En tiedä oikeastaan itsekkään miksi kirjoitan juuri tänne, mutta on meitä toisenlaisiakin vanhempia vaikeiden asioiden edessä.
Olen 25 vuotias kahden lapsen onnellinen äiti. Asun omassa kodissa, käyn töissä ja muutenkin elämä on tasaista ja turvattua. Erosin aviomiehestäni noin puolitoista vuotta sitten kun selvisi että hänelle ei riitäkkään vain yksi nainen. Sen jälkeen vähitellen sain elämäni taas raiteilleen ja uusiin uomiin.Kunnes tapahtui se odottamaton. Huomasin syyskuussa olevani raskaana. Silloinen miesystäväni teki hyvin selväksi että abortti on ainoa ratkaisu hänen mielestään. Mutta se soti kaikkea sitä vastaan mihin minä itse uskoin. Jätin kyseisen miehen koska en uskonut hänen olevan niin piittaamaton minun tunteistani. Kun hän kysyi miten se abortti sanoin vain että hoidin asian. Todellisuudessa laskettuaikani lähestyy ja on aika ruveta laittamaan asioita kuntoon. Minusta ei ole enää yhtä lasta kasvattamaan.Minulla on kaksi maailman ihaninta taaperoa joita ilman en voisi kuvitella eläväni, mutta tämä kolmas ei ole minun. Minä annan sille elämän. Annan sille mahdollisuuden menestyä ja iloita, vanhempien kanssa ketkä sitä rakastaa. Isän ja äidin. Tiedän tehneeni väärin entistä kumppaniani kohtaan, mutta minä en usko aborttiin. Minun mielestäni se on murha siinä missä muukin veriteko. Ja mielestäni olen siinä määrin vahva ihminen että anna tälle lapselle elämän ja teen samalla kaksi aikuista ihmistä uskomattoman onnelliseksi, kun he saavat sen kauan kaivatun, oman ja rakastetun vauvan.
Nyt pitäisi aloittaa tuo viranomaisiin yhteydenotto, kun en tiedä edes mistä aloittaa. Mutta jos joku tietää miten pitäisi tätä vyyhtiä ruveta purkamaan niin kaikki kommentit on tervetulleita. Tiedän että asiasta on varmasti monia mielipiteitä, mutta me kaikki elämme tavallaan ja teemme omat virheemme. Ehkä juuri sinä olet pitkään toivonut omaa lasta sitä saavuttamatta, minä olen yksi niistä ihmisistä mikä tekee sen mahdolliseksi. Joten älkää tuomitko meitä siitä että tahdomme antaa toisille perheen ja elämän.
Adoptioon annon "helppo" päätös
43
2964
Vastaukset
- brovo :-)
ei ole biologisen äidin tekstiä..en usko :-)
- Miksi näin??
Jos alkuperäinen kirjoitus oli provo, niin olkoon. Jos se oli totta niin se oli sievä kirjoitus pienen ihmisen alusta.
Myös sillä on syynsä että sinä kirjoitat tänne alkuperäisen kirjoituksen olleen provo. Mitkä ovat sinun syyt?
Minusta adoptio on toimiva ratkaisu jos lapsen adoptioon antava äiti on yhtä hyvin perillä omista ajatuksistaan ja haluistaan kuin alkuperäisen kirjoituksen kirjoittanut. Lapsi saa oman perheen niiden luona jotka ovat valmiit sitoutumaan häneen loppuelämäkseen. Eikö jokainen äiti toivo että hänen lapsensa saa kasvaa niin?
Ja turhan moni lapsensa kasvaa ilman omaa kotia jossa on rakastavat ja huolehtivat vanhemmat.
Toivottavasti ensi vuosi tuo mahdollisimman monelle / kaikilla lapsille kodin jossa heidän on hyvä olla ja kasvaa, oli se koti sitten biologinen tai adoption kautta rakkaudella syntynyt! - niin hän voi hakea
Miksi näin?? kirjoitti:
Jos alkuperäinen kirjoitus oli provo, niin olkoon. Jos se oli totta niin se oli sievä kirjoitus pienen ihmisen alusta.
Myös sillä on syynsä että sinä kirjoitat tänne alkuperäisen kirjoituksen olleen provo. Mitkä ovat sinun syyt?
Minusta adoptio on toimiva ratkaisu jos lapsen adoptioon antava äiti on yhtä hyvin perillä omista ajatuksistaan ja haluistaan kuin alkuperäisen kirjoituksen kirjoittanut. Lapsi saa oman perheen niiden luona jotka ovat valmiit sitoutumaan häneen loppuelämäkseen. Eikö jokainen äiti toivo että hänen lapsensa saa kasvaa niin?
Ja turhan moni lapsensa kasvaa ilman omaa kotia jossa on rakastavat ja huolehtivat vanhemmat.
Toivottavasti ensi vuosi tuo mahdollisimman monelle / kaikilla lapsille kodin jossa heidän on hyvä olla ja kasvaa, oli se koti sitten biologinen tai adoption kautta rakkaudella syntynyt!ja saada yksinhuoltajuuden, niin ap menettää aviolapsensakin. Äiti, joka antaa oman lapsensa pois, ei ole sopiva äidiksi! (Mikäli aloituskirjoitus ei sitten ole provo, kuten epäilen.)
- Älä parjaa..
niin hän voi hakea kirjoitti:
ja saada yksinhuoltajuuden, niin ap menettää aviolapsensakin. Äiti, joka antaa oman lapsensa pois, ei ole sopiva äidiksi! (Mikäli aloituskirjoitus ei sitten ole provo, kuten epäilen.)
Jos äiti ajattelee oman lapsensa parasta ja siksi antaa lapsen pois, niin mitä pahaa siinä?
Ei kaikkia lapsia tarvitse abortoida, kyllä pienelläkin lapsella on oikeus elämään.
Ei adoptio ole huono vaihtoehto. Lapsi annetaan pois rakkaudesta. Tässä tapauksessa äiti voi huolehtia paremmin muista lapsista, ei yksinhuoltajakaan voi kaikkeen revetä.
Minä ainakin arvostan naista joka ajattelee lapsensa parasta, haluaa antaa lapselle elämän kahden vanhemman kanssa, minusta sitä ei voi tehdä muuta kuin rakkaudesta. Kuinka tärkeä lapsi onkaan naiselle? Ei ole ihan sama mitkä lähtökohdat lapsi saa elämälleen, harmi kun kaikki eivät sitä ymmärrä. - eivät ajattele näin
Älä parjaa.. kirjoitti:
Jos äiti ajattelee oman lapsensa parasta ja siksi antaa lapsen pois, niin mitä pahaa siinä?
Ei kaikkia lapsia tarvitse abortoida, kyllä pienelläkin lapsella on oikeus elämään.
Ei adoptio ole huono vaihtoehto. Lapsi annetaan pois rakkaudesta. Tässä tapauksessa äiti voi huolehtia paremmin muista lapsista, ei yksinhuoltajakaan voi kaikkeen revetä.
Minä ainakin arvostan naista joka ajattelee lapsensa parasta, haluaa antaa lapselle elämän kahden vanhemman kanssa, minusta sitä ei voi tehdä muuta kuin rakkaudesta. Kuinka tärkeä lapsi onkaan naiselle? Ei ole ihan sama mitkä lähtökohdat lapsi saa elämälleen, harmi kun kaikki eivät sitä ymmärrä.Adoptioon antaminen on osoitus puuttuvasta äidinrakkaudesta. Oikea äiti rakastaa kaikkia lapsiaan yhtäläisesti. Kun ap:lla ei kerran ole mitään hätätilannetta, niin ainoa syy adoptioon antoon on se, ettei hän tunne kykenevänsä rakastamaan lastaan. Jos äiti tunnustaa tämän yhden lapsensa kohdalla, niin sama tilanne ei ole kaukana muittenkaan lasten kanssa.
Tämän tähden uskon, että jos tilanne on tosi, ap:n ex-miehellä on erittäin hyvät mahdollisuudet saada myöhemmin lastensa yksinhuolto itselleen, koska äitihän on tunnustanut olevansa kykenemätön ja huono äiti antamalla nuorimmaisensa adoptioon. Ap:n vanhemmat lapset ovat avioliitossa syntyneitä, joten heidän isällään on täsmälleen samat oikeudet lapsiinsa kuin äidilläkin.
Jos olisin sosiaaliviranomainen kannattaisin ap:n lasten huollon siirtämistä isälle. Nainen joka pian avioeronsa jälkeen hankkiutuu aviottomasti raskaaksi, vaikka hänellä on pieniä lapsia huolettavanaan, ei minusta ole kunnollinen.
Adoptio tai sitä edeltänyt hylkääminen jättää aina syvät jälkensä lapseen. Adoptoikaa orpoja kehitysmaista, älkääkä houkutelko suomalaista äitiä luopumaan lapsestaan.
Uskon kuitenkin, että ap:n kirjoitus on provo eli tilanne on keksitty ja kirjoituksen tarkoitus on vain herättää keskustelua palstalla. Toivottavasti näin on. - mameli
Älä parjaa.. kirjoitti:
Minä ainakin arvostan naista joka ajattelee lapsensa parasta, haluaa antaa lapselle elämän kahden vanhemman kanssa, minusta sitä ei voi tehdä muuta kuin rakkaudesta. Kuinka tärkeä lapsi onkaan naiselle? Ei ole ihan sama mitkä lähtökohdat lapsi saa elämälleen, harmi kun kaikki eivät sitä ymmärrä.tiesin että asia jakaa mielipiteitä hyvinkin paljon ja heti ensimmäisenä tahdon tehdä kaikille selväksi että tämä on minun elämää ei mitään ilta satua. Kiitos kaikille vastanneille, oli se mitä tahansa se on tervetullutta. mutta tahdon tehdä nyt muutaman asian selväksi. lapsen isä EI huolehtisi vauvasta vaikka saisi siitä tietää. hän ei kykenisi siihen ei työnsä takia ja ennen kaikkea koska on itse sanonut ettei ole valmis isäksi. minä tiedän että tein väärin, mutta edelleen taistelin jollekkin elämän. eilen otin itseäni niskasta kiinni ja kohta alkaa adoptioneuvonta. ihana oli puhua jonkun kanssa joka ymmärtää, ei tuomitse. minä annan lapselle parhaan mahd. elinympäristön sillä kun annan sen pois. ja samalla annan omille lapsille tasapainoisen ja onnellisen äidin. ja se on jokaisen lapsen oikeus.
- Jaksamista
mameli kirjoitti:
tiesin että asia jakaa mielipiteitä hyvinkin paljon ja heti ensimmäisenä tahdon tehdä kaikille selväksi että tämä on minun elämää ei mitään ilta satua. Kiitos kaikille vastanneille, oli se mitä tahansa se on tervetullutta. mutta tahdon tehdä nyt muutaman asian selväksi. lapsen isä EI huolehtisi vauvasta vaikka saisi siitä tietää. hän ei kykenisi siihen ei työnsä takia ja ennen kaikkea koska on itse sanonut ettei ole valmis isäksi. minä tiedän että tein väärin, mutta edelleen taistelin jollekkin elämän. eilen otin itseäni niskasta kiinni ja kohta alkaa adoptioneuvonta. ihana oli puhua jonkun kanssa joka ymmärtää, ei tuomitse. minä annan lapselle parhaan mahd. elinympäristön sillä kun annan sen pois. ja samalla annan omille lapsille tasapainoisen ja onnellisen äidin. ja se on jokaisen lapsen oikeus.
Minun mielestä teet oikein.
Kaksi lasta jotka ovat täyssisaruksia saa elää sinun kanssasi, toivon sinulle voimia jaksaa heidän kanssaan! (Olen itse kasvanut yksinhuoltajan perheessä, meitä oli kaksi ja se oli välillä hyvin vaikeaa, joten tiedän jotain tilanteestasi. Kolmannella lapsellasi on eri isä, joka ei hänestä välitä, miten hän olisi sen ymmärtänyt? Kun toisilla lapsilla taas olisi isä jolla on ilmeisesti jonkinlainen suhde heihin.)
Puhukaa neuvonnassa kaikki asiat läpi, adoptioneuvonta on etuoikeus, jossa voi puhua myös siitä ajasta kun lapsi on isompi, mitä toivot silloin: valokuvan, kirjeen tai et mitään.
Lapselle ei voi antaa suurempaa lahjaa kuin elämän, minun äitini aikoi abortoida minut ja monesti katui kun ei sitä tehnyt, mutta minä olen onnellinen elämästäsi vaikka se alussa oli hyvin köyhää, hankalaa ja rankkaa. Toki toivoin että minut olisi adoptoitu pienenä jollekin perheelle. Mutta elämä ei aina mene niin kuin toivoo.
Sinä teet ratkaisusi sinun tilanteessa, sinun lähtökohdista ja siksi minusta kukaan ei voi arvioida oikein sinun tilannetta ja muiden mielipiteille ei kannata antaa suurta arvoa.
Jaksamista ja parempaa uutta vuotta sinulle toivoen: yksi joka ymmärtää. - siitä, että
mameli kirjoitti:
tiesin että asia jakaa mielipiteitä hyvinkin paljon ja heti ensimmäisenä tahdon tehdä kaikille selväksi että tämä on minun elämää ei mitään ilta satua. Kiitos kaikille vastanneille, oli se mitä tahansa se on tervetullutta. mutta tahdon tehdä nyt muutaman asian selväksi. lapsen isä EI huolehtisi vauvasta vaikka saisi siitä tietää. hän ei kykenisi siihen ei työnsä takia ja ennen kaikkea koska on itse sanonut ettei ole valmis isäksi. minä tiedän että tein väärin, mutta edelleen taistelin jollekkin elämän. eilen otin itseäni niskasta kiinni ja kohta alkaa adoptioneuvonta. ihana oli puhua jonkun kanssa joka ymmärtää, ei tuomitse. minä annan lapselle parhaan mahd. elinympäristön sillä kun annan sen pois. ja samalla annan omille lapsille tasapainoisen ja onnellisen äidin. ja se on jokaisen lapsen oikeus.
saatat tuolla tempullasi menettää nyt huollossasi olevat vanhemmat lapsesi. Jos vanhempien lastesi isä saa tietää tapauksesta, niin hän voi vaatia lapsenne yksinhuoltoonsa. Minusta on todella järkyttävää ja kauheata, että haluat antaa lapsesi adoptioon, kun ei mitään hätätilannetta ole. Se tulee leimaamaan sinut kaikkien ihmisten silmissä huonoksi äidiksi. Saat sosiaaliviranomaiset niskaasi ja joudut vielä lastensuojeluasiakkaaksi. Onko kivaa sitten olla kyttäyksen kohteena?
Harkitse nyt vielä tuota adoptioasiaa. Mahdollisuus antaa lapsensa adoptioon on tarkoitettu niille naisille, jotka ovat liian nuoria, sairaita, alkoholisoituneita tms. Pelkkä lapsen aviottomuus ei ei ole riittävä syy antaa lasta adoptioon.
Adoptioon antaminen on todella poikkavaa käytöstä. Meidän yhteiskunnassamme ne, jotka synnyttävät lapsen, pitävät sen yleensä itse. - keksit
siitä, että kirjoitti:
saatat tuolla tempullasi menettää nyt huollossasi olevat vanhemmat lapsesi. Jos vanhempien lastesi isä saa tietää tapauksesta, niin hän voi vaatia lapsenne yksinhuoltoonsa. Minusta on todella järkyttävää ja kauheata, että haluat antaa lapsesi adoptioon, kun ei mitään hätätilannetta ole. Se tulee leimaamaan sinut kaikkien ihmisten silmissä huonoksi äidiksi. Saat sosiaaliviranomaiset niskaasi ja joudut vielä lastensuojeluasiakkaaksi. Onko kivaa sitten olla kyttäyksen kohteena?
Harkitse nyt vielä tuota adoptioasiaa. Mahdollisuus antaa lapsensa adoptioon on tarkoitettu niille naisille, jotka ovat liian nuoria, sairaita, alkoholisoituneita tms. Pelkkä lapsen aviottomuus ei ei ole riittävä syy antaa lasta adoptioon.
Adoptioon antaminen on todella poikkavaa käytöstä. Meidän yhteiskunnassamme ne, jotka synnyttävät lapsen, pitävät sen yleensä itse.tuon lastensuojeluasiakkaaksi joutumisen? Sitähän tuo Mameli on yrittänyt selittää, että haluaa antaa syntyvän lapsensa adoptioon, jotta pystyisi takaamaan jo oleville lapsilleen mahdollisimman hyvät olot ja että tarvetta lastensuojelun asiakkuuteen syntyisi. Ei se, että äiti ajattelee lapsensa parasta ja tunnistaa omat voimavaransa, todellakaan johda vanhempien lasten huostaanottoon.
Et mysökään voi yleistää omia näkemyksiäsi siitä, että lapsen adoptioon antaminen tekisi äidistä huonon. Aika järkyttävää lukea tuollaista tekstiä leimaamisesta ja muka poikkeavasta käytöksestä. Abortti on hyväksyttävää, mutta jos tappamisen sijaan haluaa antaa lapselleen elämän ja sellaiset vanhemmat, jotka haluavat ja pystyvät lapsesta huolehtimaan, niin sekö olisi tuomittavaa. Kattia kanssa!
Mamelille voimia! On meitäkin, jotka pitävät elämää ja elämän antamista suurena lahjana, ja kunnioittavat tekoasi! - totta!!
keksit kirjoitti:
tuon lastensuojeluasiakkaaksi joutumisen? Sitähän tuo Mameli on yrittänyt selittää, että haluaa antaa syntyvän lapsensa adoptioon, jotta pystyisi takaamaan jo oleville lapsilleen mahdollisimman hyvät olot ja että tarvetta lastensuojelun asiakkuuteen syntyisi. Ei se, että äiti ajattelee lapsensa parasta ja tunnistaa omat voimavaransa, todellakaan johda vanhempien lasten huostaanottoon.
Et mysökään voi yleistää omia näkemyksiäsi siitä, että lapsen adoptioon antaminen tekisi äidistä huonon. Aika järkyttävää lukea tuollaista tekstiä leimaamisesta ja muka poikkeavasta käytöksestä. Abortti on hyväksyttävää, mutta jos tappamisen sijaan haluaa antaa lapselleen elämän ja sellaiset vanhemmat, jotka haluavat ja pystyvät lapsesta huolehtimaan, niin sekö olisi tuomittavaa. Kattia kanssa!
Mamelille voimia! On meitäkin, jotka pitävät elämää ja elämän antamista suurena lahjana, ja kunnioittavat tekoasi!Tässä tilanteessa ei ole näiden tietojen mukaan mitään, mikä johtaisi yhdenkään lapsen huostaanottoon. Äidillä ei ole päihde- eikä mielenterveysongelmia, mitkä ovat yleensä syynä huostaanottoon, lapsia ei pahoinpidellä ja heistä välitetään ja pidetään huolta, vaikka yksinhuoltajana varmasti onkin rankkaa. Yhden lapsen antaminen adoptioon, vaikka syy olisi mikä tahansa, ei johda mihinkään toimiin muiden lasten osalta. On näitä tapahtunut ennenkin.
- eihän kukaan ole
totta!! kirjoitti:
Tässä tilanteessa ei ole näiden tietojen mukaan mitään, mikä johtaisi yhdenkään lapsen huostaanottoon. Äidillä ei ole päihde- eikä mielenterveysongelmia, mitkä ovat yleensä syynä huostaanottoon, lapsia ei pahoinpidellä ja heistä välitetään ja pidetään huolta, vaikka yksinhuoltajana varmasti onkin rankkaa. Yhden lapsen antaminen adoptioon, vaikka syy olisi mikä tahansa, ei johda mihinkään toimiin muiden lasten osalta. On näitä tapahtunut ennenkin.
puhunut huostaanotosta, vaan valvonnan kohteeksi joutumisesta. Pienmmästäkin syystä voi joutua lastensuojeluviranomaisten valvontaan, sillä tässähän nyt on totisesti syytä siihen!
Miten ap aikoo selittää lapsilleen nuorimman lapsensa pois antamisen? Antamalla pois nuorimman lapsensa, hän aiheuttaa ikuisen turvattomuuden tunteen vanhemmille lapsilleen. Sillä, se joka antaa pois yhden omista lapsistaan, luopuu helposti muistakin. - jouluyö
mameli kirjoitti:
sinulle päätöksessäsi.ja olen edelleen valmis siihen mitä aikaisemmassa kirjoitin.
hyvää uutta vuotta sinulle ja perheellesi - Seuraaja.
eihän kukaan ole kirjoitti:
puhunut huostaanotosta, vaan valvonnan kohteeksi joutumisesta. Pienmmästäkin syystä voi joutua lastensuojeluviranomaisten valvontaan, sillä tässähän nyt on totisesti syytä siihen!
Miten ap aikoo selittää lapsilleen nuorimman lapsensa pois antamisen? Antamalla pois nuorimman lapsensa, hän aiheuttaa ikuisen turvattomuuden tunteen vanhemmille lapsilleen. Sillä, se joka antaa pois yhden omista lapsistaan, luopuu helposti muistakin.Jos joku tekee vaikka yhden lapsen ja abortoi toisen, niin tarkoittaako se sitten että nainen haluaa lopettaa ensimmäisenkin lapsen elämän?
Etkö voi ymmärtää että joku ihminen tänä päivänä ihan oikeasti pystyy ajattelemaan oman lapsensa / lapsiensa parasta?!
Pienimmästäkin syystä voi joutua valvonnan kohteeksi, mutta tuntuu että siihen ei joudu ne joiden kuuluisi: liian monessa perheessä työ on ykkönen, liian monessa perheessä aukaistaan viikonloppuisin alkoholia sisältävä pullo, liian monessa perheessä lapset ei saa tarpeeksi lämmintä ruokaa päivittäin, ruoan terveellisyydestä puhumattakaan, liian monessa perheessä ei huolehdita lapsen fyysisen läheisyyden kaipuun täyttämisestä, liian monessa perheessä ei huolehdita lapsen nukkumarytmeistä, liian monia lapsia laiminlyödään sanoin, teoin ja liian moni lapsi ei saa hänelle kuuluvaa rakkaudella annettua kasvatusta.
Liian moni katkeroituu ja kirjoittaa jonninjoutavia yleisille keskustelupalstoille ja jättää oikeat asiat huomioimatta. Liian moni yrittää aihuettaa pahaa mieltä sellaisille jotka oikeasti ajattelevat oman lapsensa parasta.
Ei ole arvokkaampaa lahjaa kuin elämä, ja jos äiti kokee että ei voi itse olla sitä jakamassa mutta silti haluaa tuon lahjan antaa, on hän kunnioituksen arvoinen!
Minusta on paljon huolestuttavampaa lukea lehdistä miten pienen ihmisen elämä on päättynyt kun äiti ei jaksa tai lukea miten haetaan lisää sijaisperheitä rahan avulla huostaanotetuille lapsille. Minusta jokainen lapsi ansaitsee ihan ikioman perheen ja jos se perhe ei muodostu biologian avulla niin toinen pysyvä perhevaihtoehto on adoptio. - sosiaaliviranomaiset saa
Seuraaja. kirjoitti:
Jos joku tekee vaikka yhden lapsen ja abortoi toisen, niin tarkoittaako se sitten että nainen haluaa lopettaa ensimmäisenkin lapsen elämän?
Etkö voi ymmärtää että joku ihminen tänä päivänä ihan oikeasti pystyy ajattelemaan oman lapsensa / lapsiensa parasta?!
Pienimmästäkin syystä voi joutua valvonnan kohteeksi, mutta tuntuu että siihen ei joudu ne joiden kuuluisi: liian monessa perheessä työ on ykkönen, liian monessa perheessä aukaistaan viikonloppuisin alkoholia sisältävä pullo, liian monessa perheessä lapset ei saa tarpeeksi lämmintä ruokaa päivittäin, ruoan terveellisyydestä puhumattakaan, liian monessa perheessä ei huolehdita lapsen fyysisen läheisyyden kaipuun täyttämisestä, liian monessa perheessä ei huolehdita lapsen nukkumarytmeistä, liian monia lapsia laiminlyödään sanoin, teoin ja liian moni lapsi ei saa hänelle kuuluvaa rakkaudella annettua kasvatusta.
Liian moni katkeroituu ja kirjoittaa jonninjoutavia yleisille keskustelupalstoille ja jättää oikeat asiat huomioimatta. Liian moni yrittää aihuettaa pahaa mieltä sellaisille jotka oikeasti ajattelevat oman lapsensa parasta.
Ei ole arvokkaampaa lahjaa kuin elämä, ja jos äiti kokee että ei voi itse olla sitä jakamassa mutta silti haluaa tuon lahjan antaa, on hän kunnioituksen arvoinen!
Minusta on paljon huolestuttavampaa lukea lehdistä miten pienen ihmisen elämä on päättynyt kun äiti ei jaksa tai lukea miten haetaan lisää sijaisperheitä rahan avulla huostaanotetuille lapsille. Minusta jokainen lapsi ansaitsee ihan ikioman perheen ja jos se perhe ei muodostu biologian avulla niin toinen pysyvä perhevaihtoehto on adoptio.tietoonsa. Sairaaloilla on vaitiolovelvollisuus. Adoptioon antaminen on taas paljon leimaavampi ja julkisempi juttu. Ap:n olisi hyvä ajatella etukäteen tätäkin puolta asiasta.
Yleensä naiselle on paljon helpompi tehdä abortti kuin antaa synnyttämänsä lapsi pois. Itse asiassa ajattelen, että nainen, joka antaa lapsensa adoptioon muuten kuin selvässä pakkotilanteessa, on vähän vinksahtanut. - Ajattelet että..
sosiaaliviranomaiset saa kirjoitti:
tietoonsa. Sairaaloilla on vaitiolovelvollisuus. Adoptioon antaminen on taas paljon leimaavampi ja julkisempi juttu. Ap:n olisi hyvä ajatella etukäteen tätäkin puolta asiasta.
Yleensä naiselle on paljon helpompi tehdä abortti kuin antaa synnyttämänsä lapsi pois. Itse asiassa ajattelen, että nainen, joka antaa lapsensa adoptioon muuten kuin selvässä pakkotilanteessa, on vähän vinksahtanut...taas ajattelen että jos sinä tulet tänne kirjoittamaan milloin joku on vinksahtanut, niin ongelma taitaa olla ihan sinulla itselläsi!
Ei aina ole kyse siitä minkä kukakin saa selville, vaan voi olla kyse ihmisestä itsestään. Ei kaikille tule hyvä olo siitä että hän pystyy salassa tekemään abortin eli päättäämään oman lapsensa elämän.
Jollekin voi tulla hyvä olo siitä että tietää oman lapsensa saavan oman elämän.
Mutta meitä ihmisiähän on monenlaisia...
Enkä väitä että kumpikaan ratkaisuista olisi helppo, mutta ei elämässä monestikaan pääse helpolla. Jokainen tekee ratkaisut omista lähtökohdistaan ja siksi en ymmärrä miksi jotkut haluaa arvostella toisten ratkaisuja, luulisi että jokaisella on tarpeeksi omassakin elämässä. Loppujen lopuksi jokainen eläää itse omien ratkaisujensa ja tekojensa kanssa. - vaitolovelvollisuus
sosiaaliviranomaiset saa kirjoitti:
tietoonsa. Sairaaloilla on vaitiolovelvollisuus. Adoptioon antaminen on taas paljon leimaavampi ja julkisempi juttu. Ap:n olisi hyvä ajatella etukäteen tätäkin puolta asiasta.
Yleensä naiselle on paljon helpompi tehdä abortti kuin antaa synnyttämänsä lapsi pois. Itse asiassa ajattelen, että nainen, joka antaa lapsensa adoptioon muuten kuin selvässä pakkotilanteessa, on vähän vinksahtanut.ei koske sosiaaliviranomaisia. Sosiaaliviranomaisella on täydet oikeudet päästä lukemaan asiakkaansa sairaskertomuksia. Luepa lakia sosiaalihuollosta.
- mistä ihmeestä
vaitolovelvollisuus kirjoitti:
ei koske sosiaaliviranomaisia. Sosiaaliviranomaisella on täydet oikeudet päästä lukemaan asiakkaansa sairaskertomuksia. Luepa lakia sosiaalihuollosta.
olet saanut tuollaista päähäsi?
- itse selvää
mistä ihmeestä kirjoitti:
olet saanut tuollaista päähäsi?
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista on tässä asiassa ihan yksiselitteinen:
4 luku
Sosiaalihuollon viranomaisen oikeudesta salassa pidettäviin tietoihin ja virka-apuun
20 §
Velvollisuus antaa sosiaalihuollon viranomaiselle salassapidettäviä tietoja
Valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen yhteisö, kansaneläkelaitos, eläketurvakeskus, eläkesäätiö ja muu eläkelaitos, vakuutuslaitos, koulutuksen järjestäjä, sosiaalipalvelun tuottaja, terveyden- ja sairaudenhoitotoimintaa harjoittava yhteisö tai toimintayksikkö sekä terveydenhuollon ammattihenkilö ovat velvollisia antamaan sosiaalihuollon viranomaiselle sen pyynnöstä maksutta ja salassapitosäännösten estämättä hallussaan olevat sosiaalihuollon asiakassuhteeseen olennaisesti vaikuttavat tiedot ja selvitykset, jotka viranomaiselle laissa säädetyn tehtävän vuoksi ovat välttämättömiä asiakkaan sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi, sosiaalihuollon järjestämiseksi ja siihen liittyvien toimenpiteiden toteuttamiseksi sekä viranomaiselle annettujen tietojen tarkistamista varten.
Laki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
On siis päivänselvä juttu että sosiaalityöntekijällä on oikeus saada ihan mitä tahansa terveystietoja ihan mistä tahansa. Se, kuinka halukkaita he ovat näitä tietoja hankkimaan ja pyytämään on tietysti ihan toinen juttu. - rva lääkäri
itse selvää kirjoitti:
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista on tässä asiassa ihan yksiselitteinen:
4 luku
Sosiaalihuollon viranomaisen oikeudesta salassa pidettäviin tietoihin ja virka-apuun
20 §
Velvollisuus antaa sosiaalihuollon viranomaiselle salassapidettäviä tietoja
Valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen yhteisö, kansaneläkelaitos, eläketurvakeskus, eläkesäätiö ja muu eläkelaitos, vakuutuslaitos, koulutuksen järjestäjä, sosiaalipalvelun tuottaja, terveyden- ja sairaudenhoitotoimintaa harjoittava yhteisö tai toimintayksikkö sekä terveydenhuollon ammattihenkilö ovat velvollisia antamaan sosiaalihuollon viranomaiselle sen pyynnöstä maksutta ja salassapitosäännösten estämättä hallussaan olevat sosiaalihuollon asiakassuhteeseen olennaisesti vaikuttavat tiedot ja selvitykset, jotka viranomaiselle laissa säädetyn tehtävän vuoksi ovat välttämättömiä asiakkaan sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi, sosiaalihuollon järjestämiseksi ja siihen liittyvien toimenpiteiden toteuttamiseksi sekä viranomaiselle annettujen tietojen tarkistamista varten.
Laki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
On siis päivänselvä juttu että sosiaalityöntekijällä on oikeus saada ihan mitä tahansa terveystietoja ihan mistä tahansa. Se, kuinka halukkaita he ovat näitä tietoja hankkimaan ja pyytämään on tietysti ihan toinen juttu.Missäs kohdassa tuossa sanottiin, että sosiaaliviranomaisille täytyy antaa terveystietoja? Kyseisessä kohdassahan luetellaan sossujen keskinäiset ja muutamien instanssien (esim. Kela) väliset velvollisuudet antaa tietoa. Terveydenhuoltoa ei ole edes listalla, vaikka tietenkin Kelan voisi sellaiseksi jotenkin lukea. Kelalla ei kuitenkaan ole nykypäivänä oikeutta antaa sossuun niitäkään vähiä terveystietoja, joita siellä nykyään on. Sen sijaan Kelalla on velvollisuus ilmoittaa sossun pyynnöstä esimerkiksi sellainen asia, että joku ihminen saa sairauspäivärahaa, asumistukea tai on eläkkeellä. Näitä asioita tarvitaan esim. toimeentulotukea laskettaessa ja muutamissa muissakin sossun toimenpiteissä. Sen sijaan Kela ei edes saa ilmoittaa sossulle, vaikka joku ihminen saisi lääkekorvauksia diabeteslääkkeistä, ellei asiakas ole allekirjoittanut paperia, jossa hän tämän tiedon välittämisen hyväksyy.
Minä työskentelen terveydenhuollossa. Joudun aina silloin tällöin kirjoittamaan esimerkiksi lastensuojeluun lausuntoja potilaistani. Siis tällaiset lausunnot on pakko (laki pakottaa) kirjoittaa. Näihin lausuntoihin kirjoitetaan kuitenkin varsin niukasti siitä asiasta, johon pitää kantaa ottaa. Lausuntoihin ei todellakaan lähdetä lavertelemaan kaikkea mahdollista. Potilaalle myös aina täytyy ilmoittaa tällaisen lausunnon kirjoittamisesta. - rva lääkäri
rva lääkäri kirjoitti:
Missäs kohdassa tuossa sanottiin, että sosiaaliviranomaisille täytyy antaa terveystietoja? Kyseisessä kohdassahan luetellaan sossujen keskinäiset ja muutamien instanssien (esim. Kela) väliset velvollisuudet antaa tietoa. Terveydenhuoltoa ei ole edes listalla, vaikka tietenkin Kelan voisi sellaiseksi jotenkin lukea. Kelalla ei kuitenkaan ole nykypäivänä oikeutta antaa sossuun niitäkään vähiä terveystietoja, joita siellä nykyään on. Sen sijaan Kelalla on velvollisuus ilmoittaa sossun pyynnöstä esimerkiksi sellainen asia, että joku ihminen saa sairauspäivärahaa, asumistukea tai on eläkkeellä. Näitä asioita tarvitaan esim. toimeentulotukea laskettaessa ja muutamissa muissakin sossun toimenpiteissä. Sen sijaan Kela ei edes saa ilmoittaa sossulle, vaikka joku ihminen saisi lääkekorvauksia diabeteslääkkeistä, ellei asiakas ole allekirjoittanut paperia, jossa hän tämän tiedon välittämisen hyväksyy.
Minä työskentelen terveydenhuollossa. Joudun aina silloin tällöin kirjoittamaan esimerkiksi lastensuojeluun lausuntoja potilaistani. Siis tällaiset lausunnot on pakko (laki pakottaa) kirjoittaa. Näihin lausuntoihin kirjoitetaan kuitenkin varsin niukasti siitä asiasta, johon pitää kantaa ottaa. Lausuntoihin ei todellakaan lähdetä lavertelemaan kaikkea mahdollista. Potilaalle myös aina täytyy ilmoittaa tällaisen lausunnon kirjoittamisesta.kyllä se nyt vain on niin. En itsekään asiaa ensin uskonut, vaan kun otin selvää niin uskottava se oli.
Sanoit että terveydenhuoltoa ei edes mainita listalla??? Entäs tämä kohta:
"terveyden- ja sairaudenhoitotoimintaa harjoittava yhteisö tai toimintayksikkö sekä terveydenhuollon ammattihenkilö ovat velvollisia antamaan sosiaalihuollon viranomaiselle sen pyynnöstä maksutta ja salassapitosäännösten estämättä...". Eikös siinä selvästi puhuta mm. terveydenhuollon toimintayksiköstä ja terveydenhuollon ammattihenkilöstä.
Kaikista järkyttävintä on se, että terveydenhuoltohenkilöstö tarvitsee potilasasiakirjoihin (esim. toisesta hoitolaitoksesta) pääsyyn potilaan luvan, samoin potilaan täytyy itsensä tehdä kirjallinen asiakirjapyyntö saadakseen jäljennökset potilasasiakirjoistaan, mutta sosiaaliviranomainen ei tarvitse potilaan lupaa. Samoin ihmeellistä on, että terveydenhuollon työntekijän jäljiltä potilasasiakirjoihin tehdään merkintä niiden luovuttamisesta, sosiaaliviranomaisen kohdalla merkintää ei tehdä. Luepa tuo linkittämäni laki, on käsittämätöntä luettavaa. Sosiaaliviranomaisilla on potilasasiakirjoihin näet paljon laajemmat pääsyoikeudet kuin esim. lääkäreillä tai potilaalla itsellään. Minäkin ensin väitin vastaan, että näin ei voi olla, mutta kun tutustuin lakiin, niin uskottava oli. Laki sosiaalihuollosta kumoaa myös lain potilaan oikeuksista...Tästä asiasta ei vaan paljoa puhuta. - on ollut
rva lääkäri kirjoitti:
Missäs kohdassa tuossa sanottiin, että sosiaaliviranomaisille täytyy antaa terveystietoja? Kyseisessä kohdassahan luetellaan sossujen keskinäiset ja muutamien instanssien (esim. Kela) väliset velvollisuudet antaa tietoa. Terveydenhuoltoa ei ole edes listalla, vaikka tietenkin Kelan voisi sellaiseksi jotenkin lukea. Kelalla ei kuitenkaan ole nykypäivänä oikeutta antaa sossuun niitäkään vähiä terveystietoja, joita siellä nykyään on. Sen sijaan Kelalla on velvollisuus ilmoittaa sossun pyynnöstä esimerkiksi sellainen asia, että joku ihminen saa sairauspäivärahaa, asumistukea tai on eläkkeellä. Näitä asioita tarvitaan esim. toimeentulotukea laskettaessa ja muutamissa muissakin sossun toimenpiteissä. Sen sijaan Kela ei edes saa ilmoittaa sossulle, vaikka joku ihminen saisi lääkekorvauksia diabeteslääkkeistä, ellei asiakas ole allekirjoittanut paperia, jossa hän tämän tiedon välittämisen hyväksyy.
Minä työskentelen terveydenhuollossa. Joudun aina silloin tällöin kirjoittamaan esimerkiksi lastensuojeluun lausuntoja potilaistani. Siis tällaiset lausunnot on pakko (laki pakottaa) kirjoittaa. Näihin lausuntoihin kirjoitetaan kuitenkin varsin niukasti siitä asiasta, johon pitää kantaa ottaa. Lausuntoihin ei todellakaan lähdetä lavertelemaan kaikkea mahdollista. Potilaalle myös aina täytyy ilmoittaa tällaisen lausunnon kirjoittamisesta.aiemminkin keskustelua mm. verkkiksellä:
http://www.verkkoklinikka.fi/keskustelut/&m=1482125&c=1743621&f=4622223&t=9754946
- mummi minäkin
lastasi pois! Ovat äidit ennenkin pärjänneet yksin kolmen pienen lapsen kanssa, sotalesket esimerkiksi.
Saat varmasti vanhemmat lapset osapäivähoitoon päiväkotiin äitiysloman ajaksi. Minun tyttärelläni on kaksi pientä lasta. Lasten ikäero on 1v 9kk. Hän pärjää hienosti, vaikka on vasta 22 ja ollut koko ajan yksinhuoltaja. Sinä olet aikuinen ihminen, pärjäät kyllä. - jouluyö
oikeasti antamassa lastasi adoptioon ja ett ole provo.ni ota yhteyttä pelaan tai paikkakuntasi sosiaalitoimistoon.
meitä on monta jotka haluavat antaa lapselle kodin,myös minä ja yksi ihanainen adoptiolapsi meilläjo onkin. - Helinä-keiju3
Kestätköhän sen, että valehtelit lapsen isälle, että olet tehnyt abortin. Jos ja kun asia selviää, niin vaikeuksia adoptioon antoon voi tulla siinä mielessä, että vaikka mies käyttäytyi huonosti sinua kohtaan, niin mikään ei takaa, etteikö hän voisi käyttää biologisen isän oikeuksiaan jossain vaiheessa vauvaan. Näin siis esim. jos hänet selvitetään niin hän voi vaatia lasta itselleen adoption sijaan. Ehkä hän nimenomaan halusi aborttia siksi, että ei kannata adoptiota. Sitten, jos hän ei suostu, niin asia saattaa edetä niin että vauva joutuukin sijaiskotiin sijaislapsen statuksella ja te aikuiset biologinen isä ja biologinen äiti joudutte maksamaan osan hoitokuluista sijoittajakunnalle. Mielestäni olisi viisasta viimeistään nyt kertoa isälle, että lapsi syntyykin, koska valehtelijan ja pimittäjän taustalla ei paljon uskottavuutta ole yhdenkään lapsen asioista päätettäessä viranomaistoimin, joka adoptiokin on.
Mielestäni ajatus adoptioon antamisesta on kyllä paikallaan, jos äiti uskoo ettei pysty rakastamaan uutta vauvaa samalla tavoin kuin edellisiä rakkaita taaperoitaan. Lapsen kohtalo rakkaudettoman äidin lapsiperheessä on kova, siksi adoptio varmaan on parempi vaihtoehto, mutta ei isältä pimittäen.- ....................
isä on heti raskaudesta kuultuaan sanonut abortin olevan ainoa vaihtoehto hänelle ei mielestäni tarvitse kertoa lapsen symtymästä lainkaan. Mikä on sellainen mies joka ajattelee näin suurta asiaa vain yhdeltä kannalta kysymättä tulevalta äidiltä mitä mieltä asiasta tämä on?
- Helinä-keiju3
.................... kirjoitti:
isä on heti raskaudesta kuultuaan sanonut abortin olevan ainoa vaihtoehto hänelle ei mielestäni tarvitse kertoa lapsen symtymästä lainkaan. Mikä on sellainen mies joka ajattelee näin suurta asiaa vain yhdeltä kannalta kysymättä tulevalta äidiltä mitä mieltä asiasta tämä on?
äidiltä asiaa kuitenkin, että tekikö äiti abortin. Äiti valehteli. Tämä on ongelma jatkoa ajatellen.
- isyyttä tutkita
.................... kirjoitti:
eikä vahvisteta. Lapsen isällähän ei ole automaattisesti isän oikeuksia lapseen, kun tämä ei ole aviolapsi. Isän täytyisi viedä juttu oikeuteen ja sitä hän tuskin tekee, koska ei välitä lapsesta.
Au-lapsen äiti saa meillä yksinään päättää au-lapsensa adoptioon antamisesta. Isältä ei tarvitse kysyä mitään, eikä edes ilmoittaa hänelle lapsen syntymästä.
Jos ap muuttaa mielensä ja haluaakin pitää lapsen itse, hänen lienee silti parasta kieltää isyyden selvittäminen. Se on aina äidin oikeus. - Yh-lapsi
isyyttä tutkita kirjoitti:
eikä vahvisteta. Lapsen isällähän ei ole automaattisesti isän oikeuksia lapseen, kun tämä ei ole aviolapsi. Isän täytyisi viedä juttu oikeuteen ja sitä hän tuskin tekee, koska ei välitä lapsesta.
Au-lapsen äiti saa meillä yksinään päättää au-lapsensa adoptioon antamisesta. Isältä ei tarvitse kysyä mitään, eikä edes ilmoittaa hänelle lapsen syntymästä.
Jos ap muuttaa mielensä ja haluaakin pitää lapsen itse, hänen lienee silti parasta kieltää isyyden selvittäminen. Se on aina äidin oikeus.Onneksi Suomessa on jokaisella naisellakin oikeutensa!
Vaikka jotkut typerät miehet vaatívatkin naista tekemään kaikkia älyttömyyksiä, kuten tekemään abortin.
Miten joku voi kehoittaa toista tekemään abortin? Ihan älytöntä!
Onneksi naiset ovat viisaita ja osaavat tehdä tarvittaessa yksinkin päätöksiä. - Helinä-keiju3
isyyttä tutkita kirjoitti:
Jos ap muuttaa mielensä ja haluaakin pitää lapsen itse, hänen lienee silti parasta kieltää isyyden selvittäminen. Se on aina äidin oikeus.Adoptoitu lapsi saa nykyään tiedot biologisista vanhemmistaan täyttäessään 18-vuotta vai oliko se jo aikaisemminkin. Lapsi ehkä tulee äitinsä oven taakse ja kysyy isänsä henkilöllisyyttä. Mitä äiti vastaa, kannattais jo nyt miettiä. Joillain adoptoiduilla on suuri tarve selvittää biologiset vanhempansa ja myös oikeus siihen. Siksi kehotan äitiä kuitenkin ilmoittamaan tapahtuneesta isälle ja varautumaan siihen, että lapsi isona tulee asiaa kysymään. Olisi hyvä, jos hän saisi haluamansa tiedot helposti sitten kun aika koittaa. Eikö olisikin.
- isyyden vahvistamista
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Adoptoitu lapsi saa nykyään tiedot biologisista vanhemmistaan täyttäessään 18-vuotta vai oliko se jo aikaisemminkin. Lapsi ehkä tulee äitinsä oven taakse ja kysyy isänsä henkilöllisyyttä. Mitä äiti vastaa, kannattais jo nyt miettiä. Joillain adoptoiduilla on suuri tarve selvittää biologiset vanhempansa ja myös oikeus siihen. Siksi kehotan äitiä kuitenkin ilmoittamaan tapahtuneesta isälle ja varautumaan siihen, että lapsi isona tulee asiaa kysymään. Olisi hyvä, jos hän saisi haluamansa tiedot helposti sitten kun aika koittaa. Eikö olisikin.
tarvita. Isyyden vahvistaminen on juridinen toimi, joka tehdään tuomioistuimessa.
Adoptiopapereihin voidaan merkitä, että oletettavasti isä on nn, mutta isyyttä ei ole vahvistettu. Se siitä.
Jos isä on vaatinut aborttia, niin silloin hän on luopunut lapsesta. Hänellä ei enää ole moraalista oikeutta saada lasta itselleen. - Helinä-keiju3
isyyden vahvistamista kirjoitti:
tarvita. Isyyden vahvistaminen on juridinen toimi, joka tehdään tuomioistuimessa.
Adoptiopapereihin voidaan merkitä, että oletettavasti isä on nn, mutta isyyttä ei ole vahvistettu. Se siitä.
Jos isä on vaatinut aborttia, niin silloin hän on luopunut lapsesta. Hänellä ei enää ole moraalista oikeutta saada lasta itselleen.Kuitenkin tuossa tapauksessa oli kyseessä vahinkovauva käsittääkseni, eli kumpikaa ei halunnut vauvaa. Sitten kun raskaus alkoi, niin toinen halusi abortin ja toinen adoptioon annon. Äiti päätti tietenkin omasta ruumiistaan, mutta hän teki väärin, kun valehteli isälle. Molempien moraalissa on sikäli parantamisen varaa, ei yksin isän. Ja kuten sanottu, nyt isä ei tiedä vauvasta. Jotkut saattavat ajatella, että jos vauva tulee, niin omia geenejä ei anneta adoptioon vaan hän voi haluta vauvan itselleen. Jos äiti ei halua lasta, niin mielestäni hänen pitäisi kuitenkin antaa isälle ja vauvalle mahdollisuus kertomalla isälle vauvan syntymästä. Muuten ei voida tietää mitä isän ratkaisu vauvan suhteen olisi, jos hän tietäisi että vauva syntyykin. Nyt kun äiti ei kerro isälle, että hänellä on vauva toisin kuin mitä hän kuvittelee, niin äiti ottaa pois vauvan ja isän yhteiselon mahdollisuuden. Mikä estää kertomasta isälle?
Kuten sanottu, adoptiossa etsitään kodittomalle vauvalle koti. Äiti luopuu vauvastaan ja kun vauva on koditon, niin hänelle aletaan etsiä vanhempia ja koti. Kuitenkin, tällä vauvalla saattaa olla koti isänsä luona, jos isä tietäisi. Mielestäni on moraalisesti väärin salata isältä tuo vauva. - Samu Sirkka
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Kuitenkin tuossa tapauksessa oli kyseessä vahinkovauva käsittääkseni, eli kumpikaa ei halunnut vauvaa. Sitten kun raskaus alkoi, niin toinen halusi abortin ja toinen adoptioon annon. Äiti päätti tietenkin omasta ruumiistaan, mutta hän teki väärin, kun valehteli isälle. Molempien moraalissa on sikäli parantamisen varaa, ei yksin isän. Ja kuten sanottu, nyt isä ei tiedä vauvasta. Jotkut saattavat ajatella, että jos vauva tulee, niin omia geenejä ei anneta adoptioon vaan hän voi haluta vauvan itselleen. Jos äiti ei halua lasta, niin mielestäni hänen pitäisi kuitenkin antaa isälle ja vauvalle mahdollisuus kertomalla isälle vauvan syntymästä. Muuten ei voida tietää mitä isän ratkaisu vauvan suhteen olisi, jos hän tietäisi että vauva syntyykin. Nyt kun äiti ei kerro isälle, että hänellä on vauva toisin kuin mitä hän kuvittelee, niin äiti ottaa pois vauvan ja isän yhteiselon mahdollisuuden. Mikä estää kertomasta isälle?
Kuten sanottu, adoptiossa etsitään kodittomalle vauvalle koti. Äiti luopuu vauvastaan ja kun vauva on koditon, niin hänelle aletaan etsiä vanhempia ja koti. Kuitenkin, tällä vauvalla saattaa olla koti isänsä luona, jos isä tietäisi. Mielestäni on moraalisesti väärin salata isältä tuo vauva.Niinpä. Ja mitäs jos isällä sattuisikin olemaan esimerkiksi sellaiset vanhemmat, sisarus tai joku muu sukulainen, joka haluaisi adoptoida lapsen tai kasvattaa tätä sijaisperheenä? Aika paljon lapsia kasvaa esim. mummoloissaan. Tämä ratkaisu voisi tietenkin olla bioäidille hankala, jos välit bioisän sukuun eivät ole hyvät. Lapsen elämä on kuitenkin pitkä ja siinä aikana ehtii bioäidinkin mieli muuttua monta kertaa. Moni alkaa muutamien vuosien jälkeen kaivata adoptioon antamaansa lasta.
- ole oikeutta
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Kuitenkin tuossa tapauksessa oli kyseessä vahinkovauva käsittääkseni, eli kumpikaa ei halunnut vauvaa. Sitten kun raskaus alkoi, niin toinen halusi abortin ja toinen adoptioon annon. Äiti päätti tietenkin omasta ruumiistaan, mutta hän teki väärin, kun valehteli isälle. Molempien moraalissa on sikäli parantamisen varaa, ei yksin isän. Ja kuten sanottu, nyt isä ei tiedä vauvasta. Jotkut saattavat ajatella, että jos vauva tulee, niin omia geenejä ei anneta adoptioon vaan hän voi haluta vauvan itselleen. Jos äiti ei halua lasta, niin mielestäni hänen pitäisi kuitenkin antaa isälle ja vauvalle mahdollisuus kertomalla isälle vauvan syntymästä. Muuten ei voida tietää mitä isän ratkaisu vauvan suhteen olisi, jos hän tietäisi että vauva syntyykin. Nyt kun äiti ei kerro isälle, että hänellä on vauva toisin kuin mitä hän kuvittelee, niin äiti ottaa pois vauvan ja isän yhteiselon mahdollisuuden. Mikä estää kertomasta isälle?
Kuten sanottu, adoptiossa etsitään kodittomalle vauvalle koti. Äiti luopuu vauvastaan ja kun vauva on koditon, niin hänelle aletaan etsiä vanhempia ja koti. Kuitenkin, tällä vauvalla saattaa olla koti isänsä luona, jos isä tietäisi. Mielestäni on moraalisesti väärin salata isältä tuo vauva.lapseensa. Vain avioliitossa isällä on samat oikeudet lapseensa kuin äidillä. Jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella, äiti on automaattisesti lapsensa yksinhuoltaja. Jos au-äiti ilmoittaa anatavansa lapsensa adoptioon, isyyttä ei selvitetä.
Luepas vähän lakeja, kaikkien kansalaisten pitäisi olla selvillä maamme lainsäädännöstä, ettei ihan höpöjä puhuisi täällä. - Helinä-keiju3
ole oikeutta kirjoitti:
lapseensa. Vain avioliitossa isällä on samat oikeudet lapseensa kuin äidillä. Jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella, äiti on automaattisesti lapsensa yksinhuoltaja. Jos au-äiti ilmoittaa anatavansa lapsensa adoptioon, isyyttä ei selvitetä.
Luepas vähän lakeja, kaikkien kansalaisten pitäisi olla selvillä maamme lainsäädännöstä, ettei ihan höpöjä puhuisi täällä.Mielestäni kuitenkin au-lapsellakin pitää olla oikeus isään. Jos laki polkee tässä lapsen oikeutta isäänsä, niin sille ei voi mitään. Ketjussa on kuitenkin puhuttu moraalista, ja kantani perustuu siihen. Salaamalla lapsi isältään viedään lapselta mahdollisuus omaan isäänsä ja isältä omaan lapseensa. Huono on siis laki.
- joten
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Mielestäni kuitenkin au-lapsellakin pitää olla oikeus isään. Jos laki polkee tässä lapsen oikeutta isäänsä, niin sille ei voi mitään. Ketjussa on kuitenkin puhuttu moraalista, ja kantani perustuu siihen. Salaamalla lapsi isältään viedään lapselta mahdollisuus omaan isäänsä ja isältä omaan lapseensa. Huono on siis laki.
hänen oikeuksiaan ei loukata mitenkään. Tapana on, että isyyttä ei tällaisissa tapauksissa selvitetä, koska sillä ei ole mitään merkitystä adoptioon antamisessa. Lapsen antaa adoptioon hänen huoltajansa, joka on äiti yksinään. Au-isä ei ole lapsen huoltaja.
- Helinä-keiju3
joten kirjoitti:
hänen oikeuksiaan ei loukata mitenkään. Tapana on, että isyyttä ei tällaisissa tapauksissa selvitetä, koska sillä ei ole mitään merkitystä adoptioon antamisessa. Lapsen antaa adoptioon hänen huoltajansa, joka on äiti yksinään. Au-isä ei ole lapsen huoltaja.
Edelleen on huono tapa tuo, että lapsi annetaan adoptioon selvittämättä sitä, josko hänen oma biologinen isänsä hänet huolis. Siinä kävellään kahden ihmisen (vauvan ja isän) oikeuksien yli yhden ihmisen (synnytäjän) toimesta, silloin, kun synnyttäjä ei kerro isälle vauvan olemassaolosta ja jopa valehteli, että mitään vauvaa ei ole tulossa vaan hän teki abortin.
- että pelastit
odottamasi lapsen hengen. Lapsen isä vaati aborttia eli tavallaan murhaa, joten häntä ei tarvitse ottaa huomioon.
Minusta adoptioon antaminen on hyvä ratkaisu.- Helinä-keiju3
Teoriassa on mahdollista, että isä ja hänen uusi kumppaninsa olisivat yhdessä tulleet sellaiseen ratkaisuun, että haluavat lapsen ja ovat nyt adoptiojonossa. Teoriassa siis. Teoriassa isän oma vauva voi jopa päätyä kun isä ei hänestä tiedä, isälle adoptioon tai isä voi teoriassa saada jonkun toisen vauvan tai jäädä ilman adoptiojonossa, ja hänen vauvansa, josta hän ei tiedä mitään, annetaan jollekin. Teoriassa siis. Kun salataan biologiselta isältä hänen vauvansa syntymä.
- mikko_n_75
Minusta tämä näyttää siltä, ettei alkuperäinen tosiasiassa halua luopua lapsestaan, vaan adoptio on tullut mukaan ajatuksiin siitä kauhusta, että olisi "pettänyt" miesystävänsä, kun olisi kieltäytynyt abortista ja tässä vaiheessa vaikuttaisi hätäisesti siltä, että adoptio synnytysvuoteelta olisi helppo keino peittää jäljet ja jättää tilanne ulkoisesti samanlaiseksi.
Mutta eihän tällainen ainakaan tässä tapauksessa toimi, lähes kaikki seikat ovat vialla. Ensinnäkin, nuo kaksi vanhempaa lasta saattavat jo nyt tajuta, että uusi vauva on tulossa ja joskus myöhemmin taatusti saavat selville koko asian. Perheen säröilyn vaara ei tule lastensuojeluviranomaisten taholta vaan siitä, että vanhempien lasten ja äidin välit voivat mennä tällaisesta erittäin huonoiksi.
Lisäksi alkuperäinen ei ole ollenkaan ottanut huomioon kaikkea muuta lähiympäristöään ja työyhteisöään, joka huomaa raskauden. Hyvä sosiaalinen tilanne yhdistettynä adoptioon on yhtä lailla kummallinen yhdistelmä kuin hyvä sosiaalinen tilanne yhdistettynä aborttiin, ainoa vain, että ensinmainittu tulee helpommin ilmi ja se tarvittaessa supatellaan turuilla ja toreilla julki. - Mukana tunteessa
Olipa hyvä kuulla kypsän aikuisen puhetta. Teit aivan oikean päätöksen. Vastaavanlaisia ratkaisuja saisi olla monella muullakin. Sinulla on hyvä sydän.
- edelliseen
Laita ehto, etteivät anna homopareille tai vastaaville! Suojele lasta siltä.
- auttava käsi
Monet ihmiset tulevat tuomitsemaan sinut mutta älä lannistu koska abortti ei ole ratkaisu. Olen ihan varma siitä että teit oikean ratkaisun ettet murhannut abortilla pientä viatonta vauva joka on pulustuskyvytön eikä siis voi puolustaa omat oikeudet. Ottaisin itsekin sun lapsen koska kuulostat niin realistiselta ja olisin antanut hänelle hyvän elämän. Mutta tuskin haet sitä uutta äitiä täältä. Ensimmäisenä sun tulee ottaa yhteyttä sos. työntekijöihin ja keskustella heidän kanssaan enemmän asiasta kuitenkin varmista että lapseesi saa hyvän koden jossa hänet rakastetaan juuri sellaisena kun hän on. Jos haluat puhua jonkun kanssa asiasta niin tässä on mun sähköpostiosoite [email protected] puhelin numeroa en anna yleensä tällä palstalla vaan ainoastaan sähköpostiosoitten. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004736753- 262501
- 2182457
- 1391752
- 1141698
- 741113
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu601103IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41095Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.1371017Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu62897