Valtion velka

Uutisissa kerrottiin, että valtio velkaantuu pitkästä aikaa rivakkaan tahtiin. Samaan aikaan valitetaan aina vain kovempaan ääneen sosiaalietuuksien pienuudesta.

Mitä mielestäsi pitäsi tehdä? Ottaa lisää velkaa? Nostaa veroja ja maksuja? Karsia palveluita? Mahdolliset perustelut perään.

Ps. Kansanedustajien kulukorvauksilla ja edesmenneillä optioilla ei tätä menoerää valitettavasti pystytä rahoittamaan, vaikka se mukavaa olisikin. Että faktaa, ei moraalisia erimerkkejä, peliin!

29

673

Vastaukset 29

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uk-ko

Noh. Lainanotossa ei oo mitään kummallista. Otetaan nyt lainaa, jos on tarvis. Eikös niistä vanhoista suurin osa ole jo pois maksettu?

Nyt kun sitä lainaa otetaan, niin mihinkäs se lainaraha pannaan? Mitä sillä rahoitetaan? Huomaan seuranneeni uutisia todella laiskasti. Katetaanko sillä lähinnä romahtavaa verokertymää ja tuetaan horjuvaa bisnestä? Jos näin on niin hyvä.

Sosiaalietuuksista monet ovatkin liian pienet. Se ei ole ristiriidassa valtion budjetin tiukkuuden kanssa. Molemmista voi valittaa yhtä aikaa ja olla ihan oikeassa.

• Eikös olekin mukavaa, kun ei tarvitse itse tehdä vaikeita arvovalintoja vaan voi vain valittaa? Semminkin, kun väärät valinnat tuovat lisää kurjuutta ja oikeat vähentävät sitä?

• uk-ko
        Ratikkakuski kirjoitti:

Eikös olekin mukavaa, kun ei tarvitse itse tehdä vaikeita arvovalintoja vaan voi vain valittaa? Semminkin, kun väärät valinnat tuovat lisää kurjuutta ja oikeat vähentävät sitä?

Ja hallitus joutuu ottamaan huomioon kaikkien osapuolten edun budjetin laadinnassa. Se tasapainotettu budjetti on yleensä kaikkien mielestä ihan paska. Se vasta onkin hallitukselta vaikea arvovalinta. Vuosi vuodelta ja hallituspohjasta riippumatta :-)

• ottaa ja korjata kaikki koulut, sairaalat, terveyskeskukset, vanhain- ja päiväkodit, sekä rakentaa uusia. Rakannusalalta on ennustettu jäävän 100 000 työtöntä ja aika sääli olis heittää nyt kaikki se ammattitaito ruostumaan.

• Ajatus on mielestäni hyvä, vaikka mahtaakin käydä kalliiksi seuraavalle sukupolvelle. Aivan kuin edellinen lama meille. Vaikuttaa vähän ikuiselta kierteeltä.

• Ratikkakuski kirjoitti:

Ajatus on mielestäni hyvä, vaikka mahtaakin käydä kalliiksi seuraavalle sukupolvelle. Aivan kuin edellinen lama meille. Vaikuttaa vähän ikuiselta kierteeltä.

ei mikään ole ilmaista ja julkiset tilat on oikeesti peruskorjauksen tarpeessa, taantuman aikana se tulee valtiolle halvemmaksi kuin korkeasuhdanteessa, eikä tekijöistäkään ole pulaa.

Ja kyllä ne sadantuhannen ihmisen työttömyyspäivärahatkin on jonkinlainen kustannus sekin, ja se ei ainakaan tuota mitään.

Ehkä mä nyt esitin asian vähä turhan yksioikoisesti kaikkineen, mut jotain tuommosta kuitenkin.

• random_N
        relaxed_eyes kirjoitti:

ei mikään ole ilmaista ja julkiset tilat on oikeesti peruskorjauksen tarpeessa, taantuman aikana se tulee valtiolle halvemmaksi kuin korkeasuhdanteessa, eikä tekijöistäkään ole pulaa.

Ja kyllä ne sadantuhannen ihmisen työttömyyspäivärahatkin on jonkinlainen kustannus sekin, ja se ei ainakaan tuota mitään.

Ehkä mä nyt esitin asian vähä turhan yksioikoisesti kaikkineen, mut jotain tuommosta kuitenkin.

Tuo olisi viisas homma.

Säästäisi terveys- ja työttömyyspuolella ja nuo hommat olisi sitten tehty kun alkaa nousu. Olisi rakentajia hankkeisiin, jotka nousu poikii.

• voisivat..!
      • Paljonko tuloja pitäisi tasata? Missä kulkee mielestäsi raja, että keskiverto sukankuluttaja toteaa, ettei kannata enää edes pyrkiä ansaitsemaan lisää?

• Suoraryhtisempi

Arvon kaakattavat ämmät, tiesittekö miksi velkaa kutsutaan kyykyksi?

No siksi, jotta sitä tahoa nöyristelet, jolta velan otat !!

Hyvä ämmät, lisää velkaa, sillä sitä on ennenkin eletty.

Kenen edessä mielestänne riipumattoman miehen pitää kyykistellä ? Kyykätkäätten niin paljon ku polvilumpiot kestää. Katainen ja muut velkaperkeleet ovat mieluusti kyykyssä.

Miehet (velattomat) seisovat suorana ! Ja avaukseen: pelkkää menojen karsintaa.

• Ensimmäinen eriävä mielipide. Pisteet siitä.

• ...

Miten palveluita voisi enää karsia? Mitä ne "palvelut" oikeastaan ovat?

• Ratikkakuski

Luuletko pääseväsi yksityislääkäriin 12€:lla? Edes jonottamalla?

• ...
        Ratikkakuski kirjoitti:

Luuletko pääseväsi yksityislääkäriin 12€:lla? Edes jonottamalla?

Siitä palvelusta ei enää voi karsia. Mistä palveluista sitten voisi?

• Asumisesta ja ruuasta kevennetään veroja jonka ansiosta sosiaalietuuksia ei tarvi korottaa koska kulut laskevat.

Veroja muualla kohotetaan niin paljon kuin tarvitaan - verot kohdennetaan ensisijaisesti siihen että ihmiset työllistyisivät ja alkaisivat taas palvella infrastruktuuria. Koska ruoka ja asuminen ovat nyt kohtuullisemmat voidaan palkkoja alentaa.

Vastaavasti verotus ankaroituu paremmin tienaavilla. Heille on samoin etua halvemmista safkoista ja asunnoista mutta se etu mitätöidään verotuksella. Tämä siis ei muuta nykytilannetta juuri laisinkaan.

"Ulkomaiset resurssit" pitäisi saada paljon kalliimmaksi siten että suomessa kiertävä raha myös jäisi tänne. Toisin sanoen, intra-suomalainen tuotanto niin elintarvikkeissa kuin hyödykkeissäkin siis käyntiin. Vain materiaalit ulkomailta. Sääli että EU on tiellä, käytännössä kulutusorientoituneet suomalaiset myyvät kotimaansa tuottavuuden ulkomaille ja näivettävät paikalliset systeemit.

Sitten sellaiset dramaattiset toimenpiteet kuin itseaiheutettujen ongelmien omavastuu kuntoon. Esim. alkoholisairaudet voitaisiin kustannuttaa suoraan sairaan omasta pussista ilman Kela-korvauksia. Vastaavasti seurantajärjestelmä alkoholin kulutukselle joka tähtää siihen että kukaan ei juo liikaa. Tällä tarkoitus lisätä työkykyä ja saavuttaa tila jossa kerätty alkoholivero tuottaa valtiolle eikä aiheuta nykyistä menoerää. Sama kaikissa vastaavissa asioissa.

Yleensäkin elämää pyritään yksinkertaistamaan, tuomaan lähemmäksi kotikontuja, ohjaamaan ihmisten kulutustottumuksia kotimaiseen suuntaan ja kääntämään talouden suunta niin että suomessa tuotetaan ja ulkomaalaiset ostavat ja tuovat valuuttaa joka käytetään kotimaan kehittämiseen kotimaassa kotimaisin välinein ja ihmisvoimin.

Takkiin ottaa moni taho etenkin modenrin talousjärjestelmän "ihmelapset" tulisivat tippumaan alempaan keskiluokkaan ellei allekin. Mutta voi voi - sellaista on elämä. Kaikille kuitenkin taataan oikeasti koti, safka, työmahdollisuus ja siihen päälle oma osinko Oy Suomi An:n reaalituotosta.

• random_N

En osaa arvioida toimisiko oikeasti mutta tuossa perusmenojen veronkevennyksessä voisi olla pointtia. Se leikkaisi verotuloja mutta se kaikki etuus menee kulutukseen eli kasvava kulutus voitelisi toisaalla ja yritykset maksavat taas tahollaan veroa...

Se nostaisi elintasoa alimmilla portailla ja se jo itsessään olisi loistava asia.

• No tässähän oli kerrankin oikeasti virkeää kansalaisajattelua ja vielä hyvin jäsenneltynä. Minuakin alkoi kiinnostamaan, millä perusteilla kansantaloustieteilijät ampuisivat teesisi alas. Joku syyhän siihen on, miksi näin ei ole tehty. Suurin osa Suomen kansasta on kuitenkin tavallisia palkansaajia eikä mitään keinottelijoita.

Tosin minäkin epäilen hyötyjä, mitä saavutettaisiin eriytymällä maailmantaloudesta. Maat, jotka tähän saakka ovat niin tehneet, eivät ole hyvinvointivertailujen kärjessä. Onko mittarit väärät vai missä vika?

• uk-ko

"Asumisesta ja ruuasta kevennetään veroja..." Tarkoitatko välillisiä veroja, kuten alvia, polttoaineveroja jne? Jos tarkoitat, niin olen ihan samaa mieltä.
        Nyt kun progressiivista tuloveroa kevennetään, niin välilliset tasaverot pysyvät entisellään - ja suhteellisesti ne juuri painavat köyhän taloutta enemmän kuin rikkaan.
        Kannatan siis tasaverojen purkamista. Ja sitten pitää muista se ällistyttävä seikka, että tätäkään systeemiä ei ole keksitty nykyisellä Kokoomusvetoisella kaudella, vaan vanhalla kunnon punamultakaudella.

Muuten tyydyn myötäilemään edellisiä vastaajia: jos protektionismi olisi kannattavaa, miksi se olisi purettu? Luulen että siihen oli aikoinaan syynsä, vaikka mun tiedot ei yllä sinne asti.

• Ratikkakuski kirjoitti:

No tässähän oli kerrankin oikeasti virkeää kansalaisajattelua ja vielä hyvin jäsenneltynä. Minuakin alkoi kiinnostamaan, millä perusteilla kansantaloustieteilijät ampuisivat teesisi alas. Joku syyhän siihen on, miksi näin ei ole tehty. Suurin osa Suomen kansasta on kuitenkin tavallisia palkansaajia eikä mitään keinottelijoita.

Tosin minäkin epäilen hyötyjä, mitä saavutettaisiin eriytymällä maailmantaloudesta. Maat, jotka tähän saakka ovat niin tehneet, eivät ole hyvinvointivertailujen kärjessä. Onko mittarit väärät vai missä vika?

Olemme tottuneet nykyiseen viheineen ja koska asiat ovat monissa jutuissa kuralla pelätään että muutos menisi huonompaan suuntaan.

Ihmisellä on näet sellainen taipumus että hän pitää sitä järjestelmää missä hän elää ja vaikuttaa (tai on vaikuttamatta) itseoikeutettuna ja pyrkii suojelemaan arkeaan dramatiikalta. Nykyinen yhteiskuntamalli ja asioidenhoitotapa on ihmisten mielestä oikea koska koska se on olemassa. Ei siksi että siinä olisi järkeä tai oikeudenmukaisuutta - vaan siksi että se on yksinkertaisesti olemassa.

• KoppavaHoro

veronkevennykset pois ja kiristystä sinne, missä varaa on.
      Kaikki palkat, jotka ovat valtion maksettavina, jäädytetään.

• Rankaisisit lamasta etenkin naisia. Suurin osa naisista työskentelee kuntien ja valtion palveluksessa, miehet yksityisellä puolella. Miehet siis saisivat korotuksensa, naiset eivät?

• KoppavaHoro
        Ratikkakuski kirjoitti:

Rankaisisit lamasta etenkin naisia. Suurin osa naisista työskentelee kuntien ja valtion palveluksessa, miehet yksityisellä puolella. Miehet siis saisivat korotuksensa, naiset eivät?

mä olin tässä vain realisti ja ajattelin niitä juttuja, joita valtio voi päättää tässä ja nyt.

Itse asiassa, jos nyt saa mennä realismin tuolle puolen, niin mä jäädyttäisin kaikki palkat, mutta toisaalta tiukentaisin irtisanomistenkin ehtoja. Veikkaan, että meillä on edessä paljon turhiakin irtisanomisia, jotka johtuvat osaamattomasta johtamisesta.

Mä olen kyllä niin naiivi, että uskon liikeyrityksissäkin olevan aikamoiset säästökuurit ja jäädytykset ja rekrykiellot ilman valtion puuttumista, tai no, siltä se näin rivitoimihenkilöstä tuntuu, kun varsinkin toi rekrykielto tuntuu omassa niskassa.

• KoppavaHoro

että tämä mun viestini lähti ennen aikojaan, mun oli tarkoitus runoilla vielä vaikka kuinka paljon (mm. realistiset ja epärealistiset mahikset -teemalla), mutta painoin vissiin enteriä tai jotain liian aikaisin.

Enkä mä enää jaksa... tai edes muista mitä kirjoitin, mutta siinä vaiheessa se tuntui todella fiksulta! :)

• k32v

Se velkaraha on virtuaalirahaa. Ei sitä omista edes se pankki, joka sitä lainaa. Se vaan rahastaa siinä välissä.

Velat voi maksaa pois sitten joskus, kun on enemmän rahaa.

Valtio ei voi mennä konkurssiin, joten valtion velalla ei ole mitään merkitystä. Eikä kansalaisten rahoja pitäisi kansalaisten veroja nostamalla siihen pisnekseen sotkea, koska ihan sama maksetaanko niitä rahoja ikinä pois vai ei. Kun taas yksilön elämä on rajallinen ja jatkuva jeesukseniso veroprosentti ahistaa.

• Sitten viime laman ainakin minun veroprosenttini on pudonnut jo 7%, mikä tekee nettopalkkaan sievoisen summan. Joten ei se mitään virtuaalirahaa ole.

Kysy Islantilaisilta tai jopa briteiltä (70-luvulla), voiko valtio mennä konkurssiin? Tai nykyisin Zimbabwelaisilta, mitä tapahtuu, kun valtion velanhoito hoidetaan painamalla rahaa. 80% kansasta on työttöminä, kun kellään ei ole varaa maksaa mistään. OK, vaihdantatalous alkaa jälleen toimia, kuten kivikaudella, muttei sillä vaurautta luoda. Eikä vaikkapa lääkäripalveluita.

• Suoraryhtisempi

Miksei Jyrki keksinyt, jotta peritään sama raha siltä puoluekaveri Jyriltä. Tuolta talouselämän ihmemies McGyverilta, joka myi 30 mrd. € arvoisen Kemiran, turskanpurijoille 0,2 mrd.€:lla. Ei tarvitsis ottaa velkaa, vaan omasta kukkarosta, se vaivainen 29,8 mrd.€.

Ja vielä velanotto faneille. Tunnetteko olonne itsenäiseksi ?

• WhatsUpDoc

on perustettava Soinilaisten toimitusministeriö joka pysäyttää mamujen kolonnat ja lentorahtaukset Suomeen

• €$@

Tuvapaikanhakijoiden määrän raju vähennys ja kehitysavun kutistaminen olisi ensimmäisiä toimenpiteitä.

Se ei olisi edes vastoin mitään kansainvälisiä velvoitteita, koska Geneven pakolaissopimus ei sido Suomea antamaan ns. B-(oleskelu)lupia perusteettomille hakijoille eli sellaisille, joita ei vainota rodun, uskonnon, kansalaisuuden, sosiaalisen aseman tai poliittisen mielipiteen johdosta.

• Anonyymi00021
      UUSI

Minulle sanoi eräs nainen, että valtion velkaantumiseen oli syynä valtion holtiton rahankäyttö, rahaa jaettiin sinne sun tänne. Suomessa on yli 100 erillaista tukea, joten kyllä niistä on leikkatavaa. Kohdennettaisiin tuet sellaisiin kohteisiin, joissa olisi todella tarve ja kaikki muu hömppä pois.

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      51
      991
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      98
      984
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      837
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      134
      792
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      121
      766
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      41
      695
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      656
    8. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      23
      628
    9. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    10. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      596
    11. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      40
      591
    12. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      578
    13. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      34
      552
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      72
      548
    15. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      526
    16. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      115
      518
    17. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      516
    18. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      47
      505
    19. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      502
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      8
      495
    Aihe