Onko ruoka kallista?

Suututan varmaan taas jonkun, mutta menkööt, kun olen alkuun päässyt. Tiedotusvälineissä on kohkattu, että ruoka on kallista ja leipäjonot ovat järjettömän pitkät. Kävin äsken kaupassa ja kiinnitin huomioni ostosteni hintoihin.

Jauheliha maksoi 5,13€/kg (oli noussut) ja palvikinkku 8,70€/kg, mutta 5€:lla olisi saanut toista merkkiä. Perunat maksoivat 0,69€/kg, spagetti 1,20€/kg ja ruisleipä 2,59€/kg. Maitolitran sai 0,95€:lla, jugurttia 1,29€/l, justoa 4,79€/kg ja 6 kpl munia 0,85€:lla. Tomaattimurskapurkki maksoi 57snt, klementiinit 1,9€/kg ja omenat 1,75€/kg. Pepsi-Maxia olisi saanut 0,66€/l ja Juhla-Mokka-paketin 2,59€:lla. Koffin salkku olisi irronnut 17,9€:lla, mutta jätin sen perjantaille.

Joukossa ei mielestäni ollut yhtään tarjoustuotetta, punalappuisista puhumattakaan. Hinnat on tavallisesta S-marketista, jonne pääsi kätevästi jalkapatikalla ilman autoa. Kun väittävät, että kannattaa mukamas käydä autolla kehän varren hyper-marketeissa.

Minusta ruoka ei ole erityisen kallista, kun vain katsoo, mitä pistää kärryynsä. Jos joku näillä hinnoilla kuolee nälkään, niin raha on taatusti mennyt johonkin muuhun kuin hengissäpysymiseen. Tietty jos joka päivä siemailee salkullisen bisseä ja vetää askin röökiä, niin saattaahan kauppalasku päätä köyhemmällä huimata. ;-)

Noh, mitäs olette mieltä, onko ruoka kallista? Jos, niin kenen on vika ja mitä asialle pitäisi tehdä?
441041
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 44

Vanhimmat

Minkäs ihmeen juhlapullan ostit? Euron halvemmalla pitäs saada. Juusto sulla taas oli pari euroo kalliimpaa...kahvikin tuntui sulla kalliimmalta.

Olisko just ne noussu ja silakat :D

*leipäset leivon ite*

Äänestä

sitä aikaa, kun pystyin ostamaan normaalihinnalla ruokaa.
Ostan ainoastaan viimeinen käyttöpäivä tuotteita eli -50% hinnasta pois. Ostokset muodostuvat vain ja ainoastaan tuolla perusteella.

Äänestä

ainakin pyydetään liikaa mun mielestä. Ruisleivät on ainoita, joista joitain saa edullisesti, mutta kaikki vaaleet on kalliita. Jos joka päivä tarvis leipäpaketti ostaa, niin viikossa kertyisi jo hirveet summat pelkästä leivästä.(Joka kuitenkin on vaan lisuke ja josta ei nyt ees lähde nälkä.)

Äänestä

17,40, ei paha kun siitä saa vielä tölkkien pantit (3,60) takaisin. Ei ollut myöskään tarjous. Ohravellissä on paljon energiaa.

Äänestä

Ei se kovin kallista ole kahden aikuisen taloudessa, jossa molemmat käyvät töissä.

Äänestä
  • Aloittaja

Ei se ole kallista lapsiperheillekään verrattuna muihin kuluihin, kuten asumiseen ja autoon. Matkailusta ei kannattane tässä yhteydessä puhuakaan.

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Ei se ole kallista lapsiperheillekään verrattuna muihin kuluihin, kuten asumiseen ja autoon. Matkailusta ei kannattane tässä yhteydessä puhuakaan.

Verrattuna muihin kuluihin? Nyt puhuttiin ruoan hinnasta. Toki pienikokoinen nainen ja mies tulevat pitkäänkin toimeen kilolla jauhelihaa. Kasvavat teini-ikäiset pojat tarvitsevat vähän enemmän ja muutakin.

Äänestä

• Aloittaja

... kirjoitti:

Verrattuna muihin kuluihin? Nyt puhuttiin ruoan hinnasta. Toki pienikokoinen nainen ja mies tulevat pitkäänkin toimeen kilolla jauhelihaa. Kasvavat teini-ikäiset pojat tarvitsevat vähän enemmän ja muutakin.

Minä olen laskeskellut, että keksiverto kotiruoka-annokseni, joita otan myöskin töihin evääksi, maksaa euron. Kasvava murrosikäinenkään tuskin syö kahta kertaa enempää kuin minä.

Muistan yksinhuoltajaäitinikin aikoinaan valittaneen syömiseni hintaa. Vika oli ennemminkin siinä, että kiireisenä hän kantoi eineksiä kaupasta ja minä hyväkäs saatoin syödä paketin leikkelemakkaraa päivässä. Halvemmallakin olisin toimeen tullut ilman suurempia traumoja.

Äänestä

Minä olen laskeskellut, että keksiverto kotiruoka-annokseni, joita otan myöskin töihin evääksi, maksaa euron. Kasvava murrosikäinenkään tuskin syö kahta kertaa enempää kuin minä.

Muistan yksinhuoltajaäitinikin aikoinaan valittaneen syömiseni hintaa. Vika oli ennemminkin siinä, että kiireisenä hän kantoi eineksiä kaupasta ja minä hyväkäs saatoin syödä paketin leikkelemakkaraa päivässä. Halvemmallakin olisin toimeen tullut ilman suurempia traumoja.

On se jännää miten aikuisena osaa kokata kotiruokaa, jättää ne leikkeleet vähemmälle ja neuvoa jälkiviisaana miten se on niin helppoa kun on aikaa. Varsinkin kun rouvalla on omat eväät.

Äänestä

• Aloittaja

... kirjoitti:

On se jännää miten aikuisena osaa kokata kotiruokaa, jättää ne leikkeleet vähemmälle ja neuvoa jälkiviisaana miten se on niin helppoa kun on aikaa. Varsinkin kun rouvalla on omat eväät.

Kyllä minä ne rouvan kalliimmatkin eväät samalla kortilla kaupassa kuittaan. Mutta se on totta, että rahanarvon ymmärtää paremmin, kun sen on joutunut itse ansaitsemaan. Että sikäli olen viisastunut sekä kaupassa, että keittiössä. Toivottavasti sinun jälkikasvusi on yhtä kehityskelpoista. ;-)

Äänestä

Kyllä minä ne rouvan kalliimmatkin eväät samalla kortilla kaupassa kuittaan. Mutta se on totta, että rahanarvon ymmärtää paremmin, kun sen on joutunut itse ansaitsemaan. Että sikäli olen viisastunut sekä kaupassa, että keittiössä. Toivottavasti sinun jälkikasvusi on yhtä kehityskelpoista. ;-)

Ei mulla ole jälkikasvua. Siskollani on sekä omia lapsia että miehensä edellisestä liitosta, joten tiedän edes vähän millaista se on kun pitää lapset ruokkia.

Jos sun äitisi on antanut sinun syödä koko leikkelepaketin päivässä niin kai se on osoitus äitisi heikosta luonteesta. Siitä kai on ollut seurauksia myös sinun luonteesi kehittymiselle.

Äänestä

• Aloittaja

... kirjoitti:

Ei mulla ole jälkikasvua. Siskollani on sekä omia lapsia että miehensä edellisestä liitosta, joten tiedän edes vähän millaista se on kun pitää lapset ruokkia.

Jos sun äitisi on antanut sinun syödä koko leikkelepaketin päivässä niin kai se on osoitus äitisi heikosta luonteesta. Siitä kai on ollut seurauksia myös sinun luonteesi kehittymiselle.

Pelkästään positiivisia, eikös vain! ;-)

Äänestä

Pelkästään positiivisia, eikös vain! ;-)

Jos positiiviseksi lasketaan yksilön oman tahdon merkityksen ja voiman korostamisen muista välittämättä niin kyllä.

Äänestä

Tofun kilohinta on korkea, sen sijaan soijarouhe on halpaa. Vegaanit ja maitoallergiset joutuvat maksamaan korvikkeista selvästi enemmän kuin vastaavien maitotuotteiden hinta olisi. Tarkkoja hintoja en ole kirjannut ylös tai laskenut.

Äänestä
  • ja se maistui eltaantuneelta margariinilta. Heitin pos koko purkin, kamalaa p...aa.

Äänestä

• Soijajauhon aattelin ottaa valikoimiin. Soijaa tutetaan hirveästi. Mikä siinä sitte maksaa!

Vohvelitaikina
    3 kananmunaa vatkataan hyvin kuohkeaksi
    1½dl soijajauhoo
    1½dl vettä

Hyvää tulee!

Äänestä

ei meillä ainakaan joka päivä pysty sisäfilettä syödä, edes possun sisäfilettä, puhumattakaan naudasta!

Äänestä

Kaikki vaikuttaa. Onko yksin vai kaksin vaiko peräti isommalla porukalla. Myös se onko tavoiltaan elää syödäkseen vaiko syö elääkseen tyyppinen. Myös miehissä ja naisissa on eroja. Tekeekö kaikki alusta lähtien ite vai hommaileeko puolivalmista/valmista.

Yksittäistä hintaa kun katsot, niin se ei tunnu isolta mutta sitten kun alkaakin miettiin, että mitä kaikkea oikein pitäisikään syödä niin alkaa huomaan sen vaikutuksen.
Lapsiperheessä syödään aamiaista, välipalaa ja päivällistä.. saattaapa joku käydä popsimassa iltapalaakin.

Se itse varsinainen ruoka ei tavallaan kallista ole. Makaroonilaatikon tekee isollekkin porukalle hyvästä jauhelihasta n. 6,5 eurolla. Mutta siihen tulee muut päälle, ketsupeista ja ruokajuomasta lähtien. Eikä toi ollut siis kun vasta yksi ateria ja lisää pitää saada. Vaihtelevaakin.. kukaan ei jaksa kauaa syödä samaa 3 kertaa päivässä.

Kyllä se ruoka on kallista, ja itse olen jo turhemmat jättänyt ostamati eli esim. jugurtteja yms. ei meillä enää syödä. Ite tykkäisin muuta muksu ei välitä, ja koska se on ihan turhaa ja purkki päivässä kustantaa kuukaudessa 12e, niin säästösyistä on parempi jättää sekin kauppaan. Kuten niin paljon muutakin.. esim vihanneksia meillä vältellän jo aika tehokkaasti. Ne on todella kalliita eikä niistä lähde nälkä. Pelkkää lautasen koristusta ja siitä ei kannata mitään 5 euroa päivässä maksaa. Tai siis ei edes pysty vaikka haluaiskin.

Pienistä puroista kasvaa iso virta.

Kaljaa/röökiä nyt en edes laske ruokamenoihin. Niitä jos ostaa niin on syytäkin vastaavalla summalla vähentää _omia_ ostojaan.

Mun mielestä ruoka, asuminen yms kallistuu enemmän suhteessa käytettäviin rahoihin vaikka tilastonikkarit sanoisi mitä. Nykyään rahalla saa vähemmän ja pakollisten jälkeen on aina vaan vähemmän käytettävissä rahaa. Ruokaostoissa pystyy säästää paljon, jos vaan haluaa ja kykenee mutta kyllä se seinä siinäkin vastaan tulee.

Äänestä
  • Jäi taas juttu kesken :)

Niin siis.. ruoka-asioissa kannattaa laskea kaikki kuukaudelle, jotta näkee sen kokonaisuuden ja kuinka muutokset vaikuttaa. Ne voi vaikuttaa yllättävän isostikkin. Kaupassa hinnat nousi keskimäärin nyt n.5% ja se tietää tolle mun 300e.. mitä?.. 15euron nousua.

Leikitään että mulla menee kauppaan 300e/kk. Nyt nousee vuokra 41e/kk ja ruokakin nousee.. tais kaikki muutkin nousta mutta tulot ei lähestkään samassa suhteessa. Minimoidakseni nousua mun täytyy vähentää kauppaan menevää rahaa joka nyt sitten on vaikka 270e/kk (väh vuokran ja ruoan nousu). Koska ruokakin nousi taas niin mulla on entistä vähemmän sinne kauppaan laitettavissa ja sillä saa entistä vähemmän. Mä saan taas vähemmän evästä..

Tuota yritän sitten tasoitella ettei lapsilla niin se näy, juuri karsimalla itseltäni kaikkea, mikä tuntuu pieneltä toisista esim jätän ne jugurtit kauppaan ja vihannekset. Lapset saa vihanneksia koulusta mutta mä en mistään. Väliäkö tolla :)

Että kyllä se pienikin nousu vaikuttaa yllättävän paljon jos on paljon nälkäisiä suita ja rajalliset vähäiset tulot. Niin ja noita nousuja tapahtuu parikin kertaa vuodessa.

Äänestä

• Papeete1 kirjoitti:

Jäi taas juttu kesken :)

Niin siis.. ruoka-asioissa kannattaa laskea kaikki kuukaudelle, jotta näkee sen kokonaisuuden ja kuinka muutokset vaikuttaa. Ne voi vaikuttaa yllättävän isostikkin. Kaupassa hinnat nousi keskimäärin nyt n.5% ja se tietää tolle mun 300e.. mitä?.. 15euron nousua.

Leikitään että mulla menee kauppaan 300e/kk. Nyt nousee vuokra 41e/kk ja ruokakin nousee.. tais kaikki muutkin nousta mutta tulot ei lähestkään samassa suhteessa. Minimoidakseni nousua mun täytyy vähentää kauppaan menevää rahaa joka nyt sitten on vaikka 270e/kk (väh vuokran ja ruoan nousu). Koska ruokakin nousi taas niin mulla on entistä vähemmän sinne kauppaan laitettavissa ja sillä saa entistä vähemmän. Mä saan taas vähemmän evästä..

Tuota yritän sitten tasoitella ettei lapsilla niin se näy, juuri karsimalla itseltäni kaikkea, mikä tuntuu pieneltä toisista esim jätän ne jugurtit kauppaan ja vihannekset. Lapset saa vihanneksia koulusta mutta mä en mistään. Väliäkö tolla :)

Että kyllä se pienikin nousu vaikuttaa yllättävän paljon jos on paljon nälkäisiä suita ja rajalliset vähäiset tulot. Niin ja noita nousuja tapahtuu parikin kertaa vuodessa.

jotain niistä rajallisista tuloista ja lasten tekemisestä, mut en viitti ku täs puhuttiin ruokalaskun hinnasta.

Äänestä

• mieli sanoa kirjoitti:

jotain niistä rajallisista tuloista ja lasten tekemisestä, mut en viitti ku täs puhuttiin ruokalaskun hinnasta.

Näyttä typeryyttään ihan niin suoraan :). Monella ihmisellä noi tulot tuppaa vaihteleen yllättävän paljonkin vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Välillä on, välillä ei mutta lapsiapas ei voi eka tehdä ja huonon ajan koittaessa tunkea takas kohtuun odotteleen parempia aikoja :D

Äänestä

• Papeete1 kirjoitti:

Jäi taas juttu kesken :)

cocacola zerot niin riittäisköhän rahat terveelliseen ruokaan??

Äänestä

• ostamatta ne kirjoitti:

cocacola zerot niin riittäisköhän rahat terveelliseen ruokaan??

Mä saan kiitos vaan ihan riittävästi terveellistä ruokaa, ja täytyyhän mun surkeassa elämässä edes jotain iloa ja nautintoa olla :)

Äänestä

saa kaupat nostamaan hintoja jotta hinnat tasaantuu kun veroale astuu voimaan.

Ruoka ei ole erityisen kallista. Ainakaan kun katsoo mitä ostaa.

Äänestä

kuulin yhestä fitnessiä harrastavasta äidistä joka on tosi tarkka omasta ruokavaliostaan ja sitku silt kysyttiin, et 'ei kai sun muksu syö tuota samaa ruokaa!?' Ni tämä äippä vastas pokalla, että 'Ei, hän syö valmisruokaa.'

Jotta sillee. Eukko keittää ittellensä viimesen päälle sapuskat ja kersa joutuu itte huolehtia ittestään.

Äänestä

on. Jos ruoka olis sikahalpaa ni arvostus sitä kohtaa laskisi entisestään.

Äänestä
  • Sopivan hintaista, mutta millä tuloilla?
    Arvostus? Naurettava sana köyhille.

Äänestä

• Aloittaja

just... kirjoitti:

Sopivan hintaista, mutta millä tuloilla?
    Arvostus? Naurettava sana köyhille.

Eikö köyhä arvosta ruokaa? Minä ainakin arvostan.

Äänestä

Vastaas nyt Papullekin.

Äänestä

• Aloittaja

... kirjoitti:

Vastaas nyt Papullekin.

Neljän suun ruokkiminen yhden ihmisen työttömyyskorvauksella on taatusti lähes ylivoimainen tehtävä. Ei käy yhtään kateeksi. Hattua nostan, kun moisesta selviää 300€:lla kuussa. Tosin silloinkaan vika ei mielestäni ole ruoan kalleudessa vaan muissa yhteiskunnan ongelmissa.

Äänestä

arvostus -sanan käyttöä ruoan yhteydessä.
    Ymmärrän vain sen, että sitä pitäisi olla kaikilla riittävästi.

Äänestä

• just.... kirjoitti:

arvostus -sanan käyttöä ruoan yhteydessä.
    Ymmärrän vain sen, että sitä pitäisi olla kaikilla riittävästi.

Arvostuksella tarkoitin sitä, että sitä viskataan nytkin jo paljon mäkeen. Nytkään sitä ei osata arvostaa tarpeeksi, joten miten sitten ..

Äänestä

Neljän suun ruokkiminen yhden ihmisen työttömyyskorvauksella on taatusti lähes ylivoimainen tehtävä. Ei käy yhtään kateeksi. Hattua nostan, kun moisesta selviää 300€:lla kuussa. Tosin silloinkaan vika ei mielestäni ole ruoan kalleudessa vaan muissa yhteiskunnan ongelmissa.

Nimenomaan ruuan kalleudessa :)

Nojaa.. kysymys kuului että onko ruoka kallista ja se on sitä, ja nousee aina vaan. Ylipäätänsäkkin kaikki nousee 1-2 krt/v eikä tulot suurimmalla osalla nouse samaa tahtia, joten aina vaan vähemmän jää käytettävää porukalla. Siinä sitten äkkiä tuntuu se 5% nousu ruoankin suhteen.

Äänestä

Taisit vähän narrata. Mistä mukamas saa juustoa alle viiden euron kilohintaan tai palvikinkkua vitosen kilohintaan ilman tarjousta? Juhlamokan hintakin on vähän alakanttiin normaalista. Missä asut?

Äänestä
  • Aloittaja

Jep, edamia isona palana. Lapin lihan palvikinkku maksoi sen vitosen kilo. Ostin kuitenkin 8€/kg kinkkua, koska se on parempaa. Jopa Presidentti on maksanut naapuri-Alepassa tuon, Juhlamokka näköjään joka kaupassa täällä päin.

Äänestä

Jep, edamia isona palana. Lapin lihan palvikinkku maksoi sen vitosen kilo. Ostin kuitenkin 8€/kg kinkkua, koska se on parempaa. Jopa Presidentti on maksanut naapuri-Alepassa tuon, Juhlamokka näköjään joka kaupassa täällä päin.

tarjouksessa joskus 2,90. Normaalihinta jou kolme ja puol. Jossain enemmänkin.

Äänestä

0,5 kg paketti juhlamokkaa ja presidenttiä.

Äänestä

Aina sanotaan että Helsingissä on kallista, mutta näköjään sekään ei pidä paikkansa. Meilläpäin leikkeleitä ei saa alle 8 euron kilohintaan ja juusto on tarjouksessa jos sen kilohinta on alle 7 euroo kilolta. Juhlamokkaa toki tarjouksissa on jopa 1,99. Mutta normaalihinta pyörii siinä kolmen euron paremmalla puolella. Toisaalta, hesalaisille ei taida juhlamokat ja pressat edes maistua, junttihan se on joka ei espressokeitintä omista.

Äänestä

ruokaa? Tai bakteeripesäke, jota jauhelihan nimellä myydään?

Oikea ruoka, kuten elämäkin on kallista. Kaikki ei halua syödä marinointikastikkeisiin piilotettuja lisäainepaskoja.

Äänestä
  • Aloittaja

Joku sanoisi, ettei halua lomamatkoillaankaan lentää turistiluokassa.

Minä olen toistaiseksi pysynyt hengissä ja rahoissani tuon hintaisella ruualla.

Äänestä

Joku sanoisi, ettei halua lomamatkoillaankaan lentää turistiluokassa.

Minä olen toistaiseksi pysynyt hengissä ja rahoissani tuon hintaisella ruualla.

jos on tavoitteena vain pysyä hengissä? Syödä paskaa siksi, että voi palstailla tilastoja, sekä keksiä työttömille tekemistä?

Äänestä

pihvi, maksoi liki kympin.

Äänestä

ainakin mun ruokatunti-kaupan hinnat nousi. Tuli vaan mieleen, että nitä nostettiin, kun kohta joudutaan laskemaan, kun alv tippuu oliks se 12 %..joten kaupan hyöty jäis kuitenkin suuremmaks. Nythän alkaa suuri hintaseuranta juuri tuon asian takia.
Oli mun evässalaatti noussut 1,65 eurosta 2,25..joten tosi iso korotus. ja en osta enää...pitäkööt. Syön vaikka kynsiä. ja kun muitakin muutoksia on tullut, kynsiä taidetaan oikeesti kohta syödä.
Mä kyllä seuraan ja vertaan eri kaupoissa hintoja..mun kissan ruoka makso eräässä lauantaina 3,45, kun se tuolla juuri sinun mainitsemassa kaupassa maksaa reilusti yli neljä euroa. Kyllä hintavertailu kannattaa,,,

Äänestä

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Suututan varmaan taas jonkun, mutta menkööt, kun olen alkuun päässyt. Tiedotusvälineissä on kohkattu, että ruoka on kallista ja leipäjonot ovat järjettömän pitkät. Kävin äsken kaupassa ja kiinnitin huomioni ostosteni hintoihin.

Jauheliha maksoi 5,13€/kg (oli noussut) ja palvikinkku 8,70€/kg, mutta 5€:lla olisi saanut toista merkkiä. Perunat maksoivat 0,69€/kg, spagetti 1,20€/kg ja ruisleipä 2,59€/kg. Maitolitran sai 0,95€:lla, jugurttia 1,29€/l, justoa 4,79€/kg ja 6 kpl munia 0,85€:lla. Tomaattimurskapurkki maksoi 57snt, klementiinit 1,9€/kg ja omenat 1,75€/kg. Pepsi-Maxia olisi saanut 0,66€/l ja Juhla-Mokka-paketin 2,59€:lla. Koffin salkku olisi irronnut 17,9€:lla, mutta jätin sen perjantaille.

Joukossa ei mielestäni ollut yhtään tarjoustuotetta, punalappuisista puhumattakaan. Hinnat on tavallisesta S-marketista, jonne pääsi kätevästi jalkapatikalla ilman autoa. Kun väittävät, että kannattaa mukamas käydä autolla kehän varren hyper-marketeissa.

Minusta ruoka ei ole erityisen kallista, kun vain katsoo, mitä pistää kärryynsä. Jos joku näillä hinnoilla kuolee nälkään, niin raha on taatusti mennyt johonkin muuhun kuin hengissäpysymiseen. Tietty jos joka päivä siemailee salkullisen bisseä ja vetää askin röökiä, niin saattaahan kauppalasku päätä köyhemmällä huimata. ;-)

Noh, mitäs olette mieltä, onko ruoka kallista? Jos, niin kenen on vika ja mitä asialle pitäisi tehdä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu