ihmiselle joka on matkalla itsensä löytämiseen?
Mikä lukemasi kirja/kirjat on koskettanut sinua?
Paras lukemasi kirja/kirjat?
Mitkä kirjat pitäisi jokaisen lukea?
Mitä kirjoja suosittelet
17
403
Vastaukset
hyvän kirjavinkin luettavaksi, se ei oo pitkä kirja. Sitä voin suositella, mutta ainoastaan meilissä, koska se kirjavinkki tuli myös mulle meilissä ja vielä puskalta, ni tästä perinteestä pidän kiinni.
- vänkyrä-nainen
lukea 'Pohjolan poliisi kertoo'-kirjasarjaa. Joskus vuosia sitten jo luin niitä oikeen urakalla, mut nyt oon taas alkanut haikailemaan niiden perään. Niitä oon ainakin saanut sellaisetkin ihmiset lukemaan, jotka eivät normaalisti lue yhtään mitään. Ja niihin jää koukkuun :D
Mä normaalisti luen paljon ja aika laidasta laitaan. Nyt en oo oikeen ehtinyt lukea niin paljon, kuin ennen. Se kyl harmittaa. Koskettavia kirjoja on kaikki, joiden johonkin henkilöön voin itse samaistua ja joissa ei oo onnellinen loppu. Onnelliset ja selkeät loput ei useinkaan ole hyviä...Paras kirja taitaa olla mun profiilissakin mainittuna.
Itse oon itseltäni useinkin aika hukassa, et neuvoja tuohon aihealueeseen en oikeen osaa valitettavasti antaa.- ...
Onkohan se sama jota kakarana luin tai lähinnä katselin niitä karmaisevia kuvia? Hyi hitto!
Mustavalkoisia kuvia veriroiskeineen sekaisista asunnoista. Ihmettelen vieläkin miksi meidän kirjahyllyssä oli tuollaisia kirjoja. Paljon muuta siellä ei ollutkaan tietosanakirjasarjan lisäksi. - vänkyrä-nainen
... kirjoitti:
Onkohan se sama jota kakarana luin tai lähinnä katselin niitä karmaisevia kuvia? Hyi hitto!
Mustavalkoisia kuvia veriroiskeineen sekaisista asunnoista. Ihmettelen vieläkin miksi meidän kirjahyllyssä oli tuollaisia kirjoja. Paljon muuta siellä ei ollutkaan tietosanakirjasarjan lisäksi.kirjoissa ainakin on mustavalkoisia kuvia, uudemmissa taitaa ollakin jo värillisiä. Meil ei kotona oo noita ollut, vaan ihan kirjastosta lainattuja. Ei oikeen raaski omaksi ostaa. Katsoin just uudempien hintaa ja olivat 70e/kpl, eli ei ihan mitään ihan ilmaisia.:)
- Ygg
... kirjoitti:
Mustavalkoisia kuvia veriroiskeineen sekaisista asunnoista. Ihmettelen vieläkin miksi meidän kirjahyllyssä oli tuollaisia kirjoja. Paljon muuta siellä ei ollutkaan tietosanakirjasarjan lisäksi.myydään pokkareina noita poliisi kertoo-kirjoja. Maksaa jonkun ~10e ja tarinoita on vaikka minkälaisia. Niissä näkee oikeastaan sen ettei väkivalta ole muuttunut yhtään sen raaemmaksi kuin ennen. Itselle jäi mieleen erityisesti tarina jossa varas tappoi perheen isän, äidin ja 2-3 lasta joista nuorin oli parin vuoden vanha vasaralla hakaten.
Todellisuus on järkyttävämpää ja raadollisempaa kuin elokuvat koskaan.
- MMies
Uusi Testamentti? Joku Laotzen opus, ehkä tai filosofeista Russell. Bukowski tai Miller käy myös.
Eipä oikein mikään, mutta muistan jonkun joskus koskettaneen, mutta en enää muista, mitkä. Eniten kai kersana ahmitut Jules Vernet ja Tarzanit ym. koskettanut ja vaikuttanut jollain tavoin.
Paras? Ööö. Yksi, mitä suosittelen aina, on Philip K. Dick:in Hämärän Vartija. Ei niin hyvin kirjoitettu, eikä niin kovin hääppöinen noin kirjallisuutta ajatellen, mutta kai tää kuuluisi sitten tuohon ykköskysymyksen piiriin sitten. Erilaista.
Mielestäni ei ole sellaista kirjaa, joka jokaisen pitäisi lukea. Tai itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Jokatapauksessa sen täytyisi sitten olla vahvempi kuin Raamattu ja opettavaisempi kuin koulukirjat, eli ei kai sellaista olekaan. - sellaisen
kuin "Salaisuus" Rhonda Byrne. Oli hyvä siitä on myös jonkinlainen dvd versio pitäis varmaan kattoo kertauksen vuoks sekin. Niin tää on näitä minkä oppien avulla voi vaikuttaa millaiseksi haluaisi elämänsä tulevan.
- Ygg
niin pikku prinssi on hyvä. Samoin Paul Coelhon Alkemisti ainakin vaikutti hyvältä, tosin en ole vielä saanut luettua sitä loppuun.
- KoppavaHoro
ihmiselle joka on matkalla itsensä löytämiseen?
Yhdeksän oivalluksen tie.
Mikä lukemasi kirja/kirjat on koskettanut sinua?
Melkein kaikki, jollain tavalla. Waltarin Ihmiskunnan viholliset, Appelsiininsiemen ja pienoisromaanit teinivuosina, Kailaan runot aikuisuuden alkutaipaleella, Kinsellat ja Mankellit nyt tasapainoisen aikuisen elämässä ja kaikenmaailman Kramer vastaan Kramerit siinä välissä.
Paras lukemasi kirja/kirjat?
Joku Waltari se varmaan on (en ole vielä lukenut Oksasen Puhdistusta)... Appelsiininsiemen tai Ihmiskunnan viholliset.
Mitkä kirjat pitäisi jokaisen lukea?
Sen minäkin haluaisin tietää. Gibrania ja Nerudaa kannattaisi kaikkien lukaista ja toi mainitsemani Yhdeksän oivalluksen tie on kanssa aika hyvä. Jokaisen kannattaisi lukea ainakin runoja ja sarjakuvaa, jos romaanit eivät uppoa. - St Jude
kai löytyy jokin kirja joka koskettaa tai mitä pitää parhaana,mutta kun makujakin on yhtä monta kuin on lukijaakin..joten aika vaikeeta suositella mitään tiettyjä kirjoja,jotka jokaisen pitäisi lukea.
Ja riippuuhan se paljon siitäkin missä elämäntilanteessa/vaiheessa kolahtaa mikäkin.
Itse olen pitänyt parhaimpina kirjoina Paulo Coelhon kirjoja.
Niissä on eri teemoja:
Pyhiinvaellus-kertoo nöyryydestä
Alkemisti- kertoo itsensä löytämisestä
Piedrajoen rannalla istuin ja itkin-kertoo rakkaudesta
Valon soturin käsikirja-kertoo rohkeudesta
Portobellon noita-kertoo henkisyydestä
Brida-kertoo elämän mysteereistä ja henkisyydestä
Mutta kieltämättä muutamia vuosia taakseppäin niin nuo kirjat ei olis puhutelleet oikeastaan ollenkaan tai ainakin eri tavalla.- Hanna
jota urbanisoituneet, muka-älykkäinä-itseään-pitävät lukevat. Tyhjää höpinää. No good.
- jaa....
Hanna kirjoitti:
jota urbanisoituneet, muka-älykkäinä-itseään-pitävät lukevat. Tyhjää höpinää. No good.
Ehkä joskus sitenkin, kuin sanot. Joskus ehkä kuitenkin myös niin, että kun kykenee löytämään ajatuksia kirjoista, jotka vaikkapa sivuuttaisivat omaa henkilökohtaista kirjallisuutta koskevaa laatukriteeristöäkin ja/jos/ tai kun on lukenut ns. "tarpeeksi", saattanee sitä itse kukin varmasti joskus arvostaa aivan minkälaista vain hyväksi havaitsemaansakin kirjallisuutta, eikö?
kirjat ovat parhaimmat mitä olen lukenut.
Rikoskirjallisuudessa vastaavasti Patricia Cornwell.
Itsensä löytämiskirjat on laaja käsite ja kskee monia eri suuntauksia.
Filosofia ja psykologia ovat mielenkiintoisia aiheita.
Kirja jonka jokaisen pitäisi lukea on
Tony Dunderfeltin kirjoittama 'Irti tunnekoukusta'- jaa...
"Kirja jonka jokaisen pitäisi lukea on
Tony Dunderfeltin kirjoittama 'Irti tunnekoukusta'"
Anteeksi, että minä nauran.:D *anteeksi: on polvet ja kädet ristissä* Ei mitenkään kirjailijaa tai sinua nauraakseni, mutta kuitenkin. Pitänee marssia kirjastoon!
- ...
Se mikä koskettaa minua ei ehkä kosketa sinua.
Ainoa neuvo on siis se että lue kaikkea mikä vastaan tulee. Löydät sen ihan itse jos haluat. - jaa...
"ihmiselle joka on matkalla itsensä löytämiseen?"
Matkalla "itsensä löytämiseen", mitä suosittelisin? Jaa. Niitä on niin kamalan valtavasti ja koska sakki on hyvin heterogeenistä, en nyt jaksa suosikkejani erityisesti eritellä.
No sen voi sanoa, että jos joku elää aivan tajuttoman vaikeaa ja surullista elämäntilannetta vaikkapa, niin silloin ts. sellaiselle voisin suosittaa lukemiseksi esim. Viktor Franklin henkilökohtaisista keskitysleirikokemuksista kertovaa kirjaa (löytyy haulla). Siitä ei paljoa yhden ihmisen kokema henkilökohtainen helvetti enää parane ts. tarkoitin sanoa pahene. Luin tuon joskus vuosia, vuosia sitten eräässä aika haastavassa elämäni paikassa ja ainakin silloin se teki muhun vaikutuksen ( en tiedä, tekisikö enää tänä päivänä). Jostakin syystä omat kokemukset alkoivat tuntua valtavan pieniltä kirjaa lukiessa.;) Sitten...Kuka nyt minkäkinlaisesta henkisyydestä tykkää? Hmh. Monet ovat kehuneet Anthony de Mellon teosta "Havahtuminen". Mä varmaan itse aikoinaan luin tuota liian kriittisellä otteella, kun ei kauheasti sykähdyttänyt, mutta ei sekään huono kirja ole nimenomaan henkisyytensä löytämistä tavoittelevalle ihmiselle. Mitäs näitä nyt olisi? Jotkut tykkää paljon Paolo Coelhosta, esim.
Vaikea sanoa, kun henkisen puolen ja "elämänviisautta" koskevan kirjallisuuden lukemisessa ihmisellä vaikuttaa niin paljon se, että minkätyyppistä lukukokemusta itse kukin kulloinkin hakee ja henkilökohtaisesti arvostaa. "Elämänviisaus" on varmaan hyvä sana, jos henkinen kasvu kiinnostaa ja jos kirjastoonkin menee, mutta paljon paskaa ja erityisen paljon puoskareitakin juuri niidenkin oppaiden kirjoittajissa on.
"Mikä lukemasi kirja/kirjat on koskettanut sinua?"
Niitä on monia.:)
"Paras lukemasi kirja/kirjat?"
Ne on ehkä semmosia, että tuskin kaikkia erityisesti kiinnostaisivat.:)
"Mitkä kirjat pitäisi jokaisen lukea?"
No on joitakin suomalaisen/ maailmankirjallisuuden klassikoita, joista kaikkien olisi hyvä tietää ainakin perusasiat, koska liittyvät niin tiivisti historiaan ja yleissivistyksellisen perspektiivin/ jatkuvan julkisen keskustelun käsittämiseen järkevällä tavalla, mutta en niitä nyt erittele. En suosittele erityisellä tavalla seuraavia, mutta jos nyt joku ei esim. sitä tiedä, että Väino Linna kirjoitti "Tuntemattoman sotilaan" tai että Fjodor Dostojevski kuuluu venäläisen kirjallisuuden kulmakiviin, niin kannattanee petrata tietoja ainakin hieman.
Lukeminen lähtee kuitenkin jokaisella omista intresseistä, eikä kiinnostus asioihin kenelläkään pakolla synny. Koulu antaa peruslähtökohdat kirjallisuuden ymmärtämiselle ala-asteelta lähtien. Jos jotakuta jo silloin tympi kaikki lukeminen, voi lukemisen aloittaa kenties ehkäpä kevyistä ( vaikka Suomalaisesta kirjakaupasta) saatavista pokkareista. Katsoo vain vaikkapa "Top 10" kiinnostavimmat kirjat listaa, ja aloittaa jostakin sieltä. - uk-ko
muiden osoittamilla ajatuksilla kuulostaa vähän kuolleena syntyneeltä idealta.
Sitä paitsi, kaikki me ollaan matkalla itsemme löytämiseen. Siinä mielessä kaikki kirjat on ihan yhtä hyviä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793