Onnellisuus kadoksissa

Ollako vai eikö olla?

Olen kavanut ja elänyt yhteiskunnassamme jo 27 vuotta. Minua on alkanut askarruttamaan, että olenko minä ollut koskaan oikeasti onnellinen, vai onko onnellisuuteni ollut vain yhteiskunnan määritelmiä yhdenvertaisuudesta. Ongelmana tässä elämässä on se, että kaikki perustuu toisten ihmisten määritelmiin, kuten että kuka on onnellinen ja kuka ei. Ihminen on onnellinen vaikka hänen selkänsä ruoskittaisiin vereslihalle, kuten eräissä heimoissa, missä miehet ruoskivat naisia selkään tai hänet uhrataan jotain tarkoitusta varten kuten tehtiin ennen vanhaan


Onnellisuuden määritelmiä:

Onnellisuus on psykologi David Myersin mukaan läpitunkeva tunne siitä, että elämä on hyvää.

Psykoanalyysin luojan Sigmund Freudin mukaan rakkaus ja työ ovat tärkeimmät onnen lähteet.

lisää... http://fi.wikipedia.org/wiki/Onnellisuus

21

3761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hattivattih

      Aloitpa pohtimaan syvällisiä :) No mä heitän tän perinteisen. Kaikista tärkeintä on, että on terve! Mutta sekin monelta unohtuu tässä maailmassa, jossa rahalla on iso merkitys.

      Kumpi on hirveämpää: sairastua johonkin sairauteen vai jäädä työttömäksi?

      Mun tyttöystävä jätti ja joudun työttömäksikin samoihin aikoihin. Oli mies maassa! Terveys kuitenkin tallessa ja suunta voi olla vain ylöspäin (toivottavasti :) Elämä opettaa.

      Valitettavan moni ei vaan osaa arvostaa terveyttään ja valittaa ns. pikkujutuista :(

      Mutta voihan sitä synkistellä ja miettiä, että kuinka paljon on saanut niskaan paskaa elämänsä aikana. Mutta kannattaako se.

      No suurinpiirtein liittyi aiheeseen :)

    • on täällä

      "Onnellisuus on matka, ei määränpää; onnellisuus täytyy löytää matkalla, ei tien päässä, koska silloin matka on loppunut ja on liian myöhäistä" Aika onnelle on tänään, ei huomenna, asoinnoidu sillain, älä välitä yhteiskunnan määritelmistä.

    • määrittelisit onnen

      käsitteen ihan itse omassa 27 wEEssä mielessäsi.

    • onnion

      Onnellisuus lienee suhteellista. Pieniä asioita, joskus tuleekin olla kurjaa, että osaa arvostaa sitä kun kaikki on suhtkoht hyvin. Onko onnellisuus sitä, että pitää itsestään, on hyväksytty ja arvostaa itseään. Saa rakastaa niin itseään kuin toista. Vai perustuuko onnellisuus materialismiin siinä määrin, että tavaran ja omaisuuden suuruus on mittari.

    • Virya

      Se pitää itse tunnistaa.

    • on aina hyvää ja huonoa

      Olen sitä mieltä että elämä itsessään on onni. Jos pohdit noita asioita arvelen ettei sinulle ole tapahtunut mitään todella pahaa tähänastisessa elämässäsi. Toivon sinun itsesi takia että tunnistat kaikki ne asiat joiden suhteen olet onnekas ja löydät onnellisen mielen. Voisit aloittaa vaikka miettimällä sitä kuinka monen ihmisen kanssa haluaisit vaihtaa osasi, siis todella antaa hänelle elämäsi ja hypätä hänen mokkasiineihinsa.

    • Dalai-lama sanoi tv-haastattelussa, että elämän tarkoitus on onnellisuus. Tätä sietää pohtia. Varsinkin länsimaisessa kulttuurissa arvostetaan liikaa materilistisia arvoja, jotka ovat este onnellisuuden kokemiselle. Onnellisuus on henkinen kokemus.

    • Teppo X

      Olipa todella pervo heitto;- "Psykoanalyysin luojan Sigmund Freudin mukaan rakkaus ja työ ovat tärkeimmät onnen lähteet."

      Tuo mystinen rakkaus vielä menee (rakkaus=hetkellinen mielenhäiriö) jotenkuten läpi, mutta työn kauppaaminen onnellisuuden lähteenä alkaa olla jo todella sairas heitto.
      Alkuperäisessä ajatusmallissa luonnollisesti haettiin itsensä toteuttamista mieleisessä aktiviteetissä, nykypäivänä työelämä on suorittamista joten alkuperäinen teesi vesittyy.

      Onnellisuus on mielentila jonka jokainen älyllinen olento löytää itsestään, lottopallot ovat sitten oma lukunsa. Kannattaa opetella kuuntelemaan itseään, siellä se onnellisuus väijyy.

      • Työ on rakkautta näkyväksi tehtynä, siksi kaikki työ on yhtä arvokasta. Elämme sairaassa yhteiskunnassa, joka on vääristänyut arvomme. Tällä hetkellä yksilö on terveempi kuin yhteiskunta. Yksilön on annettava palauteta yhteiskunnannalle, eikä mentävä mukaan. Työttömyys tuhoaa ihmisyyttä.


      • Teppo X
        Lette kirjoitti:

        Työ on rakkautta näkyväksi tehtynä, siksi kaikki työ on yhtä arvokasta. Elämme sairaassa yhteiskunnassa, joka on vääristänyut arvomme. Tällä hetkellä yksilö on terveempi kuin yhteiskunta. Yksilön on annettava palauteta yhteiskunnannalle, eikä mentävä mukaan. Työttömyys tuhoaa ihmisyyttä.

        Hyvin sut on aivopesty, oot hyvä ja uskollinen koira !
        Toivottavasti isäntäsi osaa arvostaa uskollisuuttasi ja uhrautuvaisuuttasi, älynlahjoista et pisteitä saa.


      • Teppo X kirjoitti:

        Hyvin sut on aivopesty, oot hyvä ja uskollinen koira !
        Toivottavasti isäntäsi osaa arvostaa uskollisuuttasi ja uhrautuvaisuuttasi, älynlahjoista et pisteitä saa.

        Ajattelen omilla aivoillani, sinä olet antanut sairaan yhteiskunnan aivopestä itsesi.

        Työ on ainoa todellinen arvo.
        Työn tule olla ennen pääomaa. Yhteiskunta on virheelinen, koska valta on annettu kaikkein sairaimmille ja ahnaimmile.

        Meidän ei tule luopua totuudesta siksi, että toiset tekevät virheitä.
        Tunnen työttömiä, he ovat menettäneet oman arvontuntonsa.


    • Onni seuraa siitä, että tekee

      jotain tärkeäsksi tai mielekkääksi tekemäänsä työtä ja rakastaa. Se on vivutyuote. Salomo kirjoittaa VT:n Saarnaaja-kirjassaan onnesta muutamia omiksi onnen tiivistelmikseni muuttuneita lauseita. Eräs niistä sisältää ajatuksen, että ihminen on onnellinen, kun ei ajattele sitä, onko vai ei. "Kun Jumala suostuu hänen sydämensä iloon".
      "Ei ole ihmisellä muuta onnea kuin syödä, juoda ja iloita kaiken vaivannäkönsä ohessa, sillä se on hänen osansa".
      Salomo lisää toisaalla edelliseen mukaan ajatuksen "tehdä hyvää".
      Minä lisään omasta puolestani mukaan ajatuksen siitä, että saa tuntea Jumalan. Jumala on itse itsessään ILO! Vaikka sen tuntuisi välillä kadottavan, se palaa joskus hämmästyttävän suurella ja elähdyttävällä voimalla, kun kuulee jostain raamatun sananpaikan,gospelia, virsiä,tms.
      Tai joskus, kun kun Isä Jumala tulee ja alkaa jutella vaikka keskellä yötä,kun uni eri tule silmään. Se on ämistyttävää ja on otettu olopitkän aikaa.

    • Jeppistä

      Onnelliseksi ei voi tulla. Onnellinen voi vain olla.

    • on uskossa

      Jeesukseen.

    • --Venus-62--

      Raha ei tee onnelliseksi ainakaan silloin, jos sitä käyttää väärin.

      • onnellisuutta arvostava

        Raha ei tuo onnea koskaan, koska ihminen on enemmän kuin materiaa.


      • siru
        onnellisuutta arvostava kirjoitti:

        Raha ei tuo onnea koskaan, koska ihminen on enemmän kuin materiaa.

        ...onni - suurin osa suruja sanoo vanha suomalainen sananlasku. Lienee totta ainakin minun mielestäni. Voiko sitä koko elämänsä olla onnellinen?


    • Sallytant

      Minulle onnellisuus tarkoittaa omassa elämässä vahvaa ilon tunnetta. Sitä, että kerrankin palkasta jää satamäärin euroja jäljelle ennen seuraavaa palkkapäivää vaikka jeesaankin joka kuukausi rahallisesti muita. Ei ole ahdistusta työttömyydesta, ylipäätään selviytymisestä.
      Ilo lapsenlapsista on onnea :) Niitä on kaksi. Hauska olla pienelle tärkeä, speciaali ihminen. Onnea on sekin kun saa olla terveenä eikä tunne kipuja.
      Jos vaikkapa kulkiessaan jossain nuuhkaisee jonkin hyvä tuoksun, ilo säntää oitis sisältä päin ympärilleni. Eli aistien käyttäminen tuo minulle onnea: tuoksut, värit, äänet, muodot ja meren erilaiset vaikutteet.
      Hyvän ystävän "omistaminen" luo onnellisuutta. On ihanaa saada puhua kaikesta jollekin vapaasti, suodattamatta ja tulla hyväksytyksi juuri sellaisenaan kuin kulloinkin on.
      Tulen onnelliseksi siitäkin että omistan auton. Se on lisännyt vapaudentunnettani ja mahdollistanut monta menoa ihan vain olemalla elämässäni. Siitä luovun joskus tulevaisuudessa syvän surun kera.
      Onnellisuus on minulle tunteita, tuoksuja, lapsia, turvallisuutta, elämää ilman jatkuvia pahoja huolia.

    • krisse5

      lyckan är att höra någon till,
      att gärna göra det den andra vill,
      att stilla säga alla stora ord
      och dela säng och bord.
      Kannustusta ja rohkaisua kaikille epä-onnellisille

    • Istun usein tuntikausia katselemassa, kun joku (hullu) tekee töitä. Rakkaus vaatii veronsa; takapuoli puutuu...

    • on sitä että tulee toimeen ajatustensa kanssa - on suuri onni jos viihtyy ajatustensa seurassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1575
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1292
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      110
      1040
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      867
    6. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      785
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      685
    10. Kristitty kuvittelee olevansa Jumalan yläpuolella

      Kristinusko eroaa muista väkivaltaisuuden osalta, henkisen väkivallan, pakottamaisen osalta. Psyykkinen väkivalta on jop
      Hindulaisuus
      373
      658
    Aihe