harjoittelijan asema?

pelkkä opiskelija

Olen palkattomassa työharjoittelussa osan viikosta. Harjoittelua jäljellä vielä yli 3 kk. Eilen ilmoitettiin yt-neuvottelujen alkamisesta. Neuvotteluun kuuluu just ne työntekijät jotka mua opastaa. Jos heistä joutuu joku lähtemään, eikö ole moraalisesti (laillisesti) väärin että minä paikkaan pois potkittua? Pomo vähän siihen malliin kyseli että osaanko jo hommia minkä verran. Ei kai se niin voi mennä että palkalliset pihalle ja ilmaset harjottelijat tekemään niiden työt? Luottamushenkilöitä ei taida firmasta löytyä, eivät kai ole järjestäytyneitä. Kyseessä pieni firma.

8

3115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai mikä

      Jos olet jonkun oppilaitosen opiskelijana työssäoppimassa tai vastaavassa, niin ota äkkiä yhteyttä opettajaasi ja kerro tilanne.

      • aloittaja

        opettaja vastasi viestiini vain, ettei minulla ole mitään hätää, ilmainen harjoittelija saa olla sopimuksen loppuun asti normaalisti. Uusia harjoittelijoita ei kuitenkaan enää ko. yritykseen sijoiteta. Mutta pointtini olikin ihan toinen! Totta he....tissä firma ilmasen duunarin haluaa pitää, kyse onkin pitääkö mun tehdä pois potkitun työt jos esimies niin sanoo??!! Joudun vielä antamaan näytönkin tälle esimiehelle joten arvata saattaa että arvionti on nihkeää jos olen tekemättä mitä mulle tehtäväksi annetaan.


      • Joku toinen
        aloittaja kirjoitti:

        opettaja vastasi viestiini vain, ettei minulla ole mitään hätää, ilmainen harjoittelija saa olla sopimuksen loppuun asti normaalisti. Uusia harjoittelijoita ei kuitenkaan enää ko. yritykseen sijoiteta. Mutta pointtini olikin ihan toinen! Totta he....tissä firma ilmasen duunarin haluaa pitää, kyse onkin pitääkö mun tehdä pois potkitun työt jos esimies niin sanoo??!! Joudun vielä antamaan näytönkin tälle esimiehelle joten arvata saattaa että arvionti on nihkeää jos olen tekemättä mitä mulle tehtäväksi annetaan.

        """opettaja vastasi viestiini vain, ettei minulla ole mitään hätää, ilmainen harjoittelija saa olla sopimuksen loppuun asti normaalisti."""

        Näin on, ja voihan siellä talossa olla osa työntekijöistä määräaikaisella sopparilla, joten he jäävät myös sinne tekemään lomautettujen/irtisanottujen töitä, aivan kuten sinä nyt kun on 3 kk sitä harjoittelua jäljellä. Muutenkin voihan sen YT:n tulos olla pelkkiä lomautuksia niin, että aina paikalla on joku niistä työntekijöistä jotka on ennen opastanut sinua, tai yksi sellainen jää ja muut irtisanotaan.


        """Uusia harjoittelijoita ei kuitenkaan enää ko. yritykseen sijoiteta."""

        Yritykseen ei saa palkata silloin edes uusia työntekijöitä kun YT:t ovat menossa/käynnissä.


        """pitääkö mun tehdä pois potkitun työt jos esimies niin sanoo"""

        Kyllä ne sun kuuluu tehdä, jos kerran se työ on sitä sun alaasi ja jota varten sinne harjoitteluun olet mennyt. Miksi ei pitäisi?


        """Joudun vielä antamaan näytönkin tälle esimiehelle joten arvata saattaa että arvionti on nihkeää jos olen tekemättä mitä mulle tehtäväksi annetaan."""

        Tuollahan ei ole mitään tekemistä lomautusten kanssa, vaan ihan yhtä nihkeä se esimies olisi asian suhteen jos teet siten pahimman nousukauden aikana.



        En ymmärrä asennettasi, sillä ilmaiseksi sinne olet kuitenkin mennyt. Oletko saanut joltakin työntekijältä palautetta, että viet heidän duunin vai miksi murehdit siitä että yleensäkin saat tehdä ja jäädä harjoittelemaan? Yritä nyt vain antaa mahdollisimman hyvä kuva, niin ehkä voit saada työpaikan sitten tulevaisuudessa.


      • aloittaja
        Joku toinen kirjoitti:

        """opettaja vastasi viestiini vain, ettei minulla ole mitään hätää, ilmainen harjoittelija saa olla sopimuksen loppuun asti normaalisti."""

        Näin on, ja voihan siellä talossa olla osa työntekijöistä määräaikaisella sopparilla, joten he jäävät myös sinne tekemään lomautettujen/irtisanottujen töitä, aivan kuten sinä nyt kun on 3 kk sitä harjoittelua jäljellä. Muutenkin voihan sen YT:n tulos olla pelkkiä lomautuksia niin, että aina paikalla on joku niistä työntekijöistä jotka on ennen opastanut sinua, tai yksi sellainen jää ja muut irtisanotaan.


        """Uusia harjoittelijoita ei kuitenkaan enää ko. yritykseen sijoiteta."""

        Yritykseen ei saa palkata silloin edes uusia työntekijöitä kun YT:t ovat menossa/käynnissä.


        """pitääkö mun tehdä pois potkitun työt jos esimies niin sanoo"""

        Kyllä ne sun kuuluu tehdä, jos kerran se työ on sitä sun alaasi ja jota varten sinne harjoitteluun olet mennyt. Miksi ei pitäisi?


        """Joudun vielä antamaan näytönkin tälle esimiehelle joten arvata saattaa että arvionti on nihkeää jos olen tekemättä mitä mulle tehtäväksi annetaan."""

        Tuollahan ei ole mitään tekemistä lomautusten kanssa, vaan ihan yhtä nihkeä se esimies olisi asian suhteen jos teet siten pahimman nousukauden aikana.



        En ymmärrä asennettasi, sillä ilmaiseksi sinne olet kuitenkin mennyt. Oletko saanut joltakin työntekijältä palautetta, että viet heidän duunin vai miksi murehdit siitä että yleensäkin saat tehdä ja jäädä harjoittelemaan? Yritä nyt vain antaa mahdollisimman hyvä kuva, niin ehkä voit saada työpaikan sitten tulevaisuudessa.

        Pitääkö aina ajatella vain itseään? Opiskelija voi periaatteessa harjotella missä vaan, mutta töitä ei nykyisin saa ihan helposti. Edelleen pointtini on, voidaanko irisanotun työtehtävät siirtää harjottelijalle? Mun ainakin tekee pahaa ajatella että joku joutuu lähtemään omasta työstään ja pelkkä harjottelija muka korvaa.Jokainen yrityshän voi sitten käyttää tällaista porsaanreikää hyväkseen. Kai olen sitten syntynyt väärällä vuosisadalla kun omaan solidaarisen mielenalan:(


      • Joku toinen
        aloittaja kirjoitti:

        Pitääkö aina ajatella vain itseään? Opiskelija voi periaatteessa harjotella missä vaan, mutta töitä ei nykyisin saa ihan helposti. Edelleen pointtini on, voidaanko irisanotun työtehtävät siirtää harjottelijalle? Mun ainakin tekee pahaa ajatella että joku joutuu lähtemään omasta työstään ja pelkkä harjottelija muka korvaa.Jokainen yrityshän voi sitten käyttää tällaista porsaanreikää hyväkseen. Kai olen sitten syntynyt väärällä vuosisadalla kun omaan solidaarisen mielenalan:(

        Ei ole porsaan reikää, sillä määräaikaista ei voi lomauttaa/irtisanoa, (ellei sitten ole sijaisena sellaiselle henkilöllä joka on lomautettavissa, mutta sitä et ole). En näe syytä siihen miksi lomautetun tai irtisanotun työtehtäviä ei voida siirtää harjoittelijalle. Kun harjoittelija lähtee, pitäisi kuitenkin vanhat työntekijät olla etu sijailla. Joku kuitenkin esim. lomautettujen tai irtisanottujen hommat joutuu tekemään, joten liekö sillä sitten merkitystä onko se harjoittelija vai joku muu. Muutenkin olet kuitenkin ilmaiseksi töissä, niin ei se nyt niin solidaariselta kuulosta (toiset palkalla toiset ilmaiseksi), eikä sekään varmaan mitenkään reilua olisi, että sovitaan 3 kk määräaikaisesta harjoittelusta josta työnantaja sitten luistaisikin.

        Milloin niiden YT neuvotteluiden tulos tulee, eli tiedätkö jo mikä tulee olemaan homman nimi (lomautuksia/irtisanomia vai muuta, ja koska)? Ilman muuta se pomo kysyy etukäteen, miten pärjäät ja mitä osaat, koska hänen pitää laskea se millä väellä mahdollisesti tullaan minimissään toimeen.

        Varmaan myös siellä joku "luottamusmies" löytyy joka edustaa työntekijöitä YT neuvotteluiden aikana. Yhdessähän työntekijä ja työnantaja puolen pitäisi katsoa sitä työ/tilaus tilannetta eteenpäin YT neuvottelujen aikana, ja miettiä miten mennään eteenpäin. Tai sitten se on tosiaan niin pieni, että on pikemminkin läpihuuto juttu.

        Jos kaipaat opastusta työssä tai sellainen siihen kuuluisi, niin sano toki pomolle siitä että sellainen pitäisi olla YT toimien aikanakin, ettet täysin yksin ole.

        Mikä sinun mielestäsi on kohtuullista, jos esim. fakta on se, että pitää ottaa käyttöön lomautuksia, irtisanomisia, tms.? Olet kuitenkin ilmaiseksi, joten sinun irtisanominen, lomauttaminen, tai harjoittelun purku, ei tuo firmalle mitään säästöä, vaan ajaa sen yhä nopeammin vararikkoon (koska kulu rakenne kasvaa) ja menee niiltäkin se työ kenellä se viellä on. Oletko miettinyt asiaa myös tältä kannalta?

        Jos työpaikalla ollaan sitä mieltä, ettei lomautuksia tai irtisanomisia tarvita, eli tilauksia ja töitä on entiseen malliin, niin silloin joutuu taistella sitä vastaan ettei lomautuksia tule. Ja voihan tosiaan olla, että työn anataja vasta ennakoi, eli varsinaisiin toimenpiteisiin on viellä aikaa ja tilanne voi muuttua sillä välillä niin ettei lomautuksia tarvita. (Tässä talous tilaneessa ehkä ne tulevat kuitenkin enemmin tai myöhemmin..)

        Niin, ei pidä ajatella aina itseä, vaan sitä että se oma/yhteinen työpaikka säilyisi, eikä myöskään pidä laittaa itseä tarkoituksella muita huonompaan asemaan jos siitä ei mitään hyötyä itselle ja viellä vähemmän firma oy ab:n kannalta.


      • aloittaja
        Joku toinen kirjoitti:

        Ei ole porsaan reikää, sillä määräaikaista ei voi lomauttaa/irtisanoa, (ellei sitten ole sijaisena sellaiselle henkilöllä joka on lomautettavissa, mutta sitä et ole). En näe syytä siihen miksi lomautetun tai irtisanotun työtehtäviä ei voida siirtää harjoittelijalle. Kun harjoittelija lähtee, pitäisi kuitenkin vanhat työntekijät olla etu sijailla. Joku kuitenkin esim. lomautettujen tai irtisanottujen hommat joutuu tekemään, joten liekö sillä sitten merkitystä onko se harjoittelija vai joku muu. Muutenkin olet kuitenkin ilmaiseksi töissä, niin ei se nyt niin solidaariselta kuulosta (toiset palkalla toiset ilmaiseksi), eikä sekään varmaan mitenkään reilua olisi, että sovitaan 3 kk määräaikaisesta harjoittelusta josta työnantaja sitten luistaisikin.

        Milloin niiden YT neuvotteluiden tulos tulee, eli tiedätkö jo mikä tulee olemaan homman nimi (lomautuksia/irtisanomia vai muuta, ja koska)? Ilman muuta se pomo kysyy etukäteen, miten pärjäät ja mitä osaat, koska hänen pitää laskea se millä väellä mahdollisesti tullaan minimissään toimeen.

        Varmaan myös siellä joku "luottamusmies" löytyy joka edustaa työntekijöitä YT neuvotteluiden aikana. Yhdessähän työntekijä ja työnantaja puolen pitäisi katsoa sitä työ/tilaus tilannetta eteenpäin YT neuvottelujen aikana, ja miettiä miten mennään eteenpäin. Tai sitten se on tosiaan niin pieni, että on pikemminkin läpihuuto juttu.

        Jos kaipaat opastusta työssä tai sellainen siihen kuuluisi, niin sano toki pomolle siitä että sellainen pitäisi olla YT toimien aikanakin, ettet täysin yksin ole.

        Mikä sinun mielestäsi on kohtuullista, jos esim. fakta on se, että pitää ottaa käyttöön lomautuksia, irtisanomisia, tms.? Olet kuitenkin ilmaiseksi, joten sinun irtisanominen, lomauttaminen, tai harjoittelun purku, ei tuo firmalle mitään säästöä, vaan ajaa sen yhä nopeammin vararikkoon (koska kulu rakenne kasvaa) ja menee niiltäkin se työ kenellä se viellä on. Oletko miettinyt asiaa myös tältä kannalta?

        Jos työpaikalla ollaan sitä mieltä, ettei lomautuksia tai irtisanomisia tarvita, eli tilauksia ja töitä on entiseen malliin, niin silloin joutuu taistella sitä vastaan ettei lomautuksia tule. Ja voihan tosiaan olla, että työn anataja vasta ennakoi, eli varsinaisiin toimenpiteisiin on viellä aikaa ja tilanne voi muuttua sillä välillä niin ettei lomautuksia tarvita. (Tässä talous tilaneessa ehkä ne tulevat kuitenkin enemmin tai myöhemmin..)

        Niin, ei pidä ajatella aina itseä, vaan sitä että se oma/yhteinen työpaikka säilyisi, eikä myöskään pidä laittaa itseä tarkoituksella muita huonompaan asemaan jos siitä ei mitään hyötyä itselle ja viellä vähemmän firma oy ab:n kannalta.

        Jos lomautettu/ irtisanottu vetää työnantajan oikeuteen siitä että teen hänen työnsä, suurella todennäköisyydellä irtisanottu/ lomautettu voittaa jutun! Elikkä tulee työnantajalle kallis juttu! Juuri tällaista vähän ounastelinkin, ei tänä päivänä pitäisi olla ihan helppoa noin vaan laittaa väkeä pihalle ja sitten teettää työt harjottelijoilla. Sitä vartenhan niille liitoille maksetaan jässäreitä että ajavat jäseniensä etuja!


      • opit vielä
        aloittaja kirjoitti:

        Jos lomautettu/ irtisanottu vetää työnantajan oikeuteen siitä että teen hänen työnsä, suurella todennäköisyydellä irtisanottu/ lomautettu voittaa jutun! Elikkä tulee työnantajalle kallis juttu! Juuri tällaista vähän ounastelinkin, ei tänä päivänä pitäisi olla ihan helppoa noin vaan laittaa väkeä pihalle ja sitten teettää työt harjottelijoilla. Sitä vartenhan niille liitoille maksetaan jässäreitä että ajavat jäseniensä etuja!

        Ei ne liitot tyontekijoiden etuja aja. Omia etujaan ne ajaa. Tulet vielä oppimaan asian. Joskus voi näyttää siltä että ne ajaisivat tyontekijan etua...mutta silloinkin on jo kabinetissa asia sovittu etukäteen. Suurimpana syntipukkin esim. ins.liitto (vai mikä se nykyään on). Ei vahdi jäsentensä etua ja antaa kouluttaa tekijoitä liikaa jotta palkat pysyisivät alhaalla. Jos sinut irtisanotaan on ihan turha odottaa mitään apuja mistään liitosta..usko minua, pls


      • Joku toinen
        aloittaja kirjoitti:

        Jos lomautettu/ irtisanottu vetää työnantajan oikeuteen siitä että teen hänen työnsä, suurella todennäköisyydellä irtisanottu/ lomautettu voittaa jutun! Elikkä tulee työnantajalle kallis juttu! Juuri tällaista vähän ounastelinkin, ei tänä päivänä pitäisi olla ihan helppoa noin vaan laittaa väkeä pihalle ja sitten teettää työt harjottelijoilla. Sitä vartenhan niille liitoille maksetaan jässäreitä että ajavat jäseniensä etuja!

        Jos kerran olet sinne niitä juttuja mennyt tekemään ja niitä teet, niin niitä myös saat tehdä. Olet rinnastettavissa määräaikaiseen työntekijään. Mikä sinut muka erottaa määräaikaisesta työntekijästä, joka olisi palkattu samaan aikaan kuin sinä, ja yhtä pitkällä sopimuksella?


        Jonkun ne lomautetun ja irtisanonut työt on tehtävä, ja millään muulla ei ole väliä, kunhan taloon ei toimenpiteiden aikana palkkaa/oteta uutta väkeä niitä tekemään hommia. Sinä et ole uusi, vaan olet jo ollut talossa ja olet _määräaikaisena_, joten sinua _ei voida lomauttaa_, joten jäät tekemään niitä hommia. Jos sinut olisi otettu sinne jonkin määräakaiseksi jonkun sijaiseksi joka voidaan lomauttaa, niin silloin sinutkin voitaisiin lomauttaa/irtisanoa, mutta tilanteesi ei ole sellainen.


        Ihmettelen kyllä mistä ihmeen liitosta olet asian voinut tarkistaa, kun harvemmin opiskelijat edes mihinkään liittoon kuuluvat. Ja jos kuulut liittoon niin ihmettelen kyllä sitä, miksi liitto ei pitänyt sinun puolia. Taitaa tuo saamasi neuvo olla selitettävissä sillä, että menit liittoon kuulumattomana kysymään asiaa liitosta/liiton jäseneltä. :D :D


        En sitten ymmärrä haluasi sahata omaan nilkkaan, ja tarkoitustasi laistaa työstä, ja vaikeuttaa siten firman taloudellista tilannetta. Oletko nyt tosiaan sitä mieltä että YT ovat aivan siellä aivan turhia, ja mikä nyt oma ehdotuksesi??? Et ole missään kohtaa sanonut ketä pitäisi lomauttaa tai irtisanoa, eli mikä olisi hyvä YT:n tulos. Eihän firmalle ole sinusta juurikaan kuluja, joten sinun lomauttamisesi ei ketään pelasta lomautukselta tai irtisanomiselta.

        Ainahan sinä sen työharjoittelun voit lopettaa vedoten henkisiin syihin, tms. keksittyyn asiaan (eli asian joka on perusteltua sekä työantajan ja muiden työntekijöiden mielestä), joten en ymmärrä sitä, että heittäydyt tarkoituksellisesti hankalaksi työnanatajan suuntaan. Mutta ei se sinun lopettaminen kenenkään tilannetta voi muuttaa.

        Taitavat olla ensimmäiset YT siellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16720
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      23
      2118
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe