Yht'äkkinen akne

rupikonna :(

Minulle on ihan yhtäkkiä puhjennut todella paha akne leuan ja otsan alueelle, enkä saa tulehdusta paranemaan. Ennen minulla on aina ollut hyvä iho, mutta nyt se on alkanut olemaan todella huonossa kunnossa, aknea on kestänyt jo noin puoli vuotta ja pian alkaa mulla mennä itsetunto, hermot ja toivo.

Olen siis 25-vuotias nainen, normaalipainoinen ja syön monipuolisesti sekä kuntoilen säännöllisesti. Finnit ovat hetkeksi parantuneet mutta jokin tekijä (?) laukaisee tulehduskierteen ja en tietenkään malta olla räpläämättä niitä. Finnit on kaikki kerääntyneet samalle alueelle, joten paikallisesti se näyttää todella pahalta eikä aknea siis ole koko kasvojen alueella. Suupielissä, leuassa ja otsassa enemmänkin. Arpeja on kivasti jo tullut eivätkä ne koskaan tule häviämään... olen nyt päättänyt olla koskematta niihin.

Mikä neuvoksi? Puhdistan aamuisin kasvoni vedellä ja alkoholittomalla, herkälle iholle tarkoitetulla kasvovedellä ja sen jälkeen tietty rasvaan ihon öljyttömällä ja hajustamattomalla, herkän ihon päivävoiteella. Illalla meikinpoisto, puhdistus ja yövoide, kaikki öljyttömiä. Ihoni on todella herkkä, pintakuiva ja epäpuhtauksiin taipuva. Clearasilia olen kokeillut ja siitä ei ollut apua ja päätin nyt siirtyä marketista apteekkiin. Osaako kukaan suositella jotain hyvää ainetta mikä auttaisi akneen ja ehkä mahdollisesti jotain arpiin? Tärkeintä olisi kuitenkin saada kivuliaat tulehdukset loppumaan, olen todella surullinen tämän takia ja joka kerta kun katson peiliin ja huomaan uuden finnin tulevan, vaivun syvemmälle epätoivoon asian suhteen :(

Jos joku miettii miten pinnallista on miettiä omaa naamaa ja surea sitä, niin joo, on se kun se on tosi kipeä ja oikeasti pahan näköinen. Nuorelle naiselle se on arka paikka kun näyttää rupikonnalta, ainakin mulle se on. Mulla ei ole koskaan ollut finnien kanssa ongelmia, paitsi nyt ja en vain käsitä miten yhtäkkiä on alkanut näitä tulemaan. En käytä mitään lääkkeitä enkä pillereitä, ei ehkäisyjä tai muuta sellaista... En käsitä.

10

2509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mokat kuin minä

Ongelma on Clearasil/muut finnien hoitoon tarkoitetut kuivattajat (salisyylihappo) ja rasvaton voiteesi. Kuivattavat tuotteet aiheuttavat ihosi kuivumisen, johon talirauhaset innostuvat erittämään lisää tavaraa. Sitten on sekä kuiva iho, että finnejä. Finnien koskettelu saa koko ihon räjähtämään eli tulehdus leviää käsiesi kautta.

On aika tasapainottelua löytää voide, joka on juuri sopiva, enkä itsekään ole sitä löytänyt. Käytössäni on pari erivahvuista kosteutta lisäävää kasvooidetta, apteekista Avenen Skin Recovery Cream ja lisäksi finneihin kosmetologilöytö Weyergansin Sebo Care-voide (jota en voi hehkuttaa tarpeeksi.. en tiedä, mitä siinä on, hajusta päätellen ainakin Tea Tree-öljyä, mutta vie finnit eikä kuivata!).

Meni varmaan pari kuukautta saada iho rauhoittumaan, mutta sinnkkäästi vaan peruspuhdistus ja riittävä kosteutus (ihon pitäisi olla aina kimmoisa ja pehmeä, mutta ei liukas - haasteita ;-)), ja pahoihin finnikohtiin tota finnitahmaa voi laittaa ihan naamiotyyppisenä hoitona, sitten kun rauhoittuu, vähentää käyttöä.

Lisäksi huomasin, että iholle teki hyvää vitamiininaamio, Efamol-kapselin sisältä hieman öljyä, apteekin sinkkivoidetta ja jotain apteekin B-vitamiinivoidetta vähän sekaisin perusvoiteeseen ja yöksi naamaan. Ei saa tehdä liian usein, etteivät finnit pillastu, mutta vaalensi arpia.

• Apua(ko?)

Minulla akne puhkesi 20- vuotiaana, lähinnä leuan/suun alueelle. Toki aiemminkin finnejä ilmestyi muutamia, joita yritin hoitaa kaiken maailman marketti tuotteilla. Mukaan lukien myös tuo clearasil, jonka jälkeen tilanne paheni. Jossain välissä kävinkin täällä jo varoittelemassa kyseisestä tuotteesta, mutta tämä kun on niin yksilökohtaista et ei tässä voi oikein kenellekään kertoa mikä auttaa ja mikä ei. Olihan mahdollista myös, että minunkin akne puhkesi jostain hormonaalisista tekijöistä, niin kuin suualueen patit kuulema yleensä kuuluvatkin niihin.

No niin tai näin, nyt kolmen vuoden aikana olen viimein saanut ongelmani pois. Menemällä apteekkiin, josta ostin eucerin sarjan, tällä hoidin ihoani vuoden. Teho ei kohdallani ollut riittävää, joten hankin myös basironi AC washin ja geelin. Käytin iltaisin basironia ja aamuisin eucerinia, tätä kesti n.kolme kuukautta. Nyt sitten jouluna, kaiken suklaan syönnin lomassa huomasin että kipeät patit leuan/suun alueelta olivat hävinneet. Eikä uusia ole tullut, vain pari pikku finniä, mutta ne nyt ei enää haittaa. Että niin, paranemisen kohdalta en osaa sanoa mikä sen aiheutti, tekijöitä siihen voi olla ikä? ihme? basiron? eucerin? Mutta ruokavalioon (kokeiltu sekin), tai vitamiineihin (ainakaan omega3) en usko! Eli suositukseni olisi eucerin ja basiron, sekä tupla annos kärsivällisyyttä jättää ne patit vaan omaan rauhaan.:)

• hoidetaan kuntoon..

Suosittelisin myös näyttäytymään kosmetologilla joka voisi antaa ohjeita/ihonpuhdistus?
      Mutta akne on tulehdus eli se tarvitsisi lääkärillä käyntiä joka antaa antibiootin, itse olen käyttänyt 3kk antibiootin akneen mutta ehdottomasti em. ihonhoitotuotteet apteekista ovat tärkeitä.

Sinkkitabletit ovat myös hyvä lisä.
      Tsemppiä!

• kokemusta on

hei!
        akne on sisäsyntyinen joten kosmetologin käynnillä et ihoasi pelasta etkä myöskään pelkästään ihonhoitotuotteilla.
        itse olen ainakin 3 x syönyt antibiootit akneen ja valitettava tosi asia on että viimeistään 6 kk lääkityksen lopetuksesta finnit ovat tulleet takaisin :( joten enää en aio syödä yhtään lääkekuuria turhaan!
        yksi vaihtoehto on ihotautilääkärin määrääma roacuttan tai vastaava aika myrkkyä häätää kyllä akne pöpön pois.
        itse olen saanut apua Wellness by Oriflame naisten packista mikä sisältää päivittäisen pussukan 4 nappia, 2 x omega 3, vitamiini-hivenaine-mineraali nappi ja 1 x beaty complex astaksantiini nappi. Ja olen käyttänyt packia nyt 3 kk ja tulokset näkyvät - akne parantunut melkein kokonaan sekä selästä, decoteelta ja kasvoilta nimenomaan leuan ja kaulan alueelta (hormonaaliset alueet) oletko käyttänyt jotakin ehkäisyä? e-pillereitä? hormonikierukkaa tms. nämä monesti vaikuttavat myöskin ihon kuntoon voivat jopa laukaista aknen.
        tsemppiä taisteluun :)

• rupikonna :(
        kokemusta on kirjoitti:

hei!
        akne on sisäsyntyinen joten kosmetologin käynnillä et ihoasi pelasta etkä myöskään pelkästään ihonhoitotuotteilla.
        itse olen ainakin 3 x syönyt antibiootit akneen ja valitettava tosi asia on että viimeistään 6 kk lääkityksen lopetuksesta finnit ovat tulleet takaisin :( joten enää en aio syödä yhtään lääkekuuria turhaan!
        yksi vaihtoehto on ihotautilääkärin määrääma roacuttan tai vastaava aika myrkkyä häätää kyllä akne pöpön pois.
        itse olen saanut apua Wellness by Oriflame naisten packista mikä sisältää päivittäisen pussukan 4 nappia, 2 x omega 3, vitamiini-hivenaine-mineraali nappi ja 1 x beaty complex astaksantiini nappi. Ja olen käyttänyt packia nyt 3 kk ja tulokset näkyvät - akne parantunut melkein kokonaan sekä selästä, decoteelta ja kasvoilta nimenomaan leuan ja kaulan alueelta (hormonaaliset alueet) oletko käyttänyt jotakin ehkäisyä? e-pillereitä? hormonikierukkaa tms. nämä monesti vaikuttavat myöskin ihon kuntoon voivat jopa laukaista aknen.
        tsemppiä taisteluun :)

Haluisin kysellä, että onko se tosiaan auttanut? Huomasin tässä taannoin, että on alkanut myös dekolteelle ja yläselkään ilmestymään finnejä... Ihan kuin kasvojen iho-ongelmat eivät jo olisi tarpeeksi. :(

En ole käyttänyt mitään ehkäisypillereitä enkä muutakaan ehkäisyä tai hormoni-valmistetta, kuntoilen kyllä ahkerasti ja iho hikoilee, mutta olen huolehtinut hyvin hygieniastani aina. Miten paljon tuo Oriflame-pack maksaa ja mistä niitä saa? Kävin tsekkaamassa mitä googlella on tarjota tästä hakusanasta ja aika utopiselta kuulostaa nuo vaikutukset..? Mutta pakkohan sitä on kokeilla jos se tosiaan toimii, mitä muutakaan enää tässä vaiheessa voin tehdä. :S

Kiitos todella paljon tästä vinkistä, jos se tosiaan toimii niin en tiedä miten voin tarpeeksi kiittää! :)

• Kokemusta on
        rupikonna :( kirjoitti:

Haluisin kysellä, että onko se tosiaan auttanut? Huomasin tässä taannoin, että on alkanut myös dekolteelle ja yläselkään ilmestymään finnejä... Ihan kuin kasvojen iho-ongelmat eivät jo olisi tarpeeksi. :(

En ole käyttänyt mitään ehkäisypillereitä enkä muutakaan ehkäisyä tai hormoni-valmistetta, kuntoilen kyllä ahkerasti ja iho hikoilee, mutta olen huolehtinut hyvin hygieniastani aina. Miten paljon tuo Oriflame-pack maksaa ja mistä niitä saa? Kävin tsekkaamassa mitä googlella on tarjota tästä hakusanasta ja aika utopiselta kuulostaa nuo vaikutukset..? Mutta pakkohan sitä on kokeilla jos se tosiaan toimii, mitä muutakaan enää tässä vaiheessa voin tehdä. :S

Kiitos todella paljon tästä vinkistä, jos se tosiaan toimii niin en tiedä miten voin tarpeeksi kiittää! :)

Lisätietoja Wellness by Oriflame tuotteista saat Oriflamen omilta nettisivuilta www.oriflame.fi
        Naisten Wellness packissa ei itsessään mainita aknen hoitoon vaan lähinnä sitä suositellaan sydän ja verisuoniston kunnon ylläpitämiseen, ihon kosteustasapainon ylläpitoon ja juonteiden silottumiseen.
        Itse syön työni vuoksi hyvin epäsäännöllisesti - en tupakoi (vaikuttaa ihon kuntoon haitallisesti), en juo maitoa joten ruokavalioni on kaikkea muuta kun hyvä.

Joten itse uskon siihen, että huolehtimalla sisäisestä hyvinvoinnista ja ihon ulkoisesta ihonhoidosta päästään parhaimpiin tuloksiin.

Itselläni oli tosiaan tuo aikuisiän akne riesana...en muista nyt kirjoitinko jo aiemmin, että ainakin kolmet antibiootit olen syönyt - eivät auttaneet, roacuttania tms. nousi maksa-arvot (ei puhettakaan siitä), pelkällä kosmetiikalla ei päästä tuloksiin, kun otatin hormoonikierukan akne levisi myös kaulan alueelle selän alueelta ja leuan alueelta...olo oli aika epätoivoinen joten päätin kokeilla tätä wellness by oriflame packia ja jo kk:ssa alkoi positiivisia tuloksia näkyä :) eli akne alkoi selvästi häipyä ja nyt se on kokonaan parantunut selästä, kaulasta ja oikeastaan leuan alueelta.
        Itse uskon, että nimenomaan aknen paraneminen on johtunut siitä että vihdoinkin minulla on elimistössä kaikkia tarittavia vitamiineja, hivenaineita ja mineraaleja...
        ja toinen seikka on se, että varmasti juuri tuon packin astaksantiini on vaikuttanut aknen parantumiseen ;)
        jos haluat lisätietoja kirjoita mailia tai pyydä lähimmän edustajan tiedot netistä!!!

[email protected]

• -------------

dr. hauschkaan! itse en hirveästi vielä uskalla alkaa hehkuttaa, kun reilu viikon olen käyttänyt mutta aika hyvältä näyttää:) iho ei rasvoitu niin paljon ja finnit tuntuvat paranevan nopeasti. sarjan käytössä on omat opettelunsa, ja jos sitä alkaa käyttää niin kaikki muut tuotteet kannattaa jättää pois, koska hauschka on täysin luonnonmukainen eikä siis sisällä ties mitä kemikaaleja. tuntuu mun mielestä hyvin rauhoittaneen vähän jo nyt! suosittelen tutustuu lisää http://www.itubiodyn.fi/drhauschka/ , mitään et voi ainakaan menettää:) tsemppiä!

• Kohtalotoverilta

Hei! Muut ovat antaneet jo niin paljon hyviä neuvoja, etten oikein osaa lisätä niihin mitään. Antibiootteja, roaccutanea tai skinoren-voidetta voit saada lääkäriltä, ja ilman reseptiä monia hyviä kosmetiikkatuotteita apteekista.

Halusin vain kommentoida sitä, että tietenkään et ole pinnallinen! Paha finniepidemia saa mielen maahan keneltä tahansa. Minullakin on tällä hetkellä kunnon patit silmien välissä, kaulalla ja leuassa. Ne ovat kipeitä ja näyttävät tosi pahoilta. Et siis ole ainoa :/
      Toivotan onnea toimivan hoidon löytämiseen ja sillä välin suosittelen huolellista meikkaamista, millä saa huomion pois finneistä kasvojen kauniimpiin kohtiin!

• finneistä kärsinyt

Viestiketjussa joku puhuu astaksantiinista, jota on jossakin Oriflame tuotteessa. Itse olen käyttänyt astaksantiinia 2 vuotta (Astavita = puhdas astaksantiini tuote) ja tänä aikana finniongelmia ei ole ollut.

• peach fuzz

moi,

mulle iski akne 26-vuotiaana, kun tuli stressaava tilanne elämään. sitä ennen ei ees teininä ollut montaa finniä. itsetunto laski kun näytin kamalalta pizzanaamalta, enkä ollut semmoiseen tottunut. kaverit vaan antoi sympatiaa ja vinkkasivat että kannattaa pestä naamaa (d'oh! hieno vinkki...). olen kauneudenhoitorutiineissani erittäin tarkka, ja kotihoidolla saanut pidettyä ihoni siihen asti kauniina. kävin säännöllisesti kosmetologilla puhdistamassa ihoani tuon aknen alkuaikoina, mutta se ei auttanut.

sitten yks päivä vaan menin yksityiselle ihotautilääkärille, joka määräs mulle 6kk kuurin roaccutania. joo, on se semmosta myrkkyä että itku pääsi kun luin sitä ohjelappua. mut hei, ei se terveelle ihmiselle mitään tee. finnit lähti kuukauden käytön jälkeen, söin lopulta vaan 3kk kuurin ja siitä lähtien on ihoni ollut taas kaunis ja finnitön. roaccutan jopa häivytti pahimpia arpia! ihan viimeisiä arpia olen turhamaisuuttani käynyt laserilla hiottamassa, ja nyt voin taas olla ylpeä ihostani.

suosittelen siis, että käyt ihotautilääkärillä, yksityiset erityisesti ottaa sut ja ongelmasi vakavasti. ei sun kannata pizzanaamaa murehtia, jos ei oo pakko. lääkärissä käynti maksoi mulla n. 60e/kerta (kävin kahdesti) ja lääkkeet parisen kymppiä. se on pieni hinta palanneesta itsetunnosta.

voimia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe