Adoptioon antanut

jossukka

Annoin lapseni adoptioon heti synnytyksen jälkeen 5 vuotta sitten. Tietääkö kukaan pystynkö enää kyselemään lapsen olinpaikkaa ja millaiseen perheeseen hän on päässyt ja saamaan ehkä tietoa hänestä vaikka silloin kaikista oikeuksista luovuin nuorena ja tyhmänä? Nyt aikuisempana olen ruvennut asiaa paljon miettimään. Kiitos jo etukäteen vastaaville.

21

3535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaaja...

      Kysellähhän aina saa mutta tuskin saat niihin vastauksia, olinpaikasta et tule saamaan tietoa koska näin vältytään siltä ettei biologinen vanhempi "häiritse" lapsen kehitystä ja kasvua sillä että ilmaantuu paikalle.

      PeLa antaa sinulle varmaankin vastauksena sen että kunhan lapsi täyttää 18 vuotta hän mahdollisesti itse etsii sinut käsiinsä tai laittaa pelan kautta viestiä.
      adoptiossa tuo lopullisuus on jotenkin karmiva, tarkoitan sitä sillä että kun lapsen adoptioon antaa ja paperit allekirjoittaa niin ei tule ajatelleeksi sitä että myöhemmin lapsen olinpaikka ja perhe alkaakin kiinnostaa mutta tietoja ei saa.

      itse olen aikanaan ollut samassa tilanteessa kuin sinä mutta anna nyt vain mielesi rauhoittua ja jos asia pohdituttaa niin laita mulle s-postisi niin voin kertoa vinkkejä jaksamiseen...

      • kuinka alas

        voi ihminen vajota enää?? antakaa niiden lasten olla siel missä niitä rakastetaan ja hoidetaan. te ette ole ansainneet olla niihin missään tekemisissä.. uskomatonta puhetta. etteköhän oota et lapset on koulutettu ja ammateissaan ja sitten alatte vaatimaan oikeuksianne??


      • mikko_n_75
        kuinka alas kirjoitti:

        voi ihminen vajota enää?? antakaa niiden lasten olla siel missä niitä rakastetaan ja hoidetaan. te ette ole ansainneet olla niihin missään tekemisissä.. uskomatonta puhetta. etteköhän oota et lapset on koulutettu ja ammateissaan ja sitten alatte vaatimaan oikeuksianne??

        Eiköhän ihmisiä kiinnosta omien lastensa hyvinvointi ja tulevaisuus, vaikka olisikin luovuttanut lapsensa adoptioon. Tässä mielessä on luonnollista, että tuollaisia kysymyksiä adoptioon antaneilla biologisilla vanhemmilla asiasta myöhemmin herää.

        Lainsäädäntö ja käytännöt tosin eivät anna kovin helppoja ja säännönmukaisia tapoja noita tietoja selvittää näinpäin, koska vahvassa adoptiossa biologinen vanhempi on luopunut oikeuksistaan lapseensa. Toivottavasti se asia on tässä tapauksessa tullut adoptioneuvonnassa silloin aikanaan ilmi.

        Ei ole oikein luontevaa, että adoptiota markkinoidaan raskausaikana rakkaudenosoituksena ja lapsen etua huomioivana vaihtoehtona, jos myöhemmin samaa asiaa käsitelläänkin moraalittomana lapsen hylkäämisenä, vaikkakin adoptio olisi toteutettu laillista tietä ilman, että asiaan liittyisi esim. sitä edeltänyttä lapsen pahoinpitelyä, seksuaalista hyväksikäyttöä tai heitteillepanoa.

        Adoptiolakia halutaan lähivuosina uudistaa, joten olisikohan näissä biologisten vanhempien tiedonsaantioikeuksia koskevissa seikoissa myös muuttamisen varaa. Sellainen ratkaisu, jossa avoimilla adoptioilla olisi lainsuoja ja eräs oikeusvaikutus olisi biologisten vanhempien tiedonsaantioikeus, saattaisi korjata asian osittain. Suljetuissa adoptioissa käytetään joissakin maissa välimiesmenettelyä, joissa biologisen vanhemman tiedustelu lapsesta menee tarvittaessa lapsen iästä riippuen joko ottovanhempien, ottolapsen tai kaikkien näiden hyväksyttäväksi ennen kuin tietoja takaisinpäin annetaan.

        Lain nykytilan, jos se on selvillä, ei pitäisi ainakaan liiemmälti houkutella ketään antamaan lastaan adoptioon.


      • sinulta?
        kuinka alas kirjoitti:

        voi ihminen vajota enää?? antakaa niiden lasten olla siel missä niitä rakastetaan ja hoidetaan. te ette ole ansainneet olla niihin missään tekemisissä.. uskomatonta puhetta. etteköhän oota et lapset on koulutettu ja ammateissaan ja sitten alatte vaatimaan oikeuksianne??

        mikäs virstanpylväs se on että lapset on koulutettu ja ammateissaan ja sitten vasta biologiset vanhemmat voi pitää yhteyttä?
        biologiset vanhemmat ovat kuitenkin antaneet lapselleen elämän..jota ei adoptioperhe koulutuksista kehumalla pysty muuttamaan, jokainen voi tarjota koulutusta ja hyvinvointia mutta pitäähän se lapsi ensin tehdä :-)

        jos itse olisin siinä tilanteessa että olisin adoptiopäätöksen edessä, valitsisin lapselleni sellaisen perheen jossa jo on biologisia lapsia tai ainakin muita adoptiolapsia, ja perhe ei saisi missään nimessä olla korkeasti koulutettu vaan ihan tavallinen duunari perhe.
        tuo asetelma helpottaa kummasti yhteydenpidossa biologisten ja adoptiovanhempien välissä.


      • ettei biologinen

        vanhempi häiritse adoptiovanhempia heidän saatuaan vanhemmuuden itselleen.


      • vastaisit loogisesti
        kuinka alas kirjoitti:

        voi ihminen vajota enää?? antakaa niiden lasten olla siel missä niitä rakastetaan ja hoidetaan. te ette ole ansainneet olla niihin missään tekemisissä.. uskomatonta puhetta. etteköhän oota et lapset on koulutettu ja ammateissaan ja sitten alatte vaatimaan oikeuksianne??

        varmaan kaikille abortin tehneille ja miksei sitten vielä törkeämmin aborttiin tavalla tai toisella painostaneille ihmisille, että he eivät ansaitse olla ihmisten kanssa tekemisissä ylipäänsä lainkaan!

        Adoptio on kammottavan raskas ratkaisu! Itse synnytin 10 kk sitten lapsen, jonka isä ei halua lapsestaan mitään tietää. Uskalsin vasta viikkoa ennen lapsen syntymää ottaa yhteyttä miehen ex-vaimoon, jolloin minulle selvisi, että mies on aikanaan painostanut 1. tyttöystävänsä antamaan heidän "vahinkolapsensa" adoptioon, vaikka pari tuolloin eli vakaassa parisuhteessa ja perheeseen syntyi vielä toinenkin lapsi.

        Olin tietysti järkyttynyt ja mietin sairaalassa, että olin silloin siinä mielentilassa, että minut olisi voinut ylipuhua luopumaan lapsesta lapsen oman edun nimissä, jos olisin ollut vielä tavattoman nuori tai kyse ensimmäisestä lapsesta ja jos olisin ollut lapsen isän manipuloima.

        Onneksi on tuo 8 viikon harkinta-aika, mutta sekin voi olla liian lyhyt ja joku voi ikään kuin sumussa luovuttaa lapsensa pois, jos ei saa muuten elämässään tukea ja jos kaikki osoittaa siihen suuntaan, että teko olisi rakkauden teko.

        Abortti on minusta selkeästi hirvittävämpi ratkaisu. Silti en usko, että koskaan voisin tehdä näistä ratkaisuista kumpaakaan, vaikka kunnioitankin suuresti naisia, jotka pystyvät adoptioon suostumaan. Toivottavasti kuitenkin vasta tilanteessa, jossa ovat itse niin sairaita, etteivät kykene lapsesta millään huolehtimaan.

        Adoptiovanhemmilta toivoisin myönteistä suhtautumista lapsen alkuperään ja lapsen rohkaisemista oman taustansa selvittämiseen aikuisella iällä.


      • kenenkään vanhempi!!
        kuinka alas kirjoitti:

        voi ihminen vajota enää?? antakaa niiden lasten olla siel missä niitä rakastetaan ja hoidetaan. te ette ole ansainneet olla niihin missään tekemisissä.. uskomatonta puhetta. etteköhän oota et lapset on koulutettu ja ammateissaan ja sitten alatte vaatimaan oikeuksianne??

        Olet juuri sellainen ihminen jolle en ikimaailmassa toivoisi lasta. Taidat olla katkera ihmisille jotka pystyvät saamaan lapsia, tai sitten et vain ajattele nokkaasi pitemmälle?

        Jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti pysty kasvattamaan lastaan syystä tai toisesta, ja eikö ole rakkautta antaa lapselle mahdollisimman hyvä tulevaisuus perheessä joka siihen pystyy?

        "te ette ole ansainneet olla niihin missään tekemisissä" ?? Haluttais ravistella sua vähän tähän maailmaan. Et taida itse osata asettautua adoptioon antavan asemaan, minkälaisia eri tilanteita heillä voi olla??

        Itse olen vapaan adoption kannalla, jossa biologinen äiti voisi olla jossain yhteydessä lapseen (kirjeitä, kuvia, satunnaisia tapaamisia adoptiovanhempien ehdoilla) mutta ei kuitenkaan olisi vanhempien roolissa, joka olisi epäreilua adoptiovanhempia kohtaan.

        Eihän yhteys biologiseen vanhempaan ole lapselta pois, päin vastoin.. Toisaalta voin kyllä kuvitella tapauksia jossa biologinen vanhempi olisi parempi pitää vähän etäämpänä (esim. narkkarit ja raskaan sarjan rikolliset)

        Ja Ei, en ole antanut lasta adoptioon tai adoptoinut lasta. Ei ole toistaiseksi ollut tarvetta kumpaakaan. :D


    • mikko_n_75

      Suomessa henkilötunnus ei muutu adoptiossa. Jos tiedät henkilötunnuksen loppuosaa myöten, niin joissakin tapauksissa on mahdollista tiedustella sillä henkilön muita tietoja. Tämä ei aina ole laillista.

      Jos tiedonhaku PeLa:n kautta epäonnistuu, niin jos sinulla on ketään tuttavaa, joka on yksityisyrittäjä ja käsittelee asiakastietoja, on mahdollista kysyä, että millä edellytyksillä ja miten henkilötunnuksen saa yhdistettyä nimeen ja osoitteeseen ja millaisin perustein voidaan henkilöistä tehdä tiedusteluja niin, että ne näyttävät uskottavilta ja menevät läpi. Tässä asiassa ongelman muodostaa henkilön ikä, koska 5-vuotiailla harvemmin on mitään liikeasiakkuuksia.

      Edellä olevaa menetelmää ei voi suositella, koska vaarana on sakkojen tai lyhyen ehdonalaisen vankeusrangaistuksen saaminen.

      • joskus voi lipsua..

        ei ole mitenkään tavatonta että tiedot lapsesta lipsuu biologiselle vanhemmalle ennenkuin lapsi on täysi-ikäinen.
        onhan lapsesta tiedot kuitenkin omassa kirkkonherran virastossakin, sen kotikunnan/kaupungin ev.lut seurakunnassa koska sehän on lapsen syntymäpaikka, sitähän ei adoptio voi muuttaa mitenkään :-)


    • tässä vaan

      Jos minä adoptoisin lapsen niin ehdottomasti haluaisin että lapsi tietäisi varhaisessa vaiheessa keitä hänen biologiset vanhemmat ovat ja jopa saisi tutustua heihin jos he muutoin ovat ok. Eipähän jäisi sitten aikuisella iällä vaivaamaan omat kadonneet juuret ja sukuyhteydet. Harvemmin niitä vanhempia vaan löytyy ulkomailta adoptoitaessa.Jos tilanne olisi juuri kertomasi että nuori likka antaa lapsen pois niin varmasti kehoittaisin ottamaan yhteyttä jos myöhemmin haluaa lapsesta tietää, koska asia vaivaa varmasti jossakin vaiheessa sekä lasta, että biologista vanhempaa että adoptiovanhempaa. Näin se vaan ihmisen lapsen osa on että omat synnyinjuuret ovat tärkeät.

      • Omppu

        On pakko vastata näin adoptiolapsena näihin viesteihin. Itse olen syntynyt täällä kotimaassa "nuorelle likalle" , joka antoi minut adoptoitavaksi. Kiitos hänelle siitä, että päätti kuitenkin antaa minulle elämän. Pääsin perheeseen, jossa minua rakastettiin ja sain varsin hyvät eväät elämään. Olen melko pienestä pitäen tiennyt, että minut on adoptoitu, eikä se ole ollut mikään ongelma.

        Olen ollut hyvin onnellinen juuri siinä perheessä, missä minut on kasvatettu. Itse en näe mitään tarvetta tutustua siihen ihmiseen, joka minut on synnyttänyt, hän on päätöksensä tehnyt. Minulta ei ole ollut mitään juuria tms. kadoksissa, vaan perheeni ja sukuni on siellä, missä olen kasvanut.


      • Aplaripaplari
        Omppu kirjoitti:

        On pakko vastata näin adoptiolapsena näihin viesteihin. Itse olen syntynyt täällä kotimaassa "nuorelle likalle" , joka antoi minut adoptoitavaksi. Kiitos hänelle siitä, että päätti kuitenkin antaa minulle elämän. Pääsin perheeseen, jossa minua rakastettiin ja sain varsin hyvät eväät elämään. Olen melko pienestä pitäen tiennyt, että minut on adoptoitu, eikä se ole ollut mikään ongelma.

        Olen ollut hyvin onnellinen juuri siinä perheessä, missä minut on kasvatettu. Itse en näe mitään tarvetta tutustua siihen ihmiseen, joka minut on synnyttänyt, hän on päätöksensä tehnyt. Minulta ei ole ollut mitään juuria tms. kadoksissa, vaan perheeni ja sukuni on siellä, missä olen kasvanut.

        Ilmeisesti sinun suhde omaan adoptioosi on yksiselitteinen. Minäkin olen adoptoitu ja minulle adoptiotausta on aina ollut hankala. Koin jo lapsena itseni bioperheissään kasvavia ystäviäni huonommaksi, vaikka minulla oli rakastava adoptioperhe eikä minulla ollut mistään puute. Tosin näin jälkikäteen adoptiovanhempani ja kaikki mielestäni pitivät adoptiota liian yksinkertaisena asiana. He suhtautuivat adoptioon kuten sinäkin tunnut suhtautuvan, ikäänkuin adoptio ei merkitsisi mitään. Murrosiässä ja etenkin aikuistumisen vaiheessa olen kokenut hurjan kovia kasvukipuja adoptioon liittyen. Olen ollut masentunut ja ahdistunut sekä kärsinyt paniikkikohtauksista. Olen kokenut tulevani koko ajan hylätyksi ja olevani henkilö, jota kukaan ei oikeasti voi rakastaa. Pitkä psykoterapia on tehnyt hyvää, mutta edelleen suhde adoptioon on minulle hieman hankala. Olen etsinyt juuriani. Vierailin mm. lastenkodissa, jossa elin elämäni kolme ensimmäistä kuukautta. Olen myös tavannut biologisen äidinäidin sekä tädin. Nykyään olen onnellinen elämästäni ja jollain tavalla koen adoptiotaustan vahvuudeksikin. Helppo tie minulla ei kuitenkaan ole ollut, enkä vieläkään koe olevani perillä.


      • omppu
        Aplaripaplari kirjoitti:

        Ilmeisesti sinun suhde omaan adoptioosi on yksiselitteinen. Minäkin olen adoptoitu ja minulle adoptiotausta on aina ollut hankala. Koin jo lapsena itseni bioperheissään kasvavia ystäviäni huonommaksi, vaikka minulla oli rakastava adoptioperhe eikä minulla ollut mistään puute. Tosin näin jälkikäteen adoptiovanhempani ja kaikki mielestäni pitivät adoptiota liian yksinkertaisena asiana. He suhtautuivat adoptioon kuten sinäkin tunnut suhtautuvan, ikäänkuin adoptio ei merkitsisi mitään. Murrosiässä ja etenkin aikuistumisen vaiheessa olen kokenut hurjan kovia kasvukipuja adoptioon liittyen. Olen ollut masentunut ja ahdistunut sekä kärsinyt paniikkikohtauksista. Olen kokenut tulevani koko ajan hylätyksi ja olevani henkilö, jota kukaan ei oikeasti voi rakastaa. Pitkä psykoterapia on tehnyt hyvää, mutta edelleen suhde adoptioon on minulle hieman hankala. Olen etsinyt juuriani. Vierailin mm. lastenkodissa, jossa elin elämäni kolme ensimmäistä kuukautta. Olen myös tavannut biologisen äidinäidin sekä tädin. Nykyään olen onnellinen elämästäni ja jollain tavalla koen adoptiotaustan vahvuudeksikin. Helppo tie minulla ei kuitenkaan ole ollut, enkä vieläkään koe olevani perillä.

        Omppu jatkaa... Piti ensimmäiseen viestiini vielä kirjoittaa, että varmasti me kaikki adoptoidut lapset koemme nämä asiat omalla tavallamme. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että en koskaan ole tuntenut itseäni huonommaksi kuin muut, enkä myöskään ole kokenut itseäni milloinkaan hylätyksi.
        Olet oikeassa siinä, että adoptio ei MINULLE merkitse juuri mitään, eikä ole minun elämääni mitenkään haitannut. En tippaakaan vähättele kokemuksiasi, koska kuten sanoin, nämä ovat niin henkilökohtaisia asioita. Halusin vain sanoa, että välttämättä kaikki adoptiolapset eivät ole halukkaita selvittämään "alkuperäänsä".


      • varmasti
        Aplaripaplari kirjoitti:

        Ilmeisesti sinun suhde omaan adoptioosi on yksiselitteinen. Minäkin olen adoptoitu ja minulle adoptiotausta on aina ollut hankala. Koin jo lapsena itseni bioperheissään kasvavia ystäviäni huonommaksi, vaikka minulla oli rakastava adoptioperhe eikä minulla ollut mistään puute. Tosin näin jälkikäteen adoptiovanhempani ja kaikki mielestäni pitivät adoptiota liian yksinkertaisena asiana. He suhtautuivat adoptioon kuten sinäkin tunnut suhtautuvan, ikäänkuin adoptio ei merkitsisi mitään. Murrosiässä ja etenkin aikuistumisen vaiheessa olen kokenut hurjan kovia kasvukipuja adoptioon liittyen. Olen ollut masentunut ja ahdistunut sekä kärsinyt paniikkikohtauksista. Olen kokenut tulevani koko ajan hylätyksi ja olevani henkilö, jota kukaan ei oikeasti voi rakastaa. Pitkä psykoterapia on tehnyt hyvää, mutta edelleen suhde adoptioon on minulle hieman hankala. Olen etsinyt juuriani. Vierailin mm. lastenkodissa, jossa elin elämäni kolme ensimmäistä kuukautta. Olen myös tavannut biologisen äidinäidin sekä tädin. Nykyään olen onnellinen elämästäni ja jollain tavalla koen adoptiotaustan vahvuudeksikin. Helppo tie minulla ei kuitenkaan ole ollut, enkä vieläkään koe olevani perillä.

        Kuvailemasi tunteet ovat varmasti tosi yleisiä adoptoiduilla. Mutta eikö kuitenkin ole ollut hyvä että olet voinut hakea tietoa omassa tahdissasi, eikö olisi ollut hankalaa jos liian aikaisin olisi biologinen äitisi tupsahtanut elämääsi, ennenkuin olit siihen valmis?

        Hyvä ystäväni on adoptoitu lapsi. Perheessään onnellinen, hyvin pärjäävä myöhäismurrosikään asti; nuorena aikuisena ja omien lasten syntymiin liittyen alkoivat oireilu ja kysymykset ja selvittelyn tarve. Olen keskustellut hänen kanssaan tosi paljon, ja hänen kauttaan oppinut todella näkemään että biotaustan selvittämiseen lähteminen on iso prosessi, ja voi olla tosi hankalaa lapselle tai nuorelle, jos menneisyyden kummitukset tulevat väärällä hetkellä. - Tämä nyt lähinnä alkuperäisen kysyjän ongelmaan liittyen: tiedon toive on ymmärrettävä, mutta uteliaisuus ei saisi voittaa lapsen tarvetta kehittyä rauhassa.

        Ystäväni biologinen äiti oli lähettänyt lastensuojeluviranomaiselle kirjeen, jonka tytär voisi saada sitten kun on täysi-ikäinen, mikäli tytär kyselee. Minusta teko oli kunnioittava ja hieno. - Siitä huolimatta biologisen äidin tapaaminen taisi olla aika järkytys. Aiheesta on kirjoitettu oikein hyvä kirja, jonka nimi oli muistaakseni Adoptoidut, kannattaa etsiä ja lukaista. Sisältää adoptiolasten kokemuksia adoptiolapsena olosta ja nimenomaan biologisten juurien etsimisestä ja kohtaamisesta.


    • vanhempi äiti

      Aikanaan teit lapsen kannalta hyvän ratkaisun, ainakin paremman, kuin keskeytys olisi ollut.
      Mielestäni näitä mahdollisuuksia saisi olla enemmän esillä. Lapsettomuudesta kärsiviä on paljon.
      Äitinä sinulla on tunnon vaivoja. Se on tervettä, mutta älä jää haikailemaan mennyttä. Muuten olosi ei kohene. Meillä on mahdollisuus antaa ja saada anteeksi. Ehkä tiedätkin sen. Sitä kautta saat rauhan ja voit jatkaa elämääsi iloiten.
      Edellä on jo ohjeita, mutta älä tee mitään salaista. Pidä tuntosi puhtaana.
      Aikanaan olisin mielihyvin ottanut suomalaisen lapsen, mutta saimmekin oman. Hyvää jatkoa sinulle!

    • adoptioäiti

      Heip!

      Luin mielenkiinnolla kommentteja kysymykseesi. Oma mielipiteeni adoptiolapsen äitinä ja vanhempina on se, että voimme tavata lapsen synnyttäjän, hänen niin halutessa. Meiltä kysyttiin asiaa, ennen adoptiota. Lähtökohta yhteydenotolle on kuitenkin lapsi. Me vanhempina annamme mahdollisuuden yhteydenottoon, mutta yhteydenotto tapahtuu vasta silloin, kun lapsi haluaa. Saat adoption välittäjältä varmasti ihan laillisesti jotain tietoa lapsen perheestä-luulen niin. Mutta yhteyttä et voi ottaa, koska adoptiossa olet luopunut oikeudestasi lapseen. Itse on syvästi kiitollinen lapsemme synnyttäjä äidille aivan ihanasta lapsestamme. Mielenkiintoista olisi tavata, mutta nythän ei kysymys, mitä haluan, vaan mikä on lapsen paras.

      • vastaatko tähän?

        miten määrittelet lapsen parhaaksi sen että vasta sitten kun lapsi haluaa tavata, siihenhän menee hyvässä lykyssä 30 vuotta :-)
        jos lapselle halutaan olla avoimia ihan pienestä asti niin näkisitkö pahana sen että lapsi olisi jatkuvasti tietoinen biologisista vanhemmistaan esim. niin että äidistä olisi aina tuore valokuva tai viesti aina silloin tällöin? muutenhan hän on aivan teidän mutu-tuntumien varassa omasta taustastaan.
        minusta näin ulkopuolisena olisi hienoa jos adoptiovanhemmat ja biologiset vanhemmat voisi olla yhteydessä vaikka pelan kautta ihan säännöllisesti, näin molemmat saisivat lapsen edun mukaisesti tietoa eikä jäisi lapselle harmaata aluetta.


      • korteni kekoon.
        vastaatko tähän? kirjoitti:

        miten määrittelet lapsen parhaaksi sen että vasta sitten kun lapsi haluaa tavata, siihenhän menee hyvässä lykyssä 30 vuotta :-)
        jos lapselle halutaan olla avoimia ihan pienestä asti niin näkisitkö pahana sen että lapsi olisi jatkuvasti tietoinen biologisista vanhemmistaan esim. niin että äidistä olisi aina tuore valokuva tai viesti aina silloin tällöin? muutenhan hän on aivan teidän mutu-tuntumien varassa omasta taustastaan.
        minusta näin ulkopuolisena olisi hienoa jos adoptiovanhemmat ja biologiset vanhemmat voisi olla yhteydessä vaikka pelan kautta ihan säännöllisesti, näin molemmat saisivat lapsen edun mukaisesti tietoa eikä jäisi lapselle harmaata aluetta.

        Oma äitini on joutunut hoidettavaksi ollessani viiden ikäinen. Myöhemmin murrosikäisinä me lapset halusimme nähdä äitimme ja muutenkin tietää enemmän. Pääsimme tapaamaan ja sitä jatkuikin hänen kuolemaansa asti.
        Minut isä aikoi antaa lapsettomaan perheeseen jossakin vaiheessa. Kävimme tutustumassa siellä. Kaikkea oli, liikaa viihtyäkseni. Onneksi isä halusi nahdä reagointini. Siinä vaiheessa en itse tiennyt suunitelmista. Sain jäädä omaan sisarusparveeni ja myöhemmin aikuisena kiitin isääni siitä.
        Laitokselta tapahtuva adoptio on vähän eri asia, mutta arvelen kiinnostuksen olevan molemminpuolista tietää toistensa elämästä. Ne juuret on vahvat. Avoimuus ja rehellisyys on tärkeitä.
        Siksikin olisi hyvä jotakin tietää, ettei tulisi sisarusliittoja vahingossa.


      • Yksi sossu evp
        korteni kekoon. kirjoitti:

        Oma äitini on joutunut hoidettavaksi ollessani viiden ikäinen. Myöhemmin murrosikäisinä me lapset halusimme nähdä äitimme ja muutenkin tietää enemmän. Pääsimme tapaamaan ja sitä jatkuikin hänen kuolemaansa asti.
        Minut isä aikoi antaa lapsettomaan perheeseen jossakin vaiheessa. Kävimme tutustumassa siellä. Kaikkea oli, liikaa viihtyäkseni. Onneksi isä halusi nahdä reagointini. Siinä vaiheessa en itse tiennyt suunitelmista. Sain jäädä omaan sisarusparveeni ja myöhemmin aikuisena kiitin isääni siitä.
        Laitokselta tapahtuva adoptio on vähän eri asia, mutta arvelen kiinnostuksen olevan molemminpuolista tietää toistensa elämästä. Ne juuret on vahvat. Avoimuus ja rehellisyys on tärkeitä.
        Siksikin olisi hyvä jotakin tietää, ettei tulisi sisarusliittoja vahingossa.

        Minäkin olen vuosien varrella kääntynyt ajattelemaan niin, että adoptoitujen ja sijoitettujen lasten täytyisi saada edes työntekijöiden välittämää tietoa biovanhemmistaan. Tarkoitan harvakseltaan (esim. kerran vuodessa) toimitettavaa kirjallista tietoja ja mahdollisesti valokuvia. Lapsi pohtii näitä asioita joka tapauksessa ja ilman tietoa kuvitelmat voivat olla psyykkiselle kehitykselle riskejäkin.

        Muistan yhdenkin tapauksen, jossa adoptoitu henkilö oli miettinyt biosukuaan kovasti. Hän oli ladannut kovasti odotuksia biotaustansa selvittämiseen. Hänelle oli kuitenkin kerrottava, että bioäiti oli kuollut 9 vuotta ennen hänen yhteydenottoaan eli adoptoidun ollessa noin 10-vuotias. Adoptoitu oli sydänjuuriaan myöten surullinen ja vihainen siitä, ettei hänelle itselleen oltu kerrottu bioäidin kuolemasta. Tapauksen jälkeen jäin miettimään, miksi asiasta ei tosiaan olisi voitu kertoa lapselle silloin kun se oli ajankohtaista. Adoptoidun ajatukset murrosiässä olisivat varmasti olleet erilaiset, jos hän olisi tiennyt bioäitinsä kuolemasta. Tieto olisi voinut vaikuttaa hänen joihinkin päätöksiin ja elämän tavoitteisiin.

        Täytyy muistaa, että pienetkin tiedot juuristaan saattavat vaikuttaa syvästi adoptoidun elämään. Tiedän monien adoptoitujen opiskelleen esimerkiksi sellaisten maiden kieliä, joissa luulevat biosukulaistensa asuvan. Muutamankin adoptoidun tiedän muuttaneen Ruotsiin, kun ovat luulleet bioäitinsä asuvan siellä (yli 20 vuotta vanhan tiedon perusteella). Venäjältä adoptoitujen kohdalla on vastaavaa tapahtunut muiden Euroopan maiden kohdalla.

        Alitajunta ja kätketyt toiveemme ohjaavat meitä elämässämme aina vähintään jonkin verran. Miksi oikeaa tietoa ei saisi antaa adoptoiduille enemmän?


    • jos et ole..

      viiteen vuoteen ollut kiinnostunut synnyttämästäsi lapsesta..niin anna herran tähden olla!! Sotket vain kaikkien elämää sillä tavoin,tuppautumalla yhtäkkiä kuvioihin.

      • Katjuli

        Itse en "perusteluita" omalle adoptioon antamiselleni ymmärrä.Vaikkakin "aika oli toinen" ym. ajatuksia heitellään niin lapsensa pitämistä haluavalle mahdollisuus avautuu!Joskus se löytyy vaikeimman kautta-joskus sattumalta.Olen jo ns."keski-iässä" ja kiinnostukseni adoptiotani kohtaan on vaihdellut eri ikäkausina.Biologiset vanhempani ovat useaan otteeseen yrittäneet ottaa minuun yhteyttä,mutta en ole HALUNNUT heitä kasvoista kasvoihin tavata.Itse kasvatin (jo aikuisen) lapseni yksin, ja vaikeimman kautta.Oman lapsen pois antaminen on minulle ehdoton EI-vaihtoehto.Yhteydenotto on myöskin kasvattivanhemmilleni ollut loukkaavaa.Heitäkin kunnioittaakseni en koe tarvetta tavata biologisia "vanhempiani".Heillähän ei ole minkäänlaista osaa minun elämässäni.Siltikin olen sitä mieltä,että enemmän tulisi antaa perustietoa biologisen suvun ns. ominaisuuksista.Tarkoitan esim.periytyvät sairaudet,muutamia ammatteja ja vaikkapa pienoista kerrontaa mielenkiinnon kohteista.Sillä jonkinlainen irrallisuus ja kuulumattomuuden tunne adoptoidulle kantaakseen jää.Vanhemmiten etenkin tällaista tulee vastaan,kun elämänsä kulkua muutenkin kelaa.Antakaa silti mahdollisen yhteydenoton jäädä adoptoidun itsensä oikeudeksi!! Olettehan hänelle tuiki tuntemattomia,joitain vain ihmisiä.Parhainta jatkoa kaikille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe