poikaystäväni on kosovolainen ja asunut helsingissä ja kajaanissa vuoden ajan 2002-2003 pakolaisena. suomen viranomaiset ilmoittivat, että on lähdettävä takaisin kosovoon koska sota on ohi ja kaikki hyvin. nyt hän haluaisi tulla takaisin suomeen, edes välillä lomalle luokseni. mitä papereita tarvitaan vai onko ainoa vaihtoehto mennä naimisiin?
kosovosta suomeen?
60
3685
Vastaukset
- ihan vähän?
Ilman työpaikkaa Suomeen? Ajattelitko itse elättää siivoojan palkallasi teidät molemmat? Tiedätkö ettei sieltä sossusta saa rahaa jos toinen puoliso tienaa. Ratkaisepa nyt tämä matemaattinen yhtälö ensin niin kerron tarkemmin mitä pitää tehdä
- ................
kyllähän niitä töitä suomesta löytyy jos on kiinnostusta etsiä ja todella haluaa. etenkin kun on täällä jo jonkin aikaa asunutkin ja osaa kielen alkeet. toisin on monessa muussa maassa. itse en siis ajatellut "siivoojanpalkallani" ketään elätellä, mutta uskon että muutamia kuukausia hyvinkin pärjättäisiin sillä minulla on vakityö (maisterin tutkinto ja sitä vastaava työ) sekä omistusasunto... eikä mitään rahaa sossusta tai vastaavista ole herunut sitten opiskeluvuosien. kyllä parissa kuukaudessa jotain töitä siis toisellekin löytyy.
- hahahahhahaha..
................ kirjoitti:
kyllähän niitä töitä suomesta löytyy jos on kiinnostusta etsiä ja todella haluaa. etenkin kun on täällä jo jonkin aikaa asunutkin ja osaa kielen alkeet. toisin on monessa muussa maassa. itse en siis ajatellut "siivoojanpalkallani" ketään elätellä, mutta uskon että muutamia kuukausia hyvinkin pärjättäisiin sillä minulla on vakityö (maisterin tutkinto ja sitä vastaava työ) sekä omistusasunto... eikä mitään rahaa sossusta tai vastaavista ole herunut sitten opiskeluvuosien. kyllä parissa kuukaudessa jotain töitä siis toisellekin löytyy.
Maisterin tutkinto, ja noin paljon kirjoitusvirheitä, eheheh...
- kuka olet
Kerropa hieman lisää itsestäsi niin voidaan paremmin auttaa
- työtä.
Herää unestasi. Ei täällä ole töitä paremmillekaan. Miten ihmeessä ajattelit kielipuolen miehen löytävän työtä?
- ..........
työtä. kirjoitti:
Herää unestasi. Ei täällä ole töitä paremmillekaan. Miten ihmeessä ajattelit kielipuolen miehen löytävän työtä?
no kieltä oppii pikkuhiljaa lisää ja melko kummallista olisi jos ei löytyisi, on ollut täällä töissä sillon jo 02-03 mm. portsarina. aina jotain portsarin tms. hommia löytyy ja niistä on ehkä mukava aloittaa ja etsiä myöhemmin jotain "parempaa työtä" jos siltä tuntuu. voittaa varmasti satunnaiset hanttihommat autopesulassa, ravintolassa tai kaupan kassalla kosovossa joita on ehkä viikoksi tai pariksi silloin tällöin.
- rehellinen
.......... kirjoitti:
no kieltä oppii pikkuhiljaa lisää ja melko kummallista olisi jos ei löytyisi, on ollut täällä töissä sillon jo 02-03 mm. portsarina. aina jotain portsarin tms. hommia löytyy ja niistä on ehkä mukava aloittaa ja etsiä myöhemmin jotain "parempaa työtä" jos siltä tuntuu. voittaa varmasti satunnaiset hanttihommat autopesulassa, ravintolassa tai kaupan kassalla kosovossa joita on ehkä viikoksi tai pariksi silloin tällöin.
Etkö myöntäsi itsellesi että jossei ole 35 ikävuoteen päässyt siellä Kosovossa äidin ja isän huushollia pidemmälle, niin ei se onnistu täälläkään. Kyllä niitä töitä tekevälle on Kosovossakin. Tämä sinun sulhasesi vain ei taida olla niitä parhaimpia tekijämiehiä tai älyn jättiläisiä
- ..............
rehellinen kirjoitti:
Etkö myöntäsi itsellesi että jossei ole 35 ikävuoteen päässyt siellä Kosovossa äidin ja isän huushollia pidemmälle, niin ei se onnistu täälläkään. Kyllä niitä töitä tekevälle on Kosovossakin. Tämä sinun sulhasesi vain ei taida olla niitä parhaimpia tekijämiehiä tai älyn jättiläisiä
mutta haluaisin ymmärtää myös häntä... hän on vasta 28v ja sota, armeija yms. katkaisi opiskelut. oli poliisina hetken (sodan jälkeen niitä töitä kuulemma sai melko helposti ilman opintoja), mutta päätti lähteä suomeen. poliisiksi ei enää pääse, kun on kerran lopettanut, ellei suorita 5v opintoja. rahaa ei ole, eikä liiemmin ilmeisesti halua olla kosovossa enää 5v opiskelujen aikaa. isä oli alkoholisti ja pelasi omaisuuden, myi suurehkon talon ja pahoinpiteli äitiä... joten en yhtään ihmettele, miksi tilanne on mikä se nyt on. tekee toki töitä siellä silloin kun niitä on, esim. viime kesänä oli pari kuukautta. ja nytkin jotain satunnaisia raksahommia tms. keikkaluontoisia silloin tällöin. mutta eihän se riitä eikä tee ihmistä onnelliseksi.
- itsellesi
.............. kirjoitti:
mutta haluaisin ymmärtää myös häntä... hän on vasta 28v ja sota, armeija yms. katkaisi opiskelut. oli poliisina hetken (sodan jälkeen niitä töitä kuulemma sai melko helposti ilman opintoja), mutta päätti lähteä suomeen. poliisiksi ei enää pääse, kun on kerran lopettanut, ellei suorita 5v opintoja. rahaa ei ole, eikä liiemmin ilmeisesti halua olla kosovossa enää 5v opiskelujen aikaa. isä oli alkoholisti ja pelasi omaisuuden, myi suurehkon talon ja pahoinpiteli äitiä... joten en yhtään ihmettele, miksi tilanne on mikä se nyt on. tekee toki töitä siellä silloin kun niitä on, esim. viime kesänä oli pari kuukautta. ja nytkin jotain satunnaisia raksahommia tms. keikkaluontoisia silloin tällöin. mutta eihän se riitä eikä tee ihmistä onnelliseksi.
Ensinnäkin myönnät, että et rakasta miestä vaan haluat antaa turvapaikan säälistä, koska hänellä on alkoholisti isä ja sotakin oli.
Ja sitten toinen asia on tuo työllisyys. Kerro nyt selvästi miksi juuri hän löytää töitä, kun muutkaan hänen kaltaisensa syrjäytyneet eivät löydä. - .............
itsellesi kirjoitti:
Ensinnäkin myönnät, että et rakasta miestä vaan haluat antaa turvapaikan säälistä, koska hänellä on alkoholisti isä ja sotakin oli.
Ja sitten toinen asia on tuo työllisyys. Kerro nyt selvästi miksi juuri hän löytää töitä, kun muutkaan hänen kaltaisensa syrjäytyneet eivät löydä.olen rehellinen itselleni. täällä kysyttiin asioita ja kerroin rehellisesti tilanteesta. en säälistä, vaikka tietysti olen surullinen miehen puolesta.
- kosovolaisen muija
Poliisikoulu kestää kuusi kuukautta Kosovossa, ei viittä vuotta todellakaan. Ei varmasti ole helppoa siellä kellään, mutta aika veemäistä puhua tuosta opiskelusta noin.
Jos on pokena täällä Suomessa, siihen täytyy saada myös lupa ja koulutus. Tai onhan niitä laittomasti olevia pokeja kanssa Suomessa töissä.
Ei niitä töitä ihan helpolla löydy, ainakaan sellaista työtä mistä jäisi käteenkin kunnolla rahaa, koska hän aivan varmasti tulee lähettämään rahaa Kosovoon perheelleen myös. Oletko ottanut tämän huomioon? - olet.
............. kirjoitti:
olen rehellinen itselleni. täällä kysyttiin asioita ja kerroin rehellisesti tilanteesta. en säälistä, vaikka tietysti olen surullinen miehen puolesta.
Sano sitten suoraan että rakastat häntä
- ...............
olet. kirjoitti:
Sano sitten suoraan että rakastat häntä
kyllä rakastan. en ymmärrä miksi epäilet.
- epäilen
............... kirjoitti:
kyllä rakastan. en ymmärrä miksi epäilet.
Olet nähnyt hänet siis kerran vuonna 2002, ja nyt olette mesettäneet muutaman kerran. Ja sinä sanot että rakastat. Et sinä voi sanoa noin, ei kukaan voi noin rakastaa. Minusta näyttää edelleen säälisuhteelta.
Ja miksi et vastaa tuohon työllistymis-kysymykseen. sanot vain että aina työtä löytyy. Miksi sitä työtä ei löydy monelle muulle, kielitaitoiselle ja ahkeralle. Eikö sinun olisi tuossa iässä järkevämpää etsiä joku turvallisempi vaihtoehto. Pahimmassa tapauksessa joudut elättää miestä koko loppuelämän.
- varoituksia...
Suosittelen sinun käymistä ensin Kosovossa, ja katso kuinka käy. Esitteleekö sinut perheelleen, sukulaisilleen, naapureilleen ja kavereilleen. Naimisiin älä mene ensin, ennen kuin olet todella käynyt Kosovossa pari kolme kertaa. Hänellä saattaa olla vaimo ja jopa lapsia Kosovossa tai on kihloissa. Sen saat ainoastaan selville käymällä Kosovossa. Tämä on paras neuvo äläkä edes kuuntele muita neuvoja, koska parempi tutkia tarkaan taustat. Olen itse käynyt monesti Kosovossa ja olen naimisissa kosovolaisen kanssa. Tiedän vaan noita huijaajia paljon. Ehkä 10 prosenttia on tosissaan aviossa ulkomaalaisen kanssa, eli prosentti todella pieni. Ja jos se mies ei halua sinua sinne, niin sano bye bye..
Jos haluat kutsua hänet viisumilla, mikä on todella vaikeata ja tuskin saa viisumia, koska niin paljon tulee noita huijareita Kosovosta. Mutta jos kummasta syystä saat sen tänne, niin älä nyt todellakaan avioidu täällä Suomessa vaan passita takaisin hänet ja sanot tulet vastavierailulle Kosovoon, ja ehkä avioon, jos mies on todella ok. Mutta lupaatko tehdä niin kuin neuvoin sinua??????- .............
en ole vielä käynyt kosovossa, mutta on jo esitellyt perheelleen webcameran kautta. asuvat pienessä asunnossa (isä nukkuu keittiössä kun ei ole tilaa "varsinaisen huoneen" puolella) joten näen kyllä heidän touhuaan aina kun jutellaan...
- ...........
............. kirjoitti:
en ole vielä käynyt kosovossa, mutta on jo esitellyt perheelleen webcameran kautta. asuvat pienessä asunnossa (isä nukkuu keittiössä kun ei ole tilaa "varsinaisen huoneen" puolella) joten näen kyllä heidän touhuaan aina kun jutellaan...
tunnen kyllä taustat... ja tiedän, että hän seurusteli ihanan naisen kanssa joka kuoli muutama vuosi sitten syöpään. sisarustenkin perheistä olen kuullut... asuvat saksassa ja kosovossa, pikkuveli avioituu ensi kesänä sveitsin kosovolaisen kanssa ja muuttaa sinne.
- e.v.e.l.y.n
Noin lyhyttä aikaa on tuskin kukaan ollut missään maassa pakolaisstatuksella, koska päätöksenkin tulo kestää tuon ajan, ellei kauemmin. Pikemminkin mies on ollut Suomessa odottamassa turvapaikka/oleskelulupapäätöstä ja saanut negatiivisen karkoituksen. Siihen tuo vuoden aika sopisi paljon paremmin. Tuo taas voi tarkoittaa, että hänellä on kielto tulla Shengen-alueelle joidenkin vuosien ajan (voi tosin olla jo kielto umpeutunut).
Summasummarum - vaikeaa on saada mies maahan ja avioitumallakaan ei homma toimi kuin "papille illallinen". Oletteko seurustelleet jo miehen ollessa Suomessa 02-03 vai onko tuoreempi juttu? Jos on jotain nettituttavuuksia tms., niin minäkin kyllä kehoittaisin varovaisuuteen ja todella tutustumaan mieheen ja miehen perheeseen ensin siellä Kosovossa ja sitten vasta miettimään mitään avioitumisia. Jotenkin tuli heti mieleen oleskelulupapyrkyri, vaikka näin vähäisin tiedoin on toki aika rumaa niin heti päätellä. Tuli vain sellainen tunne...toivottavasti ei ole siitä kyse.- ..............
en tiedä tarkkaan millä statuksella on täällä ollut kun en tunne näitä kuvioita niin selkeästi vielä, mutta lokakuusta 2002 lokakuuhun 2003 on asunut ensin helsingissä n. 3kk ja sen jälkeen kajaanissa. ja ollut helsingissä sillä ajalla jo töissä ja kajaanissa opiskellut suomen kieltä.
tunnemme jo tuolta ajalta kun oli suomessa, aluksi ihan kavereina mutta nyt myöhemmin haluaisin todella että hän palaa suomeen. ja on todella onneton kosovossa, joten miksi en haluaisi hänelle vain hyvää? - kosovolaisen muija
en tiedä tarkkaan millä statuksella on täällä ollut kun en tunne näitä kuvioita niin selkeästi vielä, mutta lokakuusta 2002 lokakuuhun 2003 on asunut ensin helsingissä n. 3kk ja sen jälkeen kajaanissa. ja ollut helsingissä sillä ajalla jo töissä ja kajaanissa opiskellut suomen kieltä.
tunnemme jo tuolta ajalta kun oli suomessa, aluksi ihan kavereina mutta nyt myöhemmin haluaisin todella että hän palaa suomeen. ja on todella onneton kosovossa, joten miksi en haluaisi hänelle vain hyvää?Hyppään kyllä väärään ketjuun, mutta mutta vastaus tuohon:
ja on todella onneton kosovossa, joten miksi en haluaisi hänelle vain hyvää?
Haluaako hän sinulle hyvää?? Ajattele siltä kantilta. Miksi vain ajattelisit häntä ja hänen hyvinvointiaan. Hän voi sinua kusettaakin, ja ota noista neuvoista oppia, mitä kirjoitin ylempänä, jos vähänkin rakastat itseäsi. Joskus se perhe on mukana kusetuksessa, koska ajattelevat aika paljon rahaa yleensäkin kosovolaiset. Parempi on mennä paikan päälle tapaamaan sitä perhettä, toi kameratouhu on ihan tyhmää, voi olla vaikka naapureita. Mene sinne ja mieluiten monta kertaa ennen avioliittoa. Minun mieheni perhe asuu myös pienessä asunnossa, mutta olen silti ollut aina tervetullut heidän kotiinsa ja olen aina "asustellut" mieheni perheen luona, koska kyllä sopu sijaa antaa. Nukkuu mieheni velikin ns. keittiössä, yleensä siellä on keittiö ja olohuone yhdistettynä. Olen vaan nähnyt niin paljon heidän touhuja, vaikka oma mieskin on kosovolainen, mutta silti... varovaisuutta!!!! - ....................
kosovolaisen muija kirjoitti:
Hyppään kyllä väärään ketjuun, mutta mutta vastaus tuohon:
ja on todella onneton kosovossa, joten miksi en haluaisi hänelle vain hyvää?
Haluaako hän sinulle hyvää?? Ajattele siltä kantilta. Miksi vain ajattelisit häntä ja hänen hyvinvointiaan. Hän voi sinua kusettaakin, ja ota noista neuvoista oppia, mitä kirjoitin ylempänä, jos vähänkin rakastat itseäsi. Joskus se perhe on mukana kusetuksessa, koska ajattelevat aika paljon rahaa yleensäkin kosovolaiset. Parempi on mennä paikan päälle tapaamaan sitä perhettä, toi kameratouhu on ihan tyhmää, voi olla vaikka naapureita. Mene sinne ja mieluiten monta kertaa ennen avioliittoa. Minun mieheni perhe asuu myös pienessä asunnossa, mutta olen silti ollut aina tervetullut heidän kotiinsa ja olen aina "asustellut" mieheni perheen luona, koska kyllä sopu sijaa antaa. Nukkuu mieheni velikin ns. keittiössä, yleensä siellä on keittiö ja olohuone yhdistettynä. Olen vaan nähnyt niin paljon heidän touhuja, vaikka oma mieskin on kosovolainen, mutta silti... varovaisuutta!!!!kiitos fiksuista sanoista. otan toki oppia, siksi tännekin tulin kysymään neuvoa ja kokemuksia sillä en halua mitään pahaa kenellekään, en itsellenikään tietystyikään.
tiedän, että hän on hyvä ja haluaa hyvää. sen verran pitkään olen tuntenut. enkä usko, että kaikki olisi kulissia... esitellyt monet kerrat kavereita internetkahvilassa, perheen (joka on aina sama, ja yhtä tylsistyneen näköisenä kuluttaa aikaa kotona kun kenelläkään ei ole oikeita töitä ja vanhemmat jo melko vanhoja) ja sukulaisia jotka välillä tulee vierailemaan juomaan teetä... - kosovolaisen muija
.................... kirjoitti:
kiitos fiksuista sanoista. otan toki oppia, siksi tännekin tulin kysymään neuvoa ja kokemuksia sillä en halua mitään pahaa kenellekään, en itsellenikään tietystyikään.
tiedän, että hän on hyvä ja haluaa hyvää. sen verran pitkään olen tuntenut. enkä usko, että kaikki olisi kulissia... esitellyt monet kerrat kavereita internetkahvilassa, perheen (joka on aina sama, ja yhtä tylsistyneen näköisenä kuluttaa aikaa kotona kun kenelläkään ei ole oikeita töitä ja vanhemmat jo melko vanhoja) ja sukulaisia jotka välillä tulee vierailemaan juomaan teetä...Siksi olisi tärkeää että kävisit siellä Kosovossa, se kamera nyt ei kerro todellakaan kaikkea. Liian helpolla hänet päästät, jos siellä et käy. Oletko edes kysynyt jos tulisit visiitille, jos et niin kokeile jo tänään. Ja katso mitä hän vastaa. Jos todella sinua rakstaa ja sinut haluaa, niin varmasti haluaa sinut esitellä kaikille. Jos kieltää sinun tulemista, niin homma on aika selvä, huijaus.. Mutta toivotaan että pääset siellä käymään ja katsomaan totuutta, ihan noin kulttuurillisestikin on hyvä päästä näkemän paikan päälle, niin on enempi ymmärrystä elää yhteistä elämää. Itse olen niin useasti siellä käynyt ja todennut että on todella hyvä kun olen käynyt. Kerro kuulumisia, miten meni.
- e.v.e.l.y.n
tunnemme jo tuolta ajalta kun oli suomessa, aluksi ihan kavereina mutta nyt myöhemmin haluaisin todella että hän palaa suomeen. ja on todella onneton kosovossa, joten miksi en haluaisi hänelle vain hyvää?Hengitän jo hiukan helpommin, kun kuulin, että olette tuttuja miehen Suomen ajoilta. :o) Vaikka minulla on pari tuttua, joilla on nettituttavuudesta alkanut toimiva rakkausavioliitto, en pidä sitä kovin hyvänä tapana rakastua, koska valitettavan moni siellä messengerin toisessa päässä ei ole hyvällä asialla. :o/ Ja kun tuo mainitsemasi vuoden maassaoloaika ei oikein täsmää pakolaisuuteen, minulle tuli väistämättä tunne, ettei mies puhu sinulle täyttä totuutta...
Toki saat haluta parasta miehelle, ja hän voi olla mitä ihanin mies, mutta onko se myös parasta sinulle? Tuskin saat miestä maahan muuten kuin avioitumalla ja se on aikamoisen iso päätös... Siinä on painettava 'oma paras' aika paljon, että elämästä tulee onnellista. Sinuna menisin käymään ensin pitkällä lomalla Kosovossa - eikö se olisi mielenkiintoistakin? Minusta ainakin olisi. :o) Itse voin tosin ymmärtää tuo haluttomuutesi lähteä pieneen kotiin vieraaksi, koska olen itse sellainen, että kaipaan omaa rauhaa matkallakin. Mutta onhan Kosovossa hotellejakin, eivätkä maksa paljon... Oma mieheni ei ole sieltä kotoisin (vaan Albaniasta), mutta hyvä ystäväni vierailee siellä säännöllisesti sukulaisissa ja hänellä on tapana miehensä kanssa varata osaksi matkaa hotelli, niin ei tarvitse koko ajan olla anopin hoiteissa pienessä talossa. - ..................
Siksi olisi tärkeää että kävisit siellä Kosovossa, se kamera nyt ei kerro todellakaan kaikkea. Liian helpolla hänet päästät, jos siellä et käy. Oletko edes kysynyt jos tulisit visiitille, jos et niin kokeile jo tänään. Ja katso mitä hän vastaa. Jos todella sinua rakstaa ja sinut haluaa, niin varmasti haluaa sinut esitellä kaikille. Jos kieltää sinun tulemista, niin homma on aika selvä, huijaus.. Mutta toivotaan että pääset siellä käymään ja katsomaan totuutta, ihan noin kulttuurillisestikin on hyvä päästä näkemän paikan päälle, niin on enempi ymmärrystä elää yhteistä elämää. Itse olen niin useasti siellä käynyt ja todennut että on todella hyvä kun olen käynyt. Kerro kuulumisia, miten meni.
ja on minut sinne kutsuttukin... ongelmana ehkä oma tilanteeni, ei juurikaan lomia.. palkaton tulee todella kalliiksi... ja vaikka olen kiertänyt yksin maailmalla melko paljon niin jossain määrin pelottaa lähteä ko. maahan (ja moniin muihinkin ei-länsimaihin) yksin. lupasi tosin tulla hakemaan esim. tiranasta jos matkustan sinne mieluummin. kuulostelen tilannetta ja ehkäpä jossain välissä lähdenkin käymään...
- kosovolaisen muija
.................. kirjoitti:
ja on minut sinne kutsuttukin... ongelmana ehkä oma tilanteeni, ei juurikaan lomia.. palkaton tulee todella kalliiksi... ja vaikka olen kiertänyt yksin maailmalla melko paljon niin jossain määrin pelottaa lähteä ko. maahan (ja moniin muihinkin ei-länsimaihin) yksin. lupasi tosin tulla hakemaan esim. tiranasta jos matkustan sinne mieluummin. kuulostelen tilannetta ja ehkäpä jossain välissä lähdenkin käymään...
Olen itse käynyt monesti yksin, ja en kyllä osaa pelätä. Pelkäätkö jotain erityistä Kosovossa? Sotaa vai muuten vaan? On Albaniassa myös omat ongelmansa, vaikka ihmiset ovat siellä paljon vapaampia kuin Kosovossa. Itsellä ei ole ollut ongelmia kun olemme olleet yhdessä miehensi kanssa Albaniassa.
En oikein ymmärrä miksi sinun pitäisi mennä Tiranaan, koska Tiranasta on aika pitkä matka mennä Kosovoon, koska tie on todella vaarallinen, mutkallinen ja vuoristoinen. Pristinaan menee lentoja Budabestin ja Wienin kautta. Aamulla lähtee Helsingistä ja on iltapäivällä Pristinassa. Kuten Evelyn jo mainitsi, niin Kosovossa on hotelleja ja halpoja ovatkin. Kympin maksaa yö halvimillaan, mutta ole kuitenkin varuillaan jos jättää sinne yksin notkumaan hotelliin ja itse viihtyy kotonaan. Tätä tapahtuu myös paljon. Ei uskalla viedä kotiin, koska perhe ei välttämättä tiedä sinusta mitään, tai pahimmillaan on aviossa. Siksi on parempi, että sanot nyt sille miehelle, haluat tavata koko perheen sukulaiset sun muut. Ja tietenkin menet hänen kotikaupunkiin, ja kävelette yhdessä kaupunkilla sun muualla. Mistä päin hän on kotoisin, ei ole pakko kertoa täällä, jos et halua. - .................
Olen itse käynyt monesti yksin, ja en kyllä osaa pelätä. Pelkäätkö jotain erityistä Kosovossa? Sotaa vai muuten vaan? On Albaniassa myös omat ongelmansa, vaikka ihmiset ovat siellä paljon vapaampia kuin Kosovossa. Itsellä ei ole ollut ongelmia kun olemme olleet yhdessä miehensi kanssa Albaniassa.
En oikein ymmärrä miksi sinun pitäisi mennä Tiranaan, koska Tiranasta on aika pitkä matka mennä Kosovoon, koska tie on todella vaarallinen, mutkallinen ja vuoristoinen. Pristinaan menee lentoja Budabestin ja Wienin kautta. Aamulla lähtee Helsingistä ja on iltapäivällä Pristinassa. Kuten Evelyn jo mainitsi, niin Kosovossa on hotelleja ja halpoja ovatkin. Kympin maksaa yö halvimillaan, mutta ole kuitenkin varuillaan jos jättää sinne yksin notkumaan hotelliin ja itse viihtyy kotonaan. Tätä tapahtuu myös paljon. Ei uskalla viedä kotiin, koska perhe ei välttämättä tiedä sinusta mitään, tai pahimmillaan on aviossa. Siksi on parempi, että sanot nyt sille miehelle, haluat tavata koko perheen sukulaiset sun muut. Ja tietenkin menet hänen kotikaupunkiin, ja kävelette yhdessä kaupunkilla sun muualla. Mistä päin hän on kotoisin, ei ole pakko kertoa täällä, jos et halua.en tiedä mitä "pelkään", en vain ole koskaan ollut ei-länsimaissa yksin... paljon olen matkustanut euroopassa ja pohjois-amerikassa, mutta tosiaan jostain syystä hirvittää lähteä entisen jugoslavian alueelle (tai afrikkaan, lähi-itään, etelä-amerikkaan, aasiaan - yksin). eihän kosovossa sota enää ole, mutta köyhä maa ja "ihmisoikeudet" hiukan erilaiset kuin länsimaissa (myös poikakaverini on joutunut ihan turhaan vankilaan yli kuukaudeksi ja pääsi vapaaksi sukulaisten avulla, siitä tosin on jo aikaa).
harkitsen kyllä matkaa, mutta ainakin kesään menee koska en saa töistä vapaata ennen sitä niin että matka onnistuisi hyvin (turha lähteä 1-2 päiväksi).
hän asuu prizrenissä. ja sanoikin joskus, että jos olisi vielä joku tuttu/sukulainen suomessa joka on prizrenistä, niin pyytäisi että matkustaisin hänen kanssaan kosovoon niin olisi "turvallisempaa" (vaikkakaan mitään varsinaista pelättävää ei pitäisi olla). ................. kirjoitti:
en tiedä mitä "pelkään", en vain ole koskaan ollut ei-länsimaissa yksin... paljon olen matkustanut euroopassa ja pohjois-amerikassa, mutta tosiaan jostain syystä hirvittää lähteä entisen jugoslavian alueelle (tai afrikkaan, lähi-itään, etelä-amerikkaan, aasiaan - yksin). eihän kosovossa sota enää ole, mutta köyhä maa ja "ihmisoikeudet" hiukan erilaiset kuin länsimaissa (myös poikakaverini on joutunut ihan turhaan vankilaan yli kuukaudeksi ja pääsi vapaaksi sukulaisten avulla, siitä tosin on jo aikaa).
harkitsen kyllä matkaa, mutta ainakin kesään menee koska en saa töistä vapaata ennen sitä niin että matka onnistuisi hyvin (turha lähteä 1-2 päiväksi).
hän asuu prizrenissä. ja sanoikin joskus, että jos olisi vielä joku tuttu/sukulainen suomessa joka on prizrenistä, niin pyytäisi että matkustaisin hänen kanssaan kosovoon niin olisi "turvallisempaa" (vaikkakaan mitään varsinaista pelättävää ei pitäisi olla).Oli pakko minunkin kommentoida jotain tähän keskusteluun, koska minulla on myös puoliso Kosovosta ja olen käynyt kyseisessä maassa useita kertoja.
Tosiaan olen myös muiden kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että paikanpäällä käynti kannattaa. Silloin näet paremmin todellisen tilanteen ja missä mennään.
Itse maahan matkustamista ei kannata turhia jännittää. Jos menet lentokoneella, pyydä poikaystävääsi tulemaan vastaan lentokentälle. Jos et Pristinaan halua suoraan lentään, Skopjeen (Makedonian pääkaupunkiin) menee usein hieman edullisempia lentoja ja sieltä on lyhyt matka Kosovoon.
Itse kun matkustin ensimmäisen kerran Kosovoon, menin tekemään vapaaehtoistöitä ja matkasin monen balkanin alueen maan halki yksin rinkan kanssa. Sillä samalla reissulla tuli matkustettua myös Kosovossa jonkin verran yksin, joten älä turhaa huoli, kyllä varmasti pärjäät siellä. Prizren on myös mielestäni Kosovon yksi hienoimpia kaupunkeja ja todellakin käymisen arvoinen paikka.- kosovolaisen muija
................. kirjoitti:
en tiedä mitä "pelkään", en vain ole koskaan ollut ei-länsimaissa yksin... paljon olen matkustanut euroopassa ja pohjois-amerikassa, mutta tosiaan jostain syystä hirvittää lähteä entisen jugoslavian alueelle (tai afrikkaan, lähi-itään, etelä-amerikkaan, aasiaan - yksin). eihän kosovossa sota enää ole, mutta köyhä maa ja "ihmisoikeudet" hiukan erilaiset kuin länsimaissa (myös poikakaverini on joutunut ihan turhaan vankilaan yli kuukaudeksi ja pääsi vapaaksi sukulaisten avulla, siitä tosin on jo aikaa).
hän asuu prizrenissä. ja sanoikin joskus, että jos olisi vielä joku tuttu/sukulainen suomessa joka on prizrenistä, niin pyytäisi että matkustaisin hänen kanssaan kosovoon niin olisi "turvallisempaa" (vaikkakaan mitään varsinaista pelättävää ei pitäisi olla).Tottakai sitä pelkää, eihän koskaan ole mistään takuita. Ja totta, sinne on turha mennä muutamaksi päiväksi. Prizren on tosi nätti ja kaunis kaupunki, kuten nessla tuossa mainistsi, vanhaa rakennusta on myös säästynyt.
Lennoissa ei ole pelättävää sen enempää kuin muissakaan lennoissa. Toki voi mennä Skopjeen, sieltä on varmaan sama matka Prizreeniin kuin Pristinasta. Lensin kerran Skopjeen tsekin koneella ja oli todella halpa lento, 240 euroa edestakaisin. Ja jos poikaystäväsi tulee vastaan niin ei kai tarvitse sen puitteissa pelätä. Jos Nessla ja minä ollaan uskallettu ja varmaan moni muukin, niin kyllä sinäkin varmaan uskallat. Jos se mies on sinua varten, niin voin sanoa että matkastasi ja yhteisestä elämästänne tulee varmasti onnellinen. Itse olen kiertänyt koko entisen Jugoslavian, Serbia on kyllä jäänyt välistä. Mutta reissut ovat olleet antoisia ja todella mukavia. - .........
Tottakai sitä pelkää, eihän koskaan ole mistään takuita. Ja totta, sinne on turha mennä muutamaksi päiväksi. Prizren on tosi nätti ja kaunis kaupunki, kuten nessla tuossa mainistsi, vanhaa rakennusta on myös säästynyt.
Lennoissa ei ole pelättävää sen enempää kuin muissakaan lennoissa. Toki voi mennä Skopjeen, sieltä on varmaan sama matka Prizreeniin kuin Pristinasta. Lensin kerran Skopjeen tsekin koneella ja oli todella halpa lento, 240 euroa edestakaisin. Ja jos poikaystäväsi tulee vastaan niin ei kai tarvitse sen puitteissa pelätä. Jos Nessla ja minä ollaan uskallettu ja varmaan moni muukin, niin kyllä sinäkin varmaan uskallat. Jos se mies on sinua varten, niin voin sanoa että matkastasi ja yhteisestä elämästänne tulee varmasti onnellinen. Itse olen kiertänyt koko entisen Jugoslavian, Serbia on kyllä jäänyt välistä. Mutta reissut ovat olleet antoisia ja todella mukavia.kannustuksesta. täytyy katsoa joskos sitten kesällä...
hän odottaa että kosovoon avattaisi suomen suurlähetystö ehkä ensi vuonna... olisi kuulemma helpompi sitten ilmeisesti tulla suomeen käymään eikä tarvitse bulgarian kautta tulla... itse en tiedä näistä kuvioista vielä juuri mitään. - kosovolaisen muija
......... kirjoitti:
kannustuksesta. täytyy katsoa joskos sitten kesällä...
hän odottaa että kosovoon avattaisi suomen suurlähetystö ehkä ensi vuonna... olisi kuulemma helpompi sitten ilmeisesti tulla suomeen käymään eikä tarvitse bulgarian kautta tulla... itse en tiedä näistä kuvioista vielä juuri mitään.Hän varmaan tarkoittaa viisumia, mutta sitä hän ei varmaan saa, koska aikaisemmin karkoitettu Suomesta. Yleensä karkoituksesta seuraa 2 vuoden maahantulokielto koskien koko Schengeniä, kuitenkin se aika on ohi, mutta hänen tiedot on varmasti maahanmuuttovirastossa. Kosovolaiset harvemmin saa viisumin, johtuen etteivät poistu maasta viisumin umpeuduttua, yrittävät saada turvapaikkaa.
Mutta käväise itse siellä, ja kertoile meille kuulumisia, toivottavasti hän on se oikea sinulle. Onnea matkaan! - lentämisessä
................. kirjoitti:
hän asuu prizrenissä. ja sanoikin joskus, että jos olisi vielä joku tuttu/sukulainen suomessa joka on prizrenistä, niin pyytäisi että matkustaisin hänen kanssaan kosovoon niin olisi "turvallisempaa" (vaikkakaan mitään varsinaista pelättävää ei pitäisi olla).mitään pelottavaa ole. Eenmmän minua pelottaisi matkustaa bussilla vuoristoteitä Tiranasta Kosovoon.
Kuten sanottu, Helsinki-Vantaalta kun nousee aamulla koneesen, on yhden välilaskun jälkeen iltapäivällä Pristinan kentällä, jossa heppu on vastassa. Nykyään Kosovossa on varsin rauhallista, ja rauhanturvaajia pyörii joka paikassa.
Kuten varmaan tiedät, Kosovon valuutta on euro, joten siitäkään ei tule ongelmaa. Lentomatkat Kosovoon ovat ikävän kalliita, mutta seuraile hintoja.
Osa kosovolaisista osaa englantia, useammat saksaa.
Minusta USA:ssa on pelottavampaa reissata yksin kuin Kosovossa.
Vesipullo ja vessapaperia mukaan ja menoksi! lentämisessä kirjoitti:
mitään pelottavaa ole. Eenmmän minua pelottaisi matkustaa bussilla vuoristoteitä Tiranasta Kosovoon.
Kuten sanottu, Helsinki-Vantaalta kun nousee aamulla koneesen, on yhden välilaskun jälkeen iltapäivällä Pristinan kentällä, jossa heppu on vastassa. Nykyään Kosovossa on varsin rauhallista, ja rauhanturvaajia pyörii joka paikassa.
Kuten varmaan tiedät, Kosovon valuutta on euro, joten siitäkään ei tule ongelmaa. Lentomatkat Kosovoon ovat ikävän kalliita, mutta seuraile hintoja.
Osa kosovolaisista osaa englantia, useammat saksaa.
Minusta USA:ssa on pelottavampaa reissata yksin kuin Kosovossa.
Vesipullo ja vessapaperia mukaan ja menoksi!Tää menee nyt vähän offtopiciksi, mutta oman kokemukseni mukaan Malevilta saa halvimmat lennot kyseiseen maahan.
- hinnat
nessla kirjoitti:
Tää menee nyt vähän offtopiciksi, mutta oman kokemukseni mukaan Malevilta saa halvimmat lennot kyseiseen maahan.
riippuu pitkälti myös vuodenajasta. Talvella tietysti halvempaa kun kesällä. Kesäksi lennot kannattaa varata ajoissa, kun sinne menee paljon euroopassa asuvia kosovolaisia lomalle.
Itse olin viimeksi elokuussa siellä ja nyt parin viikon päästä olisi tarkoitus mennä taas. Malevilta varasin muutama viikko sitte lennot, makso n.380 ja nyt kun olen katsonut, nii olisi maksanut 299 :/ No, en uskaltanu jättää viime tippaan lentojen varaamista, koska loma on vain 8 päivää. - että mahdollista
tunnemme jo tuolta ajalta kun oli suomessa, aluksi ihan kavereina mutta nyt myöhemmin haluaisin todella että hän palaa suomeen. ja on todella onneton kosovossa, joten miksi en haluaisi hänelle vain hyvää?avioliittoanne pidettäisiin lumeavioliittona, kun ette tuon paremmin toisianne tunne, ja tapaamisestanne on kulunut jo monta vuotta.
Selvää on, että kaveri haluaa pois Kosovosta, ja sekin on selvää, että hän yrittää sitä kaikin keinoin - joista sinä olet yksi.
Jos hän tuntee muitakin naisia Suomesta, hän yrittää heidänkin avullaan päästä pois.
Koeta ymmärtää: perheellä ei ole rahaa. Miehen kunnia-asia on huolehtia perheestään ja suvustaan.
Luulenpa, että ymmärrätkin, mistä on kysymys.
- kaveri on
lähtenyt Suomesta?
Jo viisi-kuusi vuotta sittenkö? Eikö rakkaus ole jäähtynyt?
Kosovolainen voi tulla Suomeen ns. työperäisenä maahanmuuttajana eli jos häntä on täällä työpaikka odottamassa. Jotkin firmat tuovat Suomeen siirtotyöläisiä. Kysele vaikka työvoimatoimistosta. Yksi mahdollisuus on tulla kesällä vaikka marjanpoimijaksi, mutta siitä täytyy sopia ensin jonkin maatilan tai yrityksen kanssa.
Periaatteessa tänne pääsee myös turistiksi kutsuviisumilla. Kysele poliisilaitokselta, ja netissä on myös tietoa.
Jos saa Suomesta opiskelupaikan, saa tietenkin opikelijaviisumin. Kysele ammattikouluista ja korkeammista oppilaitoksista, onko se hänen kohdallaan mahdollista.
Käsittääkseni kosovolaisen on hyvin hankala saada ulkomaan viisumia, mutta aina kannattaa yrittää. Ilman täkäläistä kutsujaa, yritystä tai yksityistä, se on mahdotonta. Avioliittokaan ei takaa tänne pääsyä. - hoi hoi.
Tässä toistelen ketjun aikaisempia kommentteja, mutta kyllä ei hyvältä kuullosta..
- Ukkosi salaa varmasti sulta jotain. Tollaiset höpötykset (matkustaminen Bulgarian kautta, lento Tiranaan yms..)
- Kosovossa on joka ukolla aina sama rutina...ei ole töitä ja voi kun pääsis eurooppaan töihin. Ei ne täälläkään onnellisia ole (vaikka jotain paskaduunia tuurilla löytäiskin).
- Ensin kosovolaiset itki kymmenen vuotta että kun saatais itsenäisyys niin kaikki olis hyvin ja nyt kun on maa itsenäinen niin itku vaan kovenee ja nyt länsimaiden pitäis rahoittaa koko balkanin peräreikä.
jne...
Eli tässä sinulle ilmainen ennustus jos ukkosi tänne säälistä raahaat:
- naimisissa olet maksimissaan vuoden
- lapsi on nopeasti alulla (ukkoa ei voi karkoittaa sen jälkeen)
- rahaa sinulta ja pankilta palaa n 10 000 € (ekana vuonna).
- elämä pilalla monta vuotta.......- huhu huhuhhuh
Osakseen aika paljon totta, mutta ei kai sitä Kosovoa päivässä rakenneta vaikka olisi kuinka itsenäistynyt. Siihen maahan menee vielä pitkä aika ennen kuin se nousee jaloilleen, niin kuin yleensä muutkin sodan runtelemat maat, Suomi myös.
Älä nyt yleistä, ei ne kaikki rutise. Itse useasti käyneenä ja monia tuntien, niin siellä asuu ihan rikkaitakin ja monet saavat perheet saavat rahaa kun on sukulaisia töissä muualla Euroopassa.
Toi ennustus sopii aika moneen kosovolaiseen, ainakin siihen 90%, mutta lapsia eivät kovin helposti tee lumevaimojen kanssa ja naimisissa on tällä hetkellä oltava viisi vuotta, koska pysyvään lupaan menee tuo kyseinen aika.
Onko joku kosovolainen sinua kusettanut kun noin agressiivisen kirjoituksen teit??? - ole...
huhu huhuhhuh kirjoitti:
Osakseen aika paljon totta, mutta ei kai sitä Kosovoa päivässä rakenneta vaikka olisi kuinka itsenäistynyt. Siihen maahan menee vielä pitkä aika ennen kuin se nousee jaloilleen, niin kuin yleensä muutkin sodan runtelemat maat, Suomi myös.
Älä nyt yleistä, ei ne kaikki rutise. Itse useasti käyneenä ja monia tuntien, niin siellä asuu ihan rikkaitakin ja monet saavat perheet saavat rahaa kun on sukulaisia töissä muualla Euroopassa.
Toi ennustus sopii aika moneen kosovolaiseen, ainakin siihen 90%, mutta lapsia eivät kovin helposti tee lumevaimojen kanssa ja naimisissa on tällä hetkellä oltava viisi vuotta, koska pysyvään lupaan menee tuo kyseinen aika.
Onko joku kosovolainen sinua kusettanut kun noin agressiivisen kirjoituksen teit???Ei ole kukaan alpo kusettanut....
Kosovon kohdalla on aika turha sanoa että on sodan runtelema maa (esim Bosnia on/oli).
Kosovo on saanut niin paljon rahaa kv yhteisöltä että maa olisi jo laitettu kohtuu kuntoon jos halua riittäisi. Käyppä seuraavalla reissulla katsomassa esim. Obilicin-voimalaa...sinne pelkästään Eu on kaatanut yli 100milj. euroa.
Veikkaisin että rahasta joka kosovoon tulee niin vähintään 50% prossaa tulee ihmisten salakuljetuksesta ja huumeiden välittämisestä. Klaani järjestelmä sopii kumpaankin hommaan (pysyy suut supussa).
No siksihän se vauva pyöräytetään että ei tartte katsella samaa eukkoa vähintään sitä viittä vuotta. - on hampaankolossa
ole... kirjoitti:
Ei ole kukaan alpo kusettanut....
Kosovon kohdalla on aika turha sanoa että on sodan runtelema maa (esim Bosnia on/oli).
Kosovo on saanut niin paljon rahaa kv yhteisöltä että maa olisi jo laitettu kohtuu kuntoon jos halua riittäisi. Käyppä seuraavalla reissulla katsomassa esim. Obilicin-voimalaa...sinne pelkästään Eu on kaatanut yli 100milj. euroa.
Veikkaisin että rahasta joka kosovoon tulee niin vähintään 50% prossaa tulee ihmisten salakuljetuksesta ja huumeiden välittämisestä. Klaani järjestelmä sopii kumpaankin hommaan (pysyy suut supussa).
No siksihän se vauva pyöräytetään että ei tartte katsella samaa eukkoa vähintään sitä viittä vuotta.Olen käynyt Bosniassa sekä Kosovossa useasti. Kyllä se Kosovo on kanssa aika runneltu maa, ja sodaksi sitä ei voinut sanoa koska se oli pelkkää siviilien tappamista ja siviilien ajamista pois kodeista. Slobon sairasta teurastusta, äläkä vaan nyt ala kirjoittelemaan Serbian puolesta, koska olen varmaan monet kerrat kannssasi tästä kirjoitellut. Jos olet se, kellä on serbi muidu.
Kosovo on voinut saada kyllä rahaa, sitä vaan sopii kysyä missä ne rahat on, ei ainakaan ole käytetty sinne minne on kuulunut ja minne ne on annettu. Sinä kun olet huono vastaamaan noista rahoista, koska sinä sen enempää kuin minäkään en niistä voi tietää, arvailla ainoastaan. Kyseisen voimalan olen nähnyt monet kerrat. Miksi maailmassa on nälkää ja köyhyytta vaikka kaikenmaailman järjestöt niitä keräävät hemmetinmoisia setelitukkuja. Voit vain arvata.
Kosovolaiset ei ihan heti tee lapsia lumevaimojen kanssa, ennemmin ne kärsivät sen viisi vuotta. Siitä lapsesta on niin paljon kuluja, ettei viitsi ruveta maksumieheksi moniksi vuosiksi. Mutta uuden lain ja kokemuksien myötä ei ne uudet vaimot saa lupaa ihan helposti, mikä on ihan hyvä homma, jos saavat ollenkaan.
Ilmeisesti sinulla on kuitenkin jotain kosovolaisia vastaan, koska taidat olla ihan suomalainen mies joka asuu Suomessa, jolla ei luulisi olevan kiinnostusta Balkania kohtaan. - suomalaisia kiinnostaa
on hampaankolossa kirjoitti:
Olen käynyt Bosniassa sekä Kosovossa useasti. Kyllä se Kosovo on kanssa aika runneltu maa, ja sodaksi sitä ei voinut sanoa koska se oli pelkkää siviilien tappamista ja siviilien ajamista pois kodeista. Slobon sairasta teurastusta, äläkä vaan nyt ala kirjoittelemaan Serbian puolesta, koska olen varmaan monet kerrat kannssasi tästä kirjoitellut. Jos olet se, kellä on serbi muidu.
Kosovo on voinut saada kyllä rahaa, sitä vaan sopii kysyä missä ne rahat on, ei ainakaan ole käytetty sinne minne on kuulunut ja minne ne on annettu. Sinä kun olet huono vastaamaan noista rahoista, koska sinä sen enempää kuin minäkään en niistä voi tietää, arvailla ainoastaan. Kyseisen voimalan olen nähnyt monet kerrat. Miksi maailmassa on nälkää ja köyhyytta vaikka kaikenmaailman järjestöt niitä keräävät hemmetinmoisia setelitukkuja. Voit vain arvata.
Kosovolaiset ei ihan heti tee lapsia lumevaimojen kanssa, ennemmin ne kärsivät sen viisi vuotta. Siitä lapsesta on niin paljon kuluja, ettei viitsi ruveta maksumieheksi moniksi vuosiksi. Mutta uuden lain ja kokemuksien myötä ei ne uudet vaimot saa lupaa ihan helposti, mikä on ihan hyvä homma, jos saavat ollenkaan.
Ilmeisesti sinulla on kuitenkin jotain kosovolaisia vastaan, koska taidat olla ihan suomalainen mies joka asuu Suomessa, jolla ei luulisi olevan kiinnostusta Balkania kohtaan.Kosovon tilanne. Kymmenen vuotta sitten se oli iso puheenaihe aseellisen konfliktin takia, samoin vuosi sitten itsenäistyessään. Suomessa on tuhansia Kosovon albaaneja, ja monet tuntevat heitä esim. koulusta. Monet ovat antaneet avustuksia Kosovoon.
Kosovon tilannetta huonontaa suuresti valtava korruptio. Avustusrahoista huomattava osa on joutunut yksien ja samojen paronien taskuihin. Myös huume- ja ihmiskauppa kukoistaa. Verikostotkaan eivät ole tuntemattomia. Jos rikollisuus saataisiin Kosovossa kuriin, voisi normaali kehitys alkaa. Mitään merkkejä siihen suuntaan ei kuitenkaan ole näkyvissä.
Mielestäni olisi tärkeää suunnata avustus koulutukseen. Myös naisten asemaa olisi parannettava. Koulujakäymättömät äidit eivät pysty tukemaan lastensa opiskeluja. Työttömyys olisi saatava kuriin. Kosovossa on puutetta koneista ja laitteista, mutta ihmistyövoimaa on mielin määrin. Nälänhätää saisi taltutettua Suomen mallilla - joutilaille miehille kuokka kouraan. Maaperä on Kosovossa viljavaa ja sääolot suotuisat.
Kosovolaisia on opetettu jo liian pitkään tukeutumaan ainoastaan ulkomaisiin avustuksiin, joko kansainvälisen yhteisön tai omien sukulaisten antamiin. Tulokset ovat nähtävissä. - huom.
huhu huhuhhuh kirjoitti:
Onko joku kosovolainen sinua kusettanut kun noin agressiivisen kirjoituksen teit???Miksi maassa ei ole työtä vaikka jälleenrakennus pitäisi olla kovassa vauhdissa. Suomi -vertauksesi oli erityisen epäonnistunut, täällä kaikki olivat heti sodan loputtua työssä
- paljon asiaa
suomalaisia kiinnostaa kirjoitti:
Kosovon tilanne. Kymmenen vuotta sitten se oli iso puheenaihe aseellisen konfliktin takia, samoin vuosi sitten itsenäistyessään. Suomessa on tuhansia Kosovon albaaneja, ja monet tuntevat heitä esim. koulusta. Monet ovat antaneet avustuksia Kosovoon.
Kosovon tilannetta huonontaa suuresti valtava korruptio. Avustusrahoista huomattava osa on joutunut yksien ja samojen paronien taskuihin. Myös huume- ja ihmiskauppa kukoistaa. Verikostotkaan eivät ole tuntemattomia. Jos rikollisuus saataisiin Kosovossa kuriin, voisi normaali kehitys alkaa. Mitään merkkejä siihen suuntaan ei kuitenkaan ole näkyvissä.
Mielestäni olisi tärkeää suunnata avustus koulutukseen. Myös naisten asemaa olisi parannettava. Koulujakäymättömät äidit eivät pysty tukemaan lastensa opiskeluja. Työttömyys olisi saatava kuriin. Kosovossa on puutetta koneista ja laitteista, mutta ihmistyövoimaa on mielin määrin. Nälänhätää saisi taltutettua Suomen mallilla - joutilaille miehille kuokka kouraan. Maaperä on Kosovossa viljavaa ja sääolot suotuisat.
Kosovolaisia on opetettu jo liian pitkään tukeutumaan ainoastaan ulkomaisiin avustuksiin, joko kansainvälisen yhteisön tai omien sukulaisten antamiin. Tulokset ovat nähtävissä.Nyt tuli asiallinen ja totuudenmukainen kirjoitus. Yritin kanssa sanoa, että kuka ne rahat sitten vie, taitaa olla monta ottajaa niille avustusrahoille, eikä ne ole ainoastaan albaanit kun niitä rahoja vie.
Yleensä se on siviilit kun maan ongelmista kärsii. Korruptio on kovaa Kosovossa ja kun olet "tuttava" saat herkemmin asiasi hoidettua.
Olen kanssasi samaa mieltä, koulutukseen rahat sekä miehet raivaamaan omaa maataan. Se on isompi apu, kuin jotkut miehet tulevat tänne huijaamaan naisia lumeliitoillaan ja avustavat vain omaa perhettään. Siitä kun ei ole hyötyä oman maan nostattamiselle kunnon asemaan, aika itsekästä sekä minun mielestäni naismaista touhua.
Osaksi pidän Kosovosta ja kosovolaisista, mutta en todella kaikesta heidän touhuista, joskus kun tuntuu että ovat itsekästä kansaa. Tuijottavat vain liikaa omaa napaa ja kuitenkin edessä päin ovat niin imartelijoita. Haluavat sulkeutua omaan piiriinsä, ihan niin kuin Suomen albaanit, avioliitto sallittu vain oman maan naisen kanssa ellei sitten ole tarvetta oleskelulupaan niin silloin onkin jo toinen ääni kellossa. Mutta muistutan, että jotkut ovat kunnon miehiä ja kun ovat ottaneet sen EU vaimon, niin ovat kyllä kultaisia miehiä ja huolehtivat vaimostaan, se vaan on harmi kun se on niin pieni prosentti. - sitten jotain
huom. kirjoitti:
Miksi maassa ei ole työtä vaikka jälleenrakennus pitäisi olla kovassa vauhdissa. Suomi -vertauksesi oli erityisen epäonnistunut, täällä kaikki olivat heti sodan loputtua työssä
Katso ylemmät viestit. Aika suppea kysymys noin isoon asiaan. Et ole elänyt Suomessa jälleenrakentamisen aikaan etkä ole tällä hetkellä Kosovossa, siksi olemme aika huonoja keskustelijoita näistä asioista.
Huono maan johto Kosovossa, ei aja oman kansalaisten etuja vaan omaan napaansa tuijottajia. Tehtaat ovat hajalla, eikä ole taidettu käyttää 20 vuoteen. Maa on saastunut, vaikka ylempänä oli viljelystä juttua. Tässä jotain, aihe ei ole niin yksinkertainen. - suomalaisia kiinnostaa
sitten jotain kirjoitti:
Katso ylemmät viestit. Aika suppea kysymys noin isoon asiaan. Et ole elänyt Suomessa jälleenrakentamisen aikaan etkä ole tällä hetkellä Kosovossa, siksi olemme aika huonoja keskustelijoita näistä asioista.
Huono maan johto Kosovossa, ei aja oman kansalaisten etuja vaan omaan napaansa tuijottajia. Tehtaat ovat hajalla, eikä ole taidettu käyttää 20 vuoteen. Maa on saastunut, vaikka ylempänä oli viljelystä juttua. Tässä jotain, aihe ei ole niin yksinkertainen.ei tarvitse elää ja kokea itse voidakseen siitä keskustella. Voit lukea aluksi vaikkapa Kalle Päätalon kirjoista kuvauksia Suomen jälleenrakentamisesta. Suomi on saatu nykykuntoonsa erittäin kovalla työnteolla. Runsaat 60 vuotta sitten raivasivat rintamalta palanneet miehet yhdessä naisten kanssa kylmästä korvesta asuinpaikan ja elatuksen perheelleen. Samalla panostuksella nousisivat muutkin kansat kurjuudesta.
Kosovossa herättää huomiota se, että naiset viljelevät pihamaillaan erittäin paljon kasviksia perheensä hengenpitimiksi. Viljapellot puolestaan ovat kesannolla, koska "serbit veivät traktorimme" etc. Olen omin silmin nähnyt, kuinka kypsynyt vehnä karisee pellolle samanaikaisesti kuin talonväki huilailee kotona. Ihmeellistä on, ettei kenellekään tule mieleen tarttua sirppiin tai viikatteeseen. Kun katsoo, mikä määrä riskejä miehiä siellä kuluttaa aikaansa maleksimalla, tulee mieleen, että traktoreita ei tarvittaisi, kunhan nuo miehet tarttuisivat työhön. Maaperän saastumisen suhteen on tietysti aluksi ryhdyttävä toimenpiteisiin. Aikaa vain on jo kulunut 10 vuotta hukkaan.
Erityisen laiskoja ovat n. 40-vuotiaat ja sitä nuoremmat miehet. Vanhat papat ja pikkupojat paimentavat karjaa, parhaassa työiässä olevat miehet laiskottelevat.
Herää myös kysymys, miksi valtavia avustussummia ei ole käytetty tehtaiden korjaamiseen, ja ennen kaikkea haluaisin tietää, mitä tämä uusi itsenäinen valtio aikoo tehdä asiantilan korjaamiseksi.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että avustusrahojen käyttöä tulisi valvoa, ja niiden maksatuksen tulisi tapahtua pienissä erissä ja vain saavutettujen tulosten perusteella. - totta.
ei tarvitse elää ja kokea itse voidakseen siitä keskustella. Voit lukea aluksi vaikkapa Kalle Päätalon kirjoista kuvauksia Suomen jälleenrakentamisesta. Suomi on saatu nykykuntoonsa erittäin kovalla työnteolla. Runsaat 60 vuotta sitten raivasivat rintamalta palanneet miehet yhdessä naisten kanssa kylmästä korvesta asuinpaikan ja elatuksen perheelleen. Samalla panostuksella nousisivat muutkin kansat kurjuudesta.
Kosovossa herättää huomiota se, että naiset viljelevät pihamaillaan erittäin paljon kasviksia perheensä hengenpitimiksi. Viljapellot puolestaan ovat kesannolla, koska "serbit veivät traktorimme" etc. Olen omin silmin nähnyt, kuinka kypsynyt vehnä karisee pellolle samanaikaisesti kuin talonväki huilailee kotona. Ihmeellistä on, ettei kenellekään tule mieleen tarttua sirppiin tai viikatteeseen. Kun katsoo, mikä määrä riskejä miehiä siellä kuluttaa aikaansa maleksimalla, tulee mieleen, että traktoreita ei tarvittaisi, kunhan nuo miehet tarttuisivat työhön. Maaperän saastumisen suhteen on tietysti aluksi ryhdyttävä toimenpiteisiin. Aikaa vain on jo kulunut 10 vuotta hukkaan.
Erityisen laiskoja ovat n. 40-vuotiaat ja sitä nuoremmat miehet. Vanhat papat ja pikkupojat paimentavat karjaa, parhaassa työiässä olevat miehet laiskottelevat.
Herää myös kysymys, miksi valtavia avustussummia ei ole käytetty tehtaiden korjaamiseen, ja ennen kaikkea haluaisin tietää, mitä tämä uusi itsenäinen valtio aikoo tehdä asiantilan korjaamiseksi.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että avustusrahojen käyttöä tulisi valvoa, ja niiden maksatuksen tulisi tapahtua pienissä erissä ja vain saavutettujen tulosten perusteella.Puhut osittain totta, mutta jos nämä sukupolvet nyt joutuisivat elämään sitä kurjuutta, voisi olla eri ääni sinullakin. Arvostan ja kunnioitan sitä sukupolvea joka on ollut rakentamassa Suomea uudelleen, mutta valitettavasti se kunnia ei kuulu näihin sukupolviin.
On ollut myös paljon aineistoa Balkanin "sodasta", ja siitä mitä julmat ihmiset saavat aikaan. On tullut telkkarista dokumennteja, netissä paljon materiaalia, uutisissa, lehdissä jne. On se kuitenkin eri asia elää sitä elämää kun vain lukea siitä turvallisen matkan päästä. Olen käynyt useasti Kosovossa ja elänyt niitten ihmisten kanssa, tuon runtelun jälkeen ihmisillä on paljon psyykkisiä traumoja ja ongelmia. Toivoa vain sopii, että pääsevät jaloilleen, mutta maailmassa on muutama johtaja jotka hallitsee tai ainakin yrittää hallita, ja Amerikka on niistä yksi.
Tällä hetkellä sieltä moni olisi lähdössä EU maihin vaikka väkisin, mikä ei ole todellakaan vastaus ongelmaan, mutta mieti kuitenkin itsesi kohdalle, vaimosi ja lapsesi näkisi nälkää, niin luulenpa että siinä vaiheessa ajattelisit vain omaa perhettäsi ja tekisit mitä vain saadaksesi perheelle ruokaa. Meillä täällä Suomessa on koti, työ, ruokaa, sairaanhoitoa sun muuta, niin on aika helppo "haukkua" sitä kurjaa köyhää ihmistä joka haluaa vaan ruokaa perheelleen. Taaseen sitten on se porukka, mikä tulee tänne loisimaan ja harrastmaan lumeliittoja, niille ihmisille voisin antaa vaikka potkun perseeseen. Jos kerran saavat mahdollisuuden avustaa omaa perhettään täällä, silloin pitäisi arvostaa mitä on saanut. - suomalaisia kiinnostaa
totta. kirjoitti:
Puhut osittain totta, mutta jos nämä sukupolvet nyt joutuisivat elämään sitä kurjuutta, voisi olla eri ääni sinullakin. Arvostan ja kunnioitan sitä sukupolvea joka on ollut rakentamassa Suomea uudelleen, mutta valitettavasti se kunnia ei kuulu näihin sukupolviin.
On ollut myös paljon aineistoa Balkanin "sodasta", ja siitä mitä julmat ihmiset saavat aikaan. On tullut telkkarista dokumennteja, netissä paljon materiaalia, uutisissa, lehdissä jne. On se kuitenkin eri asia elää sitä elämää kun vain lukea siitä turvallisen matkan päästä. Olen käynyt useasti Kosovossa ja elänyt niitten ihmisten kanssa, tuon runtelun jälkeen ihmisillä on paljon psyykkisiä traumoja ja ongelmia. Toivoa vain sopii, että pääsevät jaloilleen, mutta maailmassa on muutama johtaja jotka hallitsee tai ainakin yrittää hallita, ja Amerikka on niistä yksi.
Tällä hetkellä sieltä moni olisi lähdössä EU maihin vaikka väkisin, mikä ei ole todellakaan vastaus ongelmaan, mutta mieti kuitenkin itsesi kohdalle, vaimosi ja lapsesi näkisi nälkää, niin luulenpa että siinä vaiheessa ajattelisit vain omaa perhettäsi ja tekisit mitä vain saadaksesi perheelle ruokaa. Meillä täällä Suomessa on koti, työ, ruokaa, sairaanhoitoa sun muuta, niin on aika helppo "haukkua" sitä kurjaa köyhää ihmistä joka haluaa vaan ruokaa perheelleen. Taaseen sitten on se porukka, mikä tulee tänne loisimaan ja harrastmaan lumeliittoja, niille ihmisille voisin antaa vaikka potkun perseeseen. Jos kerran saavat mahdollisuuden avustaa omaa perhettään täällä, silloin pitäisi arvostaa mitä on saanut.tehnyt maataloustöitä jo lapsena ilman koneita ja nähnyt tehtävän vielä enemmän. Pakon edessä tämä sukupolvi pystyisi siihen yhä, ja niin pystyisivät kosovolaisetkin, joilla ne ajat ovat yhtä sukupolvea lähempänä kuin täällä.
Se elämä, johon kuului kova työ ja yrittäminen, oli parempaa ja ihmisarvoisempaa kuin nykyinen avustusten ja etuisuuksien norkoilu. Avustukset kuuluvat työkyvyttömille, eivät terveille nuorille ihmisille.
Jos olisin mies, hankkisin perheelleni mieluummin leipää maata viljelemällä kuin lumeliittoon ulkomaalaisen naisen kanssa ryhtymällä. Epärehellisyydelle ja petokselle ei voi yksilön eikä yhteiskunnan hyvinvointia rakentaa. Ei myöskään vastikkeettomille avustuksille.
Kyllä Kosovossa työtä ja työvoimaa on, palkanmaksajia ja työhaluisia vain puuttuu. Itse asiassa Kosovon väestö on Euroopan nuorinta, sama tilanne kuin Suomessa 50 vuotta sitten. Lapsille hyvä koulutus ja aikuiset töihin vaikka omalle kotitilalle, niin Suomen menestyskertomus voi toistua sielläkin. - ...........
tehnyt maataloustöitä jo lapsena ilman koneita ja nähnyt tehtävän vielä enemmän. Pakon edessä tämä sukupolvi pystyisi siihen yhä, ja niin pystyisivät kosovolaisetkin, joilla ne ajat ovat yhtä sukupolvea lähempänä kuin täällä.
Se elämä, johon kuului kova työ ja yrittäminen, oli parempaa ja ihmisarvoisempaa kuin nykyinen avustusten ja etuisuuksien norkoilu. Avustukset kuuluvat työkyvyttömille, eivät terveille nuorille ihmisille.
Jos olisin mies, hankkisin perheelleni mieluummin leipää maata viljelemällä kuin lumeliittoon ulkomaalaisen naisen kanssa ryhtymällä. Epärehellisyydelle ja petokselle ei voi yksilön eikä yhteiskunnan hyvinvointia rakentaa. Ei myöskään vastikkeettomille avustuksille.
Kyllä Kosovossa työtä ja työvoimaa on, palkanmaksajia ja työhaluisia vain puuttuu. Itse asiassa Kosovon väestö on Euroopan nuorinta, sama tilanne kuin Suomessa 50 vuotta sitten. Lapsille hyvä koulutus ja aikuiset töihin vaikka omalle kotitilalle, niin Suomen menestyskertomus voi toistua sielläkin.Aika vain on toinen, nyt eletään 2009 lukua ja silloin 1944 kun sota loppui. Siihen aikaan ei ollut avustuksia niin ei olla pakko tarttua leivän hommaamiseen, toista kuin nyt. Mutta kuitenkin sen sanon, nämä sukupolvet ovat pullamössösukupolvea, ja kestäisi aikansa, ennen kuin mössöpolvi saataisiin pellolle töihin. Varmasti itse siihen lukeutuen. Tosin en ole lihava, mutta tarkoitan asiaa toiselta kantilta.
Niin kauan kun Kosovoon ei saada kunnon johtoa aikaanm niin turha odotella mitään ihmeitä, kuten sanoin siellä ihmiset tujottavat vain omaan napaansa, ei siellä kukaan naapurista oikeasti ole kiinnostunut, ellei ole jotain hyötymistarkoitusta tai saa voivotella toisen kurjuudelle että voisi unohtaa oman kurjuuden.
Jos minun lapseni näkisi nälkää, tekisin mitä vain että hän saisi saadakseen ruokaa, eli aika helppoa se kuitenkin on sanoa mikä on oikein mikä väärin kun masu on täynnä ruokaa. Mutta en silti kunnioita niitä sossupummi lumeliiton maleksijoita, minun puolesta voisi karkoittaa takaisin ja ei ikinä enään EU maihin takaisin. Siksi olen ollut täällä myös varoittelemassa naisia, olen vaan seurannut niin läheltä noita touhuja. Mutta joskus tuntuu, ettei se suomalainen nainen usko vaikka heittäisi faktaa naamaan. - kuka olet
........... kirjoitti:
Aika vain on toinen, nyt eletään 2009 lukua ja silloin 1944 kun sota loppui. Siihen aikaan ei ollut avustuksia niin ei olla pakko tarttua leivän hommaamiseen, toista kuin nyt. Mutta kuitenkin sen sanon, nämä sukupolvet ovat pullamössösukupolvea, ja kestäisi aikansa, ennen kuin mössöpolvi saataisiin pellolle töihin. Varmasti itse siihen lukeutuen. Tosin en ole lihava, mutta tarkoitan asiaa toiselta kantilta.
Niin kauan kun Kosovoon ei saada kunnon johtoa aikaanm niin turha odotella mitään ihmeitä, kuten sanoin siellä ihmiset tujottavat vain omaan napaansa, ei siellä kukaan naapurista oikeasti ole kiinnostunut, ellei ole jotain hyötymistarkoitusta tai saa voivotella toisen kurjuudelle että voisi unohtaa oman kurjuuden.
Jos minun lapseni näkisi nälkää, tekisin mitä vain että hän saisi saadakseen ruokaa, eli aika helppoa se kuitenkin on sanoa mikä on oikein mikä väärin kun masu on täynnä ruokaa. Mutta en silti kunnioita niitä sossupummi lumeliiton maleksijoita, minun puolesta voisi karkoittaa takaisin ja ei ikinä enään EU maihin takaisin. Siksi olen ollut täällä myös varoittelemassa naisia, olen vaan seurannut niin läheltä noita touhuja. Mutta joskus tuntuu, ettei se suomalainen nainen usko vaikka heittäisi faktaa naamaan.Tekevälle on aina töitä, myös Kosovosa
- kuka itse olet?
kuka olet kirjoitti:
Tekevälle on aina töitä, myös Kosovosa
En ole aloittaja, mutta ollut jo kauan albaanin kanssa naimisissa, joka on nähnyt hyvät ja huonot puolet kosovolaisista.
Töitä löytyy jos löytyy, herra tai rouva on hyvä ja käy kysymässä töitä Kosovosta. Mutta voi olla ettet saa palkkaa tehdystä työstäsi tai saatkin muutaman euron monen päivän työstä.
Kuka itse olet? - johtopäätöksiä...
on hampaankolossa kirjoitti:
Olen käynyt Bosniassa sekä Kosovossa useasti. Kyllä se Kosovo on kanssa aika runneltu maa, ja sodaksi sitä ei voinut sanoa koska se oli pelkkää siviilien tappamista ja siviilien ajamista pois kodeista. Slobon sairasta teurastusta, äläkä vaan nyt ala kirjoittelemaan Serbian puolesta, koska olen varmaan monet kerrat kannssasi tästä kirjoitellut. Jos olet se, kellä on serbi muidu.
Ilmeisesti sinulla on kuitenkin jotain kosovolaisia vastaan, koska taidat olla ihan suomalainen mies joka asuu Suomessa, jolla ei luulisi olevan kiinnostusta Balkania kohtaan.Minä olen viettänyt Balkanilla yli kuusi vuotta ja olen siellä kyllä oppinut katsomaan aika objektiivisestia asioita. Ja omat silmät ja faktatietoihin olen tottunut luottamaan.
Kosovon sodasssakin oli kaksi osapuolta ja ei ne Albaanitkiaan ihan pulmusia siellä ollut.
Juu, on saanut paljon rahaa ja jos oman kansakunnan rakentaminen kiinnostais vois katsoa niiden rahojen peräänkin.
Kyllä se lapsen pyöräyytäminen on monesti helpoin tie. Silloin on ihan sama vaikka se suomi-neito potkaisee ukon pihalle. Ja siinä tilanteessa ei miestä kiinostaa pätkääkään jotkut pikku elatusmaksut.
Eli ei ole mitään kosovolaisia vastaan, mutta sinulla taitaa olla ongelmia katsoa asioita asioina. - viisas(ko)?
johtopäätöksiä... kirjoitti:
Minä olen viettänyt Balkanilla yli kuusi vuotta ja olen siellä kyllä oppinut katsomaan aika objektiivisestia asioita. Ja omat silmät ja faktatietoihin olen tottunut luottamaan.
Kosovon sodasssakin oli kaksi osapuolta ja ei ne Albaanitkiaan ihan pulmusia siellä ollut.
Juu, on saanut paljon rahaa ja jos oman kansakunnan rakentaminen kiinnostais vois katsoa niiden rahojen peräänkin.
Kyllä se lapsen pyöräyytäminen on monesti helpoin tie. Silloin on ihan sama vaikka se suomi-neito potkaisee ukon pihalle. Ja siinä tilanteessa ei miestä kiinostaa pätkääkään jotkut pikku elatusmaksut.
Eli ei ole mitään kosovolaisia vastaan, mutta sinulla taitaa olla ongelmia katsoa asioita asioina.Voi kun olet viisas, harmi kun sinusta ei ole tullut tuon isompaa herraa, vain tavis sotilas. Maailma olisi varmaan todella erilainen jos noin viisas ja älykäs olisi johtoasemissa, kaikki kun näyttää sinun mielestä niin yksinkertaiselta. Mutta agressiivisen kirjoitustyylistäsi päätellen, ei voi noin kuumakalle päästäkkään korkeampaan asemaan, tyydy kohtaloon ja jatka elämääsi täällä suomi24 palstalla, sopii niin hyvin sinulle.
- vaan
viisas(ko)? kirjoitti:
Voi kun olet viisas, harmi kun sinusta ei ole tullut tuon isompaa herraa, vain tavis sotilas. Maailma olisi varmaan todella erilainen jos noin viisas ja älykäs olisi johtoasemissa, kaikki kun näyttää sinun mielestä niin yksinkertaiselta. Mutta agressiivisen kirjoitustyylistäsi päätellen, ei voi noin kuumakalle päästäkkään korkeampaan asemaan, tyydy kohtaloon ja jatka elämääsi täällä suomi24 palstalla, sopii niin hyvin sinulle.
Sitä samaa teikäläiselle vaan. Olet ilmeisesti oppinut uuden sanan "aggressiivinen", koeta seuraavaksi oppia olemaan hermostumatta mikäli ihimset ilmaisevat mielipiteitään. En muistaakseni teikäläistä mitekään ole alkanut mollaamaan.
Vuoden olen siellä ollut "tavis sotilaana" ja loppuajan parin järjetön palkkalistoilla. - töitä järjestyy?
kuka itse olet? kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta ollut jo kauan albaanin kanssa naimisissa, joka on nähnyt hyvät ja huonot puolet kosovolaisista.
Töitä löytyy jos löytyy, herra tai rouva on hyvä ja käy kysymässä töitä Kosovosta. Mutta voi olla ettet saa palkkaa tehdystä työstäsi tai saatkin muutaman euron monen päivän työstä.
Kuka itse olet?Mitä luulet kuinka kauan saa odottaa? Mistä niitä töitä sitten luulet että tulee, jos kaikki vain odottavat? Eikö se yhteiskunnan rakentaminen ala aina ruohonjuuritasolta, kunnostetaan taloja ja peltoja? Ei siihen rahaa tarvita, riittää että lapio pysyy kädessä ja maaalipensseli.
- sinulta?
töitä järjestyy? kirjoitti:
Mitä luulet kuinka kauan saa odottaa? Mistä niitä töitä sitten luulet että tulee, jos kaikki vain odottavat? Eikö se yhteiskunnan rakentaminen ala aina ruohonjuuritasolta, kunnostetaan taloja ja peltoja? Ei siihen rahaa tarvita, riittää että lapio pysyy kädessä ja maaalipensseli.
Puhuu kokemuksen syvä rintaääni, noin helppoa ja yksinkertaista se sitten on??? Ei mitään maata rakenneta yhdessä päivässä, ei edes Suomea ennen muinoin.
Onhan täällä Suomessakin työttömyyttä ja silti samaan aikaan on ihan hirveesti avoimia työpaikkoja ja lisää avoimia työpaikkoja on tulossa, ja silti sossussa on porukkaa, ihan suomalaisia kuin ulkomaalaisia. Miksi seisot tumput suorina, mars hoitamaan heti Suomen asiat kuntoon, sitten voit keskittyä Kosovoon. - sanoa
sinulta? kirjoitti:
Puhuu kokemuksen syvä rintaääni, noin helppoa ja yksinkertaista se sitten on??? Ei mitään maata rakenneta yhdessä päivässä, ei edes Suomea ennen muinoin.
Onhan täällä Suomessakin työttömyyttä ja silti samaan aikaan on ihan hirveesti avoimia työpaikkoja ja lisää avoimia työpaikkoja on tulossa, ja silti sossussa on porukkaa, ihan suomalaisia kuin ulkomaalaisia. Miksi seisot tumput suorina, mars hoitamaan heti Suomen asiat kuntoon, sitten voit keskittyä Kosovoon.Myönsitkö nyt siis että kosovolaisten kurjuus johtuu laiskuudesta ja kyvyttömyydestä? Töitä olisi mutta kukaan ei halua tehdä. Unohdit tuosta Suomi-esimerkistä nimittäin sen, että valtaosa tekee työtä.
- suomalaisia kiinnostaa
sanoa kirjoitti:
Myönsitkö nyt siis että kosovolaisten kurjuus johtuu laiskuudesta ja kyvyttömyydestä? Töitä olisi mutta kukaan ei halua tehdä. Unohdit tuosta Suomi-esimerkistä nimittäin sen, että valtaosa tekee työtä.
seikkaa, joista Kosovon kurjuus ei ainakaan johdu:
huono viljelysmaa
lyhyt kasvukausi
maaperän rikkauksien puute
työvoimapula
kansainväliseltä yhteisöltä tulevien avustusten puute
Mahdollisia syitä kurjuuteen:
matala koulutustaso
naisten huono asema
korruptio
rikollisuus
se, että on opittu luottamaan ulkopuoliseen apuun
"aivovuoto" eli se, että kaikki kynnelle kykenevät lähtevät maasta. Se on jo pitkään jatkunut ilmiö.
Verotuksen ja verorahojen käytön tehokkuutta en tunne, mutta siinä lienee paljon korjaamisen varaa.
Asioiden hoito demokraattisesti kangertelee. Onko kehitystä tapahtunut?
Jollakin tavalla kurjuuden kierre pitäisi katkaista, mutta en usko, että ulkopuoliset siihen pystyvät tai että heillä on siihen oikeuttakaan. (Maksumiehiksi he toki kelpaavat.) Aloitteen tulisi lähteä Kosovosta itsestään, sen kansasta ja johtajista. Nyt ei itsenäisyyden puuttuminen ole enää siihen esteenä.
Jään odottamaan siitä merkkejä. - osuus
seikkaa, joista Kosovon kurjuus ei ainakaan johdu:
huono viljelysmaa
lyhyt kasvukausi
maaperän rikkauksien puute
työvoimapula
kansainväliseltä yhteisöltä tulevien avustusten puute
Mahdollisia syitä kurjuuteen:
matala koulutustaso
naisten huono asema
korruptio
rikollisuus
se, että on opittu luottamaan ulkopuoliseen apuun
"aivovuoto" eli se, että kaikki kynnelle kykenevät lähtevät maasta. Se on jo pitkään jatkunut ilmiö.
Verotuksen ja verorahojen käytön tehokkuutta en tunne, mutta siinä lienee paljon korjaamisen varaa.
Asioiden hoito demokraattisesti kangertelee. Onko kehitystä tapahtunut?
Jollakin tavalla kurjuuden kierre pitäisi katkaista, mutta en usko, että ulkopuoliset siihen pystyvät tai että heillä on siihen oikeuttakaan. (Maksumiehiksi he toki kelpaavat.) Aloitteen tulisi lähteä Kosovosta itsestään, sen kansasta ja johtajista. Nyt ei itsenäisyyden puuttuminen ole enää siihen esteenä.
Jään odottamaan siitä merkkejä.Itsehän olet syyllistynyt tähän aivovuotamiseen myöskin. Tuskin ne niitä kaikkein tyhmimpiä ovat, jotka sieltä osaavat lähteä Eurooppaan naisia iskemään. Minusta viisainta ja parasta Kosovolle olisi nyt lopettaa välittömästi se kosovolaisten kanssa riiaaminen. Olisi parasta molemmille maille
- suomalaisia kiinnostaa
osuus kirjoitti:
Itsehän olet syyllistynyt tähän aivovuotamiseen myöskin. Tuskin ne niitä kaikkein tyhmimpiä ovat, jotka sieltä osaavat lähteä Eurooppaan naisia iskemään. Minusta viisainta ja parasta Kosovolle olisi nyt lopettaa välittömästi se kosovolaisten kanssa riiaaminen. Olisi parasta molemmille maille
mutta voisitko täsmentää, millä tavalla minä olen syyllistynyt "aivovuotamiseen"?
Tuollaiselle syytökselle olisi aiheellista esittää myös perusteita. - kirjoittelija...
osuus kirjoitti:
Itsehän olet syyllistynyt tähän aivovuotamiseen myöskin. Tuskin ne niitä kaikkein tyhmimpiä ovat, jotka sieltä osaavat lähteä Eurooppaan naisia iskemään. Minusta viisainta ja parasta Kosovolle olisi nyt lopettaa välittömästi se kosovolaisten kanssa riiaaminen. Olisi parasta molemmille maille
Jos luet enemmän tätä ketjua niin huomaat että tuo toinen kirjoittaja on ihan muu kuin minä.
Minusta juuri toinen kirjoittaja tietää aika paljon Kosovosta ja huomaa hänen tyyli kirjoittaa aika fiksusti.
Verotusta ei tapahdu, eli siinä on vielä korjattavaa. Kosovossa ei ole kunnollista sosiaalijärjestelämää sekä eläkkeet puuttuu monelta vanhukselta, vaikka olisi töitäkin tehnyt.
Maaperä on aika saastunut, ja viljely on kallista, tulee halvemmaksi ostaa torilta vihannekset sun muut kuin kalliilla hinnalla viljellä. Niillä ihmisillä on aika hyvä, joiden sukulaiset asuvat rikkaammissa maissa.
Paljon tarvitaan muutoksia ja parempaa johtoporrasta, sitten kuin se oikea johtoporras löytyy, niin elämäkin siellä muuttuu. Kosovossa on tällä hetkellä aika paljon muita ulkomaalaisia johtamassa, ja todella sekaisin koko systeemi.
Minun mies on siis kosovolainen ja albaani, mutta hän on minun mieheni, eikä se muuksi muutu vaikka olisi mistä tahansa kotoisin. Politiikka ei ole niin vahva minulla ja en niin kauhean kiinnostunutkaan aiheesta, mutta sen kirjoitan mitä tiedän, ja tiedän myös senkin, että onhan se helppoa "johtaa" toista valtiota omasta kotoa ja riidellä tuntemattomien ihmisten kanssa. Mutta kuitenkin tuo toinen kirjoittelija on aikas hyvin asioista perillä ja asiallista kirjoitusta ja siksi "pidän ja tykään" vastailla hänelle. Jokseenkin olen hänen kanssaan samaa mieltä.
- tungtung
moipsis
tosiaankin, miullakin on kosovolainen mies, kesällä mennään moikkaamaan perhettä, säästetään yhdesssä hullunlailla rahaa..
kuitenkin, jos haluat miehesi suomeen, siun kannattaa ottaa todella hyvin selvää mitä papereita tarvitaan, niin ei sitten myöhemmin tule, oho ne paperit on kosovossa..
kyllä mie uskon että "miehesi" saa töitä jos viittii etsiä ja voi alussa tehdä myös siivoustöitä tai muuta hantti työtä.
toivottavasti kaikki järjestyy
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881351Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670