VHH:laisen aamutoimet

kj.mattila

Miten oma aamunne on lähtenyt käyntiin? Aamulla otin ensimmäiseksi ruokalusikallisen kookosöljyä ja sitten kello 6.00 uimahallille, jossa aamusauna, puoli tuntia vesijuoksua ja puoli tuntia uintia. Sitten aamiaisen tekoon.

Kaksi siivua paistettua siankylkea, kahden munan munakokkeli, kaaliraastetta smetanalla, puolikas paprika, lasi itse tehtyä kefiiriä ja kuppi vahvaa kahvia johon loraus kuohukermaa.

Nyt on olo mitä mainioin ja nälkä pysyy poissa pitkälle iltapäivään kun ei ole turhia hiilihydraatteja aamiaisessa. Välipalojakaan ei tarvita. Työtkin sujuvat kun olo on virkeä eikä hiilareitten ja sokerien sumentama.

Lounas on sitten joskus puolenpäivän jälkeen. Se on tänään kuhafilettä ja hapankaalia. Varsinaista pikaruokaa ja hiilihydraatit minimissä.

41

2441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samat...

jargonit on kuultu - jo neljän vuoden ajan - päivästä toiseen, luuletko että ketään kiinnostaa?

• Myöntää itse, että on häiriköinyt tällä palstalla ainakin neljä vuotta eli ainakin sen ajan kun minä olen täällä ollut. Takuuvarmasti on kirjoittanut enemmän kuin pari viestiä. Nimimerkkejä on tuhansia mutta kirjoittaja on sama. Jahtaa minua joka ketjussa. Mikähän voisi olla sairauden nimi?

• JamppaM

koskaan mitään muuta kuin siankylkeä ja kokkelia muut, meinaan tuntuu olevan aika yksipuolisia nuo sinun aamupalasi.

• tänään vain oli siankyljen vuoro kun ostin sitä maatilatorilta. Mielikuvitushan tässä on vain rajana ja jos kuvittelet että yhden aamun ruoka on sitten joka päivä samaa niin ei se niin mene. Kyllä siankyljen voi korvata moni hiilihydraatiton vaihtoehto. Ohuet maksaviipaleet on yksi herkkuni. Jos tekee vaihteeksi munakkaan niin ei tarvitse kuin valita oikeat täytteet, katkarapua, sieniä jne. Edellisen päivän ruoantähteitä voi myös käyttää. Viime viikolla tei kaalilaatikkoa ja sitä onkin helppo paistaa pannulla munakokkelin seuraksi. Savukala on myös hyvä tai vaikka ihan paistettu kala jos muistaa edellispäivänä paistaa vähän reilummin.

• JamppaM
        kj.mattila kirjoitti:

tänään vain oli siankyljen vuoro kun ostin sitä maatilatorilta. Mielikuvitushan tässä on vain rajana ja jos kuvittelet että yhden aamun ruoka on sitten joka päivä samaa niin ei se niin mene. Kyllä siankyljen voi korvata moni hiilihydraatiton vaihtoehto. Ohuet maksaviipaleet on yksi herkkuni. Jos tekee vaihteeksi munakkaan niin ei tarvitse kuin valita oikeat täytteet, katkarapua, sieniä jne. Edellisen päivän ruoantähteitä voi myös käyttää. Viime viikolla tei kaalilaatikkoa ja sitä onkin helppo paistaa pannulla munakokkelin seuraksi. Savukala on myös hyvä tai vaikka ihan paistettu kala jos muistaa edellispäivänä paistaa vähän reilummin.

väärän kuvan, koska puhut aina vain siitä siankyljestä ja kokkelista, asia ok.

• siitä se johtuu!
        kj.mattila kirjoitti:

tänään vain oli siankyljen vuoro kun ostin sitä maatilatorilta. Mielikuvitushan tässä on vain rajana ja jos kuvittelet että yhden aamun ruoka on sitten joka päivä samaa niin ei se niin mene. Kyllä siankyljen voi korvata moni hiilihydraatiton vaihtoehto. Ohuet maksaviipaleet on yksi herkkuni. Jos tekee vaihteeksi munakkaan niin ei tarvitse kuin valita oikeat täytteet, katkarapua, sieniä jne. Edellisen päivän ruoantähteitä voi myös käyttää. Viime viikolla tei kaalilaatikkoa ja sitä onkin helppo paistaa pannulla munakokkelin seuraksi. Savukala on myös hyvä tai vaikka ihan paistettu kala jos muistaa edellispäivänä paistaa vähän reilummin.

Ainahan sinun pitää ensiksi huolehtia siitä, että palstalle ilmestyy muodossa tai toisessa mainos lihan syömisestä! Ei se sattumaa ole, se on sinun tarkoituksellista taktiikkaasi "muistaa" lanseerata lihantuottajien tuotteita, jotta menisivät hyvin kaupaksi! Olet "kävelevä" (LUE: koneen ääressä aamusta iltaan istua lössöttävä) eläinkunnan tuotteiden mainos! Mitä tekevät lukijasi? Hekin istuvat liikkumatta piiruakaan koneensa ääressä, kun pitäisi huolehtia sen tärkeimmän elimen, sydämen toimintakunnosta. Se ei yhtään parane istumisella vaan reippaalla liikkumisella, jopa hengästymisellä. Liikunnan määrällä on suora yhteys sydänterveyteen. Tämä palsta on kyllä huuhaan prototyyppi, joten kehotan lukijoita sulkemaan koneensa ja lähtemään lenkille. Tänne tulevat monet lukemaan ja vastailemaan sinulle pelkästään hupia saadakseen, ei kiinnostuksesta sinun jaarituksiisi. Sinähän tietysti vaikka ryömit lukijoiden edessä, jotta saisit täytettyä tätä palstaa uusilla aloituksilla. Alennut haukuttavaksi ja pilkattavaksi vain jotta tänne syntyisi elämää. Ei se mitään muuta ole.

• Kokeilija2009

Olen tässä muutamina iltoina lueskellut näitä erilaisia keskustelupalstoja ja tullut siihen tulokseen, että se läski todella joillakin on ikuista.

Lueskelin ensin lihavuuspalstaa ja totesin tuntien hämmästelyn jälkeen, että lihavat eivät enää olekaan lepposia, vaan tuntuvat olevan täysin kyvyttömiä asialliseen keskusteluun. Ehkä se kiihkeä ihrojensa puolustelu hyökkäämällä johtuu siitä, kun itsekin tajuaa että syö todella väärin ja turhaan koittaa vuodesta toiseen muka laihduttaa. Vähän sama asia, kun yrität hienovaraisesti saada tupakoijan ymmärtämään, että se pölli suupielessä ei ole millään tavalla terveellinen.

Tälle palstalle tuntuu pesiytyneen samoja tai ainakin samalla aaltopituudella olevia ihmisiä, jotka väittävät vastaan siksi, kun eivät viitsi kokeilla eri vaihtoehtojen paikkansapitävyyttä.

Minulla ei itsellä luojan kiitos ole ollut pahoja paino-ongelmia, mutta yhteen aikaan tuli syötyä aika hiilarivoittoisesti kuukausia ja vyötärö alkoi kadota ja vatsa kasvaa. Aloin ihmettelemään jatkuvaa väsymystä, varsinkin ruokailun jälkeen olin nukkua istualleni kesken työpäivän.

Olin joskus aiemmin jo lukenut verensokerin vaihteluista ja aloin järkeillä, että jokin on syömisissäni pahasti pielessä. Aloin etsiä tietoa ravinnosta ja löysin myös tietoa, joka tuki omiakin epäilyksiäni huonoista ja liian runsaista hiilareista.

Olen aika epäileväinen uusien asioiden suhteen, mutta päätin kokeilla jättämällä sokerin, viljatuotteet ja perunan pois vähäksi aikaa. En kovin tarkkaan seurannut painoani, koska en ollut laihduttamassa. Olo alkoi kummasti muuttua parempaan suuntaa jo ekalla viikolla. Unentarve väheni huomattavasti ja virtaa riitti mainiosti koko päiväksi.

Söin siis aika paljon kalaa, kanaa ja naudanlihaa. Ensin luulin, että ruokalaskuni kohoaa pilviin, mutta kävikin päinvastoin. Tuntui, että ruokakassi maksaa enää puolet entisestä ja kaupassa oli aluksi aika vaikea keksiä mitä ostaisi. Vaikka ruoka tuntui kilohintaa katsottaessa kalliilta, se kompensoitui, koska ei tarvinnut syödä niin paljoa ja se näläntunne todellakin pysyi yleensä klo 14:ään saakka poissa, kun oli esim paistanut aamupalaksi 2-3 kananmunaa ja pekonia.

Tarkoituksenani oli aloittaa myös kuntosalitreenaaminen samoihin aikoihin ja hämmästyin, kun jo parin viikon jälkeen lihakset olivat selvästi kiinteämmät ja jotenkin pulleammatkin.

No, ruokahan oli todella hyvää, kun paistamiseen käytin joko voita tai kookosrasvan ja voin sekoitusta. En tiedä onko kukaan muu huomannut sitä, mutta sen energisyyden kyllä tuntee ikäänkuin virtaavan suonissa ja lihaksissa.

Joinakin aamuina tein kokeeksi kaurapuuroa ja söin palan tai kaksi ruisleipää ja täytyy sanoa, että vaikka puuroaamiaisesta tuli vatsa huomattavasti enemmän täyteen, sama väsymys palasi ja nälkä tuli 2-3h:n päästä jo kurnimaan vatsaa. Eli kyllä tämä VHH ainakin minulle sopii vallan mainiosti.

Yksi asia, mistä en ole huomannut ainakaan vielä mitään kommentteja, on ulosteen laatu. Aiemmin kun söin vähän mitä sattuu, eli ainakin liikaa hiilareita, oli uloste pehmeähköä ja erittäin pahanhajuista "höttöä". Nyt se on lähes hajutonta ja sopivan jämäkkää, joten pyyhkiä ei tarvisi ollenkaan, koska mitään jälkiä ei näytä jäävän. Eikös se brittiläinen nainen, joka opetti ylipainoisia terveellisempiin ruokailutottumuksiin, ollut maininnut moneen kertaan ohjelmissaan, että kun syö oikein, kehtaa käydä paskalla myös kyläpaikassa eikä tarvi hävetä ääniä ja hajuja.

Lopuksi voisin mainita, että näin myös erään dokumentin, jossa professori esitti havainnollisesti 60m pitkällä paperiliuskalla sen, että lähes koko 60m:n alkutaipaleella on syöty hyvin rasva- ja proteiinipitoista ravintoa, eli lihaa. Vasta viimeisellä arkilla on aloitettu viljeltyjen hiilihydraattien käyttö ravintona (onhan se halpaa energiaa ja vaivattomampaa tuottaa) ja samalla alkoivat myös kehittyä erilaiset sairaudet, joista ei ollut hajuakaan ennen.

Oliskohan hiilareiden puolestapuhujilla mitään vastausta tähän, mistä moinen voisi johtua? :)

• PSkolmonen

Sinänsähän VHH on hiukan harhaanjohtava nimitys, koska kuituahan suositellaan sisältyvän siihen runsaasti. Ja kuitu jos mikä on hiilihydraatti. Vain imeytyviä hiilihydraatteja rajoitetaan.

Rasvainen kala, tonnikala öljyssä, majoneesi, pähkinät, oliivit jne ovat suositeltavia rasvojen lähteitä.

Toki saa sianlihaakin syödä, mutta rasvojen laatuun voi kiinnittää hiukan huomiota esimerkiksi juuri syömällä lohta ja muuta kalaa hiukan useammin.

Hapankaalin lisäksi voi hyvin syödä kaikkia tuoreita vihanneksia mielin määrin, niissä on paljon kuitua, mutta nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja niistä saa vain vähän.

Pääasia on, että välttää sokeria ja kaikkea mihin on lisätty sokeria, pastaa, leipää, perunaa ja riisiä. Täysjyväleipää voi syödä, mutta se kuinka paljon sitä voi syödä, on yksilöllistä. Itse syön tätä nykyä yhden viipaleen joko ruisleipää tai ylhäisten leipää päivässä, mutta minulla onkin painon pudotus käynnissä. Nopeasti paino kyllä putoaakin.

Ennen noudatin minäkin rasvatonta dieettiä ja vain lihoin. Nyt olen alkanut käyttämään kahvin kanssa kermaa ja paino putoaa ;) Salaisuus on hiilihydraattien (muiden kuin kuitujen) rajoittamisessa. Nälkä pysyy poissa eikä yhtään tarvitse kamppailla.

• VHH:lla kasvisten sisältämät liukenevat kuidut riittävät, ei elimistö tarvitse viljojen liukenematonta kuitua. Ostin tuossa viime viikolla tutulta kalastajalta 4 kiloa kuhafileitä ja sai mukaani kalan päät ja ruodot keittoja varten. Kalaa tulee syötyä myös aika runsaasti. Ei tuota siankylkeä jaksa joka päivä syödä vaikka se oli nyt tänään esimerkkinä.

Hienoa, että olet saanut painon putoamaan, niinhän se tapahtui minullakin neljä vuotta sitten. Monien on vaikea uskoa, että laihduttaminen on näin helppoa kunhan vähentää hiilihydraatteja vaikka sitten lisää kahviin kermaa ja syö joskus eläinrasvaa sianlihassa ja käyttää paistamiseen voita.

Nälkä on minullakin pysynyt hyvin poissa eikä kamppailusta tai kärvistelystä tietoakaan.

• PSkolmonen
        kj.mattila kirjoitti:

VHH:lla kasvisten sisältämät liukenevat kuidut riittävät, ei elimistö tarvitse viljojen liukenematonta kuitua. Ostin tuossa viime viikolla tutulta kalastajalta 4 kiloa kuhafileitä ja sai mukaani kalan päät ja ruodot keittoja varten. Kalaa tulee syötyä myös aika runsaasti. Ei tuota siankylkeä jaksa joka päivä syödä vaikka se oli nyt tänään esimerkkinä.

Hienoa, että olet saanut painon putoamaan, niinhän se tapahtui minullakin neljä vuotta sitten. Monien on vaikea uskoa, että laihduttaminen on näin helppoa kunhan vähentää hiilihydraatteja vaikka sitten lisää kahviin kermaa ja syö joskus eläinrasvaa sianlihassa ja käyttää paistamiseen voita.

Nälkä on minullakin pysynyt hyvin poissa eikä kamppailusta tai kärvistelystä tietoakaan.

Oletinkin, että siankylki oli tarkoituksella hiukan keskustelua herättävänä esimerkkinä.

VHH todellakin on varsin kuitupitoinen ruokavalio. Yleinen harhaluulo on, että VHH olisi kuituköyhä ruokavalio.

Oikeastaan ainoana erona hypokaloriseen, vähärasvaiseen dieettiin on se, että nopeasti imeytyvät runsaat hiilihydraatit ovat jääneet pois.

VHH nimittäin on hypokalorinen dieetti, mutta siinä ei tarvitse laskea kaloreita, koska elimistön omat säätelymekanismit kytkeytyvät päälle ja aiheuttavat pitkään kestävän kylläisyyden tunteen, näin olen syödyt ruokamäärät jäävät kuitenkin vähäisemmiksi kuin hypokaloresella dieetillä.

Hassuinta on, että VHH:lla on lupa syödä niin paljon kuin haluaa lihaa ja rasvaa. (Ei kuitenkaan enempää kannattane syödä kuin on oikeasti nälkä.)

Hypokalorisella dieetillä näet pitää olla paljon tahdonvoimaa. Kun tahdonvoima lopulta aina pettää, syöminen on hallitsematonta ja silloin kelpaa kaikki mitä kaapista ja pizzeriasta löytyy. Tasaisen varmasti VHH:lla oleillut puolestaan laihtuu varmasti ja, yllättävää kyllä, erittäin nopeasti! Laihtumisnopeus VHH:lla on huippuluokkaa vaikka ei tarvitse kärvistellä himojen ja nälän kanssa.

• töriset....
        PSkolmonen kirjoitti:

Oletinkin, että siankylki oli tarkoituksella hiukan keskustelua herättävänä esimerkkinä.

VHH todellakin on varsin kuitupitoinen ruokavalio. Yleinen harhaluulo on, että VHH olisi kuituköyhä ruokavalio.

Oikeastaan ainoana erona hypokaloriseen, vähärasvaiseen dieettiin on se, että nopeasti imeytyvät runsaat hiilihydraatit ovat jääneet pois.

VHH nimittäin on hypokalorinen dieetti, mutta siinä ei tarvitse laskea kaloreita, koska elimistön omat säätelymekanismit kytkeytyvät päälle ja aiheuttavat pitkään kestävän kylläisyyden tunteen, näin olen syödyt ruokamäärät jäävät kuitenkin vähäisemmiksi kuin hypokaloresella dieetillä.

Hassuinta on, että VHH:lla on lupa syödä niin paljon kuin haluaa lihaa ja rasvaa. (Ei kuitenkaan enempää kannattane syödä kuin on oikeasti nälkä.)

Hypokalorisella dieetillä näet pitää olla paljon tahdonvoimaa. Kun tahdonvoima lopulta aina pettää, syöminen on hallitsematonta ja silloin kelpaa kaikki mitä kaapista ja pizzeriasta löytyy. Tasaisen varmasti VHH:lla oleillut puolestaan laihtuu varmasti ja, yllättävää kyllä, erittäin nopeasti! Laihtumisnopeus VHH:lla on huippuluokkaa vaikka ei tarvitse kärvistellä himojen ja nälän kanssa.

vhh:lla on tuo nälänhallinta ja -tuntemukset erilaista kuin runsaammilla hiilihydraateilla elellessä. Ei tule koskaan syötyä itseään niin sanottuun ähkyyn ja jos joskus näläntunne tulee, niin se tulee pikkuhiljaa eikä yhtäkkisesti kuten ennen.

• menhir
        PSkolmonen kirjoitti:

tuosta tahdonvoimasta myös se, että kokeilijat lopettavat VHH:n nopeasti, jos esim. alkaa vähän pyörryttää tai tulla huono olo. Mitenköhän näiden ihmisten ajattelutapaankin vaikuttaisi parempi tietämys ihmisen fysiologiasta...?

Jos tavallisella tallaajalla alkaa esim. särkeä päätä, siihen otetaan heti burana ja kipu menee ohi. Tai pientä huimaustakin saatetaan pitää vaarallisena. Ongelma on tahdonvoiman lisäksi myös ymmärryksen puutteessa.

• on niin
        PSkolmonen kirjoitti:

"rauhanomainen" että haluankin sinulta kysyä,toivossa että saan vastauksen rauhanomaisesti.Mistä sinä saat vhh:lla runsaasti kuitua kun,leivät,puurot ym.ym...on "kielletty"?
        Tai oletko sinä yleensäkään vhh:lla?
        Kun minä aina sillointällöin yritän noudattaa vhh:ta suoli lopettaa täysin toiminnan:( syystä että leivän ja puuron kuidut jäävät saamatta.Millä korvaan nuo kuidut?
        Aina syön(olipa dietti mikä tahansa) n.puoli kiloa/päivässä kasviksia hedelmät lisäksi.
        Työkaverin kanssa aloitettiin dietti samaan aikaan,minulla vähäkalorinen ja hänellä vhh.Työkaveri on tiputtanu samassa ajassa n.17kg kun minulla on lähtenyt 2kg-:( Liikuntaa minulle tulee ja työkaverille ei.
        Toki hänellä on enemmän pudotettavaakin,ettei ihan suoraan meitä voi verrata.
        Kun aikoinaan minä yritin vhh:ta paino ei tippunut kahteen kuukauteen yhtään ja lopetin sen sitten siihen.

• hyvin pärjää

Aamulla söin lautasellisen (hiutaleita 20 g) puuroa klo 5.50. Seassa oli 80g raejuustoa ja 10 g terveellistä kotimaista kylmäpuristettua Luomu rypisöljyä sekä 50 g puolukkaa. Lisäksi kupillinen kahvia rasvattomalla maidolla.

Äsken kahvitauolla kävin juomassa kupillisen kahvia mustana, koska puuroannos vaan kummasti pitää nälän loitolla. Lounaan syön tuossa puolita päivin.

• -en-

syö aamiaista ollenkaan. Lounas siinä klo 11.00 aikaan, tänään possupataa jossa paprikaa, parsakaalia, hillosipuleita, tomaattimurskaa ja kermaa sekä sipulia. Iltaruoka sitten joskus klo 18.00 jälkeen jolla pärjää taas seuraavan päivän lounaaseen.

• rhh-laisena

aamu meni tälleen. Herättiin miehen kanssa hieman ennen kun kello soi ja koska siinä oli sopivasti aikaa niin... no, sitten suihku ja aamupala.
      Puoli lasillista vastapuristettua appelsiinimehua, kaurapuuroa, mustikoita, rasvatonta maitoa, mieheni otti vielä ruisleivän, jonka päällä oli 5 % Polaria ja tuorekurkkua, itse en jaksanut. Päälle mukilliset kahvia, Hesari, meikkaus ja töihin.
      Lounas siinä 11:30-12:30 tienoilla ja täksi päiväksi tilasin paistettuja muikkuja, perunamuusin kera, lisukkeena runsas salaattipöytä, josta voi itse valita mielensä mukaan. Jälkkäriksi hedelmä, jonka syön välipalaksi päiväkahvin jälkeen. Työpäivän päätteeksi pakolliset kotiaskareet ja kahvia.
      Sitten JOKAPÄIVÄINEN liikuntasuoritus, mikä tahansa lenkki, uinti, sali, seinäkiipeily, pilates..... vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon, tänään bodypump ( juosten salille ja takaisin yht. 6 km).
      Kevyt iltapala esim. hedelmärahka, mustikkakeitto, ruisleipää, viiliä, mysliä... en jaksa luetella..
      Suihku, hyvä kirja, leffa, puoliso... ja takaan, että työkin sujuvat kun olo on virkeä eikä vhhn tapaan rasvan sumentama.

• tuollainen

vaatiikin jo liikkumista jottei kajetu..

• menhir

hampaiden pesu, aamiaiseksi raejuustoa marjoja kaurarouhetta, porkkana, kaakao ja pala suklaata. Pakkaan evääksi pari hedelmää ja pähkinöitä ja painun luennolle.

• Vai mitä?

Näinhän Mattila asian tulkitsisi, jos otat suklaata, etkä myöskään muuten siinä tapauksessa noudata VHH:ta oikein. Mutta eihän Mattila sinua hauku, koska olet VHH:lla.

• taitaa selvitä

• Mattilan tekstejä
        Vai mitä? kirjoitti:

Näinhän Mattila asian tulkitsisi, jos otat suklaata, etkä myöskään muuten siinä tapauksessa noudata VHH:ta oikein. Mutta eihän Mattila sinua hauku, koska olet VHH:lla.

ja samalla muiden tekstejä, menikö liian vaikeaksi tai hankalaksi? Voin kyllä laittaa kirjoituksesi uudestaan kun haukut muita vhh:laisia sokeririippuvaiseksi, tässä nämä:

Riitelyksihän se menee
        Kirjoittanut: kj.mattila 10.1.2009 klo 15.48

kun tämä yksi, vuodesta toiseen yrittää haastaa riitaa kanssani. Sen vaan haluan sanoa ettei minulla koskaan tee mieli edes suklaata eikä muutakaan makeaa. Jos tällaisia mielihaluja makean perään tulee niin silloin VHH ei ole kestävällä pohjalla. No myönnetään että kyllä joskus tekee mieli vadelmia ja otan niitä pakkasesta, laitan sitten kuohukermaa tai lusikallisen smetanaa. Tällaista tekee mieli ja syönkin usein vadelmaa, mustikkaa, karpaloita, kotimaisia marjoja.

Minulla ei ainakaan
        Kirjoittanut: kj.mattila 12.1.2009 klo 11.05

VHH:lla ole tuollaisia mielihaluja mutta jos joku ei ole päässyt eroon sokerinhimosta niin silloin VHH ei ole tehnyt tehtäväänsä. Tällainen henkilö ei ole ymmärtänyt VHH:n sanomaa ja sisältöä. Sokeririippuvaisuus jatkuu ja kyseenalaistan sen että henkilö ei ole todella VHH:lla.

• viesti!
        Mattilan tekstejä kirjoitti:

ja samalla muiden tekstejä, menikö liian vaikeaksi tai hankalaksi? Voin kyllä laittaa kirjoituksesi uudestaan kun haukut muita vhh:laisia sokeririippuvaiseksi, tässä nämä:

Riitelyksihän se menee
        Kirjoittanut: kj.mattila 10.1.2009 klo 15.48

kun tämä yksi, vuodesta toiseen yrittää haastaa riitaa kanssani. Sen vaan haluan sanoa ettei minulla koskaan tee mieli edes suklaata eikä muutakaan makeaa. Jos tällaisia mielihaluja makean perään tulee niin silloin VHH ei ole kestävällä pohjalla. No myönnetään että kyllä joskus tekee mieli vadelmia ja otan niitä pakkasesta, laitan sitten kuohukermaa tai lusikallisen smetanaa. Tällaista tekee mieli ja syönkin usein vadelmaa, mustikkaa, karpaloita, kotimaisia marjoja.

Minulla ei ainakaan
        Kirjoittanut: kj.mattila 12.1.2009 klo 11.05

VHH:lla ole tuollaisia mielihaluja mutta jos joku ei ole päässyt eroon sokerinhimosta niin silloin VHH ei ole tehnyt tehtäväänsä. Tällainen henkilö ei ole ymmärtänyt VHH:n sanomaa ja sisältöä. Sokeririippuvaisuus jatkuu ja kyseenalaistan sen että henkilö ei ole todella VHH:lla.

Siinä teille esimerkkejä, kuinka mattila "haukkuu" muut VHH:laiset jos ei ole samaa mieltä kuin hän!

• huomenen

ja päivän jatko;Herätys klo.6.45 mukillinen mustaakahvia,ruispala,päällä vähän flooraa ja pari siivua juustoa,hampaidenpeus ja baanalle:D Kupillisen kahvia join n.klo.10.30.Päivällä otan kahvia ja leipäjuustoa. Päivän ruuan(ruusukaalia,kukkakaalia,partaäijäjugurttia ja ehkä jotain lihaa vähän)syön klo.16 Nyt alkaa kodin siivous,siinä ne kalorit kuluu mukavasti.
      Mukavaa päivää kaikille!

• ElämäniKunnossa

aamukahvilla. Minulle on aina ollut aamusyömisen kanssa vaikeuksia, eikä se kovin helppoa ole nytkään. Tänään kuitenkin huomasin kuinka helposti sain syötyä pari kourallista hasselpähkinöitä ja niiden seuraksi desin Valion vihreäkulmaista mustikkakeittoa. Lounaaksi sulatin muutaman juustonkantin ja dippasin kukkakaalia, lisukkeeksi 2 keitettyä munaa situuna majoneesin kanssa.

• vihreakulmainen, sokeroimaton ole sitä mikä on makeutettu aspartaamilla, ainakin tuoteselosteen mukaan.

Vesi, pakastettu mustikka (10 %), sakeuttamisaineet (guarkumi, muunnettu tärkkelys), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaine (kaliumsorbaatti), makeutusaineet (*aspartaami), asesulfaami K). *)Sisältää fenyylialaniinin lähteen.

Miten suhtaudut makeutusaineisiin? Aspartaamiahan pidetään vaarallisena.

• ElämäniKunnossa
        kj.mattila kirjoitti:

vihreakulmainen, sokeroimaton ole sitä mikä on makeutettu aspartaamilla, ainakin tuoteselosteen mukaan.

Vesi, pakastettu mustikka (10 %), sakeuttamisaineet (guarkumi, muunnettu tärkkelys), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaine (kaliumsorbaatti), makeutusaineet (*aspartaami), asesulfaami K). *)Sisältää fenyylialaniinin lähteen.

Miten suhtaudut makeutusaineisiin? Aspartaamiahan pidetään vaarallisena.

pidettiin kahviakin jonkin aikaa sitten vaarallisena, silti olen sitä aina juonut ja aion aina juoda.
        Sorrun myös joskus maxi-pepsiin ja oikein kun herkuttelen niin laitan hermesetaksen kahviini.

Syön myös kotimaista possua jonka ruokinnassa on käytetty geenimanipuloitua soijarehua.

Ehkä jos olisin nuorempi ja lapsien laitto ajankohtaista saattaisin olla hieman tarkempi asia kanssa.

• herään n. 5.45

Töihin vasta kahdeksaksi mutta sisäinen kello herättää ennen kellon soittoa. Aamulla ei maita mikään.

Kuppi kahvia mennee yhdeksän tietämisssä, töissä. Ekan kerran syön kello 12.00 töissä. Seuraava lämmin ruoka on illalla kello 17 tai mahdollisesti vasta kello 20, riippuu mitä ohjelmaan kuuluu. Viimeksi mainitussa tapauksessa pitää syödä pari ruisleivän palaa kaakaon kera töistä tullessa. Ekassa tapauksessa se on iltapala.

Siinä se. Ja hyvin pärjää ja on taatusti hiilihydraattia mukana.

Eikä muuten ole ylipainoakaan.

• käyttäytyy

veren rasva-arvot noin runsaalla siankyljen ja kananmunien syönnillä?

• olen noudattanut VHH-ruokavaliota ja aamiaiset ovat saman tyyppisiä eli niukkahiilihydraattisia. Käyn vuosittain laboratoriokokeissa ja tulokset ovt hyviä, siksi jatkan näin. Ennen VHH:ta kun välttelin eläinrasvoja ja söin runsaasti hiilihydraatteja niin verenpaine nousi, samoin triglyseridit ja kolsterolit niin, että lääkäri suositteli lääkityksen aloittamista. Nyt ei enää tarvitse suositella lääkkeitä kun söin itseni terveeksi.

Triglyseridit olivat ennen VHH:ta huimat 11.78 ja nykyisin ne on ihanteelliset 1.08

• kuulostaa.
        kj.mattila kirjoitti:

olen noudattanut VHH-ruokavaliota ja aamiaiset ovat saman tyyppisiä eli niukkahiilihydraattisia. Käyn vuosittain laboratoriokokeissa ja tulokset ovt hyviä, siksi jatkan näin. Ennen VHH:ta kun välttelin eläinrasvoja ja söin runsaasti hiilihydraatteja niin verenpaine nousi, samoin triglyseridit ja kolsterolit niin, että lääkäri suositteli lääkityksen aloittamista. Nyt ei enää tarvitse suositella lääkkeitä kun söin itseni terveeksi.

Triglyseridit olivat ennen VHH:ta huimat 11.78 ja nykyisin ne on ihanteelliset 1.08

Kuinka paljon VHH-ruokavalio sisältää tuoreita kasviksia runsaan rasvan vastapainona?
        Onko rasvan laadulla merkitystä VHH ruokailussa?

• kuulostaa. kirjoitti:

Kuinka paljon VHH-ruokavalio sisältää tuoreita kasviksia runsaan rasvan vastapainona?
        Onko rasvan laadulla merkitystä VHH ruokailussa?

peruna, riisi ja pasta korvataan lisäkasviksilla. Jos virallisessa hiilihydraattilautasmallissa on puolet kasviksia, 1/4 perunaa, pastaa ja riisi ja 1/4 lihaa, kalaa, kanaa niin VHH:lla se tarkoittaa 3/4 kasviksia ja 1/4 lihaa, kalaa, kanaa.

Rasvan laadulla on suuri merkitys VHH ruokailussa. Suositaan luonnollisia käsittelemättömiä rasvoja, kuten eläinrasvoja, voita ja kasvipuolelta kylmäpuristettuja kookos- ja oliiviöljyjä. Rypsiöljykin käy mutta vain salaattiin kun se hapettuu kuumennettaessa eikä näin ollen sovellu paistamiseen.

Kaikki keinotekoiset teollisuusrasvat, margariinit eivät kuulu VHH:lle, niitähän ei esiinny missään luonnossa ja ne aiheuttavat ongelmia elimistössä.

• ongelmia?
        kj.mattila kirjoitti:

peruna, riisi ja pasta korvataan lisäkasviksilla. Jos virallisessa hiilihydraattilautasmallissa on puolet kasviksia, 1/4 perunaa, pastaa ja riisi ja 1/4 lihaa, kalaa, kanaa niin VHH:lla se tarkoittaa 3/4 kasviksia ja 1/4 lihaa, kalaa, kanaa.

Rasvan laadulla on suuri merkitys VHH ruokailussa. Suositaan luonnollisia käsittelemättömiä rasvoja, kuten eläinrasvoja, voita ja kasvipuolelta kylmäpuristettuja kookos- ja oliiviöljyjä. Rypsiöljykin käy mutta vain salaattiin kun se hapettuu kuumennettaessa eikä näin ollen sovellu paistamiseen.

Kaikki keinotekoiset teollisuusrasvat, margariinit eivät kuulu VHH:lle, niitähän ei esiinny missään luonnossa ja ne aiheuttavat ongelmia elimistössä.

Millaisia ongelmia margariinit elimistölle aiheuttaa?

• Yletön

Juupa juu. Ja tällaiselta näyttää kun syö tarpeeksi siankylkeä.
      http://www.iltalehti.fi/terveys/200708216457526_tr.shtml

• kun syö

• sittenkin näin

• viestistäsi
        sittenkin näin kirjoitti:

Yllä terveellisesti laihduttanut ja alla vhh:lainen:
        http://www.iltalehti.fi/terveys/200901208906100_tr.shtml

http://www.iltalehti.fi/terveys/200708216457526_tr.shtml

riidansiemenen. Olen myös itse laihduttanut aikanani painonvartijoissa, jopa onnistuneesti, vaan painonhallinta ei sillä systeemillä minulla onnistu. Epäsäännölisen työajan ja ruokailumahdollisuuksien vuoksi pääsi nälkä aina liian suureksi ja kontrollini petti. Joo, joo olen heikkoluonteinen, en sitä kielläkään.

Oma mukaelmani VHH:sta sopii minulle hyvin, helppo ottaa mukaan pieniä välipaloja mitkä pääsee jossain välissä huitasemaan ääntä kohti. Sitä voimakasta näläntunnetta ei enää tule. Mikä kaikista iloisin asia: ei pieretä enää pätkääkään ja se on esiintyvässä ammatissani suuri helpotus.

• ei siis
        viestistäsi kirjoitti:

riidansiemenen. Olen myös itse laihduttanut aikanani painonvartijoissa, jopa onnistuneesti, vaan painonhallinta ei sillä systeemillä minulla onnistu. Epäsäännölisen työajan ja ruokailumahdollisuuksien vuoksi pääsi nälkä aina liian suureksi ja kontrollini petti. Joo, joo olen heikkoluonteinen, en sitä kielläkään.

Oma mukaelmani VHH:sta sopii minulle hyvin, helppo ottaa mukaan pieniä välipaloja mitkä pääsee jossain välissä huitasemaan ääntä kohti. Sitä voimakasta näläntunnetta ei enää tule. Mikä kaikista iloisin asia: ei pieretä enää pätkääkään ja se on esiintyvässä ammatissani suuri helpotus.

ole kestävällä pohjalla, etkä tee sitä oikein jos sinun pitää syödä välipaloja. Kysy vaikka Mattilalta.

• jos minulla
        ei siis kirjoitti:

ole kestävällä pohjalla, etkä tee sitä oikein jos sinun pitää syödä välipaloja. Kysy vaikka Mattilalta.

on hyvä olo ja paino pysyy hallinnassa, ei siihen mitään kyselyitä tarvita. Nämä mainitsemani välipalat tavallaan korvaavat ruoan, jota en ehdi/pääse syömään. Usein on hommissa 8-10 tunnin putki, milloin ei lähdetä mihinkään syömään.

• painonvartijoissa
        viestistäsi kirjoitti:

ja yritin myös Atkinsia, mutta siinä en saanut mitään tuloksia. Paikkareissa paino tosiaan tippui, mutta myös minulla oli vaikeuksia pitää kilot kurissa. Tiedän monta, joille se sopii, mutta en jaksa elää niin kurinalaisesti. Nyt olen ottanut kummastakin dieetistä jotain: paikkareista pisteet noin suunnilleen päivässä ja vhh:sta huonojen hiilareiden vähentämisen. Toimii minulla ja on helppo noudattaa. Vhh-ajasta hyvänä puolena jäi se, että en voi enää juoda olutta. Ei vaan maistu. Ennen meni monta tuopillista kerralla.

• sitten..

aika yksipuolisia noi aamiaiset. eikö kyllästytä koskaan?

• siankylkeä!!

siankylkeä

Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      50
      5237
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      75
      3020
    3. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      304
      1580
    4. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1204
    5. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      78
      1146
    6. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1124
    7. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1095
    8. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      130
      1082
    9. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      171