Avantouinnin sopiva kesto?

1. vuoden noviisi

Aloitan tästä aika-asiasta uuden ketjun, koska se on oma aiheensa vaikka ehdin jo laittaa tämän saman kirjoituksen edelliseen ketjuun. Siellä tuli kommentti, että 10sek on sopiva aika olla avannossa, kun kerroin olevani noin minuutin ja sormet tuntuvat jäätyvän.

Olen nähnyt uimareita, jotka ovat kerrallaan 15min ja kerran katselin laiturilta, kun joku mies ui puolen kilometrin päässä laiturilta ilman mitään kiirettä ja lähti uudelle kierrokselle palattuaan laiturille. Lisäksi hän upotti päänsäkin veteen. Ihmettelin suuresti moista supermiestä, joka oli iältään noin 65-70v.

Itsellä joka uintikerta menee niin, että ensi kerralla vedessä olen vain tuon 10sek, mutta saunan jälkeen vedessä pystyisi olemaan pitkäänkin, jos eivät sormet kipuilisi niin kovin.

Omaa kehoaan on tietty kuunneltava. Kuinka pitkä aika on mielestäsi sopiva ja kuinka pitkään itse viivyt vedessä?

26

17870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulahdus

      Toissatalvena harrastin avantouintia muutaman kuukauden, toiveenani saada apua krooniseen akillesjännetulehdukseen. Kävin sinnikkäästi avannossa 3-4 kertaa viikossa, mutta en ikinä pystynyt olemaan vedessä kovin kauaa. Käsivarsista ja jaloista alkoi mennä tunto niin, ettei uimisesta tullut mitään, ja henki tuntui salpautuvan. Aluksi vain pulahdin nopeasti, loppuaikoina pystyin olemaan ehkä sen 10 sekuntia.

      Tuntui, että kaikki muut uimarit pulikoivat ties miten pitkään. Ja naureskelivat meikäläiselle, kun en kestänyt olla vedessä kauaa. Se taisi olla yksi syy, miksi uiminen jäi, en kehdannut enää käydä sielä "mamoilemassa". Nyt tekisi mieli aloittaa uudestaan, sillä mahdottoman hyvä olohan siitä tuli jälkeenpäin, mutta kun se tuntui aina niin kamalalta... Akillesjännetulehdus kylläkin parani eikä ole sen koommin vaivannut.

      • aloittaja

        Minä kun luulin, että kaikenmoinen kilpailuhenki on pois avantotouhuista lukuunottamatta tietty uintikisoja.

        Itse vain kastauduin aluksi mutta sinnittelemällä vedessä aika piteni. Pitää kyllä varmistaa, että pääsee pois jos tunto alkaa mennä. Enpä tiedä itsekään, pystynkö olemaan ilmaan saunaa muutamia sekunteja kauempaa. Mutta onneksi kukaan ei ole naureskellut ainakaan meidän rannassa, aika paljon ikäihmisiä käy. Jokaisella on täysi homma omien varpaidensa vahtimisesta. =)


    • minä vaan

      MInä kävin uimassa järvessä n. puolen minuutin lenkin niin kauan kuin järvi oli sula. Sitten aloin käymään avannossa, jossa ensin vain pulahdin, nyt on ennätys se puoli minuuttia. En ui, pulahtelen vaan tai polskuttelen, pidän kiinni tikkaista. Puolessa minuutissa iho alkaa kihelmöimään ja niskassa tuntuu tosi kylmälle, mutta jälkeen päin se tuntuu rentoutuksena niskassa.

      • sammakkoleivos

        Olen harrastanut avantouintia joskus harvemmin
        toisinaan taas jopa kolme kertaa viikossa.Kuluvalla viikolla olen uinut kahdesti.
        Kolme vuotta sitten pidin koko talven asianani
        uida avannossa ainakin kerran viikossa.
        Vasta kuluvana talvena kokeilin uintia ilman
        saunaa. Saunan kanssa on mukavampi. Jollei ole
        saunaa avannossa ei tule uitua kuin kerran.
        Saunan kanssa 4 kertaa avannossa uimareisulla
        tuntuu mukavalta. Ekalla kerralla vain kastaudun
        ja sitten lopuilla kerroilla olen hiukan kauemmin
        n. 10-20 sekuntia. Viimeinen saunominen ennen
        pukeutumista saa olla lyhyempi.


      • ?????????
        sammakkoleivos kirjoitti:

        Olen harrastanut avantouintia joskus harvemmin
        toisinaan taas jopa kolme kertaa viikossa.Kuluvalla viikolla olen uinut kahdesti.
        Kolme vuotta sitten pidin koko talven asianani
        uida avannossa ainakin kerran viikossa.
        Vasta kuluvana talvena kokeilin uintia ilman
        saunaa. Saunan kanssa on mukavampi. Jollei ole
        saunaa avannossa ei tule uitua kuin kerran.
        Saunan kanssa 4 kertaa avannossa uimareisulla
        tuntuu mukavalta. Ekalla kerralla vain kastaudun
        ja sitten lopuilla kerroilla olen hiukan kauemmin
        n. 10-20 sekuntia. Viimeinen saunominen ennen
        pukeutumista saa olla lyhyempi.

        itse harrastan uimista vain ilman saunomista.Yleensä käyn 2 kertaa samalla reissulla lyhyen lenkin uin. Toisella kerralla pitemmän kuin eka.Joskus olen käynyt jopa 4 kertaa avannossa samalla käynnillä.Kannattaa kuulostella mikä itsestä tuntuu mukavalta.Saunastakin olen toki joskus käynyt mutta harvemmin ehkä noin 10 kertaa koko 9 vuotisen avanto historiani aikana.


      • Anonyymi
        ????????? kirjoitti:

        itse harrastan uimista vain ilman saunomista.Yleensä käyn 2 kertaa samalla reissulla lyhyen lenkin uin. Toisella kerralla pitemmän kuin eka.Joskus olen käynyt jopa 4 kertaa avannossa samalla käynnillä.Kannattaa kuulostella mikä itsestä tuntuu mukavalta.Saunastakin olen toki joskus käynyt mutta harvemmin ehkä noin 10 kertaa koko 9 vuotisen avanto historiani aikana.

        Ei pidä paikkaansa, olen käynyt avannossa/ järvissä 20 vuotta, eikä mitään heikkoa ainakaan terveysmielessä


      • Anonyymi
        sammakkoleivos kirjoitti:

        Olen harrastanut avantouintia joskus harvemmin
        toisinaan taas jopa kolme kertaa viikossa.Kuluvalla viikolla olen uinut kahdesti.
        Kolme vuotta sitten pidin koko talven asianani
        uida avannossa ainakin kerran viikossa.
        Vasta kuluvana talvena kokeilin uintia ilman
        saunaa. Saunan kanssa on mukavampi. Jollei ole
        saunaa avannossa ei tule uitua kuin kerran.
        Saunan kanssa 4 kertaa avannossa uimareisulla
        tuntuu mukavalta. Ekalla kerralla vain kastaudun
        ja sitten lopuilla kerroilla olen hiukan kauemmin
        n. 10-20 sekuntia. Viimeinen saunominen ennen
        pukeutumista saa olla lyhyempi.

        Ei sillä ole merkitystä mikä on mukavaa,
        Vaan sillä mitä olet päättänyt, Olkoon sitten
        10 tai 66 sekkaa !


    • satunnainen uimari

      Käsittääkseni lyhyt pistäytyminen avannossa ja siinä likoaminen ovat periaatteessa eri asia. Lyhyessä käynnissä (minulla 20-30 sek.) on "shokki. joka panee veret kiertämään myöskin iholla. Mikään varsinainen shokki se ei kuitenkaan ole, koska ainakaan minulla ei pulssi nouse. Pintaverenkierron vilkastumisen huomaa siitäkin, että jälkeenpäin iho punottaa ja kuumottaa. Jos taas on pitkään, niin kroppa panee suojamekanismin käyntiin. Ääreisverenkierron verisuonet supistuvat, että veri ei jäähtuisi, ja lämmintä verta ohjataan tärkeisiin sisäelimiin ja aivoihin. Raajat saattavat jäähtyä jopa alle 10-asteisiksi vahingoittumatta pysyvästi, sydän sen sijaan ei kestä kovin kylmää verta (en muista tarkaan, ehkä jotakin 25-astetta). Muuten seurauksena sydänpysähdys. Että jos harjoittelee esimerkiksi naparetkeä varten, niin kannattaa kai olla pitkään avannossa, vaikka se oluksi tuntuisikin kurjalta (ja saattaa olla vaarallista). Jos taas muuten haluaa karaistumista (ilman ekstreem-ajattelua) ja miellyttävää oloa, niin lyhyempi aika. Itse pidän nyrkkisääntönä, että jos jälkeenpäin viluttaa, eikä kovin herkästi lämpene, niin tuli oltua liian kauan. Sitten kun tulee jo avannossa miellyttävän lämmin olo, eikä halua sieltä ylös, on kyseessä hypotermia, minkä näkee seuraavan päivän lehdestä. Niitä naureskelijoitahan kyllä riittää, käytit sitten mitä tyyliä hyvänsä. Sauna-avanto yhdistelmä taas on melko eri asia, eikä aivan vaaratonkaan. Itse olen uinut noin 60-vuotta, työn takia melko sattumanvaraisesti.

    • almasty

      Minuuttia kauempaa kannata viipyä itselläni se on yleensä ollut se maksimissaan minuutti.Jos sormia alkaa särkeä niin käytä neopreenikintaita joita saa ainakin sukellutarvikeliikeistä.Ja se mikä on sopiva aika kullekkin on sitten yksilöllistä yleensäkin toiset vain kastautuvat kuitenkaan ylettömiä aikoja ei kannata olla eivät ne terveysvaikutukset mitenkään kasva suhteessa käytettyyn aikaan joten kai sitä minuuttia voi pitää sopivana.

    • Osa-avantouimari

      Olen harrastanut avantouintia v.sta 2004 ja vedessäolo on vakiintunut tuonne 30sek. paikkeille. Jos käytän hansikkaita ja tossuja, voi aika olla helposti pidempikin. Sormet on kyllä hyvä "indikaattori" poistumisesta. Minusta ei kannata alkaa kilpailemaan ajan pituudesta, tulee sit pois kun siltä tuntuu. Kokemuksenhan pitäisi olla miellyttävä että haluaa harrastusta jatkaa.

      • vvia

        Käyn ilman saunaa. Uin muutaman minuutin. Sormet "jäätyvät", samoin varpaat, mutta se menee melko pian ohi. Enää ei ihokaan tule punaiseksi. Käyn kolme kertaa viikossa, nyt, joskus kerran.
        Saunasta käyminen on todella aivan eri asia. Siellä varastoituu ihon alle lämpöä. Nautinto tulee vasta kun se on "kulunut" pois. En olekaan käynyt saunasta taas kuukausiin.
        Naamaa en kastele, koska nenää ei saa kuivaksi vaikka kuinka hieroo. Ja sitten se jäätyy kävellessä.


      • aloittaja

        Huomasin myös, että pystyy olla todella paljon pitempään hanskat kädessä. Yhden kerran kävin pulahtamassa myös ilman hanskoja, että veri lähtee kunnolla kiertämään sormissakin, hanskat siis ns. varalla.

        Itse olen alkanut kallistua myös siihen suuntaan, että ei enää tee mieli saunaan. Henkeä ahdistaa kuumassa ja ulos tuleminen on helpotus. Ikäväkseni olen myös huomannut, että uimaklubin saunassa on alkanut olemaan epäsiistiä ja saunassa haisee. Isolla porukalla käyvät Etelän miehet ovat vallanneet saunan ja dominoivat tilaa sekä metelöimällä että muuten: tuo hien eritys tunnetusti aika lailla kovempaa kuin pohjoismaalaisilla ja haju sen mukainen. Kun vielä tulee fyysisestä työstä suoraan likaisena ja ensin saunaan niin herkempinokkainen meinaa pökertyä. Olen ehkä nirppanokkainen, mutta minua asia häiritsee. Lisäksi vanhemmat ihmiset saavat hitaampina ja arempina siirtyä syrjään suosiolla tai heidät tönitään sivuun. Vähän mennyt kummaksi... ensimmäistä kertaa näin.


    • Valkoinen valas

      Minä olen harrastanut avantouintia kymmenisen vuotta, lähinnä kahdesti viikossa saunasta päin. Tänä talvena olen löytänyt uutena nautintona hiki(hiihto)lenkki ja sen päälle avantopulahdus. Sen olen näinä vuosina havainnut, että tyylejä, asustuksia ja avannossaoloaikoja on melkein niin monta kuin ihmistäkin. Eli haeskelemalla vain, mikä itsestä tuntuu parhaalta. Naureskelijat on niitä besserwissereitä, joiden juttuihin ei liene oikeampaa suhtautumistapaa kuin Mona Lisan hymy, väittely tai oman näkemyksen esille tuominen on ruudin tuhlausta. Nautinnollisia avantohetkiä.

      • ?????????

        mulle taas ei yhtään sopinu se hikilenkin jälkeinen uinti .Kamala olo koko loppu illan. Tää on niin yksilöllistä tääkin. Niin kuin jo todettu jokainen tyylilllään.Virkistäviä avantouinteja jokaiselle joka tapauksessa!


    • ExecC

      ...nimittäin pidempään kylmässä vedessä oleskelusta johtuvia? Olen avannossa joka kerta suunnilleen 2 ja puoli minuuttia, sinä aikana ehdin uida 100 vetoa. Tämä tuntuu sopivan minulle, mutta onko siitä mahdollisesti jotain haittaa? (Esim. munuaisille, kuten joku jossain pelotteli.) Minulla on aina tossut ja hanskat - ilman niitä tulisi kyllä äitiä ikävä. En käy saunassa, vaan lämmittelen reippaalla kävelyllä ennen ja jälkeen avannon.

      Minulle on vakuutettu, että ideaalinen aika avannossa olisi noin 30 sekuntia, mutta jos se teräsvaarikin sukelteli ilokseen, niin kai se on aika yksilöllistä. MISSÄÄN tapauksessa ne lähtisi naureskelemaan kenellekään - avantouinninhan pitäisi olla ilo ja nautinto, eikä mikään suoritus!!!!

    • pulikoija

      Mielestäni sopia aika on se mikä tuntuu itsellensä sopivalta. Oli se sitten usean minuutin uinti tai vain kastautuminen vedessä. Kyllä se nopea käynti vedessä varmasti pistää pintaverenkierron liikkeelle ja antaa keholle positiivista vaikutusta. Itse annan tuon "vaikutuksen" jatkua, eli en kiiruhda lämpimään, saatan jopa olla menemättä kokonaan saunaan, jolloin pintaverenkierto "jää päälle"
      Kylmänarkoja paikkoja voi ja kannattaa suojata alkuun, että ne saa totuteltua.
      "...Ihmettelin suuresti moista supermiestä, joka oli iältään noin 65-70v."
      Heh, noita iäkkäitä supermiehiä/naisia on näkynyt myös tuolla hiihtoladuilla. Aikamoisia matkan tekijöitä monet näin alta nelikymppiseen kuntoilijan kunnolla :)

      • tänä talvena

        Ihka ensimmäisellä kerralla pulahdin salamannopeasti; sääriä särki julmetusti avannosta nousemisen jälkeen, mutta olo oli euforinen. Jäin koukkuun.

        Pikku hiljaa viivyin pidempään. Ensin laskin viiteen, kohta jo kahteenkymmeneen.

        Nykyisin viivyn minuutin pari. Kylmä vesi tuntuu hyvälle. Uiskentelen ja kellun kastelematta päätä, kaula kuitenkin kunnolla vedessä. Kun sormenpäitä alkaa sattua, nousen avannosta pois.

        Käyn aina ensin saunassa ja avantokertoja tulee iltaa kohden 4-6. Vikan kerran jälkeen en mene enää saunaan, silloin pulahdan lyhyemmin ettei jää kylmä olo.

        Saunassa pidän pipoa päässä. Näin jaksan oleskella kovissakin löylyissä.


    • avantouintionparas

      itse olen noin 20sec- 2min joskus avannossa on jotain hauskaa esimerkiksi on jännä hyppii jää lauttojen päällä oon sit vaa 12 v

      • aloittaja

        Mukava kun olet noin nuorena löytänyt kylmäuinnin. Varo kuitenkin niitä jäälauttoja, kun kylmässä ei huomaa, kuinka helposti ne raapii ihon verille ja voi tulla isompiakin vammoja. Itsekin innostuin jääpalojen seassa uimaan ja jäätä särkemään kun tuli hauska olo kuin olis boolimaljassa :) No seuraavana päivänä huomasin että kädet ja sääret oli haavoja täynnä. =))


    • Anonyymi

      Mitä vittua



      mee veteen ilman saunaa, niin Elät ja voit hyvin vuositolkulla!

      • Anonyymi

        Saunottelu on turhaa, uiminen ei!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saunottelu on turhaa, uiminen ei!

        Uipas vastarannalle vihtomaan.


    • Anonyymi

      Täh oon käyny avannossa sen 5 kertaa ja viimesimmällä kerralla 4 min ilman kipuja tai avannon jälkeistä tärinää, onko tää nyt liikaa vaikka ei tunnu pahalta?

      • Anonyymi

        Kaikki on yksilöllistä, toinen kestää kauemmin kylmää vettä.


    • Anonyymi

      Itse tykkään olla avannossa pari minuuttia. Kolme on liikaa, minuutti liian vähän. Kerran olin huvikseen 10 minuuttia ja jonkin sortin horkkahan siitä tuli. Mutta kyseessä ei ole kilpailu vaan hyvän mielen yhteisöllinen juttu.

    • Anonyymi

      Ajatukseen"kuinka kauan" on hiukka vaikeaa vastata ilman perustietoa

      Eli onko avannossa käyvällä avantouimarille tyypilliset hanskat ja tossut. Ne estää nimittäin kylmän iskemisen käsiin ja jalkoihin.

      Itse olen käynyt viime aikoina vain uikkarit jalassa avannossa. Olen ollu 30 sekä - 2 min.

      Yksilöllistä on täysin. Nauti juuri siitä ajasta jonka koet omaksesi. Älä viis veisaa jos toiset on avannossa vaikka varttitunnin.

      Kukin taklaa tyylillään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe