Pianon nuotit

wantPlayPiano

eli, kun en osaa soittaa pianoa niin oisko kellään tiedossa mitään sivua missä näkyis jotenkin muuten ne nuotit.

7

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pianisti

      Opettele nuotit. Se kannattaa, usko pois.

      • Toinen pianisti

        Muuten et tuu ikinä oppimaan soittamaan,ehkä muutaman ulkoaopetellun lirutuksen.Se ei oo soittamista, joten nuotti kirjat esiin ja tsemppiä opetteluu!


      • 3. pianisti
        Toinen pianisti kirjoitti:

        Muuten et tuu ikinä oppimaan soittamaan,ehkä muutaman ulkoaopetellun lirutuksen.Se ei oo soittamista, joten nuotti kirjat esiin ja tsemppiä opetteluu!

        (nimim. toinen pianisti horisi:
        Muuten et tuu ikinä oppimaan soittamaan,ehkä muutaman ulkoaopetellun lirutuksen.Se ei oo soittamista, joten nuotti kirjat esiin ja tsemppiä opetteluu!)

        Varsinainen kotipedagogi. Mä oon tollasia "ulkoaopeteltuja lirutuksia" vetäny keikoilla ja ihan hyvin on uponnu yleisöön. Kyllä se ainakin niiden mielestä ollu soittamista.

        PS. Osaan nuotit ja kannatan niiden opettelua.


      • huhhuuhhihihihihihiiiih uuh...
        3. pianisti kirjoitti:

        (nimim. toinen pianisti horisi:
        Muuten et tuu ikinä oppimaan soittamaan,ehkä muutaman ulkoaopetellun lirutuksen.Se ei oo soittamista, joten nuotti kirjat esiin ja tsemppiä opetteluu!)

        Varsinainen kotipedagogi. Mä oon tollasia "ulkoaopeteltuja lirutuksia" vetäny keikoilla ja ihan hyvin on uponnu yleisöön. Kyllä se ainakin niiden mielestä ollu soittamista.

        PS. Osaan nuotit ja kannatan niiden opettelua.

        no onko niitä sivuja !!!


      • nuottityttö
        huhhuuhhihihihihihiiiih uuh... kirjoitti:

        no onko niitä sivuja !!!

        määki tarvisin tiatoo mitä sivujaa ja mistä niitä löytää


    • nuottityttö

      Moi mä en osaa nuottei auttakaa mul on yamahan piano voitteks te auttaa kertomaa miten jouluyö juhlayö menee mä tarvisin apuu ku mun pitää soitta pianolla se joulujuhlaa helpmii

    • Kukin tavallaan!

      Tämä on vanha keskustelu, mutta tahdon sanoa oman kokemukseni ja näkemykseni. Ensinnäkin yleinen mielipide tuntuu olevan, että sekä laulaminen että soittaminen kuuluu vain luonnostaan lahjakkaille, jotka oppivat nopeasti ja helposti. Itse reilun vuoden soittoa ja vähän kauemmin laulua tahkonneena olen sitä mieltä, että musiikki kuuluu kaikille. Ainoastaan oppimistavat ja tavoitteet ovat erilaisia eri ihmisillä.

      Kirjastosta/kirjakaupasta löytyy kuvionuottikirjoja. Tarrat kiinnitetään soittimen koskettimiin ja sitten katsotaan kuvionuottikirjasta, mitä koskettimia pitää painaa. Itse aloitin sillä. Siirtyminen oikeisiin nuotteihin oli turhauttavaa, mutta onnistui. Seuraavassa vaiheessa soitin vain melodiaa yhdellä kädellä. Ensimmäisen sähköpianoni sain juhannuksen jälkeen. Ensimmäisessä oppaassa oli nuotit vain g-avaimella ja sointumerkit vasemmalle kädelle. Nyt aloitin taas kerran "alusta" Michael Aaronin pianokoulu I:n parissa. Eli nyt sitten opettelen myös soittamaan bassoviivastoa. Ja kieltämättä kuulostaa paljon kauniimmalta, kuin sointujen hakkaaminen yhtenä pläjäyksenä.

      Seuraavassa vaiheessa joku varmaan ilmoittaa, että sointuja ei soiteta vasemmalla ja melodiaa oikealla, vaan oikealla soitetaan sointuja ja vasemmalla bassoa. Tässä vaiheessa ei ole tarkoituskaan opetella säestystä, joten itselleni tuottaa tyydytystä tämäkin musisointi ja oma vähäinen edistykseni.

      Erilaisesta oppimisesta vielä sen verran, että omalla kohdallani en voi nopeuttaa asioiden oppimista. Kaikki kypsyy aikanaan. Yritin aloittaa musiikin teorian opiskelua reilu vuosi sitten, mutta putosin heti kärryiltä, keskeytin. Nyt olen pieni pala kerrallaan koettanut kasata teoreettista viitekehystä, ja olen nyt vasta siinä vaiheessa, että pystyn itseopiskelemaan yksinkertaisen itseopiskelumateriaalin avulla teoriaa. Eli alan nyt vasta tajuta esim. mikä on kolmisointu. Nyt syksyllä kävin lyhyen nuotinlukukurssin, ja suurin osa asiasta olikin minulle jo tuttua. Naurakaa vaan. Erilaisia oppijoitakin on.

      Toinen asia on, että hyvä muisti liitetään musikaaliseen lahjakkuuteen, enkä tätä lainkaan ihmettele. Harva ihminen kykenee olemaan lahjakas (missään asiassa), jos on yhtä huonomuistinen kuin minä. Eli musikaalisesti lahjakas henkilö pystyy uuden kappaleen kuultuaan sekä muistamaan että toistamaan sen. Itse en pysty. Teen jopa virheitä, jos soitan kanteleella Kalevalaista vieraantervehdystä tai Tuu tuu tupakkarullaa ilman nuotteja. Tuhannet toistotkaan eivät hakkaa kappaletta aivoihini. Samalla kun opettelen soittoa, joudun myös miettimään keinoja, joilla itse pystyn oppimaan. Eli omalla kohdallani minun on pakko oppia erinomainen nuotinlukutaito, sitä ilman en pysty soittamaan. Se on itselleni kuin valkea keppi sokealle.

      Ja koska luontaista lahjakkuutta ja musikaalista ymmärrystä minulla ei ole, minun on teoriassa opeteltava se, mitä soitolla voi tehdä. Sävelkorvani ei kerro (ainakaan kun on kyse monimutkaisimmista soinnuista), menikö oikein vai ei. Eli asia on vaan tiedettävä. Kun olen oppinut riittävästi, voin sitten tehdä kappaleisiin sen verran omaa sovitusta, että selviän niiden soittamisesta nuottien avulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2819
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      386
      2690
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2210
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1855
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1718
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1502
    Aihe