ostetaan/ otetaan koiranpentu

anni

Hei! Meidän perheellä on koiranpentu hakusessa, osaakohan kukaan neuvoa mistä kannattaisi alkaa kyselemään tarkemmin? Koira olisi "ensikoira" perheellemme, asumme rivitalossa kemi-tornio alueella. Toivoisin asiallisia vastauksia, mutta tiedän että aina joukossamme on myös niitä joiden pitää vaan päästä sanomaan vaikkei mitään asiaa olisikaan!

9

1111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hau

Kannattaa aina mietiskellä, minkälaisen koiran laittaa. Riippuu koiran liikunta mahdollisuuksista, lapsista etc. Itselläni on kokemusta yleensä isoista koirista, mutta jos sellaisen haluat osta leonbergin koira. Todella rauhallinen ja lempeä myös lapsille. Ihan hienoa, kun on ensi koirasta kysymys, niin ottaa tietoa myös muilta ja tietysti kun oikea rotu ja koko löytyy niin kannatta selvittää lisää...

• koiruus254

Kannattaa aloittaa vaikka netistä katselemalla eri rotuja ja niiden ominaisuuksia (mikä sopii lapsiperheeseen, kuinka paljon tarvii liikuntaa ja virikkeitä yms..). Hyvä sivu mielestäni on www.koirat.com. Sitten, kun rotu on selvillä, kannattaa soitella kenneleihin ja kasvattajille. He yleensä kertovat mielellään rodusta enemmänkin ja pentuesuunnitelmistaan ja monesti tietävät, jos jossakin päin olisi pentuja ilman kotia. Itse löysin ihannekoirani, kun semmoinen käveli muutama vuosi sitten vastaan. Otin rodusta enemmän selvää juuri netistä ja soitteliin kasvattajajille. Varaudu myös odottamaan pentua! Meillä meni noin vuosi, kun aloimme aktiivisesti hankkimaan koiraa siihen, kun se sitten tuli meille. Mutta odotus kyllä kannatti. YouTubelta voi myös katsella muiden lähettämiä videonpätkiä. Pistä vain hakusanaksi rodun nimi (englanniksi, niin löytyy enemmän). Onnea koiran hankintaan!

• auringonkukan

Hei, todellakin kannattaa tarkasti miettiä rotua. Minulla itselläni on myynnissä 8 vkon ikäinen lyhytkarvainen collienarttu. Collie on ihmisrakas ja helppo kouluttaa. Minulla on pennun emä ja tietenkin tuo pentu. Pentu on mikrosirutettu ja madotettu. Vähän olen jo alkanut opettamaan tottelevaisuutta, tietenkin leikin varjolla.

• ilmaiseksi
        auringonkukan kirjoitti:

Hei, todellakin kannattaa tarkasti miettiä rotua. Minulla itselläni on myynnissä 8 vkon ikäinen lyhytkarvainen collienarttu. Collie on ihmisrakas ja helppo kouluttaa. Minulla on pennun emä ja tietenkin tuo pentu. Pentu on mikrosirutettu ja madotettu. Vähän olen jo alkanut opettamaan tottelevaisuutta, tietenkin leikin varjolla.

Koiranpentua ei kannata hankkia tähän joulu/uusivuosi hässäkkään. Stressaantuu sekä pentu että omistajaperhe. Eikä perusteeena ole se, että kun olette nyt lomalla ja olisi aikaa olla pennun kanssa. Mitäs se pentu sitten, kun kaiken tämän hälinän ja hössötyksen jälkeen perhe katoaakin kouluihin ja töihin??? Itse en pitänyt koiranpennun vuoksi päivääkään vapaata (kävin kyllä töistä ruokiksella katsomassa pentua)ja hyvin on mennyt. Eroahdistuksesta ei puhettakaan.

Rauhassa katsotte ja harkitsette, ettekä ota ensimmäistä koiraa, joka vastaan tulee.

• kyllä
        ilmaiseksi kirjoitti:

Koiranpentua ei kannata hankkia tähän joulu/uusivuosi hässäkkään. Stressaantuu sekä pentu että omistajaperhe. Eikä perusteeena ole se, että kun olette nyt lomalla ja olisi aikaa olla pennun kanssa. Mitäs se pentu sitten, kun kaiken tämän hälinän ja hössötyksen jälkeen perhe katoaakin kouluihin ja töihin??? Itse en pitänyt koiranpennun vuoksi päivääkään vapaata (kävin kyllä töistä ruokiksella katsomassa pentua)ja hyvin on mennyt. Eroahdistuksesta ei puhettakaan.

Rauhassa katsotte ja harkitsette, ettekä ota ensimmäistä koiraa, joka vastaan tulee.

Tuo oli hyvä neuvo edelliseltä. Itsekkään en ole pitänyt vapaata pennun vuoksi. Tietenkin kun kyseessä on vielä "vauva" niin tarvitsee ruokintaa tiheämpää kuin aikuinen koira. Ja monella kylläkin joutuu pentu heti olemaan yksin työ/koulupäivän.

• hoitoa

Kun asut rivitalossa, oletko harkinnut mitä se hoitaminen on? Kun avaat etu- tai takaoven niin heti koiran remmi kiinni. Koira ei saa ruveta merkkaamaan naapurien porraspieliä eikä pitämään toisten alueita omana reviirinä. Eikä parkkipaikalla kuseskelemaa autojen lämmitystolppiin ja johtoihin.
      Se riippuu omistajasta miten koira käyttäytyy ja opetus on aloitettava heti alusta lähtien ja jokaisen perheenjäsenen on sitä noudatettaava.
      Jotkut koiranomistajat pitävät koiransa päivällä kiinni ja pimeällä päästetään ruikkimaan mihin sattuu, se on pahinta koiran kouluttamista. Entä sitten kun se ikävissään haukkuu yksinään asunnossa kaiket päivät?

• anni

Kiitos asiallisista vastauksista, on kiva lukea muiden näkökantoja asiaan, koska samalla sitä itse laajentaa ajatusksiaan.
      Kyllä me olemme miettineet koiran ottamista ihan joka kantilta ja olemme päättäneet että jos ja kun sopiva rotu tulee vastaan niin otamme rodusta selvää enemmän ja sitten alamme koiraa etsimään. Eli tarkoitus ei ole ottaa ensimmäistä vastaan tulevaa koiraa!
      Vaikka asummekin rivitalossa niin en näe sen olevan este koiran ottamiselle. Talomme on melkein metsän reunassa, lenkkipolut ovat todella lähellä ja takapihamme on ihan kiitettävän kokoinen ja aidattu.
      Koira ei joutuisi olemaan yksin kovinkaan paljon, koska olen itse ns. kotona töissä, eli siis päivisin kotona.

• koiran kadulla

Pysäytä taluttaja ja tenttaa koiran ominaisuuksia. Yleensä omistajalla on rodusta tarkempaa tietoa ja osaa kertoa tarkemmin. Ja varmasti kertoo ihan mielellään.

Koiranäyttelyt on myös toinen paikka, missä koiria näkee livenä ja pääsee jututtamaan omistajia.

Koska asut rivarissa, suosittelen että otat koiran haukkuherkkyyden huomioon. Pienet rodut yleensä mielletään räksyiksi, mutta eihän se tietty aina pidä paikkaansa. Itselläni on cavaljeeri, eikä hauku juuri koskaan.

Cavaljeeri on muutenkin mainittu helpoksi, jota ensimmäiseksi koiraksi jopa suositellaan.
      Helppo kouluttaa (seurakoiran luonne tekee koirasta miellyttämisenhaluisen), ei liian iso kooltaan, mutta ei mikään hippiäinenkään. Rotu ei milloinkaan ole argessiivinen (rotumääritelmän mukaan) joten sopii lapsiperheeseen. Tämä koira myös pitää lenkkeilystä, mutta toisaalta taas ei vaadi mitään kauheita maratooneja ollakseen tyytyväinen.

Neuvoisin tutustumaan eri rotuihin (cavaljeeriinkin) myös netin kautta. Tässä hyvä osoite:

http://www.koirat.com/koirarodut.phtml

Ja onnea päätöksellenne hankkia koira.
      "Se, joka sanoi, että onnea ei voi ostaa unohti koiranpennut". =:o)

• Kiva koira

Käy jossain kentänkin reunalla katsomassa, minkälaisia koiria siellä liikkuu. Ne kouluttelijat tietävät paljon monistakin roduista ja osaavat neuvoa, ehkä ehdottaakin.

Kiva, että olet innostunut ja kyllä se sopiva rotu sitten löytyy. Älä haksahda mihinkään hetken innostukseen, vaan mieti tarkkaan. Koira voi parhaimillaan elää pitkästi toistakymmentä vuotta.
        Rotuja on niin paljon, että se oma varmasti löytyy ihan jokaiselle.
        Mieti tarkkaan, että lähdetkö hankkimaan koiraa täältä nettikeskustelusta.
        Yleensä sitä omaa joutuu/saa odottaa pitkäänkin. Mutta se odotus on kannattaa.
        Onnea etsintään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162