Ylen uutisissa kerrottiin äsken uutinen, jonka olen kuullut aiemminkin. Nimittäin, että naisille myydään suurempia vaatteita pienemmillä kokonureoilla varustettuna. On näet tutkittu, että mahtuminen omaa kokoa pienempään vaatteeseen lisää ostohalukkuutta. Joillain käsitys omasta koostaan on häiriintynyt. He luulevat liian pieniä vaatteita vain huonosti leikatuiksi ja väärän mallisiksi.
Olen joskus keskustellut tästä asiasta jonkun naisen kanssa ja minulle tuhahdeltiin epäuskoisina ja arveltiin minun vain haluavan loukata naisia. Miksi tosiasioiden tunnustaminen on joillekin vaikeaa?
Olen joskus keskustellut tästä asiasta jonkun naisen kanssa ja minulle tuhahdeltiin epäuskoisina ja arveltiin minun vain haluavan loukata naisia. Miksi tosiasioiden tunnustaminen on joillekin vaikeaa?
Vastaukset 17
Vanhimmat
käytän mieluiten sopivankokoisia vaatteita, koosta viis. Mitoitukset myös vaihtelevat, esim. eräässä goottivaateliikkeessä täytyy aina ottaa yhtä kokoa suurempia vaatteita kuin muualla. Sen ainoan kerran, kun kysyin mieheltä, näyttääkö takapuoleni leveältä, vastaus oli myöntävä ja ilmeisen rehellinen.
puolesta noiden "normaalien" vaatekokojen ulkopuolella. Se on ihan sama, mitä kokolapussa lukee, mutta ei se silti sovi. Etelä-Euroopassa valmistetuissa vaatteissa sen sijaan on hyvin merkityt koot. Ne sopii ja vastaa paremmin sitä mitä lapussa lukee.
liikkeet esim. Kappahl harrastaa tätä, siellä mulle mahtuu 38-koko ja muissa liikeistä ostaessa tarvin 40-kokoa olevan vaatteen.
Vaatekoot on vesitetty yleispätevinä; nykyään niiden ainoa merkitys on ilmeisesti se, että saman vaatamallin eri kappaleet osaa järjestää koon mukaan.
Minulla on tällä hetkellä käytössä mm S-koon tunika, XXXL-koon mekko, villakangastakki kokoa 46 ja toppatakki kokoa 38.
Eli ei mitään tolkkua.
Mutta joo, ainakin kotimaiset ns isojen tyttöjen mallit on ihan saatanan isoja. Kai siitä tulee hyvä mieli kun voi ottaa pienen koon.
Mallistot sitten... joissakin puljuissa ei oikeasti oikein pääse jyvälle että minkä muotoista ihmistä on ajateltu kun kampe on räätälöity. Siis saattaa olla että vaikka kainalo on tolkuttoman ahdas, ei oikein pääse perille että onko se ompeluvirhe vai kuuluuko olla sellainen. Siis kainalosta ns istuva ja muuten hulmu. Joskus on yläosassa ajateltu että se paksuin kohta naisessa on pallea, ja ei kai niin ole kuin siiderihailla? Siis jos ei mamma-asuista puhuta.
Mutta joo, naisten vaatekoot on yhtä loogisia kuin taannoinen Turkemenistanin diktaattori.
Mutta ei tehoa minuun. Tänään ostin alusvaatteita ja ostin pari kokoa liian suuret, koska haluan väljät, pikemminkin hiukan löysät housut kuin ihan jämptit. Yläosa olikin jo sitten omaa kokoa, sillä muuten vaate ei vastaa tarkoitustaan. Voin ostaa vaikka kokoa 48 ja ei haittaa yhtään. Itsetuntoni ei ole vaatteiden kokoluokituksesta kiinni.
pistän.
Sun perseesi on kasvanut vielä enemmän kuin aimmin luulit :)
kokolapusta viis, tosin joillekin on kai tärkeetä mitä siinä lapussa lukee ;)
vielä kun on hyvät leikkaukset vaatteessa niin sillä numerolla ei tosiaankaan oo mitään merkitystä.
Minä - mahdun - kokoon - 38! Aina!
Oikeasti tuo on ihan hölmöä, koska joskus ostan vaatteen, joka on xxs:änäkin liian iso ja joku aasialaisvalmisteinen taas saattaa olla kokoa 48. Ei mitään vaatetta voi ostaa kokonumeron perusteella, vaihtelua on liikaa.
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2007/07/17/naisten-vaatekoot-kasvoivat/200717261/12?offset=10
jos miesihmistä kiinnostaa naisten vaatteet. En mä ainakaan kaupassa mitään kokoja kattele, vaan itelleni sopivia vaatteita. Semmosia, jotka istuu ja miellyttää mua.
Sä ratikka taidat olla kaukana reaalielämästä? Kaikkea ei voi tilastoida:)
tällaiselle keskustelupalstalle, jossa sukupuolten välinen kina on se juttu.
Uutisten jälkeen tuli itsellekin heti mieleen, että tuo aihe sopisi palstalle.
Vähän sama juttu kuin se että miehet ostavat liian isoja kondomeja?
kuin ovat. Itsetuntokysymyksiä kaikki tyynni. Miehen pitää olla iso ja naisen pieni.
Nainen saa melkein orkun kun sen käsi ei ylety miehen hartioiden ympäri, miehel taas alkaa välittömästi seisomaan kun se saa kätensä naisen selän takana yhteen.
Naiselle on turn off jos se ylettyy miehen hartioiden ympäri ja miehelle on turn off jos se ei ylety naisen ympäri.
Jotta... se on osittain myös luonnolaki.
lähdetä yleistämään.
Kysehän ei useinkaan ole fyysisestä todellisesta koosta, vaan korvien välistä ja siitä numerolapusta.
Kyllä, tämä pitää paikkaansa. Esim. vaatefirma Seppälä harrastaa tätä.
Lisäksi on yleisesti tiedossa, että suomalaiset vaatekoot ovat järjestään isompia kuin esim. italialaiset ja espanjalaiset. Syynä on, että me suokki-naiset ollaan isompikokoisia ja rotevampia.
Keskustelutaitoihin kuuluu myötäillä toista osapuolta, eivätkä tölväisyt ja besserwisserismi kuulu sivistyneeseen keskusteluun.
Totuuden kuuleminen ei ole kivaa, siitä se johtuu. Miltä esim. sinusta tuntuu, kun sinulle sanotaan, että et ole herrasmies?
kaikki keinoja pitää kokeilla, kun kauppaa tehdään. Itse oon ihan pihalla näiisä koko-jutuissa, kun jostain menee isompi ja toisesta pienempi numero.
ja se ostamisen vaikeus..sen koon valitseminen. Juuri eilen kävin vaihtamassa vaatteen pienempään kokoon, kun en osannut valita sopivaa kaupassa ja myyjä oli myös neuvoton.'
Ja eri valmistajilla koot poikkee toisistaan, huomasin kun ostin päällystakin.