Voileipä

Kasvissyöjä-aloittelija

Olen siirtymässä jonkinsortin kasvisruokavalioon. Haluaisin kysyä teiltä kokeneilta erilaisia vinkkejä siitä, mitä leivänpäällysteitä käytätte. Kiitos jo etukäteen :)

6

524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Musta nuo Pirkan Välimerentahnat on mukavan makuisia leivän päällä.

No, voi vitun vittu! Nyt kun luin tuoteselostusta siinä luki ANJOVISarmilla maustettu viinietikka - perse! Tuo tuskin on kasvisperäinen aromi.:(

Nyt on pakko lähtee suihkuun, on niin likainen olo - pienet viattomat anjovisrukat.:(

Pitää varata aika optikolta, ja psykiatrilta, ja ehkä suolihuuhtelu.:(

Pitää polttaa seuraan paskareissun jälkeen kynttilää, anjovikset uivat vatsastani anjovisten taivaaseen.:(

No, ei tästä nyt ollut kovin paljon apua, mutta tuo toinen Pirkka välimerenpahna pitäisi olla 100 prossasesti kasvisperäinen - eli paprika-cashewpähkinä.

Ps. Älä toki hylkää kasvissafkaa mun vuoksi, mun hulluus on perinnöllistä ja itseaiheutettua, ei ruokavaliosta johtuvaa.:)

Joku muu voi antaa vähän parempia ehdotuksia.

• Otsikko huono, jäi loppuosa kirjottamati kun olin niin vittuuntunut tuosta anjovislöydöstäni.

Sitä yrittää olla eettinen, soma ja seesteinen, mutta pirut pränttäävät tuoteselostuksen vuosi vuodelta pienemmäksi, tai sit mä vaan olen tullu sokeemmaksi.

Kyllä sitä löytyy kasvissyöjille ja vegaaneille sopivia valmislevitteitä suuremmista kaupoista, ovat vain hintavia, ja en mä jaksa itsekää mitään väsätä.

• levitteeksi

esim. keiju-margariinia tai hummusta, kylmäsavutofua viipaleina, seitania... juustoja mikäli niitä käytät, tai vastaavia soijavalmisteita (esim. cheezly ja tofutti tuore"juusto" hyviä), ja vihanneksia makusi mukaan.

• maustettuna ...

No yksi hyvä päällynen ovat vihannestahnat eli keitettyjä sekavihanneksia tms. kulhoon, kaadat päälle kylmäpuristettua oliiviöljyä, maustat yrttisuolalla, valkosipuleilla, yrteillä tms. makusi mukaan. Tämä levite säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Sen päälle voit sitten laittaa vaikkapa salaatinlehtiä, kurkkuviipaleita, tomaattia. Myös juustohöylällä höylätyt porkkanat, lantut ja muut juurekset ovat hyviä, tai raastetut. Ruisleivän kanssa sopii erittäin hyvin seesaminsiementahna eli tahini ja sen päälle vaikka mustikoita tai mustikkahilloa.

• valmistaa

porkkana-ja paprikaleikkeleitä. niin jos käytät maitotuotteita ruokavaliossasi.....itse olen jättänyt ainoastaan lihan pois ruokavaliosta ja silloin tällöin käytän maitoa ja munia sisältäviä tuotteita.

• mutta ongelmaisia

Kasvisgalleria on ihan kiva juttu, koska se on suomalainen yritys, joka ei tuo ruokia muualta, vaan tekee niitä itse ja harjoittaa jopa omaa tuotekehitystä. Ja sitten tulee se suomalaisuuden heikko puoli: miksi hitossa suomalaisten pitää joka ikiseen ruokaan tunkea maitoa ja kananmunaa. On kyllä aika heikko esitys heidän tuotekehittelyltään, jos eivät saa tuotteesta maistuvaa ilman kermaa eivätkä saa sitä pysymään koossa ilman kananmunaa. Ja jotkut tuon firman tuotteet sisältävät jopa lihaa, esim. perunarösti pekonia. Aika harhaanjohtavaa myydä sitä kasvisimagon varjolla. Ja mitenkähän on tehtaalla, valmistetaanko pekonituotteita ihan samoilla linjoilla ja välineillä kuin kasvistuotteitakin?

Ja toinen heikko puoli on hinta. Yleensäkin valmistuotteissa se on ongelma varsinkin meille köyhemmille. Valmistuotteiden pohjalle rakennettu kasvissyönti tulee todellakin kalliiksi, eikä ole välttämättä kovinkaan terveellistä. Katsokaa vaikka esim. Kasvisgallerian tuoteselosteita: munan ja maidon lisäksi löytyy lukuisa joukko eriulaisia lisäaineita.

Ja sitten tuosta voileipäruokailusta. Vaikkei aloittaja sitä nyt niin sanonutkaan, että aikoo elää pelkillä voileivillä, silti haluan varoittaa napostelijakasvissyöjäksi ryhtymisestä. Se saattaa johtaa terveyden heikkenemiseen ja ylipainoon. Kyllä minusta on kaikista kestävin ratkaisu se, että kasvissyöjä alusta lähtien opettelee peruskokkaustaidot. Kyse ei ole mistään monimutkaisista jutuista, vaan etupäässä vain rohkeudesta ja viitseliäisyydestä, mielikuvituksen käytöstä. Soveltaminen ja resepteistä piittaamattomuus kuuluvat tähän taitoon. Tarkoitan sitä, että resepteissä on usein mainittu kalliita erikoisvalmisteita, joita sitten joutuu ostelemaan, jos reseptiä haluaa seurata. Eivät ne ole välttämättömiä, vaan ihan kotoisilla perusaineksilla ja muutamalla mausteella pääsee todella pitkälle. Eli kunnon kotiruoka se on kasvisruokailussakin valttia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      233
      5384
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      35
      3191
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      133
      2427
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      210
      1993
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      63
      1530
    6. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      917
    7. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      53
      784
    8. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      8
      771
    9. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      122
      757
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      9
      706
    Aihe