Haluaisin oppia soittamaan viulua..

Shamandalie

Tahtoisin todella oppia soittamaan viulua, olen rakastanut kyseistä soitinta jo pitkään, ja olen todella katkerakin vanhemmilleni, jotka eivät viitsineet aloittaa meikäläiselle mitään soitinharrastusta ollessani vielä alle kouluikäinen..
Nyt siis oon kohta täyttämässä 16 vuotta, ja mulle jokainen vastaantuleva manaa, että "oot liian vanha oppiaksesi soittamaan niinkin vaikeaa soitinta kuin viulu, sun ois pitänyt alottaa jo mieluiten alle 10-vuotiaana.."
Tuommoinen lannistaa.

Onko todella liian vaikeaa tulla ammattilaiseksi vielä jonain päivänä, jos aloittaa näinkin myöhään? Oon soittanut pianoa 9-vuotiaasta, mutta oon pitänyt aikamoisia taukoja, joten en vielä mikään huippupianistikaan ole..
Kannattaako mun ikäsen enää satsata kalliiseen viuluun, vai jätänkö kyseisen haaveen vain unelmaksi..? Ja kaiken lisäksi, kun tapanani on lannistua aika helposti, jossen heti opi..

7

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisen kanssa menee

      aika sfääreihin, mutta sanoisin, että jos haluaa jotain instrumenttia opetella soittamaan palavasti, ei sen harjoittelua kannata sen takia olla starttaamatta, että tunneilla jäi 9-vuotiaana käymättä. Tuo "soittotunneille esikoulussa" - periaate on minusta täyttä puppua. Halu alkaa soittamaan jotain soitinta tulee lähteä itsestä, eikä vanhempien tyrkytyksestä. Olen varma, että motivoitunut aikuinen/nuori niinkuin sinä, edistyy nopeammin, kuin joku vanhempien puolipakolla musiikkitunneille työntämä 9-vuotias lapsi.
      Täällä meidänkin kylällä on eräs kaveri, joka innostui aikuisiällä kitaran soitosta ja nyt muutama vuosi aloittamisen jälkeen soittaa bädissä todella makeita kitara-sooloja!!! Tietysti luontainen lahjakkuuskin auttaa. Pakolla soittamaan aloittanut saavuttaa helposti tietyn tason mutta pysähtyy siihen. Intohimo saa aikaan niitä oikeita soittajia joita kuullaan bändeissä jne...Aloita viulunsoitto ihmeessä jos mielesi tekee. Älä osta vain vielä sitä kalleinta soitinta, jos homma ei kiinnostakkaan.

    • Sanna S

      ...kyseisin instrumentin soiton, nyt opiskelen amk:ssa muusikkolinjalla pääaineena viulu. Mikään ei oo mahdotonta jos jaksaa vaan harjotella ja uskoo itseensä. Tyydyttävän soittotaidon voi hankkia vielä aikuisenakin ja sähän oot vielä nuori. Ite oon soittanu nyt 10-v

    • golboc

      Siis sitä en kyllä käsitä kun vastaantulevat sanoo että "ethän sinä enää tässä iässä opi mitään soittamaan". Saakeli vetävät niin metsään kun tuo sanovat! Tunnen monia jotka ovat aloittaneet soittamisen vanhempana (siis 17 ikävuodesta ylöspäin).

      Sama katkeruudentunne menee minun kohdalla aivan samoin. Olen katkera etten osaa soittaa juuri mitään. Nyt kun kerran sanoin siitä äidilleni, niin hän potee suurta syyllisyyttä siitä ettei laittanut minua soittotunneille.

      Itse olen vain laulanut useita vuosia, kuorossa ja yksin. Siinä oli sentään laulunopettaja apuna. Senkin sain kyllä hommata aivan itse. Pari vuotta sitten opettajani sairastui ja ei kykene enää opettamaan. Kynnys on nykyään liian suuri ottaa uutta opettajaa, mikä on sääli.

      Nyt haaveilen soittoharrastuksen aloittamisesta, kun on tuota vapaa-aikaa sen verran lauluharrastuksen rinnalla. En vain tiedä mitä soittaa.

      Mutta tällaisena tavan tallaajana sanon että älä missään nimessä jätä haavetta toteuttamatta! Sitä muuten katuu ja pahasti. Sinä olet tutustunut musiikin maailmaan pianoharrastuksesi kautta, vaikka se olisi kuinka vähälle jäänyttä.

      Toivon sinulle onnea soittoharrastuksesi kanssa. :)

      - 17- vuotias tyttö

    • Tuulilukko

      Aloita vaan viulunsoitto, tollaiset puheet on täyttä paskaa suoraan sanottuna. Olet nähnyt maailmaa, identiteettisi on kehittynyt ja tiedät mitä haluat tehdä paljon paremmin kuin 4-vuotias lapsukainen. Se on ero ns. "oikeaan" aikaan soiton aloittaneen ja sellaisen ihmisen välillä joka tietää mitä tahtoo tehdä. Ole onnellinen siitä.

      Minullekkin jauhettiin sitä samaa soopaa että olisin liian vanha ja nynnynnynyy, vaikka taiteellisuutta takana enemmänkin. Se masensi aivan törkeästi, olihan kyseessä vielä monivuotinen haave jota vanhemmat aikaisemminkaan eivät tahtoneet rahoittaa. Nyt 17-vuotiaana olen aloittanut viulunsoiton, käyn säännöllisesti opetuksessa ja harjoittelen joka päivä 2-6 tuntia. Vanhemmatkin ovat alkaneet ymmärtämään miten kova hinku minulla on soittaa/oppia soittamaan tätä soitinta. Kiitänpähän vain sitä että jaksoin pitää pääni koko asian suhteen, katsoo mitä tästä tulee mutta paljon se vaatii...

    • Elisa violin-girl

      ite alotin 6v ryhmätuneilla, ja 7v yksityistunneilla. oon nyt 12v, ja soitan viulua aika hyvin. vaikee soitin joillekin, mulle joskus, mutt yleensä ei, koska mull on tooooooosi hyvä ope! kannattaa alottaa vaikka 60v, jos vaan on motivaatiota! mä rakastan viulunsoittoo, mutta suosittelen vaan kestäväle ja kärsivälliselle ihmiselle. aina sitä tosin oppii uutta!!!!!

    • "pikkuviulisti"

      Minusta sinun kannattaa aloittaa viulun soitto! Itse olen soittanut pitkään eikä se todellakaan ole vaikea oppia, joten älä lannistu muiten mielipiteistä! Olen monesti harkinnut lopettamista mutta sitten taas opin jotain uutta ja se on todella palkitsevaa. Uskon iästäsi huolimatta että jos oikeasti tahdot sinusta voisi tulla vaikka ammattiviulisti!

    • sopivan ikäinen

      Voi olla että nuorena aloittaneet ja intohimoisesti jatkaneet pääsevät ammattilaisiksi, mutta jos ei tarvitse tienata leipäänsä soittamalla ko soitinta, voi mielestäni aloittaa koska vaan. Tunnen paljon aikuisena aloittaneita ja muuan tuttu aloitti huilunsoiton jäädessään eläkkeelle.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe