Masentuneen jättäminen

Elämänsä kunnossa

Mieheni lapsuus oli rankka. Rakastuin häneen, koska hän oli älykäs, huumorintajuinen ja humaani. Nyt 20 vuoden yhdessäolon jälkeen hän on taas masentunut ja minä masennun hänen pahasta olostaan. Hän ei ole vieläkään saanut työstettyä huonoa lapsuuttaan. Hän on apaattinen sohvalla makaava porsas. Rakastan hänetä, mutta myö säälin häntä. Olen huomannut käyttäytyväni kuin hänen äitinsä. En kuitenkaan uskalla jättää häntä, koska
a) lapsemme rakastavat häntä
b) pelkään hänen tappavan itsensä
c? pelkään yksinäisyyttä, sillä minulla ei ole yhtään ystävää tällä vieraalla paikkakunnalla, jolla asumme.

Miten voi avioliitto olla näin sitovaa ja raastavaa ? Kolminkertaisena avioerolapsena ajattelen vain lapsiani ja haluan heidän säilytttävän isänsä. Mutta kauanko jakson masentunuttta puolisoa ja isää ? Ahdistavaa. Teenpä niin tai näin, niin teen väärin. Miten voi elämä tehdä näin kipeää ?

10

1410

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zarah*

Vähän samanlainen tapaus sinulla kuin itselläni oli; ex oli aluksi yritteliäs/työteliäs, varmaan älykäskin. Hyvä puhumaan. Teki vain vääriä valintoja; lopetti opiskelut, perusti firman, otti lainaa - joista seurasi konkurssi. 90-luvun alussa pankista sai (tyrkytettiin) valuuttalainaa omalla takauksella. Makseli siis yrityksen velkoja, paiskoi töitä - eikä rahat sittenkään riittäneet. Vanhempani ja sisareni elättivät perheemme.

No velat tuli maksetuksi (10v), mutta exää ei paljon mikään järkityönteko enää kiinnostanut. Hanttihommia, provisiopalkka. Jos tuntipalkan laskisi... tulisikohan edes euroa tunti. Sitten alkoi sosiaalinen eristäytyminen, puhkesi fyysisiä ja psykkisiä sairauksia. Hän ei kuitenkaan myöntänyt olevansa sairas. Tätä kesti vuosia. Oikeastaan tajusin sen itsekin vasta kokonaisuudessaan sitten kun vanhin lapsi sairastui masennukseen - ja meni hoitoon. Monet läheiset eivät tajua toisen tilaa, koska näkevät tämän liian läheltä.

Menin sitten itsekin terapiaan. Siellä kuulin, että masennus on todella tarttuvaa. Joten suojele ihmeessä itseäsi siltä - ja lapsianne!

Tee samanlainen strategia kuin minulla oli. Eli menet itse vaikka kirkon perheneuvojalle puhumaan. Ja johdatat myös miehesi sinne. Sieltä saat voimia eroon tai liiton jatkamiseen.

Omalla kohdallani kyllä erosin, ennen kuin sain exän menemään terapiaan. Olin todella onnellinen, kun hän viimein kertoi menneensä sinne. Olisikohan ollut n. 6 vuotta siitä kun 1. kertaa asiaa ehdotin... Parempi myöhempään kuin ei silloinkaan. Ja aina kannattaa yrittää!

• toinen eläjä

Olet elämäsi kunnossa, mutta et kauan jos et ota eroa.
      Lapset kestää, tottuu ja sopeutuu mihin vain, eikä sillä sohvalla makaavalla sialla ole mitään väliä mitä se tekee.
      Ei siitä ole edes esimerkiksi lapsille, joten ole sitä itse.
      Sinulla on vielä paljon koettavaa ja nähtävää, mitä vaille jäät jos vain tyydyt ruokkimaan sohvaporsasta.
      Lähde hyvä ihminen ulos ja ELÄ!
      Jokainen vastaan kävelevä mies on sinulle parempi vaihtoehto kuin se sika jota hoivaat kuin äitinsä.

• masentunut...........

jo tavatessanne 20 v sitten vai koska huomasit tämän ensimmäisen kerran?
      Oman mieheni lapsuus on myös rankka jonka vuoksi hänellä on ollut välillä masennusta /vaikeaa. Nyt mietin uusiiko tämä tulevaisuudessakin tasaisin välein ja haluanko löytää itseni samasta tilanteesta kuin sinä 20v kuluttua... Olemme nuoria vielä. Tuntuu itsekkäältä erota "pelon" vuoksi.Emme ole vielä naimisissa eikä lapsia ole.

• ansku**

Jos todella rakastat häntä, teet ensin kaikkesi saadaksesi hänet hoitoon ja jaloilleen. Lapsenne ovat ilmeisesti jo isoja, saat heidät varmasti mukaan taustatueksi.

Masennus on sairaus, ja ensimmäisenä tulee mieleen, jättäisinkö toisen (minkään) sairauden takia? Masennus on myös itseään ruokkiva sairaus, sen takia olisi saatava kierre katkaistuksi mahdollisimman pian. Tarvitsette ulkopuolista apua, koko perhe.

Ellei miehesi halua hoitoon, voit omalla kohdallasi miettiä milloin olet omasta mielestäsi tehnyt kaiken voitavasi, ja toimia sen mukaan.

Kyllähän aviopuolisot kuitenkin ovat jollain tavalla vastuussa toisistaan, eikö?

• Healed

Älä jätä häntä. Älä lopeta koskaan etsimästä uusia tapoja aktivoida häntä. Älä anna periksi. Hän on sinun miehesi.

Minä masennuin vakavasti ja naiseni jätti minut siihen. Selvisin lopulta. Nyt halveksin exääni. Hän oli vain huora, joka halusi materiaa ja idylliä. Hänelle arki oli liikaa, vaikka itse syytti minua arjen kestämättömyydestä.

Ystävyys mitataan aina vasta vastoinkäymisissä.

• Ålämölö

Mitäs jos menisitte pariterapiaan, perheterapiaan tai parisuhdeleirille. Nyt reipasta mieltä kehiin - jos rakastat noinkin paljon niin mahdollisuuksia on varmasti. Mies on masentunut, ok, mutta nyt on parisuhdekin kriisissä ja paikallaan hoitaa.

Vaikutat ihanalta ihmiseltä, minusta. Tsemppiä!

• jos...

miehelläsi olisi syöpä?
      miehelläsi olisi jalka poikki?
      miehesi olisi flunssassa?

Mikä voikaan olla itsekkyyden määrä, jos avioliitosta ollaan valmiita ottamaan parhaat palat, mutta kun tulee vastamäki, liuetaan paikalta. Sinäkin olit vain huolissasi siitä, miten pärjäät jos jäät yksin. Hmph!

Tuolla joku kertoi masennuksen olevan tarttuvaa. Joopa joo. Mahtoikohan hän jättää masennukseen sairastuneen lapsensa myös, ettei vaan saisi tartuntaa?

• Tsemiä

siis edellä olevat. Kumpa tuollaisia ihmisiä olisi. Minunkin neuvoni. Mene itse vaikka ensiksi puhumaan ja jos miehesi tulisi perässä. Jos ei tule niin sitten aika miettiä lähtöä. Mut tuo terapia auttaa siihen ettet itse masennu.

• mies 35

minun vaimolla ollut noita masennuskausia aina säännöllisin välein. aina masennuskauden aikana koitan olla hänelle tukena. mutta sitten kun masennus helpottaa, niin sitten vasta alan itse ajattelemaan että en halua sellaista elämää enää. eikö tuollainen ole nurinkurista, kun kuitenkin aina näin "hyvinä" kausina ajattelen että eroan sitten kun seuraava masennuskausi iskee... onko tämä loputon kierre?!?!

nyt taas mietin eroa ja sitä millaista elämä voisi olla jonkun toisen kanssa

• Voitolla NYT

Sairastuin itse masennukseen (TÄYDELLISEN)vaimoni takia. Hain apua olen nyt kunnossa ja otin eron vaimostani!Lapset tottuvat ajan kanssa,ja itse olen elämää täynnä.Se jatkuvasti eteenpäin menevä vaimoni sairastutti minut,jonka lisäksi hän oli narsisti kylläkin kaunis semmoinen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6514
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3890
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3305
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1043
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe