Keket hyödyllisiä?

Rivikoodari

Tiedä häntä lukeeko edes kukaan esimiesasemassa oleva tätä palstaa, mutta jos nyt katsotaan syntyykö tästä mitään järkevää keskustelua...

Viimeisimmät kaksi kokemustani työnantajista ovat kehityskeskustelujen suhteen vastakohtia: edellisessä kekejä ei pidetty, kun niistä olisi ollutkin hyötyä, nykyisessä ne taas pidetään, mutta en oikein ymmärrä miksi.

Edellinen paikka oli tehtävien ja ympäristön suhteen dynaaminen, siellä keken tuloksena olisi ollut mahdollista toteuttaakin jotain muutoksia. Silti niitä ei pidetty, joskin se johtui oman yksikköni esimiehestä, joka oli omapäinen tyyppi eikä moisille humanistihömpötyksille korvaansa lotkauttanut, joten hommat etenivät ihan sen mukaan, mitä johtoryhmä päätti, ja jos jotain kuunneltiin, ne ne olivat ne glorifioidut "asiantuntijat" joiden asiantuntemus tarkoitti lähinnä sitä, että olivat intuitiivisesti samaa mieltä em. johtajien kanssa (nuoleskelusta en mene heitä syyttämään!)

Nykyinen työpaikka taas on formaali ja keket ja niiden tarkistus pidetään joka vuosi, mutta ne vaan ovat tyystin tarpeettomia. Toimenkuva ei muutu eikä tule muuttumaan. Talossa olevat asiantuntijat ovat olleet täällä jo pitkään, eivätkä ole minnekään vaihtamassa. Ei ole siis tarve etsiä mitään korvaavia eksperttejä, joten urakehityksestä on merkityksetöntä puhua. Korporaation jähmeys taas takaa, että mikään muukaan ei muutu. Kun muutamat yksiköt saavat vallan päättää enemmistön nimissä, kekeissä esiin tulleet hyvätkin ideat valuvat hukkaan.

Olen siis ihan rivikoodari, en mikään nouseva tähti. Pikemminkin kehäraakki. Silti mieleeni tuppaa tulemaan elitistisiä ajatuksia siitä, että yleinen ja yhtäläinen keke on aika turhaa. Eniten siinä rassaa itsepetos: kekejä pidetään, mutta toive mistään siinä sovitun pitämisestä on aika heikko.

7

1508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vahingoksi

      Olen valtion firmassa rivityöntekijänä. Kehityskeskustelut alkoivat, kun ne tulivat muotiin ja valtiollakin haluttiin alkaa leikkimään liike-elämää. Esimiehillä, joita kohdalleni on osunut, ei kuitenkaan ole ollut käsitystä, miten kehityskeskusteluja pitäisi hyödyntää. Tulostahan meidänkin kuuluu tehdä, mutta esimiehet ovat samat vanhat, jotka eivät enää uusia juttuja sisäistä.

      Nykyinen pomo loukkaantuu kuullessaan vaikkapa juuri kehityskeskusttelussa jotain, mitä ei itse ole tullut ajatelleeksi. Yhteistyökyvytönhän se on, jonka intuitio ei seuraa esimiehen "strategioita" (hah mikä sana!!!). Pomo kertoo "kapinallisesta" itseajattelijasta hovilleen, joka sitten widduilee ja järjestää muuta pikku vastoinkäymisiä. Ja tätä rataa.

      Koska kehityskeskustelussa on pakko käydä, olen viime vuodet jutellut keveitä ja leppoisia ympäripyöreyksiä. Asiakysymyksiä en nosta esiin, enkä ota niihin kantaa. Näin menetellen olen saanut tehdä töitäni melko rauhassa. Todella vaikeaa sen sijaan on ollut uusilla tulokkailla, jotka ovat menneet lankaan luullen, että kehityskeskustelut on tarkoitettu työyhteisön, työntekijän, johdon ja jopa asiakkaan yhteiseksi parhaaksi.

      • Valtavirrassa...

        Minullekin työkaverit sanoivat, että "täällä ei sitten kannata ajatella omilla aivoillaan". En suostunut siihen vaan olin omatoiminen ja innovatiivinen siitä seurasi potkut. Mitään vahinkoa en aiheuttanut kenellekkään vaan olin ahkera ja tehokas, se ei käynyt koska kysymyksessä oli arvovaltakysymys. Ilmeisesti hyppäsin liian tärkeilevien ihmisten varpaille.


      • myös sama
        Valtavirrassa... kirjoitti:

        Minullekin työkaverit sanoivat, että "täällä ei sitten kannata ajatella omilla aivoillaan". En suostunut siihen vaan olin omatoiminen ja innovatiivinen siitä seurasi potkut. Mitään vahinkoa en aiheuttanut kenellekkään vaan olin ahkera ja tehokas, se ei käynyt koska kysymyksessä oli arvovaltakysymys. Ilmeisesti hyppäsin liian tärkeilevien ihmisten varpaille.

        kokemus kehityskeskustelusta. Kerroin rehellisesti mielipiteeni yrityksen ilmapiiristä, jonka jälkeen työsopimustani ei enää jatkettu.

        Totuus on, että asioista ei saa puhua oikeilla nimillä. Sanonta: menet kehityskeskusteluun omien mielipiteittesi kanssa, mutta poistut sieltä pomon mielipiteitten kanssa, pitää myös usein paikkansa.

        Itse onneksi pääsin pois valheellisesta työyhteisöstä, jossa voin pahoin jo ensi hetkestä alkaen.


      • vahingollinen
        Valtavirrassa... kirjoitti:

        Minullekin työkaverit sanoivat, että "täällä ei sitten kannata ajatella omilla aivoillaan". En suostunut siihen vaan olin omatoiminen ja innovatiivinen siitä seurasi potkut. Mitään vahinkoa en aiheuttanut kenellekkään vaan olin ahkera ja tehokas, se ei käynyt koska kysymyksessä oli arvovaltakysymys. Ilmeisesti hyppäsin liian tärkeilevien ihmisten varpaille.

        Ikävä kyllä tarvitsen rahaa elämiseen. Ikäni puolesta en ole järin kuumaa ta varaa työnhakumarkkinoilla. Toisaalta olen onnistunut pitämään itseni sen verran hyvässä kunnossa, että sairaseläkkeestä on turha edes haaveilla. Että tämmöisessä pakkoraossa ollaan, kuten varmaan kovin moni muukin.


    • kekekekenkeke

      Voi saasta ja mulla on keke huomenna :( Viime vuonna siellä tuli itku... - tänä vuonna olen toivottavasti paremmin valmistautunut ainakin henkisesti. Pitäkää mulle peukkuja!

      • Itse olen huomannut että ei kannata puhua mitään noissa pelleilykeskeusteluissa. Tuijottaa vaan esimiestä suoraan silmiin eikä puhu mitään niin koko homma on nopeasti ohi. On toiminut useasti jo tähän mennessä.


      • diggaan
        Partanaama kirjoitti:

        Itse olen huomannut että ei kannata puhua mitään noissa pelleilykeskeusteluissa. Tuijottaa vaan esimiestä suoraan silmiin eikä puhu mitään niin koko homma on nopeasti ohi. On toiminut useasti jo tähän mennessä.

        Omassa puljussa kehityskeskusteluissa puheutaan esim:
        koulutuksista, joihin haluaisin osallistua
        uratoiveista ja mahdollisuuksista firman sisällä
        palkka-asioista (voi valittaa palkasta, mutta vastaus on yleensä, että pitää hakea korkeampi palkkaista paikkaa)

        Itse olen ollut tyytyväinen tähän asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe