Nettiriippuvuus uhkaa erityisesti masentuneita
25.1.2009 8:02
A A
STT
Noin joka seitsemäs ahkerasti internetiä käyttävä kärsii jonkinlaisesta nettiriippuvuudesta, kertoo Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen. Vakavasta nettiriippuvuudesta kärsii noin neljä prosenttia päivittäin nettiä käyttävästä suomalaisesta.
Sunnuntaisuomalaisen tiedot ovat A-klinikkasäätiön projektikoordinaattorin Mia-Veera Koiviston tutkimuksesta.
Riippuvuudesta voidaan puhua, kun internet alkaa häiritä työ- ja opintosuorituksia, sosiaalisia suhteita ja muuta arkielämää.
Koiviston mukaan riippuvuus uhkaa erityisesti masentuneita.
Taustalla on usein sosiaalisia ongelmia tai koulukiusaamista.
Osa jää kiinni keskustelupalstojen sosiaalisen maailmaan, toiset virtuaalipeleihin, osa koukkuun jääneistä surffaa netissä päämäärättömästi
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nettiriippuvuus uhkaa erityisesti masentuneita/1135243018514
Tapetaankohan viestintuoja jälleen.
Addktoituminen.
7
364
Vastaukset
- olen addiktoitunut.
Mutta en koe olevani masentunut. Olen addiktoitunut myös moneen muuhun asiaan, kuten telkkariin..
Viina-, tupakka-, seksi- ym. addiktioiden joukkoon mahtuu mainiosti myös nettiaddiktio. Enää puuttuu uhkapeliaddiktio, mutta kun ne ei kiinnosta, vaikka miten yrittäisi.
ollee kuitenkin elämis-addiktio. Sitäkin addiktiota täälläkin aika-ajoin kovasti tuputetaan.
zombbari kirjoitti:
ollee kuitenkin elämis-addiktio. Sitäkin addiktiota täälläkin aika-ajoin kovasti tuputetaan.
Hengissäpysyminen taitaakin olla tarvehierarkian huippu. Mutta minä aina ihmettelen, kun joku jaksaa murehtia muiden tapaa elää elämänsä. Jos joku haluaa sen pilata, niin mitä siihen on muilla nokan koputtamista. Samapa se, tekeekö sen tietokoneella, viinalla tai jollain muulla konstilla.
En vain aina oikein tiedä, onko ihmiset huolineen tosissaan vai vittuilevatko vain kohottaakseen omanarvontuntoaan.
- -mielipide-
Mun mielipiteeni:
Musta vakavan nettiriippuvaisuuden vois ajatella olevan ainakin ihmisillä, jotka vakavissaan leikkii joitakin alter-egoleikkejä. Huumorin vuoksi kehitettyjä hahmoja ymmärrän jossakin määrin ja tiettyyn rajaan asti, mutta se ei musta enää ole ihan tavista, että jos keskustelupalstakirjoittaja esimerkiksi olettaa kaikkien olevan tietoisia omista alter-egopöllöilyistään tai sotkee tavan keskustelijoita mukaan mielikuvitusleikkeihinsä.
Joskus joistakin kirjoittajista on voinut keskustelupalstalla havaita tietynlaista addiktioon, ts. addiktiivisuuteen viittaavaa keskusteluotetta. Jos joku vaikkapa suhtautuu hyvin tunnekylmästi sellaisiin asioihin, joihin ei noin "normien" mukaan tule suhtautua tunnekylmästi (kuten esim. nettikiusaaminen jne.), tai jos joku pitää erityisiä suosikkikirjoittajia julkisella keskustelupalstalla, joita sitten kohtelee täysin eri kriteerien mukaan kuin muita, niin kyllä se mielestäni siitä kertoo, ettei kirjoittajalla välttämättä ole kaikki pullat oikealla tavalla uunissa, noin keskustelupalstojen todellista merkitystä ajatellen.
Samaten outoa ja mahdollisesti(?) myös kirjoittajan addiktioon viittaavaa on musta näillä palstoilla joskus ollut esim. se, että kun väliin ihan suututaankin siitä, että jos ei heti(!) johonkin viestiin vastaa...Omituista kärsimättömyyttä esiintyy siltä osin välillä. Samaten jotkut joskus ihan suoraan _kuvittelevat_, että kaikki muut palstakirjoittajat ovat lukeneet kaikki samat ketjut, kuin mitä he itse ovat ja olettavat sen perusteella, että ilman mitään erillistä asiayhteyksien selventämistä pitäisi muidenkin olla selvillä siitä, että mistä kaikista asioista on keskustelupalstalla puhuttu. Ja sehän kertoo ainoastaan siitä, että kys. em. tavalla suhtautuva kirjoittaja itse suorastaan päivystää keskustelupalstoilla ja luulee, että kaikki muutkin tekevät niin...
Ja vielä lisäksi hyvin pelottavaa on joskus ollut huomata, kuinka jotkut sotkevat rekisteröitymättömiä kirjoittajia toisiinsa...Ugh.
Joo ei kenties välttämättä tällaiset palstat aina ole ainakaan masentuneille ihmisille paras mahdollinen paikka. - ....................
...............
- cookos
jostakin netissä oleskelu on, selvä asia. ja jos huomaa, että ei voi olla sieltä pois, on se kova paikka.
"Oonko tosiaan niin heikko...", mikä mun elämässä on pielessä vai onko mikään, tarviiko huolestua?
Ajankäyttö on keskeistä, kuinka paljon ja usein käyttää nettiä korvaamaan sosiaalisia suhteita. Nii,...joten nyt mulle tuli muuta tekemistä :)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17595- 93535
- 65531
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437