Olen nyt jo kymmenisen vuotta kärsinyt aika ajoin selkävaivoista. Vuosien mittaan niitä on alkanut olemaan enemmän ja enemmän, mutta koskaan ei kunnolla ole tutkittu. Yleensä lääkärien diagnoosi on lihastulehdus, liiallinen treenaaminen tai joku muu vastaava. Tulehduslääkkeitä ja lihasrelaksantteja on tullu syötyä 10 vuoden aikana ihan liikaa eikä niistä nykyään edes enää apua juurikaan ole.
Toissa vuonna selkä kipeytyi todella pahasti ja kipu heijastui jalkoihinkin ja meinasi välillä mennä jalat alta. Kävin jälleen kerran taas työterveydessä samalla lääkärillä, jolla olin käynyt jo monet vuodet ja taas tehtiin samat liiketestit yms. ja diagnoosi oli yllättäin tulehdus tai rasitusvamma. Lääkäri on joka kerta tehnyt tietyt liiketestit poissulkeakseen välilevytyrän ja kun on liikeet suht. hyvin onnistuneet niin ei ole sen kummemmin sitten tutkittu vaan lykätty vain saikkua ja tulehduslääkkeet. Tuolloin olin putkeen sairaslomalla 5 vkoa, mutta enää sen jälkeen en jaksanut edes mennä lisää ruikuttamaan vaan jatkoin normaalia elämää, vaikka selkä ei parantunut ollutkaan kunnolla.
No nyt sitten tuossa joulukuun alussa pamahti selkä kunnolla. Olin menossa salille, mutta enpä päässyt pukuhuonetta kauemmas kun selässä napsahti jotain ja sitten ei liikuttukaan yhtään mihinkään tuntiin. En päässyt nousemaan kumarasta ylös, en päässyt suoristamaan itseäni enkä pystynyt tekemään yhtään mitään. Itku tuli väkisin kun sattui niin kovaa. Aikani siinä venkoilin ja sit väkisin suoristin itseni, mutta perskules kun sattui. Sitten kävelin semmosta etanavauhtia suoraan terveyskeskukseen. En päässyt lääkärille vaan vain hoitajalle. Hoitaja kirjoitti vain sairaslomaa 3 päivää eikä muuta. Meninkin sitten heti seuraavana päivänä sitten lääkärille kun sain ajan. Lääkäri kommentoi, että selkä oli ihan vinossa ja näinhän mä sen itsekin, sillä olin todellakin aivan vinossa oikealle. Lääkärin diagnoosi oli, että mulla oli todella paha noidannuoli. Sain sairaslomaa vkon ja jälleen kerran tulehduskuurin ja relaksantteja. Nooh, vkon jälkeen ei edelleenkään ollut selkä parantunut. Taivutukset ei onnistuneet, nukkumisesta sai vain haaveilla ja selkä oli tosi kipeä. Pahin kramppi oli kyllä jo hävinnyt ja olin suht. suora, mutta pakko oli mennä lääkäriin. Tällä kertaa meninkin sitten yksityiselle, fysiatrille. Taas tehtiin tietyt testit, mutta tämä lääkäri teki myös muita testejä ja oikeasti kyseli kunnolla, että mitä oli tapahtunut ja mitä oireita on ollut jne. Lääkäri halusi varmistaa, että ei ole välilevyssä mitään ja laittoin lähetteen magneettikuvaan.
Lääkäri kirjoitti myös 2 vkoa sairaslomaa samalla ja vahvemmat lääkkeet. Sittenpä meninkin heti seuraavalla vkolla magneettikuvaan ja kuinka ollakaan lääkäri olikin oikeassa.
Näin luki radiologin lausunnossa "L4-5 on degeneroitunut, madaltunut ja kuivunut, siitä pullistuu spinaalikanavaan keskikokoinen sentraalinen prolapsi, joka painaa duurapussin etureunaa ja kaventaa kummankin L5-hermojuuren resenssin yläosaa painamatta varsinaisesti kyseistä hermojuurta. Myös Th11-12 on lievästi degeneroitunut."
Vaikka en ymmärrä lääkäreiden höpinöistä mitään niin tuosta tekstistä kuitenkin ymmärsin, että jotain siis vialla oli. Netistä sitten etsin kaikki nuo lääkärin käyttämät sanat ja tajusin, että mulla todella oli välilevyn pullistuma.
Varasinkin sitten heti ajan ortopedille ja pääsin sinne seuraavalla vkolla. Ortopedi oli sitä mieltä, että ei ole leikkauksen piiriin kuuluva tapaus ja muutenki kyseinen lekuri näytti vähättelevän kaikkea. Hän ei edes kuunnellut mitä yritin selittää ja kun kuuli, että olen jo pitkään kärsinyt selkävaivoista niin tokaisi vain, että jos ennenkin on selkäkivut kaikonnu niin kyllä ne nytkin.
Yritin kertoa lääkärille oireista, mutta taisi lääkäri vain olla jo puoliksi menossa joululomalle ku ei kuunnellu. Tietyt jutut kyllä askarrutti sit lekuria, mutta ei silti mitään kummempaa tehny. Lekuri kommentoi vain, että mulla saattaa olla yliliikkuvuutta tuolla L4-5 välissä ja ehkä jokin painaa virtsarakkoa kun kerroin, että tuntuu siltä ettei ollenkaan rakko tyhjene kokonaan ja pitää koko aika juosta vessas. Mutta tottakai uskoin, että lekuri tietää parhaiten, joten mitäpä alkaisin väittelemään. Lääkäri siis suositteli odottelemaan ainakin 6 vkoa ja sitten mietittäisiin uudelleen, jos ei ohi ole mennyt. Eli sain taas sitten pari vkoa saikkua.
Nyt tapauksesta siis on se 6 vkoa ja ei ole muutosta tapahtunut. Välillä on vähän parempi olo, mutta sitten taas välillä on tosi kipeä. Taivutukset eivät onnistu edelleenkään ja kipeä on. Istuminen on myrkkyä ja eipä paljon muutakaan voi tehdä. Kävelyllä olen yrittänyt käydä välillä, mutta joka kerta selkä tulee kipeäksi.
Alunperin vakuutukseni piti korvata kaikki kulut, mutta kun selvisi, että kyseessä oli tuo välilevyn pullistuma niin johan vakuutusyhtiö äkkiä peruutti takavasemmalle. Kaikki nyt on siis jäänyt mun maksettavaksi ja laskua on tähän mennessä tullut jo yli 600 euroa. Oli pakko nyt sitten jo siirtyä pois yksityisten lääkäreiden käytöstä, mutta enpä tiiä saako yleisestä terveydenhuollosta samaa apua??
Kaikista rasittavinta tässä on se, että olen iät ajat juossu selkävaivojen takia lääkärissä ja KOSKAAN ei kukaan oo kunnolla viitsinyt tutkia. Olisiko tän kaiken voinut välttää, jos joku olisi viitsinyt aikaisemmin jo ottaa tosissaan mun vaivat?
Ja ite kyllä epäilen sitäkin, että nää selkävaivat osaks johtuu siitä, että mulla on yliliikkuvat nivelet, sidekudos on vähän turhankin joustavaa, on hiukka notkoselkää ja sitten rintaranka on hiukka "kiertynyt". Ja on myös joskus sanottu, että mulla on lonkka/lantio toisella puolella hiukka korkeammalla. Mutta miks ihmeessä lääkärit ei näitä asioita huomaa tai viitsi tutkia, että mistä toi pullistuma vois johtua?!?!?
Tässä alkaa kyllä kohta hajoamaan jo pääkin kun ei pysty tekemään mitään. Urheilu on mulle aina ollut elämäntapa ja henkireikä niin tämä on todella kurjaa kun ei pysty tekemään mitään!!! Ja tän kaiken lisäksi olen kummallisen paljon sairastellut muutenkin enkä tiedä mistä se johtuu?? En ole yleensä juuri koskaan flunssassa, mutta nyt olen neljän kuukauden sisällä ollut jo neljästi flussassa (näistä kaksi kertaa ollut keuhkoputkentulehdus).
Minne kannattaisi mennä, jotta apua saa? Miten kauan tällaisesta kestää oikein parantua?? Kannattaako leikkausta edes harkita?
Välilevytyrä L4-5
53
12721
Vastaukset
- line...
ehkäpä tarvitset leikkausta tai ehkä et, mutta joitain muutakin kannattaa kokeilla!
varsinaisia manipulaatioita rankaasi ei kannattane tehdä, mutta lantiossasi täytyy olla vikaa ja tämä vika kannattaisi korjata ja katsoa miten pitkälle se riittää!
lisää infoa luvassa jos kiinnostaa
ja tämä EI ole hoidetun mainos!- Kyllästynyt kipuun
Tottakai kaikki neuvot, ohjeet, mielipiteet ja kokemukset kiinnostaa.
Ihmisiä on toki erilaisia, joten joillekin varmasti leikkaus auttaa ja joillekin ei. Itse taas yritän viimeseen asti välttää leikkausta, sillä yhdelle perhetuttavalle tehtiin saman vian takia leikkaus ja mies halvaantui :( Olen myös monilta kuullut, että vaikka onkin leikattu niin 5-10 vuoden päästä onkin alkaneet oireet uudelleen ja tyrä uusiutunut tai tullut jopa uuteen kohtaan. Eli kyllä mieluiten jotain muuta kokeilisin, jos vaan lääkärit viitsisi ottaa asiakseen!!
Fysioterapeutilla olen käynyt kyllä koko kymmenen vuoden ajan. Työpaikan kautta saatiin 2x vuodessa 15 hoitokertaa. Välillä kokeiltiin akupunktiota, "kruntsauttelua" ja vaikka mitä, mutta eipä niistä ollut kuin väliaikaista apua. Ekoilla kerroilla fysioterapeutti kommentoi, että mulla oli kuulemma niin olemattomat ja heikot lihakset, että sen vuoksi olisi ollut selkä/niska jumissa. Tämä tapahtui joskus vuonna 1999. Senpä jälkeen sitten aloinkin ahkerasti urheilemaan ja siitä tuli elämäntapa. Kävin paljon salilla, spinnaamassa ja muutenkin liikuin paljon. Kun vuoden päästä siitä menin sitten samalle fysioterapeutille niin hän kommentoi, että nyt jo huomas, että oli vähän lihastakin ilmestynyt tytölle.
Olen myös käynyt sairaalassa fysiatrian polilla vuonna 2004. Tuolloin ensimmäistä kertaa huomattiin, että rintaranka on vähän kiertynyt, on lannelordoosia, nivelet on yliliikkuvia jne. jne. Mulle tehtiin silloin reumatestit, kilpirauhastestit ja ties mitä muuta.
Loppujen lopuksi kuitenkin vaivojen syyksi laitettiin se, että olin liian innokkaasti urheillut jsa toki myös samalla laihtunut kun aiemmin en niin kauheasti harrastanut liikuntaa.
Tuon jälkeen sitten olen varmaan kolme-neljä kertaa vuodessa juossu selkäkipujen takia lekurilla ja olen saanu aina vkosta-kolmeen vkoon saikkua.
Isältäni olen tainnut periä selkäni, sillä isällä on myös välilevynpullistuma ollut alle nelikymppisenä ja isällä on myös yliliikkuvuutta. Isällä ehkä osaksi syynä kuitenkin oli se, että hänellä oli ylipainoa, verenpainetauti ja hän polki päivittäin pyörällä pitkiä matkoja. Mutta yliliikkuvuus on kai peräisin isältä...
Mutta niin... varmasti on keinoja kaikenmoisia, mutta kai se riippuu ihmisestä mikä auttaa ja siitä, että mitä mieltä lekurit on. Mihinkään manipulaatioon en kuitenkaan uskalla lähteä ennen kuin olen kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa käyny ja lääkäri antaa luvan, että semmoseen voi mennä.
Mutta jos infoa löytyy ja jaksat sitä jakaa mulle ja muille saman kanssa taisteleville niin anna tulla vaan :) - line...
Kyllästynyt kipuun kirjoitti:
Tottakai kaikki neuvot, ohjeet, mielipiteet ja kokemukset kiinnostaa.
Ihmisiä on toki erilaisia, joten joillekin varmasti leikkaus auttaa ja joillekin ei. Itse taas yritän viimeseen asti välttää leikkausta, sillä yhdelle perhetuttavalle tehtiin saman vian takia leikkaus ja mies halvaantui :( Olen myös monilta kuullut, että vaikka onkin leikattu niin 5-10 vuoden päästä onkin alkaneet oireet uudelleen ja tyrä uusiutunut tai tullut jopa uuteen kohtaan. Eli kyllä mieluiten jotain muuta kokeilisin, jos vaan lääkärit viitsisi ottaa asiakseen!!
Fysioterapeutilla olen käynyt kyllä koko kymmenen vuoden ajan. Työpaikan kautta saatiin 2x vuodessa 15 hoitokertaa. Välillä kokeiltiin akupunktiota, "kruntsauttelua" ja vaikka mitä, mutta eipä niistä ollut kuin väliaikaista apua. Ekoilla kerroilla fysioterapeutti kommentoi, että mulla oli kuulemma niin olemattomat ja heikot lihakset, että sen vuoksi olisi ollut selkä/niska jumissa. Tämä tapahtui joskus vuonna 1999. Senpä jälkeen sitten aloinkin ahkerasti urheilemaan ja siitä tuli elämäntapa. Kävin paljon salilla, spinnaamassa ja muutenkin liikuin paljon. Kun vuoden päästä siitä menin sitten samalle fysioterapeutille niin hän kommentoi, että nyt jo huomas, että oli vähän lihastakin ilmestynyt tytölle.
Olen myös käynyt sairaalassa fysiatrian polilla vuonna 2004. Tuolloin ensimmäistä kertaa huomattiin, että rintaranka on vähän kiertynyt, on lannelordoosia, nivelet on yliliikkuvia jne. jne. Mulle tehtiin silloin reumatestit, kilpirauhastestit ja ties mitä muuta.
Loppujen lopuksi kuitenkin vaivojen syyksi laitettiin se, että olin liian innokkaasti urheillut jsa toki myös samalla laihtunut kun aiemmin en niin kauheasti harrastanut liikuntaa.
Tuon jälkeen sitten olen varmaan kolme-neljä kertaa vuodessa juossu selkäkipujen takia lekurilla ja olen saanu aina vkosta-kolmeen vkoon saikkua.
Isältäni olen tainnut periä selkäni, sillä isällä on myös välilevynpullistuma ollut alle nelikymppisenä ja isällä on myös yliliikkuvuutta. Isällä ehkä osaksi syynä kuitenkin oli se, että hänellä oli ylipainoa, verenpainetauti ja hän polki päivittäin pyörällä pitkiä matkoja. Mutta yliliikkuvuus on kai peräisin isältä...
Mutta niin... varmasti on keinoja kaikenmoisia, mutta kai se riippuu ihmisestä mikä auttaa ja siitä, että mitä mieltä lekurit on. Mihinkään manipulaatioon en kuitenkaan uskalla lähteä ennen kuin olen kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa käyny ja lääkäri antaa luvan, että semmoseen voi mennä.
Mutta jos infoa löytyy ja jaksat sitä jakaa mulle ja muille saman kanssa taisteleville niin anna tulla vaan :)Kerron lisää, jos meilaat osoitteeseen: [email protected]
- Itsellä samat vaivat
ja samoja diagnooseja, itselläni kaksi alinta välilevyä sökönä. Toinen rikki ja vuotaa hermoille,alimmassa laakea pullistuma.
3 vuotta olen kärsinyt,kipupolilta sain aikoinaan puolen vuoden helpotuksen epilepsialääkkeistä kun ne ainoat jotka max annoksella auttoivat hermokipuun.
Minulla jäätiin odottelemaan et aika tekis tehtävänsä, et pullistuma vetäytyis ja itelleen paranisi. Eipä ole parantunut...
Edelleen tulee rajuja pahenemisvaiheita, silloin ei voi istua ei seistä ei maata. tosi vaikeaa on ja oikein mitkään lääkkeet ei silloin auta.
Työkyvytön olen ollut koko tämän ajan ja olen varma että en koskaan enää täysin työkykyiseksi selviä enää. Ja onhan mulle sanottu suoraan että tämän kun saa,se on ikuista sen kanssa pitää oppia elämään. Niin,siinäpä sitä..
Nyt kolmen vuoden ajan tätä on jahkattu ja ootettu,nyt viimeisin pahenemisvaihe oli niin raju et hetkellisesti 2 kertaa meni tunto hetkeksi koko peräsuolen kohdalla mut samantein palasi. Sit virtsaummet on nähty,sen alueen hermotus on mennyt sekaisin ja siitä sanottiin et sen pitäis palautua, no eipä ainakaan 3 vuotta ole sitä täysin palauttanut.
Nyt sain lähetteen uusiin magneettikuviin,sit menen ortopedille näytille onko leikattavaa?
Itse en enää usko et auttais edes jos on kauan painanut hermoa,sielä on jo hermovauriota jota on jo enmg-ssä todettukkin silloin kun tämä rumba alkoi.
Jostain olen kuullut et tälläiset tyrät pitäis leikata 3 kk-n sisällä et sillä ois paras ennuste-sit lekurit sanoo et sama tulos 5 vuoden päästä oli leikattu tai ei.
Kipu on osa elämääni,sen kanssa menet päivästä toiseen.muuta ei ole,jotenkin pitää koheltaa vaik lujille se välillä ottaa. Itselläni ainakin pahenemisvaiheet ottaa tosi lujille,tulee aika epätoivoinen olotila kun tietää et taas se alkaa ja voi kestää monta viikkoa. Onneksi kuitenkin on välillä viikko/kaksikin hyvää...ja se kuulemma meinaa sitä ettei kipu ole sisäsyntyistä ja kokoaika päällä.
Ja sen voin sanoa et mulla ei ainakaan jumpat tähän ole auttanut,joka kerta pahentanut liikehoito vaan. Tietysti fys puolen ihmiset uskoo siihen,sit kipupolin puoli kirjoittaa receptejä minkä kerkiää ja kirurgot/ortopedit leikkaa...näin se menee.
Tsemppiä sulle,tämä kuulemma paranee sit seiskakymppisenä,on vuotanut tyhjiin ja jäykistynyt eli
sitä ootellessa koitetaan jaksaa ;)))- Kyllästynyt kipuun
On se kyllä kummaa hommaa, että oikeesti pitää netistä ettiä apuja ja neuvoja ku ei lääkärit auta. On helpottavaa jutella saman kanssa painivien kanssa, mutta toisaalta aika kovasti pelottaa kun olen paljon lukenut näitä juttuja, että ihmiset tosissaan on joutunu kärsimään jopa yli vuoden ja ovat olleet työkyvyttömiäkin koko sen ajan. Ei hirveen hyvältä kuulosta ku miettii omaa tulevaisuutta... :(
Itse olen siis 31-vuotias nainen. Teet työkseni istumatyötä niin kovasti mäkin pelkään, että työ ainakin nyt joksikin aikaa jää kun istuminen on kaikista vaikeinta. Korkeintaan 20 minsaa pystyy istuun ja sinäkin aikana pitää vaihtaa asentoa moneen kertaan. Mutta kaikista eniten kuitenkin ahdistaa se ettei pääse liikkumaan, sillä liikunta on yksi tärkeimmistä asioista mulle. On oikeasti hirveätä vain olla tekemättä mitään kun on tottunut liikkumaan. Tuntuu siltä, että pää oikeasti hajoaa kun se oma "henkireikäkin" tän kaiken keskellä on poissa pelistä.
On niin tympeätä kun ei oikein ole varaa mennä yksityiselle, mutta sitten taas yleisellä puolella palvelu ei kauheenkaan hyvää ja ammattitaitoista ole. Säkällä toki voi osua hyvä lääkäri kohdalle, mutta harvemmin oikeesti yleislääkärit osaa kauheesti sanoa ja jos saa lähetteen jonnekin niin joutuu ikuisuuden odotteleen. Taas pitäs maanantaina mennä lekurille, mutta saa nähdä saako mitään muuta ku saikkua...
Eipä täs auta ku yrittää vaan jaksaa joten kuten... Pitänee toivoa parasta ja pelätä pahinta. - itsellä samat vaivat
On se kyllä kummaa hommaa, että oikeesti pitää netistä ettiä apuja ja neuvoja ku ei lääkärit auta. On helpottavaa jutella saman kanssa painivien kanssa, mutta toisaalta aika kovasti pelottaa kun olen paljon lukenut näitä juttuja, että ihmiset tosissaan on joutunu kärsimään jopa yli vuoden ja ovat olleet työkyvyttömiäkin koko sen ajan. Ei hirveen hyvältä kuulosta ku miettii omaa tulevaisuutta... :(
Itse olen siis 31-vuotias nainen. Teet työkseni istumatyötä niin kovasti mäkin pelkään, että työ ainakin nyt joksikin aikaa jää kun istuminen on kaikista vaikeinta. Korkeintaan 20 minsaa pystyy istuun ja sinäkin aikana pitää vaihtaa asentoa moneen kertaan. Mutta kaikista eniten kuitenkin ahdistaa se ettei pääse liikkumaan, sillä liikunta on yksi tärkeimmistä asioista mulle. On oikeasti hirveätä vain olla tekemättä mitään kun on tottunut liikkumaan. Tuntuu siltä, että pää oikeasti hajoaa kun se oma "henkireikäkin" tän kaiken keskellä on poissa pelistä.
On niin tympeätä kun ei oikein ole varaa mennä yksityiselle, mutta sitten taas yleisellä puolella palvelu ei kauheenkaan hyvää ja ammattitaitoista ole. Säkällä toki voi osua hyvä lääkäri kohdalle, mutta harvemmin oikeesti yleislääkärit osaa kauheesti sanoa ja jos saa lähetteen jonnekin niin joutuu ikuisuuden odotteleen. Taas pitäs maanantaina mennä lekurille, mutta saa nähdä saako mitään muuta ku saikkua...
Eipä täs auta ku yrittää vaan jaksaa joten kuten... Pitänee toivoa parasta ja pelätä pahinta.jatkan vielä,koska tiedän omasta kokemuksesta että jokainen kirjoittelu on täällä "eteenpäin" menemistä!
Sun täytyy nyt olla sitten lujana kun seuraavan kerran menet lääkärille vaadit lähetteen kipupolille. Ensimmäinen ja tärkein asia on se että jos ei ole leikattavaa niin kivut on saatava hallintaan ja suosittelen kipupolilähetettä. ja sinne on jonoa mutta sullahan on aikaa jonottaa ja pomittaa niitä puhelimella et saako aikaisemmaksi ym...
sanot vaan että jos ei leikata,kivut pitää saada hallintaan, elä puhu mistään pään hajoamisesta,sit sut leimataan masentuneeksi ja se on sun syys miksi olet selkäsairas...näitä kuule olen lukenut täältä pilvinpimein!!!
Sanot että nyt riittää,kipu alkaa hallita liikaa elämää,kipua ei tarvitse sietää=näin minulle kipulääkäri sanoi ja puudutti selkäni ja aloitti sen epilepsialäkkeen. Voit kuvitella miltä tuntui kun ensimmäisen kerran puoleentoistavuoteen saat nukuttua yön etkä herää kipuun. Minulla nomittäin meni yksi ja puolivuotta ennenkuin pääsin sinne kipupolille. Uhakasin tarkistuttaa oman hoitopolkuni ja alkoi tapahtua.
Olen tosiaan ollut 3 vuotta nyt sairaslomilla,ensin viikko,sitten kaksi sitten kuukausi sitten 2kk...sit siihen puuttui työnantajani ja snoi että ei enää pätkä sairaslomia vaan pitää antaa kerralla kunnolla jos ei kerran parane...no sitten alkoi olla 3 kk,sitten puolivuotta ja sitten jo niin et loppumispvmäärää ei ollut vaan niin et toistaiseksi.
Olen sairaanhoitaja,kävin reilu vuosi sitten kuntoutustutkimuksissa,tyly tuomio= työkyvytön omaan työhön ja verrattavaan työhön..uudelleenkoulutus!
No,sit olen hakenut terveydenhoitajalinjoille mutta amk-sairaanhoitajana niihin en ole päässyt,pohjakoulutus pitäisi olla opistopohjainen.eläkelaitos maksaisi koulutuksen.
Nyt olen siinä jamassa että kun en pääse opiskelemaan,löin sairaslomat toppiin ja hain työkokeilulupaa eläkelaitokselta ja se myönnettiin heti. Eli lähtevät maksamaan työkokeilun kevyempään sairaanhoitajantyöhän kuin osastotyö on. Aloitan toinen pv enskuuta lääkärin vastaanotolla ja toivon todella että pystyn siihen.siinä olisi mukava homma mulle jatkossakin,kokeiluhan on 3kk ja haluan todellakin jo palata tyyöelämään.
Tietenkin pelkään niitä pahenemisvaiheita ja niitä kipujaksoja ja sitä häpeää jos ei pystykkään oleen töissä ja joutuu taas palaan sairaslomille ja pian vielä lopullisesti pois työelämästä...
Istumatyö on pahinta mitä välilevytyräpotilaalle voidaan tehdä.itse tiedän kokemuksesta että jos istun kampaajalla yli tunnin=olen 2 vk aivan jalaton ja selätön sen jälkeen.Hermopuristus ainakin itselläni on pitkän istumisen jälkeen tosi kovaa.
Toivotaan että kuulut siihen 90 %-n luokkaan joka paraneee ajan kanssa...minä kuulun näköjään siihen 10%-iin jotka jää tälläiseksi ja lopunikää kituu.
Olisin tosi onnellinen jos edes puolipäiväisesti voisin vielä työskennellä, no aika sen näyttää.
Mutta sen voin sanoa että vertaistukea tarvii,se on henkireikä kun tuntuu ettei apua oikein saa mistään!
Niin...oppia elämään tämän kanssa,helpommin sanottu kuin tehty!!! - Kyllästynyt kipuun
itsellä samat vaivat kirjoitti:
jatkan vielä,koska tiedän omasta kokemuksesta että jokainen kirjoittelu on täällä "eteenpäin" menemistä!
Sun täytyy nyt olla sitten lujana kun seuraavan kerran menet lääkärille vaadit lähetteen kipupolille. Ensimmäinen ja tärkein asia on se että jos ei ole leikattavaa niin kivut on saatava hallintaan ja suosittelen kipupolilähetettä. ja sinne on jonoa mutta sullahan on aikaa jonottaa ja pomittaa niitä puhelimella et saako aikaisemmaksi ym...
sanot vaan että jos ei leikata,kivut pitää saada hallintaan, elä puhu mistään pään hajoamisesta,sit sut leimataan masentuneeksi ja se on sun syys miksi olet selkäsairas...näitä kuule olen lukenut täältä pilvinpimein!!!
Sanot että nyt riittää,kipu alkaa hallita liikaa elämää,kipua ei tarvitse sietää=näin minulle kipulääkäri sanoi ja puudutti selkäni ja aloitti sen epilepsialäkkeen. Voit kuvitella miltä tuntui kun ensimmäisen kerran puoleentoistavuoteen saat nukuttua yön etkä herää kipuun. Minulla nomittäin meni yksi ja puolivuotta ennenkuin pääsin sinne kipupolille. Uhakasin tarkistuttaa oman hoitopolkuni ja alkoi tapahtua.
Olen tosiaan ollut 3 vuotta nyt sairaslomilla,ensin viikko,sitten kaksi sitten kuukausi sitten 2kk...sit siihen puuttui työnantajani ja snoi että ei enää pätkä sairaslomia vaan pitää antaa kerralla kunnolla jos ei kerran parane...no sitten alkoi olla 3 kk,sitten puolivuotta ja sitten jo niin et loppumispvmäärää ei ollut vaan niin et toistaiseksi.
Olen sairaanhoitaja,kävin reilu vuosi sitten kuntoutustutkimuksissa,tyly tuomio= työkyvytön omaan työhön ja verrattavaan työhön..uudelleenkoulutus!
No,sit olen hakenut terveydenhoitajalinjoille mutta amk-sairaanhoitajana niihin en ole päässyt,pohjakoulutus pitäisi olla opistopohjainen.eläkelaitos maksaisi koulutuksen.
Nyt olen siinä jamassa että kun en pääse opiskelemaan,löin sairaslomat toppiin ja hain työkokeilulupaa eläkelaitokselta ja se myönnettiin heti. Eli lähtevät maksamaan työkokeilun kevyempään sairaanhoitajantyöhän kuin osastotyö on. Aloitan toinen pv enskuuta lääkärin vastaanotolla ja toivon todella että pystyn siihen.siinä olisi mukava homma mulle jatkossakin,kokeiluhan on 3kk ja haluan todellakin jo palata tyyöelämään.
Tietenkin pelkään niitä pahenemisvaiheita ja niitä kipujaksoja ja sitä häpeää jos ei pystykkään oleen töissä ja joutuu taas palaan sairaslomille ja pian vielä lopullisesti pois työelämästä...
Istumatyö on pahinta mitä välilevytyräpotilaalle voidaan tehdä.itse tiedän kokemuksesta että jos istun kampaajalla yli tunnin=olen 2 vk aivan jalaton ja selätön sen jälkeen.Hermopuristus ainakin itselläni on pitkän istumisen jälkeen tosi kovaa.
Toivotaan että kuulut siihen 90 %-n luokkaan joka paraneee ajan kanssa...minä kuulun näköjään siihen 10%-iin jotka jää tälläiseksi ja lopunikää kituu.
Olisin tosi onnellinen jos edes puolipäiväisesti voisin vielä työskennellä, no aika sen näyttää.
Mutta sen voin sanoa että vertaistukea tarvii,se on henkireikä kun tuntuu ettei apua oikein saa mistään!
Niin...oppia elämään tämän kanssa,helpommin sanottu kuin tehty!!!Kiitos tuesta :) Olet oikeassa, että keskustelu tästä auttaa edes jonkin verran, sillä on vaikea puhua tästä ihmiselle, joka ei itse ole tämmöisestä kärsinyt. Arvaa olenko monta kertaa kuullut kommentteja, että "Kyllähän sun nyt töihin pitäs pystyä menemään ku ihan hyvinhän sä kävelemäänkin pystyt ja näytät voivan ihan hyvin." En mä itse ainakaan ole sellainen, että ruikutan koko aika kovaan ääneen ja näytän sen, että sattuu. Mä yritän suht. normaalisti olla ja tottakai välillä pystyy jopa tekeenki ihan normaaleja juttuja, mutta yleensä sit onki päivän päätteeksi kipeä, jos jotain tekee. Kyllähän sitä normaaleja kotiaskareita pystyy tekemään ja käymään esim. yhdellä pienellä kävelyllä päivän aikana, mutta illalla sitten on kipeä ja koko aika se kipu/väsymys selässä tuntuu. Lääkkeillä pystyy kipua aina välillä hellittämään, mutta ei niitäkään tahtois koko aika syödä, sillä nyt on alkanut mahakin reistailemaan jo sen takia :(
Mielellänihän tässä töihin menisi ja jatkaisi harrastustaan, mutta kun tietää, että heti on taas tosi kipeä kun yrittää normaalisti elää niin en halua tehdä sitä mokaa, että liian aikasin alotan työt ja sitten oonki pian ihan sänkypotilas. Ja itseasiassa työnantaja itsekin sanoi, että tää pitää nyt saada kuntoon ennen kuin meen takas, sillä mun terveys nyt tärkeintä on.
Huomenna pitäisi suunnata lekurille niin pitääpä yrittää olla kovana ja vaatia hoitoa. Sen tiedän, että selkävaivoista tuun kärsimään loppuelmän, se mulle on jo sanottu silloin kun kävin vuonna 2004 fysiatrian polilla. Yliliikkuvuuden takia mulla kuulemma tulee vanhempana menemään polvet ja mitä luultavimmin mummuna kävelen aika kumarassa. Fysioterapeutti mulle sanoi, että mun täytyy vaan oppia elämään tällaisen selän kanssa, mutta liikuntaa kannattaa harrastaa. Mutta katsotaan nyt mikä on sitten maanantain lekurissa käynnin tulos... - niin...
Kiitos tuesta :) Olet oikeassa, että keskustelu tästä auttaa edes jonkin verran, sillä on vaikea puhua tästä ihmiselle, joka ei itse ole tämmöisestä kärsinyt. Arvaa olenko monta kertaa kuullut kommentteja, että "Kyllähän sun nyt töihin pitäs pystyä menemään ku ihan hyvinhän sä kävelemäänkin pystyt ja näytät voivan ihan hyvin." En mä itse ainakaan ole sellainen, että ruikutan koko aika kovaan ääneen ja näytän sen, että sattuu. Mä yritän suht. normaalisti olla ja tottakai välillä pystyy jopa tekeenki ihan normaaleja juttuja, mutta yleensä sit onki päivän päätteeksi kipeä, jos jotain tekee. Kyllähän sitä normaaleja kotiaskareita pystyy tekemään ja käymään esim. yhdellä pienellä kävelyllä päivän aikana, mutta illalla sitten on kipeä ja koko aika se kipu/väsymys selässä tuntuu. Lääkkeillä pystyy kipua aina välillä hellittämään, mutta ei niitäkään tahtois koko aika syödä, sillä nyt on alkanut mahakin reistailemaan jo sen takia :(
Mielellänihän tässä töihin menisi ja jatkaisi harrastustaan, mutta kun tietää, että heti on taas tosi kipeä kun yrittää normaalisti elää niin en halua tehdä sitä mokaa, että liian aikasin alotan työt ja sitten oonki pian ihan sänkypotilas. Ja itseasiassa työnantaja itsekin sanoi, että tää pitää nyt saada kuntoon ennen kuin meen takas, sillä mun terveys nyt tärkeintä on.
Huomenna pitäisi suunnata lekurille niin pitääpä yrittää olla kovana ja vaatia hoitoa. Sen tiedän, että selkävaivoista tuun kärsimään loppuelmän, se mulle on jo sanottu silloin kun kävin vuonna 2004 fysiatrian polilla. Yliliikkuvuuden takia mulla kuulemma tulee vanhempana menemään polvet ja mitä luultavimmin mummuna kävelen aika kumarassa. Fysioterapeutti mulle sanoi, että mun täytyy vaan oppia elämään tällaisen selän kanssa, mutta liikuntaa kannattaa harrastaa. Mutta katsotaan nyt mikä on sitten maanantain lekurissa käynnin tulos...jos pysyty hyväksymään muutakin kuin ns. virallisen lääketieteen hoidot googlaa selkäsivut ja mieti mikä sen ongelman aiheuttaa ja kuka osaisi hoitaa si. tä. Harmi että osaajat tällä alalla vähissä ja tälläkin palstalla yritetään sekoittaa ajatukset vaikka aiheesta löytyy tietoa ja kirjallisuutta vaikka millä mitalla.
- henkilökohtaiset
niin... kirjoitti:
jos pysyty hyväksymään muutakin kuin ns. virallisen lääketieteen hoidot googlaa selkäsivut ja mieti mikä sen ongelman aiheuttaa ja kuka osaisi hoitaa si. tä. Harmi että osaajat tällä alalla vähissä ja tälläkin palstalla yritetään sekoittaa ajatukset vaikka aiheesta löytyy tietoa ja kirjallisuutta vaikka millä mitalla.
jumppa ja venytysohjeet.
Olen luopunut kaikista kouluaikaisista venytyksistä. Juuri niillä aiheutin itselleni pahenevan välilevynpullistuman.
Onhan se outoa kun on ollut liikunnallinen ja kunto vain huononee.
Nyt jumppaohjeeni ovat todella varovaisia ja rauhallisia mutta silti niistä tulee lihakset kipeiksi. Venytykset ovat varovaisia istualtaan tai osittain penkillä tehtynä, en osaa selittää.
Ei enää tiukkoja pakaran venytyksiä, joilla saan välittömästi kivun kasvamaan pakarasta sääreen asti.
Ei enää lattialla jalat suorana selän taivutuksia. Ei mitään rajuja liikkeitä!!!
Ei suuria painoja selän päällä eli jaloilla nostaen. - ei hoidettu
niin... kirjoitti:
jos pysyty hyväksymään muutakin kuin ns. virallisen lääketieteen hoidot googlaa selkäsivut ja mieti mikä sen ongelman aiheuttaa ja kuka osaisi hoitaa si. tä. Harmi että osaajat tällä alalla vähissä ja tälläkin palstalla yritetään sekoittaa ajatukset vaikka aiheesta löytyy tietoa ja kirjallisuutta vaikka millä mitalla.
Varoituksena vain -keskustelun aloittajalle selkäsivuista. Voit kyllä mennä kourittavaski näille selkäsivujen hemmoille mutta en suosittele. Pyytävät kourinnasta 60e jolla saa 2h hyvää kokoniasvaltaistaa hierontaa osaavalta ammatti-ihmiseltä. Välilevynpulllistuma joko kuivuu tai arpeutuu itsestään . Jos näitä ei tapahdu se kuivatetaan kirurgisesti. Kannattaa käydä enmgs:ssä yksityisesti katsomassa onko hermojuuriärsytystä.
- Kyllästynyt kipuun
ei hoidettu kirjoitti:
Varoituksena vain -keskustelun aloittajalle selkäsivuista. Voit kyllä mennä kourittavaski näille selkäsivujen hemmoille mutta en suosittele. Pyytävät kourinnasta 60e jolla saa 2h hyvää kokoniasvaltaistaa hierontaa osaavalta ammatti-ihmiseltä. Välilevynpulllistuma joko kuivuu tai arpeutuu itsestään . Jos näitä ei tapahdu se kuivatetaan kirurgisesti. Kannattaa käydä enmgs:ssä yksityisesti katsomassa onko hermojuuriärsytystä.
Ohjeita ja tapauksia varmasti on niin paljon kuin on erilaisia ihmisiäkin. Suurimmalla osalla pullistuma kutistuu itsestään, mutta siihen voi mennä pitkästikin. Ja toki pieni osa on sitten niitä ihmisiä, joilla pullistuma ei kutistu itsestään. Ihmiset on erilaisia ja kaikille ei välttämättä sovi samanlaiset hoitokeinot.
Omasta mielestäni itselläni on aika korkea kipukynnys. Mua on hieronnassa runnottu vaikka kuinka kymmenen vuoden aikana ja hierojat aina on ihmetelly kun en päästä ääntäkään. Monesti hierojat on kysyneet, että oonko edes enää tajuissani ku en pihahdakkaan. Tai yks esimerkki taivutukset tällä kipeällä selällä... Kun lääkäri käskee esim. taivuttamaan eteen niin kyllä mä apinanraivolla saan kosketettua käsilläni lattiaa, mutta sattuuhan se perkeleesti ja taivutus on tehtävä väkisin. Mutta siis kestän aika hyvin kipua enkä turhasta yleensä ruikuta.
Mutta niin... sitähän tässä nyt on odoteltu, että se itsestään kutistuisi ja luultavasti edelleen odottaminen jatkuu. Itse ehkä olen vielä niin varovainen tämän asian kanssa, että en nyt uskalla vielä lähteä tekemään itse mitään päätöksiä hoitokeinojen tai muiden suhteen. Kun nyt ei tiedä vielä kunnolla, että mistä kaikki johtuu ja onko jotain muutakin vialla niin en uskalla lähteä omin neuvoin tilailemaan mitään hierojia tai muitakaan ettei sit vaan pahene.
Ja yksityisestä... kyllähän mä kävisin mieluusti koko ajan yksityisellä, mutta kun ei oo varaa!! Olen vasta aloittanut uudessa työpaikassa niin en saa edes palkkaa nyt vaan saan vain sairaspäivärahaa. Työterveydessäkään en saa käydä vielä, joten pakko on käyttää yleistä terveydenhoitoa. - aukesko
Ohjeita ja tapauksia varmasti on niin paljon kuin on erilaisia ihmisiäkin. Suurimmalla osalla pullistuma kutistuu itsestään, mutta siihen voi mennä pitkästikin. Ja toki pieni osa on sitten niitä ihmisiä, joilla pullistuma ei kutistu itsestään. Ihmiset on erilaisia ja kaikille ei välttämättä sovi samanlaiset hoitokeinot.
Omasta mielestäni itselläni on aika korkea kipukynnys. Mua on hieronnassa runnottu vaikka kuinka kymmenen vuoden aikana ja hierojat aina on ihmetelly kun en päästä ääntäkään. Monesti hierojat on kysyneet, että oonko edes enää tajuissani ku en pihahdakkaan. Tai yks esimerkki taivutukset tällä kipeällä selällä... Kun lääkäri käskee esim. taivuttamaan eteen niin kyllä mä apinanraivolla saan kosketettua käsilläni lattiaa, mutta sattuuhan se perkeleesti ja taivutus on tehtävä väkisin. Mutta siis kestän aika hyvin kipua enkä turhasta yleensä ruikuta.
Mutta niin... sitähän tässä nyt on odoteltu, että se itsestään kutistuisi ja luultavasti edelleen odottaminen jatkuu. Itse ehkä olen vielä niin varovainen tämän asian kanssa, että en nyt uskalla vielä lähteä tekemään itse mitään päätöksiä hoitokeinojen tai muiden suhteen. Kun nyt ei tiedä vielä kunnolla, että mistä kaikki johtuu ja onko jotain muutakin vialla niin en uskalla lähteä omin neuvoin tilailemaan mitään hierojia tai muitakaan ettei sit vaan pahene.
Ja yksityisestä... kyllähän mä kävisin mieluusti koko ajan yksityisellä, mutta kun ei oo varaa!! Olen vasta aloittanut uudessa työpaikassa niin en saa edes palkkaa nyt vaan saan vain sairaspäivärahaa. Työterveydessäkään en saa käydä vielä, joten pakko on käyttää yleistä terveydenhoitoa.ne selkasivut ja oireiden aiheuttaja? Äläkä välitä ei hoidetun kommenteista kun se onnettomana kiropellenä yrittää puuttua asiohin mitä ei ymmärä eikä ikinä ite opi hoitamaan.
- Kyllästynyt kipuun
aukesko kirjoitti:
ne selkasivut ja oireiden aiheuttaja? Äläkä välitä ei hoidetun kommenteista kun se onnettomana kiropellenä yrittää puuttua asiohin mitä ei ymmärä eikä ikinä ite opi hoitamaan.
Kyllä noita sivuja käväisin katsomassa ja onhan siellä paljon asiaa.
Vaikka lääkärit eivät olekaan viitsineet tutkia kaikkea loppuun asti eivätkä ole sinänsä todenneet mitään rakenteellista vikaa niin minä tiedän itse, että vikaa on. Jo yläasteella terveydenhoitaja huomasi, että minulla on solisluun alapuolella vasemmalla puolella outo "klumppu". Itse en ollut siihen kiinnittänyt huomiota, mutta tottakai sen kommentin jälkeen huomasin. Myöhemmin jossain lääkärintarkastuksessa sitten toinen lääkärikin sen huomasi ja kyseli, että olenko joskus pienenä tippunut jostain korkealta kun sillä tavalla oli toisen puolen luut edempänä. Eli klumppu siis johtui siitä, että rintaranka on hieman kiertynyt, mutta ei sille mitään koskaan tehty.
Tästä samasta vaivasta varmaankin johtuu myös se, että todella helposti mulle tulee lukkoja yläselkään lapaluiden kohdalle. Ilmeisesti on yliliikkuvuutta siis yläselässäkin.
Sitten joskus kauppa-oppilaistoksen aikaan 1997 alkas selkä vaivaamaan ja silloin otettiin selästä kuvat. Lääkäristä kauhuissaan soitettiin, että nyt uudelleen kuvaan äkkiä, sillä jotain oli vialla. Sitten kuitenkin uudelleen kuvauksen jälkeen sanottiin, että ei selässä mitään muuta vikaa ole kuin paha tulehdus ja si-nivel toisella puolella vähän kiertynyt. Mitään ei tuolloinkaan tehty ja mitäs minä kakskymppisenä oisin alkanu väitteleen...uskoin lääkäriä.
Sit tosissaan 2004 työterveydestä lähettivät sinne sairaalan fysiatrian polille, sillä olin niin paljon selän takia ollut sairaslomalla. No, siellä sit todettiin se mitä jo kerroinkin aiemmissa kirjotuksissa. Mutta eipä silloinkaan mitään tehty... käskettiin urheilla ja tiettyjä liikkeitä käskettiin tehdä.
Olen liikkeitä tehnyt ja urheillut paljon, mutta eipä oo apuja ollut.
Ja kuten kerroin niin on tullu käytyä fysioterapeutilla, kruntsauttajalla, akupunktiossa ja muutamat kerrat mua on roikotettu semmosessa selkämasiinassa. Näistä kaikista on ollu väliaikaista apua, mutta aina kivut palaa.
Tällä hetkellä kun on tuo pullistuma niin en uskalla tehdä juuri mitään ettei nyt vaan sit tosissaan pahenis, mutta TOTTAKAI tahdon tietää mistä se tuli ja mitkä kaikki asiat vaikuttaa yleensäkin selkäkipuun. Kun nyt helpottais kivut ja pullistuma kutistuis niin vois keskittyä sit selvittään mistä kaikki johtuu, jos ei lääkärit ala mitään selvittään.
Mutta jos kysyt, että kuinka kyllästynyt olen niin ehkä en sitten vielä niin kyllästynyt etten uskoisi löytäväni lääkäriä, joka OIKEASTI ottaisi tosissaan ja pistäisi kunnon tutkimuksiin. Jos kuitenkaan pian ei rupee tapahtuun niin kai sitten on pakko itse alkaa itseään "parantamaan". - ei hoidettu
Kyllä noita sivuja käväisin katsomassa ja onhan siellä paljon asiaa.
Vaikka lääkärit eivät olekaan viitsineet tutkia kaikkea loppuun asti eivätkä ole sinänsä todenneet mitään rakenteellista vikaa niin minä tiedän itse, että vikaa on. Jo yläasteella terveydenhoitaja huomasi, että minulla on solisluun alapuolella vasemmalla puolella outo "klumppu". Itse en ollut siihen kiinnittänyt huomiota, mutta tottakai sen kommentin jälkeen huomasin. Myöhemmin jossain lääkärintarkastuksessa sitten toinen lääkärikin sen huomasi ja kyseli, että olenko joskus pienenä tippunut jostain korkealta kun sillä tavalla oli toisen puolen luut edempänä. Eli klumppu siis johtui siitä, että rintaranka on hieman kiertynyt, mutta ei sille mitään koskaan tehty.
Tästä samasta vaivasta varmaankin johtuu myös se, että todella helposti mulle tulee lukkoja yläselkään lapaluiden kohdalle. Ilmeisesti on yliliikkuvuutta siis yläselässäkin.
Sitten joskus kauppa-oppilaistoksen aikaan 1997 alkas selkä vaivaamaan ja silloin otettiin selästä kuvat. Lääkäristä kauhuissaan soitettiin, että nyt uudelleen kuvaan äkkiä, sillä jotain oli vialla. Sitten kuitenkin uudelleen kuvauksen jälkeen sanottiin, että ei selässä mitään muuta vikaa ole kuin paha tulehdus ja si-nivel toisella puolella vähän kiertynyt. Mitään ei tuolloinkaan tehty ja mitäs minä kakskymppisenä oisin alkanu väitteleen...uskoin lääkäriä.
Sit tosissaan 2004 työterveydestä lähettivät sinne sairaalan fysiatrian polille, sillä olin niin paljon selän takia ollut sairaslomalla. No, siellä sit todettiin se mitä jo kerroinkin aiemmissa kirjotuksissa. Mutta eipä silloinkaan mitään tehty... käskettiin urheilla ja tiettyjä liikkeitä käskettiin tehdä.
Olen liikkeitä tehnyt ja urheillut paljon, mutta eipä oo apuja ollut.
Ja kuten kerroin niin on tullu käytyä fysioterapeutilla, kruntsauttajalla, akupunktiossa ja muutamat kerrat mua on roikotettu semmosessa selkämasiinassa. Näistä kaikista on ollu väliaikaista apua, mutta aina kivut palaa.
Tällä hetkellä kun on tuo pullistuma niin en uskalla tehdä juuri mitään ettei nyt vaan sit tosissaan pahenis, mutta TOTTAKAI tahdon tietää mistä se tuli ja mitkä kaikki asiat vaikuttaa yleensäkin selkäkipuun. Kun nyt helpottais kivut ja pullistuma kutistuis niin vois keskittyä sit selvittään mistä kaikki johtuu, jos ei lääkärit ala mitään selvittään.
Mutta jos kysyt, että kuinka kyllästynyt olen niin ehkä en sitten vielä niin kyllästynyt etten uskoisi löytäväni lääkäriä, joka OIKEASTI ottaisi tosissaan ja pistäisi kunnon tutkimuksiin. Jos kuitenkaan pian ei rupee tapahtuun niin kai sitten on pakko itse alkaa itseään "parantamaan".en ole kiro ja enkä ikinä suosittelisi välilevyongelmaiselle manipulaatiota. Eli älä missään nimessä mene kiroille tai kellekkään tahansa kruntsauttajalle.enmg maksaa 65e(kelakortilla) jos sinulla on lähete lääkäriltä. eli maksaa selkäsivujen huijarikäynnin verran tämä tutkimus.
- Kyllästynyt kipuun
ei hoidettu kirjoitti:
en ole kiro ja enkä ikinä suosittelisi välilevyongelmaiselle manipulaatiota. Eli älä missään nimessä mene kiroille tai kellekkään tahansa kruntsauttajalle.enmg maksaa 65e(kelakortilla) jos sinulla on lähete lääkäriltä. eli maksaa selkäsivujen huijarikäynnin verran tämä tutkimus.
Olen kyllä siinä samaa mieltä, että en minäkään välilevyongelmaiselle suosittelisi kiroa tai muitakaan kruntsauttelijoita ennen kuin on todella selvitetty onko mahdollisesti jotain muuta vialla jne. Ja mua itseäni ainakin pelottaa tehdä mitään omia päätelmiä, sillä kyse on kuitenkin selästä/selkärangasta. Mutta jos pätevä lääkäri sitten suosittelee manipulaatiota niin sitten kai on mentävä, mutta en nyt vielä omiin käsiin uskalla ohjia ottaa, sillä niin vähän on vasta selvillä asioita.
- ei hoidettu
ei hoidettu kirjoitti:
en ole kiro ja enkä ikinä suosittelisi välilevyongelmaiselle manipulaatiota. Eli älä missään nimessä mene kiroille tai kellekkään tahansa kruntsauttajalle.enmg maksaa 65e(kelakortilla) jos sinulla on lähete lääkäriltä. eli maksaa selkäsivujen huijarikäynnin verran tämä tutkimus.
siitä nivelestä sen verran että vaikka sinivel olisikn "näennäisesti" kiertynyt on tämä niin mitätön nivel ettei sillä ole mitään tekemistä vaivojesi kanssa. Lihakset ylläpitävät niveliä ja meidän tukirunkoa. Lihaskireydet aiheuttavat näennäisiä jalkojen pituuseroja ja lantion "kiertymiä" ynnä muita. Ihan venyttelyllä huomaat kuinka pituuserot lähtevät kun pistä jalat yhteen ja mittaat. TUlet huomaamaan miten selkämanipulaatiobusiness toimii jos lähdet tutkimusmatkalle. oli kyseessä kiro naprapaatti tai jäsenhuijari et tule saamaan täysin objektiivista lausuntoa selkäsi todellisesta tilasta keltään heistä. sen saat vain lääkäriltä tosin olisi hyvä olla ainakin enmg tukimus tehtynä.MRI olisi myös suotavaa mutta hyvin kallis (350e). Selkämanipulaatiobusineess on sinänsä hyvin toimiva markkinarako koska selkävaivaisa on suomessa paljon ja lisäksi sen vuoksi että 80prossa selkäkivuista päättyy 4kk seurannan aikana. JOlloinka ihminen joka on käynyt kerran jollain runksautajalla ja myöhemmin tuntee tilansa parantuneen olettaa että se on tämän runksauttajan ansiota vaikka se olisi parantunut ilmankin hoitoa. Eli kun tuore selkäkipupotilas tulee vaikkapa kiron tai jäsenkorjaajan vastaanotolle kiro-jässäri tietää että hyvin todennäköisesti potilas paranee 4kk sisään kivuista ja sitten kun tämä "ihme" on tapahtunut suosittelee hoitaja "ylläpitohoitoja".
- Kyllästynyt kipuun
ei hoidettu kirjoitti:
siitä nivelestä sen verran että vaikka sinivel olisikn "näennäisesti" kiertynyt on tämä niin mitätön nivel ettei sillä ole mitään tekemistä vaivojesi kanssa. Lihakset ylläpitävät niveliä ja meidän tukirunkoa. Lihaskireydet aiheuttavat näennäisiä jalkojen pituuseroja ja lantion "kiertymiä" ynnä muita. Ihan venyttelyllä huomaat kuinka pituuserot lähtevät kun pistä jalat yhteen ja mittaat. TUlet huomaamaan miten selkämanipulaatiobusiness toimii jos lähdet tutkimusmatkalle. oli kyseessä kiro naprapaatti tai jäsenhuijari et tule saamaan täysin objektiivista lausuntoa selkäsi todellisesta tilasta keltään heistä. sen saat vain lääkäriltä tosin olisi hyvä olla ainakin enmg tukimus tehtynä.MRI olisi myös suotavaa mutta hyvin kallis (350e). Selkämanipulaatiobusineess on sinänsä hyvin toimiva markkinarako koska selkävaivaisa on suomessa paljon ja lisäksi sen vuoksi että 80prossa selkäkivuista päättyy 4kk seurannan aikana. JOlloinka ihminen joka on käynyt kerran jollain runksautajalla ja myöhemmin tuntee tilansa parantuneen olettaa että se on tämän runksauttajan ansiota vaikka se olisi parantunut ilmankin hoitoa. Eli kun tuore selkäkipupotilas tulee vaikkapa kiron tai jäsenkorjaajan vastaanotolle kiro-jässäri tietää että hyvin todennäköisesti potilas paranee 4kk sisään kivuista ja sitten kun tämä "ihme" on tapahtunut suosittelee hoitaja "ylläpitohoitoja".
Just kävin lekurilla ja kuten arvata saattaa niin eipä yleislääkäri paljon osannut sanoa mitään, mutta kerrankin kuunteli mitä mä halusin ja nyt sitten kävin verikokeissa ja sain lähetteen taivutuskuviin, jonne lähdenkin tästä ihan just. Sitten otetaan myös virtsakoe, sillä on ollut niitä omituisia rakkovaivojakin. Ja sain lähetteen myös fysioterapeutille. Jotain tutkimuksia edes siis tehdään!!
Niin ja tottakai taas lykättiin lisää tulehduslääkkeitä ja kaksi vkoa sairaslomaa.
Mutta katsotaan mitä taivutuskuvien jälkeen sitten sanotaan.... - ei hoidettu
Just kävin lekurilla ja kuten arvata saattaa niin eipä yleislääkäri paljon osannut sanoa mitään, mutta kerrankin kuunteli mitä mä halusin ja nyt sitten kävin verikokeissa ja sain lähetteen taivutuskuviin, jonne lähdenkin tästä ihan just. Sitten otetaan myös virtsakoe, sillä on ollut niitä omituisia rakkovaivojakin. Ja sain lähetteen myös fysioterapeutille. Jotain tutkimuksia edes siis tehdään!!
Niin ja tottakai taas lykättiin lisää tulehduslääkkeitä ja kaksi vkoa sairaslomaa.
Mutta katsotaan mitä taivutuskuvien jälkeen sitten sanotaan....itseasiassa yleislääkärin lausunto oli paras lasunto mitä olen keltään saanut ja minin olisikin sitä pitänyt uskoa sillä olisin säästänyt paljon rahaa. Taivutuskuvat ivat hyvät sillä niistä poissuljetaan esim nikamasiirtymä
- sananen
Mulla on melkein ihan samanlainen kertomus, tuntui että tuohan on mun tarina. Harrastin urheilua; Salia, karatea,uintia, hiihtoa jne. Sitten pamahti 2006. Sentraalinen 4-5 välissä. Selkä oiennut ja jne. Koeta kestää. Hankkiuidu kipupolille.Ei leikata.
- Kyllästynyt kipuun
Kipupolille kai tässä on sitten yritettävä. Voipi vaan olla, että vielä eivät lääkärit sinne mua päästä. Taitaa vielä pari vkoa joutua odottelemaan, että josko parantuu, sillä kuulemma kaksi kuukautta on se aika kun PITÄISI itsestään parantua, mutta katotaan mitä lekuri tänään sanoo kun sinne menen klo 10.40.
- Itsellä samanlainen
Kipupolille kai tässä on sitten yritettävä. Voipi vaan olla, että vielä eivät lääkärit sinne mua päästä. Taitaa vielä pari vkoa joutua odottelemaan, että josko parantuu, sillä kuulemma kaksi kuukautta on se aika kun PITÄISI itsestään parantua, mutta katotaan mitä lekuri tänään sanoo kun sinne menen klo 10.40.
Tk-ssa sä hyppäät aikas,siellä kellään ole aikaa rauhassa perehtyä sun juttuus. Aina uus rec kädessä sä lähdet apteekkia kohti et jospas nyt löytyis apu... Tiedän,näin se meni mullakin liian pitkään.
Aikaa kun menee eteenpäin ja paraneminen viivästyy,samaan aikaan sulla on hermo jossain puristuksissa ja se tekee sitä hermosärkyä joka viimepeleissä on sit jo germovaurio ja nehän ei tahdo sitten parantua ja niitä kärsitään sinne vanhuuteen asti. Sitten seiskakymppisenä ne on kuivuneet ja olet kivuton = 2 eri erikoislääkäriä on minulle näin sanonut!
Erilaiset rtg-kuvathan ei oikein anna osviittaa kuin luutilanteesta ja tuskimpa sullakaan siellä luustossa mitään on. Magneettikuva ois hyvä nja tarkka,siellä ne näkyis tarkasti pullistuman asennot ja suunnat ja ahtaumat. Tokikaan niissäkään ei aina näy se hermopuristus ja joku viisaasti sua neuvoikin että ENMG olisi siinä asiassa tärkeä tutkimus.
Siihen saat varautua että tämä voi seurata sua läpi elämän ja tulet huomaamaan että sen kanssa on vaan opittava elämään.
Kokeiles sellaista että makaat lattialla, laita jalat koukkuun,kantapäät lattiassa ja paina käsillä koko vartaloa jaloista eteenpäin. Sillä tavalla saat pumpattua hermoille tilaa.selkä kiinni lattiassa. Teen itse sitä pahenemisvaiheiden aikana useita sarjoja/pv ja olen siitä ruennut saamaan helpotusta hermopaineelle.Ikäänkuin koko lantio menisi eteenpäin ja välit selässä oikenisivat. Toinen on se että makaat kyljelläsi(sillä mikä ei ole kipeä) ja vedät itsesi niin suoraan kuin suinkin.Venytät itseäsi oikein tikkusuoraksi.
Nämä ovat parhaat neuvot mitä olen jumpparilta saanut. Kaikki muut liikkeet tekee mut vaan huonompaan kuntoon.
Akupunktio auttoi väliaikaisesti paineen tunteeseen siinä L4-5 välissä mutta vain 3 vk sitäkin iloa kesti...
Liiku aina kun vaan voit,pienessä liikkeessä mun on ollut helpompi olla ja se aina helpottaanut hetkeksi kun lähtenyt liikkeelle. Nykyään käveleminen saa itselläni tuon SI-nivelen seudun "tulehtumaan" ja sekin ilo alkaa loppumaan. Sitä aluetta menen nyt näyttämään ortopedille sitten ja tuskin mitään sille tehdään.rtg-ssä siellä oli kulumaa ja luulen et se vihoittelee. Ja se hermovaurio mikä on tullut,sehän se mulla ainakin on kipeä siellä!
Onnea matkaan,luekelwn näitä aina itse,koen saavani täältä vertaistukea muilta samassa tilanteessa olevilta.
Tsemppiä ;))) - Kyllästynyt kipuun
Itsellä samanlainen kirjoitti:
Tk-ssa sä hyppäät aikas,siellä kellään ole aikaa rauhassa perehtyä sun juttuus. Aina uus rec kädessä sä lähdet apteekkia kohti et jospas nyt löytyis apu... Tiedän,näin se meni mullakin liian pitkään.
Aikaa kun menee eteenpäin ja paraneminen viivästyy,samaan aikaan sulla on hermo jossain puristuksissa ja se tekee sitä hermosärkyä joka viimepeleissä on sit jo germovaurio ja nehän ei tahdo sitten parantua ja niitä kärsitään sinne vanhuuteen asti. Sitten seiskakymppisenä ne on kuivuneet ja olet kivuton = 2 eri erikoislääkäriä on minulle näin sanonut!
Erilaiset rtg-kuvathan ei oikein anna osviittaa kuin luutilanteesta ja tuskimpa sullakaan siellä luustossa mitään on. Magneettikuva ois hyvä nja tarkka,siellä ne näkyis tarkasti pullistuman asennot ja suunnat ja ahtaumat. Tokikaan niissäkään ei aina näy se hermopuristus ja joku viisaasti sua neuvoikin että ENMG olisi siinä asiassa tärkeä tutkimus.
Siihen saat varautua että tämä voi seurata sua läpi elämän ja tulet huomaamaan että sen kanssa on vaan opittava elämään.
Kokeiles sellaista että makaat lattialla, laita jalat koukkuun,kantapäät lattiassa ja paina käsillä koko vartaloa jaloista eteenpäin. Sillä tavalla saat pumpattua hermoille tilaa.selkä kiinni lattiassa. Teen itse sitä pahenemisvaiheiden aikana useita sarjoja/pv ja olen siitä ruennut saamaan helpotusta hermopaineelle.Ikäänkuin koko lantio menisi eteenpäin ja välit selässä oikenisivat. Toinen on se että makaat kyljelläsi(sillä mikä ei ole kipeä) ja vedät itsesi niin suoraan kuin suinkin.Venytät itseäsi oikein tikkusuoraksi.
Nämä ovat parhaat neuvot mitä olen jumpparilta saanut. Kaikki muut liikkeet tekee mut vaan huonompaan kuntoon.
Akupunktio auttoi väliaikaisesti paineen tunteeseen siinä L4-5 välissä mutta vain 3 vk sitäkin iloa kesti...
Liiku aina kun vaan voit,pienessä liikkeessä mun on ollut helpompi olla ja se aina helpottaanut hetkeksi kun lähtenyt liikkeelle. Nykyään käveleminen saa itselläni tuon SI-nivelen seudun "tulehtumaan" ja sekin ilo alkaa loppumaan. Sitä aluetta menen nyt näyttämään ortopedille sitten ja tuskin mitään sille tehdään.rtg-ssä siellä oli kulumaa ja luulen et se vihoittelee. Ja se hermovaurio mikä on tullut,sehän se mulla ainakin on kipeä siellä!
Onnea matkaan,luekelwn näitä aina itse,koen saavani täältä vertaistukea muilta samassa tilanteessa olevilta.
Tsemppiä ;)))Niinpä niin... tottahan se on, että varmasti tk-ssa saa tosissaan juosta eestaas eikä kauheen helposti saa asiaa eteenpäin. Tuossa jo tänään käydessäni huomasin lääkärissä semmosta pientä epäilyä.. tai siis tuntui siltä, että lääkäri ei oikein kunnolla uskonut kipuuni. Lääkäri kysyi, että olenkos töissä ollut ja vastasin, että istumatyötä kun teen niin se on viimeinen mitä nyt tällä hetkellä pystyn tekemään. Lääkärin kommentti siihen oli "Niin no...kyllähän varmasti pystyis tekemään työtä ja istumaan, jos vaan istuisi oikein. Ergonomialla pystyy jo vaikuttamaan paljon ja oikealla istumatyylillä." Enpä kommentoinut mitään, vaikka ois tehny mieli pamauttaa äijää nassuun samantien!
Noita taivutuskuvia otettiin sen vuoksi, että nähdään onko mulla instabiliteettia ja ortopedi niitä suositteli. Mutta mä luulen, että ortopedi kyllä tarkoitti jotain erilaisia taivutuskuvia, sillä oli tarkoitus nimenomaan kuvata miltä pullistuma näyttää rasituksessa/taivutuksissa yms. Vai onko semmoisia kuvia mahdollisuus edes ottaa??
Magneettikuvassahan olen siis käynyt ja siellä pullistuma todettiin. Mutta ortopedin kommentti tuolloin oli, että maatessa kuitenkin tuo pullistuma näyttää erilaiselta kuin seistessä tai esim. rasituksessa. Maatessa kuulemma se saattaa näyttää pienemmältä ja ei niin haitalliselta. Mutta tiedä häntä sit?? Pitäiskö sit ruikuttaa uusiin magneettikuviin tai käydä yksityisellä lekurilla uudelleen?
Niin ja siihen olen kyllä jo varautunutkin, että tää tulee seuraamaan mua lopun elämää. Olenhan mä nyt jo tässä kymmenen vuotta selkävaivoista kärsiny niin tiiän etten niistä täysin eroon pääse koskaan. Tokikaan selkä ei näin kipeä ole ollut koskaan aiemmin eikä parantuminen ole kestänyt näin pitkään. Eikä kyllä oikeastaan koskaan aiemmin selkävaivat oo kuitenkaan estäny urheilemasta ja töistäkään en ole ollut poissa kuin pari vkoa kerrallaan ja kerran 5vkoa.
Nyt kuitenkin mennään jo seitsemättä vkoa eikä parantumisesta oo tietookaan enkä todellakaan pysty ees juurikaan urheilemaan tai mitään muutakaan.
Olen kävelyllä yrittänyt käydä, sillä se edes mieltä piristää ja vähän vetreyttää, mutta kyllä ahdistaa ku pelkän kävelynkin jälkeen alkaa selkää särkemään ja sit menee pahimmassa tapauksessa yöunet jne. Mutta eipä tässä voi muuta kuin nyt taas pari vkoa katsoa eteenpäin ja sit miettiä mitäs sen jälkeen.... - alaselkäkipuinen
Itsellä samanlainen kirjoitti:
Tsemppiä ;)))Mikä on ENMG ja mikä magneettikuva? Mulla on alaselkä ollut kipeä jo muutaman kuukauden. Röntgenkuva on otettu, se oli ok. Alkaa ottaaa pattiin, kun selkä ei parane. En tiedä, mikä siinä on vikana. KUmmalle suosittelette menoa, ortopedille vai fysiatrille?
- Just kattelin
06 otettuja kuvia. Olen ottanut selvää kaikista latinankielistä sanoista, että tiedän mitä ne tarkoittavat. Siinä näkyy ihan selvästi miten pullistuma on ensin melkein pyöreä. Kuvauksen aikana selällään maaten, se alkaa ikäänkuin vuotaa kanaviin ja sen tunnen vielä tänäkinpäivänä. Sitten on sellaista puolivaihtelua,joka tuntuu alaselässä niin kuin joku kala vaihtaisi puolta vasemmalta oikealle. Päänuppi ollut tosi kovillä tän kans, nyt olen istunut tässä n.15 min, alkaa väsymään. Kohta pitää nousta ylös. Lyricaa menee 450mg vuorokaudessa, lisäksi on yksi uusi viimekuussa tullut kipulaastari. Opiaattipohjainen muut särkylääkkeet. Koitahan jaksella. Mies 40v
- Kyllästynyt kipuun
alaselkäkipuinen kirjoitti:
Mikä on ENMG ja mikä magneettikuva? Mulla on alaselkä ollut kipeä jo muutaman kuukauden. Röntgenkuva on otettu, se oli ok. Alkaa ottaaa pattiin, kun selkä ei parane. En tiedä, mikä siinä on vikana. KUmmalle suosittelette menoa, ortopedille vai fysiatrille?
Mä suosittelen ainakin fysiatria, sillä itse sain lähetteen juuri fysiatrilta magneettikuvaan. Enmg on hermoratatutkimus elikkä ENMG:llä siis selvitetään, onko hermoissa tai lihaksissa poikkeavuuksia, jotka selittäisivät tutkittavan oireet ja magneettikuvausta taas käytetään erityisesti selkärangan, nivelten, lihasten ja keskushermoston tutkimiseen.
- romuks
Mitä tuota aloittajaa lukee niin eihän noi löydökset kummosia ole!! kuulostaa pahemmalta kun on todellisuus enpä ihmettele että ortopedi ei pitänyt asiaa kovin ihmeellisenä...
Jos aletaan järjestelmällisesti magneettikuvaamaan vaikka 40v ihmisten välilevyjä/rankaa niin useimmilta löytyy jotain alkavaa vai vastaavanlaisia muutoksia kuin teillä ihmiset ei vaan tiedä niistä mitään ja useimiten ne ovatkin kivuttomia...jos ihmiset tietäisi olisi käytös usein niinkuin teillä se että välilevyt on kaventunu ja kuivunu ja vähän tyränkin tapaista ei yleensä aiheuta kipuja ollenkaan jos tyrä on niin paha että se painaa selkäytimen hermoja se näkyy kyllä magneetissa ja on muutenkin diaknisoitavissa!!!
Itselläni on lannerangassa kulumia joka välissä(välilevyrappeumatauti) ja ties mitä keräsiä samoin kaularangassa kipuja on sitä enemmän mitä laiskempi olen pahinta on paikallaan olo ja lepo!!!!!!jos olet hiton kipee niin heti kun pystyt niin mene vaikka pöydänympäri kiinnipitäen mutta älä ole liikkumaton ja makaa/lepää 90% selkävaivoista saa hallintaa sopivalla liikunnalla pienillä painoilla kevyttä kuntosalia aluksi varovasti siitä sitten eteenpäin siihen lisätään säännöllinen hieronta niin lihakset pysyy timmissä!!!!
Hyvä esimerkki oli joululoma lomailin 2,5vkoa otin rennosti en käynyt salilla enkä töissä se riitti nyt paikat on helvatin kipeet ja jumissa heti kostautu..;( työni ei edes ole kovin kevyttä putkimies huoltopuolella mutta sitäkin pystyy tekemään!!
Oma ortopedini kyllä sanoi jo 2 vuotta sitten että lvi-hommat on ohi pitäis kouluttautua vakuutusyhtiön piikkiin uudestaan paskat!! pärjään kyllä!!- Kyllästynyt kipuun
Huomaa kyllä, että mies on viestin takana :) Naisilla kun on yleensä tapana valittaa vähän pienemmästäkin, mutta miehethän on rautaa ja kestävät kipua, vai mitä?
Hei oikeesti... kuten olen jo maininnut viesteissäni niin ihmisiä on erilaisia. Toiset kestää kipua paremmin kuin toiset. Ja toiset tahtoo hoitaa itsenstä kerralla kuntoon eikä leikkiä elämällään. Helpompihan alussa on hoitaa kunnolla itsensä kuntoon ja korjata viat, jos vain pystyy niin EHKÄ ei tarvi loppuelämää tapella sit saman asian kanssa. Ja mä itse ainakin haluan yrittää välttyä siltä, että en pahentais tilannetta haistattamalla pitkiä kaikelle, mutta hei... kukin tyylillään ja jokaisella tokikin saa olla mielipiteensä :)
Mutta niin.... varmasti mun "löydökset" ei ole pahimmasta päästä ja ortopedi ei pitänyt mun tilannetta mitenkään ihmeellisenä, mutta silti sanoi, että jos ei parane 6vkossa niin sit otetaan taivutuskuvat. Ja jos vielä kuukauden päästä visiitistä on tilanne sama niin sit pitää mennä uudelleen ortopedille.
Mun kohdalla ei ole ollenkaan kysymys siitä, että makaisin paikoillani tai olisin tekemättä mitään. Minä myöskään en ole laiska ollenkaan. Olen paremminkin sellainen ihminen, joka ei malta olla paikallaan ja rauhassa vaan koko aika pitää olla urheilemassa tai jotain muuta. Olen vuodesta 2000 urheillut aika ahkeraan ja rakastan urheilemista, joten en todellakaan mielelläni ole tekemättä mitään. Joka päivä olen tässä yrittänyt käydä edes pienellä kävelylenkillä ja aina kun vain pystyn niin teen jotain jumppaliikkeitäkin, joten en ole mikään valittava sohvaperuna.
Ja hei.... vaikka jollain ihmisillä ei pullistumat aiheuta kipua tai eivät oireile niin se ei tarkota, että oireilevat tapaukset ois liiottelevia luulosairaita ihmisiä. Suurin osa varmasti ihmisistä jotka kivusta valittaa ja ovat kärsineet tämmöisen vaivan takia kärsivät juuri nimenomaan siitä hermokivusta tai jostain muusta vastaavasta. Tai sitten on kipujen ja pullistuman takana jotain muuta mikä on kaiken aiheuttaja, mutta juuri tähän tarvitaan tutkimuksia ja lääkäreitä, että voitais syyt selvittää ja tehdä asioille jotain.
Ja tiedoksi vain... tänäänkin olen kovasti ollut menossa... käynyt siellä täällä ja kovasti liikuskellut ku pitäny juosta sairaalasta toiseen, mutta sitten onkin päivän mittaan tullut puukoniskuja alaselkään ja pakaraan ja meinannu mennä jalka alta. Mutta mitäs sitä valittamaan... kestetään vaan kipu. Ehkä pitäs palata töihinkin ja sielläkin olla lääkkeiden voimalla ja purra hammasta vaan... se varmaan auttaa paranemaan ja pääsemään eroon koko vaivasta? - Aurinko vielä paistaa ?
vielä,oli ennenaikainen välilevyrappeuma-skoilioosi-lordoosi oiennut-kyfoosi. Kaikki työtapatuman aiheuttamia. Fyysinen raskas työ syynä. Loppuun kulutettu.
- Olin se mies
Aurinko vielä paistaa ? kirjoitti:
vielä,oli ennenaikainen välilevyrappeuma-skoilioosi-lordoosi oiennut-kyfoosi. Kaikki työtapatuman aiheuttamia. Fyysinen raskas työ syynä. Loppuun kulutettu.
40v. En putkimies.
- idiootteja ortopedeja!
Terve, kipuun kyllästynyt. Tässäpä naputtelee toinen...
Mulla oli ollu pari vuotta ongelmana rakkopareesi eli ns. halvaantunut rakko ja virtsa ei tullu kuin katetroimalla.
Urodynaamisissa tutkimuksissa oli, ettei rakossa ole hermotoimintaa. Poissuljettiin ms - tauti ja neurologi lähetti alaselän magneettiin, jossa todettiin selkäydinkanavan ahtauma ristiluussa rakkoa painaen. Laittoi ortopedille, joka totesi ettei selässä ole vikaa, ei ymmärtänyt miksei rakko toimi... laittoi kuitenkin lähetteen yliopistosairaalaan kirurgille ja sitä ennen hermoratatutkimukseen, jossa ei ainakaan rakon ja suolen alueella ollut häiriötä, vaikka kärsinkin jo ulosteen karkailusta.
No, leikkaava lääkäri totesi että täällä on selvä ahtauma ja se aiheuttaa oireet suoleen ja rakkoon ja leikkaus tehtiin 7 kk sitten. Otettiin ennen leikkausta röntgenkuva selästä, jossa näkyi sitä samaa, mitä tekstissäsi olit kirjoittanut.
Ja nyt mulla oli hiukan ennen leikkausta tullut jalan puutumisoireita ja kun avasivat ylemmäs siihen 4-5 väliin, totesi juuri saman että on nikama madaltunut, mutta sille ei tehty mitään. Sen sijaan poistettiin 3 kohdasta luuta ja nikamakaari.
Rakon toiminnan olisi pitänyt palautua 2 vrk - 6 kk kuluessa, samoin suolen. Ei käynyt niin. Ja vasempaan jalkaan tuli jäykkähalvaus. Ei ollut jatkokontrolleja enää leikkaavalle lääkärille ja oman paikkakuntani sairaalassa ortopedi vähätteli tilannetta ja ei uskonut jalassa, eikä selässäkään olevan vikaa - mitä nyt on jatkuvat kivut... Toinen lekuri oli sitä mieltä, ettei ole ollut alunperinkään mitään vikaa selässä, eikä rakon, saati suolen toiminnassa. Laittoi kiireellisenä psykiatrille, joka totesi, ettei siellä puolen ole mitään vikaa. Ja kun tehtiin hermoratatutkimus, siellä selvisi, että on 50 % toiminnanvajaus vasemmalla puolella.
Sitähän ei lääkäri uskonut, vaan on sitä mieltä että kuvittelen vain kaiken kipuineen ja jalan halvauksineen. Testeihin ja lääkärinlausuntoihin ei hän luottanut lainkaan! Eikä suostu kuvaamaan selkää magneetilla.
Jos on varaa, mene yksityiselle! Tilanteesi tuntuu kipuineen todella pahalta! Ymmärrän, miltä sinusta tuntuu. Olen itsekin pettynyt valkonuttujen toimintaan. Jos mahdollista, pyydä lähete neurologille ja sitä kautta hermoratatutkimukseen. Jos siinä on vajetta, se puoltaa leikkauspäätöstä.
Minä käytän lääkkeitä, jotka on määrätty hammasleikkauksen jälkeen eli panadol 1 g. Tähän ei oman paikkakunnan sairaalassa oteta kantaa. Olen sanonut, että ne ei tehoa. Mutta vastauksena on naureskelua. Eli en kai saisi käyttää niitäkään kipulääkkeitä. Yliopistosairaalassa huolehdittiin kivunlievityksestä hyvin.
Liikkuminen tekee pahaa, mutta pakko on jollain tavalla yrittää liikkua. Kivuttomin on, kun istuu tai on levossa. Rapuissa meno ei onnistu lainkaan. Jalka kääntyy sisäänpäin, eikä sitä itse tajua. Fysioterapiaa ei lääkäri kannata.
Vuosi tuli ulosteinkontinenssia ja pian 3 vuotta rakkopareesia täyteen. Ja ehdoton on selkäleikkaukselle ne jalan puutumisoireet ja rakko - ongelmat! Mutta kai ne yrittää potilaan kustannuksella säästää tutkimuksissa ja leikkauksissa...
Leikkaus voi paljon auttaa ja parantaa elämänlaatua! Vaikka joskus voi käydä käänteisestikin, niin se on harvoin. Harkitse leikkausta!
En itsekään ymmärrä lääkäreiden päätöksiä. Minulle kävi erään toisen leikkauksen myötä, että oli ensin myönnetty hoitovirhe ja pieni korvaus maksettiin, mutta sitten kumosivatkin sen yllättäen. En hae tästä mitään hoitovirhe - asiaa. Tiedän, että lääkäri teki parhaansa ja näin kävi. Mutta jospa vielä auttaisi joskus leikkaus...
Eli toisinsanoen neurologille, hermoratatestiin ja yksityiselle. Sinne täytyy minunkin mennä...
Yhtä kaikki, toivotan sydämestäni voimia ja jaksamista, vuoden jokaiseen päivään ja hetkeen! Kipu on painajainen.
Mulla häviää kivut pieneks hetkeksi kun koskee riittävästi, selkä & jalka puutuu, mutta sitten kun tunto palautuu, kivut tulee korkojen kanssa. Istuminen on mulle parasta hoitoa. Toki voi kokeilla kylmäägeelipussia tai lämpötyynyä...
Ystävällisin tervesin, 7 kk sitten puukotettu kipusisko.- Kyllästynyt kipuun
Menisinhän mä yksityiselle heti, jos vain tosissaan varaa olisi, mutta kun Helsingissä eläminen on niin pirun kallista niin eipä paljon jää vuokrien ja laskujen jälkeen ylimääräistä rahaa. Ja nyt kun vielä elelen pelkällä sairaspäivärahalla niin ei tosissaan pahemmin ylimääräistä jää. Mutta jos kivut ei lakkaa ja tk-lääkärit ei mitään tee niin pakkohan sitä yksityiselle on sitten mennä...
Samahan mulla oli kun kävin tuolla ortopedilla... kerroin, että on rakossa ollut kummallista oireilua, mutta ortopedi vaan hymähti... vähän paineli vatsasta rakon kohdalta ja totes, että ei siellä mitään oo vialla. Ja kun kerroin jalkojen puutumisesta ja siitä, vasemmalla puolella on tunto voimat heikommat kuin oikealla niin totes vaan testauksen jälkeen, että vähä on joo, mutta ei se mitään merkkaa. Sitten lekuri jo käski pukea vaatteet ja anteli vaan ohjeita, että pitää hankkia kova sänky ja istua mieluiten nojattomalla tuolilla. Olin jo melkein lähdössä kun yhtäkkiä sit käskikin mennä takas makaamaan petille ku halus tehdä vielä jonkun testin... lääkäri puhui jostain massanostosta elikkä piti selällä maata ja nostaa samaan aikaan molemmat jalat ylös, mutta mulllapa se ei onnistunukaan. Siitä ortopedi vähän oli ihmeissään ja höpötteli sit sanelukoneeseensa, että potilaalla sittenkin saattaa olla instabiliteettia... mitä lie sit tarkotti. Lääkäri oli ihmeissään ku en saanu yhtään nostettua jalkoja ku mulla kuitenkin on vatsalihakset kunnossa jne. Mut eipä tosiaan sen kummemmin sit mitään tehny...
Parhainta ja asiallisinta palvelua olen tähän mennessä saanut fysiatrilta Terveystalolla. Siellä lääkäri oikeasti kuunteli ja tutki. Mutta kyllähän se käyntikin sitten oli aikasta hintava... maksoi nimittäin 180eur se yks kerta, mutta siinä toki oli mukana E-lausunto vakuutusyhtiötä varten (maksaa 60€). Mutta silloin kyllä tuntui siltä, että siitä palvelusta jo halus maksaakin ja sen lääkärin ansiosta menin magneettiin ja sitä kautta sit muualle.
Mutta toi kommentti mitä tuo eräs keskustelija sanoi... että jos emme tietäis mikä meitä vaivaa niin emme niin kauheasti valittais ja emme ees kipuilis niin paljon.... JA PAH!! Mä olin kipeimmilläni just silloin ku en tienny mikä vialla oli eli silloin ku selkä just oli pamahtanu. Ei mulla silloin tullu mieleenkään, että ois joku pullistuma tai mitään aattelin vain, että oon venäyttäny selkäni tai jotain. Mutta tottakai sit halusin tutkia kaiken, jotta oisin voinu hyvillä mielin jatkaa normaalia elämää ja kovaa treenaamista parantumisen jälkeen. Nytpä vaan ei sit juurikaan parantumista oo tapahtunu, vaikka ne pahimmat krampit onneksi pois lähtikin ja sen vuoksi tässä ihmetellään ja "ruikutellaan".
Mutta niin valitettavaa kuin se onkin niin moni lääkäri ja varmasti moni muukin pitää meitä kivusta valittavia luulosairaina ja vähättelee oireita ja kipuja, mutta kyllä varmasti jokainen itse tietää miltä tuntuu ja joskus tosiaan pitää itse sit vaatia asioita, jotta pääsee eteenpäin.
Kiitos sulle tekstistä ja jaksamisia sullekin :) - Siiis
Menisinhän mä yksityiselle heti, jos vain tosissaan varaa olisi, mutta kun Helsingissä eläminen on niin pirun kallista niin eipä paljon jää vuokrien ja laskujen jälkeen ylimääräistä rahaa. Ja nyt kun vielä elelen pelkällä sairaspäivärahalla niin ei tosissaan pahemmin ylimääräistä jää. Mutta jos kivut ei lakkaa ja tk-lääkärit ei mitään tee niin pakkohan sitä yksityiselle on sitten mennä...
Samahan mulla oli kun kävin tuolla ortopedilla... kerroin, että on rakossa ollut kummallista oireilua, mutta ortopedi vaan hymähti... vähän paineli vatsasta rakon kohdalta ja totes, että ei siellä mitään oo vialla. Ja kun kerroin jalkojen puutumisesta ja siitä, vasemmalla puolella on tunto voimat heikommat kuin oikealla niin totes vaan testauksen jälkeen, että vähä on joo, mutta ei se mitään merkkaa. Sitten lekuri jo käski pukea vaatteet ja anteli vaan ohjeita, että pitää hankkia kova sänky ja istua mieluiten nojattomalla tuolilla. Olin jo melkein lähdössä kun yhtäkkiä sit käskikin mennä takas makaamaan petille ku halus tehdä vielä jonkun testin... lääkäri puhui jostain massanostosta elikkä piti selällä maata ja nostaa samaan aikaan molemmat jalat ylös, mutta mulllapa se ei onnistunukaan. Siitä ortopedi vähän oli ihmeissään ja höpötteli sit sanelukoneeseensa, että potilaalla sittenkin saattaa olla instabiliteettia... mitä lie sit tarkotti. Lääkäri oli ihmeissään ku en saanu yhtään nostettua jalkoja ku mulla kuitenkin on vatsalihakset kunnossa jne. Mut eipä tosiaan sen kummemmin sit mitään tehny...
Parhainta ja asiallisinta palvelua olen tähän mennessä saanut fysiatrilta Terveystalolla. Siellä lääkäri oikeasti kuunteli ja tutki. Mutta kyllähän se käyntikin sitten oli aikasta hintava... maksoi nimittäin 180eur se yks kerta, mutta siinä toki oli mukana E-lausunto vakuutusyhtiötä varten (maksaa 60€). Mutta silloin kyllä tuntui siltä, että siitä palvelusta jo halus maksaakin ja sen lääkärin ansiosta menin magneettiin ja sitä kautta sit muualle.
Mutta toi kommentti mitä tuo eräs keskustelija sanoi... että jos emme tietäis mikä meitä vaivaa niin emme niin kauheasti valittais ja emme ees kipuilis niin paljon.... JA PAH!! Mä olin kipeimmilläni just silloin ku en tienny mikä vialla oli eli silloin ku selkä just oli pamahtanu. Ei mulla silloin tullu mieleenkään, että ois joku pullistuma tai mitään aattelin vain, että oon venäyttäny selkäni tai jotain. Mutta tottakai sit halusin tutkia kaiken, jotta oisin voinu hyvillä mielin jatkaa normaalia elämää ja kovaa treenaamista parantumisen jälkeen. Nytpä vaan ei sit juurikaan parantumista oo tapahtunu, vaikka ne pahimmat krampit onneksi pois lähtikin ja sen vuoksi tässä ihmetellään ja "ruikutellaan".
Mutta niin valitettavaa kuin se onkin niin moni lääkäri ja varmasti moni muukin pitää meitä kivusta valittavia luulosairaina ja vähättelee oireita ja kipuja, mutta kyllä varmasti jokainen itse tietää miltä tuntuu ja joskus tosiaan pitää itse sit vaatia asioita, jotta pääsee eteenpäin.
Kiitos sulle tekstistä ja jaksamisia sullekin :)Insibiliteetti= Tunnonalenemaa
- väärä vastaus
Kiitos sulle tekstistä ja jaksamisia sullekin :)Tarkoittaa jotain epäväkautta, esim. lonkissa, nivelissä.
- selkäkipuinen
Kiitos sulle tekstistä ja jaksamisia sullekin :)Kiinnitin huomiota viestissäsi siihen, että luulit ensin selkäsi venähtäneen. Mulla nimittäin tapahtui viime keväänä selän venähdys ja myös pahimmat krampit meni ohi. Mutta ihan kuntoon selkä ei ole tullut ja syksyllä selkä "venähti" uudestaan. Ja kipuilu jatkuu edelleen, eikä ole tietoa, mikä selässä on vikana. Välillä on hyviä päiviä, ettei ole kipua juurikaan ja toisena päivänä ei kauaa kärsi esim. istua. Vaihtelevaa siis on.
Rasittavaa on juuri tämä, kun ei tiedä, mikä selässä on ja mitä sen kanssa uskaltaa tehdä. Esim. urheilla. Kyllä mä tiedän, että selkäkipuisenkin pitää liikkua ja olen liikkunutkin, mutta kun haluaisin päästä palaamaan entisiin harrastuksiini, vähän rajumpiin liikuntamuotoihin. - Kyllästynyt kipuun
väärä vastaus kirjoitti:
Tarkoittaa jotain epäväkautta, esim. lonkissa, nivelissä.
Mä oon ymmärtäny, että instabiliteetti tarkoittaa jonkinlaista epävakautta/väljyyttä tai jotain sen suuntaista.
Mutta minä olisin kiinnostunut, että millaista tuo hermosärky oikeasti sitten on? Eli jos on puutumista ja kipu säteilee esim. selästä jalkaan tai on arkuutta jopa ihokosketuksessa niin sekö on hermokipua? Entä impulssikipu? Onko se sitten sitä kun esim. aivastaessa tai yskiessä sattuu selkään? Näin mä olen ymmärtänyt.
Mutta mitäs sitten johtuu ne ns. "puukoniskut"? Mä olen nimittäin nyt eilisen taivuttelusession jälkeen saanu vähän väliä puukoniskuja alaselkään, lantioon ja pakaraan. Maatessa inhottavasti vihloo/pistelee lonkkaa/lantiota. Istuessa yhtäkkiä vihlasee niin perskeleesti ja välillä pääsee huudahdus tai sätkähtää ku tulee yhtäkkinen kipu. Johtuuko nämäkin just siitä, että jokin hermo on puristuksissa? Näitä oireita tulee aina kun on liikaa rasittanut kipeätä selkää. - Kyllästynyt kipuun
selkäkipuinen kirjoitti:
Kiinnitin huomiota viestissäsi siihen, että luulit ensin selkäsi venähtäneen. Mulla nimittäin tapahtui viime keväänä selän venähdys ja myös pahimmat krampit meni ohi. Mutta ihan kuntoon selkä ei ole tullut ja syksyllä selkä "venähti" uudestaan. Ja kipuilu jatkuu edelleen, eikä ole tietoa, mikä selässä on vikana. Välillä on hyviä päiviä, ettei ole kipua juurikaan ja toisena päivänä ei kauaa kärsi esim. istua. Vaihtelevaa siis on.
Rasittavaa on juuri tämä, kun ei tiedä, mikä selässä on ja mitä sen kanssa uskaltaa tehdä. Esim. urheilla. Kyllä mä tiedän, että selkäkipuisenkin pitää liikkua ja olen liikkunutkin, mutta kun haluaisin päästä palaamaan entisiin harrastuksiini, vähän rajumpiin liikuntamuotoihin.Venähdykseksi luulin ihan sen takia kun selkä meni ihan yhtäkkiä. Kumarruin salilla vaan laittamaan kenkiä jalkaan ja siinä kumartuessa yhtäkkiä pamahti... Ennen kuin ei ole moista tapahtunut niin enhän mä osannu edes kuvitella mitä vois vialla olla niin epäilin vaan pahaa venähdystä. Muistelin kuitenkin sitten, että äitillä kävi joskus niin, että hän oli kontillaan pesemässä vessan lattiaa ja hänellä pamahti yhtäkkiä selkä ja silloin diagnoosi oli noidannuoli. Sitä sit aloin epäileen omalla kohdallanikin, sillä kipu ei tuntunu venähdyskivulta ja olin niin pahasti krampissa koko akka. Olin oikeasti koomisen näköinen ku yläkroppa veti oikealle.. aivan ku ois liitetty kaksi epäsopivaa ihmistä yhteen, toiselta alakroppa ja toiselta yläkroppa. Ja niinhän ekalla lekurikäynnilläkin sit sanottiin, että se oli paha noidannuoli. Söin vkon lihasrelaksantteja ja tulehduslääkkeitä niin oli krampit melkein kokonaan poissa ja kipu hellittäny, mutta sit yhtäkkiä alkaskin kipuilemaan uudelleen ja sit menin tutkimuksiin.
Jos epäilet selässä olevan jotain niin käy fysiatrilla tai jollain vastaavalla. Itse ainakin lähdin tutkimuksiin sen takia, että selkäkipu oli erilaista kuin oli ollut aiemmin. 10 vuotta tosiaan olen kärsinyt selkävaivoista, mutta nyt tällä kertaa kipu oli erilaista ja tuntui niinku ois ollu painetta selässä niin sen vuoksi tahdoin kunnon tutkimuksiin. - Kyllästynyt kipuun
Venähdykseksi luulin ihan sen takia kun selkä meni ihan yhtäkkiä. Kumarruin salilla vaan laittamaan kenkiä jalkaan ja siinä kumartuessa yhtäkkiä pamahti... Ennen kuin ei ole moista tapahtunut niin enhän mä osannu edes kuvitella mitä vois vialla olla niin epäilin vaan pahaa venähdystä. Muistelin kuitenkin sitten, että äitillä kävi joskus niin, että hän oli kontillaan pesemässä vessan lattiaa ja hänellä pamahti yhtäkkiä selkä ja silloin diagnoosi oli noidannuoli. Sitä sit aloin epäileen omalla kohdallanikin, sillä kipu ei tuntunu venähdyskivulta ja olin niin pahasti krampissa koko akka. Olin oikeasti koomisen näköinen ku yläkroppa veti oikealle.. aivan ku ois liitetty kaksi epäsopivaa ihmistä yhteen, toiselta alakroppa ja toiselta yläkroppa. Ja niinhän ekalla lekurikäynnilläkin sit sanottiin, että se oli paha noidannuoli. Söin vkon lihasrelaksantteja ja tulehduslääkkeitä niin oli krampit melkein kokonaan poissa ja kipu hellittäny, mutta sit yhtäkkiä alkaskin kipuilemaan uudelleen ja sit menin tutkimuksiin.
Jos epäilet selässä olevan jotain niin käy fysiatrilla tai jollain vastaavalla. Itse ainakin lähdin tutkimuksiin sen takia, että selkäkipu oli erilaista kuin oli ollut aiemmin. 10 vuotta tosiaan olen kärsinyt selkävaivoista, mutta nyt tällä kertaa kipu oli erilaista ja tuntui niinku ois ollu painetta selässä niin sen vuoksi tahdoin kunnon tutkimuksiin.Piti vielä tuohon urheiluun liittyen jotain mainita... Itse olen tässä nyt pähkäillyt sitä, että koska tosissaan uskaltaa lähteä kunnolla taas salille treenaamaan tai käydä kunnon lenkeillä?
Jotkut lääkärit sanoo, että selkäoireiden ilmaannuttua kannattaa keventää rasitusta heti. Välilevytyrä ei parane rasittamalla selkää lisää, vaan päinvastoin. Toiset lääkärit taas sanoo, että liikkua pitää ja jumpata sen mukaan mitä pystyy, että liikkuminen auttaa. Sitten taas jotkut sanoo, että ei kannata mennä fysioterapeutille kun kipuilee, sillä sekin saattaa pahentaa, mutta jotku sitten taas neuvoo tässäkin päinvastoin. Toiset suosittelee kiropraktikkoa ja toiset taas kieltää menemästä... Onko sitten ihme, että kukaan ei uskalla oikein mitään tehdä itse ja kyselee neuvoja saman kokeneilta ku lääkäreiltä saa niin monia eri ohjeita?
Ehkä näissä asioissa sitten pitää kuunnella omaa kroppaansa ja alotella pikku hiljaa... jos alkaa kroppa kiukkuamaan niin sitten pitää ottaa iisisti. Nää on vaikeita juttui nää selkäviat. - Neuropaattinen kipu
Mä oon ymmärtäny, että instabiliteetti tarkoittaa jonkinlaista epävakautta/väljyyttä tai jotain sen suuntaista.
Mutta minä olisin kiinnostunut, että millaista tuo hermosärky oikeasti sitten on? Eli jos on puutumista ja kipu säteilee esim. selästä jalkaan tai on arkuutta jopa ihokosketuksessa niin sekö on hermokipua? Entä impulssikipu? Onko se sitten sitä kun esim. aivastaessa tai yskiessä sattuu selkään? Näin mä olen ymmärtänyt.
Mutta mitäs sitten johtuu ne ns. "puukoniskut"? Mä olen nimittäin nyt eilisen taivuttelusession jälkeen saanu vähän väliä puukoniskuja alaselkään, lantioon ja pakaraan. Maatessa inhottavasti vihloo/pistelee lonkkaa/lantiota. Istuessa yhtäkkiä vihlasee niin perskeleesti ja välillä pääsee huudahdus tai sätkähtää ku tulee yhtäkkinen kipu. Johtuuko nämäkin just siitä, että jokin hermo on puristuksissa? Näitä oireita tulee aina kun on liikaa rasittanut kipeätä selkää.Kerroit kivuistasi, ne ovat hrmokipuja. Vihlonnat,ns.sähköiskumaiset puukoniskut,särkemiset,jomotukset,puristava,painontunne,pistelyt Ne ovat just niitä..Siihen liittyy jalan säteily,joka voi tuntua jopa kantapäässä asti. Myös puutumiset jaloissa tai käsissä. Myös ns.suonenvedot(lihaskrampit)sekä päänsäryt mahdollisia. Koitapas olla vähänaikaan tekemättä mitään venytyksiä, siis älä hermostuta sitä.. T.Mies 40v
- Mies 40v
Piti vielä tuohon urheiluun liittyen jotain mainita... Itse olen tässä nyt pähkäillyt sitä, että koska tosissaan uskaltaa lähteä kunnolla taas salille treenaamaan tai käydä kunnon lenkeillä?
Jotkut lääkärit sanoo, että selkäoireiden ilmaannuttua kannattaa keventää rasitusta heti. Välilevytyrä ei parane rasittamalla selkää lisää, vaan päinvastoin. Toiset lääkärit taas sanoo, että liikkua pitää ja jumpata sen mukaan mitä pystyy, että liikkuminen auttaa. Sitten taas jotkut sanoo, että ei kannata mennä fysioterapeutille kun kipuilee, sillä sekin saattaa pahentaa, mutta jotku sitten taas neuvoo tässäkin päinvastoin. Toiset suosittelee kiropraktikkoa ja toiset taas kieltää menemästä... Onko sitten ihme, että kukaan ei uskalla oikein mitään tehdä itse ja kyselee neuvoja saman kokeneilta ku lääkäreiltä saa niin monia eri ohjeita?
Ehkä näissä asioissa sitten pitää kuunnella omaa kroppaansa ja alotella pikku hiljaa... jos alkaa kroppa kiukkuamaan niin sitten pitää ottaa iisisti. Nää on vaikeita juttui nää selkäviat.Puhuit treenamisen aloittamisesta.. Kokeile aluksi vaikka ensin vesijuoksua. Toinen mitä itse joskus teen on crosstraineri. Se ei ota silleen selkään niin pahasti.
- romuks
Mies 40v kirjoitti:
Puhuit treenamisen aloittamisesta.. Kokeile aluksi vaikka ensin vesijuoksua. Toinen mitä itse joskus teen on crosstraineri. Se ei ota silleen selkään niin pahasti.
Hermoradoista kuten sanoin yleensä jos välilevytyrä painaa hermoja se näkyy magneetissa "iskias" toisekseen hermoratatestit ovat erikseen niissä ei oikein voi huijjata koska saat sähköshokkeja tiettyihin paikkoihin mikä taas vaikuttaa tietyllä tavalla se on tarkin tutkimus lisäksi taivava ortopedi pystyy aika paljon päättelemään ihan kokeilemalla/vääntelemällä he kun tietävät mikä vaikuttaa mihinkin.
Ortopedit kertoo huonosti vioista mitä huomaavat ja ovat heille sinänsä selviä juttuja näkevät ne kyllä mutta potilasta ei pidä tehdä sairaammaksi kun on juuri sen takia että potilas helposti vetoaa siihen että lääkäri sanoi sitä ja tätä tämänkin vaivan suhteen...
Esimerkki olin kirrassa ortopedillä suostumuksellani mukana tutkimuksessa oli kaksi kandia siinä tarkasteltiin ryhtiäni asentojani ja tehtiin myös kaularankaan liittyviä tutkimuksia noh kandit keskusteli keskenään ja mietti tuossahan on selvästi tuota ja tuota vikaa ja virheasentoa jne... niin ortopedi sanoi äkäiseti kandeille että koskaan ei puhuta potilaalle tälläisistä vaikka vaiva on tosiasia!! nämä jutut kyllä oli minulla tiedossa joten sanoin miten asia on joten tällä kerralla jatkettiin näin kun kerran koulutuksesta oli kyse.......
Lisäksi varsinainen ortopedini joka minulle teki lausunnot omista vaivoistani hieman "avautui" minulle kun olimme muutaman kerran tavanneet huomattiin että olllaan hyvinkin samalla aaltopituudella näissä jutuissa hän sanoi suoraan että arvaa VITUTTAAKO kun täällä juokseen kaiken maailman VALITTAJIA mitättömistä asioista milloin mistäkin viasta koska mielikuvitushan ei nykyisenä nettiaikana ihmisiltä lopu... sanoi minusta vielä että kerrankin potilas joka ei turhia valittele ja marise vaan ottaa asiat asiana.
Puhun toki vain omasta kokemuksesta varmaankin on huonoja lekureita ja huonoa palvelua mutta luulisin että se johtuu useimiten siitä että jos ja kun sitä selkeätä lääketieteellistä syytä vaivoihin ei ole ei lekurit jaksa vääntää asioita rautalangasta ja väitellä asioista minun kokemuksen mukaan on niin että jos kyseessä on selkeästi vika/vaiva mihin löytyy perusteet niin kyllä hoitoa saa ja tutkimuksia ja lausunnot todellakin tehdään kerjäämättä.
vähän kuulostaa siltä että ainakin osa vaivoistasi voisi olla lihasperäistä ja siihen on tunnetusti eri hoidot - Lihasperäistä
romuks kirjoitti:
Hermoradoista kuten sanoin yleensä jos välilevytyrä painaa hermoja se näkyy magneetissa "iskias" toisekseen hermoratatestit ovat erikseen niissä ei oikein voi huijjata koska saat sähköshokkeja tiettyihin paikkoihin mikä taas vaikuttaa tietyllä tavalla se on tarkin tutkimus lisäksi taivava ortopedi pystyy aika paljon päättelemään ihan kokeilemalla/vääntelemällä he kun tietävät mikä vaikuttaa mihinkin.
Ortopedit kertoo huonosti vioista mitä huomaavat ja ovat heille sinänsä selviä juttuja näkevät ne kyllä mutta potilasta ei pidä tehdä sairaammaksi kun on juuri sen takia että potilas helposti vetoaa siihen että lääkäri sanoi sitä ja tätä tämänkin vaivan suhteen...
Esimerkki olin kirrassa ortopedillä suostumuksellani mukana tutkimuksessa oli kaksi kandia siinä tarkasteltiin ryhtiäni asentojani ja tehtiin myös kaularankaan liittyviä tutkimuksia noh kandit keskusteli keskenään ja mietti tuossahan on selvästi tuota ja tuota vikaa ja virheasentoa jne... niin ortopedi sanoi äkäiseti kandeille että koskaan ei puhuta potilaalle tälläisistä vaikka vaiva on tosiasia!! nämä jutut kyllä oli minulla tiedossa joten sanoin miten asia on joten tällä kerralla jatkettiin näin kun kerran koulutuksesta oli kyse.......
Lisäksi varsinainen ortopedini joka minulle teki lausunnot omista vaivoistani hieman "avautui" minulle kun olimme muutaman kerran tavanneet huomattiin että olllaan hyvinkin samalla aaltopituudella näissä jutuissa hän sanoi suoraan että arvaa VITUTTAAKO kun täällä juokseen kaiken maailman VALITTAJIA mitättömistä asioista milloin mistäkin viasta koska mielikuvitushan ei nykyisenä nettiaikana ihmisiltä lopu... sanoi minusta vielä että kerrankin potilas joka ei turhia valittele ja marise vaan ottaa asiat asiana.
Puhun toki vain omasta kokemuksesta varmaankin on huonoja lekureita ja huonoa palvelua mutta luulisin että se johtuu useimiten siitä että jos ja kun sitä selkeätä lääketieteellistä syytä vaivoihin ei ole ei lekurit jaksa vääntää asioita rautalangasta ja väitellä asioista minun kokemuksen mukaan on niin että jos kyseessä on selkeästi vika/vaiva mihin löytyy perusteet niin kyllä hoitoa saa ja tutkimuksia ja lausunnot todellakin tehdään kerjäämättä.
vähän kuulostaa siltä että ainakin osa vaivoistasi voisi olla lihasperäistä ja siihen on tunnetusti eri hoidotJos siellä lukee sana, sentraalinen oliko näin? Eipä ole todellakaan. EMG-tutkimus näyttää vain isompien hermojen toiminnot. Pienenpiä ei näytä. Silloin on "normaali",jos isommista ei löydy vaurioita. Kuka tervejärkinen lähtisi huvikseen "huijaamaan" omalla terveydellään itseään. Pitkään sairastaneena siitä voi aiheutua kipujen takia psyykkisiä ongelmia. Ja niitä on kroonikoilla n.80% t. Mies 40v
- Kyllästynyt kipuun
Lihasperäistä kirjoitti:
Jos siellä lukee sana, sentraalinen oliko näin? Eipä ole todellakaan. EMG-tutkimus näyttää vain isompien hermojen toiminnot. Pienenpiä ei näytä. Silloin on "normaali",jos isommista ei löydy vaurioita. Kuka tervejärkinen lähtisi huvikseen "huijaamaan" omalla terveydellään itseään. Pitkään sairastaneena siitä voi aiheutua kipujen takia psyykkisiä ongelmia. Ja niitä on kroonikoilla n.80% t. Mies 40v
Kyllä on sentraalinen prolapsi...
Hyvin mahdollista, että osa vaivoista on lihasperäistäkin, mutta kauan treenanneena kuitenki tiiän eron, että koska kipu tulee lihaksista ja koska ei. Treenaan salilla yleensä KUNNOLLA elikkä siis kovilla painoilla, sillä oon aikamoinen salihullu ja lihasta nykyään kyllä on luun ympärillä, joten on kyllä lihaskivut tullu tutuiksi kovien treenien jälkeen.
Mutta senkin voin sanoa, että kun on selkä kipeä niin sitä varoo tiettyjä liikkeitä ja ehkä liikkuu hiukka eri tavalla ja tekee asioita eri tavalla niin sekin jo pelkästään aiheuttaa sit lihaksille/kropalle erilaista rasitusta ja näin sitten tulee niitä jumeja ja kireyttä.
Magneettikuvan mukaan pullistuma kai ei paina suoraan hermoja... Radiologi on kirjoittanut lausuntoonsa näin "Pullistuma aiheuttaa painuman duurapussin etureunaan ja kaventaa kummankin L5-hermojuuren resenssin yläosaa painamatta varsinaisesti kyseisiä hermojuuria."
Mutta ortopedi sanoi lausunnosta, että maatessa saattaa asia näin olla, mutta seisoessa/istuessa ja rasittaessa saattaakin asia olla toisin.
Ja tuo "huijaaminen".... olen samaa mieltä!! Kuka hullu sitä nyt itseään huijaisi ja ei kai sitä nyt kukaan halua itelleen mitään selkävaivoja. Mieluusti oisin terve ja eläisin normaalia elämää, mutta kun nyt tällä hetkellä se on hiukka hankalaa. Minä en kipujani ole keksinyt enkä myöskään turhasta valita... muista tapauksista en sitten tiiä. - Mies 40
Hyvin mahdollista, että osa vaivoista on lihasperäistäkin, mutta kauan treenanneena kuitenki tiiän eron, että koska kipu tulee lihaksista ja koska ei. Treenaan salilla yleensä KUNNOLLA elikkä siis kovilla painoilla, sillä oon aikamoinen salihullu ja lihasta nykyään kyllä on luun ympärillä, joten on kyllä lihaskivut tullu tutuiksi kovien treenien jälkeen.
Mutta senkin voin sanoa, että kun on selkä kipeä niin sitä varoo tiettyjä liikkeitä ja ehkä liikkuu hiukka eri tavalla ja tekee asioita eri tavalla niin sekin jo pelkästään aiheuttaa sit lihaksille/kropalle erilaista rasitusta ja näin sitten tulee niitä jumeja ja kireyttä.
Magneettikuvan mukaan pullistuma kai ei paina suoraan hermoja... Radiologi on kirjoittanut lausuntoonsa näin "Pullistuma aiheuttaa painuman duurapussin etureunaan ja kaventaa kummankin L5-hermojuuren resenssin yläosaa painamatta varsinaisesti kyseisiä hermojuuria."
Mutta ortopedi sanoi lausunnosta, että maatessa saattaa asia näin olla, mutta seisoessa/istuessa ja rasittaessa saattaakin asia olla toisin.
Ja tuo "huijaaminen".... olen samaa mieltä!! Kuka hullu sitä nyt itseään huijaisi ja ei kai sitä nyt kukaan halua itelleen mitään selkävaivoja. Mieluusti oisin terve ja eläisin normaalia elämää, mutta kun nyt tällä hetkellä se on hiukka hankalaa. Minä en kipujani ole keksinyt enkä myöskään turhasta valita... muista tapauksista en sitten tiiä.Just silleen.. Itsekin olin vähän sellainen "salihullu", nyt ei pysty enään kävelemään yli 50:sten perässä kunnolla. Kyllähän se aluksi kaiherti pahastikkin mieltä,kun ei pystynyt enää siihen mitä ennen. Mutta kaikki ihmiset ovat yksilöita, eikä tästä maailmasta löydy kahta samanlaista selkää, vaikka olisi sama vaivakin tai täysin samanlainen noin silmämääräisesti, niin oireet voivat vaihdella kovastikkin puoleen tai toiseen. Kokeile sitä vesijuoksua. Koita kestää..
- Mies 40v
Ja tuo "huijaaminen".... olen samaa mieltä!! Kuka hullu sitä nyt itseään huijaisi ja ei kai sitä nyt kukaan halua itelleen mitään selkävaivoja. Mieluusti oisin terve ja eläisin normaalia elämää, mutta kun nyt tällä hetkellä se on hiukka hankalaa. Minä en kipujani ole keksinyt enkä myöskään turhasta valita... muista tapauksista en sitten tiiä.Ajattelin itseäni, mikä hoito tehosi parhaiten.. Fysikaalinen ei käynyt ollenkaan, mutta hermoratahieronta poisti kivut parhaimillaa pariksi viikoksi. Hinta tosin liikkuu 60-70e välillä (koko hieronta). Halvemmallakin ne tekee,kun sanoo mikä on vikana. Mrg-lausunto mukaan.
- Dr.House
Ja tuo "huijaaminen".... olen samaa mieltä!! Kuka hullu sitä nyt itseään huijaisi ja ei kai sitä nyt kukaan halua itelleen mitään selkävaivoja. Mieluusti oisin terve ja eläisin normaalia elämää, mutta kun nyt tällä hetkellä se on hiukka hankalaa. Minä en kipujani ole keksinyt enkä myöskään turhasta valita... muista tapauksista en sitten tiiä.Ei leikata? Onko edes ehdotettu? Halvaantumisvaara!
- Kyllästynyt kipuun
Mies 40v kirjoitti:
Ajattelin itseäni, mikä hoito tehosi parhaiten.. Fysikaalinen ei käynyt ollenkaan, mutta hermoratahieronta poisti kivut parhaimillaa pariksi viikoksi. Hinta tosin liikkuu 60-70e välillä (koko hieronta). Halvemmallakin ne tekee,kun sanoo mikä on vikana. Mrg-lausunto mukaan.
Huomenna saan tietää tulokset taivutuskuvista niin katsotaan onko siellä mitään näkyvää... jos ei niin sitten pitänee ruikuttaa sinne kipupolille.
Tuossa jo perjantaina aattelin, että olenko parantumaan päin kun koko päivä meni suht. kivuttomasti ja ei selkä hirveesti vaivannu koko päivänä, mutta ois vaan pitäny olla taas hiljaa, sillä lauantaina sitten olikin selkä koko päivän kipeä ja sai vetää moneen otteeseen kipulääkkeitä. On nyt ollut jotenkin niin omituisesti kipeenä koko lantio/lonkka/aleselkä, että ei oikein meinaa nukkumisestakaan taas tulla mitään.
Vielä on ensi vko sairaslomaa niin voihan sitä aina toivoa, että kivut katoais ja selkä ois kunnossa.... toivossa on hyvä elää :)
Mutta leikkausta en ite ainakaan halua miettiä vaihtoehtona, sillä siinä on omat riskinsä ja kuitenkin monella oireet palaa vuosien päästä.
- Itsellä samanlainen
Monenlaisia kertomuksia, yhtäkaikki =kroonisia kipuja...
Vesijuoksu parasta
Aina liikkeelle kun mahdollista,pahin tulehdusvaihe alussa kun alkaa helpottamaan niin pienellä alulla etiäpäin liikkeelle,kivun sallimissa rajoissa.
Valtä nostelua ja etukumara-asentoja = itselläni ainakin ne pahentaa tilannetta
Voimia sinulle,tämän kanssa on vain metävä etiäpäin vaikka kenot ja voimat meinaa vähissä välillä ollakkin ;)))
Niinkuin näet,kanssasisaria sekä-veljiä löytyy paljon...- painovirhe paholainen...
kenot = keinot ;)))
- samantapainen
ongelma.. Kaikki alkoi Marraskuussa 07 ensin vaivasi olkapää johon sain n. 5krt erilaisia särkylääkkeitä mikään ei auttanut joten siitä lähti helvetti irti!! Siitä lähtien on ravattu melkein kaikilla lääkäreillä ja aina eri diagnoosi.Olin eräänä päivä töissä kunnes jalat lähti alta ja tavarat putoili käsistä sekä vasemman puolen kasvot puutuivat.Menin taas lääkäriin ja lekuri sanoi et kuvittelin kaiken ja sain pällilääkkeitä!! Oireet paheni ja paheni ja uuttaa lääkäriä putkeen seuraava diagnoosi oli lihasramppi.. Silloin alkoi jo hermot mennä laskeskelin et tässä vuoden aikana oon saanu n15 eri diagnoosia koko näihin oireisiin 8krt kortisonia. Lopulta maksoin ultraäänen itse selvisi: jänne tulehdus!! haiuksen pitkäpää/ojentajan pitkäpää ja lapojen välissä oleva tulehdus. seuraavan kuvauksen maksoin itse ja selvisi välillevynpullistuma. Ei lääkäreitä kiinnosta ellet itse tee jotain ja maksa itseäsi kipeeksi!! Oon kärsinyt tulehduksesta jo yli vuoden aikä näytä paranevan ja siraslomalla ollut sen takia jo kohta 5kk... voimia
- Kyllästynyt kipuun
Voi hyvänen aika! Tätä just oon tarkottanu, että lääkärit ei oikeesti KUNNOLLA TUTKI ja perehdy niihin oireisiin. Ja kaikista rasittavinta on se kun yrität kertoa oireista ja kaikesta muusta asiaan liittyvästä niin lääkäri ei edes kuuntele tai antaa jo diagnoosiaan vaikkei ole edes kuunnellut pätkääkään. On varmasti hyviä lääkäreitä ja välillä jopa diagnoosit osuu oikeeseen, mutta kyllä tk-lääkärit useimmiten on semmosia, että ei niitä kiinnosta tutkia vaan heti tosiaan luulosairaaksi leimataan, jos useasti saman vaivan takia käyt... valitettavaa, mutta totta.
Mun äiti on monet vuodet mulle hokenu, että lääkärissä pitää VAATIA tutkimuksia, sillä muuten ei välttämättä mitään tapahdu. On se vaan vähän naurettavaa, että pitää oikeesti ite selvittää netistä tai ties mistä, että mistä oireet vois johtua ja mikä vois auttaa jne. ja sit ite tosissaan vaatia lääkäriltä, että nyt tehään näin. Nojoo... en halua yleistää tietenkään, sillä hyviäkin lääkäreitä on, mutta usemmiten ne sitten on yksityisellä puolella.
Toi vaan on kyllä niin uskomatonta, että aika usein lykkivät noita hemmetin pällilääkkeitä ja väittävät, että kaikki johtuu vaan päästä. Varmaan monella lopuksi hajookin pää ku kukaan ei kuuntele eikä tee asioille mitään. Vähemmästäki hermot menee, jos pitää juosta kerta toisensa perään saman vaivan takia ja aina saa eri diagnoosin tai pahimmassa tapauksessa vaan "nauretaan" pihalle.
Tsemppiä sinnekin!! - Mies 40v
Voi hyvänen aika! Tätä just oon tarkottanu, että lääkärit ei oikeesti KUNNOLLA TUTKI ja perehdy niihin oireisiin. Ja kaikista rasittavinta on se kun yrität kertoa oireista ja kaikesta muusta asiaan liittyvästä niin lääkäri ei edes kuuntele tai antaa jo diagnoosiaan vaikkei ole edes kuunnellut pätkääkään. On varmasti hyviä lääkäreitä ja välillä jopa diagnoosit osuu oikeeseen, mutta kyllä tk-lääkärit useimmiten on semmosia, että ei niitä kiinnosta tutkia vaan heti tosiaan luulosairaaksi leimataan, jos useasti saman vaivan takia käyt... valitettavaa, mutta totta.
Mun äiti on monet vuodet mulle hokenu, että lääkärissä pitää VAATIA tutkimuksia, sillä muuten ei välttämättä mitään tapahdu. On se vaan vähän naurettavaa, että pitää oikeesti ite selvittää netistä tai ties mistä, että mistä oireet vois johtua ja mikä vois auttaa jne. ja sit ite tosissaan vaatia lääkäriltä, että nyt tehään näin. Nojoo... en halua yleistää tietenkään, sillä hyviäkin lääkäreitä on, mutta usemmiten ne sitten on yksityisellä puolella.
Toi vaan on kyllä niin uskomatonta, että aika usein lykkivät noita hemmetin pällilääkkeitä ja väittävät, että kaikki johtuu vaan päästä. Varmaan monella lopuksi hajookin pää ku kukaan ei kuuntele eikä tee asioille mitään. Vähemmästäki hermot menee, jos pitää juosta kerta toisensa perään saman vaivan takia ja aina saa eri diagnoosin tai pahimmassa tapauksessa vaan "nauretaan" pihalle.
Tsemppiä sinnekin!!Sepä siinä onkin,kun hoito ei etene toivotulla tavalla. Silloin ihmiselle saattaa puhjeta debressio eli masennus ja silloin ollaan vaikeuksissa. Alkaa helvetinmoinen ruljanssi vakuutusyhtiöiden, kelan,eläkevak.yhtiöiden kanssa. Se on niin puuduttavaa,että en todellakaan toivo sitä kellekkään. Siinä alkaa menettämään uskonsa kaikkeen,mitä sairaus voi pitää sisällään. Nykyään selkävaivoja on ihmisillä paljon ja niistä kasvaneet eläkemenot ovat kasvaneet valtavasti,ymmärrän. Aikaisemmin 80-luvulla,kun ei ollut tarkkoja kuvantamismenetelmiä,SELKÄLINTSAREITA pääsi liian paljon eläkkeelle. Siksi syyni on todells tarkkaa. Jos joku kuvittelee lähtevänsä huijaamalla pääsevänsä eläkkeelle, niin ei muuta kun onnea kokeilemaan.
- Dr.House
Vai puutui vasenpuoli kasvoista. Sama oli minullakin kerran, viimeviikolla minulta puutui oikea käsi ja jalka ja ne olivat aivan kylmiä kun säikähtämällä heräsin. Tuntuu välillä, että lähtö tulee..Sairaslomalla jo 2,5v
- Kyllästynyt kipuun
Mies 40v kirjoitti:
Sepä siinä onkin,kun hoito ei etene toivotulla tavalla. Silloin ihmiselle saattaa puhjeta debressio eli masennus ja silloin ollaan vaikeuksissa. Alkaa helvetinmoinen ruljanssi vakuutusyhtiöiden, kelan,eläkevak.yhtiöiden kanssa. Se on niin puuduttavaa,että en todellakaan toivo sitä kellekkään. Siinä alkaa menettämään uskonsa kaikkeen,mitä sairaus voi pitää sisällään. Nykyään selkävaivoja on ihmisillä paljon ja niistä kasvaneet eläkemenot ovat kasvaneet valtavasti,ymmärrän. Aikaisemmin 80-luvulla,kun ei ollut tarkkoja kuvantamismenetelmiä,SELKÄLINTSAREITA pääsi liian paljon eläkkeelle. Siksi syyni on todells tarkkaa. Jos joku kuvittelee lähtevänsä huijaamalla pääsevänsä eläkkeelle, niin ei muuta kun onnea kokeilemaan.
Toi on kyllä niin totta ja todella rasittavaa ku pitää kaiken maailman lippuja lappuja täytellä ja lähetellä. Mäki oon vakuutusyhtiölle lähettäny miljoona eri lippua ja lappua, mutta eipä sieltä mitään korvausta saa. Nyt sit on pitäny Kelaan lähettää sairaspäivärahan takia lappusia ja kestää ikuisuus ennen kuin sieltä edes mitään päätöstä tulee. Mutta tää on tämmöstä ja ei auta ku kestää.
Mä ainakin vielä jaksan uskoa siihen, että paranen tai ainakin löytyy syy, että mistä kivut johtuu. Ja jaksan vielä painia sitä vastaan, että ei menis voimat ihan kokonaan asian kanssa taistellessa. Tsemppiä muillekin!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781