opiskelijan harjoittelu

helvetti

Mulla on niin mitta täynnä opiskelijan työharjoitteluja. Lopetin hoitoalan opiskelun sen takia kun paloin loppuun yhdessä työpaikassa ja usko omiin taitoihin romahti. Nyt opiskelen hotellialaa ja jokaisessa harjoittelupaikassa kokee enemmän tai vähemmän simputusta. Kaikki se paska käytös työyhteisössä pitäisi vielä sietää. Tänään eka p´äivänä hotellissa yks siivoja haukkui minut lyttyyn ja kävi päällikölle valittamassa jotain. Ei oikeen enää innosta tämä opiskelijan vierailu työelämään!

7

892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelliseen

Sitten kun opettaja saa kuulla vierailullaan harjoittelupaikassa, että jotain ongelmia on ollut, niin arvatkaa onko väsyttävää yrittää selvittää kuinka on yrittänyt työnsä tehdä kunnolla työkavereista huolimatta. Kukaan ei ole sun puolella työpaikan puolelta vaan olet yksin koko klaania vastaan, pomot uskoo alaisiaan. Vaikka olen vaan opiskelija niin en aio sietää enää ala-arvoista puhetta tai kohtelua, lopetan mieluummin opiskelun ja säilytän mielenterveyteni.

• vuosia sitten

Joo, kävin samanlaisen maanpäällisen helvetin läpi joitakin vuosia sitten. Omana työpaikkanani oli eräs ruokamarketti. Tehtävinäni oli sekä tavaran hyllyttämistä että myös kassatyön harjoittelua.

Helvetti alkoi jo heti ensimmäisenä työpäivänä. Sellaiset eläkeikää lähestymässä olleet naishenkilöt päättivät näyttää jo heti ensihetkellä sen, miten pisteliäitä ja ilkeitä he oikein osaavat olla.

Kaikesta huomautettiin ja nalkutettiin, annettiin tarkoituksellisen vaikeaselkoisia työohjeita, osa työohjeista oli jopa ristiriitaisia, eikä mistään asiasta ollut kirjallista tietoa eli sitä, mikä kaikessa oppimisessa on kaikista tärkeintä. Pahimmillaan oli niin, että juuri saatujen ohjeiden mukainen toiminta oli täysin väärin jo pieni hetki myöhemmin.

Jos aamulla työhön tullessa erehtyi sanomaan huomenta, niin vastaukseksi naurettiin ja ilkuttiin päin naamaa.

Kaiken tarkoituksena varmaankin oli savustaa ulos mahdollisimman nopeasti ja mahdollisesti jopa sitä kautta vaikeuttaa opintojen loppuun saattamista.

Sen olen oppinut muissakin työpaikoissa sen jälkeen, että naiset, varsinkaan iäkkäät naiset, eivät oikeastaan mitenkään sovi mihinkään työyhteisöön. Ainoa asia missä he ovat kykeneviä kunnostautumaan, on juuri työilmapiirin pilaaminen. Iäkkäitä naisia voi johtaa oikeastaan vain sillä tavalla, että he itse itkevät joka päivä työhön tullessaan, ja joka päivä työstä lähtessään itkevät vieläkin enemmän. Se on varmaankin aikoa tapa saada heidät pitämään idioottimaiset mölyt mahassaan.

• on.......

Pitkään alalla olleet juuri ongelma onkin, kokevat nuoret ja iloiset uhkana. Nuorempien kanssa ei ole ongelmia ollut juuri koskaan. Juuri ensimmäinen päivä on tärkeä koska se vaikuttaa omaan innokkuuteen jatkossa. Koko ajan pitäisi olla varpaillaan, varoa sanojaan ja osoittaa kunnioitusta heille. Itse eivät kunnioita opiskelijaa pätkääkään.

• muutama sana

Tuot tekstissäsi hyvin esille kaksi olennaista asiaa.

1. Kirjallisen tiedon välttämättömyys oppimisessa.
        2. Iäkkäiden työntekijöiden, varsinkin naisten, sopimattomuus työyhteisöihin.

Se on monessa havaittu, että todellisuudessa vain kirjallisella tiedolla on merkitystä oppimisen kannalta. Asiasta voi olla varma vasta kun sen on lukemalla oppinut. Tekeminen on vain tekemistä ja suullise selostukset ovat vain suullisia selostuksia - puhetta = pälpäti pälpäti pälpäti jne. Yrityksen tehtävänä on tarjota luettava, ja työntekijän tehtävänä on lukea. Niin yksikertaista se on.

Ja sitten ne vanhat työntekijät. He pyrkivät kaikenlaisilla ilkeilyillä pitämään yllä hegemonia-asemaansa. Haukutaan asioista, jotka eivät ole edes mitään virheitä. Pahimmillaan jopa haukutaan täysin oikein tehdystä työstä. He kun vanhentuneilla tiedoillaan kuvittelevat aina olevansa oikeassa. Monta käytännön esimerkkiä tästä on vuosien varrella nähty.

Työnantajien ja esimiesten ei pitäisi kritiikittä uskoa vanhojen huru-ukkojen ja hölösuuakkojen puheita eikä varsinkaan nuoriin työntekijöihin kohdistuvaa mustamaalaamista.

• todellisuuteen....

Työelämä on raadollista. Vuosien varrella parkkiinnut kyllä ja päivän päätteksi vedät puukot selästäsi irti.

• Sama kaikkialla

Iäkkäät työntekijät ovat oikea riesojen riesa ihan kaikkialla. Heille on tyypillistä:

- valtavat harhakuvitelmat omasta osaamisestaan
        - ymmärtämättömyys nuorempien osaamisen sisällöstä ja tasosta
        - kuvitelma kaikkitietävyydestä
        - kuvitelma kaikkivoipaisuudesta
        - täydellinen häpeämättömyys
        - täydellinen röyhkeys

Silti heitä suojellaan, kun heidän kokemuksensa uskotaan olevan tärkeää.

Tyhmimmät puhuvat hiljaisen tiedon talteenottamisen tärkeydestä, mutta mikä heidän kokemusperäisestä tiedostaan todella on säilyttämisen arvoista?
        - Eipä juuri mitään!

Iäkkäiden hvyinvointi on jopa valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Samalla ei huomata, että Suomeen on kovaa vauhtia syntymässä menetetty nuorempien sukupolvi tai jopa useampia menetettyjä sukupolvia. Nämä sukupolvet on menetetty sen takia, että vanhat pyrkivät pitämään asemistaan kiinni varmaankin haudankallaalle asti, jotta käärinliinojen väliin pääsisi tunkemaan mahdollisiimman paljon seteleitä.

Nykyajan Suomessa nuoremmat sukupolvet pyritään tuhoamaan, jotta iäkkäillä olisi hyvinvointia vielä paljon nykyistä enemmän.

Kehottaisin kaikkia lukemaan Osku Pajamäen kirjan "Ahne sukupolvi". Siinä on paljon tosi asiaa ikäihmisten harjoittamasta laillistetusta ryöstöstä. Työpaikoilla ilmenevät iäkkäiden ihmisten aiheuttamat ongelmat ovat vain pieni pintaraapaisu siihen hirveyteen, mikä tässä yhteiskunnassa laajemmin tapahtuu, näiden onnettaren supersuosiossa olevien suurten ikäluokkien edustajien tekemänä.

• .............

Itse en ole enää opiskelija vaan jo 15 vuotta työelämässä ollut hoitoalalla. Ymmärrä ihan tarkalleen miltä sinusta tuntuu. Itse olen joutunut vaihtamaan työpaikkaa ja olen ollut siellä nyt vasta kaksi viikkoa. Ja olen aivan väsynyt ja poikki.

Vastatkaa simputtajat: onko se jokin rangaistus ihmiselle , että hän on hakenut uutta työpaikkaa ja saanut sen teidän keskuudesta. Eikö paikassa ole tarve uudelle ihmiselle kun sinne haetaan väkeä töihin? Eikö pitäisi olla iloinen , että tulee uusia ihmisiä? Sama opiskelijoissa, hehän tulevat jatkamaan teidän töitänne aikanaa. Pääsette mahdollisesti tekin sitten joskus eläkkeele kun on uusia tilallenne.

Olen itse onneksi kauan työelämässä ollut ja tiedän osaavani paljon kunhan opin uuden paikan systeemit. Joten uskon pärjääväni, mutta itse ajattelen opiskelijoista että on hienoa , että he ovat valinneet saman alan kuin minäkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      124
      5211
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3688
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1594
    5. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1588
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1481
    8. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      31
      1411
    9. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1312
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      29
      1293
    Aihe