Tampereen surkea tasojako

tanssiduunari

Olimpa tässä Tampereella bugg-kurssilla. Valitettavasti jouduin huomaamaan, että luulot omasta tanssi tasosta olivat useimmilla korkeammalla kuin varsinainen osaaminen.

Muistaakseni BW-kurssilla oppilaiden jako omiin tasoihin oli rankemmalla kädellä suoritettu ja tällöin myös kurssin anti oli kurssilaisille paremmalla tasolla. Miksi tämä ei sitten toiminut bugg-kurssilla???

No muutama huomiointi: Jopa tasolla 3 oli sekä naisia että miehiä ilman pienintäkään käsitystä veto/työntö ajatuksesta. Jopa 4 tasolla näki pitkiä saatteluita viennissä. Voimakasta niiausta toistuvasti. Pointteja jotka eivät olleet lähelläkään musiikin ykköstä. Suorastaan loikkaavia pitkiä askeleita joilla ei ollut mitään tekemistä musiikin tulkinnan kanssa. Tanssiliikkeen suoranaista seinään pysäyttämistä, vailla aavistustakaan venuvästa ja jouhevasta suunan muuttamisesta.

Mikäli suomessa joskus halutaan saada pokaaleita ruotsi-bugista, on ainakin 3 ja 4 taso palutettava tasolle 1/2 jotta harjoitteet saadaan uppoamaan selkäytimeen.

Huomioitavaa oli myös se, että oppilaat eivät noudattaneet opettajien harjoitteita vaan hiti kun, ilmeisesti pinna katkesi, sähellettiinkin jo aivan omiaan. Herää vain ajatus siitä että tanssijat ovat todellaki kurssilla vain aikaa viettämässä, eivät suinkaan mitään oppimassa. Siis pätemistä kyllä tuntui löytyvän, osaamista ei. Kunnia ja kiitos opettajille ja kurssivetäjille jotaka tällaista kakaralaumaa opettivat! Mutta sääliksi käy kun aakkosista ollaan jyvällä vain ABC ja siihen se sitten loppuukin, tuo kiinnostus.

Siis mistä kurssilainen maksoi ja miten sitten maksunsa hyödynsi on kyllä kaksi eri asiaa. Toivoisin kurssilaisilta muiden kurssilaisten ja opettajien huomioon-ottamista enemmän. Sillä todellakin, jotkut kurssilaiset olivat tulleet paikanpäälle niiden hyvien harjoitteiden takia, eikä todellakaan saatteluiden, hyppäilyjen, ihmeellisten yli-vientejen tai huonosti vietyjen selätyskuvioiden takia.

Kiitoksia niille muutamille kurssilaisille jotak todellakin näyttivät paneutuvan harjoitteisiinsa. Te saitte rahallenne kaikesta eniten vastinetta ja kehititti itseännä tulevina bugg-tanssijoina. Priimusoppilaat TE.

18

3392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono tanssija

      Kirjoittamasi on täyttä asiaa, eikä varmasti vain tuolla kurssilla esiintullut asia. Voi, jos kaikki tunnustaisivat tasonsa ja pysyisivät sillä.

      Olen monesti todistanut vastaavaa tilannetta ja harmitellut sitä, miten jotkut todella hyvät tanssijat joutuvat harjoittelemaan ihan muuta kuin mitä ovat kurssilta tulleet hakemaan. Ei heillä ole yksinkertaisesti mahdollisuutta harjoitella oikeita harjoitteita.

      Mielestäni tämä pitäisi ratkaista ihan omaa laatuaan olevilla kursseilla, jonne aloittelijoilla ei ole mitään asiaa.

    • pökkelökoipi

      Itse en bugg-leirillä ollut. Mutta saman huomannut tanssiseurojen ryhmissä. Yhden kauden jälkeen siirrytään välittömästi alkeista jatkoon, vaikka alkeisryhmässä voisi osaamisensa puolesta käydä useammankin kauden, vaikkapa pelkästään jauhamassa perusaskelta. Sekin monelta kateissa, niin tanssissa kuin tanssissa.

    • Buggia

      Kyllä se erikirjavuus haviattiin niin.

      Hain myös aktiivista paneutumista ja kyllä se ideologia ja ajatus sekä esitetty sanoma löytyi erittäin hyvin kiitos opettajien.

      Tuo tasojako tosiaan myös ihmetytti mutta oli vain revittävä irti itsensä sen jarrutusvaikutuksista esimerkkinä voisi todella kertoa että, hyvin iso osa oli jatko ja konkaritasolla väkeä erilasin taitotasoin ja ajatuksin liikeellä.

      Se parinvaihto ongelmoitti sen sillä ehkä monet parit oli valikoidun parinkanssa tulleet. Käsitys tai ajatus oli varmaankin ollut tanssia saman parin kanssa.

      Vaihtoon meni nyt sitten se oppimis keskittyminen ja tämä tulisi huomioida jotenkin. Aina uusi ihminen ja keskinäiset tasot sekaisin. ?!?!? Ongelma. Itseni anti oli kiitettävä mutta parini olikin paneutuva ja kiitos siitä hälle.

      "kierrossa" oli upeita seuraajia ja voi tehdä opettua mutta iso osa oli hyvin erialailla ajattelevia. Se kaikui ja oli läsnä ja jatkuva muutos vain sekoitti sitä.

      Ymmärrän ja luotan vaihtoon kurseilla mutta asetelmä tulisi olla selkeämäpi taito ja tahto tasoista.

      Tykkäsin opetuksista ja poimin kaikki hedelmät sieltä.

      terkut. heille.

    • Cobenhagen

      Heti aluksi pyydän anteeksi tökeröä kirjoitustaitoani, johunee osaltaan siitä, että nautiskelen tässä samalla glögiä, joka on hieman terästettyä.

      Olen ymmärtänyt, että nämä viestit koskevat leiriä, joka oli Tampereella noin viikko sitten. Uskoisin, että tämä tanssin harjoittelijoiden valitsema tasoryhmä ei missään tapauksessa johdu leirin vetäjistä. He ovat takuulla alan ammattilaisia ja osaavat asiansa, kiitokset heille.

      Olen käynyt useammassa paikassa opettelemassa näitä lajeja ja todennut eri järjestäjillä olevan erilaiset tyylisuunnat ja tasovaatimukset. Jossain opetetaan jatkotason harjoituksia, joita käydään läpi toisissa seuroissa jo alkeissa. Esim. vienti ja seuraaminen vaihtelee hyvin paljon. Henkilöt, jotka tulevat varsinkin ensimmäistä kertaa tällaiselle leirille, eivät välttämättä itse ole osanneet ajatella, että opetuksen taso (hiiik...) on korkeampi kuin mihin heidän oma tasonsa edellyttää ja ilmoittautuvat tietämättään väärään ryhmään.

      Olen kerran itse saanut paikanpäällä arvostusta ns. oman tason harjoittelijoilta ja itteltäni meni vähän viikonloppu pilalle, mutta sou not, lisää treeniä ja homma vielä jossain vaiheessa toimii.

      Nyt toivotan teille kaikille oikein hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta, eläkäähän ihmisiksi tanssin merkeissä. Nyt kossupullolle ;))).

      • Tanssin taikaa

        Oman kokemukseni mukaan tanssileirille osallistujat menevät ehkä liian vaativaan tasoryhmään. Tietenkin tuo lievä sekamelska tasoryhmien nimissä saa päät sekaisin. Tasoryhmätsekkaus on olemasssa, mutta ei siinä lyhyessä ajassa ehditä mitään mullistavaa tehdä.

        Onko porukoilla sitten se käsitys, että kun käy alkeiskurssilla kaksi kertaa, niin siitä sitten voi siirtyä seuraavalle tasolle hetimiten. Eri tanssilajeissa on toki eroja mitä tulee perusaskeleen vaikeuteen. Esimerkkinä vaan vaikka jive tai chacha!

        Lavoilla näkee tanssijoita, joilla on tuo perusaskeleen opettelu jäänyt pahasti kesken, on kiire mennä eri kuvioihin.

        Mielestäni olisi syytä jauhaa alkeiskursseja jonkin verran, ennenkuin siirtyy eteenpäin. Pieneksi ongelmaksi tulee sitten ne tanssikaverit siellä alkeiskurssilla kun itse olisit jo vähän edistynyt.

        Konkaritasolla ollessa on sitten jo vakioparit. Tämmöinen käsitys mulla on. Vaikka puhutaan vapaasta viennistä, niin ei ne konstikkaat kuviot onnistu, ellei niistä olla parin kanssa jotenkin etukäteen sovittu. Ne vaan on niin hankalasti vietävissä.


      • on olemassa
        Tanssin taikaa kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan tanssileirille osallistujat menevät ehkä liian vaativaan tasoryhmään. Tietenkin tuo lievä sekamelska tasoryhmien nimissä saa päät sekaisin. Tasoryhmätsekkaus on olemasssa, mutta ei siinä lyhyessä ajassa ehditä mitään mullistavaa tehdä.

        Onko porukoilla sitten se käsitys, että kun käy alkeiskurssilla kaksi kertaa, niin siitä sitten voi siirtyä seuraavalle tasolle hetimiten. Eri tanssilajeissa on toki eroja mitä tulee perusaskeleen vaikeuteen. Esimerkkinä vaan vaikka jive tai chacha!

        Lavoilla näkee tanssijoita, joilla on tuo perusaskeleen opettelu jäänyt pahasti kesken, on kiire mennä eri kuvioihin.

        Mielestäni olisi syytä jauhaa alkeiskursseja jonkin verran, ennenkuin siirtyy eteenpäin. Pieneksi ongelmaksi tulee sitten ne tanssikaverit siellä alkeiskurssilla kun itse olisit jo vähän edistynyt.

        Konkaritasolla ollessa on sitten jo vakioparit. Tämmöinen käsitys mulla on. Vaikka puhutaan vapaasta viennistä, niin ei ne konstikkaat kuviot onnistu, ellei niistä olla parin kanssa jotenkin etukäteen sovittu. Ne vaan on niin hankalasti vietävissä.

        joka paikassa ympäri elämän.

        Ensinnäkin tuo bugg opettelu. Missä on kerrottu että tuo ruotsalaisten ns. kilpa bugg on ainoa oikea tyyli.
        Jos kurssi on suunnattu lavatanssijoille, niin silloin painopiste pitäisi olla hiukan erilainen kuin kilpavalmennuksessa.
        Muutoinhan pitäisi varmaan kaikki muutkin lajit opettaa esim kilpatanssin kuvioilla ja rytmityksillä.

        Olisiko parempi miettiä mitä kurssilla aiotaan tarjota ja kenelle sekä käytättää kaikki osallistujat tasotsekkauksessa alusta lähtien.

        Nyt nuo kurssitukset on lähinnä rahastussampoja, mihinkä viittaa myös tuo buggin tyylin jatkuva muuntelu.

        Mitä tuohon edellisen kirjoittajan viestiin, niin lavoilla näkee kyllä paljon tanssijoita joilla perusteet ovat pielessä, mutta kun perusteet on hyvin hanskassa, niin sen jälkeen voi sitten rikkoa niitä ja tanssi ei siitä kärsi.
        Samoin vapaassa viennissä jos kunnolla ja selkeästi vie ja toinen seuraa eikä ennakoi, niin vähissäpä on kuviot mistä ei selviäisi. Jos seuraaja sittenkin sotkeentuu askelissaan, niin viejällä jos kaikki hanskassa, niin on helppo vaihtaa kuvio toiseksi, siten ettei katkosta tanssiin tule.

        Kaikki tuo vaatiin molemmilta paljon ja kaikista ei vain tule protanssijoita vaikka kuinka yrittäisi kursseilla ja muilla treeneillä opetella. Siihen vaaditaan lahjojakin.


      • käyttöön
        on olemassa kirjoitti:

        joka paikassa ympäri elämän.

        Ensinnäkin tuo bugg opettelu. Missä on kerrottu että tuo ruotsalaisten ns. kilpa bugg on ainoa oikea tyyli.
        Jos kurssi on suunnattu lavatanssijoille, niin silloin painopiste pitäisi olla hiukan erilainen kuin kilpavalmennuksessa.
        Muutoinhan pitäisi varmaan kaikki muutkin lajit opettaa esim kilpatanssin kuvioilla ja rytmityksillä.

        Olisiko parempi miettiä mitä kurssilla aiotaan tarjota ja kenelle sekä käytättää kaikki osallistujat tasotsekkauksessa alusta lähtien.

        Nyt nuo kurssitukset on lähinnä rahastussampoja, mihinkä viittaa myös tuo buggin tyylin jatkuva muuntelu.

        Mitä tuohon edellisen kirjoittajan viestiin, niin lavoilla näkee kyllä paljon tanssijoita joilla perusteet ovat pielessä, mutta kun perusteet on hyvin hanskassa, niin sen jälkeen voi sitten rikkoa niitä ja tanssi ei siitä kärsi.
        Samoin vapaassa viennissä jos kunnolla ja selkeästi vie ja toinen seuraa eikä ennakoi, niin vähissäpä on kuviot mistä ei selviäisi. Jos seuraaja sittenkin sotkeentuu askelissaan, niin viejällä jos kaikki hanskassa, niin on helppo vaihtaa kuvio toiseksi, siten ettei katkosta tanssiin tule.

        Kaikki tuo vaatiin molemmilta paljon ja kaikista ei vain tule protanssijoita vaikka kuinka yrittäisi kursseilla ja muilla treeneillä opetella. Siihen vaaditaan lahjojakin.

        Pitäisi varmaan luoda tanssitaidon luokitusjärjestelmä lavatanssikursseja varten: kutakin tanssilajia varten (ja jos tyylilajeja on paljon niin kullekin tyylille, esim. vanhakantainen bugg, kilpa-bugg, hiiohoi-bugg jne) arvosteluasteikko. Arvostelussa voidaan vaikka käyttää armeijan arvoasteikkoa. Kun ensimmäisen kerran osallistuu kurssille niin saa kortin ja suoritetun katselmoinnin perusteella määritetään arvo joka sitten merkitään korttiin. Kurssin lopulla katsastetaan uudestaan ja taitotasoa päivitetään jos aihetta. Lisäksi voi olla erilaisia katselmointitilaisuuksia pitkin vuotta joissa taitotasoaan voi käydä arvioittamassa.

        Kurssilainen pitää tätä STT-korttiaan (Sertifioitu TanssiTaito) mukana aina kursseille tullessaan jolloin tasoryhmä on helppo määrittää ja lisäksi uusia tanssilajeja arvosteluineen voidaan näissä tilaisuuksissa katselmoinnin kautta määrittää.

        STT-kortti voidaan myös asettaa nauhan avulla olkavarteen tansseissa jolloin kukin hakutilanteessa voi hakea sopivan tasoista paria itselleen.

        Ja elämä hymyilee!


      • golfinpelaaja
        käyttöön kirjoitti:

        Pitäisi varmaan luoda tanssitaidon luokitusjärjestelmä lavatanssikursseja varten: kutakin tanssilajia varten (ja jos tyylilajeja on paljon niin kullekin tyylille, esim. vanhakantainen bugg, kilpa-bugg, hiiohoi-bugg jne) arvosteluasteikko. Arvostelussa voidaan vaikka käyttää armeijan arvoasteikkoa. Kun ensimmäisen kerran osallistuu kurssille niin saa kortin ja suoritetun katselmoinnin perusteella määritetään arvo joka sitten merkitään korttiin. Kurssin lopulla katsastetaan uudestaan ja taitotasoa päivitetään jos aihetta. Lisäksi voi olla erilaisia katselmointitilaisuuksia pitkin vuotta joissa taitotasoaan voi käydä arvioittamassa.

        Kurssilainen pitää tätä STT-korttiaan (Sertifioitu TanssiTaito) mukana aina kursseille tullessaan jolloin tasoryhmä on helppo määrittää ja lisäksi uusia tanssilajeja arvosteluineen voidaan näissä tilaisuuksissa katselmoinnin kautta määrittää.

        STT-kortti voidaan myös asettaa nauhan avulla olkavarteen tansseissa jolloin kukin hakutilanteessa voi hakea sopivan tasoista paria itselleen.

        Ja elämä hymyilee!

        Minun mielestäni taas lavatansseissa ja miksei myös tanssikilpailuissa voitaisiin ottaa käyttöön samanlainen tasoitusjärjestelmä kuten golfissakin, jossa eritasoiset pelaajat voivat kilpailla täysipainoisesti keskenään.

        Jos esimerkiksi minun bugg-osaamiseni tasoitus on 12,3 ja daamin 38,4, voimme hyvinkin luottavaisesti hakea toisiamme ja nauttia tasapainoisesta tanssista täysillä mennen ja kaikkensa antaen.

        Tämä helpottaisi myös tanssikurssien vaikeuksia, kun erilaisia tasokokeita ei tarvitsisi järjestää.


      • Jerryjeee
        on olemassa kirjoitti:

        joka paikassa ympäri elämän.

        Ensinnäkin tuo bugg opettelu. Missä on kerrottu että tuo ruotsalaisten ns. kilpa bugg on ainoa oikea tyyli.
        Jos kurssi on suunnattu lavatanssijoille, niin silloin painopiste pitäisi olla hiukan erilainen kuin kilpavalmennuksessa.
        Muutoinhan pitäisi varmaan kaikki muutkin lajit opettaa esim kilpatanssin kuvioilla ja rytmityksillä.

        Olisiko parempi miettiä mitä kurssilla aiotaan tarjota ja kenelle sekä käytättää kaikki osallistujat tasotsekkauksessa alusta lähtien.

        Nyt nuo kurssitukset on lähinnä rahastussampoja, mihinkä viittaa myös tuo buggin tyylin jatkuva muuntelu.

        Mitä tuohon edellisen kirjoittajan viestiin, niin lavoilla näkee kyllä paljon tanssijoita joilla perusteet ovat pielessä, mutta kun perusteet on hyvin hanskassa, niin sen jälkeen voi sitten rikkoa niitä ja tanssi ei siitä kärsi.
        Samoin vapaassa viennissä jos kunnolla ja selkeästi vie ja toinen seuraa eikä ennakoi, niin vähissäpä on kuviot mistä ei selviäisi. Jos seuraaja sittenkin sotkeentuu askelissaan, niin viejällä jos kaikki hanskassa, niin on helppo vaihtaa kuvio toiseksi, siten ettei katkosta tanssiin tule.

        Kaikki tuo vaatiin molemmilta paljon ja kaikista ei vain tule protanssijoita vaikka kuinka yrittäisi kursseilla ja muilla treeneillä opetella. Siihen vaaditaan lahjojakin.

        "Ensinnäkin tuo bugg opettelu. Missä on kerrottu että tuo ruotsalaisten ns. kilpa bugg on ainoa oikea tyyli.
        Jos kurssi on suunnattu lavatanssijoille, niin silloin painopiste pitäisi olla hiukan erilainen kuin kilpavalmennuksessa."

        Minua ainakin miellyttää katsella lattialla kepeästi ja tanssillisesti "liitelevä" ruotsalainen tyyli. Verrattuna siihen marssimiseen ja kuviokelluntaan sekä epätahtiseen kahvimyllyn veivaukseen, mitä lavoilla näkee.


      • Raskas veivaaja
        Jerryjeee kirjoitti:

        "Ensinnäkin tuo bugg opettelu. Missä on kerrottu että tuo ruotsalaisten ns. kilpa bugg on ainoa oikea tyyli.
        Jos kurssi on suunnattu lavatanssijoille, niin silloin painopiste pitäisi olla hiukan erilainen kuin kilpavalmennuksessa."

        Minua ainakin miellyttää katsella lattialla kepeästi ja tanssillisesti "liitelevä" ruotsalainen tyyli. Verrattuna siihen marssimiseen ja kuviokelluntaan sekä epätahtiseen kahvimyllyn veivaukseen, mitä lavoilla näkee.

        Nykyinen ruotsalainen tyyli on kaikkea muuta kuin kepeää, tanssillista ja liitelevää. Se vanha kylläkin on ja myös suomessa tanssilavoilla edelleenkin tanssitaan sitä vanhempaa ja kepeämpää tyyliä ja muutama ohjaaja ei edes suostu opettamaan sitä nykyistä ruotsalaista raskasta veivausta. Ruotsissa raskas veivaus alkoi jo siinä vaiheessa 90-luvulla kun bugg-musiikki vapautui lähes täydellisesti ja samoin miehen askellus vapautui myöskin aika täydellisesti.

        Voidaankin sanoa että suomessa tanssitaan nykyisin aitoa alkuperäistä ruotsalaista buggia. Se raskas veivaus tekee suomeenkin tuloaan, kunhan kaikki ohjaajat omaksuvat sen. Yllättävän hyvinkin suomalaiset ovat pystyneet pitämään buggin alkuperäisen kaltaisena vaikka vapaata miehen askellusta täälläkin opetetaan ja myös osin musiikkikin on hiukan vapautunut, mutta ei kuitenkaan samassa mittakaavassa kuin ruotsissa.


    • Jerryjeee

      Olin leirillä mukana jatko- ja konkariryhmän harjoitteita tekemässä. Tanssin välillä parini kanssa, välillä parikierrossa.

      Raportti täällä:
      http://www.tanssi.net/keskustelu/s/211/216473.html#t

      Tasojaon tekemiseksi leirillä on Tasotsekkaus ennen tuntien alkamista, aamupäivällä. Ikävä kyllä näkee, että tähän ei osallistuta. Moni leirille tulija ilmaantui paikalle vasta iltapäivällä, mennen ryhmään, jonka etukäteen oli tasokseen harkinnut.

      Ongelma on ollut samaa leiristä toiseen. Esim. Nurmijärvellä jatkotason bugg-ryhmässä kierrossa tuli pari, jolle en saanut vietyä kerta kaikkiaan mitään, vaikka yritin. En saanut viennin ohjauksiini mitään vastetta. Ilmeisesti daami oli jotkut muutaman tunnin alkeet käynyt ja luullut ja siinä käsityksessä, että mies vie kaiken kuin kahvimyllystä vääntäen.

      JouluBUGGIn jatkoryhmässä jotkut miehet kuulemma valittelivat Janan ja Fredrikin harjoitteista, joissa mies ei vienyt mitään, vaan ohjaili naisen liikettä kämmenillään kevyesti. Keskityttiin buggin tanssillisuuteen. Että "en lavoilla halua kädet tanassa edetä, vaan liikuttaa niitä ja tulkita musiikkia". Sitä "musiikin tulkintaa" kyllä lavoilla näkeekin, kun daamia veivataan käsivarret isossa kaaressa hosuen kuin kahvimyllystä pyörittäisi. Että jos ei noiden harjoitteiden pointti selvinnyt, niin olisiko syytä tarkistaa ryhmätasonsa.

      • Tanssin taikaa

        Joo, minäkin oli Nurmijärvellä viime syksynä. Muistan ihan saman asian, mistä Jerryjeee mainitsi.

        Mikä neuvoksi, kun vastaan tulee lähes tanssitaidoton yksilö?

        Oma aika siinä menee hukkaan, mutta niinhän siitä menee muutenkin puolet harakoille...

        Eihän siinä auta muu kuin mennä vaan sitä perusaskelta ja yrittää hakea yhteistä joustoa.

        Kaveria on samalla rohkaistava. Pitkää naamaa näyttämällä tää maailma ei parane.


      • Jerryjeee
        Tanssin taikaa kirjoitti:

        Joo, minäkin oli Nurmijärvellä viime syksynä. Muistan ihan saman asian, mistä Jerryjeee mainitsi.

        Mikä neuvoksi, kun vastaan tulee lähes tanssitaidoton yksilö?

        Oma aika siinä menee hukkaan, mutta niinhän siitä menee muutenkin puolet harakoille...

        Eihän siinä auta muu kuin mennä vaan sitä perusaskelta ja yrittää hakea yhteistä joustoa.

        Kaveria on samalla rohkaistava. Pitkää naamaa näyttämällä tää maailma ei parane.

        "Kaveria on samalla rohkaistava. Pitkää naamaa näyttämällä tää maailma ei parane."

        Tanssiminen pitäisi olla huomaavaista hommaa, eli pitäisi muistaa, ettei nolaa tai masenna paria. Jos takaraivossa harmittaa, niin aika pian paria vaihdetaan ja tilanne on ohi.

        Jotkut "tasostaan tietoiset" naiset ovat kyllä naamaa sillä norsunveellä pitäneet, eikä sitä liikaa peitelleet. Homma voi mennä joskus hattuun, vaan ehkä heillä on varaa siihen. Sanomattakin selvää, etten lavoilla noihin vilkaisekaan.


      • Tanssin taikaa
        Jerryjeee kirjoitti:

        "Kaveria on samalla rohkaistava. Pitkää naamaa näyttämällä tää maailma ei parane."

        Tanssiminen pitäisi olla huomaavaista hommaa, eli pitäisi muistaa, ettei nolaa tai masenna paria. Jos takaraivossa harmittaa, niin aika pian paria vaihdetaan ja tilanne on ohi.

        Jotkut "tasostaan tietoiset" naiset ovat kyllä naamaa sillä norsunveellä pitäneet, eikä sitä liikaa peitelleet. Homma voi mennä joskus hattuun, vaan ehkä heillä on varaa siihen. Sanomattakin selvää, etten lavoilla noihin vilkaisekaan.

        Joo, sama täällä!

        Se viesti puetaan hyvää tarkoittavaan asuun, huomautellaan jatkuvasti jostain pikku asentovirheestä, milloin käsi on liian ylhäällä tai alhaalla jne... mutta suomeksi sanottuna kyseessä on puhdas v--tuilu!

