Sain tietää että olen raskaana ja ilmoitin tästä samantien työnantajalle. Muutamia päiviä sen jälkeen tuli johdolta ilmoitus että firmassa aloitetaan YT:t ja maks. viisi henkeä joutuu todennäköisesti lähtemään firmasta (kyseessä keskisuuri yritys). Nyt tietenkin on kamala jännitys päällä että nythän ne tietenkin irtisanoo sen ihmisen jolle joutuvat maksamaan palkkaa kolme kuukautta vaikkei työntekijä ole edes töissä (eli tulevan mamman). Töitä kyllä riittää osastollamme ja lisäapuja tarvitsemme koko ajan joten tuli täytenä yllätyksenä tämä. Onko tämä korostettu irtisanomissuoja nyt voimassa minun kohdalla vai koskeeko tämä ainoastaan äitiys/vanhempainlomalla olevia?
raskaana ja yt:t
3
1124
Vastaukset
- Nelli K
En ole asiantuntija. Mutta monet yt neuvottelut läpikäyneenä ajattelisin asian näin. Jos yrityksessä alkaa YT neuvottelut koskien koko henkilökuntaa ja syyt on tietty tuotannolliset ja taloudelliset. Niin kyllähän yritys voi irtisanoa kenet vaan. Työnantajalla kun on oikeus valita työntekijänsä. Mutta jos teillä on muitakin henkilöitä, jotka tekevät samaa työtä mitä sinäkin niin siihen nähden sinulla on tietty suoja. Aika harvoin työnantajat lähtevät kuitenkaan irtisanomaan raskaana olevia ja sitä paitsi työnantaja maksaa 3 kk palkan sinulle. Mutta työnantaja saa siitäkin osan valtiolta takaisin....Ole huoleti...en tahdo uskoa, että asia koskee sinua millään tapaa. Ihanaa odotusaikaa sinulle :-)
- kyyninen
Niin tietenkään työnantaja ei saa irtisanoa RASKAUDEN TAKIA, mutta muilla perusteilla työnantaja voi irtisanoa.
- muihin nähden
Raskaana oleva lähtee vasta viimeisimpien joukossa, kuten työsuojeluvaltuutettu ja pääluottamusmieskin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166313- 1972490
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan971894En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761497Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911049- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46929- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708