Yliminä.

Tiedostatko yliminäsi?

23

768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häh?

      En ymmärrä.

      • mä en jaksa, saati oikein edes osaa sitä itse omin sanoin selittää.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Yliminä

        Superego eli yliminä on psykoanalyysi-teorian mukaan yksi ihmisen mielen kolmesta kerroksesta.

        Persoonallisuuden kolmas rakenne superego (yliminä) muotoutuu lapsen oppiessa kasvattajiltaan, millainen toiminta on hyväksyttävää. Lapsi siis sisäistää lähiympäristön normit. Superegon muodostumiseen ja lujittumiseen vaikuttavat lapsen myöhemmätkin kokemukset, vaikkapa kouluajan samaistumiset auktoriteetteihin


      • Häh?
        relaxed_eyes kirjoitti:

        mä en jaksa, saati oikein edes osaa sitä itse omin sanoin selittää.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Yliminä

        Superego eli yliminä on psykoanalyysi-teorian mukaan yksi ihmisen mielen kolmesta kerroksesta.

        Persoonallisuuden kolmas rakenne superego (yliminä) muotoutuu lapsen oppiessa kasvattajiltaan, millainen toiminta on hyväksyttävää. Lapsi siis sisäistää lähiympäristön normit. Superegon muodostumiseen ja lujittumiseen vaikuttavat lapsen myöhemmätkin kokemukset, vaikkapa kouluajan samaistumiset auktoriteetteihin

        edelleenkään. Saako minkäänlaista selitystä?


      • Häh? kirjoitti:

        edelleenkään. Saako minkäänlaista selitystä?

        ni yliminä on osaksi empatiakykyä ja oikeuntajuakin. Tajusitko nyt mitään?


      • Häh?
        relaxed_eyes kirjoitti:

        ni yliminä on osaksi empatiakykyä ja oikeuntajuakin. Tajusitko nyt mitään?

        Puhu suomea.


      • Häh? kirjoitti:

        Puhu suomea.

        emmä vissiin osaa. No yliminä määrää ne teot mitkä on hyviä ja mitkä pahoja, sekä toimintasi mielestäsi hyvän ja pahan välillä. Noin esimerkiksi.

        Se yliminä on vähä niinku omatunto.


    • sigmundjung

      taas salaa lukenu wikipediaa..;-)

      • mut silti jäin näköjään heti kiinni.


    • pohjalaisella

      voi olla mitään minää ylittävää?

      hyvä minä

      • excellentxx

        hyvä huomio.


    • en tiedä

      hevonpaskaa, etkä tiedä sinäkään.

      Maalaisjärki kuitenkin sanoo, että henkiset asiat, joissa on etuliite yli- tai ali-, eivät voi olla sellaisia joita voisi tiedostaa.

      • mut yliminän voi kuitenkin erottaa ja tiedostaa sen olemassaolon. Sehän kuitenkin myös empatiakykyä ja oikeudentajua.

        Et noinniinku oikein itsekeskeinen ihminen on käytännössä kolmevuotiaan tasolla.


      • liian
        relaxed_eyes kirjoitti:

        mut yliminän voi kuitenkin erottaa ja tiedostaa sen olemassaolon. Sehän kuitenkin myös empatiakykyä ja oikeudentajua.

        Et noinniinku oikein itsekeskeinen ihminen on käytännössä kolmevuotiaan tasolla.

        hienoja sanoja mulle.

        En tiedä tasoani, enkä uskalla alkaa sitä selvittämään. Sillälailla.


    • ldhegi

      Toiselta nimeltä voitaisi puhua itsetunnosta.
      Ali kehittynyt itsetunti, yli kehittynyt itsetunto :)
      Jotku tunnistaa herkemmin itstuntonsa vahvuuden.Mitä taas musta ei ole _yli-ihmisiä_ :)

    • zisel

      yli-ihQ :P

    • Joopajooooooo

      Ortodoksisen psykoanalyysin mukaan ylivoimaisesti suurin osa minästä(id, ego, superego) on tiedostamatonta, joten myös yliminä lienee ainakin osittain tiedostamaton.

      Yliminä on katsottu olevan ikäänkuin villihevosia(vietit) suitseva ankara ohjaaja. Muodostunut sosialisaatiossa kulttuurin tavoista ja normeista.

      ps. onks amiksessakin jo psykologian kursseja??

      • genli

        Se tosiaan hallitsee viettejä.
        Mielenrakenteeseen kuuluvat viettipohja, yliminä ja minä :)
        Musta päästään helpommalla, jos puhutaan terveen itsetunnon kehityksestä, minkä pohjalla on tietenki tää yliminä.Yliminä kontrolloi viettejä ympäristöstä tehtyjen sekä opittujen sekä hyväksi havaittujen mielikuvien kautta.
        Siten siis rakentuu käsitys myöskin oikeasta ja väärästä, syyllisyydentunnosta, oikeudentajusta, itsetunnosta. :)
        Havaitse, koe, paina mieleen, omaksu, opi.


      • joka erottaa
        genli kirjoitti:

        Se tosiaan hallitsee viettejä.
        Mielenrakenteeseen kuuluvat viettipohja, yliminä ja minä :)
        Musta päästään helpommalla, jos puhutaan terveen itsetunnon kehityksestä, minkä pohjalla on tietenki tää yliminä.Yliminä kontrolloi viettejä ympäristöstä tehtyjen sekä opittujen sekä hyväksi havaittujen mielikuvien kautta.
        Siten siis rakentuu käsitys myöskin oikeasta ja väärästä, syyllisyydentunnosta, oikeudentajusta, itsetunnosta. :)
        Havaitse, koe, paina mieleen, omaksu, opi.

        oman oikeudentajunsa, pysty myös tiedostamaan yliminänsä. 6-vuotiaalla perheessämme ottaa egosentrisyys usein vieläkin vallan, ja paineita vanhemmalle asettaa kasvatuksen ja ympäristön vaikutus yliminän kehittymiseen.


      • lkioth
        joka erottaa kirjoitti:

        oman oikeudentajunsa, pysty myös tiedostamaan yliminänsä. 6-vuotiaalla perheessämme ottaa egosentrisyys usein vieläkin vallan, ja paineita vanhemmalle asettaa kasvatuksen ja ympäristön vaikutus yliminän kehittymiseen.

        Yliminän osana mielenrakennetta, koska siihen sisältyy ihmisen tiedostamat ja tiedostamattomat osa-alueet :)Tiedostetut osa-alueet pystyy hahmottamaan osana yliminä syntyisyyttä.Mistä mikin jne. Syy-seuraus-suhde..
        Mut sitte pitäs taaski muistaa, että kaikkea ihminen ei tidosta, ei edes oman mielen liikkeistä.Kun tunnistaa mistä yliminä rakentuu, tunnistaa sen olemassaoloa:)
        Näin ite ajattelisin tuosta yliminästä


    • ... sen kuspään uhri

      - Id ja komppaajansa ego kans.

    • erottaa ne asiat

      jotka ovat tahdonvoimalla hallittavissa. Koska yliminän kehittymiseen liittyy voimakkaasti hyvän ja pahan erottaminen, eli oikeudentaju, uskon, että sen tiedostaminen on normaalille aikuiselle ihmiselle hyvin helppoa. Harva vaan tietää, että kyseessä on yliminä.

      • rusalkaa

        Väitän, että juuri tavis ei todellakaan erota mikä on yliminä saatikka havaitse tiedostamattomia itseään hallitsevia osia.


    • Mangusti.

      Sitä vastaan on saanut taistella jonkin verran tai ainakin todeta sen käyttökelvottomuuden omassa elämässä. Jos elää muiden mukaan, oli se sitten vanhemmat tai vaikka naapurit, niin jää oma elämä elämättä. Maksu yliminän vallasta pois pääsemiseksi voi olla kylläkin melkoinen, ihminenhän on sosiaalinen eläin. Mutta toisaalta rehellinen elämä on paljon antoisampaa kaikin tavoin.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1057
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      940
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      297
      755
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe