Älkää, älkää tappako itseänne!!

Ihmisiä menettänyt

Oikeasti, älkää tappako itseänne.
Meillä tänne jäävillä tulee teitä kamala ikävä, toiset alkavat myös itse hautoa itsemurhaa jos läheinen teki itsemurhan. Sitä masentuu ja pahasti. Itse mietin, että olenko todella näin paha ihminen ja huono ystävä, kun minulta on lähtenyt ihmisiä tuonpuoleiseen. Osa itse tappanut itsensä ja vähemmistö kuollut muuten.

Minulla oli pikkuveli, mutta hän kuoli alle yks vuotiaana. Hän on nyt "enkelivauva". Kuolinsyytä ei tiedetä.

Isäni oli pahasti masentunut ja alkoi kuluttamaan alkoholia suuresti ja sairasti keuhkosyöpää. Sitten hän ei enää kestänyt vaan ampui itsensä. Siitä on kaksi vuotta. Toivottavasti hänen on nyt hyvä olla, mutta ikävöin tätä ihanaa isää.. Tosin nuo hänen 3 viimeistä elin vuotta olivat hänelle ja muille tuskaiset. Hänestä alkoi tulla väkivaltainen. Ennen sitä hän oli rakastava ja ymmärtävä isä.
Silti en voi ymmärtää hänen tekoaan. Koskee kovasti sydämeen.

Äitiäni en ole menettänyt lopullisesti, mutta hän joutui mielisairaalaan isän tapettuaan itsensä.
Äiti ei vaan kestänyt sitä ja hänellä napsahti jotenkin kai.. Meni ihan sekaisin. Minun piti soittaa hätäkeskukseen hänen takiansa, koska muita ei meidän perheessä enää ollut.

Eräs ystäväni, jonka olin tuntenut ihan pienestä asti, joutui vuosi sitten auto-onnettomuuteen ja menehtyi kolmen päivän sisällä. Olimme erottamattomat, ja olemme vieläkin. Hän pysyy aina sydämessäni kuten muutkin tärkeät ihmiset, jotka ovat poissa.

Poikaystäväni oli pudonnut syvälle kuiluun.
Hän käytti huumeita ja hänen elämänsä tarkoitus oli enää huumeet. Yritin pelastaa hänet ja hän pääsi pari kertaa kuiville. Mutta sitten viime kesänä hän masentui ja retkahti huumeisiin taas. Saman kesän aikana hän otti yliannostuksen heroiiniä. Hän jätti minulle jäähyväiskirjeen, mikä meni näin: "Oot mulle tärkein ihminen koko maailmassa. Oot ainoo joka ei jättäny mua vaikka käytän. Ainoo joka yritti auttaa, ymmärtää, piristää ja tukea vaikka käyttäydyin halpamaisesti suakin kohtaan silloin jos oli vierotusoireita enkä saanu kamaa, koska ei ollu rahaa. Mutta mun elämä pyöri vain heroiinin ympärillä. Mä aiheutan sullekki tuskaa ja tää satuttaa sua varmaan vielä enemmän. Mutta mä en kestä enää, en voi elää tälläst maanpäällist helvettii. Oon jo menny ku luet tän. Rakastan sua. Rakastan sua liikaa, mut elän vahvas riippuvuisuudessa, enkä pysty antaa sulle kaikkeeni, joten tässä ei oo järkeä. Meen ennen ku satutan sua pahemman kerran. Nähään sit tuol jossain, hyvästi keijukaiseni."
Tuo oli kamala kokemus myös. Kun ei pysty auttamaan rakastamaansa ihmistä yrityksistä huolimatta. Se pistää palasiks.

Yksi tärkeimmistä ystävistäni tappoi itsensä syksyllä. Hän sairasti kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Mielialaa tasaavat lääkkeet eivät tuntuneet auttavan, eikä hän kestänyt depressiivisä jaksoja. Tappoi itsensä joukolla kolmiolääkkeitä ja runsaalla määrällä viinaa.
Taas tunsin itseni huonoksi ihmiseksi.

Yksi ystäväni hyppäsi kerrostalon 8:sta kerroksesta. Hänkään ei kestänyt elämää ja oli psykiatrisia häiriöitä ja huumeongelma.
Hänkin oli rakas.

Muitakin kuolemia on.

Entä minä? Olen 18-vuotias ja minut huostaanotettiin kun äiti joutui mielisairaalaan. Nyt olen itsenäistymis asunnossa. Sossu on velvollinen jatkohuoltoa jatkamaan kunnes olen 21. Tosin ei kyllä se kiinnosta. Jaksan elää ja tukea muita ihmisiä, vaikka olen suht palasina, näistä elämäni tapahtumista, läheisten ihmisten kuolemista yms ongelmista. Saan vielä iloa elämän pienistä asioista. Mutta käyn kyllä terapiassa, jotta jaksaisin, koska haluan elää. Kärsin yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä. Se kaikki alkoi isäni kuoltua. Ja jaksottainen masennus.

Älkää tehkö itsemurhaa. Läheisten ihmisteni kuolemat ja itsemurhat ovat tehneet pysyvää jälkeä sydämeeni ja sieluuni.

8

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun monasti on useita masentuneita ihmisiä lähekkäin, se saattaa sitten johtaa ketjureaktioon...

Joskus se saattaa ollakin ainoa syy jatkaa, että ajattelee tuota asiaa.

• Pieni pyöreä

Lääketieteen keinot on jo kokeiltu läpi. 9 vuotta mielisairautta takana. Tämä viimeinen romahdus on ollut liikaa. Jos minua ei voi parantaa, haluan kuolla. Alankomaissa eutanasian saa vain, jos kyseessä on FYYSINEN parantumaton sairaus tai kehitysvamma. Jos olisin kotieläin, minut olisi lopetettu kärsimyksistäni jo kauan aikaa sitten. Jo on helkkari, jos ihmisillä ei ole oikeus kuolla rauhassa.

• 1§34657

ei ole ketään. Yksin eilen, yksin tänään, yksin huomenna, yksin aina.

• itkujen kevät

Minulta on "vain" yksi hyvä ystävä (no, suunnilleen ainoa silloin) kuollut itsemurhan teheenä. Ja voi veljet siinä meni monta vuotta saada ajatuksensa edes jotenkin kasaan. Ja millaista oli jutella hänen äitinsä kanssa kahdeksankin tuntia putkeen ja yrittää selittää, kun ei itsekään olisi aina jaksanut elää. Lähes aina yksin. Elämä vain ei mennyt kuin olisi kaikesta siitä "menestyksestä" voinut olettaa.

Hyvä että jaksat terapiassa, ehkä se saa jotakin ehjemmäksikin. Joillekin totisesti osuu aivan käsittämättömästi surua. Hitaasti eteenpäin vain, monissa ihmisissä on aitoa sydäntä, sille pitää yrittää avautua. Olet niin nuori yhä.

• että...

sinulla riittää voimia :) Mutta älä tuomitse itsemurhan tehneitä, koska me olemme kaikki erilaisia ja toiset eivät vain jaksa. Sinusta tulee varmasti vielä jotain todella suurta ja hyvää koska olet kokenut niin paljon ja selviytynyt voittajana. Missään tapauksessa syy ei ole sinun. Kaikkea hyvää ja jaksamista sinulle.

• Ihmisiä menettänyt
        että... kirjoitti:

sinulla riittää voimia :) Mutta älä tuomitse itsemurhan tehneitä, koska me olemme kaikki erilaisia ja toiset eivät vain jaksa. Sinusta tulee varmasti vielä jotain todella suurta ja hyvää koska olet kokenut niin paljon ja selviytynyt voittajana. Missään tapauksessa syy ei ole sinun. Kaikkea hyvää ja jaksamista sinulle.

En tuomitse itsemurhan tehneitä, koska heillä todellakin on ollut tuskaa, tulevaisuus tuntunut synkältä ja varmasti kokeneet saavansa levon tuolla jossain. Mutta SILTI en haluaisi kenenkään tappavan itseään. Kuulostaa kliseeltä (ja jos on masentunut se saattaa kuulostaa mahdottomalta), mutta lähes aina parempi aika koittaa. Se vie vaan aikaa. Ehkä viikkoja, ehkä kuukausia, ehkä vuosia. Se on rankkaa, mutta jos selviää, niin se palkitsee todella. Minunkin on joskus hankala edetä, opiskella, nauttia elämästä, tehdä kivoja juttuja vapaa-ajallani ja hoitaa itseäni.
        Mutta näiden kaikkien menetettyjen läheisteni takia taistelen. Yritän rakentaa itselleni ehjää elämää. Haluan uskoa parempaan huomiseen.

Haluaisin auttaa sellaiseen epätoivoon menneitä ihmisiä ja heidän läheisiään.
        Olen kuulemma hyvä kuuntelija ja lohduttaja & neuvojen antaja. Niin minulle on aina sanottu.
        Toivottavasti näin on.

Ehkä minusta tulee psykiatri tai/ja sitten voisin auttaa nuoria huumeongelmaisia.
        Jotain sellaista hyvää haluaisin tehdä elämälläni. Itse arvostan psykiatri/terapeuttiani suuresti, sillä hän on todella osaava, auttava ja mukava ihminen.
        Hän on yksi niistä ihmisistä, joiden takia jaksan. Olen käynyt tällä samalla psykiatrilla kolme vuotta, eli käynnit aloitin noin vuosi ennen isäni kuolemaa.

Ennen kaikkea toivon teille masentuneille parempaa tulevaisuutta ja onnellista elämää. Yrittäkää jaksaa, ja hakeutukaa lääkärille, jotta pääsisitte sitä kautta psykiatrin juttusille.
        Juuri Sinä olet arvokas ja ainutlaatuinen.
        Vaikka et sitä Itse uskoisikaan. :)

• Ihmisiä menettänyt kirjoitti:

En tuomitse itsemurhan tehneitä, koska heillä todellakin on ollut tuskaa, tulevaisuus tuntunut synkältä ja varmasti kokeneet saavansa levon tuolla jossain. Mutta SILTI en haluaisi kenenkään tappavan itseään. Kuulostaa kliseeltä (ja jos on masentunut se saattaa kuulostaa mahdottomalta), mutta lähes aina parempi aika koittaa. Se vie vaan aikaa. Ehkä viikkoja, ehkä kuukausia, ehkä vuosia. Se on rankkaa, mutta jos selviää, niin se palkitsee todella. Minunkin on joskus hankala edetä, opiskella, nauttia elämästä, tehdä kivoja juttuja vapaa-ajallani ja hoitaa itseäni.
        Mutta näiden kaikkien menetettyjen läheisteni takia taistelen. Yritän rakentaa itselleni ehjää elämää. Haluan uskoa parempaan huomiseen.

Haluaisin auttaa sellaiseen epätoivoon menneitä ihmisiä ja heidän läheisiään.
        Olen kuulemma hyvä kuuntelija ja lohduttaja & neuvojen antaja. Niin minulle on aina sanottu.
        Toivottavasti näin on.

Ehkä minusta tulee psykiatri tai/ja sitten voisin auttaa nuoria huumeongelmaisia.
        Jotain sellaista hyvää haluaisin tehdä elämälläni. Itse arvostan psykiatri/terapeuttiani suuresti, sillä hän on todella osaava, auttava ja mukava ihminen.
        Hän on yksi niistä ihmisistä, joiden takia jaksan. Olen käynyt tällä samalla psykiatrilla kolme vuotta, eli käynnit aloitin noin vuosi ennen isäni kuolemaa.

Ennen kaikkea toivon teille masentuneille parempaa tulevaisuutta ja onnellista elämää. Yrittäkää jaksaa, ja hakeutukaa lääkärille, jotta pääsisitte sitä kautta psykiatrin juttusille.
        Juuri Sinä olet arvokas ja ainutlaatuinen.
        Vaikka et sitä Itse uskoisikaan. :)

Hei,

Luettuani kaikki tämän ketjun viestit, halusin vielä laittaa omaa kommenttia. Olen itse saanut 24-vuotisen elämäni aikana kokea yhtä jos toista ja sinun laillasi menettänyt ihmisiä.

Minä menetin jo reilun vuoden ikäisenä äitini, isoveljeni ja pikkusiskoni, eivät he kuolleet, mutta jäivät rajan taakse, kun isä lähti minun ja toisen veljeni kanssa pakoon ja kaikkien vaiheiden jälkeen päädyimme kiintiöpakolaisina Suomeen. Täällä saimme uuden mahdollisuuden elämään ja isäkin oli löytänyt itselleen vaimon ja saanut hänen kanssaan lapsia. Elämä oli kuitenkin kovaa ja me vanhimmat lapset saimme kärsiä vanhempien sodan traumojen aiheuttamista oireista - väkivaltana. Se onneksi päättyi murrosiän alussa, kun isä erosi ja muutimme toiselle paikkakunnalle.

Kun menin kouluun, sain osakseni kiusaamista ala-asteelta lukioon. Erilaisen ulkonäön, puhetavan ja käytöstapojen pilkkaamista, ulkopuoliseksi jättämistä ja joskus fyysistä pahoinpitelyäkin. Pahimmillaan kiusaaminen oli yläasteella. Se kaikki ajoi minut 15-vuotiaana sairaalaan pariksi viikoksi. En silloin osannut ajatellakaan, että voisin sairastaa, koska nyt on huolehdittava muista.

Olen kokenut seksuaalista väkivaltaa kolme kertaa ja kaikkina kertoina asialla ovat olleet minulle tutut ihmiset. Se jos mikä on jättänyt minuun syvän arven, jota en vielä ole voinut parannella enkä asioita ole saanut käsiteltyä, koska en ole vielä hoitoon päässyt.

Pahin menetys, jonka olen kuoleman vuoksi kokenut, oli kun ystäväni kuoli Konginkankaan bussiturmassa. Siitä lähti sellainen parin vuoden jakso, jolloin lähipiiristäni kuoli 5 henkeä - yksi oman käden kautta.

Sairastuin vakavasti masennukseen viime kesänä, vasta siinä vaiheessa kun asiat ns. alkoivat olla paremmin. Kun vierelläni on avopuoliso! Mutta niin kuulemma usein käy. Kun ihminen joutuu kokemaan paljon, ei mieli välttämättä järky, näin kävi minulle. Se kaikki tuli vasta jälkeenpäin.

Hoitoon hakeutuminen on ollut oikea maraton, joka jatkuu edelleen. Parhaillaan odottelen, että saisin Kelalta myönteisen päätöksen kuntoutukseen! Ensimmäinen hakemus on hylätty, seuraava tehdään ensi kuussa.

Olen iloinen, että olet jaksanut kaikkien murheiden keskellä! Toivon, että vaikka vielä kokisit takapakkia, älä pelästy sitä, vaan ota sekin aika vastaan! Iloinen olin myös lukiessani, että haluat auttaa epätoivoon joutuneita ihmisiä ja heidän läheisiään.

Itse ajattelin näin ja siksi hakeuduin sosiaalialan kouluun. Valitettavasti näyttää siltä, etten ole vielä henkisesti valmis siihen vaan minun on hoidettava itseni kuntoon ennen kuin voin ajatella uudelleen sopivuuttani palata kouluun. Toivon sinullekin siis aikaa käydä läpiä noita kaikkia ennen kuin päätät lähteä kouluttamaan itsesi auttamistyöhön.

Toisenlaista auttamista voit toki tehdä ja siihen tarjoavat monet tahot. Mutta siinäkin pitää muistaa, että kuuntelee itseään eikä tee liikaa, vaikka olisi kuinka monta avun tarpeessa olevaa. On ilo tietää, että sinunlaisia löytyy, vaikka on itse menettänyt, jaksaa silti antaa toivoa muille!

Kaikkea hyvää sinulle ja voimia !! Sitä toivon kaikille muillekin; valoa ja toivoa huomiseen! Muistakaa; jokainen meistä on tärkeä ja ainutkertainen! Meitä rakastetaan, vaikkemme aina siihen itse jaksa uskoa!

Lopuksi vielä:
        Mikäli olet/läheisesi on masentunut ja haluat tukea ja apua tai olet kiinnostunut masentuneiden auttamisesta ja tukemisesta, vaikkei itselläsi olisi masennusta taustalla käy;

http://www.masennusyhdistys.fi/

Yhdistys on vasta perustamisvaiheessa, mutta kaikkihan se alkaa aina pienestä ja yhdessä voimme tehdä paljon hyvää masentuneiden puolesta!

• rakkaus...

"Ainoa todellinen turva on Jumala,joka on luonut kaiken ja ilmoittanut olevansa kaiken Herra.Hänen lahjaansa on elämä ja kaikki hyvä,mitä meillä on".

Sinulla,minulla meillä kaikilla on myöskin hyviä asioita elämässämme.On hyviä muistoja,kauniita muistoja.Elämäämme kuuluu niin iloja kuin surujakin.Mutta suru voi muuttua masennukseksi,jolloin todellakin on avun hakeminen tarpeen.Ei auta,jos mietit sinä/minä yksin,mikä on ja mitä tehdä.Kannattaa hakea ammattiauttajan apua ajoissa,sillä se lahja,jonka Jumala on antanut,elämä,on vaalimisen arvoinen.Jokainen meistä on ainutkertainen yksilö omine ominaisuuksineen ja meissä kaikissa on hyvää,kaunista,voimakas terve puoli ja voimavarat,kunhan saamme ne käyttöömme.Hakekaa apua,soittakaa lääkärille ja lähtekää reippaasti liikkeelle.Kerätkää voimanne ja soittakaa aika lääkäriltä,erikoislääkäri osaa parhaiten auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      144
      5282
    2. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      132
      3397
    3. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      126
      3299
    4. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      36
      3203
    5. Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia

ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi
      Tunteet
      43
      2674
    6. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      37
      2265
    7. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      22
      2208
    8. Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon

Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon
      Pyhäjärvi
      229
      1996
    9. prööt prööt nyt ottaa vihervassaria pattiin!

Korvatkaa R kirjaimet L kirjaimilla ja sanokaa ääneen "Jari Kurri etsii pakoputkiautossaan jarruja".
      Maailman menoa
      11
      1884
    10. Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?

Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk
      Tv-sarjat
      89
      1795
    Aihe