Joo, eli tilanteeni on seuraavanlainen. Laskettu aika alkukesästä.
Tienasin v. 2007 16000 e.
Tienasin v. 2008 33000 e.
Tienaan viimeiset 6 kk ennen ä-lomalle jääntiä 13000 e (2x -> 26000 e vuositasolla)
Kysymykseni kuuluu siis että voinko mitenkään saada pivärahaa laskettua vuoden 2008 tulojen mukaan?
Ystäväni väitti nimittäin että tällainen on mahdollista kunhan vain kelalle selittää tilanteen, mutta en kyllä löydä mistään kyseistä pykälää.
Äitiyspäiväraha v 2008 tulojen mukaan???
7
1006
Vastaukset
- Menee näin
Jos ärahakausi alkaa esim 010709, voi 6 kk tulot esittää ajalta 010109-300609 ja vaihtoehtona on 2007
verotulot. Lain mukaan 2008 tuloja käytetään VASTA, jos ärahakausi alkaa 010110 tai myöhemmin.- Hmm....
Et voi millään kepulikonstilla saada äitiyspäivärahaasi laskettua vuoden 2008 mukaan, sillä vuoden 2008 verotus valmistuu vasta syksyllä.
- laskettua
Hmm.... kirjoitti:
Et voi millään kepulikonstilla saada äitiyspäivärahaasi laskettua vuoden 2008 mukaan, sillä vuoden 2008 verotus valmistuu vasta syksyllä.
äitiyslomaa edeltävien viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan, mikäli tulot ovat nousseet 20% edellisen verotuksen tuloista. Laitat äitiysrahahakemuksen normaalisti ajallaan sisään, raksit sieltä vain kohdan, jossa kerrot palauttavasi todistuksen tuloista myöhemmin. Ja pyydät sitten työnantajaa täyttämään sinua varten lomakkeen y17, josta kyseiset tulot ilmenevät.
- Hmm....
laskettua kirjoitti:
äitiyslomaa edeltävien viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan, mikäli tulot ovat nousseet 20% edellisen verotuksen tuloista. Laitat äitiysrahahakemuksen normaalisti ajallaan sisään, raksit sieltä vain kohdan, jossa kerrot palauttavasi todistuksen tuloista myöhemmin. Ja pyydät sitten työnantajaa täyttämään sinua varten lomakkeen y17, josta kyseiset tulot ilmenevät.
Niin voi saada, mutta ap. kysyikin voiko saada vuoden 2008 koko vuoden tulojen mukaan laskettuna.
Hänhän kirjoitti viimeisen 6kk tulojensa olevan pienemmät kuin vuoden 2008. - pattipolvinenraakki
Hmm.... kirjoitti:
Niin voi saada, mutta ap. kysyikin voiko saada vuoden 2008 koko vuoden tulojen mukaan laskettuna.
Hänhän kirjoitti viimeisen 6kk tulojensa olevan pienemmät kuin vuoden 2008.mutta eikö ne edeltävän 6 kk tulot muunneta vuosituloksi?
Sellainen kompastuskivi tuossa edeltävän 6 kk:n tulon käyttämisessä saattaa olla, että jos haluaa käytettäväksi viimeisen 6 kk tulot sen viimeisen vahvistetun verotusvuoden sijasta, niin saatetaan (edelleen) edellyttää (myös näissä perhe-etuuksissa), että tuossa 6 kk ajanjakson ja päivärahakauden alkamiskauden välissä ei saa olla yhtään päivää.
Tällaiseen kiveen minä ainakin kompastuin taannoin, kun jouduin heti opiskelun alkamisen jälkeen 3 viikon sairaslomalle ja olisin halunnut käyttää edeltävän 6 kk tuloja, jotka olisivat taanneet paljon paremman sv-päivärahan kuin viimeksi vahvistetun verotuksen vuositulot (sinä vuonna olin ollut pääosin vain osa-aik.työssä), jota Kela siis käytti päivärahan pohjana. Kävin kaikki valitusasteet läpi eikä muutosta tullut siihen, että minulle edullisempaa viimeisen 6 kk tuloja ei voitu käyttää, koska työsuhde, josta siis viim. 6 kk:n "hulppeat" tulot olivat peräisin, oli päättynyt 1.9 ja sairasloma alkoi muistaakseni vasta 4.9 ja Kelan ja muutoksenhakuviranomaisten mukaan tuossa ei saanut olla yhtään päivää välissä, joka minusta oli kyllä täysin väärä lain tulkinta. Joka asteessa sama laulu, erikoista lain tulkintaa ei mitenkään perusteltu. - kuuden äiti
pattipolvinenraakki kirjoitti:
mutta eikö ne edeltävän 6 kk tulot muunneta vuosituloksi?
Sellainen kompastuskivi tuossa edeltävän 6 kk:n tulon käyttämisessä saattaa olla, että jos haluaa käytettäväksi viimeisen 6 kk tulot sen viimeisen vahvistetun verotusvuoden sijasta, niin saatetaan (edelleen) edellyttää (myös näissä perhe-etuuksissa), että tuossa 6 kk ajanjakson ja päivärahakauden alkamiskauden välissä ei saa olla yhtään päivää.
Tällaiseen kiveen minä ainakin kompastuin taannoin, kun jouduin heti opiskelun alkamisen jälkeen 3 viikon sairaslomalle ja olisin halunnut käyttää edeltävän 6 kk tuloja, jotka olisivat taanneet paljon paremman sv-päivärahan kuin viimeksi vahvistetun verotuksen vuositulot (sinä vuonna olin ollut pääosin vain osa-aik.työssä), jota Kela siis käytti päivärahan pohjana. Kävin kaikki valitusasteet läpi eikä muutosta tullut siihen, että minulle edullisempaa viimeisen 6 kk tuloja ei voitu käyttää, koska työsuhde, josta siis viim. 6 kk:n "hulppeat" tulot olivat peräisin, oli päättynyt 1.9 ja sairasloma alkoi muistaakseni vasta 4.9 ja Kelan ja muutoksenhakuviranomaisten mukaan tuossa ei saanut olla yhtään päivää välissä, joka minusta oli kyllä täysin väärä lain tulkinta. Joka asteessa sama laulu, erikoista lain tulkintaa ei mitenkään perusteltu.En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta ainakin äitiyspäivärahaa laskiessa työsuhteen pitää jatkua myös vanhempainvapaan jälkeen, että niitä 6kk:n tuloja voidaan käyttää.
Kirjoitit tuossa, että työsuhde päättyi 1.9., olisiko sitten johtunut siitä, että et saanut 6kk:n mukaan.
- Kokemusta minulla
Pystytkö tekemään ylitöitä 6 kk ennen äitiyslomaa. Tienattu ylityö esim. 1500 € kerrotaan kahdella eli nostaisit tuloja jo 3000€ laskentaan. Ja muistithan laskea lomarahan mukaan?
Ja laskehan veroprosentti molemmisa tapauksissa. Kuinka paljon enemmän oikeastaan saisit rahaa k'teen enemmän per kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup675830Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1344274Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.971926- 631445
- 2611137
- 471132
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E126999Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim49826Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast31763Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.39725