        Saavat lavoilla häärätä ihan rauhassa keskenään munkin puolesta!

        Kokonaisuuteen suhteutettuna kyseessä on onneksi pienen pieni vähemmistö!


      • Jj.
        Tanssin taikaa kirjoitti:

        Joo, sama täällä!

        Se viesti puetaan hyvää tarkoittavaan asuun, huomautellaan jatkuvasti jostain pikku asentovirheestä, milloin käsi on liian ylhäällä tai alhaalla jne... mutta suomeksi sanottuna kyseessä on puhdas v--tuilu!

        Saavat lavoilla häärätä ihan rauhassa keskenään munkin puolesta!

        Kokonaisuuteen suhteutettuna kyseessä on onneksi pienen pieni vähemmistö!

        Kyllä reeneissä saa palautetta antaa, mutta riippuu vähän tyylistä millä sen antaa.


      • erittäin harkiten
        Jj. kirjoitti:

        Kyllä reeneissä saa palautetta antaa, mutta riippuu vähän tyylistä millä sen antaa.

        Palautteen antaminen harjoituksissa on vaikea taiteenlaji, palautteen antajan pitäisi ehdottomasti tietää haluaako toinen sitä. Mistä sen tietää jos ei ole tuttu?
        Se ok silloin kun "virhe" liittyy juuri sillä hetkellä olevaan aiheeseen, mutta kun joillakin on tapa korjata myös muita asioita ja siinä käy pian niin, että kurssilainen ei voi keskittyä tietyn parin aikan oikein mihinkään kun pitäisi korjata tuota ja tätä. Kaiken lisäksi opettajan sanat menevät sivu korvien kun pari mutisee omiaan.


      • Truepuli
        Jerryjeee kirjoitti:

        "Kaveria on samalla rohkaistava. Pitkää naamaa näyttämällä tää maailma ei parane."

        Tanssiminen pitäisi olla huomaavaista hommaa, eli pitäisi muistaa, ettei nolaa tai masenna paria. Jos takaraivossa harmittaa, niin aika pian paria vaihdetaan ja tilanne on ohi.

        Jotkut "tasostaan tietoiset" naiset ovat kyllä naamaa sillä norsunveellä pitäneet, eikä sitä liikaa peitelleet. Homma voi mennä joskus hattuun, vaan ehkä heillä on varaa siihen. Sanomattakin selvää, etten lavoilla noihin vilkaisekaan.

        Mutta minä ainakin MAKSAN kurssille mennessäni siitä, että opin ITSE jotain muuta, kuin kärsivällisyyttä, opettamisesta saan yleensä itse maksun.
        En minä mene millekään kurssile osallistujaksi senvuoksi, että joku oman tasonsa persiilleen arvioinut saa siitä hyvän mielen, kun minä hänelle hymyilen ja kehuskelen, vaikka menee ihan päin prsttä.
        Jos olen itse arvioinut oman osaamiseni yläkanttin, niin kyllä minulla on munaa vaihtaa alemmalle tasolle ja juuri samasta syystä: osallistujat maksavat omasta oppimisestaan, eivät muiden opettamisesta. Asiahan on silloin tietenkin eri, mikäli on oma pari mukana ja mennään vain oman parin kanssa.


    • tuttuhomma

      Nythän on niin että käytännön tanssielämä on näyttänyt sen mitä näillä tasojaoilla ajetaan takaa.

      Jos olet esim tasolla 2 oleva mies ja daamisi on tasolla 0 tai 1 voit huoleti hakea tätä naista tanssimaan.

      Jos olet tasolla 3 voit hakea tasolla 1 olevaa naista, vaikka tämä olisi 10 vuotta sinua nuorempi, homma pelaa.
      toisin sanoen tanssitasojen aste-erot toimivat kuin golfin tasoituspisteet. Mitä vanhempi olet, sitä korkeampi bugg-taso tulee olla jos haluat nuoria miukkuja tanssitella.

      Eli tasolla 5 voit olla jo eläkeissä niin voit tanssittaa parikymppisiä tytteleit ja homma pelaa.

      Ehkä siksi siellä tampereen leirillä ei tasojako toiminut. Vanhoilla tanssipapoilla on liian kova paine päästä ylempiin tasoryhmiin ja viitekehyksiin.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe