Kitkojen riski! Vuoden käyttöikä...

"Rengasriski näkyy kol...

[Lähde: autotalli.fi -- Kanava -- Artikkeli]

– Renkaan iälläkin on suuri vaikutus. Vähän ajetussa renkaassa voi olla kulutuspintaa jäljellä vaikka kuinka, mutta vanha rengas kuivuu ja menettää urista huolimatta pito-ominaisuuksiaan, Lampinen muistuttaa.

Yli 5-vuotias rengas on vaihtokypsä. Myös renkaan takuu loppuu viiteen ikävuoteen valmistuksesta. Jos rengas on asennettu vanteelle, takuuaika on kolme vuotta.

Kitkarenkaan käyttöikä on vielä alhaisempi. Pehmeä kumiseos kestää käytännössä ajokunnossa yhden talvikauden ja ehkä päälle seuraavan kesän.

Uudet kitkarenkaat ovat ajankohtaiset viimeistään seuraavan talven koittaessa, mutta jo tätä ennen niiden vesiliirto-ominaisuudet ovat selkeästi heikentyneet.

Huonot renkaat ovat merkittävin ajoneuvotekninen riskitekijä vakavissa onnettomuuksissa. Tutkijalautakunta-aineiston perusteella on laskettu, että jokin rengasriski on mukana joka kuudennessa kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen päättyvässä liikenneturmassa.

18

9110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jko

      Nastarenkaissahan pito ei huonone nastojen irrottua ja eikä nastarenkaan kumiseos kovene. Hyvin on ainakin omissa kitkoissa pitoa riittänyt vuoden jälkeenkin.

      • Sepi

        Nastarenkailla ei tosiaan voi ajaa kuin yhden talven, toisena talvena pito on enää murto-osa uudesta renkaasta (irronneet ja pyöristyneet nastat sekä tuo kumin kovettuminen. Kitkoilla voi sentään ajaa sen seuraavan kesän, jos haluaa.


      • HUOM.
        Sepi kirjoitti:

        Nastarenkailla ei tosiaan voi ajaa kuin yhden talven, toisena talvena pito on enää murto-osa uudesta renkaasta (irronneet ja pyöristyneet nastat sekä tuo kumin kovettuminen. Kitkoilla voi sentään ajaa sen seuraavan kesän, jos haluaa.

        Nastarenkaat ovat muutama nasta irronneenakin ja "kovettuneena" käytettynä parempia talvirenkaita kuin kitkat saman verran käytettynä! Tämä on selvä tosi. Kitkat kovettuvat huomattavasti enemmän pehmeämmän lähtökohdan takia. Nastarenkailla voi sentään ajella huolettomasti useita vuosia, siis todella monet talvet.


      • Kit-kat
        HUOM. kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat muutama nasta irronneenakin ja "kovettuneena" käytettynä parempia talvirenkaita kuin kitkat saman verran käytettynä! Tämä on selvä tosi. Kitkat kovettuvat huomattavasti enemmän pehmeämmän lähtökohdan takia. Nastarenkailla voi sentään ajella huolettomasti useita vuosia, siis todella monet talvet.

        Nastarenkaissa on kumiseos huomattavan kovaa jo uutena (että nastat pysyisivät edes jotenkin paikoillaan) ja kitkarenkailla saa ajaa ympäri vuoden, näin ne saa kulutettua nopeammin, ennenkuin ehtii kovettumaan. Itse ajan samoilla
        Hakkapeliitta Q-kitkarenkailla kaksi vuotta, noin
        80000 km, näin olen tehnyt jo kymmenen vuoden ajan ongelmitta.


      • jjj
        Kit-kat kirjoitti:

        Nastarenkaissa on kumiseos huomattavan kovaa jo uutena (että nastat pysyisivät edes jotenkin paikoillaan) ja kitkarenkailla saa ajaa ympäri vuoden, näin ne saa kulutettua nopeammin, ennenkuin ehtii kovettumaan. Itse ajan samoilla
        Hakkapeliitta Q-kitkarenkailla kaksi vuotta, noin
        80000 km, näin olen tehnyt jo kymmenen vuoden ajan ongelmitta.

        Kitkarenkaalla ei suositella ajettavan kesällä, koska niiden ominaisuudet ovat huonot kuivalla asfaltilla. Auto kääntyy kun hidastetussa filmissä (rattia käännettävä enemmän kuin kunnon renkailla) ja perä lähtee alta nopeissa väistöissä. Nämä Suomen kitkarenkaat ovat siis TALVIRENKAAT kun esim. Saksassa myytävät ovat enemmän huonon sään renkaita. Ongelmitta ja tuurilla voi ajella vaikka slikseillä.


      • Looginen asia
        jjj kirjoitti:

        Kitkarenkaalla ei suositella ajettavan kesällä, koska niiden ominaisuudet ovat huonot kuivalla asfaltilla. Auto kääntyy kun hidastetussa filmissä (rattia käännettävä enemmän kuin kunnon renkailla) ja perä lähtee alta nopeissa väistöissä. Nämä Suomen kitkarenkaat ovat siis TALVIRENKAAT kun esim. Saksassa myytävät ovat enemmän huonon sään renkaita. Ongelmitta ja tuurilla voi ajella vaikka slikseillä.

        jjj on oikeassa: kitkarenkaat ovat todella pehmeää kumiseosta eivätkä sovellu hyvin kesärenkaiksi. Tuulilasin vuoden 2003 rengastesteissä eri tyyppisille renkaille on mitattu seuraavat renkaiden pintakumien kovuusarvot(shoreastetta):
        1. kesärenkaat 73
        2. nastarenkaat 58
        3. kitkarenkaat 50

        Renkaiden pehmeyden huomaa auton muuttumisena rauhattomaksi ja hitaasti ohjaukseen reagoivaksi. Ongelmaa voi jossain määrin poistaa käyttämällä talvirenkaissa 0,2-0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa.


      • Sepi
        HUOM. kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat muutama nasta irronneenakin ja "kovettuneena" käytettynä parempia talvirenkaita kuin kitkat saman verran käytettynä! Tämä on selvä tosi. Kitkat kovettuvat huomattavasti enemmän pehmeämmän lähtökohdan takia. Nastarenkailla voi sentään ajella huolettomasti useita vuosia, siis todella monet talvet.

        Kannattaa luke TM:n talvirengas testi. Seitsemän vuotta vanhakäyttämätön nastarengas hävisi jo uudelle kitkarenkaalle. Ensimmäistä talvea ajettava kitkarengas on taatusti parempi talvirengas, kuin toista talvea ajossa oleva nastarengas.


      • 1.9d
        Looginen asia kirjoitti:

        jjj on oikeassa: kitkarenkaat ovat todella pehmeää kumiseosta eivätkä sovellu hyvin kesärenkaiksi. Tuulilasin vuoden 2003 rengastesteissä eri tyyppisille renkaille on mitattu seuraavat renkaiden pintakumien kovuusarvot(shoreastetta):
        1. kesärenkaat 73
        2. nastarenkaat 58
        3. kitkarenkaat 50

        Renkaiden pehmeyden huomaa auton muuttumisena rauhattomaksi ja hitaasti ohjaukseen reagoivaksi. Ongelmaa voi jossain määrin poistaa käyttämällä talvirenkaissa 0,2-0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa.

        Kitkarenkaan kesäominaisuudet "paranee" vanhetessa kun pinta vähenee ja kumi kovettuu. Ei kitkoista koskaan hyvien kesäkumien veroisia tule mutta ihan ajettavat, tosin merkkierojakin lienee. Esim Noksu Q on tosi vetelän tuntuinen, Bridgestone MZ1 oli märällä liukas, MZ2 taasen hyvä jne...
        Painetta voi laittaa enenmmäkin jopa 0.5bar yli kesärengas suosituksen, varsinkin taakse.


      • ;-)
        Sepi kirjoitti:

        Kannattaa luke TM:n talvirengas testi. Seitsemän vuotta vanhakäyttämätön nastarengas hävisi jo uudelle kitkarenkaalle. Ensimmäistä talvea ajettava kitkarengas on taatusti parempi talvirengas, kuin toista talvea ajossa oleva nastarengas.

        Jos otetaankin ensimmäistä talvea käytössä oleva nastarengas ja toista talvea ajettava kitkarengas?

        Samaisessa TM:n testissä ylivoimaisesti huonoin rengas oli se käyttämätön 7 vuotias kitkarengas.


      • Ruttu
        Sepi kirjoitti:

        Kannattaa luke TM:n talvirengas testi. Seitsemän vuotta vanhakäyttämätön nastarengas hävisi jo uudelle kitkarenkaalle. Ensimmäistä talvea ajettava kitkarengas on taatusti parempi talvirengas, kuin toista talvea ajossa oleva nastarengas.

        Käykääs kattomassa vakuutusyhtiöiden autovahinkokeskuksessa, kaikissa romuissa on alla kitkat tai kesäkumit.
        Et silleen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Testit&kokemus
        Sepi kirjoitti:

        Kannattaa luke TM:n talvirengas testi. Seitsemän vuotta vanhakäyttämätön nastarengas hävisi jo uudelle kitkarenkaalle. Ensimmäistä talvea ajettava kitkarengas on taatusti parempi talvirengas, kuin toista talvea ajossa oleva nastarengas.

        Jääpito on nastoilla niin ylivoimainen kitkoihin verrattuna, että taatusti toisen talven nastat ovat turvallisemmat kuin ensimmäisen talven kitkat. Pidon tasaisuus on autoilijalle tärkeää, jotta olosuhteiden muuttuessa lipsahdukset jäisivät mahdollisimman vähiin. Jääpito ja pidon tasaisuus ovat nastojen heiniä, äänettömyys taas on kitkojen valtti. Kummankin pintakumi on selvästi kesärenkaita pehmeämpää, minkä vuoksi ne kuluvat suhteellisen nopeasti ja tekevät autosta hitaasti ohjaukseen reagoivan.


      • Toni
        Testit&kokemus kirjoitti:

        Jääpito on nastoilla niin ylivoimainen kitkoihin verrattuna, että taatusti toisen talven nastat ovat turvallisemmat kuin ensimmäisen talven kitkat. Pidon tasaisuus on autoilijalle tärkeää, jotta olosuhteiden muuttuessa lipsahdukset jäisivät mahdollisimman vähiin. Jääpito ja pidon tasaisuus ovat nastojen heiniä, äänettömyys taas on kitkojen valtti. Kummankin pintakumi on selvästi kesärenkaita pehmeämpää, minkä vuoksi ne kuluvat suhteellisen nopeasti ja tekevät autosta hitaasti ohjaukseen reagoivan.

        Olen seurannut tätä keskustelua, trendinä on että kitkakäyttäjät haukkuu nastoja, nastakäyttäjät haukkuu kitkoja. Makuasioistahan voi kiistellä =)

        Olen itse ajanut molemmilla. Ollut uutta nastaa, pinnoitettua, Nokian Q:ta ja nyt alla Continental VC3:set.

        Nastahan pitää tottakai paremmin kuin kitka, kun puhutaan kaupunkiajosta. Kaupungissa kaikki jarruttelee samoihin uriin, ja liukastavat risteykset. Kitkakäyttäjän on käytettävä enenmmän päätään, eikun uran viereen jarrutteleen. Nastalla voi ajaa ilman päänkäyttöäkin, tiettyyn rajaan saakka.

        Vielä yksi pointti, meidän kitkakäyttäjien on kumarrettava nastakäyttäjille, hehän tekevät karhunpalveluksen meille karhentaessaan liukkaat kohdat. Lumella molemmat varmaan pärjäävät aikalailla tasaisesti, siitä on turha kiistellä, tiettyjä pieniä eroja varmaan löytyy.


      • Testit&kokemus
        Toni kirjoitti:

        Olen seurannut tätä keskustelua, trendinä on että kitkakäyttäjät haukkuu nastoja, nastakäyttäjät haukkuu kitkoja. Makuasioistahan voi kiistellä =)

        Olen itse ajanut molemmilla. Ollut uutta nastaa, pinnoitettua, Nokian Q:ta ja nyt alla Continental VC3:set.

        Nastahan pitää tottakai paremmin kuin kitka, kun puhutaan kaupunkiajosta. Kaupungissa kaikki jarruttelee samoihin uriin, ja liukastavat risteykset. Kitkakäyttäjän on käytettävä enenmmän päätään, eikun uran viereen jarrutteleen. Nastalla voi ajaa ilman päänkäyttöäkin, tiettyyn rajaan saakka.

        Vielä yksi pointti, meidän kitkakäyttäjien on kumarrettava nastakäyttäjille, hehän tekevät karhunpalveluksen meille karhentaessaan liukkaat kohdat. Lumella molemmat varmaan pärjäävät aikalailla tasaisesti, siitä on turha kiistellä, tiettyjä pieniä eroja varmaan löytyy.

        Toni on oikeassa: sekä kitkojen että nastojen kannattajat harrastavat loputonta fanaattista inttämistä. Kummatkin sulkevat välillä silmänsä sellaisilta tosiasioilta, jotka ovat mitattavissa ja joista on siksi ihan turha kiistellä. Turha on väitellä siitä, kumpi rengastyyppi on parempi, koska itse kullekin paremmuuden ratkaisee se, mitä ominaisuuksia arvostaa: nastarenkaan jääpitoa vai kitkarenkaan hiljaisuutta.


      • pito
        Testit&kokemus kirjoitti:

        Jääpito on nastoilla niin ylivoimainen kitkoihin verrattuna, että taatusti toisen talven nastat ovat turvallisemmat kuin ensimmäisen talven kitkat. Pidon tasaisuus on autoilijalle tärkeää, jotta olosuhteiden muuttuessa lipsahdukset jäisivät mahdollisimman vähiin. Jääpito ja pidon tasaisuus ovat nastojen heiniä, äänettömyys taas on kitkojen valtti. Kummankin pintakumi on selvästi kesärenkaita pehmeämpää, minkä vuoksi ne kuluvat suhteellisen nopeasti ja tekevät autosta hitaasti ohjaukseen reagoivan.

        Sieltähän se tuli,"pidon tasaisuus" sen takia minä juuri kymmenen vuotta sitten siirryin kitkarenkaiden käyttäjäksi, sitä ennen ajelin nastarenkailla kaksikymmentä talvea. Uutena nastarenkaissa on kyllä pitoa, mutta kun muutama tuhat kilometriä on paljaalla asfaltilla raastettu, niin pito on pudonnut huomattavasti, kun nastojen kärjet on pyöristyneet ja lyhentyneet. Monta ketaa öli vaikeuksi päästä jäisiä mukulakivisiä mäkiä ylös, kun kitkarenkailla samat mäet menee ongelmitta, vaikka renkaat olisi jo 80000 km ajetut.

        Oletukset on oletuksia ja kokemukset on
        toteen perustuvia.


      • säälittävää!
        pito kirjoitti:

        Sieltähän se tuli,"pidon tasaisuus" sen takia minä juuri kymmenen vuotta sitten siirryin kitkarenkaiden käyttäjäksi, sitä ennen ajelin nastarenkailla kaksikymmentä talvea. Uutena nastarenkaissa on kyllä pitoa, mutta kun muutama tuhat kilometriä on paljaalla asfaltilla raastettu, niin pito on pudonnut huomattavasti, kun nastojen kärjet on pyöristyneet ja lyhentyneet. Monta ketaa öli vaikeuksi päästä jäisiä mukulakivisiä mäkiä ylös, kun kitkarenkailla samat mäet menee ongelmitta, vaikka renkaat olisi jo 80000 km ajetut.

        Oletukset on oletuksia ja kokemukset on
        toteen perustuvia.

        Vuosikymmenessä kuules renkaat kehittyvät aika paljon. Vanhat kokemukses nastarenkaista eivät ole enää verrannollisia uusien talvirenkaiden kanssa!

        Sama mäki on eri kelillä huomattavastikin erilainen liukkaudeltaan, joten vertailukelpoista olisi ajaa sama paikka samana päivänä. Onneksi järkevät ihmiset uskovat mieluummin testejä kuin teikäläisiä...


      • ...©
        säälittävää! kirjoitti:

        Vuosikymmenessä kuules renkaat kehittyvät aika paljon. Vanhat kokemukses nastarenkaista eivät ole enää verrannollisia uusien talvirenkaiden kanssa!

        Sama mäki on eri kelillä huomattavastikin erilainen liukkaudeltaan, joten vertailukelpoista olisi ajaa sama paikka samana päivänä. Onneksi järkevät ihmiset uskovat mieluummin testejä kuin teikäläisiä...

        Kokonaisuutta tarkastellessa ei voi kuin todeta, että kymmenessä vuodessa ei renkaat ole kovinkaan paljon kehittyneet (kun vertaillaan kokonaiskehitystä vaikkapa sadan vuoden aikana). Mainosmiehet tietysti kehuvat uuden mallin pilviin viimevuotiseen verrattuna, mutta käytännön erot ovat varsin pienet. Testaajatkin viilailevat asteikkoja niin, että erot näyttävät suurilta.

        Kehitys näyttää kuitenkin menneen siihen suuntaan että kitkarenkaiden ja nastarenkaiden erot ovat vähentyneet... mutta kuluneinakin nastat ropisevat edelleen.

        Uskovaiset seuraavat laumaa... toisinajattelijat ottavat asioista itse selvää ja vievät kehitystä eteenpäin.


      • Pito
        säälittävää! kirjoitti:

        Vuosikymmenessä kuules renkaat kehittyvät aika paljon. Vanhat kokemukses nastarenkaista eivät ole enää verrannollisia uusien talvirenkaiden kanssa!

        Sama mäki on eri kelillä huomattavastikin erilainen liukkaudeltaan, joten vertailukelpoista olisi ajaa sama paikka samana päivänä. Onneksi järkevät ihmiset uskovat mieluummin testejä kuin teikäläisiä...

        niin säälittävä, oletko joskus nähnyt testin jossa kitka- ja nastarenkaitten pitoa olisi verrattu keskenään esimerkiksi 10000 km käytettynä?


      • Sepi
        Pito kirjoitti:

        niin säälittävä, oletko joskus nähnyt testin jossa kitka- ja nastarenkaitten pitoa olisi verrattu keskenään esimerkiksi 10000 km käytettynä?

        Tuollaisen testin tulos koskisi vain niitä renkaita jotka testattiin. Olisi melkoinen homma haalia kasaan "keskimääräisesti" kuluneita renkaita joilla voitaisiin tehdä kattava testi.

        Ihan mielenkiintoista olisi nähdä testi jossa olisi tosiaan käytetyt renkaat testissä.

        Testi voitaisiin tehdä vaikka niin, että otetaan tämän vuoden testirenkaat käyttöön ja niitä kierrätettäisiin testiryhmässä vaikka yhden tai kahden talvirengaskauden verran ja tehtäisiin niille uusi testi.

        Mutta toisaalta, kuka haluaa maksaa testin jossa testataan renkaita joita ei voi enään myydä. Menestyminen vanhoilla renkailla ei tietenkään tarkoita sitä että valmistajan uudet renkaat taas menestyisivät vanhoina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe