HIUSTEN KASVATUS

Heippa...

Juu eli nyt on sit täysin kyllästytty tähän lyhyeeseen tukkamalliin ja haluttaisiin vähän semmosta tyttömäisempää tyyliä sillekin suunnalle.

Onko aivan pirun karmeeta kasvatella sitä tukkaa? Siis tämä on nyt semmoinen muutaman sentin pituinen, kauan kestää kasvaa pidemmäksi? Kuinka kampaajalla kannattaisi käydä, siis väriä tietty laittamassa ja osaahan se tätikin jotain sanoa, mutta noin yleisesti? Onko jotain vinkkiä esim. siihen karmeeseen polkkatukkavaiheeseen? Muita, yleisiä ohjeita/vinkkejä?

15

14274

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..voisi olla..

vaikka joku kiva väri, raitoja... Muutosta saa myös huiveilla, hiuskoruilla, erilaisilla pinneillä (

• terveellinen tukka.

Teoriassahan se kasvatus on helppoa kun hius kasvaa itsestään eikä mitään tarvi sen eteen tehdä, mutta tosiasiassa se ei sitä ole.

Jos todella lyhyestä tukasta halua pitkän fledan niin kyllähän se vuosia kestää, kun hius kasvaa sen reilun sentin kuukaudessa keskimäärin.

Kannattaa alkaa alusta heti kunnolla se kasvatus, ja pitää huolta, että kasvattaa hyväkuntoisen tukan.

Jos ihan tosissaan olet kasvattamassa, niin tee se päätös, että ainakaan ensimmäiseen vuoteen tai pariin ei mennä parturiin, korkeintaan voi käydä leikkauttamassa sentin pois kuivia latvoja mikäli niitä tulee, jos menee ihan jotain mallia leikkauttamaan, niin sitten joutuu sihen loukkuun kun tukka kasvaa mallista ulos ja sitten on taas pakko mennä leikkauttamaan.

Vaikein vaihe on siinä vaiheessa ohi kun saat hiukset jonkinlaiselle ponnarille.

Suosittelen ainakin alkuun olematta värjäämättä tukkaa, sillä se ei aina ole hyväksi tukalle, ja aina saa olla värjäämässä uudestaan juurikasvun takia, siinä hommassa saattaa hiusten latvat kärsiä.

Suosittelen myöskin käyttämään jotain kosteuttavia hoitoaneita ja tuotteita, koittaa olla pesemättä tukkaa joka päivä, näin alkuun vaikka joka toinen päivä on hyvä.

Sitten kun tukka on kasvanut vähän pidemmäksi, niin voit alkaa öljyämään varovaisesti hiusten latvoja, jolloin ne pysyvät hyväkuntoisina eikä niitä tarvise leikkauttaa hirveästi kuivuuden takia.

Ja ylipäätänsä kannattaa olla hellävarainen hiusten suhteen, älä käytä mitään harjoja joissa on palloja niisä päissä, ei ole hyväksi tukalle kun repii vain hiuksia pois.

Itse olen mies ja olen tukkaa kasvatellut jo reilu pari vuotta, ja se ylettyykin jo yläselkään.

Naisilla voi tuo kasvatus olla jossain määrin helpompaa, kun voitte huoletta käyttää kaikenlaisia pantoja ja vaikka mitä siinä välivaiheessa. ;)
        Miehillä se saattaisi näyttää vähän hupsulta.

• briko

hiusten hoitohan on aika helppoa. värjätä ei kannata kovin usein tai jos värjää uudestaan niin kannattaa värjätä hiuksen juuresta niin latvat eivät kärsi pahasti. tosin ei se värjäys niin vaarallista ole ellei tee kovempia käsittelyjä esim, värinpoistoa.
      "polkkavaiheessa" auttaa hyvä leikkaus. vaikka polkkatukka ei periaatteessa sinulle sopisikaan niin hyvä kampaaja osaa tehdä oikean leikkauksen joka sopii sinullekkin. kyllä siellä kampaajalla voi käydä vaikka tukkaa kasvattaakin. se tekee tukasta terveen ja hyvännäköisen kun leikkaa risaiset latvat pois. kyllä sen sitten itse huomaa kun tukka tarvitsee leikkausta tai uutta mallia.
      hiuksia voi laittaa monella tavalla. niitä voi kiharrella, letittää, laittaa kiinni vaikka pelkkien pinnien avulla jos ei ponnari pysy vielä, jakausta voi vaihdella, hiuksia voi suoristaa tai tupeerata. lopulta sen oman tyylin löytää.
      ja kyllä se hius myös kasvaa yllättävän nopeasti. parista sentistä kun kasvattaa niin pieni kasvu muuttaa mallia jo reilusti ja hiustyylejä voi kokeilla monia erilaisia. erilaisilta hiussivuilta voi löytyä ihania vinkkejä ja sitten tuleekin se valinnanvaikeus. kasvattamisessa hyvä puoli on se, että tukka on nopea leikata pois jos siitä ei tykkää. tosin juurikasvu näkyy helpommin pitkissä hiuksissa jakauksen kohdalla

• Megaletti

Toisin kuin briko kirjoitti, hiuksia ei kannata suoristaa eikä ainakaan missään nimessä tupeerata!!!

Asia olisi eri, jos ap. haluaisi pitää hiuksensa lyhyehköinä. Suoristus on äärimmäinen kuumakäsittely, mikä ei ole pidemmiksi kasvatettaville hiuksille ollenkaan hyvä asia! Lyhyehköinä pidettävillä hiuksilla ei tietysti ole niin väliä, koska niitä leikataan säännöllisesti eivätkä vauriot pääse niin pitkälle. Ajattelepa kuitenkin, että esim. kainaloihin ylettyvien hiusten latvat ovat jo 2-3 vuotta vanhat, ja jos siitä kasvatetaan pidemmälle, sanotaan vaikka vyötärölle, suoristuksella vaurioituneet (=kuivuneet, hapertuneet) latvat ovat jo 4-5 vuotta vanhat. Vauriot toisin sanoen kasaantuvat pitkissä ja pidemmiksi kasvatettavissa hiuksissa, koska niitä leikataan vähemmän.

Tupeerausta taas ei voi suositella muille kuin lyhythiuksisille. Se avaa hiussuomut ja osa niistä irtoaa samalla pysyvästi. Mikään - huom. ei todellakaan mikään - korjaa niitä rakennevaurioita, mitä siitä syntyy! Jos tarkoituksena on kasvattaa, se on vihoviimeinen asia mitä kannattaa tehdä. Vielä pahempaa on tupeerata lakattuaja hiuksia. Rakennevauriot (suomujen irtoamisen kautta) ovat silloin kaikkien suurimmat. Vaurioitumista tapahtuu (lakkaamattomissakin hiuksissa) myös silloin, kun tupeeraus kammataan myöhemmin auki. Tupeeraa siis vain, jos et kasvata. Jos haluat pidemmät ja hyväkuntoiset hiukset, unohda se.

• Nainen 28

Itse en ole koskaan varsinaisesti kasvattanut hiuksia, muutaman vuoden välein olen leikannut hiukset olkapäille asti, sitten olen taas kasvattanut ne lapaluiden alapuolelle, kyllästynyt ja leikannut taas lyhyiksi. Ihan lyhyttä tukkaa minulla ei ole ollut, eikä edes polkkatukkaa, joten siihen en osaa suoraan auttaa sinua.

Leikkasin syyskuussa elämäni lyhyimmät hiukset, lyhyimmät olivat n. 5cm ja ne ovat tällä hetkellä yli 10cm, näin karkeasti arvioiden. Itselläni hiusten kasvutahti on melko hurja, ja sen myös läheiset huomaavat ja ne huomauttelevat siitä. Ilmeisesti hiustenkasvu on yksilöllinen asia, joillakin hiukset kasvavat nopeasti, toisilla hitaammin.

Tässä muutama vinkki kasvatukseen:

- Käy kampaajalla säännöllisen harvoin: pari kertaa vuodessa tasoittamassa latvat riittää. Mikäli haluat pitkät hiukset niitä ei kannata olla jatkuvasti katkomassa. Jos pidät hiuksistasi hyvää huolta, ne kyllä kestävät 6kk ilman leikkausta.

- Älä anna kampaajan leikata kerroksia hiuksiisi, ne saattavat vaatia enemmän laittamista, tasapituisia on helpompaa lähteä kasvattamaan. Tosin tällehän ei mitään voi jos sinulla on jo kerroksia.

- Jos värjäät hiuksia, käytä suoravärejä jotka ovat mahdollisimman lähellä omaa väriäsi. Voit toki käydä kampaajallakin värjäämässä, ehkä leikkausten yhteydessä kahdesti vuodessa, tai sitten useammin (ilman leikkausta). Mutta nykyään kaupoista löytyy käteviä tyvikasvupakkauksia, joilla voi itse hoitaa tyvikasvun käyntien välillä.

- Käytä latvoihin latvasuojaa, esim. Bonacurella on ihan kelpo tuote joka ei maksa maltaita. Näin minimoit kaksihaaraisten syntyä.

- Käsittele hiuksia varoen, ole hellä äläkä harjaa niitä märkinä.

- Anna hiusten kuivua itsestään, sillä liiallinen lämpökäsittely kuluttaa hiuksia, ja sitähän et halua.

- Käytä hiuspohjallesi ja hiuksillesi sopivia shampoita ja hoitoaineita.

- Vaihda tyynyliinat pehmeisiin silkki- tai satiinityynyliinoihin. Jotku väittävät, että tavalliset puuvillatyynyliinat ovat karheita ja kuluttavat hiuksia.

- Muista, että pinneillä, pannoilla ja vastaavilla saat kivaa muutosta hiuksiin. Koita kuitenkin olla "näpräämättä" niitä liikaa, et halua turhaan kuluttaa hiuksia.

- Syö monipuolisesti ja terveellisesti, näin talvisin voit käyttää monivitamiinivalmistetta jos epäilet, että sinulla on puutoksia joissain aineissa.

• Jaana;

Yksi ainakin kokeilun arvoinen tuote on Nisimin kehittämä Fast-shampoo ja hoitoaine,etsi netistä. On hyviä kokemuksia siitä. Ravinto ym tietysti tärkeitä myös. Mutta tuo Fast kyllä alkaa vaikuttamaan kasvuun. Googlesta löytyy heti, yksi verkkokauppa myy Suomessa sitä.

• pikku hevari

oli kyllä mieleenkiintosta lukee mitä kaikkee on tehny väärin.... mutta silti kyllä nää hiukset on olkapäillä.... ja oikeestaan itselläni on aivan he***tin kiharat hiukset, ja sillon välillä kun suoristan niin huomaan että ne onkin paljon paljon pitemmät miltä ne kiharalla näyttävät..... eli kun kiharalla oli olkapäillä niin mieliala nousi kun suoristaessa kunnon heviletti : )

• yksi ratkaisu

itsekkin monesti koittanut kasvattaa lyhyitä hiuksia pitkäksi ja joka kerta hermot mennyt kun se on juuri siinä vaiheessa, ettei sitä saa kiinni ja muutenkin malli jo aivan ulos kasvanut. kunnes löysin ihana kampaajan joka kehoitti ensin kasvattamaan toiselta puolelta pidemmäksi ja pitämään takaa ja toiselta sivulta lyhyempänä ja siistinä, ja kuinka ollakkaan kun sain toisen puolen kasvatettua oli jo muidenkin hiusten kasvatus aika helppoa, kun kokoajan oli kuitenkin todella siistit hiukset. joskus kannattaa etsiä sitä hyvää ja ihanaa kampaajaa, itse ainakin haluan olla huolitellun näköinen hiuksia myöden ja näin se ainakin minulla onnistui. kokeikaapa

• hiuspäällikkö

On hyvä käyttää samanmerkkistä hiusshampoota kuin hoitoainettakin. Eri merkkien kemikaalit saattaa vahingoittaa hiusta, mutta ensiksi kun ollaan valitsemassa hiusshampoota niin täytyy olla se juuri sinun hiuksillesi sopiva. Jos sinulla on katkeilevat ja karheat hiukset , niin etsi kaupasta niille hiuksille kuuluvat shampoot. :) Minustakin tällä hetkellä tuntuu että eihän nämä omanikaan hiukset mihinkään kasva, mutta kyllä ne siitä ehkä pikkuhiljaa kasvavat. Ei kannata huolestua jos hiuksia lähtee , se on täysin normaalia. Jos olet suoristanut hiuksiasi niin toivottavasti olet käyttänyt ennen suoristamista lämpösuihketta tai jotain mikä auttaa kestämään lämpöä. Jos et käytä lämpösuihkeita tai muita tälläisiä ennen suoristusta tai muuta lämpökäsittelyä niin hiuksesi katkeilevat ja tippuvat myöhemmin pois. Jokapäiväinen hiusten harjaaminenkin saattaa olla hyväksi :) Suosi hiusten pesua , käy esim. joka toinen päivä pesemässä hiukset , päänahka tottuu siihen silloin ja kannattaa huuhdetta hiukset sopivan viileällä vedellä sillä viileä vesi saa hiukset myös kasvamaan hiukan nopeammin. :) Toivottavasti tästä oli joitakin hyviä vinkkejä nopeaan hiusten kasvuun ! :)

• Llllssss

Itse yritin kasvattaa tukkaa 4 vuotta ja kävin leikkaamassa "kuivat latvat" kerran vuodessa, mikä käytännössä tarkoitti sitä että kampaaja leikkasi pois kaiken kasvattamani. Minulla pysyi tukka siis hädin tuskin olkapäille ulottuvana.

Sitten olin 4 vuotta niin että en leikannut lainkaan. Hyvällä hoidolla latvat eivät kärsineet kovin pahasti. Hiukset saivat pituutta.

Sen jälkeen annoin äitini leikata muutamia senttejä pois vuosittain. Hän osasikin sen paremmin kuin kampaajat jotka aina leikkaa sen 10 senttiä.

Muita keinojani: ei silikonia, vain luomutuotteita hiuksiin, ei muotoiluaineita ei fööniä, hiukset puristellaan hellästi kuivaksi, ei hankata. Eikä tietenkään mitään kuumia rautoja.

Näillä keinoin hiukseni ovat nyt peppuun asti ja tukka on paksuuntunut. Muilla ystävilläni jotka föönaa ja käyttää rautaa ja lakkoja lähes joka päivä on ohut tukka.

Kärsivällisyysharjoitushan tämä on. Koko projektin aloitin 24 vuotta sitten, mutta siitä tosiaan 4 ekaa vuotta meni harakoille kampaajan tuhojen vuoksi.Vyötärölle minulla taisi olla tukka jo 2000-luvun alkupuolella tai viimeistään puolessa välissä.

• hiustenkasvattaja29

Itsekkin haluaisin kasvattaa tukkaani pidemmäksi joten googlasin sanalla nopea hiusten kasvatus. Tämä sivu tuli siihen sitten ekana ja sain hyviä vinkkejä:) huomasin monia asioita joita olin tehnyt väärin: pesen joka päivä hiukseni, tupeeraan niitä joka päivä ja suoristan joka päivä. Vaikken erityisen paljoa pidä hiusteni luonnollisesta väristä, en ole kuitenkaan niitä koskaan värjännyt. Onneksi nyt on kesäloma joten voin huoletta olla esim pesemättä tukkaani joka päivä, koska ei tarvitse lähteä mihinkään. :)

• CORNDOGS

jaa mie olin siinä uskossa että se on hippien hommaa se tukan kasvatus kysy niiltä neuvoja (se tais olla joku toinen voorumi)

• heheh

Olen 12 vuotiass ja mulla on lapaluihin ylttävät hiukset(:haluaisn paaaljon putemmät:(
      ainakin johoinkin peppuun tai ei ihan sinne...mitä keinoja olisi muuta kun tabletit tai silleen?mulla on kyllä aika paksut hiukset:)

• eerika93
    • pitkähiuksinen

Kannattaa syödä biotiinitapletteja ja käyttää Cutrin bio sarjan shampoota. Myös veden laatu vaikuttaa jos tupakoit tai jos kylpyhuoneessa on kosteusvaurio homemikrobit saattaa kuivuttaa ja aiheuttaa kaksihaaraisia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe