Saitko heti nuoruudessasi valittua oikean ammatin?
Onko se kantanut elämäsi ylitse?
Onko se lyönyt sinut välillä maihin, nostaaksesi taas ylös?
Pärjäätkö tämän 25% mikä on jäljellä tästä jaksosta elämässäsi?
Nämä alkavat olla kohtalon kysymyksiä, sisar ja veli...
Elämäsi, ammattisi?
18
761
Vastaukset
- pelkkä nolla
..Ei, ... Ei, ....Kyllä, tuskin. .... Huoh kun tietäis toiveet on kuin lapamadolla.
- hande
Kohta kaikki nähty.
Korskeasta Aluejohtajasta, hiljaiseen iltavahtimestariin...
Toki ei pidä unohtaa vuosia ilman mitään. - jartsev
Minun pitää vastata jokaiseen kysymykseen, kyllä!
- hande
Miul on paukahtannet sukset nii monest poikki.
Aina ko mie arvelin pääseväni eläkevirkaan, iso firma osti alta. Neste, Nokia.
Ja mie kilometritehtaalle jokahisen kerran..
- Heikunkeikku
Onnentähtien alla oon saanut maailmaan putkahtaa.
En voi muuta sanoa. Menin nuorena töihin ja sitä samaa työtä oon tehnyt tähän päivään asti ja toivottavasti vielä vuosia on paljon jäljellä.
Oikea ammatti löytyi.
Ei ole maahan lyöty. Ainakaan vielä.
Ai, että pärjäänkö jäljellä olevan 25%...
Juup ja joo. Sisukas oon. Pärjään aina. Pohjamudan alla oon käynyt, suuren risukasan alla köllinyt.
Vaikeasti siirtelin risuja syrjään, yksitellen siirtelin. Aluksi risu painoi, kuin valtavan suuri puunrunko. Aika kevensi ja nyt patikoin kovalla tohinalla "etiäppäin".- kohalle osui...
ja taas piti lähteä...mutta kolmevitosena ammatti valitsi minut ja sitä olen tehnyt tähän saakka...tiedä onko se oikea, mutta muut tykkää että se on mun homma...poika vaan moitti laiskaks ja sanoi että en kävisi töissä jos ei ois pakko että rahaa saa...totta puhui...
Joo samaa työtä mä liioon oon kans teheny, vissihin soon sitten ollu se mun näkööseni homma ku en oo osannu muuttelemahankaan alakaa.
Lapsuusvuosinani se jo alakoo ja oon mä tykänny olla automies ja miksei seppäki.
On siitä leipä lähteny ja oon mä saanu pikkuusen pankkohonki, pahanpäivän varooksi ja jos elämää on niin vanhuuren turvaksi.
Kovaa työtähän soon ollu, punaasia silimiä ja kolottavaa ristiselekää se jatkuva maantielle tiiraaleminen ja autoos istuminen. Se on ollu mun osani, risti ja siunauski kaikkihin elämäni päivihin. Kyllä mä niin aatteleesin notta omanonneni seppä mä myöskin oon ollu. Ja oon saanu olla terve jotta oon jaksanu "kelekkaani" raahata, myötä ja vastamäis. Hätäkö täs ny on olla ja elää valamiissa maalimas. Ruokaa on kaapis ja oma mökki täs kotina ja vaatekutjujaki sen verran notta ei ny trenkää aivan takapuali palijas reissuhun lähtiä. Palijon on aihetta kiitoksehen ja koko tyytyväänen mä oonki. Tua vaimoon kuolema silloon aikanansa vaan meinas vierä mut ja elämänhaluun ihan sitte tykkänäänsä. Sekin kuuluu, luopuminen ihimisen osahan, mutta niinkuun jo mainittinki niin työstäni oon tykänny ja oon saanu siitä riittävän toimehentuloon.
terv. tyytyvääset seppä ja pieni Tiitu-kani pohojanmaalta.- hande
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Joo samaa työtä mä liioon oon kans teheny, vissihin soon sitten ollu se mun näkööseni homma ku en oo osannu muuttelemahankaan alakaa.
Lapsuusvuosinani se jo alakoo ja oon mä tykänny olla automies ja miksei seppäki.
On siitä leipä lähteny ja oon mä saanu pikkuusen pankkohonki, pahanpäivän varooksi ja jos elämää on niin vanhuuren turvaksi.
Kovaa työtähän soon ollu, punaasia silimiä ja kolottavaa ristiselekää se jatkuva maantielle tiiraaleminen ja autoos istuminen. Se on ollu mun osani, risti ja siunauski kaikkihin elämäni päivihin. Kyllä mä niin aatteleesin notta omanonneni seppä mä myöskin oon ollu. Ja oon saanu olla terve jotta oon jaksanu "kelekkaani" raahata, myötä ja vastamäis. Hätäkö täs ny on olla ja elää valamiissa maalimas. Ruokaa on kaapis ja oma mökki täs kotina ja vaatekutjujaki sen verran notta ei ny trenkää aivan takapuali palijas reissuhun lähtiä. Palijon on aihetta kiitoksehen ja koko tyytyväänen mä oonki. Tua vaimoon kuolema silloon aikanansa vaan meinas vierä mut ja elämänhaluun ihan sitte tykkänäänsä. Sekin kuuluu, luopuminen ihimisen osahan, mutta niinkuun jo mainittinki niin työstäni oon tykänny ja oon saanu siitä riittävän toimehentuloon.
terv. tyytyvääset seppä ja pieni Tiitu-kani pohojanmaalta.Kas ymmärrys loikkii yli suomen.
Sie olet saman kokenut, pohojan mies.
Mie kyllä siulle borsan nostan.
Nimittäin nuorena mieleeni ei tullut, että olisin valitsemassa ammattia, josta jäisin eläkkeelle. Päinvastoin. Ajattelin haluavani kokeilla kaikenlaista. Eri aloja ja toisistaan hyvin poikkeavia. Suurinpiirtein niin se myös on mennyt. Tavoitteeni olivat pikemminkin laajat kuin korkeat :)
Voisikohan vielä opetella jonkin kivan uuden ammatin :) Taitaa olla viime hetket siihen. Nuorena uskoin vakaasti löytäväni aina paikkani ja löysinkin.- joutis
Ei tarvinnut valita. oli tehtävä mitä sai.
Ennen ammatillista koulutusta vaihdoin työtä ainakin parikymmentä kertaa ja toimialaakin usein.
Tiilitehtaasta hitsaukseen.
Autojen kokoonpanosta ravintolan portsariin.
Jäähdyttimien tinauksesta koneasennukseen.
Kuumabitumieristyksestä rautarakenteisiin.
Jne.
Varsinaista koulutustani vastaavaa työtä en ole tehnyt päivääkään.
Eri organisatiotasoilla ja eri toimialoilla useiden työnantajien palveluksessa.
Eniten olen viehättynyt nykyiseen ammattiini, työtön.
Luulen pärjääväni tällä lopunkin ajan, pienelle eläkkeelleni asti. töihin vaan ja oli otettava mitä sattui vastaan tulemaan.
Suututtaa kun jätin iltaoppikoulunkin kesken, oisi tuota miehelään kerenny myöhemminkin, tähän riemuun..muka.
Kartanpiirtäjäksi/kartoittajaksi kävin aikuisena, mutta nyt teen tätä työtä, hoidan näitä onnellisisempia ihmisiä.
Pian kymmenen vuotta tätäkin, vielä viisi jälellä..tai kolme.- viivi-amaldiina
et se nuoruuden ammatti kantoi tänne aikaiseen eläkeikääni saakka. Ammatissani oli kanssa käymistä lapsien, nuorten ja viimeksi vanhusten parissa. Kovin olin tykästynyt työhöni, voisin vieläkin tehdä työtäni pienemmässä muodossa, ja ompa jopa kysyttykin tuuraamaan, mutta en ole päätöksiä viel tehnyt.
Mennään päivä kerrallaan, näin on hyvä. - ammatinvalinta meni
miten sattui. Olin jo ekalla luokalla oppinut jotain laulusta "...nokipoika vaan, yhä ylös yrittää, katolle hän kiipeää..."
Siinä sitten yrittämään suoraan "yhteiskunnan huipulle" eli piipun nokkaan. Räystäälle asti pääsin, mutta sitten jokin ote lipsahti ja tipuin pari metriä äiskän kukkapenkkiin.
Iskä ryntäsi palauttamaan kurin koivuniemen herran kanssa. Tuomion perustelut jäivät epäselviksi, tuliko raipparangaistus laulelusta, kiipeilystä vai tippumisesta. Epäilen "sotatuomariksi" äiskää, kun taittui sen ruusupuskasta jotakin.- hande
Sepä...
Meillä Karjalassa on tapana vastata, kun ollaan hiukan epävarmoja kysyjän profiilista...
- tankavaara
Kiinnitin tuohon sanaan huomioni.... mitä heti tarkoittaa sinulle?
Ja mistä nuo prosentit? Aloitin elämäni ensimmäisen palkallisen työn lastenhoitajana neljätoista vuotiaana ja lapsissa olen pysynyt. Välillä kokeilin vanhuspuolta, mutta palasin kiireen vilkkaa lapsiin takaisin.
Minulla on hoitoalan kolme koulutusta ja kaikki ne liittyy lapsiin.
Ja pärjään hyvin jatkossa elämässäni, koska se loppu ei voi mennä mitenkään huonommin, kuin se miten se alkoi. Loppuni voi mennä ainostaan paremmin kuin alkuni.- maailmaan kuuluu
että työtä, ammattia, koulutusta joutuu päivittämään tai vaihtamaan vähän väliä. Keskiajan staattinen säätytalous on kuollut jo aikoja sitten.
Itse alan olla niin vanha ettei minun enää tarvitse töitä vaihtaa vaan pärjään näillä nykyisillä sen elämänvaiheen loppuun. Toivottavasti jää sitten vielä joku vuosi vapaille harrastuksillekin, kun tämä maailmanaika joillekin sellaisenkin mahdollisuuden antaa.
Ja kuolemaani asti pärjään kyllä kuten mikä tahansa elävä olio tällä planeetalla. Tänäkin aamuna ehdin jo elossa herätä. - Steffo
Jo yhdeksänvuotiaana, kun selailin Apu-lehteä, haaveilin ammatistani. Jouduin kuitenkin lähtemään Ruotsiin toteuttaakseni haaveeni. Hyvin olen pärjännyt enkä ole ollut työttömien kirjoilla kuin pari kuukautta 80-luvun alussa.
Aika hyvin olen viihtynytkin, vasta viime vuosina olen harmitellut etten valinnut jotain käsityöammattia.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60874
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111823Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla251726- 54709
- 49619
- 57570
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k91540- 22536
- 76533
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai43528