Olen aloittamassa tradenomin opintoja. Nyt kuitenkin on alkanut huolestuttaa, sillä mielipiteet kyseisestä tutkinnosta vaihtelevat kovin. Haaga-Helia on kuulemani mukaan tasokas koulu, nyt kaikkia hakijoita oli lähes 1000 ja ensisijaisesti liiketalouden koulutukseen hakeneita lähes 500. Laskin, että noin 6% ensisijaisesti hakeneista pääsi sisään. Kuitenkin olen kuullut, että monet keskeyttävät kyseiset opinnot tai pitävät niitä liian helppoina. Lisäksi monet valmistuneet jäävät kuulemani mukaan työttömiksi tai menevät töihin muulle alalle. Toisaalta olen kuullut myös positiivisia kommentteja koulutuksesta ja työllistymisestä.
Haluaisin kuulla opiskelevien/jo valmistuneiden tradenomien kokemuksia? Onko koulutus hyvä ja saako töitä helposti? Ovatko palkat asiallisia? Minkälaisia töitä tradenomi voi esimerkiksi tehdä? Itselläni ei ole epärealistiset odotukset, mutta haluaisin opiskella korkeakoulu tutkinnon ja tienata väh. 2500e/kk ainakin työkokemuksen kanssa. Olen myös miettinyt, että olisiko ollut sama lukea merkonomiksi, saako ne käytännössä ihan samoja töitä vaikka onkin 2 asteen koulutus. Kaipaisin todella ihmisten kokemuksia aiheesta.
Tradenomi työelämässä
12
5643
Vastaukset
- tradenomitar
Itsellä ainakin harmittaa, etten alun alkaen mennyt yliopistoon. Amkssa opiskelu oli mukavaa ja tutkinto itsessään hyvä, mutta mutta.. tutkinnon arvostus on pohjamudissa. riippuu tietysti mihin olet suuntautunut, mutta toimistotöitähän ne tradenomit tekevät.. Ja on totta, ainakin Oulussa todella monet keskeyttävät opinnot ja siirtyvät muualle jos pääsevät. tosi asiahan on että yliopistoon on vaikeampi päästä.. tradenomiliitto ilmoittaa palkkasuosituksesi aloittelevalle yli 2000 euroa, mutta luulen aika harvan siihen päästevät ennen kuin työkokemusta on karttunut useita vuosia. itsellä palkka hieman alle 1900 euroa kunta-alalla.
- jees..
Kaikista taloushallinnon "osaajista" taitaa olla tällähetkellä heiman ylitarjontaa, eipä merkonomit tai KTM:t tunnu yhtään paremmin löytävän töitä. Itse opiskelin tradenomiksi pääaineena rahoitus, mutta olen työllistynyt huvin vaikka alkuun työpaikka tuntui olevan kiven alla. n. vuosi kesti että pääsin oman alan hommiin, liksa oli 2600€, ja reilun puolenvuoden työskentelyn jälkeen nousi 3500 euroon kuussa. Nykyisessä pestissäni minulla on 2 kollegaa joista toinen tradenomi ja toinen KTM. Hommaan tuskin merkonomia palkattaisiin, ellei olisi hyvä käytännön osaaminen pohjalla, kaikissa firman sisäisissäkin hauissa tuntuu olevan tradenomi minimi kuolutusvaatimuksena.
Opintojen taso oli vaihtelevaa, riippui hyvin paljon luennoitsijasta. Joillain kursseilla sai tehdä urakalla töitä että sai tyydyttävän ja joissain sai suht helpolla kiitettävän..- Ins (AMK)
10 vuotta työelämässä (samalla työnanytajalla tosin) ja liksa 3260. Alkupalkka oli 1700 €.
- ylitarjontaa
Tradenomeista lienee yleisesti ottaen paljon ylitarjontaa eikä arvostuskaan liene kovin korkealla. Useimmiten tradenomit työskentelevät assistenttitason hommissa eli sellaisissa, joissa aiemmin näki enemmänkin merkonomeja. Palkkaus on myös sen mukaista. Mutta tottakai kyvykkäille tradenomeille saattaa vaikka millainen ura aueta, jos niin haluaa ja onni on myötä.
Tradenomikoulutukseen hakeneiden määrä saattaa kuulostaa korkealle, mutta mukana lienee paljon niitä, joiden on ikänsä puolesta pakko hakea johonkin opinahjoon tai jotka hakevat "varmuuden vuoksi", että pääsee edes jonnekin opiskelemaan.
Sinun kannattaa siis miettiä, mitä haluat uraltasi ja miettiä opinahjoa sen mukaisesti. Harkitsitko lainkaan kauppakorkeaa tai vastaavasti toisen asteen opintoja? - Tradenomin papereilla
Itse olen alkuvuodesta valmistuva tradenomi (miespuolinen) juuri tuosta mainitsemastasi Haaga-Heliasta. Ilmeisesti Haaga-Helia on suhteessa niitä arvostetuimpia ammattikorkeakouluja, mutta tietty amk-tutkinto on "vain" alempi korkeakoulututkinto. Maisterin tutkinto on tietysti hieman arvostetumpi. Näkisin työllistymismahdollisuudet about niin, että tradenomi saa tehdä ensin pari kolme vuotta työelämässä juuri näitä jo mainittuja assarin hommia, jotta on maistereiden kanssa suurin piirtein samalla viivalla hakemaan asiantuntijatason töitä.
Tuohon väitteeseen, että useat tradenomiopiskelijat "jäävät työttömiksi" väitteeseen minun on kovin vaikea uskoa. En itseassa tiedä yhdenkään opiskeluaikaisen tuttavani jääneen työttömäksi. Määräaikaiset työsuhteet ovatkin sitten oma lukunsa.
Itse olen talouspuolella assarina ja useat opiskelukaverikin ovat toistaiseksi lähinnä assareita tai toimihenkilöitä. Suoraan asiantuntijoiksi ei tietääkseni ainakaan kovin moni pääse. Haaga-Heliassa panostetaan kovasti myyntipuolen koulutukseen ja niihin hommiin opiskelijoita suorastaan haettiin koululta töihin.
Opinnot Haaga-Heliassa tosiaankin ovat useilla kursseilla helpohkoja, ainakin kaikille opiskelijoille yhteisillä pakollisilla kursseilla. Haastavuus kuitenkin lisääntyy jonkin verran siinä vaiheessa, kun valitsee itselleen suuntautumisen, oli se sitten rahoitus, laskentatoimi, markkinointi tai jokin muu. Tietysti opintojen haastavuuteen vaikuttaa se onko pyrkimyksenä ainoastaan copy-paste -menetelmällä selvitä kursseista läpi vai saada myös hyviä arvosanoja. :)
Palkkauksesta ja yleensäkin työllistymisestä sanoisin, että se on hyvin paljon henkilöstä itsestään kiinni. Ei maisterin tutkintokaan ole mikään suora tie onneen ja isoille palkoille, jos ei muuten ole mitään mitä tarjota työnantajalle. Itse en ole siis vielä valmistunut ja palkkani on noin 2000e/kk. Todennäköisesti kevään aikana palkkani nousee valmistumisen myötä jonkin verran. Itse olen ollut palkkatoiveideni kanssa varsin maltillinen. Kuitenkin tuon mainitsemasi 2500e/kk on täysin mahdollista saavuttaa jo parin vuoden työkokemuksen jälkeen. Toisilla menee kauemmin kuin toisilla, riippuu niin paljon suuntautumisestakin. Myynnin puolella osaava tyyppi mahdollistaa provikoilla itselleen jo ennen valmistumistaan tuota 2500e/kk suuremmat tulot, kun taas hallintopuolella palkat ovat yleensä hieman alhaisemmat.
Tradenomikoulutus on ihan kohtalainen, jos siihen asennoituu oikein, eikä täysin purematta nielaise Haaga-Heliassakin mantrana toisteltua "tradenomikoulutus johtaa asiantuntija- ja esimiestehtäviin" puppua. Kyllä se varmaan muutaman vuoden työkokemuksella voi johtaakin, mutta tuskin suoraan koulunpenkiltä työelämään tultaessa. :) - tradenomeista
joita tunnen, ovat kyllä sijoittuneet työelämässä ihan hyvin. Kokemukseni mukaan tradenomin tutkinto ei ole yhtään sen aliarvostetumpi kuin mikään mukaan tutkinto, ei ainakaan talousalan ihmisille. Jokainen on kuitenkin työelämässä niin oman onnensa seppä, ettei menestys liene itsestään selvää millään tutkinnolla.
Itse olen valmistunut Heliasta 2004 ja palkkani on 3620€/kk. Pääaineena mulla oli laskentatoimi. - tonitheos
Opiskelen itse Haaga-Heliassa ja mielestäni työmahdollisuudet valmistumisen jälkeen ovat hyvät ja monipuoliset. Tämä kuitenkin riippuu ERITTÄIN paljon omasta asenteesta ja siitä, kuinka hyvin pyrit työllistymään jo opiskelujen aikana.
Ammattikorkeakoulu on työelämälähtöisempi vaihtoehto kuin esim. kauppakorkeakoulu, ja jos halua riittää niin työllistyminen erilaisten projektien kautta on suhteellisen helppoa.
Tradenomeja koulutetaan liikaa, joka johtaa ylitarjontaan työmarkkinoilla. Tämä taas painaa alaspäin palkkoja. Jos aloitusspaikkoja vähennetään ja koulutuksen tasoa nostetaan niin varmasti keskipalkatkin nousevat.
Oma asenne ratkaisee. Olen huomannut koulussani, että opiskelijat eivät uskalla hakea oman alan hommia. Tämä saattaa johtua siitä, että tradenomin tutkinto on suhteeellisen uusi ja tutkinnon identiteetti ei ole vielä vahva.
Tottakai osa lopettaa opintonsa kesken. Tämä johtuu mielestäni siitä, että moni valitsee tradenomiopinnot koska ei ole keksinyt mitään muuta. He joko huomaavat, että opiskelu onkin haastallisempaa kuin kuvittelitkaan tai sitten sluibaavat tutkinnon läpi ja eivät valmistuttuaan todellakaan työllisty oman alan hommiin.
Minkälaisia töitä tradenomi voi tehdä: tradenomin työtehtävät vaihtelevat hyvinkin paljon. Paljon vaikuttaa se mihin on suuntautunut/erikoistunut. Työpaikkoja voisi olla esim. mainostoimistot, mediatoimistot, tilitoimistot, erilaiset myyntitehtävät, Henkilöstöjohtamisen tehtävät (esim.hr-konsultti). Opiskelijakavereitani työskentee erilaisissa firmoissa projektipäällikköinä, tuotepäällikköinä ja myyjinä. Toki mukaan mahtuu sellaisiakin jotka eivät ole vielä työllistyneet oman alan hommiin.
Haluaisin antaa sinulle neuvon. Suorita tutkinto mahdollisimman hyvin, mutta kuitenkin nopeasti. Tutustu ihmisiin sillä voit törmätä heihin myöhemmin työelämässä ja heistä voi olla urallesi hyötyä. Lisäksi heistä voi tulla kavereitasi. Etsi aina mielenkiintoisia tilaisuuksia saada jalka jonkin yrityksen oven väliin ja tämän jälkeen näytä kyntesi. Jos tutkinto tuntui liian helpolta (voin sanoa, ei se sitä ole) niin voithan aina hakea valmistuttuasi kauppakorkeaan jolloin saat hyväksiluettua todella paljon opintoja ja voit opiskella maisteriksi noin. kahdessa vuodessa. Tai jos työllistyt valmistumisen jälkeen mutta parin vuoden jälkeen tuntuu, että haluaisit kehittää itseäsi lisää niin voit hakea ylempään amk:luun joka vastaa käytännössä maisterintutkintoa.
Toivottavasti tästä kirjoitusvirheitä täynnä olevasta kirjoituksesta on sinulle hyötyä. Onnea kuitenkin ja ties vaikka tapaisimme työelämässä. - Fuld
Jos huolestuttaa palkka noin paljon kannattaisi ehkä hakea sinne kauppikseen eikö? Muutenkin, palkkojen jakauma on niin suuri että on aika turha miettiä "mitä saa tradenomi/merkonomi tai ekonomi palkkaa". Esimerkki, ekonomin/KTM keskipalkka on eur3500 (väittämä, en tiedä pitääkö paikkansa, en jaksa sefen sivuille mennä) mutta minä (myös KTM)saan 5 vuoden työkokemuksella bonuksineen n16k/kk, kuten monet muutkin vanhat opiskelukaverini. Toiset taas raatavat eur2500 palkalla saman koulutuksen saaneena. Bottom line on että palkka riippuu siitä millä alalla olet töissä, jos keskeinen huolenaihe on saako tradenomi huonompaa palkkaa niin senkun hakeutuu alalle jossa maksetaan paremmin niin varmasti saat >kuvitteellisen 3500jöröä? Jos sitten haluaa oikein hyvää palkkaa niin ei, silloin ei riitä tradenomi/merkonomi tutkinto ja balssit, siihen vaaditaan akateeminen tutkinto ja ne.
- Ei stuidu
Olen viimeaikoina alkanut hiukan ihmettelemään näitä kouluista työelämään putkahtelevia AMK ammattilaisia. Teoriassa osataan jotain, työkokemusta alalta 0% ja ollaan tulossa suoraan keskijohdon tehtäviin. Hei haloo, ne on tehtäviä jossa pitää jo ihan oikeasti tietää mitä tekee. Sille tasolle ei tulla harjoittelemaan saatikka hankkimaan työkokemusta. Sillä tasolla pitää olla jo näyttöjä plakkarissa. onko siellä AMKssa jokin kurssi missä opetetaan että te olette suoraan koulusta valmiita osaajia melkein mille pallille vaan ja palkkaa 3500€ minimi.
- päteehän tämä
Ei stuidu kirjoitti:
Olen viimeaikoina alkanut hiukan ihmettelemään näitä kouluista työelämään putkahtelevia AMK ammattilaisia. Teoriassa osataan jotain, työkokemusta alalta 0% ja ollaan tulossa suoraan keskijohdon tehtäviin. Hei haloo, ne on tehtäviä jossa pitää jo ihan oikeasti tietää mitä tekee. Sille tasolle ei tulla harjoittelemaan saatikka hankkimaan työkokemusta. Sillä tasolla pitää olla jo näyttöjä plakkarissa. onko siellä AMKssa jokin kurssi missä opetetaan että te olette suoraan koulusta valmiita osaajia melkein mille pallille vaan ja palkkaa 3500€ minimi.
sama kaikkiin muihin (myös akateemisen) tutkinnon suorittaneisiin. Ei missään hypätä suoraan koulunpenkiltä päällikkötason tehtäviin, jos työkokemus on 0%. Joidenkin kohdalla vaan on niin, että työkokemusta on viitsitty hankkia jo opiskeluajalta ja/tai ennen sitä.
Ylimieliset k...päät, jotka ylenkatsovat muita samalla kun yliarvostavat itsensä ja osaamisensa eivät toivottavasti etene koskaan kenenkään esimiehiksi. Ihmettelen mistä näitä kaikkitietäviä "tohtoreita" näille palstoille oikein sikiää, itse kun tunnen lähinnä vain mukavia ja suvaitsevaisia maistereita.
- näkökulmasta
Palkkaan ihmisiä työseni. Tradenomit eivät suinkáan ole aliarvostettuja, mutta pieni rako on kauppislaisiin. Tradenomeille peruspalkka on parin tonnin kieppeillä yleisesti teollisuudessa ja siitä mennään ettepäi. Meillä eräs hyvä nainen -anteeksi henkiolö- näytti kyntensä ja hän jossain vajaan 4 donan kieppeillä 5 vuoden jälkeen.
Vaativissa tehtävissä kannattaa pyytää lisää palkkaa sitä mukaa kuin tuntee ansaitsevansa. Ennemmin työnantaja maksaa kuin laittaa pois hyvän tyypin. Ihan vain kokemuksesta, mitä itse joukoiltani haluan. - Tradenomi vm.2002
Paljon on kiinni ihan omasta itsestä ja siitä kuinka oma-aloitteinen ja eteenpäin pyrkivä ihminen on, toisaalta tradenomin sijoituminen työelämään on aika paljolti kiinni myös siitä minne kohtaa maatamme aikoo sijoittua.
Etelä-Suomessa voi olla varaa valita, mutta täällä hieman syrjemmässä on kaikki työpaikat niin tiukassa, että liekö suurin osa luokaltani valmistuneista on ollut kaupungilla konttorirottina / mäkkärin myyjinä / pankin täteinä jne...eli omasta mielestäni ns. normaaleissa suorittavissa työtehtävissä.
Meillä koulussa hehkutettiin tradenomien kykyjä, taitoja ja sijoittumista työelämään ja siitä puheesta oli 80 % puppua!!!
Itse lähdin hakemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa ja sen olen jo lähes käynytkin ja vihdoinkin olen monen mutkan kautta todella mielenkiintoisissa esimiestehtävissä joissa koen vihdoin ja viimein päässeeni niin työkokemustani kuin koulussa opittuja asioitakin hyödyntämään.
Mielestäni on turhaa on kuvitella, että automaattisesti heti valmistuttuaan pääsee keskijohtoon tms. paikkaan ellei sitten hieman onnen potkuakin ole mukana, kyllä tuntemani työnantajat sitä työkokemustakin peräänkuuluttavat koulutuksen oheen....tsemppiä kuitenkin sinulle opintoihin ja tulevaisuudessa myös työelämään :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850