Mitä on rohkeus, se aines josta tehdään sankareita niin tarinoissa kuin tosielämässä? Miten rohkeus tai sen puute näkyy sun elämässäsi? Mitä rohkeaa olet tehnyt? Mitä rohkeita tekoja olet tehnyt? Uskallatko esittää rohkeita mielipiteitä vai onko sinulle tärkeämpää vain mukautua sanomaan jotain latteaa paskaa mikä saa yleisen hyväksynnän?
Oletko rohkea?
31
1328
Vastaukset
...viikonloppuna baariin vaikka tiesin että se ei ole hyvä idea.
- Mr.Kalluppi
Tämän vuoden ehdottomasti paras avaus palstalla tämä.
Hyvä sinä.
Jk. Terveisin hän, joka aina on nostamassa kissan pöydälle:)- Serpico
Kiitosta vaan. Kiitos inspiraatiosta kuuluu pääkaupunki vs. muu Suomi -ketjulle. Heräsi jälleen tuo unesta tuo usein viipyilevä ajatus, että siellä missä on lannistettu mieli, tarvitaan hengennostattajaa. Usein se on rohkeutta.
- teme.
epäitsekkyyttä ja kykyä nähdä toisten tarpeet omien edellä. Pyrin olemaan epäitsekäs. Tuon sanominen itsestä on vähän latteaa paskaa. Jaksaessani ilmaisen mielipiteeni, vaikka se olisi yleisestä eroava tai epäkorrektikin.
Perinteisessä mielessä en ole rohkea. Perhettäni puolustan aina ja rajalle lähtisin, mutten mä kuvittele väkivaltaisen kännisen kaappiäijän vieressä mahtavani asialle mitään. Haen ennemmin portsarin. - Serpico
että harva kai sitä tahtoo tähän mitään esittää toisten arvioitavaksi. Mutta rohkeus on tietysti eri asioita eri ihmisille, elämäntilanteesta riippuen. Jollekin se voi olla voimakasta protestoimista, toiselle tapumista ja luopumista edes tämän kerran. Yleisimmin rohkeus on itsensä ja riittämättömyytensä, pelkonsa kohtaamista ja sen ylittämistä tai suunnan korjaamista.
- .....
on sitä, että pystyy toimimaan vaikka pelkää (rohkeus on siis enemmän pelon hallintaa kuin pelkäämättömyyttä). Itse olen rohkeuden puutteen vuoksi junnannut pitkään paikallani, mutta asian tunnistaminen ja tunnustaminen auttoi irti jumituksesta. Rohkein viimeaikainen tekoni on yrittäjäksi ryhtyminen.
En juurikaan kaipaa muiden hyväksyntää mielipiteilleni.- Mr.Kalluppi
uudelle yrittäjälle. Nyt kun vielä muistat, että yrittäjä on lainsuojaton. Sille saa tehdä kaikkea muuta paitsi tappaa:)
Jk. Liityhän paikalliseen yrittäjäjärjestöön sinäkin, ellet vielä ole liittynyt. - .....
Mr.Kalluppi kirjoitti:
uudelle yrittäjälle. Nyt kun vielä muistat, että yrittäjä on lainsuojaton. Sille saa tehdä kaikkea muuta paitsi tappaa:)
Jk. Liityhän paikalliseen yrittäjäjärjestöön sinäkin, ellet vielä ole liittynyt.Joo, ei tässä sinisilmäisenä ja takki auki ole lähdetty "sotimaan". Yksin ei pärjää yksinyrittäjäkään. Onnekseni kaveripiiristä löytyy henkilö, joka on pystyvä ja halukas mentoriksi.
- .....
relaxed_eyes kirjoitti:
Mutta toivotan rutkasti onnea kaikilla elämänosa-alueilla!
Thänks! Onnea sinnekin päin kaikkiin hankkeisiin.
- Serpico
Sankareista voi sanoa paljonkin, mutta varmasti yksi juttu mikä tulee aika usen vastaan on just tuo että ei lamaannu, vaan toimii. Rohkeus on niiden lamauttavien kahleiden särkemistä. Ne kahleet voi olla monenlaisia. Joillakin ne on ulkoisesti asetettuja, toisilla omia sisäisiä.
Onnea tiellesi. Päätosten tekeminen antaa voimaa.
- NAINEN83
saan usein haukkuja mielipiteistäni mut eipä haittaa ollenkaan. Rohkeus ilmenee mun elämässä myös siinä että olen lähtenyt ulos usein omasta mukavuusvyöhykkeestäni ja kokeillut uusia juttuja. Nämä uudet asiat olivat esim alan vaihto. Pelotti kyllä mielettömästi, mutta kannatti. Rohkea on se joka tekee asiat vaikka tärisevin polvin. Se ei ole rohkea joka on tyhmä eikä pelkää mitään.
- Serpico
tuo että rohkeus ei ole sama kuin pelottomuus (kaikissa tapauksissa). Rohkeuteen kuuluu just nimenomaan arvostelun sietäminen. Tämänhän joku voi käsittää tahallaan väärin. Aina se arvosteluista piittaamattomuus ei ole rohkeutta, vaan voi olla myös- no enpä keksi sanaa, mutta väärällä itsekkäästi komplasenttia... häikäilemättömyyttä siis. Vai onko häikäilemättömyys yhden sortin rohkeutta? Voihan rohkeutta olla hyvää ja huonoa. Pääosin rohkeus on just tuota pelon voittamista ja arvostelun kestämistä.
- Jurppis68
Mitä sit pitääkin sisällään, taitaa olla tapauskohtaista. Ihminen on rohkea jos esiintyy ihan puhtaasti omana itsenään, sellaisena kun luoja on luonut. Tämä harvalta onnistuu, tieten tahtoen tai tietämättä. Rohkea ihminen myöskin myöntää pelkonsa ja suoritutuu sen mukaan. Rohkea uskaltaa olla pelkurikin.
Mitä rohkeaa olen tehnyt? No en oikeastaan mitään riippuen mihin verrataan, pelkästän on löytynyt tähän mennessä normaalia arkirohkeutta. - metsäporowaara
seistä syrijäs kaike maalima kinkereistä, mis ois joutunu ottamaa kantaa hameväen aivotuksii.
saattaa olla rohkeampaa esittää kuin olla rohkeasti omaa mieltä.
- Serpico
Mukautuminen kylläkin vaatii monesti itsensä kieltämistä/muuttamista/sopeuttamista. Mutta onko se rohkeutta? Missä mielessä?
Serpico kirjoitti:
Mukautuminen kylläkin vaatii monesti itsensä kieltämistä/muuttamista/sopeuttamista. Mutta onko se rohkeutta? Missä mielessä?
että pelkääjän penkki ei oo kuitenkaan kaikkein helpoin paikka.
- Serpico
relaxed_eyes kirjoitti:
että pelkääjän penkki ei oo kuitenkaan kaikkein helpoin paikka.
Olla nostamatta kohua? Niin, maltillisen kannan ylläpitäminen silloin kun sitä ivataan, ehkä tarkoitit sitä. Jos latteus ymmärretään konservatiivisuudeksi, niin olen samaa mieltä. On rohkeaa olla konservatiivinen.
Jos taas tarkoitit, että on rohkeaa mukailla muita suosion kalastamiseksi, niin siinä asiassa jään etsimään ideaa...
Olen pelkuri: ajamaan autoa, kiipeämään korkeille paikoille, joskus esiintymäänkin suuren yleisön edessä (tosin tästä olen aika hyvin päässyt) Olen pelkuri myöntämään, että olen heikko, olen pelkuri käymään läpi asioita, jotka voivat loukata läpikäydessä läheisiä, olen pelkuri, koska en uskalla luovuttaa toivosta eräässä asiassa (mitä en pelkuruuttani tai muusta syystä tässä kerro) Olen pelkuri aloittamaan juttuja, kun ne lähtevät rullaamaan, ne etenevätkin sitten vauhdilla.
Olen rohkea: valitsemaan sellaisen työn, missä on taloudellinen epävarmuus, mutta josta pidän. Ainakin olen ollut, miten jatkossa, ei ole varmaa. Valitsemaan muista huolehtimisen uran sijasta. Olen rohkea toimiessa toisin kuin ympäristö pienissä, mutta itselle merkittävissä asioissa. Mielipiteiden ilmaisemisessa olen keskiverto. Asia liittyy enempi luonteeseen kuin rohkeuteen tai sen puuttumiseen.Oikeastaan ympäristössä, jossa normaalisti toimin on normaalia ilmaista rohkeita mielipiteitä.
Nämä tulivat ensiksi mieleen.- Serpico
Pelkoja on ja saakin olla. Kunhan ei anna niiden päästä niskan päälle. Kun mainitsit tuon esiintymispelon, niin sehän on kaikkein yleisin pelko ihmisillä. Itsellenikin tuttu ja onneksi se on voitettu jo hyvän aikaa sitten. Itse pääsin siitä itsekkyyden avulla. Esiintymispelkohan liittyy siihen mitä muut ajattelevat minusta. Kaikki miettivät jossain vaiheessa mitä muut ajattelevat heistä. Itse olen voittanut esiintymispelon monta kertaa, sillä se on jossain muodossa hiipinyt takaisin usein :) Piitaamattomuus oli yksi tehokas väline. Tosin esiintymiset olivat varmaan melko ylimielisen oloisia :D
Muuten, onko toivosta luovuttaminen sitten rohkeutta? Minusta toivosta kiinni pitäminen on rohkeaa uskomista. - Michiko_
Serpico kirjoitti:
Pelkoja on ja saakin olla. Kunhan ei anna niiden päästä niskan päälle. Kun mainitsit tuon esiintymispelon, niin sehän on kaikkein yleisin pelko ihmisillä. Itsellenikin tuttu ja onneksi se on voitettu jo hyvän aikaa sitten. Itse pääsin siitä itsekkyyden avulla. Esiintymispelkohan liittyy siihen mitä muut ajattelevat minusta. Kaikki miettivät jossain vaiheessa mitä muut ajattelevat heistä. Itse olen voittanut esiintymispelon monta kertaa, sillä se on jossain muodossa hiipinyt takaisin usein :) Piitaamattomuus oli yksi tehokas väline. Tosin esiintymiset olivat varmaan melko ylimielisen oloisia :D
Muuten, onko toivosta luovuttaminen sitten rohkeutta? Minusta toivosta kiinni pitäminen on rohkeaa uskomista.Rutiini auttaa esiintymispelkoon. Muistan yläasteikäisenä jännittäneeni kovasti yleisön edessä soittamista (kädet tärisivät), mutta jännitys on vuosien myötä muuttunut esiintymishaluksi. Soittaessaan on tavallaan "roolissa", sen sijaan puhumaan joutuu omana itsenään (jos on kyse muusta kuin näytelmästä) ja se jännittää enemmän.
- Serpico
Michiko_ kirjoitti:
Rutiini auttaa esiintymispelkoon. Muistan yläasteikäisenä jännittäneeni kovasti yleisön edessä soittamista (kädet tärisivät), mutta jännitys on vuosien myötä muuttunut esiintymishaluksi. Soittaessaan on tavallaan "roolissa", sen sijaan puhumaan joutuu omana itsenään (jos on kyse muusta kuin näytelmästä) ja se jännittää enemmän.
yleisölle voin myös puhua roolissa. Vaikka puhuisin omana itsenäni. Se on välivaihe, se täytyy ymmärtää. Rutiiniin turvaaminen on myös (toivottavasti) välivaihe. Sit kun päästään siitä vaiheesta, niin kuin toivottavaa olisi, voidaan jälleen ajatella yleisöa ja ottaa reaaliaikainen palaute hyödyksi. Aloittelevan puhujan ei kannata sen sijaan miettiä kesken performanssin samanaikaista yleisöpalautetta.
oikeat sankarit eivät kehuskele tekosillaan. Mä oon varmaan joku semi rohkee siinä suhteessa.
- skurukuski
Makoilevat stallarit on saatava kuriin ja Herran nuhteeseen! ;-)
- ~Vanilla~
Uskallan olla oma itseni ja sanoa mitä ajattelen, mutta toisaalta en uskalla tehdä monia asioita, jotka on muille ihan itsestäänselviä. Toisaalta ajattelen, että sekin on rohkeutta, että olen kuitenkin tehnyt useinkin asioita, joita pelkään, siitä huolimatta, ettei ne asiat muiden mielestä niin pelottavia ole.
Olen myös valitettavasti yllytyshullu, enkä aivan varmasti peräänny, jos otan haasteen vastaan, vaikka kuinka pelkäisin. - uk-ko
minusta olla. Arkipäivän sankariksi joskus, sellaseksi karvalakkimalliksi.
Tuolla on jo niin hyviä pointteja, että laitan vaan tällaisen itsearvion. Olen huomannut sellaisen arkirohkeuden itsessäni, että kun tulee jokin kriisi, minä olen se, joka ei jähmety, eikä sekoa: säilytän toimintakykyni.
Olkoon esimerkkinä, että lapsi satuttaa itsensä pahasti ja hänen auttamisensa täytyy tapahtua nopeasti, mutta itse auttaminenkin satuttaa lasta. Moni jähmettyy, eikä tiedä mitä tehdä, mutta multa tuontapainen "rohkeus" luonnistuu. Menen ihan kylmäksi ja rauhalliseksi ja teen sen, mikä on pakko.
Toisaalta "rauhan oloissa" pysyn mielelläni omalla turvallisuusalueellani, eikä mulla ole mikään kiire sieltä pois... saatan vältelläkin turhaa ahdistusta.
En tiedä oliko tämä vastaus kysymykseesi.- Michiko_
ensiapukoulutus voisi sopia siviilipalveluksen muodoksi (myös naisille). Fysiologian kurssilla harjoittelimme paineluelvytystä ja piti myös näytellä soittavansa hätänumeroon. Tähän mennessä en ole juuri ollut sairauskohtauksia todistamassa. Lapsena/nuorena näin kahdesti jonkun saavan epilepsiakohtauksen, ja aikuiset veivät silloin epileptikon sairaalaan. Pienenä näin konserttiyleisön joukossa vanhuksen saavan sydänkohtauksen ja kuolevan. Omaa reagointiaan hätätilanteeseen on vaikea ennakoida, mutta harjoittelu voisi antaa valmiuksia.
- uk-ko
Michiko_ kirjoitti:
ensiapukoulutus voisi sopia siviilipalveluksen muodoksi (myös naisille). Fysiologian kurssilla harjoittelimme paineluelvytystä ja piti myös näytellä soittavansa hätänumeroon. Tähän mennessä en ole juuri ollut sairauskohtauksia todistamassa. Lapsena/nuorena näin kahdesti jonkun saavan epilepsiakohtauksen, ja aikuiset veivät silloin epileptikon sairaalaan. Pienenä näin konserttiyleisön joukossa vanhuksen saavan sydänkohtauksen ja kuolevan. Omaa reagointiaan hätätilanteeseen on vaikea ennakoida, mutta harjoittelu voisi antaa valmiuksia.
taida kiinnostaa oikein ketään, ei sivareita, ei aseistakieltäytyjäliittoa, ei puolustusvoimia... Siitä oli taannoin jotain juttua mediassa, että se on aika retuperällä.
Onhan niillä koulutusta, kuukauden päivät. Siihen kuuluu myös noita ensiapuosioita. Mun poika kävi sen viime vuonna, eikä koulutuksen taso kovin kaksiselta kuulostanut.
Tämä on vähän ohi aloituksen teemasta.
Sivareita voisi kouluttaa myös laadukkaasti juuri tuollaiseen "siviilikriisinhallintaan". Tällä hetkellä se taitaa vaan olla aika kuollut alue.
Ylittää omia rajojaan. Toisin sanoen, jos koen että mulla on joku raja jonka voin ylittää ja muut pitää mua jo valmiiksi rohkeana koska pystyn tai teen asioita X tai Y niin en koe olevani - koska en ole ylittänyt sitä omaa kynnystäni.
Mulle rohkeus on siis kisaamista omia rajoituksiani ja pelkojani vastaan, tahtoa kehittää itseään kohtaamaan ne haasteet.- rusalkaa
Jos laiskuudelta viittis...vois olla rohkeekin.
Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872