Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vieraana talvihäissä

mumpsis.

Olen menossa ensi kuussa vieraaksi häihin, ja ongelmana on nyt juhlapuvun valinta. Aiemmin olen ollut häävieraana vain kesäisin.

Ensinnäkin kengät: miten naiset toimivat juhlakenkien kanssa talvisin? Olen ymmärtänyt, että jotkut vaihtavat juhlakenkiin vasta juhlapaikalla, sisätiloissa. Onko tämä käytäntö yleinen? Tulisiko kenkien talven juhlissa olla umpikärkiset?

Entäpä itse puku? Kaikki juhlamekkoni ovat ohuita ja hihattomia/spagettiolkaimisia. Millainen juhlamekko olisi hyvä näihin juhliin? Onko hame paita liian arkinen yhdistelmä? Olisiko parempi valita mekko? Minkä tyylinen sen tulisi olla? Pitkä vai lyhyt? Pitkähihainen vai lyhythihainen? Ja jos valitsen hameen, millainen paita sen kanssa olisi sopiva?

Paljon kysymyksiä juu, mutta olen aika pihalla näistä asioista.

12

8294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus pulmaasi

      Talvihäihin on tosiaan vaikeampi keksiä oikeanlainen vaatetus kuin kesähäihin. Minullakaan ei ole oikein kirkasta mielikuvaa talvihäistä. Morsiamella voi olla joku upea turkisviitta, mutta entä vierailla?

      Sinuna miettisin, voisiko jotain juhlamekoistasi käyttää talvellakin. Hihattomuus ei ole ongelma tyylin puolesta, vain lämpötilan puolesta. Jos löydät mekkoon sopivan boleron tai juhlavan jakun, hihaton menee ihan hyvin talvellakin. Tietenkin mekon kankaan pitää olla talveen sopivaa. Kevyet pastellisävyt voivat näyttää talvella liian vaaleilta, mutta esim. punainen tai ruskea toimivat kaikkina vuodenaikoina.

      Jos ostat uuden mekon, tyyli, pituus ja hihojen pituus ovat ihan makuasioita. Hihatonkin menee jos asuun kuuluu bolero/jakku tai lämmin hartiahuivi. PikkuMUSTA ei ole paras valinta, mutta muut tyypilliset talvivärit varmaan sopivat (punainen, tummansininen, tummanvihreä, luumu, jne). Mekko on kyllä minusta parempi kuin hame paita. Hame paita näyttää helposti niin arkiselta, niinkuin itsekin sanot. Ja kyllä, umpikärkiset kengät talvella. Minä vahtaisin juhlakenkiin vasta sisätiloissa, ainakin jos maassa on lunta tai loskaa ja kenkäni olisivat herkät. Ehkä jos saisin autokyydin aivan juhlapaikan ovelle ja maa olisi lumeton, voisin kulkea ulkona muutaman askeleen juhlakengissä, mutta muussa tapauksessa on mielestäni turha pilata kenkiä käyttämällä niitä ulkona. Jos kirkossa ollaan ulkokengät jalassa, siihen voi aina valita kauneimmat ja siroimmat ulkokenkänsä.

      • mumpsis.

        Suuri kiitos vastauksestasi, sain tuosta jo paljon hyviä ideoita.

        Yksi tummanpunainen juhlamekko minulla on, ja se näyttäisi varmasti talvellakin hyvältä boleron kanssa. Sellaista minulla tosin ei ole, mutta ei luulisi olevan vaikea sellaista kaupasta löytää.

        Kovin siroja ulkokenkiä minulla ei ole, mutta pitää kysellä, jos vaikka kavereilla olisi. Umpikärkiset tanssikengät onneksi löytyy.

        Kiitos kiitos kiitos! :)


      • --------
        mumpsis. kirjoitti:

        Suuri kiitos vastauksestasi, sain tuosta jo paljon hyviä ideoita.

        Yksi tummanpunainen juhlamekko minulla on, ja se näyttäisi varmasti talvellakin hyvältä boleron kanssa. Sellaista minulla tosin ei ole, mutta ei luulisi olevan vaikea sellaista kaupasta löytää.

        Kovin siroja ulkokenkiä minulla ei ole, mutta pitää kysellä, jos vaikka kavereilla olisi. Umpikärkiset tanssikengät onneksi löytyy.

        Kiitos kiitos kiitos! :)

        Hei!
        Olisiko musta juhlallinen pitkä hame,siihen sopiva toppi ja musta pitsihihallinen bolero sopiva asuste talvihäihin,vai onko liian tummaa?


      • ei mustaa
        -------- kirjoitti:

        Hei!
        Olisiko musta juhlallinen pitkä hame,siihen sopiva toppi ja musta pitsihihallinen bolero sopiva asuste talvihäihin,vai onko liian tummaa?

        Hei! Minusta tuollainen asu olisi hyvä, jos mustan sijaan värinä olisi tummansininen tai ruskea. Mutta mustaahan ei yleensä pidetä häihin sopivana värinä (asun päävärinä), kun se on symbolisesti surun väri. En usko, että sen käyttö herättää yhtään vähempää negatiivisia mielipiteitä vain sen takia, että sattuu olemaan talvi.


      • helmikuussa
        ei mustaa kirjoitti:

        Hei! Minusta tuollainen asu olisi hyvä, jos mustan sijaan värinä olisi tummansininen tai ruskea. Mutta mustaahan ei yleensä pidetä häihin sopivana värinä (asun päävärinä), kun se on symbolisesti surun väri. En usko, että sen käyttö herättää yhtään vähempää negatiivisia mielipiteitä vain sen takia, että sattuu olemaan talvi.

        Minulla on samanlainen ongelma, eli ensi kuusssa olisi häät tiedossa, eikä mitään tietoa mitä laittaisi päälle. Mitä olette mieltä harmaastä väristä juhlapukeutumisessa? Esimerkiksi harmaa villamekko, onko liian arkinen? Entäs sukkahousut, olisiko juhlavampaa käyttää talvellakin mekon kanssa ohuita värittömiä sukkahousuja ennemmin kuin paksumpia värillisiä?


      • piristettynä
        helmikuussa kirjoitti:

        Minulla on samanlainen ongelma, eli ensi kuusssa olisi häät tiedossa, eikä mitään tietoa mitä laittaisi päälle. Mitä olette mieltä harmaastä väristä juhlapukeutumisessa? Esimerkiksi harmaa villamekko, onko liian arkinen? Entäs sukkahousut, olisiko juhlavampaa käyttää talvellakin mekon kanssa ohuita värittömiä sukkahousuja ennemmin kuin paksumpia värillisiä?

        Hei! Hmm, minusta harmaa voi kyllä toimia, jos mekko on yhtään juhlava tai jos sen voi jotenkin stailata juhlavaksi. Millainen malli siinä on? Voisiko sen kanssa käyttää jotain pirteämmän väristä huivia tai jakkua? Yhdistettynä värikkäämpiin asusteisiin se voisi olla kiva.

        (Minä yhdistäisin harmaaseen vaaleanpunaista mutta muutkin värit tietenkin käyvät).

        Sukkahousut... joo, ohuet! Värittömät niiden ei ole pakko olla - saavat olla myös mustat jos sellaisista tykkäät tai mitkä tahansa - mutta kyllä ohuet ovat paremmat. Paksut ovat arkiset.

        Jos harmaata villamekkoasi ei mitenkään voi mieltää JUHLAvaatteeksi, harkitsisin sinuna jotain muuta. Häät ovat suuret ja tärkeät juhlat, vaikkei olekaan kesä ja pastellimekkokausi.


      • mumpsis.
        helmikuussa kirjoitti:

        Minulla on samanlainen ongelma, eli ensi kuusssa olisi häät tiedossa, eikä mitään tietoa mitä laittaisi päälle. Mitä olette mieltä harmaastä väristä juhlapukeutumisessa? Esimerkiksi harmaa villamekko, onko liian arkinen? Entäs sukkahousut, olisiko juhlavampaa käyttää talvellakin mekon kanssa ohuita värittömiä sukkahousuja ennemmin kuin paksumpia värillisiä?

        Mielestäni harmaa sopii hyvin juhliin, häihinkin. Villamekko kuulostaa vähän arkiselta, mutta jos se ei hirveän suurineuloksista ole, niin käy varmasti mainiosti.

        Itselläni on ollut tuon puvun hankkimisen kanssa juuri se ongelma, etten ole osannut arvioida onko jokin puku liian arkinen vai ei. Nyt kun ostin satiinimekon, minusta tuntuu, että se on liian juhlava ja kiiltävä. Hölmöä. Pelkään vaan ylipukeutuvani.


      • helmikuussa
        mumpsis. kirjoitti:

        Mielestäni harmaa sopii hyvin juhliin, häihinkin. Villamekko kuulostaa vähän arkiselta, mutta jos se ei hirveän suurineuloksista ole, niin käy varmasti mainiosti.

        Itselläni on ollut tuon puvun hankkimisen kanssa juuri se ongelma, etten ole osannut arvioida onko jokin puku liian arkinen vai ei. Nyt kun ostin satiinimekon, minusta tuntuu, että se on liian juhlava ja kiiltävä. Hölmöä. Pelkään vaan ylipukeutuvani.

        Ehkä en kuitenkaan laita sitten sitä villamekkoa, siinä on melko iso kaulus, joten sitä on vaikea asustaa millään värikkäämmällä. Täytyy vielä katsella vaatekaappia sillä silmällä ja varmaan käydä vaatekaupoilla katsomassa jos löytyisi joku kiva mekko. Kauheasti ei raaskisi rahaa tuhlata, kun sille juhlamekolle ei niin paljon käyttöä kuitenkaan ole. Kiitos vinkeistä tähän mennessä :)


      • mumpsis.
        helmikuussa kirjoitti:

        Ehkä en kuitenkaan laita sitten sitä villamekkoa, siinä on melko iso kaulus, joten sitä on vaikea asustaa millään värikkäämmällä. Täytyy vielä katsella vaatekaappia sillä silmällä ja varmaan käydä vaatekaupoilla katsomassa jos löytyisi joku kiva mekko. Kauheasti ei raaskisi rahaa tuhlata, kun sille juhlamekolle ei niin paljon käyttöä kuitenkaan ole. Kiitos vinkeistä tähän mennessä :)

        Kannattaa katsella myös käytettyjä pukuja. Juhlapukuja ei välttämättä ole montaa kertaa käytetty, kun ne jo laitetaan kiertoon :) Itsekin ostin oman mekkoni tutulta. Halvalla selvisin. Huuto.netistäkin mekkoja katselin, suht hyvä valikoima sieläkin.


      • Suv1
        mumpsis. kirjoitti:

        Mielestäni harmaa sopii hyvin juhliin, häihinkin. Villamekko kuulostaa vähän arkiselta, mutta jos se ei hirveän suurineuloksista ole, niin käy varmasti mainiosti.

        Itselläni on ollut tuon puvun hankkimisen kanssa juuri se ongelma, etten ole osannut arvioida onko jokin puku liian arkinen vai ei. Nyt kun ostin satiinimekon, minusta tuntuu, että se on liian juhlava ja kiiltävä. Hölmöä. Pelkään vaan ylipukeutuvani.

        Hei... Olen kuullut ja luullut ettei häihin voi ylipukeutua. :) En usko, että erotut juhlaväestä kiiltävän satiinimekkosi ansiosta ainakaan negatiivisella tavalla! :) Juhlava asusihan vain osoittaa sinun kunnioittavan tilanteen juhlavuutta... :P


    • mumpsis.

      Ostin pitkän suklaanruskean satiinimekon, hihattoman. Siihen yhdistän mustan, beigen tai vaaleamman sävyisen ruskean boleron. Siroja talvikenkiä minulla ei ole, mutta toivotaan, että sää sallii lyhyen ulkokävelyn juhlakengissä :)

      • et ole ylipukeutunut

        Hyvältä kuulostaa! Älä turhaan pelkää ylipukeutumista, kyseessä on kuitenkin häät!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe