eli, kun en osaa soittaa pianoa niin oisko kellään tiedossa mitään sivua missä näkyis jotenkin muuten ne nuotit.
Pianon nuotit
7
1099
Vastaukset
- pianisti
Opettele nuotit. Se kannattaa, usko pois.
- Toinen pianisti
Muuten et tuu ikinä oppimaan soittamaan,ehkä muutaman ulkoaopetellun lirutuksen.Se ei oo soittamista, joten nuotti kirjat esiin ja tsemppiä opetteluu!
- 3. pianisti
Toinen pianisti kirjoitti:
Muuten et tuu ikinä oppimaan soittamaan,ehkä muutaman ulkoaopetellun lirutuksen.Se ei oo soittamista, joten nuotti kirjat esiin ja tsemppiä opetteluu!
(nimim. toinen pianisti horisi:
Muuten et tuu ikinä oppimaan soittamaan,ehkä muutaman ulkoaopetellun lirutuksen.Se ei oo soittamista, joten nuotti kirjat esiin ja tsemppiä opetteluu!)
Varsinainen kotipedagogi. Mä oon tollasia "ulkoaopeteltuja lirutuksia" vetäny keikoilla ja ihan hyvin on uponnu yleisöön. Kyllä se ainakin niiden mielestä ollu soittamista.
PS. Osaan nuotit ja kannatan niiden opettelua. - huhhuuhhihihihihihiiiih uuh...
3. pianisti kirjoitti:
(nimim. toinen pianisti horisi:
Muuten et tuu ikinä oppimaan soittamaan,ehkä muutaman ulkoaopetellun lirutuksen.Se ei oo soittamista, joten nuotti kirjat esiin ja tsemppiä opetteluu!)
Varsinainen kotipedagogi. Mä oon tollasia "ulkoaopeteltuja lirutuksia" vetäny keikoilla ja ihan hyvin on uponnu yleisöön. Kyllä se ainakin niiden mielestä ollu soittamista.
PS. Osaan nuotit ja kannatan niiden opettelua.no onko niitä sivuja !!!
- nuottityttö
huhhuuhhihihihihihiiiih uuh... kirjoitti:
no onko niitä sivuja !!!
määki tarvisin tiatoo mitä sivujaa ja mistä niitä löytää
- nuottityttö
Moi mä en osaa nuottei auttakaa mul on yamahan piano voitteks te auttaa kertomaa miten jouluyö juhlayö menee mä tarvisin apuu ku mun pitää soitta pianolla se joulujuhlaa helpmii
- Kukin tavallaan!
Tämä on vanha keskustelu, mutta tahdon sanoa oman kokemukseni ja näkemykseni. Ensinnäkin yleinen mielipide tuntuu olevan, että sekä laulaminen että soittaminen kuuluu vain luonnostaan lahjakkaille, jotka oppivat nopeasti ja helposti. Itse reilun vuoden soittoa ja vähän kauemmin laulua tahkonneena olen sitä mieltä, että musiikki kuuluu kaikille. Ainoastaan oppimistavat ja tavoitteet ovat erilaisia eri ihmisillä.
Kirjastosta/kirjakaupasta löytyy kuvionuottikirjoja. Tarrat kiinnitetään soittimen koskettimiin ja sitten katsotaan kuvionuottikirjasta, mitä koskettimia pitää painaa. Itse aloitin sillä. Siirtyminen oikeisiin nuotteihin oli turhauttavaa, mutta onnistui. Seuraavassa vaiheessa soitin vain melodiaa yhdellä kädellä. Ensimmäisen sähköpianoni sain juhannuksen jälkeen. Ensimmäisessä oppaassa oli nuotit vain g-avaimella ja sointumerkit vasemmalle kädelle. Nyt aloitin taas kerran "alusta" Michael Aaronin pianokoulu I:n parissa. Eli nyt sitten opettelen myös soittamaan bassoviivastoa. Ja kieltämättä kuulostaa paljon kauniimmalta, kuin sointujen hakkaaminen yhtenä pläjäyksenä.
Seuraavassa vaiheessa joku varmaan ilmoittaa, että sointuja ei soiteta vasemmalla ja melodiaa oikealla, vaan oikealla soitetaan sointuja ja vasemmalla bassoa. Tässä vaiheessa ei ole tarkoituskaan opetella säestystä, joten itselleni tuottaa tyydytystä tämäkin musisointi ja oma vähäinen edistykseni.
Erilaisesta oppimisesta vielä sen verran, että omalla kohdallani en voi nopeuttaa asioiden oppimista. Kaikki kypsyy aikanaan. Yritin aloittaa musiikin teorian opiskelua reilu vuosi sitten, mutta putosin heti kärryiltä, keskeytin. Nyt olen pieni pala kerrallaan koettanut kasata teoreettista viitekehystä, ja olen nyt vasta siinä vaiheessa, että pystyn itseopiskelemaan yksinkertaisen itseopiskelumateriaalin avulla teoriaa. Eli alan nyt vasta tajuta esim. mikä on kolmisointu. Nyt syksyllä kävin lyhyen nuotinlukukurssin, ja suurin osa asiasta olikin minulle jo tuttua. Naurakaa vaan. Erilaisia oppijoitakin on.
Toinen asia on, että hyvä muisti liitetään musikaaliseen lahjakkuuteen, enkä tätä lainkaan ihmettele. Harva ihminen kykenee olemaan lahjakas (missään asiassa), jos on yhtä huonomuistinen kuin minä. Eli musikaalisesti lahjakas henkilö pystyy uuden kappaleen kuultuaan sekä muistamaan että toistamaan sen. Itse en pysty. Teen jopa virheitä, jos soitan kanteleella Kalevalaista vieraantervehdystä tai Tuu tuu tupakkarullaa ilman nuotteja. Tuhannet toistotkaan eivät hakkaa kappaletta aivoihini. Samalla kun opettelen soittoa, joudun myös miettimään keinoja, joilla itse pystyn oppimaan. Eli omalla kohdallani minun on pakko oppia erinomainen nuotinlukutaito, sitä ilman en pysty soittamaan. Se on itselleni kuin valkea keppi sokealle.
Ja koska luontaista lahjakkuutta ja musikaalista ymmärrystä minulla ei ole, minun on teoriassa opeteltava se, mitä soitolla voi tehdä. Sävelkorvani ei kerro (ainakaan kun on kyse monimutkaisimmista soinnuista), menikö oikein vai ei. Eli asia on vaan tiedettävä. Kun olen oppinut riittävästi, voin sitten tehdä kappaleisiin sen verran omaa sovitusta, että selviän niiden soittamisesta nuottien avulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019