Islamilaisittain naimisiin?

Järvielefantti

Onko kukaan palstalaisista mennyt islamilaisittain naimisiin? Missä menitte? Mitä naisen "osaan" kuului? Pitikä sanoa mitään ja millä kielellä? Millä kielellä vihittiin?

Pidittekö jatkojuhlia? Millaiset ja missä?

Olemme menneet mieheni kanssa naimisiin maistraatissa mutta olemme puhuneet että jos suoritamme myös islamin mukaisen vihkimisen. Haluaisinkin kuulla mahdollisimman paljon kokemuksia. :) Kiitos jo etukäteen. (en itse ole muslimi)

24

4821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi!

Tapahtui Turkissa moskeijassa. Imaami lausui rukoukset arabiaksi ja turkin kielellä kysyi molemmilta haluammeko solmia tämän avioliiton jne. Ja tämä kysyttiin kolmeen kertaan. Aika lyhyt seremonia, ehkä 5-10 min. Mukana oli kaksi todistajaa. Pienet juhlat pidimme aiemmin virallisen vihkimisen jälkeen.
      Itse olen myös muslimi. Kaikki imaamit eivät suostu vihkimään islamilaisittain, ellei molemmat ole muslimeja. Tämä kannattaa siis selvittää ajoissa. Onnea teille!

• näin me tehtiin silloin

Kristityn naisen ei ole pakko olla paikalla, mies hoitaa avioliiton kuntoon.
        Käsittääkseni toinen todistaja edusti minua, kun en itse ollut paikalla.
        Miehelle se oli tärkeää että olimme naimisissa myös uskonnon mukaan, ja sitten kävimme vielä maistraatissa yhdessä hoitamassa virallisen vihkimsen.
        Sain kivat kultaiset korvakorut mieheltä lahjaksi ja avioliiton merkiksi!

• kaasona

Olin kaasona häissä, missä morsian oli kristityksi kääntynyt muslimi ja sulhanen katolinen. Kirkkohäiden jälkeen seurasi kotona kuitenkin imaanin siunaus. Hääpari istui pikku penkillä ja lattialla heidä edessään oli koristeellisella matolla symnbolisia esineitä esim koristeellisia kananmunia jälkikasvua siunatakseen jne. Morsiamelta kysyttiin kolme kertaa haluaako miehen omakseen, tämä vaikeni kaksi kertaa ja myöntyi kolmannella kerralla. Neljä naimisissa olevaa naista piti morsiamen yllä huntumaista harsoa. Sen jälkeinen hääjuhla oli hyvin "länsimaalainen", paljon ruokaa, viiniä ja tanssia.

• Moku-vaimoke ei kirj.

Tämä kuulostaa kyllä todella oudolta. Islamin mukaanhan nainen ei saa mennä naimisiin muun kuin muslimin kanssa. En oikein usko, että kukaan oikea imaami suostuisi tällaista pariskuntaa vihkimään. Mitään avioliiton siunausta ei muslimeilla myöskään ole, vaan kyseessä on uudestaan vihkiminen islamin mukaan.

Vai oliko kyseessä sitten sellainen kristityksi kääntynyt muslimi, joka ei ollut kertonut kääntymisestään suvulleen ja imaami myös luuli vihkivänsä muslimipariskuntaa? Tuo kertomatta jättäminen on todella yleistä, kääntymiseen kun usein suhtaudutaan hyvin negatiivisesti, eikä asiasta puhuminen ole useinkaan viisasta edes oman turvallisuuden takia.

• Kaasona
        Moku-vaimoke ei kirj. kirjoitti:

Tämä kuulostaa kyllä todella oudolta. Islamin mukaanhan nainen ei saa mennä naimisiin muun kuin muslimin kanssa. En oikein usko, että kukaan oikea imaami suostuisi tällaista pariskuntaa vihkimään. Mitään avioliiton siunausta ei muslimeilla myöskään ole, vaan kyseessä on uudestaan vihkiminen islamin mukaan.

Vai oliko kyseessä sitten sellainen kristityksi kääntynyt muslimi, joka ei ollut kertonut kääntymisestään suvulleen ja imaami myös luuli vihkivänsä muslimipariskuntaa? Tuo kertomatta jättäminen on todella yleistä, kääntymiseen kun usein suhtaudutaan hyvin negatiivisesti, eikä asiasta puhuminen ole useinkaan viisasta edes oman turvallisuuden takia.

Olen ollut morsiamen paras ystävätär 15 vuotta, siis jo silloin kun hän vielä oli muslimi (joka kävi kirkossa sytyttelemässä kynttilöitä...) Tunnen hänen lähiperheensä ja sukunsa oikein hyvin.

Morsian kääntyi avoimesti kristityksi ja muslimisukulaiset olivat kirkossa kastetilaisuudessa mukana. He olivat kaikki myös kirkkohäissä. Ja joivat kuule ihan punaviiniä aterialla ;-) Ei kaikki muslimit ole kovin tiukkapipoja uskontonsa kiemuroista. Jos on syntynyt valtiossa, missä islam on pääuskonto, niin ei se tarkoita sitä että sitä uskontoa on pakko harjoittaa.

Islamilainen seremonia siis oli vihkimisen jälkeen kotona, sen suoritti imaani (tietoisena siitä että pariskunta oli kristitty ja morsian jättänyt islamin). Morsiamen äiti piti huolen siitä, että kaikki yksityiskohdat olivat viimeisen päälle kauniit ja perinteiset. Seremonia oli mielestäni lähinnä kulttuurisidonnainen ohjelmanumero. Kaunis ja liikuttava sellainen.

• muslimi-muslimi

pariskunta ja meidät on aikoinaan vihkinyt imaami - maistraatissa meitä ei sen sijaan ole koskaan vihitty.

Ennen vihkimistä laadimme nikat-sopimuksen yhdessä lakimiehemme kanssa.

Itse vihkiseremoniassa naisen osa on aika vähäinen, luin englanniksi valmiiksi kijoitetun tekstin, joka pääsääntöisesti kertoo minun astuvan avioliittoon vapaasta tahdostani jne. Lausuin myöskin uskontunnustuksen arabiaksi.

Jatkojuhlat vietimme vasta n. ½ vuoden kuluttua mieheni kotona, sillä naimisiin menimme kaukana molempien kotipaikoista. Valintaamme pidettiin etenkin miehen suvun puolelta erikoisena, mutta meillä nyt vaan oli sellainen pakkomielle tulla vihityksi paratiisirannalla.

Jälkeenpäin järjestetyt hääjuhlat olivat mahtipontiset, vieraita oli n. 400 ja tuntui, että kaikki halusivat tavata morsiammen ja antaa oman lahjansa, joka paikalliseen tyyliin on kultaa. Koruosastoa tulikin sitten niin ylenpalttisesti, ettei niitä yhden elämän aikana ennätä käyttämään. Jokseenkin raivostuttava tapa, sillä mitä kukaan tekee sellaisella koru määrällä, etenkin kun maku on enempi yksinkertainen... Korut ovat anoppilassa tallessa, sillä tuskin niitä tulee ikinä käytettyä.

Muuten hääjuhlat olivat täynnä yhdessäolemisen riemua, kestivät 4 päivää - normaalitapauksessa olisivat kestäneet 7 pvää, mutta kun me olimme jo naimisissa, niin katsottiin, että 4 riittää.

Häihin liittyy myöskin tärkeänä asiana ruoka. Se on hyvää ja sitä on paljon. Meillä oli 10 kokkia laittamassa ruokaa melkein vuorokauden ympäri, ja ruokittaviahan riitti.

Itse olisimme tyytyneet vähempäänkin juhlintaan, mutta tämä oli mieheni vanhempien tahto.

• koruasia ja kulta

on aika vanhoja perinteitä. Ne kuuluvat siihen, että jos mies hylkäisi sinut, siinä olisi kiinni sinun pääomasi.

Mutta todellakin, kuuluu perinteeseen.

• olen kyllä
        koruasia ja kulta kirjoitti:

on aika vanhoja perinteitä. Ne kuuluvat siihen, että jos mies hylkäisi sinut, siinä olisi kiinni sinun pääomasi.

Mutta todellakin, kuuluu perinteeseen.

perillä perinteiden merkityksestä - korut vaan ovat niin massiivisia, että niitä ei juurikaan voi käyttää kuin omissa häissään. Sitä paitsi taloudellinen tilanne on osaltaan myös turvattu nikat-sopimuksessa, jossa on määritelty se summa, jonka mies joutuu maksamaan mahdollisessa avioerossa.

Toisekseen, ne maksavat hääsesonkina enemmän kuin normaalisti ja jos haluaisi myydä jossain vaiheessa, niin niistä saa vain murto-osan siitä, mitä ne ovat ostajalleen maksaneet.

• naimi
        olen kyllä kirjoitti:

perillä perinteiden merkityksestä - korut vaan ovat niin massiivisia, että niitä ei juurikaan voi käyttää kuin omissa häissään. Sitä paitsi taloudellinen tilanne on osaltaan myös turvattu nikat-sopimuksessa, jossa on määritelty se summa, jonka mies joutuu maksamaan mahdollisessa avioerossa.

Toisekseen, ne maksavat hääsesonkina enemmän kuin normaalisti ja jos haluaisi myydä jossain vaiheessa, niin niistä saa vain murto-osan siitä, mitä ne ovat ostajalleen maksaneet.

Nyt meni hieman ohi, mita mahdoit tarkoittaa, etta myytaessa kultakoruista saisi vahemman kuin ostaessa ...

Arabimaissa ja Turkissa myyntitilanteessa, silla ei ole merkitysta, miten kaunista tyota kultakoru on, ainoastaan painolla ja karaateilla on myyntiarvoa.

Haasesonki, mika se on, en ole ikina kuullutkaan, naimisiinhan mennaan ymparivuoden vai onko kysymys jostain erikoisemmasta kulttuurista, jossa haat ovat tiettyyn aikaan.

• lapsellinen???

Korut ovat anoppilassa tallessa, sillä tuskin niitä tulee ikinä käytettyä.

Siis et ottanut omaisuuttasi mukana, siis olet aika tyhmä, tuskin enään niitä koruja on olemassa. Taitaa perhe myydä ne tai lahjoittaa ne toiselle joka menee naimisiin. Aika törkeää...

• kotipuolessa
        naimi kirjoitti:

Nyt meni hieman ohi, mita mahdoit tarkoittaa, etta myytaessa kultakoruista saisi vahemman kuin ostaessa ...

Arabimaissa ja Turkissa myyntitilanteessa, silla ei ole merkitysta, miten kaunista tyota kultakoru on, ainoastaan painolla ja karaateilla on myyntiarvoa.

Haasesonki, mika se on, en ole ikina kuullutkaan, naimisiinhan mennaan ymparivuoden vai onko kysymys jostain erikoisemmasta kulttuurista, jossa haat ovat tiettyyn aikaan.

on tapana, että häät vietetään touko-syyskuussa. Yksi syy tähän on 4 vuodenaikaa ja kesäaika on oikeastaan ainut mahdollinen vieraspaljouden takia. Puutarhaan pystytetään isot teltat satojen vieraiden majoittamista varten, ja sehän ei oikein talvipakkasilla vetelisi.

Ja kyllä sesonkiaikaan hääkorujen hinnat ovat pilvissä. Normaalistihan kullan hinta määräytyy maailmanmarkkinahinnan ja työn mukaan, mutta nokkelat kauppamiehet ovat keskineet, että sesonkiaikaan koruista voi pyytää ruhtinaallisesti korkeampaa hintaa. Mutta jos niitä haluaa myydä takaisin päin, niin hinta putoaa roimasti.

• olleet tallessa
        lapsellinen??? kirjoitti:

Korut ovat anoppilassa tallessa, sillä tuskin niitä tulee ikinä käytettyä.

Siis et ottanut omaisuuttasi mukana, siis olet aika tyhmä, tuskin enään niitä koruja on olemassa. Taitaa perhe myydä ne tai lahjoittaa ne toiselle joka menee naimisiin. Aika törkeää...

anoppilassa lukitussa kassakaapissa - ovat olleet jo kuudetta vuotta. Anoppi niitä aina näyttää minulle, kun siellä pari kertaa vuodessa käydään. Olen jopa sanonut hänelle, että jos hän haluaa, niin minun puolestani hän saa käyttää korujani. Mutta anoppini on sitä mieltä, että korut ovat minun, eikä niitä saa kukaan muu käyttää, ehkä jonakin päivänä oma tyttäreni.

Miksi olisin ottanut mukaani koruja, joita tuskin edes käyttäisin täällä? Mieheni koti on meidän toinen kotimme, ja siellä olessamme saatan jossakin juhlissa jotain koruista jopa käyttääkin.

Mieheni perheellä ei ensinäkään ole mitään tarvetta myydä korujani, eikä heille tulisi mieleenkään lahjoittaa niitä kenellekään toiselle, joten siinä mielessä voit nukkua yösi rauhassa!

• meillä vihkiminen

Koska muslimeille VAIN islamilainen vihkiminen on virallinen, se tehtiin meille ensin. Mies meni kavereineen moskeijalle, jossa oli imaami ja siellä suoritettiin avioliittoon vihkiminen. Toimitus oli ohi nopeasti, ja mies laittoi tekstarin, että nyt olemme naimisissa. En siis itse ollut paikalla.

Myöhemmin menimme naimisiin myös maistraatissa. Hääjuhlaa emme ole vieläkään pitäneet rahan puutteen vuoksi(menimme naimisiin tasan 3 vuotta sitten, mutta jos ne joskus pidetään, ne tulevat olemaan sellaiset, että naiset pitävät oman juhlansa jossa on ruokaa ja jossa luetaan islamilaisia tekstejä ja Koraania (olen myös muslimi) ja miehillä vastaavanlainen oma tilaisuutensa eri päivänä.

Jos häitään viettää ulkomailla, niin siellä homma menee yleensä aina kohtuuttomuuksiin kuten edellä moni kuvasikin. Muslimin tulee elää aina kohtuudessa ja antaa ylimääräisiä rahojaan esim. hyväntekeväisyyteen, eikä tuhlata niitä yhden päivän syöminkeihin.

• aivan oikeassa

tuon kohtuudessa elämisasian kanssa. Kun tuossa edellä kerroin 400 vieraan häistämme ja ruoan paljoudesta, unohdin mainita, että kaikki ylijäänyt ruoka - ja sitä oli paljon - vietiin juhlien jälkeen moskeijaan jaettavaksi köyhille. Muutenkin jopa häiden aikaan ruokaa tarjottiin myöskin sitä pyytämään tulleille.

Jännää, miten käytännöt vaihtelevat myöskin muslimihäissä. Me olimme molemmat läsnä itse vihkitoimituksessa. Olen kuullut, ja ollut mukanakin monissa häissä, joissa vain mies osallistuu itse seremoniaan. Naisen osaksi jää ainoastaan papereiden allekirjoitus.

Anoppi on myös antelias ihminen silloinkin, kun mitään erityistä juhlan aihetta ei ole. Kun portille tulee kerjäläinen, hän tarjoaa ruokaa tai ainakin antaa leipää mukaan.

• ei muslimi
        aivan oikeassa kirjoitti:

tuon kohtuudessa elämisasian kanssa. Kun tuossa edellä kerroin 400 vieraan häistämme ja ruoan paljoudesta, unohdin mainita, että kaikki ylijäänyt ruoka - ja sitä oli paljon - vietiin juhlien jälkeen moskeijaan jaettavaksi köyhille. Muutenkin jopa häiden aikaan ruokaa tarjottiin myöskin sitä pyytämään tulleille.

Jännää, miten käytännöt vaihtelevat myöskin muslimihäissä. Me olimme molemmat läsnä itse vihkitoimituksessa. Olen kuullut, ja ollut mukanakin monissa häissä, joissa vain mies osallistuu itse seremoniaan. Naisen osaksi jää ainoastaan papereiden allekirjoitus.

Anoppi on myös antelias ihminen silloinkin, kun mitään erityistä juhlan aihetta ei ole. Kun portille tulee kerjäläinen, hän tarjoaa ruokaa tai ainakin antaa leipää mukaan.

todella sikamaista touhua. Kerjäläisille annetaan... jos sikamaiset muslimit osaisivat hoitaa asioitaan, niin mitään kerjäläisiä ei olisi lainkaan. Nyt sitten muutamat rikkaat riistävät köyhiä ja te tekopyhät täällä selitätte että se on ihan ok.

Saisitte hävetä niin uskontoanne kuin miestenne "kulttuuria"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ole uskonnossa,
        ei muslimi kirjoitti:

todella sikamaista touhua. Kerjäläisille annetaan... jos sikamaiset muslimit osaisivat hoitaa asioitaan, niin mitään kerjäläisiä ei olisi lainkaan. Nyt sitten muutamat rikkaat riistävät köyhiä ja te tekopyhät täällä selitätte että se on ihan ok.

Saisitte hävetä niin uskontoanne kuin miestenne "kulttuuria"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hyvä mies (ainakin uskoisin sinun olevan jonkin sortin mies)! Vika on siinä, että valtio ei pysty tarjoamaan kansalaisilleen edes minimaalista sosiaaliturvaa. Mielestäni siinä ei ole mitään paheksuttavaa tai väärää, jos ne joilla on varaa antavat omastaan vähempiosaisille. Ei myöskään ole rikos kuulua parempiosaisiin: mieheni suvulla on perittyä ns. vanhaa rahaa, mutta kyllä senkin omaisuuden hankkimisen eteen on työtä tehty. Valitettavasti vain näyttää siltä, että mieheni isä on varsin haka tuhoamaan isiensä perinnön, mutta onneksi kaikki hänen kolme poikaansa ovat toista maata.

En häpeä mieheni uskontoa, joka on myös minun uskontoni. En häpeä myöskään mieheni kulttuuria, sillä minulla ei ole mitään syytä tehdä niin. Sen sijaan häpeän kaltaisiasi typeriä, sivistymättömiä maanmiehiäni.

• vielä,
        ole uskonnossa, kirjoitti:

hyvä mies (ainakin uskoisin sinun olevan jonkin sortin mies)! Vika on siinä, että valtio ei pysty tarjoamaan kansalaisilleen edes minimaalista sosiaaliturvaa. Mielestäni siinä ei ole mitään paheksuttavaa tai väärää, jos ne joilla on varaa antavat omastaan vähempiosaisille. Ei myöskään ole rikos kuulua parempiosaisiin: mieheni suvulla on perittyä ns. vanhaa rahaa, mutta kyllä senkin omaisuuden hankkimisen eteen on työtä tehty. Valitettavasti vain näyttää siltä, että mieheni isä on varsin haka tuhoamaan isiensä perinnön, mutta onneksi kaikki hänen kolme poikaansa ovat toista maata.

En häpeä mieheni uskontoa, joka on myös minun uskontoni. En häpeä myöskään mieheni kulttuuria, sillä minulla ei ole mitään syytä tehdä niin. Sen sijaan häpeän kaltaisiasi typeriä, sivistymättömiä maanmiehiäni.

että mieheni kotimaan valtionuskonto ei ole islam, ja suurin osa kerjäläisistä on maan valtauskonnon edustajia - siitä huolimatta muslimit auttavat heitä kuten ketä tahansa muutakin hädänalaista.

• ommakkarss
        vielä, kirjoitti:

että mieheni kotimaan valtionuskonto ei ole islam, ja suurin osa kerjäläisistä on maan valtauskonnon edustajia - siitä huolimatta muslimit auttavat heitä kuten ketä tahansa muutakin hädänalaista.

muistakaa sitten että koraani antaa luvan orjien pitämiseen. ottakaa monta orjaa ja tarkistakaa koraanista miten heitä tulee kohdella.

Arabimaissa varsinkin sudanilaiset orjat ovat haluttua tavaraa.

• sinulle ja
        ommakkarss kirjoitti:

muistakaa sitten että koraani antaa luvan orjien pitämiseen. ottakaa monta orjaa ja tarkistakaa koraanista miten heitä tulee kohdella.

Arabimaissa varsinkin sudanilaiset orjat ovat haluttua tavaraa.

tyhmille jutuillesi!

Tiesitkö muuten, että islam ei tosiaankaan rajoitu vain Arabimaihin - muslimeja on muuallakin.

• Munkkiniemen moskeijassa vi...

Hei, kaikenlaisia vastauksia sait, mutta tässä lyhyesti:
      Menimme mieheni ennalta sopimaan aikaan moskeijaan, ja vaikka olen kristitty ja oli kesä :), laitoin pitkähihaisen paidan, pitkän hameen ja kiedoin ison huivin päähäni (miel. niin, ettei hiukset näy). Paikalla ei ollut meidän puoleltamme ketään, koska sukuni ei ollut oikein myötämielinen ja miehen suku oli kaukana kotimaassaan. Siispä moskeijan henkilökunnasta oli kaksi miestodistajaa paikalla. Imaami piti puheensa englanniksi ja arabiaksi ja kysyi suostumukseni (antoi mallivastauksen).
      Mahr eli häälahja (ennen naisen "erovakuutus", jolla on rahallista arvoa, jos jää yksin, esim. kultaa) piti minun määrittää. Koska miehellä ei ollut juuri mitään, pyysin hopeasormuksen. Mahr voi olla myös rahasumma.
      Todistukseen kirjattiin isäni nimi ja syntymäaika. Muuta ei tarvittu ja sitten oltiinkin jo naimisissa. Hyvin koruton tilaisuus ja lyhytkestoinen.
      Islamilainen liitto on merkitykseltään enemmän juridinen kuin tunnepitoinen. Tilaisuudessa kysytään myös, että jos saatte lapsia (inshallah = jos Jumala suo), suostutko kasvattamaan lapset muslimeiksi. En tiedä, mitä tapahtuu, jos vastaa ei.. :) Me olemme jo hieman vanhempia, emmekä aio tehdä lapsia, joten en miettinyt asiaa enempää.
      Sitten menimme ravintolaan syömään ja ihmettelemään uutta olotilaamme. Juhlat pidimme kotona ystäväpiirin kesken (laitoimme ruokaa ja vietimme iltaa yhdessä). Ei siis ollenkaan sellainen "hullu" häähumu, jota jotkut haluavat harrastaa. Meille ajatus oli tärkein. Onnea matkaan.

• kanssasi samaa

mieltä kysymyksen ohi vastaamisesta. Vastaukset olivat erilaisia, mutta omalla tavallaan ihan oikeita, sillä eri kulttuureissa myöskin islamilainen vihkiminen ja siihen liittyvät juhlallisuudet poikeavat toisistaan. Ja ap kysyjähän ei ainoastaan kysynyt avioliiton solmimisen teknistä puolta, vaan halusi kuulla mm. hääjuhlista.

Teidän tapauksessanne menitte naimisiin "lyhyimmän kaavan" mukaisesti. Meillä esim. varsinaista vihkimistä edelsi hennayö ja muutenkin häissämme olivat vanhat traditiot voimakkaasti läsnä.

Kukin tekee sen tavallaan, ja välillä joutuu ottamaan lähisuvunkin toiveet huomioon ja asettamaan ne omiensa edelle. Yhtä kaikki, paljon hyviä vastauksia - eikä yksi ole sen parempi tai oikeampi kuin toinen, ainoastaan erilainen.

• Eikös?
        kanssasi samaa kirjoitti:

mieltä kysymyksen ohi vastaamisesta. Vastaukset olivat erilaisia, mutta omalla tavallaan ihan oikeita, sillä eri kulttuureissa myöskin islamilainen vihkiminen ja siihen liittyvät juhlallisuudet poikeavat toisistaan. Ja ap kysyjähän ei ainoastaan kysynyt avioliiton solmimisen teknistä puolta, vaan halusi kuulla mm. hääjuhlista.

Teidän tapauksessanne menitte naimisiin "lyhyimmän kaavan" mukaisesti. Meillä esim. varsinaista vihkimistä edelsi hennayö ja muutenkin häissämme olivat vanhat traditiot voimakkaasti läsnä.

Kukin tekee sen tavallaan, ja välillä joutuu ottamaan lähisuvunkin toiveet huomioon ja asettamaan ne omiensa edelle. Yhtä kaikki, paljon hyviä vastauksia - eikä yksi ole sen parempi tai oikeampi kuin toinen, ainoastaan erilainen.

viestiä, jossa kerrottiin kristityksi kääntyneen muslimin ja katolisen miehen häistä. Yhtälö on sinällään jo erikoinen, mutta mitäpä siitä. Kysyjä kuitenkin halusi ymmärtääkseni tietoa omiin, tuleviin islamilaisiin häihinsä liittyen, joten em. vastaus ei mielestäni palvellut lainkaan tätä tarkoitusta. Mutta saahan täällä kertoilla vaikka aidanseipäästä, liittyi se sitten kysymykseen tai ei.

• aivan oikeassa:
        Eikös? kirjoitti:

viestiä, jossa kerrottiin kristityksi kääntyneen muslimin ja katolisen miehen häistä. Yhtälö on sinällään jo erikoinen, mutta mitäpä siitä. Kysyjä kuitenkin halusi ymmärtääkseni tietoa omiin, tuleviin islamilaisiin häihinsä liittyen, joten em. vastaus ei mielestäni palvellut lainkaan tätä tarkoitusta. Mutta saahan täällä kertoilla vaikka aidanseipäästä, liittyi se sitten kysymykseen tai ei.

kyseisellä vastauksella ei tosiaankaan ollut mitään tekemistä alkuperäisen islamilaisia häitä koskevan kysymyksen kanssa.

Muuten on kyllä ihan mielenkiintoista lukea eri kulttuureiden häätavoista.

• Anonyymi

Isäni meni naimisiin islamilaisella tyylillä

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe