Mitä ihmettä ratsastus

tekee urheilu

otsakkeen alla. Lähinnä on kyse vapaa ajan hössötyksestä. Ei mitään tekemistä urheilun kanssa.
(olen kyllä kokeillut lajia, että sitä on turha sanoa.)

57

4918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ridaaja

      Tuo kokeilusi lienee yhtä kuin 10 min talutusratsastus.

      Menepä rankalle valmennustunnille, missä otetaan koko kroppa käyttöön ja inise sitten, että kyse ei ole urheilusta.

      • pakotettuna -

        maastoratsastusta, ja ihan mukavaa ajanvietettä mutta urheilua ainoastaa hevoselle joka saa kyllä liikuntaa.
        Muutoin tuollaista keskimääräistä lihavempien elvistelyä.


      • -.-''
        pakotettuna - kirjoitti:

        maastoratsastusta, ja ihan mukavaa ajanvietettä mutta urheilua ainoastaa hevoselle joka saa kyllä liikuntaa.
        Muutoin tuollaista keskimääräistä lihavempien elvistelyä.

        hevosen selässä ei ikinä vaan istuta (ellei sitten kyse ole talutusriidauksesta esim markkinoilla...) siellä tulee liikkua ja käyttää kroppaansa!


    • ratssastaja

      nii ratsastus on urheiluu jos sitä et tienny ääliö..

    • haha

      TROLLL! xD

    • agrologi

      Voihan toki ratsastustakin harrastaa ilman liikunnallista vaikutusta. Esim maastossa käveleskely ja pieni hölkkäily hevosen selässä ei juuri sykettä nosta, jos hevonen ns. idioottivarma ei sen takia tarvitse koko ajan olla ihan kympillä mukana.

      Itselläni kävelylenkillä (siis ilman hevosta) keskisykkeet pyörii 130 kieppeillä. Sauvakävellessä menee 140 kieppeille. Ratsastustunnin keskisyke on ollut joka kerta, kun ole mitannut yli 150. Korkeimmat sykehuiput yleensä 175 kieppeille parhaat yli 190. Eli ihan asiallisesta liikunnasta on kyse. Tällä hetkellä en käy valmennuksissa tai kilpaile aktiivisesti, joten nuo lukemat on ihan perusratsastustunneilta alku-, loppu- ja välikäynteinen.

    • Mages

      voi Voi!! oot ratsastanut etkä tiedä että se on urheilua!! Yli kymmenenvuoden kokemuksella voin sanoa että kyllä se on eikä ainoastaan vain huonokuntoisten... Huomaa kyllä että olet vain mennyt hevosen mukana... Jos viitsisit laittaa kroppasi ja mielesi mukaan ni silmäsikin avautusi... mutta uskon että olet laittanut tämän viestin tänne pelkästään ärsyttääksesi, ja siinä kyllä onnistuit joten onneksi olkoon vaan!!

    • ihmettä?

      Jos ratsastus ei ole urheilua, niin kerroppa mitä se sitten on?!

      Tietysti moni sanoo noin jollei tiedä ratsastuksesta tuon taivaallista..!

      • on niin makeaa

        ajella audilla ja jutella ridaus jutskia... ihan täyttä elitismistä pelleilyä. valovuoden päässä urheilusta


      • Eliittiin kuulumaton
        on niin makeaa kirjoitti:

        ajella audilla ja jutella ridaus jutskia... ihan täyttä elitismistä pelleilyä. valovuoden päässä urheilusta

        Ei kaikki ratsastusta harrastavat ajele audilla.. Itselläni on BMW X5 ;)


      • sanot vaa
        on niin makeaa kirjoitti:

        ajella audilla ja jutella ridaus jutskia... ihan täyttä elitismistä pelleilyä. valovuoden päässä urheilusta

        mm.. eihän kato toi jalkapallokaan ole urheilua nii-i. eikä etenkää yleisurheilu! sille vaan keksittii sellane nimi ihan hämätäksee...

        No tietty riidaus on urheilua! urheilua parhaimmillaan! Jos tajuat selvää suomen kieltä niin hevosen selässä ei tosiaankaa vaan istuta vaan käytetään lihaksia, ratsastus kohottaa kuntoa!


      • 030816
        sanot vaa kirjoitti:

        mm.. eihän kato toi jalkapallokaan ole urheilua nii-i. eikä etenkää yleisurheilu! sille vaan keksittii sellane nimi ihan hämätäksee...

        No tietty riidaus on urheilua! urheilua parhaimmillaan! Jos tajuat selvää suomen kieltä niin hevosen selässä ei tosiaankaa vaan istuta vaan käytetään lihaksia, ratsastus kohottaa kuntoa!

        Nimenomaan vitun älykääpiöt! tartte tulla aukoo päätä ku ette tiedä et kyllä ratsastus on urheilua!


    • rinna33

      Mun mies pelaa futista kolmosdivarissa, eli treenit 3x viikossa pelit viikonloppuina. Otin äijän mukaan yhdelle tunnille ihan vain kokeeksi, ja kommentit oli sen suuntaisia, ettei hän olisi ikinä osannut kuvitellakaan kuinka raskasta, haastavaa ja vaativaa se oli.. Eli ennakkoluulot karisi kertaheitolla!

      • sannoo

        miehet sanoo akkojen mieliks mitä vaan. kokemusta on. meilläkin on ollu hevonen ja ainakin mulle ratsastus on ollut kevyttä kauraa. rynkytykset ottaa helposti jaloilla vastaan eikä siitä tuu etes jalat kipeeks.


      • siitä-
        sannoo kirjoitti:

        miehet sanoo akkojen mieliks mitä vaan. kokemusta on. meilläkin on ollu hevonen ja ainakin mulle ratsastus on ollut kevyttä kauraa. rynkytykset ottaa helposti jaloilla vastaan eikä siitä tuu etes jalat kipeeks.

        -edes kuulukkaan tulla jalat kipeeksi kun on lihakset kunnossa


    • sitten

      Satuin nyt vasta lukemaan tätä palstaa.
      Ja ja kerrohan sitten, mikä on urheilua?
      -Lasketteluko? Siinähän tullaan vain suksilla alas ja hissillä ylös.
      -Laitesukellusko? Siellähän vain lillutaan vedessä pönttö selässä.
      -Jousiammunta? Siinähän tähdätään vain tauluun ja naps.
      -Tanssiko? Siinähän vain liidellään parketilla hepeneet päällä.
      -Painiko? Kaksi samanpainoista heppulia pyörii kiinni toisissaan.
      -Pilkkiminen? Siinähän vain kökitään avannon reunalla viiksikarvat huurussa.
      Jatkanko? Itse arvostan ja pidän kaikkia lajeja urheiluna, joissa joutuu liikkumaan, ja tekemään paljon töitä kehittyäkseen.(Myös edellämainittuja)
      Kannattaa kunnioittaa muita, vaikkei itse osaisikaan.
      Itse en ratsasta, mutta olen seurannut lajia läheltä. Se on erittäin hieno harrastus (ja vaativa). Ja on nautinto myös katsella sekä koulu-että estekisoja.
      Asenteesi korjaus lienee paikallaan.

      • alla lainaus

        "Ja on nautinto myös katsella sekä koulu-että estekisoja. "

        yhtä suuri nautinto kuin katsella voikukkien kasvua


      • sitä ikokeilla
        alla lainaus kirjoitti:

        "Ja on nautinto myös katsella sekä koulu-että estekisoja. "

        yhtä suuri nautinto kuin katsella voikukkien kasvua

        Kuukauden tai parin istunta voikukan vieressä ja katsella sen kasvua. Voisi olla ihan opettavaista, on muuten hieno kasvi, vaikka nimitetäänkin rikkaruohoksi)
        Tarkoitin tietenkin (jos selittää täytyy), että ratsastus on urheilua siinä missä muutkin lajit.


      • kullakin...
        alla lainaus kirjoitti:

        "Ja on nautinto myös katsella sekä koulu-että estekisoja. "

        yhtä suuri nautinto kuin katsella voikukkien kasvua

        ... toiset ei vain ymmärrä sitä ihanaa tunnetta kun saa ratsastaa vastatuuleen nauttien vauhdista... ratsastaa pois murheista niinku Lucke!
        Älykkäämpien ihmisten on helpompi ymmärtää ratsastus ja kuinka paljon se vaatii ja kuinka jännittävää se voi olla.


      • ratsastanut 10 vuotta

        Repesin noille. :) Aivan, miten joku voi sanoa, ettei ratsastus ole urheilua? Miksi se muuten on olympialaisissakin? Pitäisi viedä kaikki ihmiset, jotka epäilee tätä, katsomaan kunnon valmennustuntia niin jo mieli muuttuisi. Kuten tuolla alkupäässä sanottiin, että on kokeillut maastossa ratsastusta, niin ei pelkästään siinä saa käsitystä oikeasta ratsastuksesta! Siinä pitäisi kentälle mennä tekemään ja treenaamaan kunnolla.


      • 030816

        Nimenomaan!! ERITTÄIN VAATIVA URHEILULAJI EIKÄ TODELLAKAAN SOVI HEVOSTA PELKÄÄVILLE NÖSSÖILLE JA TÄSSÄ LAJISSA PITÄÄ OLLA ITSELUOTTAMUS JA HALUA OPPIA UUTTA SEKÄ PITÄÄ OLLA HIUKAN UHKAROHKEA! #kokemuksellakerron


    • angry90

      ettäs kehtaat! jos kerran tai pari olet lajia kokeillut niin kyllä sun pitäis tietää että urheilua ratsastuskin on! en yhtää ymmärrä millaista se sun ratsastukses on ollu, mutta kun oikein sitä harrastaa tulee hiki otsaan! paras urheilulaji ikinä!

    • yli 10 vuotta ratsastanut

      Ratsastus on ihan yhtälailla urheilua kuin esim. jalkapallo tai lätkä. Jos olet vain "kokeillut" vähän jossain niin et ole saanut minkäänlaista kokemusta siitä mitä ratsastus todella on. Ratsastus on yksi yleisimmistä harrastuksista ainakin Suomessa ja ratsastus on yksi laji olympioissa. niin jos ratsastus ei ole urheilua, mitä se tekee olympioissa..? Vaikka tässä lajissa on eläin mukana (mitä muissa urheilulajeissa ei ole) niin se ei meinaa etteikö se olisi urheilua. En ymmärrä miksi monet luulevat että ihmiset vaan höpöttelevät hevosille tallissa ja hoitelevat niitä kuin koiria, ja kököttävät vaan satulassa, kun tästä ei ole kyse. Ratsastus on oikeasti hikinen laji, jossa kasvaa kunto!

      • ja sen kunto kasvaa,

        mutta siinä se sitten onkin.piste


      • vaikkapa tunti
        ja sen kunto kasvaa, kirjoitti:

        mutta siinä se sitten onkin.piste

        ravaamista, eikö tule hiki Minulla ainakin tulee kuuma vaikka kuntoni on hyvä


    • qazws

      ...ratsastus on urheilua sekä hevoselle että ihmiselle.

      • ratsastaja-laura

        Jos ratsastus ei ole urheilua, kuinka on mahdollista että tunnin ratsastuksen aikana kaloreita paloi just viime viikolla reippaat 500 ja keskisyke huiteli 153 tienoilla? Ja kyseessä normaali koulutunti, perus läpiratsastusta. Joka tunnin jälkeen posket punasina ja kunnon hiki päällä. Välillä kun laskeutuu alas hevosen selästä, hyvä kun jalat kantaa, kun on tultu tehtyä töitä. Samanlainen fiilis kun viikottaisen bodypump tunnin jälkeen. 10 vuoden ratsastuksen jälkeen voin sanoa että kyllä se tiettyä kuntoa ja lihaksia vaatii. Ei ehkä samalla tavalla varsinaisesti kasvata kestävyyskuntoa kuin esimerkiksi maratontreenaus... mutta kuirtenkin.

        Ja kuinka joku voi sanoa että 160 cm korkeiden esteiden hyppääminen ei ole urheilua? Kokeilkaapa itse istua hevosen selässä kun esteellä on korkeutta tuo 160 cm, joka on maailmancupin estekorkeus. Ei helppoa


      • kaloreita
        ratsastaja-laura kirjoitti:

        Jos ratsastus ei ole urheilua, kuinka on mahdollista että tunnin ratsastuksen aikana kaloreita paloi just viime viikolla reippaat 500 ja keskisyke huiteli 153 tienoilla? Ja kyseessä normaali koulutunti, perus läpiratsastusta. Joka tunnin jälkeen posket punasina ja kunnon hiki päällä. Välillä kun laskeutuu alas hevosen selästä, hyvä kun jalat kantaa, kun on tultu tehtyä töitä. Samanlainen fiilis kun viikottaisen bodypump tunnin jälkeen. 10 vuoden ratsastuksen jälkeen voin sanoa että kyllä se tiettyä kuntoa ja lihaksia vaatii. Ei ehkä samalla tavalla varsinaisesti kasvata kestävyyskuntoa kuin esimerkiksi maratontreenaus... mutta kuirtenkin.

        Ja kuinka joku voi sanoa että 160 cm korkeiden esteiden hyppääminen ei ole urheilua? Kokeilkaapa itse istua hevosen selässä kun esteellä on korkeutta tuo 160 cm, joka on maailmancupin estekorkeus. Ei helppoa

        Lisähyöty infrapunasaunasta on sen kyky laihduttaa. Saunan lämpövaikutuksen seurauksena elimistö polttaa 30 minuutissa jopa 600 kcal energiaa. Taitaa olla ratsastus todella rasittavaa....500 kaloria tunnissa.


      • personal trainer*
        kaloreita kirjoitti:

        Lisähyöty infrapunasaunasta on sen kyky laihduttaa. Saunan lämpövaikutuksen seurauksena elimistö polttaa 30 minuutissa jopa 600 kcal energiaa. Taitaa olla ratsastus todella rasittavaa....500 kaloria tunnissa.

        Ihan vertailukohtana kalorinkulutukselle (arvot 60 minuuttia 60 kg painoiselle henkilölle):

        Rankka aerobic: 550 kcal
        Body Pump: 470 kcal
        Jalkapallo: 450 kcal
        Jääkiekko: 400 kcal
        Seksi: 350 kcal

        Jos ratsastuksessa kuluttaa 500 kcal on se jo sama tai enemmän kuin huhkisi punttisalilla vastaavan ajan. Lisäksi olen ymmärtänyt ratsastukseen kuuluvan myös muuta liikuntaa kuten hevosen suitsinta (oikea termi??? en tiedä) ja paskan lapiointi, jotka käyvät liikunnasta myös.

        Infrapunasaunaluvut taas ovat vähän tuollaista huuhaa höpölöpöä. Nestettä toki lähtee, mutta ei nuo irronneet kalorit rasvakudosta ole...


    • embp

      Kuules nyt, sä oot ehkä käyny kaks kertaa hevosen selässä, ihan sama vaikka olisitkin käyny kaks vuotta, se ei tarkota mitään. Mä itte kävin tunneilla yli viis vuotta ennen kun tajusin että se on rankkaa! Välillä mennään kevyemmin välillä tulee rankkaa. Esim. eilen menin hoitsullani voimakevennystä (kaks askelta ylhäällä, yks alhaalla) se on tosi rankkaa. Samalla menin käynnissä, ravissa ja laukassa maneesia ympäri ja suuntaa vaihdellen kevyessä istunnassa, ja tänään ei meinannu lihas-kipujen vuoksi edes jalkaa saada jalustimeen nostettua. Viime viikolla oli vatsalihakset kipeät koska menin harjoutusravia koulujalustimin sellaisella hevosella kenellä on PIIITKÄT ja suuret askeleet. Nyt oon harrastanu 10 vuotta ratsastusta, ja kyllä mulla lihaksia on. Mitään muuta en oo ratsastuksen ohessa harrastanut! Ratsastukseen kuuluu myös tallityöt, esim. lannan luonti. Ei oo kuule kovin kevyttä liikuntaa siivota 30 karsinaa aamulla ja sitten siivota laitumet ja liikuttaa muutama hevonen. Sitten pitäs vielä polkea 6 km kotiin. Koitappas kuukausi tota menoa, ja tuu sitten vielä vinkumaan keskustelupalstoille että RATSASTUS EI OO URHEILUA!! Jos näin luulet niin sä et osaa ratsastaa!

    • mies 51

      Eilen koulutunti, pohkeenväistöjä, laukannostoja. Ei erityisen rajua, MUTTA. Sykemittari näytti keskisyke 127, max syke 153. Kalorit jotka paloivat 607. Siis yhdessä ratsastustunnissa.

      Toissapäivänä hölkkää tunti, Siis hölkkää ja venyttelyt, venytelyihin n. 5-6 min. Keskisyke 128, max syke 148 ja kalorit 597

      Niin onko kumpikaan sitte urheilua vai uskalletaanko myöntää molemmat tehokkaaksi liikunnaksi ja omista tarpeista ja harjoitusten intensiivisyydestä ja motiiveista riippuen myös ihan aidoksi urheiluksi.

      Nautin ihan kovasti kun huollan pyörääni, mukavalta tuntuu autopesukin kesällä lepposassa ilmassa ja hevosen hoito vaikuttaa aina tosi hienolta ja mikseipä sitä tohi tunnustaa että jopa terapeuttiseltakin, siis liikunnallisesti, niin se motivoi.

      Tämmöinen kannanotto mieheltä 51 v joka sekä hölkkää, pyöräilee, ratsastaa että autoilee.. :))

      • mää vaan

        urheilua, eikä tosimiesten touhua. Teini-ikäiset tytöt ovat jostain kumman syystä kiinnostuneet hevosista. Mitä vauhtia hölkkäsit, kun energiankulutus vaikuttaa niin alhaiselta?


      • Roosihaloo

        Näin on!


      • (::
        Roosihaloo kirjoitti:

        Näin on!

        oon smaaa mielt kans!!


      • Tuntematon ratsastaja
        mää vaan kirjoitti:

        urheilua, eikä tosimiesten touhua. Teini-ikäiset tytöt ovat jostain kumman syystä kiinnostuneet hevosista. Mitä vauhtia hölkkäsit, kun energiankulutus vaikuttaa niin alhaiselta?

        ...jotka olette sitä mieltä ETTÄ RATSASTUS EI OLE TOSIMIESTEN PUUHAA, niin kertokaa mitä se on? Ei, se ei ole hevosen selässä istumista ja ääntelyä, se ei ole hevosen paukuttamista pelkällä raipalla, vaan se on URHEILUA. Aivan kuten tässä nyt joku onkin jo sanonut, että jos ratsastus ei ole urheilua miksi se on onlympialaisissa?! Miettikääpä jotain esim. Biljardia. Miksi ihmeessä SE on urheilu osakkeen alla?! Ja kuules kaloreita kuluu huomattavasti enemmän ratsastaessa, kuin golffatessa tai keilaamisessa. Kunnon koulutunnilla kaloreita kuluu 500-600!

        Ps: Jos teidän mielestänne huutareita oli liikaa, niin minusta niitä oli ihan sopivasti.


    • mietimieti

      Urheilulajeja on on eritasoisia! Esimerkiksi jääkiekko voi olla raskasta urheilua, kun taas ratsastus jäkistä kevyempää urheilua!:o Urheilu on liikkumista ja kehon hallintaa kuten ratsastus! Onko valittamista onko ratsastus urheilua? :o

      • mietimieti

        onhan rallikin urheilua ja siinä vaan istutaan auton ratin takana!


    • ettäs tiedät

      Ratsastus on todellakin urheilua, jos osaa ratsastaa. Jos vain keikut siellä kyydissä ja annat hevosen tehdä mitä haluaa, niin eihän siinä mitään urheilua ole o.O Mutta yritäppä sitten ratsastaa vaikealla hevosella ja vääntää vaativaa koulua, tai hypätä 120cm rataa ja tule sitten sanomaan, onko se urheilua vai ei!

      • ihmettelijä123

        Muutamia vuosia ratsastaneena täytyy todeta, että ratsastus ei ole kovinkaan fyysistä urheilua. Joissain tapauksissa se ei ole reilua hevosta kohtaan.

        Ennemmin pidän ratsastusta virikkeenä mielelle ja kuntoiluna hevoselle. Mutta minä en tullut huippukuntoon ratsastuksen avulla, enkä ihmettele, kun hevonenhan teki sen fyysisemmän työn kantaessaan minua selässä.

        Mitä minulle jäi brittiratsastuksesta. Nosta satula ja itsesi selkään, potki, vedä ja hakkaa hevosta. Siinä lähinnä se "urheiluosuus" tai no, sanotaan suoraan eläinrääkkäystä se oli. Siksi lopetinkin.

        Parempi vain jos ratsastusta ei pidetä uhreiluna. Minulle hevosharrastus on puhtaasti mielenvirkkeyttä tuova asia. Sama juttu koiran kanssa. Omistan koiran, se on lemmikkini ja ulkolenkityksetkään eivät ole mitään urheilua minulle. Joten miksi hevosia ei voisi pitää ihan kotieläimenä/lemmikkinä urheiluvälineen sijasta? Miksi niillä pitäisi "vääntää vaativaa koulua" tai "hypätä 120 cm rataa?" Entä jos hevonen ei halua tehdä sitä? Potki, vedä, hakaa..

        En kiistä etteikö hevostelussa olisi välillä voimia vaativia suorituksia. Mutta kummastuttaa vain, että hevoset mielletään kuntoiluvälineiksi.


      • ...
        ihmettelijä123 kirjoitti:

        Muutamia vuosia ratsastaneena täytyy todeta, että ratsastus ei ole kovinkaan fyysistä urheilua. Joissain tapauksissa se ei ole reilua hevosta kohtaan.

        Ennemmin pidän ratsastusta virikkeenä mielelle ja kuntoiluna hevoselle. Mutta minä en tullut huippukuntoon ratsastuksen avulla, enkä ihmettele, kun hevonenhan teki sen fyysisemmän työn kantaessaan minua selässä.

        Mitä minulle jäi brittiratsastuksesta. Nosta satula ja itsesi selkään, potki, vedä ja hakkaa hevosta. Siinä lähinnä se "urheiluosuus" tai no, sanotaan suoraan eläinrääkkäystä se oli. Siksi lopetinkin.

        Parempi vain jos ratsastusta ei pidetä uhreiluna. Minulle hevosharrastus on puhtaasti mielenvirkkeyttä tuova asia. Sama juttu koiran kanssa. Omistan koiran, se on lemmikkini ja ulkolenkityksetkään eivät ole mitään urheilua minulle. Joten miksi hevosia ei voisi pitää ihan kotieläimenä/lemmikkinä urheiluvälineen sijasta? Miksi niillä pitäisi "vääntää vaativaa koulua" tai "hypätä 120 cm rataa?" Entä jos hevonen ei halua tehdä sitä? Potki, vedä, hakaa..

        En kiistä etteikö hevostelussa olisi välillä voimia vaativia suorituksia. Mutta kummastuttaa vain, että hevoset mielletään kuntoiluvälineiksi.

        ihmettelyä tosta "ihmettelijä123" kommentista "Nosta satula ja itsesi selkään, potki, vedä ja hakkaa hevosta. " Ei kovinkaa hevosmiestaitosta, ja tietenkää siitä ei jää kummallekkaa hyvä mieli jälkikäteen. Hevonen saadaan kulkemaan hyvin työn kautta johon ei kuulu potkiminen, vetäminen tai hakkaaminen. Ja kun ihmiset ihmettelee mistä se hiki tulee, niin kyse on lihasten toiminnasta. Keskivartalon toiminta ja pohkeet antavat hevoselle niitä impulsseja ja useimmiten niitä impulsseja tarvitaan paljon, että päästään haluttuun tulokseen. Siksi mm. ratsastajat huipulta käyttävät vapaapäivänsä lihastreeniin. Lihasmassa kuluttaa enemmän kaloreita, senhän te "urheilijat" tiedätte.


    • Ridannut 6 vuotta

      No niin, te ketkä luulette että jalkapallo ja ratsastus ovat tääyyysiin eri asia.

      Te ketkä olette jalkapallon kannalla ja sanotte, että siellä ne läskit pomppii konien selässä.
      Tässäpä teille siihen vastaus: MIETTIKÄÄ HYVÄT IHMISET! Ratsastus on urheilua parhaimmilla, NIILLE jotka pitävät hevosista ja eivät halua harrastaa kovinkaan fyysistä lajia.

      Te ketkä olette ratsastuksen kannalla, niin olette täysin oikeassa asiassa siinä, että ratsastus on juuri sitä kokokehon käyttöä, nimittäin: Ensin saat pohkeesi siihen kuntoon, että et voi kävellä kunnolla ainakaan 2 päivään. (Ei mitään 30 min talutusta)
      Toisena: Saat hartiasi niin jumiin, heti sen jälkeen kun sinulla on hiemankin laiska poni/hevonen.

      Mutta nyt teille molemmille tiedoksi: Toiset pitävät toisista lajeista ja toiset toisista.

      Ps: Olen harrastanut molempi ja huomaan eron SELVÄSTI!

    • no jo on

      Kunna kun joku väittää ettei ratsastus ole urheilua ,kun sitä kilpaillaan OLYMPIALAISISSA 3 eri alalajissa: koulu ja esteratsastus ja kenttäkilpailu.

      • ja pitäisikin

        poistaa listalta mahdollisimman pian. Häpeä oikeille urheilulajeille.


    • HM

      ...kaiken maailman asioista riidellä. xD Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Minä nyt satun pitämään ratsastuksesta, sori vaan.

      Kävin tuossa muutama viikko sitten ratsastamassa ekaa kertaa pariin vuoteen. Tunnin jälkeen oli hiukset ja paita liimautuneet hiestä ihoon kiinni, ja seuraavina päivinä oli joka paikka kipeänä - käsivarsista jalkoihin. Eli siis ihan tarpeeksi rankkaa liikuntaa minulle.

    • asdsdddddddd??

      jos väittää, ettei ratsastus ole urheilua, ei ole ratsastanut koskaan kunnolla.

    • Veerauz 8v ratsastanu

      Mun mielestä jos väittää et ratsastus ei oo urheiluu joko pelkää hevosii tai on jokus ratsastanu ja todennu et ei kunto kestä ja sen takia yrittää mollata kaikkea hevosiin liittyvää. Alkeistunnit tietenkin helppoja jos väität tunnilla olleesi! Tuskin olet edes ravannut koska ravista alkaa sen urheilulajin raskas osuus!!! 5 minuutin ravia ei lasketa.

    • Kilpauimari

      Moni väittää, että ratsastus ei ole urheilua, siksi että ratsastaja ''vaan'' istuu hevosen selässä ja hevonen tekee kaiken työn. Toki hevonen tekee enemmän töitä kuin ratsastaja, onhan sillä sentään ylimääräistä painoa selässä toisin kuin ratsastajalla. Ratsastajan taas täytyy ohjata hevosta hellästi, mutta päättäväisesti hevosta satuttamatta ja ottaen huomioon hevosen fyysiset mahdollisuudet. Keskikokoineen hevonen painaa tietääkseni sellaisen 500 kiloa. Yritäpä saada se liikkumaan haluamallasi tavalla hellästi ja päättäväisesti. Siinäpä vasta pulma. Hevosen tekemä työ tulee puhtaasti siitä kun se liikuttaa itseään ja ratsastajaa ratsastajan määräämällä tavalla. Ratsastajan tekemä työ tulee siitä että pysyy itse satulassa (mikä on yllättävän raskasta ja vaatii paljon tasapainoa) sekä siitä että kykenee sen lisäksi ohjaamaan hevosta määrätietoisesti ja selkeästi. Ratsastaminen on hevosen ja ratsastajan yhteistyötä eikä se onnistu ilman hikeä ja kovaa työtä. Niin ja eikä tietenkään pidä unohtaa tallitöitä: hevosen harjausta (rankkaa ja vaatii voimaa että saa pollesta kiiltävän), lannan luomista (vatii selkälihaksia, kun pelkkä talikko painaa jo yllättävän paljon) sekä kaikenlainen muu puuha kuten veden ja heinän kantaminen.

      Tämän verran voin aiheeseen liittyen sanoa itse laijista paljonkaan tietämättä. Olen käynyt itsekin muutamaan otteeseen ratsastamassa mutta olen omistautunut aivan toisenlaiselle lajille, uinnille. Se on kestävyyslaji eikä vaadi suurta tarkkuutta toisin kuin ratsastus. Hyvä ystäväni harrastaa hevosia ja olen nähnyt päiviä jolloin ei meinaa kävely sujua kun on sisäreidet kipeät tai jotain muuta paikkaa kolottaa. Voisi luulla että ratsastus on kuvyttä ja helppoa, muuta se on hyvin, hyvin kaukanna totuudesta.

      Kilpauimarina huolisin paidan jossa lukee: ''Jos kestävyysurheilu olisi helppoa, sitä kutsuttaisiin jääkiekoksi.'' Mikähän mahtaisi olla ratsastajalle sopiva paidanteksti?

    • mietippä sitä

      Kato jos ratsastus ei ole urheilua, niin miksi se on YKSI OLYMPIALAJEISTA!!!?

      kerrotko mulle ?

    • ni

      Et ole selvästikkään ratsastanu kunnolla meneppä kokeilemaan vaikka kunnon kenttä ratsastusta ups eihän se onnistukkaan sillä pitäs olla ees tasapaino ym että siellä pysys mikä ei sinulta oletettavasti onnistu.

    • aloitteliako?

      oikeesti? sä oot varmaan ollu pari kertaa talutuksessa?! siis oikeesti meeppä kunnon tunnille!aloitteliat,ei siinä hiki pukkaa mut kuule kunnon TUNTI käy mut mikään 15min. kävely hetki ei auta mitään!

      • yli tunnin

        ja oli verrattavissa tuollaiseen kevyeen kävelyyn. Ihan kiva harrastus mutta ei mitään kunto- eikä varsinkaan urheilua.


    • vimaa

      Ratsastus on urheilua, autourheilu ei.

    • muumimammanen

      Aloittaja, oletko nähnyt kertaakaan lihavia kilparatsastajia? Minä en, kaikki ovat aina trimmissä ja hyvässä kunnossa, arvaa miksi? Koska he urheilevat, eli koska he ratsastavat. En suinkaan väitä että kaikki ratsastajat ovat hyvässä kunnossa, mutta jos sitä harrastaa säännöllisesti muutaman kerran viikossa niin se on erinomaista teholiikuntaa. Kerran viikkoon jos käy tunnilla niin eihän se välttämättä kropassa kamalasti näy, mutta sama asia jos harrastaa vaikka futista kerran viikkoon? Ei sekään kamalasti polta rasvaa. Se onkin mielenkiintoista, miksi heti ajatellaan että esim se futis on hirveen rankkaa ja urheilullista, mutta sitten ratsastus ei muka ole. Jos taas joku ratsastaa vaikka neljä kertaa viikossa ja joku pelaa futista neljä kertaa viikossa, niin aika samankuntosia kavereita ovat. Tietysti se riippuu mitenkä lujat treenit on. Ja tämä oli vain yksi esimerkki. Tietty ihmiset ajattelee että ku sielä hevosen selässä "vaan istutaan" niin eihän se rankkaa ole... niimpä niin.

    • -.-

      Ihanku oisit ratsastanu vaa 2 kertaa talutuksessa ja tullu valittaa siitä!

      • UTUU

        Ratsastus on urheilua! Kuten joku tässä totesikin, että mitenkäs ralli on uhreilua, vaikka siinä vain istutaan ratin takana, ja annetaan auton viedä.

        Hevosilla se ei ole sama asia! Hevoset eivät vie teitä eteenpäin. Teidän täytyy itse siirtää hevosta eteenpäin antamalla pohkeita! Ainakin laiskat hevoset vaativat voimaa ja kuntoa. Jos olet ratsastanut pari kertaa ratsastuskoulun laiskalla ponilla talutuksessa, et saa siinä mitään kuntoa! En ihmettele yhtään että väitätte ratsastuksen olevan urheilutonta, koska olette ratsastaneet pari kertaa luultavasti 20-vuotiaalla poniruunalla, joka on jo kokenut paljon! Toki asia on oma mielipiteenne, mutta mielipiteenne on erittäin väärässä.

        Mieti ensin mitä sanot!

        Todellakin hevostelu voi olla vapaa-aikaa, jos harjailee hevosta, hoivaa sitä tai käy katsomassa kaverin ratsastustuntia. Et tiedäkkään kuinka kovasti kaverisi on tehnyt töitä ratsastaessaan!
        En käsitä, miksi ratsastus ei olisi olympia-laji, ellei se olisi urheilua!

        Te idiootit, ette ole tarpeeksi kokeneita. Jospa vaikka ratsastaisitte kahden kuukauden ajan kaksi kertaa viikossa, niin tunnette kuinka joudut todella pinnistämään saadaksesi itse maailman laiskimman ponin liikkeelle, jos ei raippakaan auta. Hahha, ei ole mitään helppoa!


    • ärtynyt

      Mikään ei ärsytä yhtä paljon kun jotkut sanovat noin. pidä tieto omanasi mistä et mitään tiedä. luulen että kaikki tämän palstan lukijat ovat sitä mieltä että se ratsastus on urheilua. Jos sinut pistäisi kunnon valmennukseen, veikkaan että olisit hyvin vahvasti eri mieltä.

    • raideri123

      Miksi se olisi olympialaji jos se ei olisi urheilua? herää pahvi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe