksi muoniolaisista testikuljettajista. Olen ajanut jo useita vuosia. Tällä hetkellä meitä on todella monia muoniolaisia kuljettajina. Olemme työttömiä ja tällainen työtarjous on meille uskomaton lahja. Sen lisäksi että tuotamme kunnallemme veromarkkoja, tuottavat nämä testiajot huomattavasti muutakin tuloa kunnalle.
        Se että joudumme joskus ajamaan kylällä saattaa pieninä pätkinä joskus hidastaa muuta liikennettä, mutta noin alhaisia nopeuksia emme kuitenkaan käytä niinkuin joku tuolla alkupäässä kertoi. Ja niinkun myös aikaisemmin ilmenee, siirrymme ja pysäköimme jokaikisellä pysäkilla ja levikkeellä siisrymällä kokonaan pois ajokaistoilta.
        Uskallan suuren joukon puolesta sanoa ja toivoa, että hyväksyisitte meille suodun työmme ja näkisitte siinä valoisiakin puolia.
        Haluamme toivottaa kaikille tielläliikkujille mitä parhainta joulun aikaa ja maltillista mieltä liikenteeseen.

        On se merkillistä. Varmasti tiiättä missä testiautot liikkuu,niin varmasti ossaatta olla varuilhaan. Herrajestas jos täälä ei ois tuota hommaa niin ois hiljasta.Vaikka onhan se nähty että jotaki vituttaa kaikki mitä täälä tapahtuu. Ps. En aja itte testiautoja vaikka ajanki paljon työnpuolesta niitten seassa.


      • tiiiitaaaa
        aikaaaaaaa kirjoitti:

        On se merkillistä. Varmasti tiiättä missä testiautot liikkuu,niin varmasti ossaatta olla varuilhaan. Herrajestas jos täälä ei ois tuota hommaa niin ois hiljasta.Vaikka onhan se nähty että jotaki vituttaa kaikki mitä täälä tapahtuu. Ps. En aja itte testiautoja vaikka ajanki paljon työnpuolesta niitten seassa.

        Menkää kollaahmaan. Siinä se sinni kasvaa. Ei tarvi miettiä toisten töitä.


      • kim il stung
        tiiiitaaaa kirjoitti:

        Menkää kollaahmaan. Siinä se sinni kasvaa. Ei tarvi miettiä toisten töitä.

        Tuommonen (tämän jutun aloittaja) saatanan katkera saivartelija ei voi olla mikään muu kun joku oikeen vanha entisajan kommunisti.
        Painu perkele Pohjois-Koreaan jonku Kim Il Yogin luomaan ihannemaahan. Heittää vaivaamasta jokku testiautot.


      • samainen
        kim il stung kirjoitti:

        Tuommonen (tämän jutun aloittaja) saatanan katkera saivartelija ei voi olla mikään muu kun joku oikeen vanha entisajan kommunisti.
        Painu perkele Pohjois-Koreaan jonku Kim Il Yogin luomaan ihannemaahan. Heittää vaivaamasta jokku testiautot.

        Kato kato koju vetäisi todella herneen nenuunssa,vai peräti molempinn sieraimiin?? Kertoilin tuolla aikaisemmin mitä todellakin on yleisellä tiellä tapahtunut ja nyt joku alkaa täällä haukkumaan ja ajamaan pois maasta ,,heh heh,ja en ole missään vaiheessa moittinut niitä testareita jotka ovat suomalaisia eli saksalaiset ne tollasta tekee!!!Eli mene sä vaan sinne kimin luokse ja elä siellä onnellisena loppuelämäsi kaikke hyvää sinulle


      • Anonyymi
        muuten kyllä työtön kirjoitti:

        Olen itse yksi muoniolaisista testikuljettajista. Olen ajanut jo useita vuosia. Tällä hetkellä meitä on todella monia muoniolaisia kuljettajina. Olemme työttömiä ja tällainen työtarjous on meille uskomaton lahja. Sen lisäksi että tuotamme kunnallemme veromarkkoja, tuottavat nämä testiajot huomattavasti muutakin tuloa kunnalle.
        Se että joudumme joskus ajamaan kylällä saattaa pieninä pätkinä joskus hidastaa muuta liikennettä, mutta noin alhaisia nopeuksia emme kuitenkaan käytä niinkuin joku tuolla alkupäässä kertoi. Ja niinkun myös aikaisemmin ilmenee, siirrymme ja pysäköimme jokaikisellä pysäkilla ja levikkeellä siisrymällä kokonaan pois ajokaistoilta.
        Uskallan suuren joukon puolesta sanoa ja toivoa, että hyväksyisitte meille suodun työmme ja näkisitte siinä valoisiakin puolia.
        Haluamme toivottaa kaikille tielläliikkujille mitä parhainta joulun aikaa ja maltillista mieltä liikenteeseen.

        Hei
        Hienoa että autot testataan tosiaan täällä joskus tuo pakkanen aiheuttaa ongelmia autoihin ja sen toimivuuteen.
        Olen itsekkin kiinnostunut tuosta testi auton kuljettajan työstä kukahan niistä tietäisi .🌞i


    • ajelkaa vaan

      Ymmärrän huolesi, itsekin joskus 10v sitten satuin lähes nokakkain kittilän ja muonion välillä.

      Mutta ruikutatkohan turhasta? Testaus on tarpeellista autotehtaille, testaus on muoniolaisille kannattavaa, paikalliset osaavat kyllä varoa ja testaajille on kyllä ammattitaito kasvanut ajamisen myötä, tuskin tahallaan aiheuttavat vaaraa, on pian oma työpaikka vaarassa samalla.

      Hyväksytään testaajat vain mukaan liikenteeseen, ei ne kaistallesi parkkeeraa, ainakaan sellaiseen paikkaan, ettet ajoissa havaitsisi. Kyllä poroista on enemmän haittaa, niitä taas on tuolla tien päällä aikalailla, ainakin rovaniemelle mentäessä.

      • meh.......

        Emmäkhään me kaikki mahuta näilekki teile.Heittäkää jo pois tuomonen tyhjän niuhotus.


      • nyt jumalauta poroja

        syyttämään niitten nokivasarojen tekemisistä. Porot on omalla iankaikkisella laitumellaan, net autot sieltä helevettiin.


    • Ei niin hoppu

      Käväseppä pääkaupunkiseudun ruuhkissa ja turpaile vasta sitten. Kyllä pitää pientä mieltä ahistaa, aina on jotakin natkuttamista. Mutta joillekki ei passaa sitten yhtään mikhään. Mutta menispä naapurila oikhein huonosti...

      • ruuhkassa

        Vähän samaa asiaa kuin edellinen kirjoittaja, mutta menneitä muistellen. Silloin oli vielä keltasia postiautoja ja posti Mellan Väinön Esson yläkerrassa. Muoniolaiset postiautonkuljettajat tekivät vaatimuksen lisäkorvauksista, koska oli niin ahtaat paikat peruutella postiin. Postilaitos tarjosi näille kuljettajille mahdollisuutta siirtyä samoihin hommiin pääkaupunkiin. Joku taisi käydä katsomassa, valitukset loppuivat juuri siihen.
        Älkää nyt pilatko joulumieltä, kyllä Muonion ruuhkiin mahtuu aika monta hidastelijaakin. Kaikki pääsevät kyllä perille.


      • minä vaan

        kuules ole ajellut helsingin ruuhkissa,,,keskustassa ja myös aamuruuhkassa mutta siellä liikenne sujuu ei siellä kukaa ajele 40 yleisellä tiellä,,ja kuten sanoin tähän ajeluun ja testailuun yleisellä tiellä tekevät saksalaiset itse


      • ...vai mitä soli.
        minä vaan kirjoitti:

        kuules ole ajellut helsingin ruuhkissa,,,keskustassa ja myös aamuruuhkassa mutta siellä liikenne sujuu ei siellä kukaa ajele 40 yleisellä tiellä,,ja kuten sanoin tähän ajeluun ja testailuun yleisellä tiellä tekevät saksalaiset itse

        Kuule, vaikutta siltä, että sinun vaivoihin ei saa apua liikennejärjestelyillä. Ei auta vaikka mimmosia ratoja rakennellaan metsään, jos omalla pururadalla on kelirikko. Tältä palstalta et löydä helpotusta pururatasi ruuhkaan, pikemminkin päin vastoin. Mutta kysyppä vaikka tohtori Kaikkoselta.


    • Paikallinen

      Nythän mejän häätyy alotta nimilistan kerrääminen Mersun rattaa varten,sillä se nyt tarvithaan. Nyt kaikki jotka olit rataa vastaa ei ko mukhaan vain niin saahaan häthäisille raja-Muonio väli vaphaaksi. Turhaan sitä Mersun rattaa olthiin vasthaan ja valitethiin. Ei se poronhoito ja luonnonsuojelu voi olla tuottavampaa homma paikallisille ko ne kaikki eurot jotka Muonio ja muoniolaiset saavat autontestauksesta.

      • maltillinen tienkäyttäjä

        Tiedoksi vain, että niiden autojen testaus ei tapahdu suinkaan maantiellä. Kun näet kyseisen auton tiellä, on se menossa tankkaamaan. Niitä on tietääkseni sen verran paljon, että jos testaus tapahtuisi tiellä, olisivat tiet todella tukossa ja silloin tuollainen haloo varmasti lieneis paikallaan.
        Mutta antakaamme rauha testikuskeille ja rauha käydä juottamassa ajokkiaan.
        Ja tietääkseni silkasta kateudesta (ja jonkinlaisesta katkeruudestakin) ovat eräät tahot valittaneet testimersuille suunnitellusta ajoradasta. Että tämmöstä kansaakin Muoniosta löytyy.


      • minä taas
        maltillinen tienkäyttäjä kirjoitti:

        Tiedoksi vain, että niiden autojen testaus ei tapahdu suinkaan maantiellä. Kun näet kyseisen auton tiellä, on se menossa tankkaamaan. Niitä on tietääkseni sen verran paljon, että jos testaus tapahtuisi tiellä, olisivat tiet todella tukossa ja silloin tuollainen haloo varmasti lieneis paikallaan.
        Mutta antakaamme rauha testikuskeille ja rauha käydä juottamassa ajokkiaan.
        Ja tietääkseni silkasta kateudesta (ja jonkinlaisesta katkeruudestakin) ovat eräät tahot valittaneet testimersuille suunnitellusta ajoradasta. Että tämmöstä kansaakin Muoniosta löytyy.

        Todellakin menossa tankkaamaan,jos ajellaan hitaasti ja sit levikkeelle,,,siellä taukoa,,ja u-käännös ja takaisin rajalle eli tankkaus taisi unohtua,,eli turha väitellä että tankaukselle


      • mettäpäästhäinen
        minä taas kirjoitti:

        Todellakin menossa tankkaamaan,jos ajellaan hitaasti ja sit levikkeelle,,,siellä taukoa,,ja u-käännös ja takaisin rajalle eli tankkaus taisi unohtua,,eli turha väitellä että tankaukselle

        No tuo nimimerkki "edellinen" on helppo tuntea netissä käyttyämästään kirjoitustyylista. On sen verran poikkeava esim tuo pilkun käyttö pisteen sijasta ja eräästä muustakin seikasta.
        Elikkä heitäppä nyt sie sotkemasta tätä soppaa, jooko... vai annanko tuntomerkkejä.


      • testausta testata
        mettäpäästhäinen kirjoitti:

        No tuo nimimerkki "edellinen" on helppo tuntea netissä käyttyämästään kirjoitustyylista. On sen verran poikkeava esim tuo pilkun käyttö pisteen sijasta ja eräästä muustakin seikasta.
        Elikkä heitäppä nyt sie sotkemasta tätä soppaa, jooko... vai annanko tuntomerkkejä.

        meillä rauhassa. Oli se sitten etuperin tai takaperin!

        Jahas, mistäpä sitten juteltais ;)


      • muikkukana
        testausta testata kirjoitti:

        meillä rauhassa. Oli se sitten etuperin tai takaperin!

        Jahas, mistäpä sitten juteltais ;)

        Kunkas tuli muikkua? Ja missä Muonion järvessä paras muikku? Itte olen sitä mieltä että Särkijärvi, joka on kaltiojärvi, tuottaa parhaan muikun.


      • Itärajalle
        maltillinen tienkäyttäjä kirjoitti:

        Tiedoksi vain, että niiden autojen testaus ei tapahdu suinkaan maantiellä. Kun näet kyseisen auton tiellä, on se menossa tankkaamaan. Niitä on tietääkseni sen verran paljon, että jos testaus tapahtuisi tiellä, olisivat tiet todella tukossa ja silloin tuollainen haloo varmasti lieneis paikallaan.
        Mutta antakaamme rauha testikuskeille ja rauha käydä juottamassa ajokkiaan.
        Ja tietääkseni silkasta kateudesta (ja jonkinlaisesta katkeruudestakin) ovat eräät tahot valittaneet testimersuille suunnitellusta ajoradasta. Että tämmöstä kansaakin Muoniosta löytyy.

        Nimimerkille "maltillinen tienkäyttäjä":

        Että tankkaamaan ovat menossa, kun ajavat maanteillä? Olen ainakin kaksi kertaa nähnyt testiautojen käyvän "tankkaamassa" Kemijärvellä.

        Et taida kulkea kovin laajalla alueella Lapissa?


      • Särkijärvessä
        muikkukana kirjoitti:

        Kunkas tuli muikkua? Ja missä Muonion järvessä paras muikku? Itte olen sitä mieltä että Särkijärvi, joka on kaltiojärvi, tuottaa parhaan muikun.

        ole edes muikkua, vaan reeskan penikoita.


    • on aivan turhaa

      ensinnäkin siitä ei ole paikkakunnalle mitään hyötyä, turhaa ajetaan edestakasin ja saaatutetaan meidän herkkääluontoamme. Pitäisi näilläkin leveysasteilla vähitellen alkaa tajuamaan luontomme ainutkertaisuus, siitä lienee aivanturha kirjoittaa näille sarkahousuisille omanedun tavottelijoille.

      • muikkua kailille

        Kunhan seku pirruuttas taasen siinä muka vetkutat.Ittekki olet yksi niistä onnellisista kuskeista. Arvaappa mistä sen huomaa...?


      • sen huomaa
        muikkua kailille kirjoitti:

        Kunhan seku pirruuttas taasen siinä muka vetkutat.Ittekki olet yksi niistä onnellisista kuskeista. Arvaappa mistä sen huomaa...?

        -?-


      • hahhaaa

        ..onhan siitä hyötyä!

        Työllisyys ainaski!
        Testauksen myötä osaamme ostaa superhyper autoja ;)

        Lisää vaan uusia testinkejä!

        Tulee elämää ja onpa mistä puhua....
        ...päästöt ovat minimaalisia.


      • lynx_mies

        En käsitä miten joku voi nuin ajatellakkaan.
        Parhaimillaan sata työpaikkaa, ja siitä välillisiä paljon paljon lisää. Ajan lähes joka päivä Särkijärtvi Muonion / Raataman teitä ja mersut liikkuu ja AINA antavat tietä. Ei kertaakaan ole mitään vaaratilanetta tai muutakaan sanottavaa testiautoista. Isot pakettiautotkin ne saa hyvin sivuun. Älkää kuskit välittäkö nuista "ruikutajista", teette arvokasta työtä.


      • työssä ei ole muuta arvokasta
        lynx_mies kirjoitti:

        En käsitä miten joku voi nuin ajatellakkaan.
        Parhaimillaan sata työpaikkaa, ja siitä välillisiä paljon paljon lisää. Ajan lähes joka päivä Särkijärtvi Muonion / Raataman teitä ja mersut liikkuu ja AINA antavat tietä. Ei kertaakaan ole mitään vaaratilanetta tai muutakaan sanottavaa testiautoista. Isot pakettiautotkin ne saa hyvin sivuun. Älkää kuskit välittäkö nuista "ruikutajista", teette arvokasta työtä.

        kuin auto.En todellakaan ymmärrä miksi piti tänne tulla sotkemaan ainutkertaista luontoa. Turha puhuakkaan, että näistä autoista ei tule päästöjä, voi jumankauta mikä käry on kun kaikki romut käryää samalla suoranpätkällä. Ihmettelen suuresti miksi vihreät ei ole jo puuttuneet tähän epäkohtaan...


      • Palajonn
        työssä ei ole muuta arvokasta kirjoitti:

        kuin auto.En todellakaan ymmärrä miksi piti tänne tulla sotkemaan ainutkertaista luontoa. Turha puhuakkaan, että näistä autoista ei tule päästöjä, voi jumankauta mikä käry on kun kaikki romut käryää samalla suoranpätkällä. Ihmettelen suuresti miksi vihreät ei ole jo puuttuneet tähän epäkohtaan...

        Tarvitaan vain yksi poromiehen hiase ja se saastuttaa enemmän kuin 10 nyky-mersua... Miksi vihreät ei puutu siihen?


      • lynx_mies
        työssä ei ole muuta arvokasta kirjoitti:

        kuin auto.En todellakaan ymmärrä miksi piti tänne tulla sotkemaan ainutkertaista luontoa. Turha puhuakkaan, että näistä autoista ei tule päästöjä, voi jumankauta mikä käry on kun kaikki romut käryää samalla suoranpätkällä. Ihmettelen suuresti miksi vihreät ei ole jo puuttuneet tähän epäkohtaan...

        Ei olis hypridi eikä pieniruokaisia moottoreita ilman testejä. Ja se on viherpiipittäjillä aina kumma, ne valittaa ko muut saastuttaa ja itte ajavat vanhala 10l/100km vaikka vois hiihtämällä kulkea. Sitte on oikeus valittaa saastuttamisesta kun itse et saastuta, ei sähkö, ei autoa ei joukkoliikenteitä, ja kaikista meistä tulee lopulta "vihreitä", ainakin horsman muodossa.


      • tonttutyttökin

        Kylläpä monella pipo kiristää. Sovitaan, että nostetaan pipot narikkaan ja pannaan löysät tonttulakit päähän kaikki- eikö joo.


      • et tajua hypridistä
        lynx_mies kirjoitti:

        Ei olis hypridi eikä pieniruokaisia moottoreita ilman testejä. Ja se on viherpiipittäjillä aina kumma, ne valittaa ko muut saastuttaa ja itte ajavat vanhala 10l/100km vaikka vois hiihtämällä kulkea. Sitte on oikeus valittaa saastuttamisesta kun itse et saastuta, ei sähkö, ei autoa ei joukkoliikenteitä, ja kaikista meistä tulee lopulta "vihreitä", ainakin horsman muodossa.

        sen enempää kuin sika venäjästä, voisit varmaan jättää sen puolen rauhaan. siksipä minä valitankin kun on oikeus... niinkuin kirjoitit. Täysin järjenvastaista, että lapissa sallitaan moinen testaus!! Valtiovallan tulisi tukea porotaloutta entistä enemmän, vaikkakin jo nyt tukee valtavasti. Tuki tulisi suunnata siten, että sitä saisivat ne poromiehet jotka muuttaisivat elinkeinonsa niin ettei polttomoottoreita tarvittaisi. Niille joille ei muutos kelpaisi tulisi verotusta kiristämällä luoda lopettamisen mahdollisuus.


      • on kyllä
        työssä ei ole muuta arvokasta kirjoitti:

        kuin auto.En todellakaan ymmärrä miksi piti tänne tulla sotkemaan ainutkertaista luontoa. Turha puhuakkaan, että näistä autoista ei tule päästöjä, voi jumankauta mikä käry on kun kaikki romut käryää samalla suoranpätkällä. Ihmettelen suuresti miksi vihreät ei ole jo puuttuneet tähän epäkohtaan...

        ainutkertaista Lapissa. Ja sitä se on ihan kaikkialla muuallakin. Vaikka luontoa on hyvä suojella, nin mikäs ihmeen erikoisoikheus Lapin luonnolla olisi jättäytyä modernin maailman ulkopuolelle - kyllä täälhäki autoila ajethan. Sitä varten nuo tiet on laitettu. Enempi autoile täälä on käyttöä kun jossain Helsinkisä, joten miksei sitten täälä testattaiski?

        Ja olekkos hunteerannu sitä, että jos nämät Muonion testikuskit auttaaki vähentämään Mersujen ja muithen päästöjä vaikka 5%:lla? Jotta mites se vaikuttaa niitten kymmenien tai satojen tuhansien Mersujen päästöihin, jokka ne myyvät mailmasa? Siinä näithen testiautojen päästöt ole kuin hyttysen pieru! Kyllä ne testaajat saastuttavat, mutta vaan murto-osan siitä, mitä yks hiihtokeskus lumetuksineen ja etelhän miesten autojen kanssa. Kyse on ihan eri kertaluokasta.

        Kelkkojen kanssa turhanpäiten rallailu saastuttaa kanssa paljo enempi, ja jonkuvverra se saastuttaa siun tietokonnees kanssa räpläilykin. Samallaista turhaketta on mailma täynnä, siithä mihinkhän pääse. Tana.

        Ja ne vaaratilanteet tiellä on järjestänsä häthäisten autoilijoitten aiheuttamia, eikä testareiden. Malttia peliin, ja pure vaikka puukapulaa, kun olet Mersun takapuskurisa... Et sie siinä 50 sekuntia enempää päivästäsi menetä. Jos ohitat pimmeesä mutkasa, niin voit menettää muutaki!


    • hdfis

      Hyväksykäämme autojen testaus mutta lopettakaamme tyhjät ajelut autoilla.Myös kelkat ja mönkijät vois poistaa käytöstä kokonaan,ainoastaan hätäkeskukset käyttäköön.

      • Skidoo.......

        Mie poika kyllä ajelen mönkiällä,kelkala ja autola aivan syämmenkyllyyestä ja missä sattuu. Niin ja auta saatana jos joku valittaa ,niin mie enkö yllyn vain, aivanko heittäis pensaa nuotihoon.


      • apuvamees2
        Skidoo....... kirjoitti:

        Mie poika kyllä ajelen mönkiällä,kelkala ja autola aivan syämmenkyllyyestä ja missä sattuu. Niin ja auta saatana jos joku valittaa ,niin mie enkö yllyn vain, aivanko heittäis pensaa nuotihoon.

        Luulis että vihreät haluais kelkailun kuriin. Nehän ne vissiin saastuttaa paljon enemmän, kuin ekotestiautot.
        Itelle on ihan sama ajetaako kelkoilla vai ei. Autotestaus tuo kuntaan työtä suunnattoman määrän! Kiitos siitä!


      • ddhl
        apuvamees2 kirjoitti:

        Luulis että vihreät haluais kelkailun kuriin. Nehän ne vissiin saastuttaa paljon enemmän, kuin ekotestiautot.
        Itelle on ihan sama ajetaako kelkoilla vai ei. Autotestaus tuo kuntaan työtä suunnattoman määrän! Kiitos siitä!

        Tyhjän ajon poistoon ei tarvi vihreitä,hallitus on investoinut Suomelle laman joka poistaa ilmaston tuhon.Lamasta on jotain positiivistakin.


      • käpysilmu
        ddhl kirjoitti:

        Tyhjän ajon poistoon ei tarvi vihreitä,hallitus on investoinut Suomelle laman joka poistaa ilmaston tuhon.Lamasta on jotain positiivistakin.

        Jaa mutta on meillä kova hallitus. Meinaan kun se on tämän laman saanut aikaan. Siellä vain kyykyttyvät sen ansiosta kaikki maailman valtiot ja pankit.


      • alottaja
        käpysilmu kirjoitti:

        Jaa mutta on meillä kova hallitus. Meinaan kun se on tämän laman saanut aikaan. Siellä vain kyykyttyvät sen ansiosta kaikki maailman valtiot ja pankit.

        Tämän ketjun alotti taas joku etelänriuku joka on tullu tänne panheen meät "kurhiin". Siinä onki tavotetta. Mie luulen,helpommalla pääset ko tehet kampäkit etehlään.


      • ...omasta takkaa
        alottaja kirjoitti:

        Tämän ketjun alotti taas joku etelänriuku joka on tullu tänne panheen meät "kurhiin". Siinä onki tavotetta. Mie luulen,helpommalla pääset ko tehet kampäkit etehlään.

        Ei siihen tarvita etelänriukuja, meiltä löytyy omasta takkaa änkyröitä joile ei passaa mikhään, niitä löytyy vähän joka suunnalta, Särkijärven tienoollaki niitä huitelee. Mutta on se ilkeä, ko on muitaki olemassa, on niin ahasta, varsinki sielä pururadalla. Että Kaikkoselle vaan...
        Kyllä tänne mahtuu niitä etelän riukuja, jospa ne vähän sekottas veriä täälä ja niinhän non tehnykki ja hyvä niin.


      • -lossi-
        ddhl kirjoitti:

        Tyhjän ajon poistoon ei tarvi vihreitä,hallitus on investoinut Suomelle laman joka poistaa ilmaston tuhon.Lamasta on jotain positiivistakin.

        Nythän sitä vasta onki varraa ajaa omalla autolla vaikka ja kuinka. Kiitos "laman" ja halvan bensan!!


      • elinikänen muoniolainen
        alottaja kirjoitti:

        Tämän ketjun alotti taas joku etelänriuku joka on tullu tänne panheen meät "kurhiin". Siinä onki tavotetta. Mie luulen,helpommalla pääset ko tehet kampäkit etehlään.

        Tämän ketjun aloitus on realismia tulevasta,mutta sitä on vaikea hyväksyä jos joku kiusaa leikkimisestä.Voi sitä kotonaki istua kypärä päässä ja päristä.


      • uhoa sarkahousu...
        alottaja kirjoitti:

        Tämän ketjun alotti taas joku etelänriuku joka on tullu tänne panheen meät "kurhiin". Siinä onki tavotetta. Mie luulen,helpommalla pääset ko tehet kampäkit etehlään.

        ketjussa oleva kirjoitus "sinä et ymmärrä hypridistä..." on todella asiaa, näin pitäisi asioiden mennä ja vielä varmaan meneekin.


      • mökkil
        uhoa sarkahousu... kirjoitti:

        ketjussa oleva kirjoitus "sinä et ymmärrä hypridistä..." on todella asiaa, näin pitäisi asioiden mennä ja vielä varmaan meneekin.

        Osta hypridi kelkka niitä on hirveästä myynistä.Tarkoitin puinen kolmijalka reki,muita ei tule mieleen.


      • Etelänriuku
        ...omasta takkaa kirjoitti:

        Ei siihen tarvita etelänriukuja, meiltä löytyy omasta takkaa änkyröitä joile ei passaa mikhään, niitä löytyy vähän joka suunnalta, Särkijärven tienoollaki niitä huitelee. Mutta on se ilkeä, ko on muitaki olemassa, on niin ahasta, varsinki sielä pururadalla. Että Kaikkoselle vaan...
        Kyllä tänne mahtuu niitä etelän riukuja, jospa ne vähän sekottas veriä täälä ja niinhän non tehnykki ja hyvä niin.

        Jaa, voishan niitä sekoitella, mikäpäs siinä. Mutta missä lie kaikki Muonion morsiot..? auttakee


      • eukkoja
        Etelänriuku kirjoitti:

        Jaa, voishan niitä sekoitella, mikäpäs siinä. Mutta missä lie kaikki Muonion morsiot..? auttakee

        Pyry-pirkkoja..ei kannatte = )


      • sivakka.
        -lossi- kirjoitti:

        Nythän sitä vasta onki varraa ajaa omalla autolla vaikka ja kuinka. Kiitos "laman" ja halvan bensan!!

        Murtomaa suksien voitheet saastuttaa testien mukhaan enempi maastoa ko moottorikelkka. Tämä on fakta,eli ei muuta ko kelkkailkaa joila on varraa.


      • sitä
        sivakka. kirjoitti:

        Murtomaa suksien voitheet saastuttaa testien mukhaan enempi maastoa ko moottorikelkka. Tämä on fakta,eli ei muuta ko kelkkailkaa joila on varraa.

        voi keksiä miljoonia asioita, jokka saastuttaa enemmän kun kelekkailu, mutta montako turhemphaa juttua keksit?

        Eri asia on ammatikseen kelekkoja tarvihtevat. Ei sitä järjissänsä oleva lähe autollansa tuntikausiksi monta kertaa viikossa turhan tähen pensaa polttamhan. Minkä ihmeen takia kelekalla pittäis?

        Hiihtämällä senthän kunto paranee. Ja mieli leppää - paitti sillon kun kakstahtimoottori huutaa 13000 kierrosta korvan juuresta ilman äänenvaimenninta.


      • Lynxlynx
        sitä kirjoitti:

        voi keksiä miljoonia asioita, jokka saastuttaa enemmän kun kelekkailu, mutta montako turhemphaa juttua keksit?

        Eri asia on ammatikseen kelekkoja tarvihtevat. Ei sitä järjissänsä oleva lähe autollansa tuntikausiksi monta kertaa viikossa turhan tähen pensaa polttamhan. Minkä ihmeen takia kelekalla pittäis?

        Hiihtämällä senthän kunto paranee. Ja mieli leppää - paitti sillon kun kakstahtimoottori huutaa 13000 kierrosta korvan juuresta ilman äänenvaimenninta.

        Mieti sitä etelästä tullu katkera paska.


      • Nojoo-o
        Lynxlynx kirjoitti:

        Mieti sitä etelästä tullu katkera paska.

        Muuten sattu ihan kohalleen, mutta en ole etelästä tullu, en katkera, ja olen jo miettyny. Hyvää joulua sullekin. :-)


      • bensaa lumessa
        sivakka. kirjoitti:

        Murtomaa suksien voitheet saastuttaa testien mukhaan enempi maastoa ko moottorikelkka. Tämä on fakta,eli ei muuta ko kelkkailkaa joila on varraa.

        Kelkat valuttaa polttoainetta maahan joka tankista monta litraa,koska vain näi saa riittävän kulutuksen.Tämä on faktaa.


      • aaudii
        Skidoo....... kirjoitti:

        Mie poika kyllä ajelen mönkiällä,kelkala ja autola aivan syämmenkyllyyestä ja missä sattuu. Niin ja auta saatana jos joku valittaa ,niin mie enkö yllyn vain, aivanko heittäis pensaa nuotihoon.

        Näin kommentoi aito mettämustalainen (poropoika liepimästä).


    • Täältä naapurista

      Eksyttiin taas aiheesta ja alettiin pottuilemaan asianvierestä toisille kirjoittajille. Eikös se hyvä, että joku saa palkkaa eikä kuluta työkkärin ja sossun saranoita. Kyllä tuonne tienpäälle on tähän asti sopinut, niin testiautot, muut autoilijat, turistit, norjalaiset kuin porot puhumatta tiellä kelkkailevista "poromiehistä".

      • joku

        tulipa luettua koko stoori tästä testiauto osiosta,oli mielenkiintoista luettavaa.
        Kyllä minun mielestä nuo porot on yksi vitun riesa ennemin kuin nuo mersut,aina saa olla ajamassa niitä pois kelkalla,tässä taannoin soitin yhdelle poromiehelle että tulis ajamaan nuo porot helvettiin täältä mutta tuumas vain että ei ole hänen asiansa.
        Ei siinä mitään meni joku viikko ja taas meinas mennä kisuroihin hermot kun mailla kuopivat soitin taas samalle poromiehelle ja sanoin suoraan että mie alan lahtaamaan niitä jos ei katoa mailtani nii sitten meni vasta puhe perille että silleen.
        Vielä näistä testi kuskeista,on kyllä hyvä että heillä on töitä mutta ei minun mielestä kannate rehvastella 9€ tuntipalkalla ja olla kuin joku euroopan omistaja.


      • 10,56
        joku kirjoitti:

        tulipa luettua koko stoori tästä testiauto osiosta,oli mielenkiintoista luettavaa.
        Kyllä minun mielestä nuo porot on yksi vitun riesa ennemin kuin nuo mersut,aina saa olla ajamassa niitä pois kelkalla,tässä taannoin soitin yhdelle poromiehelle että tulis ajamaan nuo porot helvettiin täältä mutta tuumas vain että ei ole hänen asiansa.
        Ei siinä mitään meni joku viikko ja taas meinas mennä kisuroihin hermot kun mailla kuopivat soitin taas samalle poromiehelle ja sanoin suoraan että mie alan lahtaamaan niitä jos ei katoa mailtani nii sitten meni vasta puhe perille että silleen.
        Vielä näistä testi kuskeista,on kyllä hyvä että heillä on töitä mutta ei minun mielestä kannate rehvastella 9€ tuntipalkalla ja olla kuin joku euroopan omistaja.

        EI OLE TOSI ETTÄ TUNTIPALKKA ON 9EUROA


      • tuon tietää
        10,56 kirjoitti:

        EI OLE TOSI ETTÄ TUNTIPALKKA ON 9EUROA

        ei saa puhua,lennät ulos.


      • Meccaloo
        joku kirjoitti:

        tulipa luettua koko stoori tästä testiauto osiosta,oli mielenkiintoista luettavaa.
        Kyllä minun mielestä nuo porot on yksi vitun riesa ennemin kuin nuo mersut,aina saa olla ajamassa niitä pois kelkalla,tässä taannoin soitin yhdelle poromiehelle että tulis ajamaan nuo porot helvettiin täältä mutta tuumas vain että ei ole hänen asiansa.
        Ei siinä mitään meni joku viikko ja taas meinas mennä kisuroihin hermot kun mailla kuopivat soitin taas samalle poromiehelle ja sanoin suoraan että mie alan lahtaamaan niitä jos ei katoa mailtani nii sitten meni vasta puhe perille että silleen.
        Vielä näistä testi kuskeista,on kyllä hyvä että heillä on töitä mutta ei minun mielestä kannate rehvastella 9€ tuntipalkalla ja olla kuin joku euroopan omistaja.

        Asiaa kirjoitat.Olen kanssasi täysin samaa mieltä.


      • Meccaloo
        Meccaloo kirjoitti:

        Asiaa kirjoitat.Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

        Niin tarkoitin tuota "ei ole tosi" kirjoittajalle.Sen kans olen samaa mieltä.


      • 10,56
        Meccaloo kirjoitti:

        Niin tarkoitin tuota "ei ole tosi" kirjoittajalle.Sen kans olen samaa mieltä.

        anna aihetta rehvasteluun


      • Maalais-susi

        Mitäs siellä nykyään saa palkkaa jos yrittäs pääsikö?


      • Haevainsinnetöihin
        Maalais-susi kirjoitti:

        Mitäs siellä nykyään saa palkkaa jos yrittäs pääsikö?

        Palkka on huono ja vielä huonompi jos olet "aikuinen" mies. Nuori mies taas tyytyy huonoon palkkaa, eikä kuulu liittoon eikä tiedä oikeuksiaan ja tekee paljon ilmaiseksi ylitöitä jousta ei makseta lainmukaista ylityökorvausta ja nuoleksii tarpeeksi ja saa työpaikan.
        Vanhempi ja "viisaampi" istuu työttömänä seolla. Mutta ei myöskään nuoleksi! On itsensä herra.


      • Maalais-susi

        Juu mää oon jo vanhempi 45v. Perhe asuu etelä suomessa olisin voinu yksin lähtee keikalle. Se ehdoton edellytys on että saa rahaa, niitä ilmaistöitä on etelässäki tarjolla. Kuin ne kaikki autohommat menee tälläi, ulkomaan elävät ajaa rekat ja linja-autot sopuhintaan.


      • Niinseåemneen
        Haevainsinnetöihin kirjoitti:

        Palkka on huono ja vielä huonompi jos olet "aikuinen" mies. Nuori mies taas tyytyy huonoon palkkaa, eikä kuulu liittoon eikä tiedä oikeuksiaan ja tekee paljon ilmaiseksi ylitöitä jousta ei makseta lainmukaista ylityökorvausta ja nuoleksii tarpeeksi ja saa työpaikan.
        Vanhempi ja "viisaampi" istuu työttömänä seolla. Mutta ei myöskään nuoleksi! On itsensä herra.

        Mikäs se semmonen oman itsensä herra on, jonka kassa elättää?
        Oman itsensä herra tekee töitä ja elättää itsensä soddulla,


      • Tietäjä-
        Haevainsinnetöihin kirjoitti:

        Palkka on huono ja vielä huonompi jos olet "aikuinen" mies. Nuori mies taas tyytyy huonoon palkkaa, eikä kuulu liittoon eikä tiedä oikeuksiaan ja tekee paljon ilmaiseksi ylitöitä jousta ei makseta lainmukaista ylityökorvausta ja nuoleksii tarpeeksi ja saa työpaikan.
        Vanhempi ja "viisaampi" istuu työttömänä seolla. Mutta ei myöskään nuoleksi! On itsensä herra.

        Vaivaan ja koulutusvaatimuksiin nähden on palkka kyllä täysin kohdallaan ja ovat TES:sin mukaisia.
        Ja AKT:lähän ei ollut mitään asiaa siihen, että työntekijöiden TOIVOMAT ylityöt lopetettiin ;)

        Taitaa kirjoittaja itse olla näitä SEO:n kateellisia "herroja" jotka juoruilevat ja huutelevat suoranaisia valeita siellä teidän konklaavissa.


      • Eitiennyeipätienny
        Tietäjä- kirjoitti:

        Vaivaan ja koulutusvaatimuksiin nähden on palkka kyllä täysin kohdallaan ja ovat TES:sin mukaisia.
        Ja AKT:lähän ei ollut mitään asiaa siihen, että työntekijöiden TOIVOMAT ylityöt lopetettiin ;)

        Taitaa kirjoittaja itse olla näitä SEO:n kateellisia "herroja" jotka juoruilevat ja huutelevat suoranaisia valeita siellä teidän konklaavissa.

        Tietäj- kirjoittaa vasten parempaa tietoa!
        Vai ylityöt lopetettiin pyynnöstä! Ei niitä lopettu mutta niistä ei makseta enää.
        Vai oikein tessin mukaisia ja koulutustakin ois! Mihin siinä koulutusta tarvii jos ajokortti?


      • Tietäjä-
        Eitiennyeipätienny kirjoitti:

        Tietäj- kirjoittaa vasten parempaa tietoa!
        Vai ylityöt lopetettiin pyynnöstä! Ei niitä lopettu mutta niistä ei makseta enää.
        Vai oikein tessin mukaisia ja koulutustakin ois! Mihin siinä koulutusta tarvii jos ajokortti?

        Onko sulla lukihäiriö? Lue tuo minun teksti uudelleen oikein ajatuksen kanssa ja tule sitten pätemään kun olet sen sisäistänyt.


    • Näinolettaisin

      Ja mitä tuo haittaa?? Aivanko paistas kateus? Haittaavathan ne kisuratkin liikennettä ja omistajat nauraa pirtissä partaansa. Luulenpa että autot tuottaa enemmän kunnalle kuin nuo tarhaporot?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe